Poikaystäväni määräilevä ÄITI....

18v tyttönen!!

Onko kukaan törmännyt ikinä sellaiseen kuin poikaystävän määräilevä äiti syndroomaan?

Päätettiin alottaa jätkän kanssa puhtaalta pöydältä, ja sopia että kyseisenä päivänä nähdään luonani ja ollaan yötä.. MUTTA EI.. poikaystäväni äiti ei päästänyt häntä. Ja hän on tosiaan jo yli 18v.... ( kaikki tämä riitelyn takia) ja ei päästy sen takia sopimaan riitojamme koska hänen äitinsä niin päätti.

Asuu kotonaan, mutta c'moon?? Hänen äitinsä myös syyttää minua, että minä olen se meidän suhteen paha asia joka aina aiheuttaa riitaa ja ei luota vaikka hänen poikansa on jäänyt monta kertaa kiinni muille naisille kirjoittelusta / ehdottelusta... Ja olen antanut nämä anteeksi.. Ollaan molemmat siis 18 vuotiaita..

Miten tähän pitäisi enään suhtautua? Kokemuksia?
Onko hänen äitinsä oikeasti noin törkeä, ja saa pelkkien minun poikaystäväni ja minun riitojen takia alkaa kohdella mua noin?? pitääkö antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta vain ulos?

20

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mek

      Kuka 18v vielä totteleen vanhempiaan kun on taysi-ikäinen ja voi käskeä äitinsä painua hevon kuusee ja se on monelle vanhemmalle kova paikka kun lapset eivät taysi-ikäiseksi tultuaa tottele enää vanhempiaa vaan tehdään niinkuin itse halutaan.
      Se itsemäärä'ämisoikeus on vain otettava vaikka väkisin.

      • 1+20

        "Se itsemäärä'ämisoikeus on vain otettava vaikka väkisin. "

        mek se jaksaa jakaa noita typeriä riitaan ja väkivaltaan perustuvia neuvojaan... lopettasit jo TYPERYS!

        Ap:lle Kenen leipää syöt sen lauluja laulat! Ihminen on itsenäinen tasan sitten vasta kun itse tienaa leipänsä ja kustantaa elämisensä. Niin kauan kun asutaan iskän ja äipän hoteissa, niin kauan se tahto on vanhempien taskussa.

        Sitä asiaa ei voi riitelemällä muuksi muuttaa, jos ei halua joutua etsimään "ojaselta" yösijaa ja "oksaselta" aamupalaa.

        Ap kirjoittaa tilanteesta vain omasta näkökulmastaan, pojan vanhemmilta kuultaisiin varmasti ihan toisenlainen totuus. Nuorten seurustelusuhteet tulevat ja menevät. Älä ainakaan hankkiudu raskaaksi sitoaksesi pojan itseesi, moni on sitä konstia yrittänyt... harva onnistunut.


      • mek
        1+20 kirjoitti:

        "Se itsemäärä'ämisoikeus on vain otettava vaikka väkisin. "

        mek se jaksaa jakaa noita typeriä riitaan ja väkivaltaan perustuvia neuvojaan... lopettasit jo TYPERYS!

        Ap:lle Kenen leipää syöt sen lauluja laulat! Ihminen on itsenäinen tasan sitten vasta kun itse tienaa leipänsä ja kustantaa elämisensä. Niin kauan kun asutaan iskän ja äipän hoteissa, niin kauan se tahto on vanhempien taskussa.

        Sitä asiaa ei voi riitelemällä muuksi muuttaa, jos ei halua joutua etsimään "ojaselta" yösijaa ja "oksaselta" aamupalaa.

        Ap kirjoittaa tilanteesta vain omasta näkökulmastaan, pojan vanhemmilta kuultaisiin varmasti ihan toisenlainen totuus. Nuorten seurustelusuhteet tulevat ja menevät. Älä ainakaan hankkiudu raskaaksi sitoaksesi pojan itseesi, moni on sitä konstia yrittänyt... harva onnistunut.

        Itsekkin kun taytin 18v niin sanoin äidilleni että nyt se määraily loppu ja itselläkin jo 18v tytär ja ei voisi vähenpää kiinostaa hänen menosa mutta kun on kasvatus oniistunut ja luottamus toimii niin hyvä tulee. Monille vanhemmille on kova paikka kun lapset eivät totelekkaan enää täysi-ikäisenä ja se itsemääeäämisoikeus on otettava vaukka väkisin ja siinä voiu mennä välitkin vanhempiin jos haluaa toimia niinkuin itse haluaa. Se oma tahto elää on vain ymmärettävä ottaa että silleen ja sanottava vanhemiilleen että nyt se määräily on loppunut että silleen.


      • aikuinen ihminen
        1+20 kirjoitti:

        "Se itsemäärä'ämisoikeus on vain otettava vaikka väkisin. "

        mek se jaksaa jakaa noita typeriä riitaan ja väkivaltaan perustuvia neuvojaan... lopettasit jo TYPERYS!

        Ap:lle Kenen leipää syöt sen lauluja laulat! Ihminen on itsenäinen tasan sitten vasta kun itse tienaa leipänsä ja kustantaa elämisensä. Niin kauan kun asutaan iskän ja äipän hoteissa, niin kauan se tahto on vanhempien taskussa.

        Sitä asiaa ei voi riitelemällä muuksi muuttaa, jos ei halua joutua etsimään "ojaselta" yösijaa ja "oksaselta" aamupalaa.

        Ap kirjoittaa tilanteesta vain omasta näkökulmastaan, pojan vanhemmilta kuultaisiin varmasti ihan toisenlainen totuus. Nuorten seurustelusuhteet tulevat ja menevät. Älä ainakaan hankkiudu raskaaksi sitoaksesi pojan itseesi, moni on sitä konstia yrittänyt... harva onnistunut.

        "mek se jaksaa jakaa noita typeriä riitaan ja väkivaltaan perustuvia neuvojaan... lopettasit jo TYPERYS!"


        No tuskimpa se mek tarkoitti, että ihan oikeasti fyysisesti käydään äitiä mottaamassa.

        "Ap:lle Kenen leipää syöt sen lauluja laulat! "

        Tuolla linjalla rikkoo välit lapsiinsa. On aivan älytöntä alkaa määräilemään täysi-ikäisen kotiintuloajoista taikka seurustelukumppaneista. Tuossa vaiheessa joko homma toimii tai sitten ei toimi, vanhemmilla ei ole enää mitään tehtävissä.

        "Niin kauan kun asutaan iskän ja äipän hoteissa, niin kauan se tahto on vanhempien taskussa."

        Höpö höpö. Tuolla linjalla ei saa mitään muuta kuin välit lapsiinsa poikki.


      • Oma tupa,oma lupa

        Miten "otetaan väkisin" itsemääräämisoikeus, kun asutaan kotona kuten ennenkin?
        Harva 18-vuotias maksaa täyden ylöspidon vanhemmilleen. Jos jaettaisiin vuokra, lämpö, sähkö jne. asuttujen neliöiden mukaan, sekä laskettaisiin ruokamenot, niin paljonko jäisi itselliselle 18-vuotiaalle rahaa omaan käyttöön?
        Jos vanhemmat todella vaatisivat "18-vuotiailta tyttösiltään" todelliset elämiskulut, pullisteilisivat nämä keskustelupalstat valituksia siitä, kuinka ahnaita ja ilkeitä vanhemmat ovat.
        Kuinka voidaan ottaa itsemääräämisoikeus muuten kuin muuttamalla omaan asuntoon?


      • Hyvin wanha

        Kun kuuntelee ja lukee tämän päivän 18-vuotiaiden äkäilyä määräävistä äideistä, en voi olla ajattelematta esi-isovanhempien aikoja, jolloin 18-vuotias koulupoika keskeytti koulunsa ja meni rintamalle.

        Miltä sen ajan äideistä tuntui!

        Miltä tuntui, kun rintamalta ei kuulunut mitään tietoja, tai jos kirje tuli, oli se iäikuisen vanha ja poika josakin muualla "siellä jossakin". Tyttöystävät olivat lomatuttavuuksia, naimisiin äkkiä, koska niin piti siihen aikaan toimia. Miltä tuntui 18-vuotiaasta pikkurouvasta, jolla ei muuta turvaa ehkä edes ollut kuin anoppi.

        No happamaltahan tällainen kirjoittelu tuntuu, mutta kun katselee omaa 18-vuotiasta poikaansa, niin sydän käpertyy, kun tajuaa, että ei ole kovinkaan monta vuosikymmentä siitä, kun tällainen siloposki lähti sotimaan, ja tänä päivänä he riehuvat mm. Syyriassa ase kädessä. Siinä ei ole äideillä tai tyttöystävillä nokan koputtamista.

        Käskerkää te vain täällä rauhallisessa kotimaasa toisenne "hevon kuuseen", mutta huomatkaa, että kovin aikuismaista se ei ole.


      • mek
        aikuinen ihminen kirjoitti:

        "mek se jaksaa jakaa noita typeriä riitaan ja väkivaltaan perustuvia neuvojaan... lopettasit jo TYPERYS!"


        No tuskimpa se mek tarkoitti, että ihan oikeasti fyysisesti käydään äitiä mottaamassa.

        "Ap:lle Kenen leipää syöt sen lauluja laulat! "

        Tuolla linjalla rikkoo välit lapsiinsa. On aivan älytöntä alkaa määräilemään täysi-ikäisen kotiintuloajoista taikka seurustelukumppaneista. Tuossa vaiheessa joko homma toimii tai sitten ei toimi, vanhemmilla ei ole enää mitään tehtävissä.

        "Niin kauan kun asutaan iskän ja äipän hoteissa, niin kauan se tahto on vanhempien taskussa."

        Höpö höpö. Tuolla linjalla ei saa mitään muuta kuin välit lapsiinsa poikki.

        Mistä te selliasen käsotyksen kirjoituksistani olette saaneet että väkivältaan kannustaisi vaan tehtävä puheella selväsksi vanhemmille että olen täysi-ikäinen ja se siitä ja jos vanhemmat eivät anna periksi niin se itsemääräämisoikeus on vain otettava ja tehtävä niinkuin itse haluaa niin hyvä tulee.


      • mek
        Oma tupa,oma lupa kirjoitti:

        Miten "otetaan väkisin" itsemääräämisoikeus, kun asutaan kotona kuten ennenkin?
        Harva 18-vuotias maksaa täyden ylöspidon vanhemmilleen. Jos jaettaisiin vuokra, lämpö, sähkö jne. asuttujen neliöiden mukaan, sekä laskettaisiin ruokamenot, niin paljonko jäisi itselliselle 18-vuotiaalle rahaa omaan käyttöön?
        Jos vanhemmat todella vaatisivat "18-vuotiailta tyttösiltään" todelliset elämiskulut, pullisteilisivat nämä keskustelupalstat valituksia siitä, kuinka ahnaita ja ilkeitä vanhemmat ovat.
        Kuinka voidaan ottaa itsemääräämisoikeus muuten kuin muuttamalla omaan asuntoon?

        Ei se lapsen elättäminen tarkoita sitä ettei 18v lapsi voisi tehdä oman mielen mukaan ja ei ota enää vanhenpien käskyjä vakavasti vaan tekee niinkuin ite haluaa että silleen. Jos ei tottele niin ainoa asia mitä vanhemmat voivat tehdä on heittää ulos asunostaan mutta sehän on heitteille jättöä. Jos nuoriso haluaa vaikka mennä ravintolaan niin ei lupaa tartte kysellä' vaan menee vaan että silleen. Onhan sellaisiakin jotka vielä 50v tottelevat vbanhempien käskyjä tai pyyntojä mukisematta ja silloin on jo jotian pielessä.


      • Että silleen
        mek kirjoitti:

        Ei se lapsen elättäminen tarkoita sitä ettei 18v lapsi voisi tehdä oman mielen mukaan ja ei ota enää vanhenpien käskyjä vakavasti vaan tekee niinkuin ite haluaa että silleen. Jos ei tottele niin ainoa asia mitä vanhemmat voivat tehdä on heittää ulos asunostaan mutta sehän on heitteille jättöä. Jos nuoriso haluaa vaikka mennä ravintolaan niin ei lupaa tartte kysellä' vaan menee vaan että silleen. Onhan sellaisiakin jotka vielä 50v tottelevat vbanhempien käskyjä tai pyyntojä mukisematta ja silloin on jo jotian pielessä.

        Mitä ihmeen heitteillejättöä? Häätö vaan päälle, kun täysi-ikäinen ihminen ei maksa vuokransa eikä noudata talon tapoja.
        Että silleen.
        Ja jos täysi-ikäinen ei osallistu kuten sovittu on, niin ruokahuolto loppuu.
        Että silleen.
        Mene sitten vaan ravinteliin, mutta käyt rahasi ruokaan siellä.
        Jääkaapissa ei ole kuin valo.

        Onhan niitä tietysti, jotka elävät vanhempiensa jääkaapin varassa, se on niitten nuorempien vika. Vanhemmat eivät siihen enää kannusta, jos nuori kerran on lmoittanut tulevansa toimeen ilman heitä.

        Jos nuori kokee, että hänet on jätetty heitteille, mitä hän voi tehdä asian korjaamiseksi?


      • Jo isomummu
        mek kirjoitti:

        Itsekkin kun taytin 18v niin sanoin äidilleni että nyt se määraily loppu ja itselläkin jo 18v tytär ja ei voisi vähenpää kiinostaa hänen menosa mutta kun on kasvatus oniistunut ja luottamus toimii niin hyvä tulee. Monille vanhemmille on kova paikka kun lapset eivät totelekkaan enää täysi-ikäisenä ja se itsemääeäämisoikeus on otettava vaukka väkisin ja siinä voiu mennä välitkin vanhempiin jos haluaa toimia niinkuin itse haluaa. Se oma tahto elää on vain ymmärettävä ottaa että silleen ja sanottava vanhemiilleen että nyt se määräily on loppunut että silleen.

        Moni kaltoin kasvatettu ei itse tiedä kasvaneensa väärän koivun takana. Moni uskoo, ettei vanhempien väkivalta tai epäoikeudenmukaisuus on lasta pilannut: "Ihan oikeassa olivat. Opinpahan rehelliseksi ja tunnolliseksi."
        "mek" tuntee saaneensa oikean kasvatuksen, ja kuitenkin seuraavassa lauseessa ilmoittaa, ettei 18v tyttären menot voisi häntä "vähempää kiinnostaa". Kuvittelee kuitenkin, että kasvatus on onnistunut. Niin hänen kuin tyttärenkin.

        Mistä hän voi tietää tyttärensä tunnot, kun ei ole hänestä millään tavoin kiinnostunut!
        Itsekin on kieltänyt äitinsä saman ikäisenä ja alkanut elää omin avuin.

        18-vuotias ei kuitenkaan koskaan ole valmis jo ihan pelkästään siitä syystä, että koettua ja muistissa pysyvää elämää on ollut niin lyhyen ajan. Kun elämä kolhii, eikä ole luotettavaa aikuista lähellä, tekee helposti huonoja ratkaisuja, koska ei ehsi eikä osaa ottaa selvää parhaimmista tavoista. Monelle on jo elämänuran valitseminenkin vaikeaa tuossa iässä, koska ei osaa hahmottaa, mitä kaikkea tulevaisuuteen liittyy.

        Tulevaisuuden ennustaminen on ennustustavoista vaikein. Siksi olisikin monille nuorille hyvin tarpeellista pysyä kotonaan vielä joitakin aikoja ja tutustua aikuisuuteen turvallisesti perheen parissa.

        Parisuhteessa ehtii elää monta kymmentä vuotta.
        Olin juuri eräissä hautajaisissa, jossa leski kertoi, että pari oli asunut lapsuudestaan asti viereisissä taloissa. He olivat tunteneet toisensa 70 vuotta. Avioliittoon he kuitenkin menivät vasta kun molemmilla oli ammatti. Kotona eläminen oli tuohon aikaan vielä ihan luontevaa koko opiskelun ajan.

        Vaikea ymmärtää, miksi nykyisin on hyökättävä kotoa pois 18-vuotiaana. Mutta aika on ohitseni vilahtanut.


    • Vähän vanhempi

      Eilen 17v. ja lapsi, joka tottelee, kun aikuiset tietävät paremmin.
      Yksi yö - VOT! Ikää on 18. Kukaan ei tiedä paremmin kuin 18-vuotias. Kaikki ymmärrys ja tieto on hallussa. Aikuiset - eli ne ikivanhat käppänät ja muumiot ovat ihan vanhanaikaisia, ymmärtämättömiä ja tyhmiä.
      Vain 18-vuotiaan tiedoilla ja elämänkokemuksella on arvonsa.
      Esim. se tieto, että kaikki murheet väistyvät, kun poika jää yöksi.

      Ilman muuta selvää, että mitään ongelmia ei enää sen jälkeen tule, jolleivat vanhemmat ilkeile ja provosoi, kuten aloittajan inhat ihmiset.

    • pärjääks 18v omillaa

      Kotoas muuttaessa on vasta itsenäinen. Mutta harvapa on silloinkaan, vanhempiuen rahapusilla juostaan edelleen itsenäistyttyään, pesetetään pyykit ja käydään "kotona" syömässä.
      Vähemmistä nykylapsista on itsenäisesti selviytyviä. Joko eletään laatuelämää vanhempia siivettämällä tai sossun avulla.
      Ilman vanhempia selviytyviä on vähän, heille hatun nosto.

    • helvetin nähnyt

      Tietenkään 18-vuotias ei vielä ihan kaikkea tajua, mutta ei toisaalta äitinä oleminenkaan ihmistä välttämättä jalosta. Jotkut menevät hautaan yhtä typerinä kuin teini-iässä ollessaan.

      Se on kuitenkin hyvä muistaa, että äidin määräysvalta ei eri äitilähteiden mukaan pääty 1) täysi-ikäisyyteen, 2) kotoa pois muuttamiseen, 3) taloudelliseen itsenäisyyteen, 4) naimisiinmenoon, 5) omien lasten saamiseen eikä 6) eläkkeelle pääsyyn.

      Äidin valta lapseensa ei pääty edes jomman kumman kuolemaan. Jos lapsi kuolee ensin, äiti määrää hautajaiset ja hautapaikan, onhan hän "omainen", vaimo esimerkiksi on vain "vaimo", siis vieras ja ulkopuolinen. Jos äiti kuolee ensin, hän jakelee testamentillaan viimeiset tuomionsa, eläessään hän toki on jo opettanut lapsensa perheineen tuntemaan syyllisyyttä, koska "kaikki hamuavat vain hänen rahojaan".

      Pojat ovat äitien erityisessä suojeluksessa, ettei kukaan vieras veisi poikarukkaa. Äiti haluaa olla ainoa nainen pojan elämässä, niin perverssiltä kuin se kuulostaakin. Tytöistä päästetään helpommin irti, mutta ei aina heistäkään.

      18-vuotiaana kannattaa vielä katsella muitakin vaihtoehtoja. Jos poikaystävä on epäluotettavaa ja äitinsä riitaista sorttia, niin ehkä he tosiaan viihtyvät paremmin yhdessä. Jotenkin tuntuu, ettei tuollaiseen hyödytä nuorta elämäänsä tuhlata.

      Itse löysin "elämäni rakkauden" vasta keski-ikäisenä. Ei ollut muuta hankalaa suhteessa kuin kolmanneksi pyöräksi tunkeva anoppi. Kun anoppi ei sietänyt poikansa asettamia rajoja, hän pisti niin hirveän riidan päälle, että ei ole yli kymmeneen vuoteen voitu olla tekemisissä. Ihmetyttää, miksi joku äiti ajaa mieluummin poikansa pois, kuin hyväksyy hänen onnensa.

      Eli ei se ikää katso eikä elämänkokemusta. Jotkut äidit ovat vaan niin vallanhimoisia ja mustasukkaisia. Ei kannata sellaista peliä jäädä katsomaan, ettei tule itse samanlaiseksi. Käytöstavat kun tuppaavat tarttumaan. Oma anoppini perusteli omaa pahansuopuuttaan sillä, että hänelläkin oli niin vaikeaa oman anoppinsa kanssa.

      • Hyvää yötä

        Kun 18-vuotiaana "tyttösenä" arvostelee vanhempiaan ja heidän määräysvaltaansa, niin on syytä painaa mieleen, että itse ei tule aikanaan tekemään samaa.

        Kasvatus on sitä, että ottaa opikseen. Kasvatus ei tarkoita vallankäyttöä.

        Ihmistä "kasvatetaan" koko elämän ajan. On itsestä kiinni, huomaako ottaa opikseen ja päättää tekeekö vastaavassa tilanteessa seuraavalla kerralla samoin, vai muuttaako omaa suhtautumistaan.

        On myös viisasta pitää silmät auki myös sivustakatsojana ja miettiä toimisiko itse samoin vai toisin, jos joutuisi vastaavaan mukaan. Vanhempana saattaa myös herätä huomaamaan, että olikin hyvä, että rajoja oli asetettu, sillä vasta elämänkokemus tuo tullessaan käsityskyvyn.
        Vapaus vaatii vastuuta. Muuten se on anarkiaa. Vastuuton nuori voi joutua kierteeseen, josta on vaikea irrottautua.

        Tämä kirjoitus nyt ei tarkasti ottaen ota kantaa siihen, voiko poikaystävä jäädä yöksi vai ei. :)


      • mek
        Hyvää yötä kirjoitti:

        Kun 18-vuotiaana "tyttösenä" arvostelee vanhempiaan ja heidän määräysvaltaansa, niin on syytä painaa mieleen, että itse ei tule aikanaan tekemään samaa.

        Kasvatus on sitä, että ottaa opikseen. Kasvatus ei tarkoita vallankäyttöä.

        Ihmistä "kasvatetaan" koko elämän ajan. On itsestä kiinni, huomaako ottaa opikseen ja päättää tekeekö vastaavassa tilanteessa seuraavalla kerralla samoin, vai muuttaako omaa suhtautumistaan.

        On myös viisasta pitää silmät auki myös sivustakatsojana ja miettiä toimisiko itse samoin vai toisin, jos joutuisi vastaavaan mukaan. Vanhempana saattaa myös herätä huomaamaan, että olikin hyvä, että rajoja oli asetettu, sillä vasta elämänkokemus tuo tullessaan käsityskyvyn.
        Vapaus vaatii vastuuta. Muuten se on anarkiaa. Vastuuton nuori voi joutua kierteeseen, josta on vaikea irrottautua.

        Tämä kirjoitus nyt ei tarkasti ottaen ota kantaa siihen, voiko poikaystävä jäädä yöksi vai ei. :)

        Itse miehnä olen kyllä kayttänyt ihna erilaisia kasvatusjuttuja mitä minuun yritettiin ja varsinkin äidini ei koskaan kysynyt lapsen mielipidettä ja varsinkin vanhempainilloissa käydessään uskoi kaikki mitä opettajat kerotivat ja ei kuunnellut minun mielipidettä ollenkaan ja siitä syystä se kunnioitus on lapsen kengissa ja itse olen aina ollut lapsen puolella niin hyvä tulee. Omallakin lapsella oli parina ekänä vuotena vanha kotka opettajana ja ei hyväksynyt mitään poikkeavaa mutta kun opettaja vaihtui 3 luokalle mennessä niin rupesi homma toimimaan ja saa muutaman viikon päästä ylioppilaskin päähänssä että silleen.


      • Kasvatuksen tulos
        mek kirjoitti:

        Itse miehnä olen kyllä kayttänyt ihna erilaisia kasvatusjuttuja mitä minuun yritettiin ja varsinkin äidini ei koskaan kysynyt lapsen mielipidettä ja varsinkin vanhempainilloissa käydessään uskoi kaikki mitä opettajat kerotivat ja ei kuunnellut minun mielipidettä ollenkaan ja siitä syystä se kunnioitus on lapsen kengissa ja itse olen aina ollut lapsen puolella niin hyvä tulee. Omallakin lapsella oli parina ekänä vuotena vanha kotka opettajana ja ei hyväksynyt mitään poikkeavaa mutta kun opettaja vaihtui 3 luokalle mennessä niin rupesi homma toimimaan ja saa muutaman viikon päästä ylioppilaskin päähänssä että silleen.

        Muistan jo alle kolmevuoiaana ajatelleeni, että noin en minä ikinä tee. Äitini oli äkkiväärä ja hermostunut. Pienestä pitäen ajattelin, että hän ei pidä lapsista.
        Ei ole jäänyt mieleen mitään onnellista hetkeä yhdessäolosta, vaan meillä suoritettiin kaikki sääntöjen mukaan.
        Äiti tiesi, miten lapsia kasvatetaan, heitä ei esim. saanut koskaan kiittää hyvin tehdystä työstä, koska se tekisi lapsesta ylimielisen ja ylpeän. Oli parasta aina muistuttaa virheistä.
        Rumat ne vaatteilla koreilee. Sen pieni tyttö perusteellisesti oppi.
        Lapset eivät tarvitse rahaa. Seki tuli opituksi.

        On ehkä kuitenkin kiitettävä näitäkin kokemuksia, kun joutui aikuisena venyttämään pennejä ja hoitamaan perhettä monissa vaikeuksissa. Tosin voisi ajatella, että jos lapsena olisi saanut kasvaa itsetietoiseksi ja oman arvon tuntevaksi ihmiseksi, ei ehkä olisi joutunut avioliittoon manipuloivan ja itsekkään alkoholistin kanssa.


      • mek
        Kasvatuksen tulos kirjoitti:

        Muistan jo alle kolmevuoiaana ajatelleeni, että noin en minä ikinä tee. Äitini oli äkkiväärä ja hermostunut. Pienestä pitäen ajattelin, että hän ei pidä lapsista.
        Ei ole jäänyt mieleen mitään onnellista hetkeä yhdessäolosta, vaan meillä suoritettiin kaikki sääntöjen mukaan.
        Äiti tiesi, miten lapsia kasvatetaan, heitä ei esim. saanut koskaan kiittää hyvin tehdystä työstä, koska se tekisi lapsesta ylimielisen ja ylpeän. Oli parasta aina muistuttaa virheistä.
        Rumat ne vaatteilla koreilee. Sen pieni tyttö perusteellisesti oppi.
        Lapset eivät tarvitse rahaa. Seki tuli opituksi.

        On ehkä kuitenkin kiitettävä näitäkin kokemuksia, kun joutui aikuisena venyttämään pennejä ja hoitamaan perhettä monissa vaikeuksissa. Tosin voisi ajatella, että jos lapsena olisi saanut kasvaa itsetietoiseksi ja oman arvon tuntevaksi ihmiseksi, ei ehkä olisi joutunut avioliittoon manipuloivan ja itsekkään alkoholistin kanssa.

        Öitiäsi on kasvatettu samalla tavalla ja ei ole ikinä mistään kiitety ja viimeistään murrosiässä on otettav vanhemmilta luulot pois että eivät voi määräillä miten lystää ja pitää oppia ajattelemaa omilla aivoillaan ja kysenalaistamaan venhmepien oppia ja se vasta monelle vanhemmalle on kova paikka. Sitten kun on tuollatavalla kasvatettu niin ihmetellään mikis lapset eivät käy vierrailulla niin miksi käy kun ilmapiiri ahdistaa.
        Lapsiahan pitää nimenomaan kehua kun pärjää koulussa hyvin ja tekee jotain hyvin niin se itsetunto on paras opetus mitä lapsi voi saada niin pärjää elämässä.


    • Liina anniina

      Kuinkahan paljon poikaystäväsi itse siirtää äitinsä vastuulle ja syyksi asioita, joihin hän itse on syypää.
      Kas, kun pistää äitylin syyksi, niin ei tarvitse tyttöystävälle selittää niin paljon.

      Minä ainakin haistan tässä palaneen käryä tuon juipin puolelta.
      Ja jos suhteenne poikakaverisi kanssa on noin riitainen, ja siihen sekaantuu/ tai sotketaan myös äityli mukaan, niin c`moon, kannattaako pistää suhde jäähtymään kokonaan.
      Eihän se pitäisi olla noin vaikeaa.

      Ehkä vielä on aika bilettää ja riekkua kavereiden kanssa ihan vapaasti ilman sitoumuksia tämä kesä ainakin.
      Syksy näyttää, oletteko molemmat hiukkasen kypsempiä jatkamaan aikuismaisesti suhdetta.

    • Hkgkgkgkjjj

      Juu suhde katkolle. Kaveris haluaa bilettää vielä. Ei ole valmis mieheksi, jos koskaan. Luuleksä, että se lopettaa lirkuttelun muille, kunhan sovitte. Ei lopeta. Tod.näk. Äiti on tekosyy poissaololle, kun ei itse kehtaa sanoa suoraan.

    • toinen18

      Joo voi juku poikaystävä ja sen äiti vaihtoon vaan! Äitinsä luulee poikansa olevan mukamas "liian hyvä sinulle", toisinpäin on! sama juttu täälläpäin ollu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe