Siis koko leuan alueelta. Toisesta otettiin nopeasti paikanpäällä nyt menen muualle koko leuasta ottamaan. Onko minussa jotain vikaa vai onko normaalia ?
miksi hammasröntgen otetaan ennen hampaanpoistoa?
13
781
Vastaukset
- 14+10
Se on sitä nykytekniikkaa:) Hammaslääkäri haluaa varmaankin vaan ennen poistoja nähdä ettei poistettavien hampaiden juurissa ole tulehduksia. Jos tulehduksia on niin hän varmaankin ennen poistoja lääkitsee tai suunnittelee poistot tulehdusten mukaan.
- jozzucca
Hampaasta on oltava hyvät, kuvat, kotta hammaslääkäri osaa varautua oikein hampaan poistoon. Jos kuvatsa paljastuu, että juuret tekevät mutkia ja harottavat minne sattuu voi varautua podemmällä poistoajalla. Kokoleukojen röntgenissä näkyy kaikki hampaat kerralla eikä koko suusta tarvitse napsia pikkukuvia, jotta kokonaistilanteesta pääsee jyvälle
- Umppu
Yhtään hammasta ei saisi poistaa ilman röntgenkuvaa. Kuvista nähdään yläleuan poskihampaiden juurten suhde poskionteloon tai alaleuan hampaiden juurten suhde hermokanavaan. Esim. verisuonikasvaimet leukaluussa ovat toki harvinaisia, mutta jos sellaisen alueelta poistetaan hammas muualla kuin keskussairaalassa, on lähtö lähellä.
- apuuaa
Okei kiitos, mutta siis on kyse toisesta viisurista. Eli ne ei epäile mitään että on joku syöpä?? Onko teilläkin otettu kokoleukaröntgen?:)
- Aika yleistä
apuuaa kirjoitti:
Okei kiitos, mutta siis on kyse toisesta viisurista. Eli ne ei epäile mitään että on joku syöpä?? Onko teilläkin otettu kokoleukaröntgen?:)
Minulla otetaan kokoleukaröntgen aina muutaman vuoden välein (kunnallisella puolella). Näin hammaslääkäri pysyy ajantasalla hampaiden yleisestä tilasta.
- Umppu
apuuaa kirjoitti:
Viisaudenhampaasta on yleensä hyvin vaikea saada kuvaa suun sisälle laitettavalla pienellä hammasfilmillä, eli niiden osalta otetaan yleensä aina tuo koko leuan kuva. Periaatteessa kyllä tosin riittäisi ns. osapanoraama vain tuolta puolelta, eli koko leukaa ei tällöin tarvitsisi kuvata.
- Jalmari71
apuuaa kirjoitti:
Röntgenkuvalla halutaan selvittää lähinnä juurten suhde hermokanavaan. Näin varmistetaan, ettei poistossa aiheuteta hermovauriota. Toisinaan juuret saattavat olla myös "koukkumaiset", jolloin hammas on helpompi poistaa kun se halkaistaan muutamaan osaan ennen poistoa. Näin suukirurgi minulle asiaa perusteli.
Minulta on poistettu kaikki viisurit ja aina otettu tuollainen "panorama-kuva" koko leuasta. Poistot ovat olleet helppoja ja kivuttomia. Ei jälkikipua. Pidän tavallista hampaan paikkaustakin ikävämpänä toimenpiteenä.
- apuuuaa
Niin ja nyt kun muistin niin kun yksityiselle olin menossa 3 eri paikkaan kun hintoja kyselin, sanoivat hekin että käy ottamassa kunnallisella koko leuan röntgen ja jollen pysty niin sitten siellä ja on tietenkin kalliimpaa...
Eli kai se kuuluu asiaan.
Tyhmä minä kun pelkään aina kaikkea... - Muamuija
Minultakin otettu useampi kokoleukaröntgen, ihan vain asioiden varmistamiseksi. Esim. löytynyt, että puuttuva viisaudenhammas köllöttää kyljellään seuraavan hampaan alla, joten jos päällä oleva poistetaan, voi huonolla tuurilla lähteä nousemaan ylös. Samoin tarkistettu, että kipeä hammas on juureen asti halki, ja joudutaan poistamaan.. Yhden hampaan juuret harotti niin pahasti eri suuntaan, että jos sitä ei olisi tiennyt, olisi juurihoidon aloitus ollut paljon vaivalloisrmpaa. Yksi tukehduspesäke myös löydetty, oli kivuton, koska oli juurihoidetun hampaan alla, joten tunto poissa. Parempi ottaa kuvia kuin tunaroida sokkona.
- rtgrtgrtrg
Jos saa liikaa säteilyä.
- dewgfwert
Varo säteilytystä.
- obijhvguj
Kuvauksesta saa vähän säteilyä
- Ketä_kiinnostaa
Taas häirikköviesti kolme vuotta vanhaan ketjuun!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789