Eli oon melkein 15vuotias tyttö ja painoo löytyy runsaat 54-55kg,pituutta153,4cm ja vatsa n.75cm,haluaisin saada painoni johonkin 50-53kiloon niin etteivät lihakset haihtuisi ja rasva jäis.Aattelin alottaa vesipaaston tapaisen paaston/dieetin eli söisin joka päivä vähintäänkin koulussa 1aterian ja luultavasti illalla ennen treenejä vai pitäiskö syödä max.3xpäivässä??Lisäksi joisin mahdollisimman paljon.Kuulostaisko järkevältä?Kertokaa ehdotuksianne ja vinkkejänne :)
kertokaa oma näkemyksenne suunnitelmastani
18
117
Vastaukset
- almost15
voisiko joku vastata? ):
Ei mitään tällättii 'kasva ensin'
=>olen kasvupyrähdykseni jo kasvanut.
'olet liian nuori laihduttamaan'
=>3v.päästä (18v.) aikuinen?jos oisin 10-13w.niin sit joo olisin liian nuori.jotain suuntaa antavia järkeviä vastauksia niin olisin kiitollinen:) - äitimuori
Kuulepa, jos olisin äitisi, niin antaisinpa aikamoisen ripityksen! Vaan kun en ole, niin ensinnäkin ihmettelen, että mitä himputtia sinun ikäisesi lapsi tekee tämmöistä keskustelua lukemassa??? Toiseksi ihmettelen, että siis ihan niin kuin tosissasi meinaat vaarantaa normaalikehityksesi ja terveytesi. Kolmanneksi: jos/kun sinulla on tuollaisia ajautksia, niin menepä keskustelemaan äitisi tai jonkun muun aikuisen, esim. kouluterveydenhoitajan kanssa. Neljänneksi: olet ihan lapsi vielä ja täysin keskenkasvuinen. Siis: kasva ensin, olet liian nuori laihduttamaan. Ja suunnitelmasi on täysin järjetön.
- almost15
jaa että järjetön?oisko parempi et oisin syömättä jonkun viikon?äidinkin mielestä mulla ois varaa kaventua,laihtumisella\dieetillä en tarkoita sitä et pudottaisin painoni niin alas et päätyisin sairaalaan letku syöttöön...
Ymmärrän että te vanhemmat/aikuiset ihmiset ootte huolissanne nuorten ja lapsien laihdutuksesta mutta virheistä opitaan useimmiten.
Ja keneltä luulette meidän katsovan mallia?Joko omilta vanhemmilta,televisiosta,malleilta(jotkut) tai vaikkapa kavereilta,kysyn juuri sen takia hieman vanhemmilta ihmisiltä miten kannattaisi laihduttaa oikein ettei tulisi liian rajua pudotusta,ymmärrättekö?Osasyy nuorten rajuun laihduttamiseen on luultavasti tämä he koittavat kysyä netin kautta laihdutus vinkkejä(pelätään omiein läheisten reaktiota) vastauksia ei kuulu tai jos tulee niin useimmiten'sun ikäisesi ei ole valmis laiduttamaan'tyyppisiä.suututaan ja ajatellaan kapinallisesti "kyllä varmaan laihdutan,en oo enää mikään 3vuotias joka ei osaa päättää asioistaan itse"laihdutetaan anoreksiaan asti ja pilataan nuoruutemme kokonaan ja opiskelut siinä sivussa.ehkä tämä teksti loukkaa jotakin mutta ehkämyös valaisee suurimman osan nuorieus laihdutus periaatteita
- oletääliÖ
aloin sinun iässäsi laihduttamisen, olin aika samankokoinenkin. sairastuin anoreksiaan. sairastan yh 23 vuotiaana. mieti!
- almost15
ihmisiä on monenlaisia,ei oo minkään laisia takeita siitäkään et aikuisetkaan ei muka laihduttaessaan vois sairastua anoreksiaan tai ehkä jopa bulimiaan tai jopa molempiin.nuoria varoitellaan aina mutta viime kädessä ei osata hillitä omaakaan laihduttamista niin kuin sinulla ilmeisesti kävi,toivon et paranet ja pääset nautimaan elämästäsi.toiseks eiks täällä saa muutakun haukkuja??tiedän varsin hyvin kaikki riskit jne.mutta oma äitini kuoli tossa parisen vuotta sitten syinä olivat alkoholi,lihavuus ja ehkäpä jopa huumeet...en tosiaan aio lihota ja sitä mukaan masentua ja päätyä samalle tielle kuin äitini aikoinaan päätyi..odotan vieläkin jonkinlaisia vinkkejä tai ohjeita parin kilon pudotukseen,en luultavasti toteuta tuota aiempaa dieettiä kun se on niin monenmielestä huono.joten ehdotuksia tai jonkinlaisia parannusehdotuksia toivoisin.
- äireee
Voi reppanaa sinua! Jos kerran äitisi on kuollut (jonka kerrot olevan samaa mieltä kanssasi, että laihtua pitäisi), niin mene sinne terkalle!! Sinulla ei ole mitään syytä laihduttaa. Sen sijaan sinun on syy syödä terveellisesti, monipuolisesti ja riittävästi! Piste.
- mitäpi
oon kuule asunu sijaisperheessä 2vuotiaasta asti ja tottunut sanomaan sijaisäitiäni äidikseni,ei tarvi tulla heti vittuileen tänne.terkka ei pidä siitä yhtään et yksikään nuori laihduttais.En maininnut et olen syönyt ihan joka päivä aamupalan,koulussa,iltapäivällä,illallisen ja iltapalan.jos joillakin oli väärinkäsitystä asiasta?
- etoletosissasi!!
voi hyvänen aika mitä 15vuotias puhelee! suunnitelmasi on ihan järjetön, sairastut helposti anoreksiaan. valitan.
terveydenhoitajalle siitä! =) ja sanon rakkaudella. ei mitään ihmedieettejä tuon ikäisenä. ei ihan oikeasti.
aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala. siinä sun päiväsi. ja lisäksi jos vielä iltaisin käyt treeneissä, niin sinähän tyttö pökerryt jos ei syö aterioita! et jaksa yksinkertaisesti enää treenata energiavajeella. usko pois.- almost15
Joo no en alottanut tuota paasto tyylistä suunnitelmaani sen sijaan ajattelin asian haitta-ja hyötypuolia,totesin et haittoja ja riskejä on enemmän kuin hyötyjä..Eli syön päivässä sen 5x joskus koulussakin menee santsi annos... 1Karkkipäivä viikossa :) Nyt oon kävellyt joka päivä lauantaista tähän päivään n.6-8km.Kesällä menee vähän enemmän kun pyöräilen kaverilleni n.18-20km päähän ja sieltä takas,sillon jätän kyl lenkin väliin paitsi koiraa täytyy tietysti viedä.Sit tietysti treenit 3x viikossa.Luulisi kunnon ainakin paraneman jos ei muuta:)Kuulostaako paremmalta?
- etoletosissasi!!
heippa taas tytsy, kirjotin sulle just tohon aiemmin nimellä "etoletosissasi!!"
kiva, kun oot muuttanut suunnitelmiasi. ja kuten edellä eilen totesin - sanon rakkaudella.=)
saanko ehdottaa? nämä ohjeet oon itse aikoinani saanut ravitsemusterapeutilta, kun mulla oli itelläni pahoja ongelmia painon suhteen (halusin laihtua, sit oli ahmimista, anoreksiaa, bulimiaa, kaikkee sekasin), ja jouduin lopulta sairaalaan. ja tämä auttoi:
1-2 herkkua päivässä. itse söin iltapäivällä esim. pullapalan ja illalla muutaman konvehdin. kun tiesi, ettei herkut ollu "kiellettyjä hedelmiä", niin niitä osasi nauttia kohtuudella. eikä lihottanut, kun ei ahminut;D ja tämän lisäksi 1 karkkipäivä viikossa.
aamupala on oltava reipas, samoin lounas - auttaa siihen, ettei illalla tule ahmittua. itse en tähän uskonut, kunnes kokeilin ja totesin, että kappas kepponen kuinka oikeasti tehosi:D
päivällinen voi olla kevyempi kuin lounas, mutta ei mitään kituutteluannosta (esim pelkkä salaatti ei ole ok.) mielummin vaikka suuri annos keittoa. ja iltapalaksi jotain proteiinipitoista, plus ne muutamat suklaapalat, mikäli tekee mieli. itse sain ohjeeksi 1 jugurtti lasi maitoa ja 2 palaa leipää juustoineen.
ja ihan oikeasti - kun söin tasaisesti pitkin päivää en sortunut ahmimaan herkkuja. välillä tuntui, että tekisi mieli skippailla aterioita, kun ei ollut nälkä, mutta niinpä sitten kävi että aina kun näin tein niin sorruin hervottomaan ahmintaan.
tsemppiä sulle=) kiellettyjä hedelmiä tai ruokia ei ole. ja muista - millä tahansa lihoo, jos syö ihan liikaa. esimerkiksi 10 kiloa porkkanoita päivässä lihottaa varmasti, vaikka et muuta söisi;)
=)=) ja vielä viimeiseksi: ET OLE LÄSKI TAI YLIPAINOINEN. älä tee liikunnasta pakkomiellettä, vaan hyvää oloa tuovaa harrastusta=)- etoletosissasi
ainiin, ja viimeisenä vielä: sulla on oltava 2 välipäivää viikossa, jos noin kovasti meinasit pyöräillä ja vielä koiraa käyttää. muuten teet kropallesi hallaa=) nimim. taas kerran on kokemusta:D
- almost15
etoletosissasi kirjoitti:
ainiin, ja viimeisenä vielä: sulla on oltava 2 välipäivää viikossa, jos noin kovasti meinasit pyöräillä ja vielä koiraa käyttää. muuten teet kropallesi hallaa=) nimim. taas kerran on kokemusta:D
kiitos kunnollisesta vastauksesta tollasta vastausta olenkin odottanutkin :)
Täytyypä kokeilla näitä neuvoja ja katsoa miten toimii,mulla on ongelmana just se karkki eritoten suklaa mut ostin eilen 60%tummaa suklaata ja sitä söin äskön pari palaa vei kyl makeannälän aika hyvin pois kohta lähen lenkille(:
Sit syön jotain ja lähen treeneihin.Aluks mä ajattelin kävelyä hyvin tylsänä ja sellatteena mut kävelen kumminkin metsässä sen lenkin ja on mukava seurailla luontoo ja eläimiä samalla,eilenkin näin pari peuraa pitkästä aikaa.Mut hyvää kevään tuloo itse kullekkin:)
- etoletosissasi!!
.. Muista, että treenin jälkeen lihakset tarttee RAVINTOA, että kasvavat. ellet syö treenien jälkeen, lihakset eivät palaudu ja hajotat niitä, sen sijaan, että kasvattaisit.
eli jos ensin lenkkeilet ja sitten vielä menet treeneihin, niin lenkin jälkeen RAVINTOA ja treenien jälkeen RAVINTOA.
itse tein sen virheen, ettei muka huvittanut syödä treenien jälkeen, kun pelkäsin lihovani, mutta sen sijaan kävi niin, että aloin saada lihaskramppeja ja lihakset alkoi ihan tosissaan sattua, kun hajotin niitä sen sijaan, että olisin antanut niiden palautua ravinnon ja levon avulla. olin tyhmä. nyt onneksi viisaampi=) tarpeeksi lepoa ja lihaksille rakennusaineita = nopeammat, selkeämmät tulokset!! testaa, ellet usko;)
ja kiva, jos vastauksestani oli jotain apua=) kerro välil kuulumisiasi, ja jos vielä haluut kysellä, niin minä lupaan vastata "kunnollisesti" ja "asiallisesti" parhaani mukaan=) opiskelin sentään sos.-ja terveysalalla:P- almost15
Kiitos vastauksestasi :)opin taas jotain uutta .Joo vaaka näytti parisen päivää sitten 53kg ja vyötärö on nyt 72,7cm,reidet oli 50cm..
Eilinen meni vähän lepsuiluksi tuli syötyä vähän mitä sattu:| lenkkikin jäi tekemättä kun koira ei ollut kotona.Tänään pitää tsempata :)
Kohta lähen lenkille sitten syön saatan käydä täällä ja lähden harkkoihin.Kysyn ihan uteliaisuuttani et mitä mieltä (etoletosissasi)olet nuorten laihdutuksista?Tuntuu et hyvin monet aikuiset suhtautuu siihen hyvin kielteisesti.
- etoletosissasi!!
No heippa!
Vai näytti se 53, sittenhän sinä oot jo saavuttanut tavoitepainosi ylärajan. että äläpä stressaile ainakaan laihtumisen suhteen enää - mikäli siis aiot saada sitä vielä tippumaan. tai sitten otat tavoitteeksi nyt sitten pitää se tuossa 53 kilossa, ehkä olisi fiksumpi vaihtoehto sun tilanteessa ikäsi huomioonottaen=)
Joo, en pidä nuorten laihdutuksista yhtään. eli vastustan kovasti. varsinkin, kun kyse on sinunlaisista kuitenkin normaalipainoisista. eri asia tietysti jos on oikeasti roppakaupalla ylipainoa, sitten on syytä laittaa koko elämä uusiksi.
mutta jos meinaa laihduttaa, niin kannatan, että sen tekee terveellisesti. siksi sullekin laitoin juttua, ettet ainakaan tuota alkuperäistä suunnitelmaasi toteuta!:)- almost15
Jep tavoitepaino saavutettu ja olen tyytyväinen painooni kunhan ei taas kapua yli 54kg eriasia on jos kasvan mikä on epätodennäköistä muttei mahdotonta.Jatkan ny lenkkeilyä koiran kanssa,syömistä ja sellasta.Lenkkeilyn kaa saatan tehdä niin että jos paino koko ajan vaan laskee niin lyhennän lenkkejä tai alan syömään enemmän.Karkin koitan todellakin rajoittaa max.2x vk koska jos ostan 1suklaalevyn myös syön sen samana päivänä :( siltä osin ei onnistu toi aikasempi vinkkisi.
- ohhohh
Ei voi kuin ihailla etoletosissasi - nimimerkin kärsivällisyyttä. Mistä moinen tietotaito sulla on?:)
- etoletosissasi!!
noohhh kiitos...:D
fysioterapeutti isä, sairaanhoitaja äitipuoli, oma kokemus syömishäiriöistä, farmaseutti äiti, oma koulutus, yli puolen vuoden ravitsemusterapeuttikokemus, ym....:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003645264- 182309
- 1972164
- 1071506
- 821448
- 741022
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu581017IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2979Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.126895Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59796