Kerronpa tässä mäkin omaa tarinaani ja mielelläni otan kommentteja vastaan. Mulla on nyt tulossa alas kokoproteesi kun omat hampaat on olleet totaalisen murenevaa laatua, jäljellä ei enää mitään muuta kuin viiden etummaisen hampaan juuret.
Täällä on moni kertonu ettei alaproteesi pysy paikoillaan kunnolla. Haluaisin tähän aiheeseen lisää kommentteja, koska mulla on monen monta tuttua joilla on alhaalla kokoproteesi ja kukaan ei ole valittanut etteikö pysyisi paikoillaan. Itse asiassa en ennen tätä palstaa ole kuullu kenenkään vielä sanovan, että alaproteesin kanssa olisi ollu muita vaikeuksia kuin että sinne saattaa livahtaa pienen pieni siemen tms.joka sitten hiertää sen verran, että pakko huuhtoa pois.
Olisi tosi kiva jos saisin sellaisilta ihmisiltä vastauksia joilla on alhaalla kokoproteesi. Millaisia ongelmia ollut ja miten olette niistä selvinneet. Mini-implantit tueksi ei tule kysymykseen koska mulla ei tällä hetkellä ole niihin rahaa. Onko elämää alaproteesin kanssa?=) Ja sanon nyt tässä että mua jännittää ja pelottaa tuo operaatio, ei poistot vaan tuo alaproteesin kanssa eläminen. Ylhäällä mulla on ollut kokoproteesi kolmisenkymmentä vuotta, sen kanssa ei ole ollut yhtikäs mitään ongelmia. Senkin vielä kysyn että miten kauan menee ennenkuin alaproteesin kanssa oppii puhumaan?
Alaproteesin hankinta
53
7107
Vastaukset
- Rotteesisuu
Minä tässä vähän kuin "suuna päänä" näihin proteesijuttuihin vastailen. Minulla oli vastaava tilanne muutama vuosi sitten. Yläproteesi oli ollut jo kolmisenkymmentä vuotta, kun päätin laittaa proteesin myös alapuolelle. Hampaat minullakin olivat murenevaista sorttia, ja jäljellä oli vain risaiset etu- ja kulmahampaat.
Tuohon kysymykseesi, "onko elämää alaproteesin kanssa", vastaan, että kyllä on. Elämä jopa helpottaa proteesin laiton jälkeen. Muistaa vain täytyy, että samalla täytyy uusia myös yläproteesi, että tulee hyvä. Tietysti, jos malttaisit odotella pari kuukautta ilman hampaita ennen proteesien tekoa, niin tulisi vielä parempi. Itseltäni poistettiin ikenien muuten jo parannuttua viimeiset neljä etuhammasta, ja heti alettiin proteesin valmistus. Mutta siinä nyt on tullut semmoinen ongelma, että alahampaat ovat painuneet edestä syvemmälle, kuin muualta, niin, että pohjaamallakaan ei oikein purentaa saada kuntoon. Voi olla, että edessä on uusien hampaiden laitto alas, toivottavasti ei kuitenkaan ylös, koska ovat oikein hyvät.
Jos tunnet monia proteesinkäyttäjiä, niin otapa selvää, kuka erikoishammasteknikko on tehnyt parhaita proteeseja, ja ota yhteyttä häneen. Siinä vaiheessa kun proteeseja valmistetaan, ei enää kannata tuijottaa hintaa ja säästää paria satastakaan. Paras on usein myös kallein. Hyvällä ammattilaisella kun on varaa pitää korkeampaa hintaa, ja asiakkaita riittää silti.
Kyllähän alaproteesi on vaivalloisempi, kuin yläproteesi. Purenta huononee, ja pysyvyyskin on selvästi huonompi kuin yläproteesilla. Kyllä ne kuitenkin paikallaan pysyvät. Pohjaamista ne kuitenkin enemmän vaativat kuin yläproteesi. Kaikkea voi syödä ihan hyvin, kunhan ei yritä liikaa, ja ota liian isoja suupaloja kerralla. Puhumisessa minulla ei ole ollut mitään ongelmia. Se onnistui hyvin ihan alusta alkaen. Ja uskon, että se onnistuu sinullakin, koska olet elänyt jo pitkään yläproteesin kanssa.
Jos on kärsinyt huonoista hampaista, niin kyllä mielestäni elämänlaatu paranee kokoprotesien myötä. Niiden laittamista ei pidä surra. Tietysti on muistettava, ettei hammasproteesit ole hyvien omien hampaiden veroiset, mutta kyllä ne mennen tullen huonot voittavat. Niin että myönteistä asennetta toivotan sinulle. Sitähän tuo uusi tilanteesi vaatii, ja kirjoittelehan miten homma etenee.- Onko elämää?
Kiitos vastauksesta, kiva kun huutelet vastausten muodossa. Juttelin äsken erikoishammasteknikon kanssa jo alustavasti aikataulusta ym. Sovittiin että menen neljän päivän päästä poistoista, sillon voi jo alkaa tekemään, ei kuulemma muuta haittaa kun että pohjustus pitänee tehdä sit parin kuukauden päästä. Tuo nyt olisi pieni juttu tän kaiken rinnalla. Kerroin hänelle että mulla on alhaalta takaa poistettu jo varmaan viisitoista vuotta sitten kaikki. Hän sanoi että takana on sitten ikenet varmaan jo kasvaneet sillailla korkeiksi että on haasteellinen homma mutta että kyllä sitä hampaat saadaan. Mikä tilanne sulla oli, olitko kauan aikaa ollut takaa hampaaton, oliko sun alatakaikenet millaiset? Nyt alkoi tuo asia jännittämään, en kai tuon takia hampaattomaksi jää, vai mikä on kohtalo. Tällä hetkellä kun päässä pyörii tuhat kysymystä niin elämä vaikuttaa niin pimeältä.
- Onko elämää?
Siis korjaan....ikenet takana matalat eikä korkeat. Tässä hermostuksissaan kirjoittelee puuta heinää:) Nyt taas kun luin tuon tekstisi, niin tuli parempi fiilis, kiitos tsemppauksesta. Olen lukenut nyt muillekin kirjoittamiasi vastauksia ja olet kyllä ihana tsemppaaja meidän hammasongelmaisten parissa, kaunis kiitos siitä.
- Rotteesisuu
Mukava kuulla, että jollekin on näistä kirjoituksistani ollut hyötyä. Monesti tulee kirjoiteltua, kun huomaa ihmisillä olevan hätä hampaistaan. Ja itselläni kun ovat nämä proteesit, niin tunnen hyväksi kannustaa ihmisiä, jotka surevat mahdollisesti menetettäviä hampaitaan ja jännittävät proteesien laittoa. Kai tässä on tullut jo toistetuksi moneen kertaan samoja asioita, ja ehkä sillai voisi pitää jo vähän kirjoitussormeaan kurissakin.
Niin. Kyllähän ne ikenet ajanoloon mataloituu, kun hampaat poistetaan, eikä mitään painetta ikenille ole. Kyllä minulla on sama juttu. Poskissa ei ollut mitään. Viimeisin poskihammas poistettiin joskus kymmenisen vuotta sitten. Muut oli sitten poistettu jo paljon aikaisemmin. Lopulta siis jäljellä oli vain kulmahampaat ja etuhampaat. Sitten meni toinen kulmahammas, jolloin katsoin pelin menetetyksi.
Kyllähän se jossain määrin vaikeuttaa pysyvyyttä, kun ienharjanne on matala. ja kun tuota omaa alaproteesia katselee ja kielellä ikeniä koettelee, niin melko matala se harjanne takana minullakin on. Hyvin ovat kuitenkin olosuhteisiin nähden hampaat suussa pysyneet. Täytyy muistaa, että kun puree, niin puree ylös-alas liikkeellä. Yläproteesi kestää jonkin verran myös sivuttaisliikettä, mutta alahampaat melko vähän, ja linksahtavat sivuliikkeestä helposti irti. Tuo tietysti johtuu alaproteesin kapeasta kosketuspinnasta ikeniin. Siis uudenlaisen puremistekniikan opettelua alaproteesi jonkin verran vaatii. Mutta siitä se lähtee ja pienen totuttelun jälkeen hampaat. alkavat tuntumaan ihan omilta.- Onko elämää?
Toivottavasti et sormiasi lepoon laita, kirjoituksistasi saa valtavan paljon tietoa ja helpotusta mun lisäkseni varmasti moni muukin. On ihailtavaa jos jaksat tällaisena "tukihenkilönä" olla:) Mieliala tässä hoitoon pääsyssä vaihtelee kuin aallonharjanteet myrskyssä ja siksikin on niin mukavaa kun on joku joka jaksaa näitä valituksia ja huolia likea ja kommentoida. Pakko vielä mainita sekin, että tuo sun nimimerkkisi on niin hyvä, se saa hymyn huulille:) Muutaman päivän kun tässä jaksaa odotella niin oma tilannekin alkaa aukeemaan kun tapaa hammaslääkärin. Hassua, yleensä ihmiset pelkäävät hammaslääkäriin menoa, itse tässä vaan odotan että pääsisipä mahdollisimman pian.
- Rotteesisuu
Onko elämää? kirjoitti:
Toivottavasti et sormiasi lepoon laita, kirjoituksistasi saa valtavan paljon tietoa ja helpotusta mun lisäkseni varmasti moni muukin. On ihailtavaa jos jaksat tällaisena "tukihenkilönä" olla:) Mieliala tässä hoitoon pääsyssä vaihtelee kuin aallonharjanteet myrskyssä ja siksikin on niin mukavaa kun on joku joka jaksaa näitä valituksia ja huolia likea ja kommentoida. Pakko vielä mainita sekin, että tuo sun nimimerkkisi on niin hyvä, se saa hymyn huulille:) Muutaman päivän kun tässä jaksaa odotella niin oma tilannekin alkaa aukeemaan kun tapaa hammaslääkärin. Hassua, yleensä ihmiset pelkäävät hammaslääkäriin menoa, itse tässä vaan odotan että pääsisipä mahdollisimman pian.
Täällä meilläpäin kun ihmiset puhuvat tekohampaista, he monesti murteellisesti vääntävät proteesin rotteesiksi. Siitäpä tuo minullakin lähti, kun "proteesisuu" ei kelvannut nimimerkiksi. Joskus ajattelee, että mitäpä jos rekisteröisi viralliseksi moisen nimimerkin, ja sitten jatkaisi siellä profiilin puolella keskustelua hieman yksityisemmin, mutta kovimpa olisi yksipuolista keskustelu siellä, eikä moista nimimerkkiä ihan mielellään jossain yhteiskunnallisessa keskustelussa käyttäisi. Siis olkoon tämä nimimerkki nyt näin ja lässytetään sitten mielipiteitä ihmisille itseäni toistaen näin julkisesti.
Tänä ammuna tuossa aamukahvia juodessani, ja lehteä lukiessani pureskelin munkkia ihan ajatuksen kanssa. Siis, miten tuo alaproteesi oikein käyttytyy syödessä.
No niin. Etuhampailla voi puraista huoletta. Kielellä oppii pitämään kiinni, etteivät hampaat takaa linksahda irti. Se matala ienharjanne takana ei siinä kauheasti haittaa, kun oppii tuon. Puraista täytyy siten, että paine on molemmilla puolilla tasaisesti. Jos puree vain toisen puolen hampailla, niin varmasti hampaat pyörivät suussa, siis irtoavat. Liikaa ei myöskään pidä yrittää, ja ottaa liian isoja suupaloja. Tuosta kaikesta tulee niin automaattista, ettei enää ajattelekaan omaa syömistaan, ja lehteäkin voi lukea ja kahvia juoda samaan aikaan ajatukset siinä lehdessä ja kahvissa eikä hampaissa. En oikeastaan enää oikein muistakaan millaista oli kun suussa oli omat luonnolliset hampaat. Tai muistaa sitä sen verran, ettei enää hampaita särje. Niin ja osta aluksi tuubi kiinniteainetta, niin tunnet olosi varmemmaksi. Oppia kuitenkin pitäisi olla olemaan ilman noita liimoja. - Onko elämää?
Rotteesisuu kirjoitti:
Täällä meilläpäin kun ihmiset puhuvat tekohampaista, he monesti murteellisesti vääntävät proteesin rotteesiksi. Siitäpä tuo minullakin lähti, kun "proteesisuu" ei kelvannut nimimerkiksi. Joskus ajattelee, että mitäpä jos rekisteröisi viralliseksi moisen nimimerkin, ja sitten jatkaisi siellä profiilin puolella keskustelua hieman yksityisemmin, mutta kovimpa olisi yksipuolista keskustelu siellä, eikä moista nimimerkkiä ihan mielellään jossain yhteiskunnallisessa keskustelussa käyttäisi. Siis olkoon tämä nimimerkki nyt näin ja lässytetään sitten mielipiteitä ihmisille itseäni toistaen näin julkisesti.
Tänä ammuna tuossa aamukahvia juodessani, ja lehteä lukiessani pureskelin munkkia ihan ajatuksen kanssa. Siis, miten tuo alaproteesi oikein käyttytyy syödessä.
No niin. Etuhampailla voi puraista huoletta. Kielellä oppii pitämään kiinni, etteivät hampaat takaa linksahda irti. Se matala ienharjanne takana ei siinä kauheasti haittaa, kun oppii tuon. Puraista täytyy siten, että paine on molemmilla puolilla tasaisesti. Jos puree vain toisen puolen hampailla, niin varmasti hampaat pyörivät suussa, siis irtoavat. Liikaa ei myöskään pidä yrittää, ja ottaa liian isoja suupaloja. Tuosta kaikesta tulee niin automaattista, ettei enää ajattelekaan omaa syömistaan, ja lehteäkin voi lukea ja kahvia juoda samaan aikaan ajatukset siinä lehdessä ja kahvissa eikä hampaissa. En oikeastaan enää oikein muistakaan millaista oli kun suussa oli omat luonnolliset hampaat. Tai muistaa sitä sen verran, ettei enää hampaita särje. Niin ja osta aluksi tuubi kiinniteainetta, niin tunnet olosi varmemmaksi. Oppia kuitenkin pitäisi olla olemaan ilman noita liimoja.Kiitokset taas kun jaksoit ja viitsit kommentoida. Nyt mulle on tullut joku ihmeellinen painajaisajatus että lääkäri sanoo ettei mun suuhuni saa alaproteesia. Mistähän tuokin ajatus on tullut, alkaako tuo implanttihössötys riesaamaan vai mikä. Eräs tuttavani eilen kertoi että hänellä ei implantit ole olleet hyvät, hampaita murtunut yms. eli ei sitä kalliilla ja hyväksi mainostetulla tuotteellakaan ole pommivarmaa takuuta erinomaisuudestaan. Ja kyllähän irtoproteeseja on ihmisillä ollut kauan ennen noita implantteja.
Mulla ei hammassärkyä ole ollut kun lapsena, tuo hampaiden mureneminen, lohkeilu yms. on kyllä sitten ollukin riesana koko elämän. Suu tuntuu tietävän että pääsee lääkäriin kun jäljellä olevat neljä ruuvin varassa olevaa hammasta alkoivat eilen illalla heilua entistäkin pahemmin, tekisi mieli ottaa niistä kiinni ja napsasta pois. Kuitenkin kun työssä joutuu olemaan niin sitä vaalii vaan niitä että pysykää nyt muutama päivä kun ei tässä nyt ihan alahampaattomana voisi töissäkään olla. Näinköhän nuo kunnialla pysyy vielä muutaman päivän..
Varoittelin lääkäriä puhelimessa että suuni on mahdottomassa kunnossa, saa nähdä pyörtyykö ne siellä vastaanotolla kun mun alaleuan näkevät. Pitääkö tässä nyt vielä EA1:n ehtiä käymään jos noin pahasti pääsee käymään, kukas heidät muu siellä herättelee lattialta kuin pyörtymisen aiheuttaja.
Takaako nuo kiinniteaineet todellakin pysyvyyden? Ajattelin vaan että kyllähän se proteesi tulee lähikuukausina löystymään kun ikenet muokkautuu, pärjäisi nyt ainakin muutaman kuukauden ennen pohjausta. Vaikka tämä nyt on tietty mun tuuriani että loppuelämäni sitä ainetta joudun käyttämään vaikka yläproteesin kanssa ei koskaan ole ollu mitään pysyvyysongelmia.
- Rotteesisuu
Minuakin joskus pessimistiksi sanotaan, mutta en minä noin pessimistinen osaa olla:))) En tunne kyllä ketään, jolle alaproteesia ei olisi saatu laitetuksi. Tietysti on niitäkin, jotka eivät lainkaan osaa suhtautua tilanteeseensa positiivisesti, eivätkä halua opetellakaan proteesien käyttöä. Ja aivan varmasti lääkäri, varsinkin jos on yksityinen, niin tulee sinulle surkuttelemaan, kuinka hankala alaproteesi voi olla ja takuulla ehdottelee niitä implantteja. Mutta mitäpä hän toisen tuskasta tietää, kun itsellä on hyvät hampaat suussa. Terveyskeskuksessa yleensä osaavat olla realistisempia, ja paremmin tietävät, mikä kannattaa. Heillä kun potilaita riittää ilman sinuakin. Yksityisellä taas on oma lompsa ojassa, ja heille olet menetys, kun kaikki hampaasi poistetaan ja menet proteesejasikin laitattamaan muualle. Implantitkin ovat kalliiita, eikä kukaan takaa niiden onnistumista, ja voihan ne sitten laittaa myöhemminkin jos haluaa.
Niin, että nyt kun menet sinne hammaslääkäriin, niin pidä pääsi, että nyt kaikki loputkin lähtevät . He tuskin siellä vastaanotolla pyörtyvät kun näkevät suusi. Tuskin olet heille ensimmäinen tai viimeinenkään , jolta kaikki hampaat poistetaan. Tai sitten ovat kovin kokemattomia, eikä sellaisen lääkärin luo kannata mennä. Kyllä se tunnemyrskykin siitä laantuu, kun tietää, että nyt tämä on tässä, eikä mitään voi enää peruuttaa. Itse ainakin helpottuneena hyräilin, kun tupot suussa poistuin viimeisen kerran hammaslääkäristä.
Jatkoin tässä aamulla kokeilujani. Eivät alahampaat linksahda irti, vaikka vähän toispuoleisestikin pureskelee. Sitä oppii ihan luontevasi pitämään hampaita kiinni kielellä, eikä se tunnu lainkaan hankalalta. tietenkään se purentavoima ei niin vahva ole, kuin omilla hampailla, mutta tyydyttävä kumminkin. Kiinniteaineita tietysti voi alussa käyttää, kun menee ihmistenilmoille. Kyllä ne pitävät, esim Coregan Ultra voide, melko hyvin. Kotioloissa kuitenkin kannattaa olla ilman ja opetella oikeaa purentatekniikkaa.
No niin. Menipä tämä melko yksityiseksi tämä meidän keskustelu, kun kukaan muu ei näytä uskaltavan kommentoida. Ja tätähän olisi voitu käydä vaikka sähköpostitse. Mutta ehkä jokut muutkin sitten kuitenkin saavat näistä jutuista jotain.- Onko elämää?
Nauroin ääneen viestiäsi lukiessani ja nauran edelleen =) Tosiaan mä olen itsekin hämmästynyt miten pessimistisesti onnistun tätä asiaa ajattelemaan. Mutta se on tässä "tietämättömyyden tilassa" tällaista vuoristorataa nämä ajatusten ja mielikuvien etenemiset ;-)
Tuossa olen kyllä samaa mieltä, että sähköpostilla olis voinut nämä keskustelut käydä, mutta kun mä en tiennyt olemassaolostasi ennen tätä palstaa ja tänne ei liene sähköpostiosoitettaan voi/kannata näkyville laittaa. Ja kai näistä jutuista joku aina jotain saa itselleen, varmaan on joku muukin pessimisti mun lisäkseni, joskaan ei kyllä välttämättä yhtä pessimisti kuin mä =) Usko tai älä, mutta olen aivan varma että vielä koittaa päivä kun tällekin asialle ja näille jutuille nauran.
Ajettelin jo että oltaisiin voitu pitää jotkut munkinpopsimiskisat jossain Esson baarissa jossain vaiheessa kun mullakin kalusto toimii, mutta ei sun kanssasi kannata kilpailemaan lähteä kun harjoittelet koko ajan eli tekniikkasi on huippulaatua siinä vaiheessa kun mulla alkaa alkeiset =) - Rotteesisuu
Onko elämää? kirjoitti:
Nauroin ääneen viestiäsi lukiessani ja nauran edelleen =) Tosiaan mä olen itsekin hämmästynyt miten pessimistisesti onnistun tätä asiaa ajattelemaan. Mutta se on tässä "tietämättömyyden tilassa" tällaista vuoristorataa nämä ajatusten ja mielikuvien etenemiset ;-)
Tuossa olen kyllä samaa mieltä, että sähköpostilla olis voinut nämä keskustelut käydä, mutta kun mä en tiennyt olemassaolostasi ennen tätä palstaa ja tänne ei liene sähköpostiosoitettaan voi/kannata näkyville laittaa. Ja kai näistä jutuista joku aina jotain saa itselleen, varmaan on joku muukin pessimisti mun lisäkseni, joskaan ei kyllä välttämättä yhtä pessimisti kuin mä =) Usko tai älä, mutta olen aivan varma että vielä koittaa päivä kun tällekin asialle ja näille jutuille nauran.
Ajettelin jo että oltaisiin voitu pitää jotkut munkinpopsimiskisat jossain Esson baarissa jossain vaiheessa kun mullakin kalusto toimii, mutta ei sun kanssasi kannata kilpailemaan lähteä kun harjoittelet koko ajan eli tekniikkasi on huippulaatua siinä vaiheessa kun mulla alkaa alkeiset =)No älähän hirveästi naura, tai alan ajattelemaan ettet ota minua lainkaan vakavasti:))) No olen joskus avannut semmoisen kakkospostin sillä ajatuksella, että voisin kysellä asioita anonyymisti. Nykyään sinne tulee pelkkiä mainoksia, kun erehdyin kerran yhden lehden tilaamaan sitä kautta. Käyn siellä tavallisesti vain pari kertaa kuussa katsomassa, joten pistäpä viestiä tänne: [email protected] . Käyn sitä sitten vaikka illalla tai huomisaamuna katsomassa, oletko kirjoittanut mitään. Kaikki muutkin jotka huomaavat tämän ja haluavat keskustella sitä kautta, niin voivat kirjoittaa. Mutta asiallisia viestejä pyydän.
- Rautahammas
Näin pitkää asiallisena pysyvää keskustelua saa harvoin netistä lukea. Toivottavasti muutkin proteesia harkitsevat löytävät keskustelunne, siitä on varmasti hyötyä kun alaproteesin hankkiminen pohdituttaa.
Muistuttaisin, että vaikka erikoishammasteknikko voi tehdä proteeseja "omin päin", kannattaa proteesiasioissa aloittaa aina hammaslääkärin vastaanotolta. Olen nähnyt jo kandivaiheessa liian monta röllöttävien ikenien päälle rakennettua proteesia kun hammaslääkäri on ohitettu välistä. Hampilääkäri hoitaa suun ensin sellaiseen kuntoon että teknikon on hyvä tehdä laadukas ja hyvin istuva proteesi - samalla tulee tarkastettua suun terveys muutenkin. Esimerkiksi suusyövät saadaan parhaiten hoidettua kun ne huomataan ihan alkuvaiheessa. Teknikot ovat huippuammattilaisia protetiikassa, mutta suun terveydestä huolehtiminen on hammaslääkäreiden ja suuhygienistien hommaa. Muutama kymppi tarkastukseen kannattaa siis sijoittaa.- Onko elämää?
Kiitokset itsellesi asiallisesta ja mukavasta kommentista. Mielestäni kyseessä on sen verran arkaluontoinen ja vakava asia, että itse en osaa tällaisesta keskustella kuin asiallisesti.
Hammaslääkärille meno onkin ensin edessä, otetaan pois ne mitä pois on otettavissa enää ja uskon että saan siellä hyvän kohtelun koska hän on hyvin pidetty ja suosittu. Ja ups, olinkohan naivi kun pidin itsestäänselvyytenä että lääkäri ja teknikko pelaavat yhteistyötä tässä asiassa, tavallaan täydentävät toistensa työtä=) Erikoishammasteknikko jo totesikin puhelimessa että hänelle pitää soittaa mitä lääkäri sanoi ja sanoi itsekin olevansa lääkäriin yhteydessä, olen siinä käsityksessä että ovat jonkin verran tehneet yhteistyötä.
Rotteesisuu on ollut kerta kaikkisen ihana ihminen kun on jaksanut selittää ja tsempata. Ja tuo on hienoa asia että sähköpostin kauttakin hänelle saa tuntojaan puhua, täällä ei kuitenkaan ihan kaikkea viitsi riepotella vaikka anonyymina voikin olla. Jos tuollaisia ihmisiä olisi enemmän niin maailmakin olisi taas jonkin verran parempi=) Itseäni tässä tsemppailen kun hävettää mennä aukomaan tällaista suuta hoitohenkilöstön eteen. Hölmöähän se on noin ajatella koska tiedän että olen kyllä koko ikäni tehnyt suun eteen sen mitä on neuvottu tekemään. Ja silti olen tässä jamassa nyt:( Kai tuo "hävetys" johtuu paljolti siitä kun koko elämän ajan aina kun on lääkärin edessä suunsa joutunut avaamaan niin ensimmäinen kommentti on ollut että onpa surkeassa kunnossa suu. - AnskiO
Onko elämää? kirjoitti:
Kiitokset itsellesi asiallisesta ja mukavasta kommentista. Mielestäni kyseessä on sen verran arkaluontoinen ja vakava asia, että itse en osaa tällaisesta keskustella kuin asiallisesti.
Hammaslääkärille meno onkin ensin edessä, otetaan pois ne mitä pois on otettavissa enää ja uskon että saan siellä hyvän kohtelun koska hän on hyvin pidetty ja suosittu. Ja ups, olinkohan naivi kun pidin itsestäänselvyytenä että lääkäri ja teknikko pelaavat yhteistyötä tässä asiassa, tavallaan täydentävät toistensa työtä=) Erikoishammasteknikko jo totesikin puhelimessa että hänelle pitää soittaa mitä lääkäri sanoi ja sanoi itsekin olevansa lääkäriin yhteydessä, olen siinä käsityksessä että ovat jonkin verran tehneet yhteistyötä.
Rotteesisuu on ollut kerta kaikkisen ihana ihminen kun on jaksanut selittää ja tsempata. Ja tuo on hienoa asia että sähköpostin kauttakin hänelle saa tuntojaan puhua, täällä ei kuitenkaan ihan kaikkea viitsi riepotella vaikka anonyymina voikin olla. Jos tuollaisia ihmisiä olisi enemmän niin maailmakin olisi taas jonkin verran parempi=) Itseäni tässä tsemppailen kun hävettää mennä aukomaan tällaista suuta hoitohenkilöstön eteen. Hölmöähän se on noin ajatella koska tiedän että olen kyllä koko ikäni tehnyt suun eteen sen mitä on neuvottu tekemään. Ja silti olen tässä jamassa nyt:( Kai tuo "hävetys" johtuu paljolti siitä kun koko elämän ajan aina kun on lääkärin edessä suunsa joutunut avaamaan niin ensimmäinen kommentti on ollut että onpa surkeassa kunnossa suu.Täällä ainakin yksi reilu nelikymppinen naikkonen lukee viestejänne suurella mielenkiinnolla ja kiitoksella, kun kerrankin on asiallista ja informatiivista keskustelua tärkeästä aiheesta! Itselleni on nimittäin myös proteesit suunnitteluvaiheessa ja tuskin olen ainoa minäkään. Tämä vaan tuntuu olevan aiheita joista mielummin vaietaan!
- Onko elämää?
AnskiO kirjoitti:
Täällä ainakin yksi reilu nelikymppinen naikkonen lukee viestejänne suurella mielenkiinnolla ja kiitoksella, kun kerrankin on asiallista ja informatiivista keskustelua tärkeästä aiheesta! Itselleni on nimittäin myös proteesit suunnitteluvaiheessa ja tuskin olen ainoa minäkään. Tämä vaan tuntuu olevan aiheita joista mielummin vaietaan!
Jostain syystä tuo asia koetaan häpeälliseksi vaikka eihän kyseessä ole sen kummempi asia kun vaikka polviproteesi. Huonojen ja hauraitten hampaiden syy ei aina oo huonossa hygieniassa ja hoidossa. Kirjoitellaan ja päivitellään tätä ketjua tarvittaessa jos tää asiallisena pysyisi=) Rotteesisuu on tsempannu mua ja mä tulen tsemppaamaan hänen lisäkseen muita, toimitaan periaatteella että yksin ei kenenkään tarttee tämän asian kanssa tuskailla, jaetaan tietoa, tuntemuksia ja kokemuksia.
- Onko elämää?
Onko elämää? kirjoitti:
Jostain syystä tuo asia koetaan häpeälliseksi vaikka eihän kyseessä ole sen kummempi asia kun vaikka polviproteesi. Huonojen ja hauraitten hampaiden syy ei aina oo huonossa hygieniassa ja hoidossa. Kirjoitellaan ja päivitellään tätä ketjua tarvittaessa jos tää asiallisena pysyisi=) Rotteesisuu on tsempannu mua ja mä tulen tsemppaamaan hänen lisäkseen muita, toimitaan periaatteella että yksin ei kenenkään tarttee tämän asian kanssa tuskailla, jaetaan tietoa, tuntemuksia ja kokemuksia.
Ja siis sekoilua...en siis Rotteesisuuta tsemppaa vaan hänen kanssaan/lisäkseen muita joilla on ongelmia. Huomaa että ajatukset on jossain tosi tärkeässä kun kirjoittaa mitä sattuu =)
- ei ole nimimerkkiä
Joo, hyvää oli kannustus. Itellä 39-vuotta ikää ja pitäisi ylös laittaa kokoproteesi. Meni aikoinaan onnettomuudessa osa, ja loput sitten pikkuhiljaa vaan lohkeilleet sekä reikiintyneet.
Eihän noita ole kuin 6,5 hammasta enää ylhäällä. Pesin välillä kolmekin kertaa hampaat päivässä ja xylitolia aina syömisen jälkeen. Ei mitään apua. No, kerään vähän säästöön ja loput ylähampaat pois, ja sitten rotteesi tilalle.
- jupiter 1960
Kiitoksia paljon nimerkkille Rotteesisuu. Sinun kirjoituksesi auttoi ja helpotti paljon, kun väistämätön tuli eteen eli prootesit oli laitettava. Ja nyt on opittu jo syömään sekä puhumaan proteesien kanssa, ja mikä parasta ainainen hampaitten vihlonta ja särky on historiaa. Sinunlaisia saisi olla mailmassa enemmän, kiitoksia vielä kovasti.
- grrrrrrrrrrrr!
jupiter, kuinka pitkään annoit ikenien parantua ennen proteesien laittoa?
Mulla otettiin runsas viikko sitten viimeiset omat hampaat pois, puhumisen ja syömisen vaikus alkaa kyrsiä nyt jo, 2 kuukautta kehotettiin odottaa ikenien parantumista sitte vasta proteesia hankkimaan, on tämä yhtä hel vettiä puhevikaisena ässä ei taivu puhuminen muutenkin yhtä helkutin sössöttämistä.- Rotteesisuu
Kiitokset kiitoksista. Ainahan se mieltä lämmittää, kun kuulee, että on voinut olla avuksi. Tuohon parantumisasiaan sanoisin, että parempi lopputuloshan siitä syntyy, jos malttaa olla hampaitta pidempään, esim 2 kk. Itse olin aikoinaan, kun ensimmäisen yläproteesin sain ilman hampaita juuri tuon ajan. Alhaalta sitten poistettiin ja kahdeksi kuukaudeksi jätettiin neljä etuhammasta, ja n. viikon päästä viimeisitä poistoista aloitettiin proteesien valmistus. Siis kyllä erikoishammasteknikot nykyään alkavat tekemään proteeseja jo aiemmin, jos potilas tahtoo. Siinä vaan tulee sitten se pohjaamisen tarve eteen melko pian, kun paranevat ikenet supistuvat, ja proteesit käyvät nopeasti väljiksi. Niin että mene vain vaikka heti johonkin hammaslaboratorioon kyselmään asiasta.
- grrrrrrrrrr.
Hankalaa tämä on hampaattomana olla, ehkä on kuitenkin paremman lopputuloksen vuoksi vaan odottaa sen 2 kk ja kestää nämä harmit.
- AnskiO
Kuten aiemmin kirjoitin, niin minullakin on proteesit suunnitteluvaiheessa. Mutta olen miettinyt että on ihan mahdotonta työssäkäyvänä olla 2 kk ilman hampaita ja proteesia, joten ilmeisesti silloin voidaan laittaa heti? Siis se immediaattiproteesiksi nimitettävä jonka ymmärtääkseni saa heti? Onko siitä kokemuksia?
- tsemppiä sinulle
Yläproteesin osalta on kokemusta, kun viimeiset viisi hammasta otettiin ylhäältä edestä pois niin proteesi laitettiin heti eikä mitään tuollaisia ongelmia ollut mistä ihmiset täällä kirjoittelee. Ihan vähän kolmantena päivänä painoi ientä, mutta teknikko odottaessa hioi proteesia vähän ja sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia. Ja vaikka täällä tuosta pohjustuksesta puhutaan niin paljon, niin minun ei tarvinnut edes sitä käydä teettämässä, ikenet mukautui proteesiin. Muista vaan se, että pidät hampaita koko ajan suussa vaikka hieman olisikin kipua. Tuo pari kuukautta on ihan turhaa, tuttavapiirissäni on monia proteesin käyttäjiä eikä heistä kukaan ole ollut paria kuukautta hampaitta, ihan jokaiselle on samantien laitettu proteesi suuhun kun viimeiset hampaat on poistettu.
- johanna-2
Mulle tuli kokoproteesi kerralla. Kun maanantaina nukutuksessa poistettiin sekä ylhäältä, että alhaalta loput hampaat, sain proteesit suuhuni torstaina. Ennen poistoja kävin erikoishammasteknikolla 2 kertaa, poistojen jälkeisenä keskiviikkona vielä sitten hampaattomana, ja torstaille teknikko teki hampaat valmiiksi. Pohjaus vaan on edessä nopeammin, se pitää sitten jokaisen punnita miten haluaa toimia. Hyvin olen nyt alun harjoitelun jälkeen pärjännyt, ja nyt on varattuna aika puolenkuun maissa ekaan pohjaukseen, jotta saadaan hampaat taas istumaan paremmin. Kohtuu hyvin vieläkin pärjään, mutta huomaa sen, että ikenet kutistuvat näin alussa nopsaan. En olisi millään voinut olla pois töistä kauaa. Yhteensä nyt olin viikon. Hyvin on mennyt! tsemppiä!
- oottava
johanna-2 kirjoitti:
Mulle tuli kokoproteesi kerralla. Kun maanantaina nukutuksessa poistettiin sekä ylhäältä, että alhaalta loput hampaat, sain proteesit suuhuni torstaina. Ennen poistoja kävin erikoishammasteknikolla 2 kertaa, poistojen jälkeisenä keskiviikkona vielä sitten hampaattomana, ja torstaille teknikko teki hampaat valmiiksi. Pohjaus vaan on edessä nopeammin, se pitää sitten jokaisen punnita miten haluaa toimia. Hyvin olen nyt alun harjoitelun jälkeen pärjännyt, ja nyt on varattuna aika puolenkuun maissa ekaan pohjaukseen, jotta saadaan hampaat taas istumaan paremmin. Kohtuu hyvin vieläkin pärjään, mutta huomaa sen, että ikenet kutistuvat näin alussa nopsaan. En olisi millään voinut olla pois töistä kauaa. Yhteensä nyt olin viikon. Hyvin on mennyt! tsemppiä!
Paljonko maksoi proteesit?
- johanna-2
oottava kirjoitti:
Paljonko maksoi proteesit?
1050 euroa, ja todella hyvät, ja erittäin hyvä teknikko. Nyt sitten on molempien puolien pohjaus edessä, joka maksaa sitten n.340e.
- oottava
johanna-2 kirjoitti:
1050 euroa, ja todella hyvät, ja erittäin hyvä teknikko. Nyt sitten on molempien puolien pohjaus edessä, joka maksaa sitten n.340e.
Suht kohtuullista, kuukauden vielä odottelen ikenien paranemista sitten teknikon puheille, yksi kuukausi jo takana hampattomana ei tämä nyt aivan hirveätä ole puhuminen kaikkein eniten harmia tuo, puhe on sellaista sössöttämistä kun ässä ei oikein taivu niiku ennen.
- Tekarit
Mulla poistettiin puolivuotta sitten viimeiset omat, ja nyt taistelen niiden kanssa kun eivät pysy paikoillaan, tosin mulla oli osa proteesi ja siihen on laitettu vain lisää niin ehkä sen takia eivät pysy, tyrkyttävät niitä implantteja, mutta rahasta se on minullakin kiinni, ja muistelen että niiden laiton jälkeen pitää kolme kuukautta parantaa, jos se aika pitää olla ilman ala hampaita, se askarrutaa.
terv." Tekarit"- 11+5
Vaihdapa teknikkoa, hyvä teknikko tekee proteesit mitkä pysyvät suussa. Proteesien tekeminen on käsityötä, niin teknikoissa niinkuin kaikissa muissakin ammateissa on sekä hyviä että erityisen hyviä ammattitaidoltaan.
- Rotteesisuu
En oikein ymmärtänyt nimim.Tekarit sinun viestiäsi. Sinulle siis laitettiin kokoproteesit ylös ja alas vain lisäämällä entisiin osaproteeseihin lisää hampaita? Niinkö? Eihän semmoinen viritelmä voikaan pidemmän päälle toimia, ja lienee tarkoitettukin vain väliaikaiseksi. Kun ikenet nyt ovat kunnolla parantuneet, niin etsit hyvän erikoishammasteknikon, joka tekee sinulle kokonaan uudet hammasproteesit. Kävin juuri teknikolla pohjauttamassa omiani, ja sieltä seinällä olevalta listalta bongasin, että uudet proteesit ylös ja alas maksavat 1100 euroa. Eli sen verran joudut vielä uhraamaan, että hyvä tulee.
- Onko elämää?
Kyllä elämää on. Nyt on sit uusi alaproteesi suussa toka päivää. Minkäänlaista puristamisen, hankaamisen tai hiertämisen tunnetta ei ole ilmenny. Kieli taistelee menetetystä tilastaan, ilmenee siten että nostaa proteesin takaa ikenistä irti. Erikoishammasteknikko sanoi, että tuollainen vaiva poistuu kun kieli löytää oman tilansa ja kun poskilihakset tottuu proteesiin. Kauankohan menee.. Eilen opettelin vaan puhumista uuden kanssa ja hyvin opin parissa tunnissa, enää muutama sana missä ässä vähän sihahtaa, mutta vaan vähän. Tänään sitten opettelin syömään ja sekin tuntui menevän hyvin. Laitoin kylläkin aamulla molemmille puolille proteesin takaosiin parin millin mittaiset pätkät Corega Ultra- kiinnitysainetta ja tuohan pitää nyt proteesin tosi napakasti kiinni. Ajattelinkin, että järkevää ehkä käyttää tuota kiinnitettä sen aikaa, että poskilihakset ja kieli tottuu proteesiin. Onko kenelläkään vastaavia tuntemuksia ja kokemuksia ollut? Ensi viikolle sovittiin teknikon kanssa tapaaminen, hän sanoi että katsellaan sitten onko mitä ongelmia kun viikko kulunu. Proteesi oli yönkin suussa, pois en sitä aio ottaa kuin pestessä ja kuulemma hyvä niin. Eli muistakaa ihmiset, että ei anneta uuden kanssa periksi vaikka pientä "väsymistä" tulisikin, sinnikkäästi kun taistellaan niin kyllä varmasti hyvä tulee=)
- 4+20
Nostetaanpa ylös hieman tätä keskustelua.
- Onko elämää?
Pientä päivitystä vanhaan keskusteluketjuun kun pahimmat kiireet nyt helpottavat.
Jäljellä olleiden alahampaiden poistoist tuli 15.päivä 2kk ja alaproteesin saamisesta tulee muutaman päivän kuluttua 2kk. Tuossa yllä jo kerroinkin miten alku uuden proteesin kanssa käynnistyi.
Pari kuukautta on nyt sitten saanut aikaan sen, että proteesi on tuntunut tosi löysältä kun alaikenestä turvotus poistunut, kodin ulkopuolella aina käytössä kiinnitysaine, eli niin ne ikenet elävät muutamassa kuukaudessa. Ensi viikolla on nyt sitten aika pohjaukseen, toivotaan että paremmaksi tulee..ja tuleehan se, uskon niin. Tuo edellä mainitsemani Ultra Corega-kiinnitysaine on kyllä todella hyvä, pitää proteesin tosi napakasti paikoillaan. Mutta koska tarkoitus ei ole, että aineen avulla loppuelämä menisi, odotan tuota ensimmäistä pohjausta todella kovin.
Olisi mukavaa jos muutkin kertoisivat täällä omista tilanteistaan missä mennään, proteesin hankinta kuitenkin sen verran suuri asia elämässä, että varmasti nämä kertomukset kiinnostaa paljon myös heitä, jotka uuden proteesin kanssa opettelevat elämään ja joilla tämä muutos tulossa.
Aurinkoisia loppukesän päiviä kaikille, hymyillään...nyt ei hymy enää hyydy=)- Johanna-2
Tulin tänne katseleen myös, miten muilla menee proteesien kanssa. Itselleni laitettiin siis kerralla ylös, ja alas keväällä, toukokuussa pohjattiin molemmat ekakerran, kun olivat jo todella väljät. Sen jälkeen olivat tosi hyvät jonkinaikaa. Yläkerralla ei mitään hätää vieläkään, mutta alakerta kyllä löystyy nopsaan edelleen. En käytä kiinnikkeitä ainakaan normisti vielä, harrastan liikuntaa, ja kun nämä syksyllä taas alkavat, niin silloin alas kyllä laitan. Luulempa että ennen joulua tulee mentyä pohjauttamaan ainakin alahampaat vielä taas. Toivotaan, että sitten alkaa hieman kestää tarve pidempään. Hyvin istuvina hampaat pysyvät tosi hyvin paikoillaan, eikä ne nytkään minnekään hyppele, mutta alahampaat pienellä kielen liikkeellä heti irti. Muuten oon tosi tyytyväinen ,ja syön esim. oikeastaan kaikkea...joka tietty hieman välillä hirvittää josko saan purtua hampaat rikki....näin tästä jopa untakin, että olivat keskeltä halki, ja teknikkoni kesälomalla :)....
- Onko elämää?
Johanna-2 kirjoitti:
Tulin tänne katseleen myös, miten muilla menee proteesien kanssa. Itselleni laitettiin siis kerralla ylös, ja alas keväällä, toukokuussa pohjattiin molemmat ekakerran, kun olivat jo todella väljät. Sen jälkeen olivat tosi hyvät jonkinaikaa. Yläkerralla ei mitään hätää vieläkään, mutta alakerta kyllä löystyy nopsaan edelleen. En käytä kiinnikkeitä ainakaan normisti vielä, harrastan liikuntaa, ja kun nämä syksyllä taas alkavat, niin silloin alas kyllä laitan. Luulempa että ennen joulua tulee mentyä pohjauttamaan ainakin alahampaat vielä taas. Toivotaan, että sitten alkaa hieman kestää tarve pidempään. Hyvin istuvina hampaat pysyvät tosi hyvin paikoillaan, eikä ne nytkään minnekään hyppele, mutta alahampaat pienellä kielen liikkeellä heti irti. Muuten oon tosi tyytyväinen ,ja syön esim. oikeastaan kaikkea...joka tietty hieman välillä hirvittää josko saan purtua hampaat rikki....näin tästä jopa untakin, että olivat keskeltä halki, ja teknikkoni kesälomalla :)....
Alaproteesin pohjaus tosiaan auttoi, nyt ne tuntuu sellaisilta kuin kuvittelinkin, poistoista oli siis aikaa pari kuukautta. Teknikko sanoi, että vielä saa kerran tiivistää, että ien elää vielä sen verran. Menen kyllä heti kun alkaa vähänkin häiritsemään, turha löysyysestä on kärsiä kun siihen apu löytyy=) Tuskinpa niitä rikki saat jyrsittyä kun et ala kiviä tai rautaa kaluamaan. Sanotaan, että esim.pehmeällä leivällä voi proteesin saada helpommin rikki kuon kovalla, ihme ja kumma.
Kiva kun tulit kuulumisia kertomaan, palaan itsekin tänne taas "uutisoimaan" kun muutoksia ilmenee.
Aurinkoisia päiviä niin sinulle kuin kaikille muillekin lukijoille....hymyillään=))
- Vauvansuu
Mulla jo yli 3 kuukautta ilman hampaita, alkukuusta soitin teknikolle mutta hän on lomalla tämänkuun, ehkä kuukauden kuluttua on proteesit valmiit ja suussa.
Ei varmaan aivan heti tarvitse pohjata kun on näinkin pitkään ikenet ehtineet hakea uutta muotoa. - Neuvoja vailla
Mistähän se johtuu kun mulla alaproteesi vaan omasta mielestä liian löysä vieläkin vaikka pohjattu on? Kun tuttujen kanssa jutellu kenellä kanssa alaproteesi niin kaikki sanoneet, että heillä kyllä pysyy ihan hyvin. Mulla jotenkin vähän vaikeeta syödäkin niitten kanssa koska kun haukkaan etuhampailla niin heti ne heiluu. Ei ne suussa pyöri ja heilu mut jotenkin epävarma olo on. Eikö teknikko osaa tehdä niistä tarpeeksi tiukkoja, jättääkö liian väljäksi vai mikä vois olla vikana? Toivottavasti joku osaisi vastata.
- Kiinnitysainetta
Pysyvyys riippuu ennen kaikkea suun ja luuharjanteen muodosta, myös leukojen suhteista toisiinsa, lihaksista jne. Proteesin kannalta epäedullisia anatomisia seikkoja ei valitettavasti hyväkään erikoishammasteknikko kykene täysin voittamaan. Jos luuta on vähän, lihakset ja jänteet (huuli, posket) työntävät proteesia pois paikaltaan. Kiinnitysaineilla voi vähän parantaa pitoa.
- nakarit
Mulle teknikko kertoi että alaproteesi tehdään löysemmäksi, en huomannut kysyä miksi.
Viikon kuluttua on tekarit valmiina, vähän jännittää oppiiko niille miten nopeasti.
Yksi tuttu käy virossa laitattamassa implantit, ylpeenä niitä esitteli mutta oli ne järkyttävän värisiä aivan kuin tupakan värjäämiä tai kuin kuukausien lika ja törky olisi ollut pinnassa, en ikinä noin rumista implanteista kymppitonnia maksaisi ennen tyydyn 900 tekareihin.
- varmasti313
ei ole mtään ongelmaa.et edes huomaa koko proteesia.
- kunt,tukilainen
Onpa kiva kuulla kokemuksianne. Mulla ei hammaslääkäri meinaa millään ottaa viittä viimeistä hammasta alhaalta vaan haluaa kysyä erikoishammasteknikon mielipidettä. Ylhäällä on koko proteesin, jonka aion uusia samalla. Se vaan jankutti, ettei alaproteesi tule pysymään paikoillaan ja tulee vaikka minkälaisia ongelmia. On kai sen otettava viimeiset viisi alhaalta jos vaadin niin vai onko jollekkin käynyt niin ettei hammaslääkäri ole ruvennut ottamaan?
- Alaproteesi
Sano sille hammaslääkärille että haistaa hapankaalin, jo on outo ammattilainen jos teknikolta pitää kysyä neuvoa. Ja jos ei suostu ottamaan pois, niin etsi toinen lekuri, kyllä potilaalla on oikeus itse päättää hampaistaan. Ja kyllä se alaproteesi paikallaan pysyy ihan hyvin eli siinäkin on puhunut puppua. Luonnollisesti ei hhtä tiukasti suussa pysy kuin yläproteesi kun ienpintaa on vähemmän, mutta kyllä niin hyvin pysyy ettei suussa lonksu tai putoa. Vähän enemmän vaatii opettelua kuin yläproteesi, mutta alaproteesin kanssa tulee oikein hyvin toimeen. Jos pienen pieni proteesin liikkuminen häiritsee, niin kiinnitysainetta laitat nuppineulanpään verran niin kyllä pysyy. Jotkut täällä sanoo ettei sitä pitäisi opetella käyttämään, mutta jos se itselle varmemman olon tuo niin miksi ei voisi käyttää, sitä vartenhan ne aineet on. Pieni tuubi maksaa noin seitsemän euroa ja mulla tuo tuubi on kestänyt jo vuoden eli tosi vähän tarvitsee laittaa. Pidä pääsi, älä anna periksi tuollaiselle tollolle lekurille.
- nakarit
Tänään sain proteesit, yläproteesi istuu hyvin ja on tiukasti kiinni, alaproteesi irtoaa aika helposti taidan hakea Coreca Ultra Cremeä ja kokeilla pysyiskö proteesi paremmin paikallaan, saattaisi noille tottua ajan kanssa ilman tahnojakin.
Kyllä nyt kehtaa hymyillä leveästi enää ei tarvitse kädellä suutaan peitellä ja hävetä rumia hampaita.- iloinen puolestasi.
Onnittelut uudelle elämälle!:) tuosta mainitsemastasi kiinnitysvoiteesta on apua, kokeilin aikoinaan useampia eri merkkejä ja tuo oli ylivoimaisesti paras. Ja sitä ei tosiaan kyllä tarvitse laittaa kuin muutama milli, liikaa jos laitat niin se pursuaa laidoilta yli ja pysyvyys ei niin hyvä. Eli ihan pikkiriikkisen vaan:) Käypä täällä joskus kertomassa miten elämä sujuu uusien proteesien kanssa.
- nakarit
iloinen puolestasi. kirjoitti:
Onnittelut uudelle elämälle!:) tuosta mainitsemastasi kiinnitysvoiteesta on apua, kokeilin aikoinaan useampia eri merkkejä ja tuo oli ylivoimaisesti paras. Ja sitä ei tosiaan kyllä tarvitse laittaa kuin muutama milli, liikaa jos laitat niin se pursuaa laidoilta yli ja pysyvyys ei niin hyvä. Eli ihan pikkiriikkisen vaan:) Käypä täällä joskus kertomassa miten elämä sujuu uusien proteesien kanssa.
Kävin hakemassa tuota mainitsemaani kiinnitysvoidetta, laitoin yhdet pienet pisarat niiku tuossa pakkauksen kuvassa esitettiin, nyt pysyy hyvin alaproteesi paikallaan, on kyllä hyvää värkkiä.
- Onko elämää?
Tulinpa kaiken kiireen keskellä kertomaan välillä omia kuulumisiani. Alaproteesi on ollut oikein hyvä, tuntuu todellakin omalla kohdallanikin, että uusi elämä on alkanut=) Sitä pienen pientä liikkuvuutta on, mutta ei se ulospäin näy mitenkään eikä vaikeuta syömistä, puhumista tai mitään muutakaan. No joo, suutelot on vielä kokeilematta :D Yhden kerran laitoin parin millin pätkät kiinnitysainetta ihan vain kokeillakseni onko elo erilaista. Sen aineen kanssa kyllä olivat niin tiiviisti paikoillaan etten meinannut pois saada kun oli pesun aika. Tulipahan tuokin sitten kokeiltua.
Toivottavasti muutkin tänne aiemmin kirjoittaneet jaksaisivat kirjoitella silloin tällöin kuulumisiaan, uskon että tämänkin ketjun kertomuksista on monelle uuden proteesin omistajalle apua. Kauniita loppukesän päiviä kaikille, palailen taas jossain vaiheessa "raportoimaan" =)- Anonyymi
Hienoa, toivoa antava kommentti! Mulla vielä edessä ja toivoisin että tulee sopivat ja sellaiset ettei kukaan huomaisi niiden olevan tekarit kun nykyään niin suositaan omia, suhderintamillakin (ei huolita kumppaniksi jos ei ole omia hampaita).
Ylhäällä onkin jo mutta haluaisin niistä valkoisemmat, mahtaako onnistua teknikolla vai pakkoko ostaa uudet? (rahat aika tiukilla).
- nakarit
Nopeasti näille proteeseille tottuu, yöksi olen ottanut pois että ikenet saa välillä "hengittää".
Miten te muut olette ikeniä hoitaneet, harjalla tahnan kanssa vai jollain muulla tavalla, tuli mieleen noitten ikenien kunnon säilyminen kun ne on kuitenkin suurimman osan päivästä tiiviisti proteesien peitossa.- Iloinen puolestasi.
Enpä ottaisi suusta yöksi pois kun uudet proteesit, ikenet muokkautuu paremmin proteeseihin kun maltat pitää niitä suussa. Mä pesen proteesit niille tarkoitetulla hammastahnalla (ei naarmuta proteeseja niinkuin tavalliset hammastahnat) ja samalla harjaan ikenet ja kielen. Kerran tai kahdesti viikossa liotan proteeseja Coregan puhdistustablettiliuoksessa puolisen tuntia, kuolee pöpöt ja kirkastaa proteeseja. Kiva kun sait apua siitä kiinnitysaineesta, sulla mennyt alku niin hyvin, että muutaman viikon päästä et proteeseihin kiinnitä edes huomiota. Kunhan muistat sen pohjauksen teettää niihin, ikenet kutistuu aluksi eli voi olla että muutaman kuukauden päästä pohjaus edessä ja hyvä niin, sitten on taas upea fiilis:))
- nakarit
""Enpä ottaisi suusta yöksi pois kun uudet proteesit, ikenet muokkautuu paremmin proteeseihin kun maltat pitää niitä suussa.""
Mulla meni 4 kk hampaattomana ennenkuin sain proteesit, ikenet ehti parantua hyvin eivätkä taida kovin paljoa enää muuttua, aamuisin ei tunnu mitään puristusta tai kipua kun proteesit suuhun laittaa sinne ne sujahtaa nätisti ja tuntuu hyviltä.
Vähän joutui kierrellä useampia kauppoja apteekkeja että löysi Coregan Dentu Cremeä, ihmeellistä miten harvoista paikoista sitä on saatavilla, kaikkea muuta proteesien hoitoon tarvittavia aineita ja harjoja on hyllyissä runsaasti.
Nyt saa taas syödään kaikkea sitä mikä on jäänyt hammaattomana syömättä, kunnon ruisleipää ja muuta sitkeämpää hyväskää. - nakarit
Noniin nyt on kuukauden ollu tekarit käytössä, ei mitään ihmeellistä tekarit pelittää ja istuu edelleen hyvin, alatekarissa käytän kiinnitysvoidetta päivittäin.
Ainoita hölmyksiä mitä joskus sattuu on että unohtaa aamulla laittaa tekarit suuhun aamupuurot menee alas ilman tekareitakin, kerran joutui pyörtää kauppareissulta takaisin kun unohdin tekarit pöydälle, yleensä ulko-ovella viimeistään muistaa että ne ...keleen unohu pöydälle.
Se on nyt sitten muistettava pitää mukana känny lompakko ja tekarit. - kjihughgc
en ole oppinut vieläkkän pitämään alaproteesia
- Kyselen.
Mikä sulla niissä tuottaa ongelmaa?
- Anonyymi
Hei, vanha ketju mutta kun niin hyviä kommentteja niin jatkan. Mulla alaproteesin laitto edessä, kun jotkut sanoo että voi olla pysyvyyden kanssa ongelmia niin eikö niihin voi laittaa sitä liimaa? Käytin sitä kauan myös yläproteesiin (ovat olleet n 5v ja tosi hyvät)
Toinen kysymys koskee hintaa, muistaakseni ylös maksoi n600e ja kuulemma alas olisi halvemmat, pitääkö paikkansa?
Sain ylös heti kun viimiset hampaat oli vedetty pois, jotain pientä laittoa oli ja pohjaus joskus myöhemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki712772Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from752328Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276752168Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä22065Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen51474Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue101429- 781152
- 691067
Taas alkoi soidinmenot.
Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis81060No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘1191014