Sammasta kielssä?

Elina 33

Olen nyt kohta kaksi kuukautta kärsinyt suu vaivoista. Suussa on jatkuvan janon tunnetta ja kieli on mukamas kuiva vaikka se ei oikeasti ole. Myös kieli on aamuisin valkoinen ( ei siis valkoisen peitteen takia ) Suuni on aina 4-5 päivää tämmöinen sitten seuraavat 4-5 päivää se on suht kunnossa. Nyt on myös ruvennut ilmenemään kielen vasemmalle puolelle tunnetta kun olisi rakko, mutta ei kummiskaan näy mitään, myös kielen perällä syvälle siis on ruvennut ilmeneen isoja patteja mitkä tuntuvat nieltessä. Välillä on myös poltteen / kirvelyn tunnetta. Olen käynyt omalla lääkärillä, hammaslääkärillä ja suu, korva, kurkku lääkärillä. Olen syönyt dactarinia joka ei auttanut ja nyt olen syönyt Mycostatinia kuukauden päivät. Oloni ei silti vaan näytä paranevan. Onko muilla kokemuksia tällaisesta? Lääkärit sanovat että voisi olla sammas ja semmoisena he sitä hoitavatkin, mutta syömällä happamia ja ottamalla lääkkeitä oloni ei silti näytä menevän parempaan suuntaan. Onko kohtalon tovereita?

60

7536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimii minulla

Kokeile sitruunaa. Purista sitruunasta mehua ja lisää vettä sen verran, että voit juoda, ei sokeria.

• Elina 33

Sitäkin olen kokeillut. :( Kiitos neuvosta. Olen syönyt ja juonut happamia ym. Ja silti vain tämä helv... jatkuu.

• läks pois

Puolukkaa käytettiin ainakin vaivojen sammakseen. Hyvin auttoikin.

• 3ueokfn

Siis vauvojen.. :))

• Elina 33
        3ueokfn kirjoitti:

Siis vauvojen.. :))

Puolukkaakin olen syönyt ja juonut. Tuntuu et olen kokeillut kaikea mahdollsita. Mietinkin et onko muilla kestänyt tämä näin kauan, ja onko muillakin ollut aina muutama päivä tuskaa ja muutama päivä suu onkin ollut taas parempi. Tuntuu et tää ei yhtään parane. Olen taas soittamassa huomenna omallelääkärille josko saisin jotain muutakin lääkettä kun ei tää vaan näytä paranevan yhtään.

• Elina 33

Kävin tänään lääkärissä taas kielestäni. Samalla kuulin tulokset. Ei ole kuulemma sammasta. Lääkäri ihmeissään. Nyt mut laitetaan taas suu, kurkku, korva lääkärille ja katsotaan miten tästä eteenpäin. Eikö ole yhtään kohtalon tovereita?

• Kielipuolipotilas

On kohtalotoveri. Mut laitettiin suusairauksien polille. Turussa TYKS:n alainen laitos. Mulla kielessä ongelmia jo vuoden. Söin kaikki mahdolliset lääkekuurit ja otettiin koepala, jossa näkyi että joku tulehdus on jopa kielen pinnan alle levinnyt.

Mä söin ensin tavallisia sienilääkkeitä useamman kuurin, sit kielen päällä sulavia tabletteja, pureskeltavia ja purskuteltavia. Rahaa paloi ihan hirveesti, kun joistain ei tullut korvausta. Ja tulos: ei parantunut.

Mulla siis on edelleen aamuisin kielessä pahanmakuinen vaalea peite tai ihan tuntuu että joskus kieli vaalea väritykseltään. Välillä kirvelee tai polttelee.

Jätin sokerit pois, laitoin kielen päälle sitruunaa, söin puolukkaa eikä mitään apua. Katottiin verensokeri ja kaikki puutostaudit tsekattiin. Edelleen siis jatkuu, polin erikoislääkäri kysyi neuvoa muiltakin poliklinikoilta, mutta kukaan ei osaa tätä parantaa. Ja mulla lääkärinä sentään joku professoritasoinen lääkäri. Toivottavasti sulla parempi tuuri.

• Elina 33

Surullista kuulla. Ei tämä tämmöinen kyllä ole yhtään kivaa. Varsinkin kun hypytetään lääkäriltä toiselle ja välillä joutuu odottamaan lääkärille pääsyä viikko tolkulla. Yritä siinä sitten olla mieli positiivisena kun olo on kovin epämukava ja pelottaakin niin vietävästi. Nytkin päivän mittaan on hiipinyt tämä jatkuva janon tunne suuhun, Tuntuu että pitäisi istua koko ajan naama vedessä että olo olisi kohtalaisen hyvä.

Minullahan todettiin vuoden alussa diabetes 2. Epäilin jo sitäkin et onko lääkitys kohdillaan ja johtuuko mahdollisesti niistä pillereistä tämä mutta lääkärit eivät ole uskoneet että oireeni johtuisi tuosta. Tiedä sitten.

Oloni on todellakin aina välillä ihan ok. Ihan kun suuni olisi paranemassa. Ei kipuja, janon tunnetta ym. Sitten taas yht' äkkiä oireet alkavat taas. Täytyisi ehkä olla kiitollinen niistä muutamasta "terveestä" päivästä, mutta kauheeta jos joutuu tämmöstä kestämään lopunelämänsä.

Toivon että vielä löydetään syy mistä sairautesi johtuu ja oikea lääkitys sinulle. Voimia sinne päin. Niitä varmasti tarvitaan, ja paljon.

• Kielipuoli...

Sen verran vielä, että mulla tutkittiin tuo verensokeri just siitä syystä, josko olis diabetes. Suupolin lääkäri sanoi, että jos verensokeri on koholla, se altistaa näille suuongelmille, esim. just kielen pinnan tulehdukselle. Ihme ettei sulle tästä kerrottu.
      Mä muuten kävin kans korva-, nenä- ja kurkkulääkärillä ja hän sanoi ettei ole hänen erikoisalaa. Siksi lähete siirrettiin suutautien polille.

• Elina 33

Olen ihmetellytkin kun mua ei olla pistetty suoraan suutautien osastolle. Olen nyt käynyt omallalääkärillä kolmesti ja puhelimessa puhunut hänen kanssaan viikottain. Hammaslääkärillä olen käynyt kerran ja korva-, nenä- ja kurkkulääkärillä kerran ja nyt menossa ensi keskiviikkona toiselle saman alan lääkärille. Ihmettelen tätä hyppyyttämistä puolelta toiselle. Helppoahan se heidän on, mut samalla minä kärsin.

Kukaan ei tosiian ole kertonut mulle moisesta. Täytyykin varmaan ottaa heti maanantaina selvää tästä asiasta josko tää tosiaan olisi yhteydessä tuohon diabetekseeni. Harmittaa vaan kun olen jo asiasta pikkusen tiedustellut niin sanotaan että he eivät usko että johtuu siitä. Lääkärit voisivat joskus oikein kuunnella mitä se potilas kertoo. Sillä itsehän me tiedämme parhaiten oireemme ym.

• Kielipuoli.....

Kyllä mulle sanoi heti tk-lääkäri, että erilaiset sienitulehdukset, missäpäin kehoa vaan, voi ärhäköityä jos sokeritasapaino ei ole kondiksessa. Ja siellä suutautien polilla tsekkasivat sen heti ekaks. Tosiaan toivon, että pääsisit suutaudeille, siellä mä vasta sain asiallisen vastaanoton ja näki, että siellä sitä tietoa on.

• Elina 33

Samaa toivon minäkin. Taidanpa soittaa maanantaina omalle lääkärille ja kysyä voisiko pistää lähetteen tuonnekin.

Piti muuten kysyä että onko sinulla välillä oireet poissa vai onko ne jatkuvasti läsnä? Itsellä kun nuo on aaltoilevat, että välillä on ja välillä ei. Ja onneksi on myös muutama päivä kun olo olisi parempi. Ja sit oireet taas alkavat. Eli ihanaa vuoristorataa mennään. Mut onneksi on noita hyviäkin päiviä.

• Kielipuoli...

Ei ole joka päivä sama tilanne. Välillä on kieli hyvässä kunnossa ja meinaan, jotta nythän se vihdoin parani. On ihanaa, kun ei kieli polttele tai koko suu tunnu kuivalta kuin Sahara, mutta sitte taas joku aamu kieli on samassa kunnossa kuin ennen.

Aika mielenkiintoista muuten tuo, että mun tk-lääkäri ei aluks edes tiennyt, mihin erikoisalaan kielen ongelmat kuuluu. Siks kävin ekaks korva-nenä-kurkkulääkärillä, vaikka intin kovasti, ettei se ole oikea paikka. Jos oisin heti päässyt suupolille, ois säästynyt paljon rahaa, kun nythän tk-lääkäri määräs kaikki sienilääkkeet mitä löysi. Voit uskoa jotta oli maha pikkasen sekasin sen karusellin jälkeen.

• Elina 33

Voin kuvitella. Tuntuu et itselläkin on suu ja maha siitäkin sekasin kun olen syönyt niin happamia ruokia ja juomia. Etoo jo piimät ja puolukat ym. Niitä on tullut vedettyä kaksin käsin täs viikko tolkulla. Rahaa on mennyt lääkkeisiin, lääkäreihin, ja sit tuohon ruokavalioon. Täytyy kyllä pistää kunnon show pystyyn jos en meinaa saada tuota lähetettä sairaalan suu- ja leukasairauksien poliklinikalle. Nyt en kyllä anna lääkäreiden jyrätä tai viitata kintaallaan mun ongelmaa.

Onneksi syöminen ja juominen tuntuu hyvältä. Vaikka veden juominen tuntuu joskus pahentavankin asiaa. Sillon janontunne senkun kasvaa. Varsinkin tuo aloe vera kivennäisvesi tuntuu ainakin omaan suuhun todella hyvältä ja joskus on jopa vienyt janontunteen pois ja suu on ollut lopunpäivää hyvä. Nytkin on ollut tosi huono päivä mut onneksi tänään tuo juoma on vienyt pahimman kuivuuden suusta pois. Voi taas pikkusen hengähtää ja uskaltaa uskoa josko kummiskin tästä selvitään.

• 8+4

Minulla kielen peitteisiin auttoi Lacto Seven maitohappobakteerit. Idea on että näillä vaarattomilla maitohappobakteereilla korvataan suun haitalliset pöpöt. Tabletit siis pureskellaan suussa ja annetaan olla.

Pelkkä entisten pöpöjen häätö ei aina auta kun ne tulevat "tyhjään taloon" helposti takaisin ja sama meno jatkuu.

http://www.terveyskaupat.net/Lacto-Seven-maitohappobakteerit

• Kielipuoli...

Kokeiltu on. Ei auttanut.

• Elin 33

Mulla on ihan selvästi jonkin asteinen häiriö suussa. Ainakin omasta mielestäni. Yks päivä oli kova jano. En mennyt heti juomaan vettä ja kun sitten meni niin kieleni ei uskonutkaan että olen juonut. Joskus mietinkin että onko aivoissa mennyt joku piuha vähän solmuun. Eikä se välity kieleeni asti. Syominen helpottaatilannettani. Suu tuntuu sillon täysin normaalilta, mut enhän mä nyt voi koko aikaa syödä. Onneks pystyn nukkumaankin hyvin. Vaikka kieleni silloinkin ilmoittaa herätessäni että on jano.

En ole tuota kokeillut, mutta muita maitohappolääkkeitä sitäkin enemmän ja eikä ole auttanut yhtään. Ajattelin seuraavaksi testata bioxtra-tuotteita. Josko kärsinkin kuivastasuusta. Mitä en kyllä kauheasti usko, mut jotakin on koko ajan tehtävä ja kokeiltava. Harmi vaan et rahaa on palannut kaikenmaailman lääkkeisiin ja kotikonsteihin. Mut pakko koko ajan kokeilla jotakin.

Tekis mieli vaan nukkua. Sillon pääsee eroon tästä hemmetin tunteesta joka seuraa koko ajan mukana ja pilaa mun elämäni!

• Kielipuoli...

Mulle tää suupolin lääkäri kans puhui kuivasta suusta. Sanoi, että apteekista voi ostaa niitä imeskelytabletteja, jos haluaa pistää rahaa haisemaan. Jos tahtoo päästä halvemmalla, tipauttaa kielelle pari pisaraa öljyä. Niin monta kertaa päivässä kun hyvältä tuntuu. Ainakin ennen nukkumaanmenoa.

Onhan niitä kaikkia geelejäkin, mut mä olen sit käyttänyt rypsiöljyä, suht neutraali maku.
      Toi, että syödessä helpottaa, voi olla se, kun sillon kielen pintaa huuhtelee joku ruoka tai juoma.

• sieniä

Home,home home ja home.

• Elina 33

Kyl täs taitaa olla kyse muusta kun homesienistä. Varsinkin kun tulokset oli negatiivisia sieniviljelyssä. Niinkun aikaisemmissa kirjotuksissa ilmoitin.

Kävin tänään ostamassa tota bioxtran geelisuihketta ja hammastahnaa. Hammastahnaa en ole vielä kokeillut mutta geeliä kyllä. Helpotti oloa pikkuisen ja päivän mittaan kieli on ollut pikkusen parmepi, mutta ei vieläkään kunnossa.

Yks lääkäreistä puhu oliiviöljyn puolesta ja olenkin sitä aina välillä ottanut, mut ei oikein toimi mulla kun muutaman minuutin.

• Elina 33

Onko muita jotka kärsivät omituisista suuoireista? Esim. suupolteoireyhtmästä. Millaiset oireet siinä on ja miten se alkoi?

• Elina 33

Kävin tänään korva-,kurkku- ja nenälääkärillä ja tuli siihen tulokseen että mulla on joko suupoltesairaus tai sitten mun suun tasapaino on todella pahasti järkkynyt. Nyt ei voida muuta kun odotella. Mulla on pistetty aika nyt tayssin suupolille, saa nähdä mitä siellä sanotaan, sitten kun sinne pääsen.

Mulla on taas ollut tässä kolmisen hyvää päivää, mutta nyt illalla on taas alaknut oireet paheneen. Saa nähdä mimmoseen päivään huomenna herään. Toitvottavasti hyvään sellaiseen.

• Kielipuoli....

Aiheuttaako tuo suupolte ihan ulospäin näkyviä oireita, että voiko siitä johtua nää värimuutokset? Vai onko suupolte vain kipua? Mä nöyrryin syömään taas yhden fluconazol-kuurin kun meni niin pahannäköseks tuo kieli. Kiva olla kun on hetken rauhallisempi tilanne. Kohta pahenee, tiedän, mut nautin nyt näistä päivistä.

• Elina 33

Kuulemma ei. Mutta punaisuutta voi olla. Mutta suupolte sairaus on kuulemma siitä hankala sairaus että siitä ei tahdota tietää paljookaan. Ja siitä voi kärsiä lopun elämänsä tai sitten siitä voi yht äkkiä parantua. Joka tapauksessa parantuminen voi kestää todella kauan, sama koskee kuulemma myös sitä jos on se tasapaino järkkynyt.

Mulla ei kuulemma näy päällisin puolin kielessä tai limakalvoissa mitään. Ainut kuulemma oli että mun kielen pään nystyrät oli todella ärtyneen punaiset, mitkä tämä lääkäri huomasi. Oli muutenkin paljon parempi lääkäri kun yksityisenpuolen. Se kun ei halunnut kuunnella mun oireita yhtään ym.

Täältä löytyy aikas hyvin tuosta suupolte sairaudesta. http://www.med.utu.fi/dent/index/Tiede_suupolte.pdf

Onneksi janon tunne ei ollut kun hetken aamulla päällä, mutta kielessä on ollut koko päivän päällä pieni poltteen tunne kielen kärjessä ja vasemmalla sivulla. Tiedä sit johtuuko siitä kun se lääkäri tutki sitä kovasti kaiken maailman vekottimilla. Huomasinkin että päästyäni sieltä, oli kielen päätä kipristeli kovin. Mut jos tää pysyis tämmösenä niin tän kestäisin hyvin, vaikka eipä tämäkään olo ole mitään herkkua.. Ja kun huomisestahan ei koskaan tiedä..

Niin ja mun käskettiin lopettaa kaikkien lääkkeitten otto. Sillä ne on voinut kaikki yhdessä pistää olon vielä huonommaksi, varsinkin jos on tasapaino mennyt sekaisin. Nyt vaan odotetaan. Toivon todella et se olis toi tasapainon häiriintyminen. Mut oireiden puolesta tää kyllä vaikuttaa kovasti olevan tuo suupoltesairaus..

• Elina 33

Ainiin, lääkäri käski mua hakemaan tämmösiä imeskelytabletteja kun xerodent tai bephanten. Jos tuntuu olo todella kurjalle. Sanoi myös et tän sairauden kanssa pitää vaan jaksaa kokeilla kaikenmaailman lääkkeitä kun ei koskaan tiedä mikä auttaa kullakin, jos auttaa. Sit vielä B-monivitamiinit on kuulemaa hyväksi. En ole vielä hakenut kyseisiä lääkkeitä sillä toivon kovasti josko tämä vaan yht äkkiä lähtisi pois. Taitaa tosin olla toive ajattelua.

• Elina 33

Olen nyt käynyt taysin hammaslääkärin juttusilla ja hän epäilee että tämä olisi tuo suupoltesairaus. Perjantaina olen menossa sinne suupolin lääkärin pakeille. Saa nähdä kuinka käy ja kallistuuko hänkin tuohon suupoltesairauden puolelle.

• Kielipuolipotilas

Mitä sille sit tehdään? Kiinnostais jokseenkin paljon. Et jos viitsit kertoa kun tulet suupolilta. Siis ystävällisesti pyydän.

• Elina 33

Ilmottelen kyllä. Tällä hetkellä tuo hammaslääkäri pisti mulle rivatril 2mg lääkettä. Vielä en ole sitä ottanut mutta jos oloni tästä pahenee luulen että otan sitä. Pitäisi antaa puolikkaan tabletin sulaa suussa ja sitten sylkästä pois. Missään nimessä en saa sitä niellä, tulee kuulemma uusia oireita jos niin teen. Lääkeselosteessa lukee että lääke olisi epilepsiaan. Omituista, mutta jos se auttaa niin hyvä on.

Suupoltesairaudelle ei kaiketi voida tehdä mitään, siihen voi löytyä lääkitys joka auttaa oireisiin, mutta kaikille sitä ei löydy. Toiset paranevat siitä ajan kanssa kokonaan ja toisilla oireet on välillä pois ja välillä oireilee. Sit on ne surulliset tapaukset jotka joutuvat elämään tämän tunteen kanssa koko ajan. Toivottavasti itse en kuulu tuohon jälkimmäiseen ryhmään.

Mulla oli melkein 2 viikkoa olo hyvä. Ehdin jälleen toivoa että olen parantunut. Eilen sit alkoi taas päivän mittaan tämä janon tunne joka on kestänyt tähän päivään. Huokaus! Kyllä sitten osaakin olla väsyttävä sairaus.

• Kielipuolipotilas

Aika jännää et tuota määräsi. Onkohan tullu lääkärille joku moka vai miten perusteli? Toihan on bentso, miten se sulle rauhottavia määräs, meinasko lääkäri että kun rauhotut, niin unohdat kaikki suuongelmat. Niin tai oiskohan se toi, kun vaikuttaa aivojen sähköiseen toimintaan, että jos kiputuntemus lievittyisi. Tohon mä en kyl ryhtyis, mut toivottavasti on sulle apua.

• Elina 33

Netissä pyöriessäni löysin aikas monta ihmistä jolla on määrätty tuota lääkettä suupoltesairauteen. Joillekin se on auttanut. Itse otin sitä tänään puolikkaan ja ehkä hetkeksi oireet helpotti, enempää en ole uskaltanut ottaa. Puhun kummiskin huomenna vielä lääkärin kanssa tästä lääkkeestä saa nähdä mitä hän siihen sanoo.

• Elina 33

Nonniin. Suupolilla käyty ja jäi ehkä pikkusen huono maku suuhun. Lääkäri oli mukava ja vastaili kärsivällisesti kaikkiin kysymyksiini, mutta silti oloni jäi pikkusen levottomaksi. Lääkäri ei tosiaan kun pikkusen vilkaisi kieltäni ja tuli siihen tulokseen että kärsisin kuivastasuusta. Siis en todellakaan valita jos mulla on kyseinen sairaus, mutta kun kysyin onko hän varma niin vastaus oli vähän niin ja näin. Hän ei kummiskaan usko että mulla olisi tuota suupoltesairautta. Sanoi että suupolte ja kuivansuun oireet kulkevat aikaslailla käsikädessä ja ne voidaan oireiden kanssa sekoittaa helposti toisiinsa. Nyt mulla on joka tapauksessa aika tuohon sylkytutkimukseen. Saa nyt sitten nähdä tulisiko sieltä varma vastaus kuivastasuusta tai ei...

Tänään on ollut taas huono päivä, mitä oireihin tulee. Sanoinkin lääkärille että enkö todellakaan tule saamaan mistään apua tähän ja näyttäisi siltä että en. Minua vaivaa semmoinen asia näissä lääkäreissä että serkkunu joka on lääkäri kertoi minulle että suussa voi olla n. 200 erinlaista sairautta. Jotkut johtuu suusta, mutta sitten on myös niitä sairauksia joissa suu oireilee mutta vaiva voi olla jossain ihan muualla kroppaa. Suu on kuulemma ihmisen peili. Jos näin on niin miksi ei ongelmaani näytettä ottavan vakavasti, voi todella ollakin että teen kärpäsestä härkäsen, mutta mitä jos en teekkään? Eipä tässä näytä taas voida tehdä muuta kun odottaa ja käydä apteekissa tuhlaamassa taas pieniä rahojaan eri lääkkeisiin, jotka eivät näytä tehoavan. Syvä huokaus..

• Elina 33

Mulla on nyt ollut viimeset viisi päivää taas huonoja. Olen myös huomannut sellaisen asian kun kieleni koskettaa hampaitani misää on amalgaamipaikat, niin kieleen tulee semmoinen kuumottunut olo. Myös ne kohdat mistä olen jo aikaisemmin puhunut, kun kielessäni on vasemmalla puolella ja oikeallapuolella välillä se kirvelyn tunne ovat molemmat hampaiden kohdalla jossa on nuo amalgaamipaikat. Hammaslääkärinikin kertoi minulle että hampaani missä paikat ovat on pikkuisen haljennut ja ne pitäisi vaihtaa. Nyt tulikin mieleeni että mitä jos tämä kaikki voisi sittenkin johtua noista paikoista..

• Kielipuolipotilas

Nyt sorkaisit ampiaispesään. Kun tämän lukee joku lukuisista amalgaanifanaatikoista, nin huh huh. Vaihdata ne paikat niin näet, auttaako. Ja hammaslääkärisikin on siis sanonut, jotta kyseiset paikat ovat lohjenneet, niin nehän voi aikansa hangatessaan ärsyttää kieltä. Hän ei siis sanonut, että amalgaamipaikat itsessään aiheuttaisivat ongelmia. Vieläkö käytät Rivatriliä?

• Elina 33

Tänään soitin taysiin hammaslääkärilleni ja ens viikon torstaina multa poistetaan ne. Mulla on katos semmonenkin juttu, että olen allerginen: nikkelille, raudalle, hopealle, kullalle kirurginteräkselle jos ne on kauan mun elimistössä, tai sit kosketuksissa mun ihooni... Nyt hammaslääkäri miettii josko hampaat joissa paikat ovat, ovat aikas kuluneet sivuiltakin ja lohjenneet pikkuisen, niin josko mun kieleeni on tullut allergisen reaktion oireita. Voikun tämä pitäisikin paikkansa, mutta luulenpa että mun tuurillani muutosta ei tapahdu vaikka ne paikat vietäisiinkin. Tai sitten muutos tulee mutta se kestää vain hetken. Pelkään vaan taas pettyväni pahasti.

Toivottavasti ei fanaatikot rupea kovasti mesoaamaan aiheesta.

Olen ottanut lääkettä nyt vain kahdesti. Ekalla kerralla kieleni taisi rauhoittua hetkeksi mutta viimeksi kun otin niin kieli ei tainnut oikein tykätä, meni jotenkin kuivaksi siitä. Jotenkin pelkään ottaa kyseistä lääkettä. Varsinkin kun sitä ei saa missään nimessä nielasta. Mut saa nyt nähdä, mun pitäis kyllä kokeilla sitä lääkettä kunnolla, sillä eihän sitä tiedä jos se vaikka auttaisikin ja silloin se puhuis sen suupoltesairauden puolesta jos se tehoo.

Mites sinun vointisi? Onko mitään muutosta tullut tilaasi?

• Allergisuutta ym.

> Tänään soitin taysiin hammaslääkärilleni ja ens viikon torstaina multa poistetaan ne. Mulla on katos semmonenkin juttu, että olen allerginen: nikkelille, raudalle, hopealle, kullalle kirurginteräkselle jos ne on kauan mun elimistössä, tai sit kosketuksissa mun ihooni... Nyt ham......

Onko testattu myös elohopea? Jos olet noin monelle aineelle allerginen, niin oletettavasti myös tuo 1. asteen hermomyrkkykin aiheuttaa ongelmia.

Jos menet vaihdattamaan ne amalgaamipaikat, niin katso että hammaslääkäri joka tekee tuon paikanvaihdon, suhtautuu tehtäväänsä asian vaatimalla vakavuudella. Ettei rupea hammasta suojaamatta porailemaan amalgaamia, jonka seurauksena amalgaami/elohopea höyryt ja jätteet voivat päästä imeytymään limakalvojen ja hengityksen kautta aiheuttamaan vielä lisääkin ongelmia! Biohammaslääkärin pitäisi osata hoitaa tuo homma kunnialla!

Ps. Jos kielesi reagoi ongelmaan, niin miksi se pitäisi lääkitä niin, ettei se enää tunnista ongelmaa?

• Kielipuoli...

Samana jatkuu. Välillä kieli tosi ärtynyt ja välillä melkeen oireeton. Niin siis kyllähän ihmiset käyttää Rivatriliä ihan tavallisena lääkkeenä, et kyllä se tosiaankin niellään, eikä siitä mitään ihmeempiä tapahdu. Että vaikka sä sen nielisitkin, ni eipä siinä muuta kuin tulis ehkä vähän väsähtänyt olo. Imeytyyhän sitä lääkeainetta suun kauttakin, veikket sitä edes niele.

Jotenkin toivon, että tää kieliongelma joskus itsestään lakkaisi. Aika kurjaa jos vaivaa lopun ikää.

• toimii.
    • Elina 33

Joo, edelleen ollut huono päivä. Aamulla aina hetken huonot fiilikset suusa sit päivän mittaan on jonkin aikaa ok olo ja iltaa pitkin pahenee. Ihmeellistä kuinka nää mun oireet vaihtelee ja muuttuu jatkuvasti.

Mun hammaslääkäri on siis tayssin sairaalassa oleva erikoishammaslääkäri. Toivon että osaa asiansa, mutta olen kyllä käynyt lukemassa kuinka potilas kuuluu suojata oikein: mm. silmät suojataan samoin hengitys ym. Saa nähdä kuinka käy.

Nyt en kyllä ihan ymmärtänyt tuota loppu kommenttia tuosta minun lääkkeen otosta. Ei ole koskaan testattu elohopeaa.

Harmillista että muutosta ei ole tullut. Olen samaa mieltä että tämä ei ole kyllä kivaa ja ajatus että tätä kestää lopun elämää... En edes halua ajatella sitä. Onneksi on niitä hyviäkin päiviä.

Vettä on juotu litratolkulla. Kun mulla on janon tunnetta mikään juoma ei silloin auta. Myös kun kielessä on noita ärsyyntyneitä oireita ym. vesi joskus helpottaa, mutta useimmiten se vain pahentaa asiaa. Hammastahan on apteekista. Hiilareidenkin poistoa on kokeiltu. Mikään ei näytä auttavan.

• Kirvely, kuumotus

> Myös ne kohdat mistä olen jo aikaisemmin puhunut, kun kielessäni on vasemmalla puolella ja oikeallapuolella välillä se kirvelyn tunne ovat molemmat hampaiden kohdalla jossa on nuo amalgaamipaikat......

KIRVELYN tunne. Onko se sellaista kirvelyä, pistelyä, jonka voisit kuvitella olevan sähkön aikaansaamaa? Amalgaamipaikathan voivat aiheuttaa ns. galvaanisia virtoja, joita asiantuntijat, jostain syystä, eivät juurikaan löydä.

Jos noita muita aineita on testattu, niin miksiköhän elohopeaa ei kuitenkaan ole testattu? Sitä kun amalgaamipaikassa on noin puolet.

• Kielipuoli....

Niin tarkoitin tuota kun huolehdit kovasti, ettet niele lääkettä. Että nieltäväksi se on muilla tarkoitettu ja suusta myös lääkeainetta imytyy, jotta eipä siitä nielemisestä kovin kummoisia ongelmia tule. Tai en tiedä mitä sun lääkärisi tarkoitti, kun sanoi sulle että jos lääkkeen nielee, tulee uusia "oireita". Tuo lääke on mulle pysynyt mysteerinä, että miksi sitä just tuohon kieliongelmaan käytetään. Siksi siihen takerruin. Mulla nyt sitte oireet pahentuneet eilisestä selvästi. Plääh.

• Elina 33

Heh. ymmärsin mitä tarkoitit kielipuoli, tarkoitin allergisuuta ym kommentin loppu tekstiä. :) Harmi että oireet taas pahentunut. Itse menen samalla radalla eli kahdeksan päivää ollut nyt taas huonoa. Tälläkin hetkellä tuo janontunne jyllää kielessä ja juominen ei vaan auta yhtään. Myös kieli tuntuu kuivalta ym. Toivon että pian alkaisi taas ne hyvät päivät. Vaikka välillä mietin et mitäs jos niitä hyviä päiviä ei enää tulekkaan.. Tekisi mieli alkaa itkemään mutta yritän kovasti kestää tämän tunteen.. Vaikeeta se kummiskin on..

Siis mulla ei olla koskaan testattu noita aineita. Olen itse vuosien varrella huomannut allergisuuteni ja lääkärit ovat sen sitten myös todenneet, katsottuaan oireitani. Esim. korvissa en voi pitää mitään muuta kun titaania. Muut aineet saavat korvanlehdet turpoamaan ym. Kaulassa ja muualla iholla kauan olevat korut tai kova kolikoiden käsittely tekee saman homman iholle mutta, siinä on joskus lisäksi kirvelyä varsinkin jos iho on rikki. Saa nyt nähdä auttaako paikkojen poisto. Toivon että auttaa, mutta minun tuurillani ei auta vaan oireeni jatkuu hamaan tulevaisuuteen.

• Tietopaketti
    • haisevanielu

Colgate- hammastana parempi. Ei tule aftoja nieluun niin helposti. Siinä ei ole jotain Vaahtoamisainetta tms.?

• Elina 33

Mulla ei ole aftoja. Ja tuo bioxtra on mulla toiminut tähän asti hyvin. Ei kanssa vaahtoa. Mutta pistetään korvan taakse josko jossain vaiheessa tuo bioxtran ei sovikkaan enää.

Juu olen lukenut tuon jutun.

• Kielipuoli....

Mä päätin, jotta tänään lähtee. Ei kieli, vaan tää ainainen kituminen. Otanpa pari olutta, meinaa kieli siitä mitä lystää. Ihan oikeasti, mulle välillä tulee mieleen, jotta vanhana istun kiikkustuolissa ja yhä vaan odottelen, jotta kieli paranis.

Kattooko teistä muuten kukaan Rillit Huurussa-sarjaa? Tiedän, että on vähän erikoislaatuinen ohjelma, mutta kun jonkun aikaa kattelee ja pääsee henkilöhahmoista pikkasen perille, niin a´vot onkin hauska. Kukaan mun tutuista ei katso sarjaa, eikä tiedä mitä tarkoitan kun puhun Sheldonista. Tietääkö kukaan mistä puhun?

• Elina 33

Minä katson. Yksi hauskimmista sarjoista mitä on. Sheldon on aivan mahtava. Ei uskoisi että kyseinen näyttelijä on 40-vuotias. Näyttää ihan pikku pojalle. Penny, Penny, Penny...

Mul on tosiaan ollut kaks viimestä päivää ihan helvettiä. Oireet onvat olleet todella voimakkaita. Olen jonkin aikaa pystynyt oireista huolimatta kummiskin toimimaan joten kuten. Nyt on tuottanut suuria vaikeuksia ja itkukin on ollut tiuhaa. Tänään pakenin vanhempieni huomaan koirieni kanssa sillä tuntu että mun pää hajoo jos olisin joutunut olemaan neljän seinän sisällä yksin tän tunteen kanssa. Pakokauhukun saa otteensa ihan hetkessä ja siinähän sitä sit ollaan sen paniikkinsa kanssa. Tällä hetkellä tosiaankin pelkään sitä et josko noita hyviä päiviä ei enää tielleni osu. Voi kun sitä osaisi olla maalamasta piruja seinille ja että ottaisi asiat vastaan sellaisena kun ne tulevat ja yrittäisi olla murehtimatta. Varsinkaan jos ei kummiskaan pysty tekemään asialle sillä hetkellä yhtään mitää. Vaikeetahan se on. Varsinkin sellaiselle ihmiselle niinkun minä olen joka haluaisi että asiat tapahtuisivat nyt heti eikä huomenna.

Oikea asenne kielipuoli. Toivottavasti olut maistui hyvälle ja toivon sydämestäni ettei kieli ruvennut valittamaan vaan antoi elämän taas hymyillä. Vaikka edes hetkeksi jos ei muuta.

• Elina 33
      • Tiedetään-ei tiedetä

> - Aina, kun tiedetään, mistä kipu johtuu, sitä osataan tehokkaammin hoitaa.

Koska selittämättöminä pidettyjen suukipujen hermovauriotausta on selvinnyt, nykyään suupoltetta ja epätyypillistä kasvokipua hoidetaan tarvittaessa epilepsialääkkein ja trisyklisin masennuslääkkein.

Siinä se. Hoidoksi epilepsia ja masennuslääkitys. Rupeaakohan suu kostumaan tuolla hoidolla? Sanotaan, että nuo lääkkeet päin vastoin kuivattavat suuta!

• Elina 33

Masennuslääkettä varmaan pistetään sen takia että mieli pysyisi ns. rauhallisena eikä stressaisi niin paljon mikä todennäköisesti lisää oireita. Ainakin itse olen huomannut että jos hermostun ym. Oireet pahenevat samantien. Voin toki olla väärässäkin.

Nyt kun olen lukenut tuosta kielipolte sairaudesta, huomaan että oireet sopivat täysin yhteen omani kanssa. Valitettavasti, uskalsin edelleen toivoa että josko tämä olisikin vain sitä sammasta taikka vaikka olisi allerginen näille paikoilleni. Mutta alkaa kyllä näyttämänn ikävä kyllä että se on juuri sitä mitä pelkäsinkin. Onneksi tässä on kummiskin mahdollisuus että oireet tulevat katoamaan. Vaikka onhan myös suuri mahdollisuus että ne ovat läsnä lopun elämää. Torstaina olen menossa paikkojen poistoon ja keskustelen hammaslääkärini jatkotoimenpiteistä. Pyydän varmasti lähetteen kipupoliklinikalle ja ehkä myös hammaskirurgille.

Löysin vielä tämmöisenkin:

http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-anonymous-21-march-2006-1029-6

Ihan kun olisin lukenut omista ajatuksistani ja kuinka pelkään että elämäni tulee tästä eteenpäin pyörimään aamusta iltaan kieleni ympärillä ja enkä enää osaa nauttia elämästä yhtään.

• Elina 33

Amalgaamit poistettu ja kaikki hyvin. Jos ei ota huomioon tätä samperin kieli särkyä ja janon tunnetta mitä on ollut nyt viimeset 15 päivää.... Ja varmaan jatkuu hamaan tulevaisuuteenkin. Yritin saada lähetettä kipupolille mutta jäi nyt epäselväksi et pistääkö se hammaslääkäri sitä eteenpäin vai ei. Toivottavasti pian selviää sillä mä tarvitsen jotain tähän. Varsinkin näihin todella pahoihin hetkiin.

• Rehell ei-koht viel

Paastolle ja paastolle!

Ja ruokavaliosta muutenkin täytyy poistaa valkoiset jauhot, sokerit, hiivat, pikaruoat,...

Jokatapauksessa kiinnittäisin huomiota suolistoon, josta on jo melkein myönnetty syöpienkin kehittyvän, mutta jonka vaikutuksen ihmisruumiiseenkin ihminen on tiennyt aina.

Ulkoisesti hyvä antibiootti on yksinkertaisesti Piimä, mutta sisäisesti nuo taistelija-bakteerit kuolevat..

• suukipua on...

Epäilen, että johtuu allergiasta. Näin ainakin minulla. Ja stressistä. Ruokavaliota emäksisemmäksi, itse saanut hetkellistä apua ruokasoodasta tyhjään vatsaan mutta vain väliaikaisesti..pieni määrä 1/4tl veteen riittää...mutta pidemmän päälle haitaksi voi olla joten kivennäisaineet, happo.emästasapaino kuntoon...tuotteita esim. Valmarin, ph balance tai ihan kivennäisten lisääminen ja allergian selvittäminen.. Ja juoda tarpeeksi, närästyksen mahdollisen hoito..... Ehkä rivatrilista pieni apu en osaa sanoa omalla kohdallani pahentaa vatsaa mutta stressiä lievittää....katsotaan, tilanne auki...selvin apu on soodavesi mutta se tekee ilmaa mahaan..... Ehkä pieni määrä tyhjään vatsaan aamuisin...ennen ku saa muuten tuon ruokavalion kuntoon jne..

• Elina 33

Amalgaamien poisto ei vienyt suuoireitani pois. Kesäkuu meni kipujen kanssa tuskastellessa ja heinäkuu olikin parempi. Uskalsin jo toivoa että olen parantunut kunnes taas viime perjantai iltana oireet palasivat. Nyt niitä on taas kestänyt viikonverran. Ens viikolla sylkytesteihin ja muutenkin tarkistukseen. Kiessäni ei kuulemma kierrä veri sanoi kirurgi tänään kun sitä sille näytin. Olin toisista asioista kirurgin juttusilla ja mainitsin hänellekin kieliongelmastani. Täytyykin mainita tästä suulääkäreilleni.. Edelleenkin toivon et tämä olisi pian ohitse.

Soodavettä ym kokeiltu ja ei apua. Sama juttu rivatrillin kanssa. Vettä tulee juotua paljon ja närästystä ei ole. Mulla epäillään sitä kielipoltesairautta edelleen, mutta varmoja eivät ole. Aika näyttää, jos näyttää...

• Elina 33

Vieläkään ei ole selvinnyt mikä mua vaivaa. Sylkytutkimukset on tehty ja eikä löytynyt mitään vikaa. Nyt on pistetty lähete neurologille. Saa nähdä selviääkö koskaan mikä mun kieltäni vaivaa..

• sisäilmasairas

Hei! Minulla samanlaiset vaivat puhkesivat hornonimuutosten, e.pilkerien lopetus myötä. Lisäksi altistuin sisäilmaongelmille, olen nykyäänhiukkasyliherkkä, esim.pakokaasut aiheuttavat tätä suun kipua ja ärhäköitymistä. surailkaa olisiko pöly/siitepöy\muut hiukkaset joita hengität tai jokin hormoninuutis syy kipuun? Lisäksi ruokavalio pitäisi pitääkunnossa ei sokeria/valkoista viljaa eikä suulle tee hyvää edun.luian kova ilmastointi joka kuivattaa suuta. Monia asioita mitkä vaikuttaa olen huimannut. Helpotusta voi saada myös rivatrilistä, puhtaasta ilmasta erityisesti, sekä paljo. Pitää juoda ja käyttää myös kivennäisaineita...

• Elina 33

Rivatril ei ole minua auttanut. Olen jo pitkään olut suht kunnossa tämän vaivan kanssa. Nyt taas alkoi pari päivää sitten tämä janon tunne ja kielessä kuivuudentunne. Pientä kihelmöintiäkin on, mutta ei kipuja. Poltteen tunnetta ei itseasiassa ole ollut enää kuukausiin. Olen nyt neurologilla hoidossa. Viikko sitten olin magneettikuvauksissa ja nyt odottelen tuloksia. Neurologi sanoi että oireet voivat johtua myös hyvänlaisesta kasvaimesta pikkuaivoissa. Ainakin oireet ovat sellaisa mitä kyseisessä vaivassa on joissakin tapauksissa. Nyt vain odotellaan ja katsotaan mitä löytyy ja löytyykö mitään.

• naisenergia

Hei Elina 33 luin mielenkiinnolla kovaa kohtaloasi tuon oireilusi kanssa. Minulle tuli mieleen, että sinulla on hiivasyndrooma -niminen hiivan ylikasvu elimistössä. Ei lääkärit sitä sairaudeksi sano, vaan se on hirveä kun oireet ovat mitä moninaisemmat. Minulla se iski juuri noin kova janon tunne joka ei lähtenyt ja kielipeite, oli aamuisin lihassärkyäkin ja päänsärkyä. - Jos on hiivasyndrooma siihen on ainoa oikea tie, ruokavalio ja suoliston kuntoon saattaminen. Ei mitään hiivapitoista ruokaa, eikä nyt mitään ei mitään makeaa! Se vie pitkään ennen kuin paranee. Samoin Pau d'Arco Tea -tee auttaa. Ja hommaa riittää jos terveeksi haluat. Netissä on paljon ohjeita. Kirjastosta saa paria kirjaa, mutta tietoa kirjojen kautta Suomessa on vähän. Minulle lääkäri sanoi että ei voi olla hiivan ylikasvu vaan itse olen eri mieltä. Nyt olen jo hyvässä kunnossa jotain vaivaa vielä mutta tämä on vakavasti otettava vaihtoehto. - Se on hyvin yleistä vaan ihmiset eivät sitä tiedosta ja lääkärit hoitaa oireita lääkkeillä. Vaikka itse kyllä jouduin syömään lääkekuurin, hammaslääkäri totesi asian, vaikka tavall lääkäri ei uskonut. Ja lääkekuuri auttoi, vaan ruokavalio on paras tapa hoitaa itseä! Hyvää joulua!

• haidi84
        naisenergia kirjoitti:

Hei Elina 33 luin mielenkiinnolla kovaa kohtaloasi tuon oireilusi kanssa. Minulle tuli mieleen, että sinulla on hiivasyndrooma -niminen hiivan ylikasvu elimistössä. Ei lääkärit sitä sairaudeksi sano, vaan se on hirveä kun oireet ovat mitä moninaisemmat. Minulla se iski juuri noin kova janon tunne joka ei lähtenyt ja kielipeite, oli aamuisin lihassärkyäkin ja päänsärkyä. - Jos on hiivasyndrooma siihen on ainoa oikea tie, ruokavalio ja suoliston kuntoon saattaminen. Ei mitään hiivapitoista ruokaa, eikä nyt mitään ei mitään makeaa! Se vie pitkään ennen kuin paranee. Samoin Pau d'Arco Tea -tee auttaa. Ja hommaa riittää jos terveeksi haluat. Netissä on paljon ohjeita. Kirjastosta saa paria kirjaa, mutta tietoa kirjojen kautta Suomessa on vähän. Minulle lääkäri sanoi että ei voi olla hiivan ylikasvu vaan itse olen eri mieltä. Nyt olen jo hyvässä kunnossa jotain vaivaa vielä mutta tämä on vakavasti otettava vaihtoehto. - Se on hyvin yleistä vaan ihmiset eivät sitä tiedosta ja lääkärit hoitaa oireita lääkkeillä. Vaikka itse kyllä jouduin syömään lääkekuurin, hammaslääkäri totesi asian, vaikka tavall lääkäri ei uskonut. Ja lääkekuuri auttoi, vaan ruokavalio on paras tapa hoitaa itseä! Hyvää joulua!

Minä se sisäilmaongelmiim sairastunut olen saanut apua kielilipuum suupolteoireeseen maitohappobakteereja isolla annoksella ja rivatril ihan nieltynä rauhoittaa ja vie kipua. Olen edelleen yliherkkä allerginen monille hiukkasille. Pölyt, pienhiukkaset ilmassa ärsyttävät suuta. Mutta kieli jos pääsee aivan auki sitä hoidettava suoliston kautta maitohappobakteereilla.

• haidi84
        haidi84 kirjoitti:

Minä se sisäilmaongelmiim sairastunut olen saanut apua kielilipuum suupolteoireeseen maitohappobakteereja isolla annoksella ja rivatril ihan nieltynä rauhoittaa ja vie kipua. Olen edelleen yliherkkä allerginen monille hiukkasille. Pölyt, pienhiukkaset ilmassa ärsyttävät suuta. Mutta kieli jos pääsee aivan auki sitä hoidettava suoliston kautta maitohappobakteereilla.

Vielä yksi mikä välittömästi lievittää suun kipua on c vitamiini 1000-2000mg vrk. Eli iso annos. Lievittää myös astmaoireita mitä minulla on. Mukana minulla myös d.Vit. 50ug.

• Anonyymi

Jotain tuttua, olen kärsinut kielen kivusta jo kolme vuotta. Kielessä on nyt paksuhkoja pahkuroita, väriltään valkeita. Kielestä on poistettu pari kertaa suurimmat patit. Lääkkeenä on nyt nystatin, eli hoidetaan sammaksena, tuntuu vain paraneminen olevan tosi hidasta. Suupolte yöllä on välillä aivan kestämätöntä. Onko kenellekään samanlaisia hankaluuksia, kiinnostaa!! Terv henkka
      ,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe