Mitä tehdä/ Mitä sinä tekisit tilanteessa ?

Surusilmä

Olet aloittanut opiskelut aikuiskoulutuksessa jotain aikaa sitten, koulutukseen otettiin myös useita sinua huomattavasti nuorempia, nuoria aikuisia.. Jotka eivät osaa käyttäytyä, siten kuin aikuisten oletetaan käyttäytyvän - oppilaitoksessa tunneilla.
Iloista naurua kestäisin ja hieman ilonpitoakin ylimääräistä.
Mutta koen joutuneeni jonkinlaiseksi silmätikuksi, aiheettomasti..
Kysymys on niin sanotusta, henkisestä kiusaamisesta joka pitkittyessään - kokemukseni mukaan saattaa pahentua.
Aikuisiällä päämääräni on saada uusi ammatti ja päästä töihin sen myötä.
Mitä näille tietyille häiriköille pitäisi tehdä?

5

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minuakin on kiusattu

      Mitenkähän jos kasvotusten yhden ilkimyksen kanssa kysyisit häneltä suoraan että miltä hänestä tuntuisi jos häntä kohdeltaisiin niin kuin hän sinua? Nimenomaan kahden kesken voisit useampaakin näistä puhutella, koska joskus se ääni kellossa on erilainen yksin kuin porukassa. Tai jos on jotakin selkeää kiusaamista, niin suoraan sanoa että tuo ei ole hyväksyttävää ja tuollainen käytös pitää lopettaa. Parempi jos heti kun kiusaaminen tapahtuu, pystyy reagoimaan. Mutta ei itse suutu eikä ala riehumaan vaan pysyy rauhallisena ja asiallisena. Tiedän että nuo on inhottavia tilanteita. Ja jos nuo ihmiset jonakin päivänä ovat ihan OK ja jonakin päivänä ilkeitä, niin on tosi hankalaa tietää mitä on tulossa...

      Onko joku sellainen opettaja jolle voit puhua asiasta? Opettaja voisi vaikka jotenkin tunnilla ottaa aiheen puheeksi. Ei ole kenenkään etu että ketään kiusataan eikä kukaan halua olla itse kiusattuna. Kiusaajat ovat usein itse hyvin rikkinäisiä ja "hyökkäys on paras puolustus". Yrittävät kiusata toisia että välttyvät itse kiusatuksi joutumiselta. Kuka vain voi joutua kiusatuksi, joten älä ajattele että sinussa täytyy olla joku kauhea vika. Joskus kiusaaminen voi johtua kateudestakin. Mutta nyt pääasia on saada jotenkin tuo kiusaaminen loppumaan.

      http://www.oaj.fi/portal/page?_pageid=515,710881&_dad=portal&_schema=PORTAL

      http://www.oaj.fi/portal/page?_pageid=515,710881&_dad=portal&_schema=PORTAL

    • nyyhkytinyyh

      Lopeta ainaskin tuo olematon itku. Työelämässä vasta joudutkin kuuntelemaan seläntakana nauramista. Koita totutella, ja ymmärtää ettet ole mikään maailman omistaja. Tai muuten luet turhaan uuden ammatin ja istut työttömänä kotona. Asenteessasi vika, ei koulutuksessasi. Anteeksi vain suorista sanoistani, jos sinua loukkasi :( Opiskele uusi ammatti jos mielesi pahoitit.

      • käytöstavat kunniaan

        Huonossa käytöksessä ei ole mitään puolusteltavaa. Oletko ikinä itse joutunut silmätikuksi tai onko sinun selkäsi takana naureskeltu? Onko sinulla tapana ottaa joku silmätikuksesi ja naureskella toisten selän takana? Jos on, niin sinun kuuluu itse opiskella uusi ammatti ja opetella käyttäytymään. Ja vaikka et tällaista tekisikään eikä sinulla mitään kokemusta koko asiasta olisikaan, niin pidä sinä mölyt mahassasi!


    • nyyhtitinyyh

      Tulet huomaamaan työelämässä (ellet jo huomannut) että eivät ne seläntakana "puhujat" lähde uutta ammattia opiskelemaan, vaan sinä. He usein ovat sinua suositumpia työyhteisöissä. Jokaisella työpaikalla on joku joka ei sinua miellytä. Koita aikuistua ja tulla kaikkien kanssa toimeen. Itse en voisi vähempää välittää mitä muut seläntakana puhuvat ja hyvin olen elämässä pärjännyt. Olisiko sinun ongelmasi sittenkin huono itsetuntosi, eikä väärä ammatti? Äläkä suutu noin pahasti minun mielipiteistäni.

      • käytöstavat kunniaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe