FL studio opas aloittelijalle!

en osaa käyttäää

Nyt latasin FL studiosta demon jota minulle suositeltiin. En kuitenkaan saa aikaan sillä mitään koska olen täysi aloittelija enkä ymmärrä ohjelmaa... Onko FL studio oppaita suomenkielisenä missään ? Jos joku viitti laittaa tänne linkkejä tai kertoa itse vähän alkeita FL studiosta.............

kiitos!

27

6096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FLS for all

      Kokeilitko jo ohjelman mukana tulevia demobiisejä? Niistä ainakin saa hyvän kuvan, mitä FL Studiolla ylipäätään voi tehdä. Sitten voi ruveta pohdiskelemaan, millaista musaa haluaisi itse tehdä.

    • FL Studio tutor

      Eipä niitä oppaita juuri Youtubestakaan löydy suomeksi, englanniksi kyllä pilivin pimein.
      Seuraavalla sivulla suomenkielisiä opetusvideoita. Mitä haluaisit oppia, tietää?
      Tehdään lisää tarpeen mukaan.
      https://www.youtube.com/flsfi

    • barcker1

      Katso youtubesta opetusvideoita, ihan vain englanniksi ei ne vaikeita ole ymmärtää. Itse olen opetellut pelkästään youtuben avulla ja tunnen osaavani jo melko hyvin käyttää FL Studiota. Hieman yli vuoden olen biisejä värkkäilyt ja se todellakin on intohimoni. Hyviä hakusanoja FL Studio aloittelijalle youtubeen esim. FL Studio Tutorial, Fl studio how to make a beat ym.... Lisäksi kannattaa hakea eri biisien nimillä mm. FL Studio Avicii - Levels niin näet valmiiksi tehtyjä biisejä. Youtube on pullollaan FL Studioon liittyvää kamaa. Lisäksi ostamisen/lataamisen arvoisia ohjelmia FL Studioon esim... Nexus 2, Sylenth 1 ja Native Instrumentsin Massive.

      Omian biisejäni: https://soundcloud.com/tony-barcker

      • iuytrewq

        linkki ei toimi


    • jonneex
    • mau5trap1

      Täällä myös yksi konemusiikin pitkäaikainen harrastaja, progressiivistä housemusiikkia haluaisin itse alkaa tuottamaan, ja tähtäimessä olisi kyseisen ohjelmiston producer-edition. Askarruttaa vain se, että jos ostan download version ohjelmasta ~200€, voinko käyttää sitä useammalla tietokoneella?

    • jngjzngjsngjzdönfjsn

      Latasin FL Studion demon. Se lienee suppeampi, koska en ole vielä saanut tehtyä, kuin komppeja. Ei ollut suuret odotukset demosta.

      • FeLlowS

        Demo ON täysi versio FL Studiosta. Sillä voi kokeilla kaikkia mahdollisia ominaisuuksia, joten ei ole itse ohjelmasta kiinni, mitä sillä saa aikaan vaan käyttäjästä. Myöskin tällä demo-täysversiolla voi tallentaa biisin, muttaa riippuu rekisteröiden version tasosta se, voiko täysdemoversiolla tallennettua biisiä avata uudestaan tiettyjen syntsojen kanssa. Demoversiolla tallennettua biisiä ei enää voi avata uudestaan demoon. Mutta tallessa se pysyy odottamassa ohjelmasi rekisteröintiä, joka tarkoittaa vain sitä, että saat maksettuasi rekisteröintitiedoston joka merkkaa koneesi rekisteriin, että se demo ei enää ole demotilassa. Rekisteröimistä varten ei siis tarvitse enää asentaa uutta ohjelmaversiota vaan se asennettu demoversio vain merkitään rekisteröidyksi,.


      • fl studio 11

    • sopiva ja ei-sopiva

      Fruity Loops Studio on mun mielestä hyvä käyttöliittymältään ja work flowltaan... sen sijaan sen mukana tulevat pluginit ovat poikkeuksetta karseita. Ei niillä mun mielestä mitään ammattitasoista tavaraa väännetä.

      FL onkin paras pelkkänä DAW:na tai platformina, jonka päälle asentaa sit ne ammattimaiseen tuottamiseen tarkoitetut välineet. Niistä pitäis puhua enemmän, kuten esmeks Arturian ja Native Instrumentsin syntikkaplugineista. Monelta unohtuu sekin, että Fruity Loopsilla voi ohjata myös ulkoisia laitteita, kuten Rolandin tai Yamahan Motifeita ja Fantomeita. Tarvitaan vain äänikortti, jossa on mukana midi.

      • juuh

        "Poikkeuksellisen karseita"? Mitä ihmettä horiset? FL Studion valmiit pluggarithan on nimenomaan poikkeuksellisen hyviä, esimerkiksi Maximus, Sytrus, Harmor, Love Philter ja Vocodex ovat puhdasta kultaa jos niitä osaa käyttää. Ei kannata syyttää plugineja huonoudesta jos ei osaa käyttää niitä .taitaa kyseessä olla siis user-end error eikä vika pluggariessa. Esim katsopa tämä video: https://www.youtube.com/watch?v=rbr9Jq3xK5U

        Kyseisen videon kappaleen kaikki äänet, bassoista padeihin on tehty FL:n valmiilla filttereillä ja syntikoilla. Tuollaisia eeppisiä bassoääniä voi tehdä esimerkiksi sellaisella FL:n valmiilla FM-syntetisaattorilla kuin Sytrus. Monesti Native Instrumentsinkin pluggarit kalpenee FL Studion valmiiden rinnalla: esimerkksi NI:n FM8 on huomattavasti tahmeampikäyttöisempi FM-syna kuin Sytrus.

        Ennen kuin tuomitset niitä FL:n pluggareita, luepa vaikka niiden manuaaleja ja tee itse niihin patcheja äläkä vaan lataa niitä presetejä.


      • joopajoooo
        juuh kirjoitti:

        "Poikkeuksellisen karseita"? Mitä ihmettä horiset? FL Studion valmiit pluggarithan on nimenomaan poikkeuksellisen hyviä, esimerkiksi Maximus, Sytrus, Harmor, Love Philter ja Vocodex ovat puhdasta kultaa jos niitä osaa käyttää. Ei kannata syyttää plugineja huonoudesta jos ei osaa käyttää niitä .taitaa kyseessä olla siis user-end error eikä vika pluggariessa. Esim katsopa tämä video: https://www.youtube.com/watch?v=rbr9Jq3xK5U

        Kyseisen videon kappaleen kaikki äänet, bassoista padeihin on tehty FL:n valmiilla filttereillä ja syntikoilla. Tuollaisia eeppisiä bassoääniä voi tehdä esimerkiksi sellaisella FL:n valmiilla FM-syntetisaattorilla kuin Sytrus. Monesti Native Instrumentsinkin pluggarit kalpenee FL Studion valmiiden rinnalla: esimerkksi NI:n FM8 on huomattavasti tahmeampikäyttöisempi FM-syna kuin Sytrus.

        Ennen kuin tuomitset niitä FL:n pluggareita, luepa vaikka niiden manuaaleja ja tee itse niihin patcheja äläkä vaan lataa niitä presetejä.

        No siinäpä se totuus tulikin julki... jos kyseessä on hyvä plugari, sitä käytetään paljon ja sille löytyy tottakai edustava joukko presettejä sitä myöten, kun käyttäjät sellaisia luovat. Jos näin ei ole Fruityn kanssa, niin eiköhän se kerro omaa kieltään niiden paremmuudesta. Ylipäätään presetit toimivat "käyntikorttina" siitä, mihin plugari pystyy...

        Fruity Loops ei ole DAWwina arvostetuimmasta päästä ammattilaisten parissa. Protools, Logic ja Ableton menevät edelle, joten niitä plugineitakaan on siten turha hehkuttaa.

        Sytrus on mielestäni hyvä, mutta ei mielestäni NI FM8 tasoa. Sitä paitsi NI on vanha tekijä näillä markkinoilla; heidän vanhempi versionsa, FM7, ilmestyi yli 10 vuotta sitten vuonna 2003. Fruity Loops tuli paljon myöhemmin plugari-markkinoille, joten eiköhän se kokemuslisäkin jo jostain kerro. Sen lisäksi NI:n Absynth on monien elokuva-säveltäjien suosiossa. Edelleen Massive ja sen "modern talking" -aaltomuotoa näkyy käytettävän dubstepin bassonteossa... Eipä ole samanlaista hehkutusta tullut yhdenkään Fruityn plugarin osaksi.

        Mutta näitä plugareita parempia on rauta itse, joten yks ja sama ainakin mulle onko Fruity hyvä tai ei, kun kämpästä löytyy kuusi rautasyntikkaa :D


      • juuh
        joopajoooo kirjoitti:

        No siinäpä se totuus tulikin julki... jos kyseessä on hyvä plugari, sitä käytetään paljon ja sille löytyy tottakai edustava joukko presettejä sitä myöten, kun käyttäjät sellaisia luovat. Jos näin ei ole Fruityn kanssa, niin eiköhän se kerro omaa kieltään niiden paremmuudesta. Ylipäätään presetit toimivat "käyntikorttina" siitä, mihin plugari pystyy...

        Fruity Loops ei ole DAWwina arvostetuimmasta päästä ammattilaisten parissa. Protools, Logic ja Ableton menevät edelle, joten niitä plugineitakaan on siten turha hehkuttaa.

        Sytrus on mielestäni hyvä, mutta ei mielestäni NI FM8 tasoa. Sitä paitsi NI on vanha tekijä näillä markkinoilla; heidän vanhempi versionsa, FM7, ilmestyi yli 10 vuotta sitten vuonna 2003. Fruity Loops tuli paljon myöhemmin plugari-markkinoille, joten eiköhän se kokemuslisäkin jo jostain kerro. Sen lisäksi NI:n Absynth on monien elokuva-säveltäjien suosiossa. Edelleen Massive ja sen "modern talking" -aaltomuotoa näkyy käytettävän dubstepin bassonteossa... Eipä ole samanlaista hehkutusta tullut yhdenkään Fruityn plugarin osaksi.

        Mutta näitä plugareita parempia on rauta itse, joten yks ja sama ainakin mulle onko Fruity hyvä tai ei, kun kämpästä löytyy kuusi rautasyntikkaa :D

        Nyt kyllä sun logiikka kusee niin pahasti että pahaa tekee. Sytrus julkaistiin myös yli 10 vuotta sitten, vuonna 2003. Pluggarimarkkinoilla Image-Line on ollut aivan yhtä kauan kuin Native Instruments, ja itse asiassa tämä FL:n takana oleva yritys perustettiin jo kahta vuotta aiemmin (1994) kuin Native Instruments, joka tuli kuvioihin vasta vuonna 1996. Niin mikä kokemuslisä? Tosiaan, sitä näyttäisi olevan rahtusen enemmän Image-Linellä kuin Native Instrumentsilla.

        Massive on myönnettävästi käyttökelpoinen syntikka, mutta aivan puhkikulunut. Harmorilla saa huomattavasti hienompaa jälkeä kuin Massivella ikinä - melkein kaikille parametreille voi tehdä oman envelopen, ja erilaisia mielenkiintoisia modulaattoreita on vaikka muille jakaa. Esimerkiksi unisonin äänenkorkeusmuuntelun vahvuuden voi mapata miten haluaa koko taajuusskaalan alueelta. Yksi upeimmista oivalluksista mihin olen syntikoita käyttessäni törmännyt. Ja koska kyseessä on additiivinen syntikka, unisonin monistamilla partiaaleilla (voidaan jopa yhdeksänkertaistaa Harmorin oletus 516 partiaalia, jolloinka saadaan yli 4500 siniaaltoa) voi luoda hyvin mielenkiintoista kerroksellisuutta ääneen. Myönnettäköön tosin, että Massive on kyllä todella kätevä erilaisten ääniefektien tekoon, kuten vaikkapa white noise -liukuihin.

        Ja totta kai Harmorille löytyy mitä hulppeimpia presetejä netistä (ja itse asiassa osa ihan valmiistakin on aika mainioita), en sitä sinänsä kiistänyt. Mutta jos luulee, että siitä saa paljoakaan irti niitä vakio "show-off" presetejä pelkästään hyödyntämällä, niin on pahasti metsässä. Ja kyllä Harmor on jo monesti todistanut olevansa yksi parhammisita softasynista tällä hetkellä.

        FL on käytettävyydeltään, automaatio- ja parametrien linkitystoiminnoiltaan aivan top-notch, vaikka verrattaisiin noihin mainitsemiisi tunnettuihin DAWeihin. Ammattilaistenhan parissa FL on nykyään kovaa huutoa: Avicii, Deadmau5, Savant, Martin Garrix, Cazzette, 9th Wonder, Hitboy, Afrojack, Lex Luger ja Madeon.

        https://www.youtube.com/watch?v=wuQ6S8Et8gU


      • Ajj

        Voiko suoraan synasta/launchpadista soittaa ohjelmaan?


      • Anonyymi
        Ajj kirjoitti:

        Voiko suoraan synasta/launchpadista soittaa ohjelmaan?

        Nuotteja voi syöttää ulkopuoliselta MIDI-koskettimistolta ja infoa padilta, jos sitä tarkoitat? Voit myöskin oman synan line outista äänittää audiota FL Studioon äänikortin kautta, kuin myös tietysti mikillä laulua tms.


    • eieieeidemo!

      En oikee suolisittele sinun yrittää tehää mitää demo versiolla, ei siitä mitää musa tule!

      • adsasdads

        Mitä horiset? Se demo on aivan yksi yhteen sama ohjelma ostetun version kanssa, ainoa ero on, ettei tallennettuja projekteja voi avata. Eli kyllä, demollakin saa aivan hyvin aikaiseksi musiikkia.


    • Barcker (Soundcloud)

      Tulen julkaisemaan kesään mennessä opinnäytetyöni FL Studion käytöstä "kotikäyttäjän" näkökulmasta. En vielä täysin tiedä koko opinnäytetyön sisältöä, mutta toivon, että se tulee olemaan hyödyksi kaikille musiikinteosta kiinnostuneille. Tuleen ainakin käymään siinä läpi FL Studion eri ominaisuuksia ja käytettävyyttä, plugineja, efektejä, sekä käytettävyyttä miksauksessa ja masteroinnissa. En itse todellakaan ole ammattilainen, eikä minulla ole minkäänlaista audiovisuaalista koulutusta vaan olen niin sanotusti itseoppinut ja onkin mielenkiintoista nähdä minkälainen lopputulos opinnäytetyöstä syntyy. Yritän muistaa sen valmistuttua laittaa tänne nettisivulle linkin tiedostoon.

      • Barcker

        Ja vielä lisätäkseni. Esimerkiksi Youtube on ääriään myöten täynnä videoita, joiden avulla on todella helppoa lähteä opettelemaan FL Studion käyttöä, haet vain oikeilla hakusanoilla ja opettelet kärsivällisesti käyttämään ohjelmaa. FL Studion omat pluginit ovat todella hyviä ja aina voit käyttää myös ulkoisia plugineja. Olen kaksi vuotta harjoitellut FL Studion käyttöä ja pikkuhiljaa alan vasta päästä jyvälle mihin ohjelma todella pystyy. Ja silti olen vasta oppinut jäävuoren huipun..


    • No fake

      Osta oikea versio, se on sen arvoinen. Ja kyllä, voit asentaa FL Studion
      useampaan eri koneeseen.

      • mansea

        Alkuperäiseen kysymykseen sinänsä mitenkään liittymättä, mutta...

        "Aihe: FL Studion käytettävyys ja ominaisuudet kotikäyttäjän näkö-
        kulmasta

        Tutkinto: Ajoneuvotekniikka
        Koulutusohjelma Auto- ja kuljetustekniikka
        Suuntautumisvaihtoehto Jälkimarkkinointi"

        WTF!!!! :D


    • lolololllll

      FL Studio on täysin mitään sanomaton ohjelma.

      • 14+6

        En ihmettele mielipidettäsi, sillä sehän soveltuu ammattikäyttöön, johon sinä et selvästi kuulu.


    • J0kU

      Viitsisikö joku tai tiätäisikö joku jonkun joka voisi neuvoa FL studion käyttöä persoonallisesti. Aioin ostaa FL studion mutta sen käyttö on hyvin vaikeaa eikä opastus videoista ole juurikaan apua... Jos joku osaisi pliiiis auttakaa mua :/

    • DjOgun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe