Lammas suden vaatteissa

3+9

Täällä netissä on ollut paljon keskustelua pukeutumisesta ja itsellä huomio on kiinnittynyt siihen, miten kommentoidaan jonkun genren pukeutumista. Siis esim. punkkarit, hevarit / metallistit, yms.

Olisi mielenkiintoista tietää näin anonyymisti aiheesta joka on kiinnostanut jo pidempään, että miksi ihmisillä on niin paljon ennakkoluuloja erilaisesti pukeutuvia ihmisiä kohtaan. Niinhän sitä hoetaan että ulkonäön perusteella ei saa tuomita?

Myönnettäköön että hevareista niin kuin varmasti myös punkkareista löytyy niitä ääritapauksia, mutta se ei tarkoita todellakaan sitä että jos tuolla liikkuu nyt hevari niin se on automaattisesti saatananpalvoja ja paha ihminen. Ehkä se vaan tykkää itse sellaisista vaatteista.

Tiedän myös ihmisen, jota luultiin kaupassa narkkariksi. Ei ole koskaan huumeisiin koskenutkaan ja kun hommaa alettiin selvittämään niin selvisi että joku oli tehnyt johtopäätöksiä sen perusteella että kun kaikki vaatteet olivat mustia ja kun koko mies muutenkin näytti niin laiheliinilta.
Mitkä perusteet! Oletetaanko siis että kaikki mustiin pukeutuvat on hulluja, friikkejä, narkomaaneja yms yms ja kaikki "normaalisti" pukeutuvat on sitten näitä, joilla on oikeus haukkua muita ihmisiä katsomatta edes itse peiliin. : )

Jos järjellä ajattelee niin en näe mitään syytä, miksi jonkun pitäisi vaivata päätään toisten pukeutumisesta ja miettimällä et minkähänlainen ihminen tuokin on. Ystävällisellä hymyllä ja tervehtimisellä pääsee jo pitkälle. Jos mulkoilet vihaisesti vaikka tätä punkkaria kaupungilla niin tuskinpa hänelläkään on kovin viisasta sanottavaa sinusta.

Ja sitten nämä joiden mielestä kaikki erilailla pukeutuvat on lapsellisia: miten se on teiltä pois, jos joku pukeutuu vaatteisiin joissa viihtyy? Heillä on siihen yhtä suuri oikeus kun teillä olla sellaisia kuin on.
Ja heillä on sentään rohkeutta olla oma itsensä. Kovin monella ei ole.

Mielipideasioista ei voi kiistellä, mutta vaikket pitäisikään välttämättä siitä tyylistä mitä toisella on, hän ei varmaankaan ole velvollinen perustelemaan sitä kenellekään.

4

135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Suomessa nyt yleensäkin vieroksutaan kaikkea mikä on erilaista. Eihän kaikkia voi miellyttää.

      Ulkomailla voi tosin tilanne riistäytyä käsistä. mm. kuvan tyttö hakattiin siksi että hän oli gootti ja hän kuoli vammoihinsa.

      http://www.youtube.com/watch?v=CWpvWuYqmaE

    • edelliseen...

      "Humalainen teiniporukka surmasi julmasti 20-vuotiaan naisen Englannissa.

      Sophie Lancasterin, 20, ja hänen poikaystävänsä Robert Maltbyn, 21, öinen kävely puistossa sai karmean lopun, kun viisi humalassa ollutta teinipoikaa hyökkäsi heidän kimppuunsa viime syksynä Englannin Lancashiressa. Eilisessä oikeudenkäynnissä 15-17-vuotiaat syytetyt kertoivat, että ainoa motiivi hyökkäykseen oli se, että Lancaster ja Maltby olivat gootteja ja pukeutuivat eri lailla kuin he.

      Lancaster ja Maltby saivat nuorten potkuista erittäin vakavia vammoja. Lancaster menetti tajuntansa ja kuoli 13 päivän päästä sairaalassa. Maltby sai murtuman kalloonsa eikä ole vieläkään täysin toipunut pahoinpitelystä.

      Lancaster yritti suojata vartalollaan tajuttoman poikaystävänsä päätä ja rukoili hyökkääjiä lopettamaan. Hän sai vastaukseksi potkuja ja naurua. Kun ambulanssimiehet tulivat paikalla nuoret makasivat vierekkäin tajuttomina ja veren peitossa.

      Goottityyliin pukeutuvat suosivat tummia vaatteita ja meikkejä ja värjättyjä hiuksia.

      Oikeudenkäynti jatkuu lähiaikoina. Oikeus ei ole paljastanut syytettyjen nimiä. "

      Noin siinä siis kävi. Motiivi ei tosin ollut mistään kotoisin.

    • itsmyway

      Hienoa että tämäkin tyyli nostetaan keskusteluun!
      Minusta ainakin on epäreilua että (oman kokemuksen mukaan) pissikset ja jonnet saavat pukeutua miten tykkäävät, mutta sitten he saavat haukkua ja huudella minulle mitä tahansa kun pukeudun niin kuin haluan. Ja kaupan päälle vielä muiden tuijotus.
      Minulla on myös paniikkihäiriö enkä pidä tuijottavista ihmisistä, joten jokainen reissu ulos aiheuttaa minulle ahdistusta.

    • vappuhattu

      Aihe nyt ei välttämättä koske juuri minua, olen juuri tällainen "massaan soluttautunut" tyyppi, joka ei herätä huomiota. Muttei minua ainakaan häiritse se miten muut pukeutuu. Suomessa kaikkea outoa tuijotetaan pitkään ja hartaasti, niin kuin joku tuossa jo mainitsikin. Mitä pienempi kylä, sitä enemmän tuijotusta.
      Törkeyksiä huutavat lähinnä keskenkasvuiset kakarat, jotka ovat muutenkin elämässä sellaisia riidanhaastajia. Lapset tuijottaa kaikkea kummallista ja saattavat heki huudella, kun eivät ymmärrä.
      Turha siitä on itseensä ottaa, mutta sen kyllä allekirjoitan, että toisten pukeutuminen ei kenellekään kuulu.

      Hyvää vappua kaikille! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8009
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4552
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1699
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe