Eniten ilmaistyötä

Sivusta ja läheltä

Ketä eniten ja surutta hyödynnetään ilmaiseksi on nykypäivän väitöstyön tekijä. Voiko kukaan duunari kuvitella tekevänsä edes tuntia ilmaista työtä, saati päiviä, viikkoja vuosia jopa yli kymmenen vuotta. On tietysti jatko-opiskelijoita, jotka voivat tehdä tutkimusta omassa työssään ja saada ainakin osittain siitä palkkaakin. On myös niitä, jotka saavat pitkiä apurahoja tutkimuksensa tueksi. Kiristyvä yhteiskunta kuitenkin vaatii väittelijältä yhä enenmmän ja enemmän ja väitöksien tekijöitä otetaan opiskelemaan yhä enemmän ja enemmän.
Väitöstyö jo sinänsä arvostellaan hyvin epäoikeudenmukaisesti ja kaksi työtä voi työmäärältään olla ihan eri maailmoista ja vaadittavilta aikaisemmilta opinnoiltaan ja ammattitaitovaatimuksiltaan hyvin eri arvoisia. Toinen tutkija voi haastatella tai saada valmista kirjallista materiaalia 5-10:ltä henkilöltä ja tehdä niistä lyhyessä ajassa tarinaa, työstä voi olla valmiina lähes valmis pohja. Toinen tutkia esim. lääketieteen huipputasolla ja tarvita pitkän perehtymisen alaan ja yli 150 äo, kolmas hankkia aineistonsa kyselylomakkeella ja saada tietoja sadoilta jopa tuhansilta ihmisiltä. nekin tiedot voivat olla valmiita väittämiä tai työläästi analyoistavia kirjallisia vastauksia. Kysymyksiä voi oll 10-100. Tutkimus voi olla aihepiiriltään suppea-alainen tai monialainen vaatien laajat ja pitkät kirjalliset selvitykset.

Pahimmillaan tutkija on puurtanut yötä päivää vuosia ja kun lopulta työ arvostellaan, niin palaute sisältää pelkkiä puutteita ja huomautuksia. Työnjohto-opissa ja työsuojeluvaltuutetut ym. painottavat kiitoksen merkitystä ja kannustusta. Myönteistä palautetta pitäisi antaa huonostakin työstä mieluiten päivittäin, mutta tutkija saa useimmiten puurtaa yksin ja saada kerralla pelkän virhelistan. Jos työn arvostelee kaksi useampi henkilö, korjausvaatimukset ovat usei keskenään täysin ristiriitaiset, osasta paljastuu että tutkimusta ei ole lainkaan tai juurikaan luettu ja osasta että lukija itse ei hallitse alaa tai esim. tutkimusmenetelmiä.

5

484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akavan_erityisalat

      Hei!

      Kiitos, että otit esille asian, joka koskettaa varmasti monia. Mikäli et tee väitöstyötä oman työn ohessa, kannattaisi pyrkiä yliopiston palkkalistoille tohtorikoulutusohjelmaan, jolloin saat ohjausta väitöstyön tekemiseen sekä palkan yliopistoja koskevan työehtosopimuksen mukaisesti.

      Tieteentekijöiden liitto julkaisi Acatiimi-lehdessään 4/12 artikkelin ”Väitöskirjan tekijä, tarkista vaativuustasosi”. Artikkelista löydät vinkkejä työsuhteessa olevalle väitöskirjan tekijälle.
      http://www.acatiimi.fi/4_2012/04_12_14.php

      Väitöskirjan arvostelutapoihin ja –käytäntöihin emme ammattiliittona voi ottaa kantaa.

      ystävällisin terveisin
      Akavan Erityisalat

    • hstrhbtrh

      Minä joudun nuorena työttömänä käymään työharjoittelujaksoilla, kuten opiskeluaikoina tai muuten työttömyysturvan saamiseni loppuu. Teen 8 tunnin päiviä, joskus ylikin. Minulle annetaan samoja tehtäviä hoidettaviksi kuin vakituisille työntekijöille ja joskus niitä ns. paskahommia mitä ei viitsitä vakityöntekijöille jättää, esim. vaarallista kiipeilyä ja kylmissä oloissa olemista.

      Palkaksi saan sen mitä Kela minulle antaa päivärahaa, ei minulla mitään tuntipalkkoja ole.

      • katkera 2

        Kyllähän Eesti,Viro pojat ja muutkin itäplogin toppahousut tekevät ylitöitä tunti tunnista ja palkka on noin 8euroa tunti ja vuokra firman isännät nauraa paskasta naurua firman voitolle!! Vuokra firmat Suomesta Siperian suolakaivoksille omistajat ensin ja toppahousut perään ja isännät kuokan varteen tietävät sitten mistä pitäis rahaa työntekijän saada,eikä alipalkata!! Kuunnelkaa hyvät lukijat Joel Hallikaisen biisi:Kuuran kukka ja Halvan työvoiman käyttäjät(vuokra firmat jotka pitäisi lailla lopettaa,sekä heidän tyhmät orjat)kuunnelkaa Irvinin kipaleet: Hämärälaulu sekä Karhutaan!!!!


      • yks vaan
        katkera 2 kirjoitti:

        Kyllähän Eesti,Viro pojat ja muutkin itäplogin toppahousut tekevät ylitöitä tunti tunnista ja palkka on noin 8euroa tunti ja vuokra firman isännät nauraa paskasta naurua firman voitolle!! Vuokra firmat Suomesta Siperian suolakaivoksille omistajat ensin ja toppahousut perään ja isännät kuokan varteen tietävät sitten mistä pitäis rahaa työntekijän saada,eikä alipalkata!! Kuunnelkaa hyvät lukijat Joel Hallikaisen biisi:Kuuran kukka ja Halvan työvoiman käyttäjät(vuokra firmat jotka pitäisi lailla lopettaa,sekä heidän tyhmät orjat)kuunnelkaa Irvinin kipaleet: Hämärälaulu sekä Karhutaan!!!!

        Entä yrittäjän puoliso, ei oikeutta työttömyyskorvaukseen, ei oikeutta edes työvoimakoulutukseen, opiskelemaan hain (omalla kustannuksellani), mutta en päässyt kun sinnekin oli niin paljon hakijoita, töitä en ole saanut, mies toisella paikkakunnalla töissä joka viikon putkeen, hoidan kodin, lapset, yms. tulot 0 euroa niin kauan kuin olen avioliitossa tai saan töitä.


      • hyväksikäyttöä sekin
        yks vaan kirjoitti:

        Entä yrittäjän puoliso, ei oikeutta työttömyyskorvaukseen, ei oikeutta edes työvoimakoulutukseen, opiskelemaan hain (omalla kustannuksellani), mutta en päässyt kun sinnekin oli niin paljon hakijoita, töitä en ole saanut, mies toisella paikkakunnalla töissä joka viikon putkeen, hoidan kodin, lapset, yms. tulot 0 euroa niin kauan kuin olen avioliitossa tai saan töitä.

        Laitetaan nyt tähän listaan muitakin, jotka tekevät/ovat tehneet töitä ihan sikana ILMAISEKSI työnantajalleen. Esimerkiksi rakennuspuolen asennustyönjohto isossa firmassa.
        Hyväntahtoinen ja tunnollinen voi tehdä vuosia noin 2-3 x kk-palkan verran vuodessa ylitöitä ILMAISEKSI, maksanut itse asuntonsa toiselle paikkakunnalle ja matkoista satojen kilometrien päähän kotiin perheen luo viikonlopuiksi kulunsa, ja pakko olla työssä oma auto, työnantaja ei anna autoa, mutta työmaita ei ilman autoa voi hoitaa. Työnantaja on vain ilmoittanut, että ylitöistä ei kk-palkkaisille makseta, mutta työt pitää tehdä, eikä aika siihen riitä, kun kaikki toimistoapulaistenkin työt on kasattu työnjohdon tehtäviksi (laskutus, palkanlasku, työntekijöiden matkalaskuseuranta, ...). Kaiken lisäksi työntekijää painostetaan myymään kotinsa (hänen perheenjäsentensä mielipiteitä kyselemättä) ja muuttamaan työpaikkakunnalle, jotta varmaan vielä enemmän voisi hyväksikäyttää hyväntahtoista työntekijää, jolle kaikki on käynyt ...tähän saakka.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe