Makuuasennossa paheneva alaselkäkipu

nuori selkäkipuinen

Osaisiko joku sanoa mistä johtuu alaselkäkipu, joka pahenee makuuasennossa? Onko jollakin ollut samanlaista?

13

24274

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LLL

      Nikamat liikkuu.

      • scolios colle

        Patjan tulisi olla riittävän jämäkkä, ettei selkä pääs nukkuessa notkolle meneen. Jos vatsalihaksesi ovat liian löysät, selkäkin kuormittuu herkemmin. Vatsa&selkätreenit korjais tilanteesi syksyyn mennessä kuntoon.


    • -----

      Alaselkäkipu on todennäköisesti rasituksesta johtuvaa.
      Makaa kovalla alustalla noin puoli tuntia ja laita pieni tyyny ristiselän alle.
      Vanhan ajan pukkisänky ei mene notkolle. Kuten kuoleentuneet joustinpatjat.

    • kysyjä

      Huono vuode .

    • apina12345

      Ja mikä tähän auttaa!!!!!!!!!!!
      Perkele ku pysty mitenkään olee

    • Minun kokemukseni

      Mulla oli selän kanssa ongelmia teini-iässä ja pahinta oli nimenomaan selinmakuulla. Siitä lähtien olen nukkunut kyljelläni ja jos jostain muusta syystä on selin pitänyt maata, olen laittanut toisen jalan koukkuun jolloin notko häviää, samoni kipu.

      Mulla kovan tutkimisen jälkeen syyksi löytyi yläselän jäykkyys, joka johti alaselän ongelmiin ynnä se, ettei lihasbalanssi ollut ollenkaan kunnossa eli toisen puolen lihakset olennaisesti vahvempia kuin toisen ja veti sitten selkärankaa vinoon niin, että näkyi röntgenissäkin.

      Yksi jippo, jolla painetta saa pois on maata selällään ja nostaa jalat esimerkiksi tyynykasan päälle niin, että lonkat ja polvet ovat yhdeksänkymmenen asteen kulmassa. Siinä sitten parikymmentä minuuttia pötköllään niin lähtee kivut taas joksikin aikaa. Kannattaa vaikeina aikoina tehdä parikin kertää päivässä. Samalla voi vaikka lukea tai jos tekee tän sohvalla niin voi katsoa telkkaria. Tai sit vaan voi mietiskellä.

      Jännä kyllä selkäni ei ole ollut kipeä sen jälkeen kun laitoin sänkyni pääpuolen jalat kirjakasan päälle, että pystyisin nukkumaan refluksitaudin kanssa. Kai sitä viistossa on sitten selkä sen verran eri asennossa kuni täysin vaakatasossa ettei selinmakuukaan haittaa. Vaivan ollessa pahimmillaan sain myös selkätuen (vähän niinkuin korsetti :D), jota käytin treenatessani. Pakotti ottamaan hyvän ryhdin ja siten kehitti selkää tukevia lihaksia. Oli kyllä aika kallis, mutta onneksi vakuutukseni korvasi sen. Muutenkin vatsoja ja kylkiä kannattaa vahvistaa sekä kiinnittää jatkuvasti huomiota hyvään ryhtiin. Tämä on se pitkän tähtäimen ratkaisu.

      • Anonyymi

        Hyvä teksti.

        Haluaisin kommentoida tätä ” Muutenkin vatsoja ja kylkiä kannattaa vahvistaa …”

        Olen samaa mieltä harjoittelusta, mutta liika on liikaa. Itselläni yliharjoittelu aiheutti pysyvän lihasjännityksen alaselän alueelle. Yöllinen alaselkäkipu vaan pahentui.
        Sain viikon lääkityksen lihasrentoutusta varten, josta oli jonkinlaista apua.
        Paras apu oli sähköllä toimiva lämpöpeitto, jota käytin nukkuma-alustana. Se rauhoitti selkää ja vei kivut. Nähtävästi lihakset saivat mahdollisuuden lepoon.


    • selkätuki
    • satulassa
    • Anonyymi

      en pysty satulatuolissa nukkumaan,joten en usko siitä olevan minun kipuuni apua

    • Anonyymi

      Ap;n kysymykseen. Hänellä on lantion alueella heikot lihas_ ja tukikudokset. Niin minullakin oli. Rtg-kuvissa näkyi lantion skolioosikehitystä n, 20 v. sitten. Aloitin voimistaa lannerangan kudosryhmiä ns. kuntorulla avulla.

      Ap voi kotitreenilläkin saada kiinteä lihas-ja "kudosliivi" tukemaan ilmeisesti jo alkaneita lannerangan nikamamuutoksia.
      Kuntouttaminen ns. ammattilaisilla tulee maksamaan vuosittain paljon euroja. Skoliaalitasolle selkääsi, ap ei pitäisi laskea.

      Ohjenuorani; se mikä sattuu selän vahvistamisessa, se saattaa aloittaa ala-tai yläselän vahvistumista vähemmän oireettomaksi.
      ( Näkisittepä lanne-tai rintarankani rtg nikamamuutostilan.Rankahan on sökö. Jatkuva kotikuntoutus pitää nikamien liikeratoja paremmin toimivina.) Vanhempi mieskarpaasi.

    • Anonyymi

      Joo menin sohvalle köllätellee terveenä vähän ajan päästä alaselkä tuli kipeeksi?!

    • Anonyymi

      Itsellä sama

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe