Läskille apua ja vinkkejä?

ikuisestilihava

Terve,

olen 24-vuotias nainen, pituus 166cm ja paino 120kg. Semmonen 50-60 kiloa pitäis pudottaa, ja jos totta puhutaan, niin tuntuu ihan mahdottomalta. Näin viimeyönä unta, että olin saanut itseni laihaksi ja minulla oli litteä vatsa.

Se sai mut samaan aikaan surulliseksi ja motivoituneeksi. Miten voin aloittaa tämän laihdutusurakan? Olen luonteeltani hyvin kärsimätön ja malttamaton, joten jokin tehokas laihdutusmuoto olisi nyt paikallaan.

Ongelmana kuitenkin on, että olen todella köyhä. Elän noin 200 eurolla kuussa. Sillä ei osteta kuntosalikorttia (enkä sinne haluaisikaan muiden tuijottelun kohteeksi), sillä ei osteta kalliita laihdutustuotteita, ei jumppatossuja eikä luomutuotteita.

Kuinka voin siis hyvin pienillä varoilla laihduttaa? Tarvitsen vinkkejä myös kotona tehtäviin harjoituksiin, sillä ulos en halua mennä kuntoilemaan ennen kuin olen hieman kapeampi (häpeän vartaloani). Jotain kevyttä liikuntaa aluksi, sillä selkäni ja polveni ovat vähän huonossa kunnossa, olen ollut koko elämäni ylipainoinen. Mitä tulisi syödä ja miten paljon?

Haluan vain olla kaunis ja laiha. Se on ainoa asia mikä mut voi enää pelastaa.

Apua?

45

577

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rgdrgdfv

Rupea laskemaan syömäsi kalorit, netistä löytyy useita sivustoja joilla tämä onnistuu helposti. Et tarvitse mitään hienoja laihdutus tuotteita, syöt vain terveellisesti ja vähemmän kuin kulutat. Vaikka olisit kuinka malttamaton, niin älä myöskään yritä ylläpitää turhan suurta vajetta, sillä muuten tuolla laihdutettavalla kilomäärällä varmasti jossain vaiheessa turhaannut. Suosittelen 500-1000:ta kaloria. 1000 kilokalorin vaje laihduttaisi sinua noin kilolla viikko.

Aloita myös säännöllinen liikunta, sen ei tarvitse olla mitään ihmeellistä, aloita vaikka kävelylenkeillä.

Mutta nyt on syytä sitten opetella malttia ja kärsivällisyyttä, sillä muuten ennustan urakan karahtavan kiville, yrität sitten millä tavalla tahansa.

• fgdrgdr

Ja sanottakoon vielä tuohon kysymykseesi, että mitä pitäisi syödä, niin ota yksinkertaisesti keittokirja esiin ja ala tutustumaan. Netistä löydät nopeasti perusneuvot, tyyliin suosi proteiinipitoisia, kuitupitoisia, vähän nopeita hillihydraatteja sisältäviä ruokia. Tosin laihdut vaikka söisit pelkkää sokeria, kunhan syöt alle kulutuksen, mutta juuri nuo edellämainitut pitävät nälän pidempään loitolla. Pieni budjetti ei ole mikään este, päinvastoin, todennäköisesti pärjäät vähemmällä rahalla kuin aikaisemmin.

Äläkä sorru mihinkään yhden ruokalajin ihmedietteihin. Sinulla on liikaa painoa laihdutettavana että ylipäätään kukaan jaksaisi noita diettejä tarpeeksi kauan, puhumattakaan niiden pidempiaikaisen noudattamisen terveysvaikutuksista. Omalla kohdallani pelkkä kalorien laskeminen johti terveellisempään ja mikä tärkeintä pysyvämpään elämäntapa muutokseen. Kun syötäviä kaloreita oli vain tietty määrä per päivä, rupesi automaattisesti valitsemaan tuotteita jotka pitivät nälän poissa ja olivat terveellisiä. Pois jäi vaalea leipä, karkit, rasvaiset ranskalaiset etc etc.

Mutta onnea yritykseen.

• täti-ihminen

"Haluan vain olla kaunis ja laiha."

Tuo on ihan kauhea ajatus ja estää laihtumisesi pomminvarmasti. Niin kauan kuin ajattelet vain sitä epätodellista hoikkaa mallinvartaloa ja omaa olomuotoasi ja ristiriitaa niiden välillä, masennut, inhoat itseäsi ja jatkat lohtusyöpöttelyä.

Miksi et ennemmin päättäisi, että haluat olla terve, ulkonäöstä viis?

Jos laihtuisitkin mallinmittoihin eli yli puolet painostasi, sinulle jäisi niin paljon löysää nahkaa, että lopputulos ei muistuttaisi paljonkaan sitä mitä muotilehtien photoshopatuista kuvista katselet.

Toinen laihdutusyrityksiäsi sabotoiva ajatus on se, että haluat laihtua nopeasti. Miksi et voi laihtua hitaasti, se on paljon helpompaa ja onnistuu varmemmin, koska et nälissäsi sorru ahmimaan.

Sanot että sinulla ei ole paljon rahaa - millä rahalla sitten olet onnistunut syömään itsesi noihin mittoihin? Ruoka on kallista, ja laihduttaessasi syöt sitä paljon vähemmän. Kokeile vaikka syödä samaa ruokaa kuin ennenkin, mutta vain puoli annosta. Osta lisäksi paljon kasviksia ja hedelmiä, aina niitä mitkä kunakin vuodenaikana ovat halpoja. Pullat, karkit, sipsit, limsat ja mäkkärin mössöt ymmärrät itsekin jättää pois.

Minä olen huomattavan varakas, mutta ostan silti mielelläni tarjouksesta. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot... Esimerkiksi kaalia, pakastevihannespusseja, omenoita ja kurkkua saa välillä hyvinkin halvalla, samoin mm. kananmunia, maitorahkaa ja kalaa. Kesän tullessa tomaatit halpenevat, sitten tulevat nektariinit, luumut, kesäkurpitsat ja kaikki muut vähäkaloriset kauden herkut.

Kuntosalilla en ole käynyt kertaakaan elämässäni. Kävely on erinomaista liikuntaa ja sopii lähes kaikille. Tuloistasi päätellen olet opiskelija - onko oppilaitoksellasi tarjota liikuntamahdollisuuksia?

Niin ja itse siis olen laihduttanut 46 kiloa ja olen nyt normaalipainoinen. Melkein kaksi vuotta siihen meni, mutta päätin heti alussa että minulla ei ole kiire. Aika kuluu samalla vauhdilla, olitpa lihava tai laiha.

• Hyvä keino:

Komppaan kovasti "täti-ihmistä".

Köyhällä vasta varaa onkin syödä terveellisesti.

Aamupala: kaurapuuro maidolla, raejuustoa, marjakeittoa tai marjoja
      (Välipala: ruisleipä kevytrasvaisella juustosiivulla, reilulla kinkulla ja rehuilla (kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa...))
      Lounas: n.100 g vähärasvaista lihaa/kalaa/kanaa/soijaa, 50 g pastaa/riisiä tai 1 peruna, kasviksia ja salaattia, 1 rkl oliiviöljyä TAI avocadon puolikas
      Välipala: rahka ja 100-200 g marjoja (TAI hedelmä)
      Päivällinen: n. 100 g vähärasvaista lihaa/kalaa/kanaa/soijaa, 50 g pastaa/riisiä tai 1 peruna, kasviksia ja salaattia, 1 rkl oliiviöljyä
      Iltapala: raejuustoa tai rahkaa, marjoja, pieni kourallinen pähkinöitä TAI 2 munan munakas öljyssä paistettuna.

Tee ruokaa kerralla paljon ja pakasta annosrasioihin. Ei eineksiä, ei valmiiksi maustettuja, ei sokeria, ei keinomakeutusaineita. Vähärasvainen on 10% tai alle.

Osta vain tarjouksista, suunnittele ostoksesi ja käy useammassa kaupassa sen mukaan mikä missäkin on halpaa. Älä osta mitään muuta! Jos tulee paha napostelun tarve, pilko porkkanaa ja kurkkua tai osta sitä varten täysjyvänäkkileipää tai kuivattua ruisleipää, mutta älä syö ruokailujen välissä mitään.

Syö 3 tunnin välein, älä syö liian vähän ja syö joka ateria! Vaikka et jaksaisi tai ei olisi nälkä! Muuten et laihdu. Tuolla usein syömisellä pidetään ahmiminen loitolla.

Ei voita eikä margariinia leivän päälle. Tuohon et saa rahaa menemään 200 € kuussa. Ensi kuussa voit ostaa lenkkitossut, seuraavassa kuussa verkkarit.

Kävele aluksi 3 päivänä viikosta puoli tuntia. Viikon tai parin päästä lisää yksi tunnin lenkki, ja 4-6 viikon päästä tee 5-6 tunnin lenkkiä viikossa. Pyri 6-7 km tuntivauhtiin.

Kävely polttaa rasvaa. Parasta olisi vesijuoksu. Sinne vaan muiden lihavien sekaan hölkkäilemään. Tunnin vesijuoksulla kuluttaa jopa enemmän kuin kävellen. Ensi kuussa sulla on varaa ostaa jo kortti uimahalliinkin. Ja toki salillekin, joka olisi ihan suositeltavaa. Mutta pelkällä kävelylläkin pärjää muutaman kuukauden aluksi.

Kirjoita syömisesi ja liikkumisesi ylös. Pidä siis ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa.

HALPOJA RUOKIA:

Proteiinit: soija rouheena tai palana, lisää jauhelihan tai kanan sekaan tai syö itsekseen. Maustan itse sitä liemikuutioilla. Rahka, vertaile hintoja, Lidlistä ja S-marketista saa halpaa isossa purkissa.

Kasvikset: pakasteet, esim. kukkakaali-parsakaali-porkkana -sekoitus (rainbow, lidl), hernemaissipaprika, tuoreet porkkanat, kurkku, tomaatit, kaikki alennustuotteet...

Marjat: pakasteet (rainbow), osta iso pussi kerralla, esim. mansikka ja mustikka.

Muut hiilarit: Täysjyväruisleipä, täysjyväruisnäkkileipä (lidl), kaurahiutaleet (rainbow), neljänviljan hiutaleet (lidl), täysjyvä pasta (makaroni, spaghetti, lidl), täysjyväriisi

Olen tullut toimeen alle 50 € ruokaostoksilla/kk ja syönyt terveellisesti. Tulet säästämään paljon vielä tuosta 200€ eurostasi, kun teet ruokasi itse ja noudatat ruoka-aikoja.

• ikuisestilihava

Vau, kiitos!

Juuri tällaista neuvoa etsin; mitä syödä tarkalleen, koska ja kuinka usein. Olen todella huono laskemaan kaloreita ja punnitsemaan ruokaa, lähinnä laiskuuttani.

Aikaisempaan kommenttiin "kuinka köyhä saa itsensä lihavaksi" - helposti. Syömällä halpoja eineksiä ja pitsoja, ne ovat parhaimmillaan halvempia kuin kasvikset ja terveysruoat. Opiskelija en ole, vaan työtön. Mielenterveyteni on todella heikoilla ja olen pahasti syrjäytynyt; ulkona ei tule käytyä joten paino ei tipu.

En osaa vain mennä ulos ja kävellä ilman päämäärää. Se tuntuu vieraalta ja ahdistavalta. Täytyy nyt kuitenkin yrittää, sikäli mikäli selkä kestää (esim. kaupassa shoppailu useita tunteja on haastavaa, sillä alaselkä kipeytyy pidempiaikaisesta kävelystä).

Kiitos kaikille vinkeistä. Ne auttavat mut nyt alkuun.

Ja oman painonpudotukseni tavoite ei suinkaan ole terveydellinen. Olen masentunut, koska olen niin läski ja vastenmielisen ruma. Jos nyt saisin itseni laihdutettua ja näinollen myös yhteiskunnan mielestä kauniiksi, niin ehkä masennuskin jää taka-alalle.

• Hyvä keino:
        ikuisestilihava kirjoitti:

Vau, kiitos!

Juuri tällaista neuvoa etsin; mitä syödä tarkalleen, koska ja kuinka usein. Olen todella huono laskemaan kaloreita ja punnitsemaan ruokaa, lähinnä laiskuuttani.

Aikaisempaan kommenttiin "kuinka köyhä saa itsensä lihavaksi" - helposti. Syömällä halpoja eineksiä ja pitsoja, ne ovat parhaimmillaan halvempia kuin kasvikset ja terveysruoat. Opiskelija en ole, vaan työtön. Mielenterveyteni on todella heikoilla ja olen pahasti syrjäytynyt; ulkona ei tule käytyä joten paino ei tipu.

En osaa vain mennä ulos ja kävellä ilman päämäärää. Se tuntuu vieraalta ja ahdistavalta. Täytyy nyt kuitenkin yrittää, sikäli mikäli selkä kestää (esim. kaupassa shoppailu useita tunteja on haastavaa, sillä alaselkä kipeytyy pidempiaikaisesta kävelystä).

Kiitos kaikille vinkeistä. Ne auttavat mut nyt alkuun.

Ja oman painonpudotukseni tavoite ei suinkaan ole terveydellinen. Olen masentunut, koska olen niin läski ja vastenmielisen ruma. Jos nyt saisin itseni laihdutettua ja näinollen myös yhteiskunnan mielestä kauniiksi, niin ehkä masennuskin jää taka-alalle.

Hei! Itselläni myös masennusta taustalla, ja usko pois, ruokavalio auttaa siihen tosi paljon! Samoin liikunta! Katso kartasta reittejä mitkä voit kävellä. Jos pääset metsään ja luontoon, aina parempi pään kannalta.

Sitten lyttäys: sun masennus ei parane laihtumisella eikä sillä että tulet kauniiksi. Se paranee vain, kun muutat koko ajattelutapasi ja elämäntapasi. Olet nimittäin ihan se sama rumilus ja surkimus 50 kiloisenakin, jollet opi ja kehity henkisesti. Laihtuminen ei siis muuta sua. Sun pitää tehdä kovasti töitä paranemisesi eteen. Ruokavalio ja reipas liikunta on hyvä aloitus, lisäksi sitten alan kirjallisuutta ja/tai terapiaa! Hyvä kirjavinkki: Krooninen masennus. Suomalaiset kirjoittajat, en nyt muista keitä olivat. Toimii.

Einekset ja pitsat OVAT kalliita! Halvemmalla ruokia saa, kun tekee kaiken alusta saakka itse. Ei tarvitse silloin syödä pelkkää hiilari-rasvamoskaa vaan voi tehdä runsasproteiinisia ja monipuolisia ruokia. Vehnäjauho-rasva-lisäainemössö on itsetehtynäkin huitsin halpaa, vaan etpä taitaisi sitä syödä tiedostaen sellaisenaan - pitäisi olla myyvä pakkaus ympärillä :-).

Olen nykyään töissä ja voin ihan hyvin. Silti laitan edelleen itse ruokani "köyhään malliin". Pysyn kuosissa. Jos joskus sorrun huonoon ruokailuun, se vaikuttaa heti mielialaan. Väsyn ja tulee kurja olo. Ennemmin käyn lenkillä, salilla ja uimassa sekä syön terveellisesti kuin vetelen kaiken maailman lääkkeitä.

Ja hei, ihan aluksi lakkaa kuvittelemasta että ihmisiä tai yhteiskuntaa kiinnostaisi sun läskisi tai rumuutesi. Ihmisillä on ihan omat murheensa, meille ja heille on aivan yksi lysti jos joku on lihava. Sehän on vaan sinun asiasi. Eli unohda moinen itsekeskeisyys ja joukkoon mukaan vaan! Sillä se läskikin lähtee! :-). Vai käytkö itse kiittämässä kauniita ja hoikkia ihmisiä olemassaolostaan? Mitä sellaisesta kiitoksesta sitten saisit?

Uimahallit on puolillaan sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä. Siellä tulee aina ihan normaali olo, sellaisia ihmiset ovat vikoineen! Lihavia, luurangon laihoja, arpisia, rintasyövän vuoksi rinnattomia naisia, jalattomia pappoja, kaljuja mummoja, kehitysvammaisia. Ihan normaalia elämää.

Paljon tsemppiä sulle elämään! Muista, että kaikki on sinusta itsestäsi kiinni, siitä miten asioista ajattelet! Peilin edessä voi opetella sanomaan: "hei, pidän sinusta!" ja hymyillä päälle. Kauneus lähtee sisältä, ei päältä.

• ikuisestilihava
        Hyvä keino: kirjoitti:

Hei! Itselläni myös masennusta taustalla, ja usko pois, ruokavalio auttaa siihen tosi paljon! Samoin liikunta! Katso kartasta reittejä mitkä voit kävellä. Jos pääset metsään ja luontoon, aina parempi pään kannalta.

Sitten lyttäys: sun masennus ei parane laihtumisella eikä sillä että tulet kauniiksi. Se paranee vain, kun muutat koko ajattelutapasi ja elämäntapasi. Olet nimittäin ihan se sama rumilus ja surkimus 50 kiloisenakin, jollet opi ja kehity henkisesti. Laihtuminen ei siis muuta sua. Sun pitää tehdä kovasti töitä paranemisesi eteen. Ruokavalio ja reipas liikunta on hyvä aloitus, lisäksi sitten alan kirjallisuutta ja/tai terapiaa! Hyvä kirjavinkki: Krooninen masennus. Suomalaiset kirjoittajat, en nyt muista keitä olivat. Toimii.

Einekset ja pitsat OVAT kalliita! Halvemmalla ruokia saa, kun tekee kaiken alusta saakka itse. Ei tarvitse silloin syödä pelkkää hiilari-rasvamoskaa vaan voi tehdä runsasproteiinisia ja monipuolisia ruokia. Vehnäjauho-rasva-lisäainemössö on itsetehtynäkin huitsin halpaa, vaan etpä taitaisi sitä syödä tiedostaen sellaisenaan - pitäisi olla myyvä pakkaus ympärillä :-).

Olen nykyään töissä ja voin ihan hyvin. Silti laitan edelleen itse ruokani "köyhään malliin". Pysyn kuosissa. Jos joskus sorrun huonoon ruokailuun, se vaikuttaa heti mielialaan. Väsyn ja tulee kurja olo. Ennemmin käyn lenkillä, salilla ja uimassa sekä syön terveellisesti kuin vetelen kaiken maailman lääkkeitä.

Ja hei, ihan aluksi lakkaa kuvittelemasta että ihmisiä tai yhteiskuntaa kiinnostaisi sun läskisi tai rumuutesi. Ihmisillä on ihan omat murheensa, meille ja heille on aivan yksi lysti jos joku on lihava. Sehän on vaan sinun asiasi. Eli unohda moinen itsekeskeisyys ja joukkoon mukaan vaan! Sillä se läskikin lähtee! :-). Vai käytkö itse kiittämässä kauniita ja hoikkia ihmisiä olemassaolostaan? Mitä sellaisesta kiitoksesta sitten saisit?

Uimahallit on puolillaan sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä. Siellä tulee aina ihan normaali olo, sellaisia ihmiset ovat vikoineen! Lihavia, luurangon laihoja, arpisia, rintasyövän vuoksi rinnattomia naisia, jalattomia pappoja, kaljuja mummoja, kehitysvammaisia. Ihan normaalia elämää.

Paljon tsemppiä sulle elämään! Muista, että kaikki on sinusta itsestäsi kiinni, siitä miten asioista ajattelet! Peilin edessä voi opetella sanomaan: "hei, pidän sinusta!" ja hymyillä päälle. Kauneus lähtee sisältä, ei päältä.

Kiitos todella positiivisesta vastauksesta!

Tottahan se on, että ajattelutapani on todella syvältä, mutta koko elämäni kiusaamisen uhrina olleena voin sanoa, että kun sen ajatusmallin tonne päähän takoo nii ei se ihan heti sieltä lähdekään.

Edelleen kohtaan kiusaamista, enimmäkseen netissä kun enhän minä ulkona juurikaan liiku, mutta silti. Se on pääsyy, miksi haluan laihtua. Näyttää kaikille, että olen parempi kuin ne.

Alan nyt tosissani tekemään töitä tämän eteen, en jaksa enää velloa pohjamudissa. Haluan olla onnellinen!

Kannattaako muuten pitää päiväkirjaa myös painosta ja mitoista? Ja kuinka usein ne tulisi mitata?

• Hyvä keino:

Kiitos todella positiivisesta vastauksesta!

Tottahan se on, että ajattelutapani on todella syvältä, mutta koko elämäni kiusaamisen uhrina olleena voin sanoa, että kun sen ajatusmallin tonne päähän takoo nii ei se ihan heti sieltä lähdekään.

Edelleen kohtaan kiusaamista, enimmäkseen netissä kun enhän minä ulkona juurikaan liiku, mutta silti. Se on pääsyy, miksi haluan laihtua. Näyttää kaikille, että olen parempi kuin ne.

Alan nyt tosissani tekemään töitä tämän eteen, en jaksa enää velloa pohjamudissa. Haluan olla onnellinen!

Kannattaako muuten pitää päiväkirjaa myös painosta ja mitoista? Ja kuinka usein ne tulisi mitata?

"Kannattaako muuten pitää päiväkirjaa myös painosta ja mitoista? Ja kuinka usein ne tulisi mitata?"

Ota alkumitat! Tosiaan, mittanauhallakin. Koska välillä tulee "jumeja" painon kanssa, niin voi sitten katsoa mitoista että senttejä on kuitenkin lähtenyt. Ota valokuvat myös. Peilille tulee sokeaksi, ei enää huomaa että mitään tapahtuisi ja näkee itsensä aina samana lihavana.

Ainakaan useammin kuin kerran viikossa ei kannattaisi käydä vaaálla. Muistathan, että paino voi heitellä muutaman kilon, eikä se kaikki ole lihomista tai laihtumista. Jos vaaka näyttää joku viikko enemmän kuin viimeksi ja olet syönyt ja liikkunut järkevästi, sulla on ehkä vain kk-kierrosta johtuvaa turvotusta.

Joo, ei noista ajatusmalleista meinaa irti päästä. Jatkuvaa itsensä tsemppaamista se on mullakin. Masennus muuttaa aivoja, joten mitä pikemmin puutut ajatusmalleihisi sen helpompaa kehittyminen on. Mulla on nykyään onneksi hyviä keinoja päästä siitä mustasta pään sisällä vouvaavasta masennuskehästä irti. Niitä on mm. läsnäolemisen harjoittelu (tää on huippu, löytyy tietoa netistäkin), liikunta, oikea syöminen, ajatusmallien muutaminen ajatuksissa eli käytöksensä tiedostaminen.

Ai niin, ja muista pitää aina varaevästä mukana, jotain terveellistä siis ettei pääse nälkäkohtaus iskemään ja ruoka-ajat pitää. Vaikka proteiinipatukoita (yök ;-)) tai Skyr-rahkaa (nam! tää on mun herkku, vähän kallista vaan joka päivälle).

Ihan huippujuttu että olet päättänyt tehdä jotain asiallesi! Äläkä anna periksi jos mokaat! Jatkat ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, samat oikeat ruuat oikeaan aikaan ja liikunta. Alkuun voit saada jopa enemmän kuin kilon viikossa pois, sitten hidastuu. Mutta ensi vuonna samaan aikaan olet jo aivan eri kokoinen kun näytät itsellesi, muiden vuoksi ei kannata vaivautua! Vuoden päästä kesällä sua ei enää tunneta :-)

• ikuisestilihava
        Hyvä keino: kirjoitti:

"Kannattaako muuten pitää päiväkirjaa myös painosta ja mitoista? Ja kuinka usein ne tulisi mitata?"

Ota alkumitat! Tosiaan, mittanauhallakin. Koska välillä tulee "jumeja" painon kanssa, niin voi sitten katsoa mitoista että senttejä on kuitenkin lähtenyt. Ota valokuvat myös. Peilille tulee sokeaksi, ei enää huomaa että mitään tapahtuisi ja näkee itsensä aina samana lihavana.

Ainakaan useammin kuin kerran viikossa ei kannattaisi käydä vaaálla. Muistathan, että paino voi heitellä muutaman kilon, eikä se kaikki ole lihomista tai laihtumista. Jos vaaka näyttää joku viikko enemmän kuin viimeksi ja olet syönyt ja liikkunut järkevästi, sulla on ehkä vain kk-kierrosta johtuvaa turvotusta.

Joo, ei noista ajatusmalleista meinaa irti päästä. Jatkuvaa itsensä tsemppaamista se on mullakin. Masennus muuttaa aivoja, joten mitä pikemmin puutut ajatusmalleihisi sen helpompaa kehittyminen on. Mulla on nykyään onneksi hyviä keinoja päästä siitä mustasta pään sisällä vouvaavasta masennuskehästä irti. Niitä on mm. läsnäolemisen harjoittelu (tää on huippu, löytyy tietoa netistäkin), liikunta, oikea syöminen, ajatusmallien muutaminen ajatuksissa eli käytöksensä tiedostaminen.

Ai niin, ja muista pitää aina varaevästä mukana, jotain terveellistä siis ettei pääse nälkäkohtaus iskemään ja ruoka-ajat pitää. Vaikka proteiinipatukoita (yök ;-)) tai Skyr-rahkaa (nam! tää on mun herkku, vähän kallista vaan joka päivälle).

Ihan huippujuttu että olet päättänyt tehdä jotain asiallesi! Äläkä anna periksi jos mokaat! Jatkat ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, samat oikeat ruuat oikeaan aikaan ja liikunta. Alkuun voit saada jopa enemmän kuin kilon viikossa pois, sitten hidastuu. Mutta ensi vuonna samaan aikaan olet jo aivan eri kokoinen kun näytät itsellesi, muiden vuoksi ei kannata vaivautua! Vuoden päästä kesällä sua ei enää tunneta :-)

Hihi voi vitsi, kiitti tsemppauksesta! Nyt olen ihan innoissani! :) Latasin juuri ohjelman kännykkään, joka laskee kalorit puolestani vain viivakoodin lukemalla jo kaupassa! Tämä on niin hieno juttu! Ravintoterapeutillekin aion päästä, eli maanantaina heti soitan lääkärille. :)

Tästä se alkaa! Vuoden päästä olen (toivottavasti) hurjan söpö jo! :)

Kiitos todella paljon!

• Mene "Vähähiilihydraattiset dieti" sivulle ja etsi vaikka VP? Veijo Puustinen kirjoitus jossa on viite hänen plogiinsa ja katsele sielä. Toinen vihje on, että etsi kirjastosta Antti Heikkilän kirjallisuutta, joista löydät oikeaa tietoa. Kolmas on Tri Annika Dahlgvistin "Karppaus" kirja. Näitä kaiikia haukutaan siksi, että heillä on todellista asiaa ja käytännön esimerkkejä kirjoissaan.

Sinun ongelmasi lienee Liikoje hiilihydraattien syöminen (leipätuotteet) jota voit korvata kanamunilla, munakkailla ja sitten proilerit, kalat ja vihreät vihannekset jne.
      Parempi olisi kun Sinulla olisi vaikka joku asiantuntijan kirja kädessäsi.
      Kannattaa myös katsoa ohjelmaa "kaappaua keittiössä" jossa opetetaan laittamaan itse paremmin tervehdyttävää ruokaa.

Urakkasi on kova, mutta kylläkin palkitseva ja täysin mahdollinen.

• Hyvä keino:

Toi voi olla ihan ok dieetti ja paino putoaa kummasti. Kunhan ei sorru rasvakarppiin. Olisin kuitenkin aika varovainen noilla ohjeilla, sillä kroppa tarvitsee hyviä hiilihydraatteja toimiakseen kunnolla. Kävellä voi ilman hiilareitakin, mutta aivot eivät pelaa parhaalla mahdollisella tavalla ilman.

Itse suosin runsashiilarista ruokavaliota. Kartan siis huonoja hiilareita ja huonoja rasvoja. Hiilareita tarvitaan rankkaan liikuntaan, ilman ei vaan jaksa.

Karppaus sekoitetaan helposti normaaliin terveelliseen ruokavalioon, jossa ei syödä pullaa, karkkia, limuja ja alkoholia.

Vaalea leipä kuuluu sarjaan huonot hiilarit, siitä olen samaa mieltä kanssasi.

• Hyvä keino: kirjoitti:

Toi voi olla ihan ok dieetti ja paino putoaa kummasti. Kunhan ei sorru rasvakarppiin. Olisin kuitenkin aika varovainen noilla ohjeilla, sillä kroppa tarvitsee hyviä hiilihydraatteja toimiakseen kunnolla. Kävellä voi ilman hiilareitakin, mutta aivot eivät pelaa parhaalla mahdollisella tavalla ilman.

Itse suosin runsashiilarista ruokavaliota. Kartan siis huonoja hiilareita ja huonoja rasvoja. Hiilareita tarvitaan rankkaan liikuntaan, ilman ei vaan jaksa.

Karppaus sekoitetaan helposti normaaliin terveelliseen ruokavalioon, jossa ei syödä pullaa, karkkia, limuja ja alkoholia.

Vaalea leipä kuuluu sarjaan huonot hiilarit, siitä olen samaa mieltä kanssasi.

Korostan edellen että kannattaa hankkia alan ammattilaisten kirjallisuutta, sillä saat täältä niin paljon hyviä vihjeitä ettet hetken päästä tiedä mitä tekisit. Kirjoissa löytyy esimerkkrjä onnistumisista joita tarvitset. Voin luvat, että oikeilla ohjeilla pääset tavoitteeseesi 2 vuoden aikana ja se on todella hyvä tulos ja olet uudessa elementissäsi. Luin tänään taas yhtä uutta kirjaa ja siellä oli taas uusi hyvä esimerkki painon pudottajista jota noudattiva oikeaa linjaa.

Tuossa Sinulle todettiin runsashiilihydraattinen ruokatapa joka pitää painosi todennäköisesti korkealla. Nykyisin myös voi ja eläinrasvat on todettu terveelliseksi syötäväksi ja soveltuu oikeaan ruokavalioon. Mutta jätän ehdotukseni jonkun ammattilaisen tiedon käyttämiseen koska haluat kunnon tuloksia. Joudut kuitenkin aloittamaan hitaammin ja siinä lenkit jäävät vähemmälle, mutta keinoja löytyy muitakin.

• Älä vaan usko!
        uusajattelija kirjoitti:

Korostan edellen että kannattaa hankkia alan ammattilaisten kirjallisuutta, sillä saat täältä niin paljon hyviä vihjeitä ettet hetken päästä tiedä mitä tekisit. Kirjoissa löytyy esimerkkrjä onnistumisista joita tarvitset. Voin luvat, että oikeilla ohjeilla pääset tavoitteeseesi 2 vuoden aikana ja se on todella hyvä tulos ja olet uudessa elementissäsi. Luin tänään taas yhtä uutta kirjaa ja siellä oli taas uusi hyvä esimerkki painon pudottajista jota noudattiva oikeaa linjaa.

Tuossa Sinulle todettiin runsashiilihydraattinen ruokatapa joka pitää painosi todennäköisesti korkealla. Nykyisin myös voi ja eläinrasvat on todettu terveelliseksi syötäväksi ja soveltuu oikeaan ruokavalioon. Mutta jätän ehdotukseni jonkun ammattilaisen tiedon käyttämiseen koska haluat kunnon tuloksia. Joudut kuitenkin aloittamaan hitaammin ja siinä lenkit jäävät vähemmälle, mutta keinoja löytyy muitakin.

Jestas mitä schaissea! Vai on eläinrasvat todettu terveelliseksi, huh-huh... Runsaasti lihaa sisältävä ruokavalio moninkertaistaa suolistosyöpien riskin. Karppausbuumi näkyy jo sairaustilastoissa.

Karppauksella saa nopeasti hiilihydraattivarastot tyhjiksi josta seuraa muutaman kilon painon pudotus. Samalla alkaa väsy eikä kykene rankkaan liikuntaan. Kun ummetuksen ja väsymyksen jälkeen ymmärtää alkaa syömään terveellisesti, huomaa että hiilihydraattivarastot täyttyvät ja paino nousee sen saman verran mitä alkuun tippui. Sopii ehkä sohvaperunalle, mutta ei terveellisiin elämäntapoihin suuntaavalle ihmiselle.

Monipuolisella ruokavaliolla pysyy paino laskussa sekä kroppa ja mieli terveenä. Kaikkea kohtuudella!

• ikuisestilihava
        Älä vaan usko! kirjoitti:

Jestas mitä schaissea! Vai on eläinrasvat todettu terveelliseksi, huh-huh... Runsaasti lihaa sisältävä ruokavalio moninkertaistaa suolistosyöpien riskin. Karppausbuumi näkyy jo sairaustilastoissa.

Karppauksella saa nopeasti hiilihydraattivarastot tyhjiksi josta seuraa muutaman kilon painon pudotus. Samalla alkaa väsy eikä kykene rankkaan liikuntaan. Kun ummetuksen ja väsymyksen jälkeen ymmärtää alkaa syömään terveellisesti, huomaa että hiilihydraattivarastot täyttyvät ja paino nousee sen saman verran mitä alkuun tippui. Sopii ehkä sohvaperunalle, mutta ei terveellisiin elämäntapoihin suuntaavalle ihmiselle.

Monipuolisella ruokavaliolla pysyy paino laskussa sekä kroppa ja mieli terveenä. Kaikkea kohtuudella!

En ole erityisen kiinnostunut karppauksesta, sillä pelkästään ajatus siitä että popsisin rasvaisia ja todella lihaisia ruokia oksettaa.

• Hyvin se menee

Syön täsä salaattia neitsyt öljyssä samalla kun juon litran vettä ja vastaan.

Aamulla oon vetänyt kahvia ja raejuusto 100g ja kohta syön maitorahkan 250 g höystettynä hera80:sellä 37 g... Joten mikä sun kysymys olikaan?

Lenkin jälkeen (10km) otan vähän rennommin ja juon mehukeittoa lasin
      sitten näkkileivän ja tuoremehua 2 dl.Ei tää oikeesti oo rakettitiedettä
      -38kg 5,5 kuukautta.
      Viimeisen karkkini söin lokakuussa 2012 ja seuraavan kerran tällä vauhdilla syön karkkia 1.9.2013. Kalorit pysyy 1500-1800 kcal/päivä ja hyvältä tuntuu.
      Pientä punttia (1-2 kertaa viikossa noitten lenkkien päälle) ja aika köykäsillä painoilla. 3-5 kertaa viikossa lenkkiä.
      Mies lupas et saan seksiä kun painan alle 80 kg.

• työtön mies-

No mitäs jos ensin otat tavoiteeksi vaikka pudottaa 90 kiloon. Ei liian suuria tavotteita kannata alkuun asettaa. Saatko sinä jotain toimeentulotukea va kun sulla noin pienet tulot. Jos et salille pääse niin ainoo mahis on että alat lenkkeilee, juosten ja välillä kävellen.

Sellanen tunnin kävely lenkki päivässä ja välillä voit juostakkin. Osta käsipainot ja nostelet niitä tai kahvakuula. Itse olen työtön ja siltin maksan joka kuu 54 euron salimaksun. 3 vuotta siten laihduin itse 35 kg. Voit myös säästää raha aja osta akuntopyörän. Itsellä oli kuntopyörä ja poljin sillä noin 42 000 km ja sitten se hajosi.

mut ehtisin laihtumaan paljon ja sit aloin salilla käymään. Eli aloita ihan kävely ja juoksu lenkeistä ja juo paljon vettä. Voit myös pyytää sosiaalitoimistosta avustusta, ne vois maksaa sulle kuntosali jäsenyyden sillä perustellla että haluat itsesi työ kuntoon.

• ikuisestilihava

Kyllä, elän toimeentulotuella (katso aikaisempi vastaukseni).

Salille en todellakaan lähde, ennen kuin näytän ihmiseltä. En kestä niitä katseita joita saan osakseni aina ulkona ollessani. Koitan saada tuon kävelyn päivärytmiini, mutta ajatuskin ihmisten ilmoilla olemisesta on aika puistattava.

Onko kuntopyörästä oikeasti mitään hyötyä? Saisin sellaisen ilmaiseksi, jos haluaisin. Olen vaan aina kuvitellut, että kuntopyörä on yhtä tyhjän kanssa, eikä se oikeasti ole kunnon liikuntaa.

• työtön mies

Salille en todellakaan lähde, ennen kuin näytän ihmiseltä. En kestä niitä katseita joita saan osakseni aina ulkona ollessani. Koitan saada tuon kävelyn päivärytmiini, mutta ajatuskin ihmisten ilmoilla olemisesta on aika puistattava.

Onko kuntopyörästä oikeasti mitään hyötyä? Saisin sellaisen ilmaiseksi, jos haluaisin. Olen vaan aina kuvitellut, että kuntopyörä on yhtä tyhjän kanssa, eikä se oikeasti ole kunnon liikuntaa.

Itse ostin kuntopyörän mut jos saat ilmaiseksi kannattaa ottaa . Itse laihduin paljon polkemalla kuntopyörää ja pitää vaan polkee sopivan kovalla vastuksella että tulee kunnon hiki, niin kaloreita kuluu hyvin.

Tunnissa voi kuluttaa 700-800 kaloria ihan hyvin. Polje vaikka aamulla 45 minsaa ja illalla 45 minsaa 4 päivänä viikossa. Käy myös kävelemässä niin usein kuin ehdit. Kuntopyörällä polkemine kuluttaa tuplasti kaloreita kävelyyn verrattuna eli on siitä hyötyä. Ja kaikki liikuntaa on hyväksi, mut sun pitää syödä kans terveellisesti. Paljon vihanneksia ja juo paljon vettä.

itse olen pysynyt hyvin kunnossa koska olen työtön ja on paljon vapaa aikaa.

• ikuisestilihava
        työtön mies kirjoitti:

Itse ostin kuntopyörän mut jos saat ilmaiseksi kannattaa ottaa . Itse laihduin paljon polkemalla kuntopyörää ja pitää vaan polkee sopivan kovalla vastuksella että tulee kunnon hiki, niin kaloreita kuluu hyvin.

Tunnissa voi kuluttaa 700-800 kaloria ihan hyvin. Polje vaikka aamulla 45 minsaa ja illalla 45 minsaa 4 päivänä viikossa. Käy myös kävelemässä niin usein kuin ehdit. Kuntopyörällä polkemine kuluttaa tuplasti kaloreita kävelyyn verrattuna eli on siitä hyötyä. Ja kaikki liikuntaa on hyväksi, mut sun pitää syödä kans terveellisesti. Paljon vihanneksia ja juo paljon vettä.

itse olen pysynyt hyvin kunnossa koska olen työtön ja on paljon vapaa aikaa.

Oooh okei!

Tosin en usko, että onnistun polkemaan 2 x 45min/päivässä ihan heti aluksi, koska kuntoni on todella olematon. Jaksan tuskin 20min polkea päivässä. Mutta jostainhan se on aloitettava!

• Vanha Jojo

Laihtuakseen ei tarvitse lähteä ulos, mielialan nostamiseksi ehkä kannattaisi. Veikkaan, että suurin osa niistä "katseista, joita saan aina osakseni" on sinun mielessäsi. Eivät ihmiset oikeasti niin kauheasti välitä siitä, miltä ventovieraat, satunnaisesti kadulla vastaan tulevat ihmiset näyttävät. Ainakin useimmille asia on täysin yhdentekevä.

Tv:n laihdutusviihdeohjelmat ovat saaneet ihmiset kuvittelemaan, että laihtuminen aina välttämättä edellyttää hirveää fyysistä rääkkiä. Ei se edellytä, mutta sellaisesta saadaan ohjelmaan sopivasti draamaa ja äksöniä. Liikunta on hyväksi tuhannesta muusta syystä, muun muassa mielialan vuoksi. Ainakin minulla liikunta hoitaa ennen kaikkea korvien väliä, mutta samalla se toivottavasti pitää yllä toimintakykyä ja jaksamista.

Voit jumpata kotona joko ilman apuvälineitä tai monipuolisemmin muutaman edullisen, vähän tilaa vievän välineen avulla. Esimerkiksi eripainoiset käsipainot, kuminauhat, keppi ja erikokoiset pallot riittävät hyvin "kotikuntosalin" varusteiksi. Ohjeita löydät netistä, kirjastosta ja kirpputoreilta vähällä rahalla tai ihan ilmaiseksi, ja esimerkiksi Anttilasta noin parillakympillä.

Kuntopyörä on minusta maailman tylsin liikuntaväline, vaikka ajelen oikein mielelläni tavallisella polkupyörällä luonnossa. Jos kuitenkin saat pyörän ilmaiseksi, kokeile ihmeessä! Mikä tahansa liikunta on hyväksi, ei sellaista olekaan, mikä olisi "yhtä tyhjän kanssa" nykytilanteeseesi verrattuna.

Reilusti ylipainoiselle, liikuntaa harrastamattomalle jokainen askel ylös sohvalta on askel kohti parempaa kuntoa, ei sellaista liikuntaa olekaan, joka olisi "yhtä tyhjän kanssa". Kuntopyöräilyn vaikutus kuntoon on suoraan verrannollinen siihen, kuinka pitkään sitä jaksaa polkea, millä vastuksella ja kuinka kovalla vauhdilla. Aloittelijan ei kannata tavoitella taivaita, riittää kun ensin polkee vaikkapa 10 minuuttia päivässä niin, että vähän hengästyy. Sitä mukaa, kun kunto nousee, voi lisätä aikaa ja vastusta,

• työtön mies

Oooh okei!

Tosin en usko, että onnistun polkemaan 2 x 45min/päivässä ihan heti aluksi, koska kuntoni on todella olematon. Jaksan tuskin 20min polkea päivässä. Mutta jostainhan se on aloitettava!

ota kevyt vastus ja polje sillä vaikka sen 20 minsaa, pidä tauko 10 minsaa ja polje taas vaikka 10 minsaa ja tauko ja sit polje taas 10 minsaa. Sit kuukauden päästä jaksat jo kerralla pitenpään kun kehityt. Vastus pitää olla sellanen kuitenkin et tulee hiki. Pikkuhiljaa niin hyvä tulee. Pääasia on että liikut ja kuntoilet . Pidä sunnuntait vapaa päivinä.

• Pallo69

Moikka,
      kiinnostaisko sinua tulla tuonne laihduttajien tukiryhmään, voitais auttaa toisiamme? Olen samoissa painolukemissa kuin sinä, myöskin työtön, opiskelen samalla, joten rahat tiukalla täälläkin... Kovasti tsemppiä ja kävelyn rohkeutta sulle :)

• ikuisestilihava

Kuulostaa tosi hyvältä, oisko sulla linkkiä sinne? :)

• AHJ-VHH

Ainoa hyvä konsti laihduttamiseen on jättämällä liialliset hiilihydraatit pois ruokavaliosta.
      Ei perunaa, pastaa eikä viljatuotteita. Koska ne sisältävät paljon sokeria.
      Näiden tuotteiden sijalle löydät kasvikunnan tuotteista runsaasti erilaisia ravitsevia kasveja ja makuja. Tämä ei ole ongelma. Täytyy vain alkaa miettimään miten tekee ruokansa.
      Päivän ateriat tulee sisältää runsaasti rasvaa ja proteiinia.
      Parasta tässä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa on se, että ei tarvitse olla nälissään, kunhan jättää ne sokeripitoiset einekset pois.
      Mitä minä söin tänään?
      Aamulla marjoja parta jogurtin kanssa.
      Aamiaiseksi kahden munan munakkaan ja kolme siivua pekonia ja salaatti
      Illalliseksi kanaa paprikan, sipulin, kukkakaalin ja lanttukuutioiden kera. Nämä vihannekset oli uunissa kypsytetty ja oliva erittäin maukkaita sopivan mausteiden kera.
      Lisää tietoa saa netistä tai ostamalla asiaa käsittelevän kirjan

• 18+8

Ei ole ainoa hyvä konsti. Hyvä konsti kyllä, muttei ainoa sellainen.

• AHJ-VHH
        18+8 kirjoitti:

Ei ole ainoa hyvä konsti. Hyvä konsti kyllä, muttei ainoa sellainen.

Voi sen sanoa näinkin. Minulla ei ole kokemusta muista laihdutus konsteista,
        Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaessa ei tarvitse olla salilla rehkimässä, jos ei halua, ei ole aikaa, tai jotkut sairaudet esimerkiksi estävät sen.

• 18+8
        AHJ-VHH kirjoitti:

Voi sen sanoa näinkin. Minulla ei ole kokemusta muista laihdutus konsteista,
        Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaessa ei tarvitse olla salilla rehkimässä, jos ei halua, ei ole aikaa, tai jotkut sairaudet esimerkiksi estävät sen.

On oikeasti aika harvassa sairaudet jotka estävät kokonaan liikkumasta. Ja harvassa myös sellaiset sairaudet, joissa liikkuminen ei parantaisi tai ylläpitäisi ihmisen toimintakykyä. Kaikki liikkuminen parantaa aineenvaihduntaa, hiilarien sietokykyä ja elimistön toimintakykyä riippumatta siitä onko ihminen nuori vai vanha, ali- vai ylipainoinen tai syökö hiilareita vähän vai paljon. Liikunnasta on aina hyötyä, siitä on harvoin haittaa.

En ymmärrä, miksi VHH:ta ruokavaliona mainostetaan aina sillä, ettei muka tarvitse liikkua. Liikkua tarvitsee aina, ruokavaliosta riippumatta. Ei ehkä laihtuakseen, mutta vähähiilarisesti syövätkään eivät liikkumatta terveenä pysy.

• ...
        18+8 kirjoitti:

On oikeasti aika harvassa sairaudet jotka estävät kokonaan liikkumasta. Ja harvassa myös sellaiset sairaudet, joissa liikkuminen ei parantaisi tai ylläpitäisi ihmisen toimintakykyä. Kaikki liikkuminen parantaa aineenvaihduntaa, hiilarien sietokykyä ja elimistön toimintakykyä riippumatta siitä onko ihminen nuori vai vanha, ali- vai ylipainoinen tai syökö hiilareita vähän vai paljon. Liikunnasta on aina hyötyä, siitä on harvoin haittaa.

En ymmärrä, miksi VHH:ta ruokavaliona mainostetaan aina sillä, ettei muka tarvitse liikkua. Liikkua tarvitsee aina, ruokavaliosta riippumatta. Ei ehkä laihtuakseen, mutta vähähiilarisesti syövätkään eivät liikkumatta terveenä pysy.

VHH-uskovaiset hokevat aina tuota, että ei tarvitse liikkua, koska VHH-dieetillä ei oikeasti jaksa liikkua. Samalla tavalla he kääntävät kaikki muutkin VHH:n sivuvaikutukset päälaelleen. Liikaa kovaa rasvaa? Ei toki, possunläski se vasta terveellistä on, kun taas kasvisrasva tappaa! Ummetusta? Höpö höpö, ei ihmisen suoliston tarvitse toimia joka päivä, kerta viikossa riittää!

Liikunta on tärkeää jokaiselle ihmiselle, olipa lihava tai laiha, terve tai sairas. Liikkumattomuus sairastuttaa paljon varmemmin kuin lievä ylipaino.

• AHJ-VHH
        18+8 kirjoitti:

Ei nyt ole tarkoitus mainostaa, koska en ole mainostoimisto.
        Mutta kyllä tollaisen toistasataa kiloa olevan keijukaisen on aika vaikea aloittaa painonpudotus pelkällä liikunnalla.
        Ei kukaan ole sanonut ettei tartte liikkua, mutta jotkut tahot haluaa asian kääntää näin, jotta se tuntuisi mielekkäämmältä vvh:n vastustajien näkökulmasta katsottuna.
        Mutta mitäs teet, kun et saa ihmisiä lenkille, he lihoo ja lihoo. Heille voisi asiasta kertoa suoraan. Minulle asiasta selittäminen ei tuo tulosta.
        Minä vain kerron, mikä konsti myös voi auttaa kilojen pudottamisessa.
        LIIKUNTA ON KAIKILLE HYVÄKSI!
        Toisaalta VHH ei ole mikään laihdutus dieetti, vaan pysyvä elinikäinen terveellinen elämäntapa.
        Noudattamalla vähähiilihydraattista ruokavaliota kropasta poistuu kaikki sinne kuulumattomat vieraat aineet, mitä elämän varrella sinne kertyy ja samalla myös turhat rasvat, koska nekään eivät elimistöön kuulu ja myös terveys paranee monien kohdalla.

• 14+4
        AHJ-VHH kirjoitti:

Mutta kyllä tollaisen toistasataa kiloa olevan keijukaisen on aika vaikea aloittaa painonpudotus pelkällä liikunnalla.
        Ei kukaan ole sanonut ettei tartte liikkua, mutta jotkut tahot haluaa asian kääntää näin, jotta se tuntuisi mielekkäämmältä vvh:n vastustajien näkökulmasta katsottuna.
        Mutta mitäs teet, kun et saa ihmisiä lenkille, he lihoo ja lihoo. Heille voisi asiasta kertoa suoraan. Minulle asiasta selittäminen ei tuo tulosta.
        Toisaalta VHH ei ole mikään laihdutus dieetti, vaan pysyvä elinikäinen terveellinen elämäntapa.
        Noudattamalla vähähiilihydraattista ruokavaliota kropasta poistuu kaikki sinne kuulumattomat vieraat aineet, mitä elämän varrella sinne kertyy ja samalla myös turhat rasvat, koska nekään eivät elimistöön kuulu ja myös terveys paranee monien kohdalla.

No ei todellakaan toistasataa painava aloita laihduttamista pelkällä liikunnalla. Sen toistasataa painavan pitää tosin aloittaa se liikkuminen sen ruokavaliomuutoksen ohella. Ja sitä ruokavaliota voi muuttaa monella tavalla, tulee löytää ITSELLEEN SOPIVA TAPA. Niitä hiilareitakin voi aivan hyvin syödä, vaikka ei joka päivä käy salilla tai hikilenkkeile.

• AHJ-VHH
        14+4 kirjoitti:

No ei todellakaan toistasataa painava aloita laihduttamista pelkällä liikunnalla. Sen toistasataa painavan pitää tosin aloittaa se liikkuminen sen ruokavaliomuutoksen ohella. Ja sitä ruokavaliota voi muuttaa monella tavalla, tulee löytää ITSELLEEN SOPIVA TAPA. Niitä hiilareitakin voi aivan hyvin syödä, vaikka ei joka päivä käy salilla tai hikilenkkeile.

Se huomaa aika pian voiko hiilareita syödä vai ei, varsinkin jos ei ole mahdollista harrastaa liikuntaa jostain syystä?
        Mutta tosiaan, jokainen varmaa löytää sopivan ruokavalion.
        Meille sopii viljaton ruokavalio.

• VieläJoskus...
        AHJ-VHH kirjoitti:

"Noudattamalla vähähiilihydraattista ruokavaliota kropasta poistuu kaikki sinne kuulumattomat vieraat aineet, mitä elämän varrella sinne kertyy..."
        HAHAAA!!!

• AHJ-VHH
        VieläJoskus... kirjoitti:

"Noudattamalla vähähiilihydraattista ruokavaliota kropasta poistuu kaikki sinne kuulumattomat vieraat aineet, mitä elämän varrella sinne kertyy..."
        HAHAAA!!!

Miksi ihmiset sitten sairastelevat hyvä asiantuntija.
        Vaikka kuinka naurat, niin me olemme tasan sitä mitä syömme.

• 10+8
        AHJ-VHH kirjoitti:

Se huomaa aika pian voiko hiilareita syödä vai ei, varsinkin jos ei ole mahdollista harrastaa liikuntaa jostain syystä?
        Mutta tosiaan, jokainen varmaa löytää sopivan ruokavalion.
        Meille sopii viljaton ruokavalio.

Liikkua pystyy aina, harvoin on semmoista tilannetta että siihen oikeasti ei pysty. Varmasti jokaiselta löytyy päivästä muutama 10min pätkä, jonka aikana voi punnertaa, kyykätä, joogata, tehdä keppijumppaa tai käydä ulkona kävelyllä.

Liikkuminen ei ihmeitä vaadi, vähän viitseliäisyyttä vaan. Hyvä ruokavaliokaan ei ihmeitä vaadi, vähän vitseliäisyyttä siihenkin. Söi sitten hiilareita tai ei.

• VieläJoskus
        AHJ-VHH kirjoitti:

Miksi ihmiset sitten sairastelevat hyvä asiantuntija.
        Vaikka kuinka naurat, niin me olemme tasan sitä mitä syömme.

Mitenköhän ne " elämän varrella kroppaan kertyneet sinne kuulumattomat vieraat aineet" vähähiilariruokavaliolla sitten poistuvat kropasta, hyvä asiantuntija?

Jaa-a, tuo kysymys: "Miksi ihmiset sitten sairastelevat", ei olekaan mikään helppo kysymys. Toki ruoka tai ruoan puute lisää riskiä sairastua vaikkapa tyyppi 2 diabetekseen, verenpainetautiin, syöpään, aliravitsemukseen, osteoporoosiin, nivelkulumiin, aivohalvaukseen, sepelvaltimotautiin yms yms yms. Vaan kyllä siihen sairastumisriskiin vaikuttavat muutkin syyt: perintötekijät, tupakointi, alkoholi, liikkumattomuus tai liiallinen liikunta, alkeelliset asuinolosuhteet, bakteerit, virukset yms yms yms.

Ei ravinto / ravinnon puute kaikkia sairauksia aiheuta, eikä mikään tietty ruokavalio voi maailmasta kaikkia sairauksia poistaa.

• AHJ-VHH
        10+8 kirjoitti:

Liikkua pystyy aina, harvoin on semmoista tilannetta että siihen oikeasti ei pysty. Varmasti jokaiselta löytyy päivästä muutama 10min pätkä, jonka aikana voi punnertaa, kyykätä, joogata, tehdä keppijumppaa tai käydä ulkona kävelyllä.

Liikkuminen ei ihmeitä vaadi, vähän viitseliäisyyttä vaan. Hyvä ruokavaliokaan ei ihmeitä vaadi, vähän vitseliäisyyttä siihenkin. Söi sitten hiilareita tai ei.

Kyllä varmasti aina on mahdollisuus liikkua hiukan, muttta se ei laihduta ilaman ruokavalion muutosta.
        Hiilarit lihottaa.

• AHJ-VHH
        VieläJoskus kirjoitti:

Mitenköhän ne " elämän varrella kroppaan kertyneet sinne kuulumattomat vieraat aineet" vähähiilariruokavaliolla sitten poistuvat kropasta, hyvä asiantuntija?

Jaa-a, tuo kysymys: "Miksi ihmiset sitten sairastelevat", ei olekaan mikään helppo kysymys. Toki ruoka tai ruoan puute lisää riskiä sairastua vaikkapa tyyppi 2 diabetekseen, verenpainetautiin, syöpään, aliravitsemukseen, osteoporoosiin, nivelkulumiin, aivohalvaukseen, sepelvaltimotautiin yms yms yms. Vaan kyllä siihen sairastumisriskiin vaikuttavat muutkin syyt: perintötekijät, tupakointi, alkoholi, liikkumattomuus tai liiallinen liikunta, alkeelliset asuinolosuhteet, bakteerit, virukset yms yms yms.

Ei ravinto / ravinnon puute kaikkia sairauksia aiheuta, eikä mikään tietty ruokavalio voi maailmasta kaikkia sairauksia poistaa.

Eihän noita sairauksien syntymekanismeja oikein tiedetä, ei diabeteksen eikä syöpienkään. Se kuitenkin tiedetään että jokin tekijä elimistössä laukaisee tilanteen ja monet tutkijat ovat vahvasti sitä mieltä että se on vääränlainen ravinto. Siksi, välttääkseen sairauksien puhkeamisen, kannattaakin pyrkiä syömään mahdollisimman luonnonmukaisesti ja välttämään liiallista sokerinsaantia riippumatta siitä mistä lähteestä sen sokerin elimistö muodostaa. Samoin kaikki prosessoidut ravintoaineet kuten margariini ja muokatut viljat ja niistä valmistetut tuotteet. Viralliset suositukset ei huomioi tätä luonnollisuutta kun on hylännyt ihmiselle luontaisesti kuuluneet eläinrasvat ja suosittaa tilalle keinotekoisia teollisuusrasvoja.

• Myöslaihduttaja

Mä olen myös vähän aika sitten aloittanut laihdutuksen tavoitteena olis saada -30kg pois, olen kärsimätön, köyhä opiskelija. Olen siirtänyt ruokavaliota terveellisemmäksi ja ruokakassikin on tullut halvemmaksi... voitin kilpailussa ilmaisen kuukauden kuntosalille, mikä nyt loppui eikä ole varaa uuteen, mutta käyn lenkillä, mieluusti vähän syrjässä ja teen kotona jumppaa (youtubeen kun kirjoittaa niin löytyy paljon hyviä videoita!) Kaloreita lasken www.kalorilaskuri.fi todella todella hyvä sivu ainakin itselle, sieltä näkee kuinka paljon on laihtunut, mikä BMI ja on tukiryhmiä missä voi keskustella ja blogi minne voi purkautua. Myös mua on tsempannut, lähtötilanteessa otan kuvan itsestäni, seuraavan kuvan muutaman viikon päästä ja vertaan niitä niin kyllä jo näkyy tuloksia niinkin pienessä ajassa, myös mittanauha on ollut hyvä.

• myöslaihduttaja

ainiin ja ei kannata aluksi ottaa niin suurta tavoitetta. mieti vaikka että haluat pois 5 kiloa aluksi ja sen jälkeen palkitset sen saavutettuasi :)

• Hitaasti ja varmasti

Itse olen laihtunut aivan kuin salaa liikkumalla. Olen syönyt niinkuin ennenkin kaloreita laskematta, mutta olen liikkunut kävellen ja sauvakävellen 10-12 tuntia viikossa. Sauvakävely rasittaa vähemmän polvia, joten suosin sitä.

Annoskokoni ovat hieman liian suuret, mutta nyt olen huomannut, että reilun tunnin tai puolentoistatunnin sauvakävelyiltalenkin jälkeen en aina yksinkertaisesti enää kaipaa ruokaa, vaan unta. Juon vettä, käyn suihkussa ja menen nukkumaan.

Paino on pudonnut 2-3 kiloa kuukaudessa ja en todellakaan ole laihduttanut. Olen vain liikkunut ja nyt kunto on jo niin hyvä, että nyt jo nautin liikunnasta. Alussa olin rapakunnossa ja itkin ja kävelin. Talvipakkasella ja iltapimeällä tarvitsi todella sisua lähteä tarpomaan yksin lenkkiä joka ikinen ilta, mutta nyt olen jo solakampi ja kesää kohti ollaan menossa. Elämä hymyilee kevyempänä punnitus toisensa jälkeen... ja syön edelleenki reiluja annoksia, terveellistä, itsetehtyä ruokaa.

Minulla ei ole mikään kiire laihtua, kun tiedän että tälläkin vauhdilla laihdun 30 kiloa vuodessa! Ensi tammikuussa alan olla normaalipainoni alarajalla, sillä olen 170 cm pitkä ja tammikuussa 2014 painan 59 kiloa, mikäli paino putoaa entiseen tapaan. Sitä en tiedä haluanko painon putoavan noihin lukemiin, mutta näin tässä uudelle himoliikkujalle ja entiselle herkkupepulle näyttää väkisinkin käyvän.

Toivotan onnea avaajalle! Liikkumalla tulet ainakin onnelliseksi, siitä pitävät endorfiinit huolen.

• VieläJoskus

Hienoa, ketjun aloittaja, että olet tosissasi tekemässä elämänmuutosta ja pysättamässä ylipainon kertymisen!

Muista maltti...jos lähtöpaino on 120 kiloa, niin vähemmästäkin masentuu, jos tavoitteena on joku 50 kilon tiputus. Kunhan tuosta sen 10 kiloakin tiputat, niin sen jälkeen on huomattavasti helpompi liikkua. Ja 20 kiloa on jo hirmuisen hieno saavutus! Sen jälkeen onkin sitten jo enää pikkuruisesti matkaa nk. normaalipainoon.

Itselläni pituutta saman verran kuin sinulla, painoa nyt 93 kiloa, eli olen vielä selvästi ylipainoinen, mutta kyllä tuolla kuntosalilla ihan hyvin kehtaa liikkua. Kuntosali on siinä mielessä kiva, että läskin tilalle tulee lihakset, niitä on kiva ihailla!

tsemppiä sinulle!

• mies37.

Miten teillä ei ole varaa käydä salilla. Miten ihmeessä te oikein elätte? Itse olen ollut työtön 2 vuotta ja olen käynyt salilla 1,5 vuotta. 55 euroa menee joka kuu salimaksuun. Saan vaan toimeentulotukea. Jos jättää ne kaljat ja roska ruuat ostamatta niin rahaa säästyy sali käynteihin. kyllä minäkin joskus ostan olutta tai jotain mut en joka viikonloppu. Hampurilaisia tai pizzaa en ole tilannut 3 vuoteen vaan teen kaiken ruuan itse. On välillä kyl tiukkaa mut kyl mä pärjään.

• 19+1

Ihmisillä voi olla muitakin maksullisia harrastuksia. Rahaa menee esim. asuntoon, vaatteisiin ja jos on lapsia, niin heidän harrastuksiin. Onhan noita rahareikiä ja vaikka kyse on monesti priorisoinnista, itsekin todennäköisesti luopuisin ensimmäisenä kuntosalimaksuista. Liikuntaa kun voin harrastaa muuallakin ilmaiseksi ja hyödyntää työ- ja harrastusmatkoja. Muissa harrastuksissani rahaa menee materiaaleihin ja kurssimaksuihin.

• Köyhä kuntoilija
        19+1 kirjoitti:

Ihmisillä voi olla muitakin maksullisia harrastuksia. Rahaa menee esim. asuntoon, vaatteisiin ja jos on lapsia, niin heidän harrastuksiin. Onhan noita rahareikiä ja vaikka kyse on monesti priorisoinnista, itsekin todennäköisesti luopuisin ensimmäisenä kuntosalimaksuista. Liikuntaa kun voin harrastaa muuallakin ilmaiseksi ja hyödyntää työ- ja harrastusmatkoja. Muissa harrastuksissani rahaa menee materiaaleihin ja kurssimaksuihin.

Rahaa on siihen mihin sitä haluaa laitaa. Jos liikunta ja omasta terveydestä huolehtiminen ei ole nro 1, joku muu on.

Toimeentulotukea saa vähän enemmän, jos on lapsia. Köyhät kantavat eineksiä kaupasta ja valittavat ettei ole rahaa syödä terveellisesti ja harrastaa liikuntaa. Just...

Olen ihan samaa mieltä mies37 kanssa. Näin on.

• 1+4
        Köyhä kuntoilija kirjoitti:

Rahaa on siihen mihin sitä haluaa laitaa. Jos liikunta ja omasta terveydestä huolehtiminen ei ole nro 1, joku muu on.

Toimeentulotukea saa vähän enemmän, jos on lapsia. Köyhät kantavat eineksiä kaupasta ja valittavat ettei ole rahaa syödä terveellisesti ja harrastaa liikuntaa. Just...

Olen ihan samaa mieltä mies37 kanssa. Näin on.

Niin, liikkua voi edelleen ilmaiseksi ja luonnossa voi tehdä ihan lihaskuntoakin. Siihen ei salia tarvita. Kyse oli siitä, että ei ola varaa SALImaksuihin, ei siitä että kantaisi eineksiä kaupasta tai ei voisi liikkua ollenkaan. Jos itse pitäisi valita salinmaksujen ja laulutuntieni välillä, valitsisin laulutunnit ehdottomasti, eikä tarvitsisi edes miettiä. Ainakin omaan terveydenhoitooni kuuluu myös muuta kuin terveellinen ruoka ja liikunta, nimittäin sellaisten asioiden tekeminen joista nautin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      60
      7502
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2936
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1776
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1649
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1458
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1404
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1153
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      75
      842
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      745
    Aihe