Tilit

Lapsellinen

Olen eroamassa alkoholistimiehestä joka on tehnyt avioliittomme aikana velkaa 25.000€ omissa nimissään.

Avioehtoa ei ole ja asuntomme ja mökkimme ovat velattomat. Tiedän että voisin joutua maksamaan erossa hänenkin velkansa, mutta ole itse tehnyt samaa ja "piilottanut rahaa".

Osan (aika suuren) olen laittanut lasteni tileille. Pääseekö mieheni tähän rahaan kiinni? Tileihin on käyttöoikeus vain minulla ja lapsilla.

Loput rahat olen nostanut käteisenä ja osan laittanut muualle. Olen tehnyt tätä noin 2 vuoden ajan. En silti ole varma olisinko edes joutunut maksamaan mieheni velkoja, mutta kun kaikkea tässä maailmassa kuitenkin sattuu...

Myönnän olevani laskelmoiva ja moni varmaan haukkuu minut, mutta minä en halua alkaa maksaa eksäni viinavelkoja PISTE!

Ja älkää vaan sanoko, miksen tehnyt avioehtoa kun menimme naimisiin. Silloin vaan oli kaikki hyvin kahdella persaukisella.

9

1369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M36

Syyt avioehdon laatimattajättämiseenne ovat surullisen tavalliset, siitä enempää hurskastelematta totean vaan "ottakaa nyt edes muut opiksi".
      Olen virittänyt aiheesta keskustelua parisuhde-keskusteluun, mielenkiintoisia näkemyksia...
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000005&conference=708&posting=22000000004418314

Et joudu erossa varsinaisesti maksamaan hänen velkojaan, kyllä ne ovat ihan henkilökohtaiset, kuin myös omaisuus (jos vaikka sinun nimissä). Se mihin molemmat vaikuttavat on ns. puolisoiden nettovarallisuus ( 50% yhteisestä omaisuudesta 100% omasta omaisuudesta, mistä vähennetään 50% yhteisistä veloista ja 100% omista veloista). Kun molemmille laskettu nettovarallisuus (yksi eurosumma), ne tastaan tasingolla yhtä suuriksi ... eli, tapauksessanne sinä maksaisit miehelle summan jolla hänen netto-omaisuus saadaan yhtä suureksi kuin sinun ... puntit siis tasataan.

Tähän asti ollaan menty lain mukaan, ja laittomuuteen mennään (moraaliin en nyt ota kantaa) kun pesän varoja piilotetaan jota olet tehnyt. Eihän niitä varoja yllä esitettyyn nettovarallisuuslaskelmiin saada, ellei mies niistä tiedä tai hänen juristinsa neuvo penkomaan ... mutta siellä niiden lain mukaan kuuluisi olla.

• Sohvatiikeri

Minua ei asian laillinen puoli kosketa lainkaan niin kovasti kuin M36:ta...

Nosta lasten tilit tyhjiksi. Piilota rahat. Tai lainaa äidillesi. Jos joku kysyy, sano että elämiseen meni. Vaikka keittiön uusiin verhoihin. Älä tunnusta mitään.

• Evita

omaatuntoasi keventää niin naapurissamme ukko viiden vuoden ajan laittoi rakastajattarensa tilille rahaa pitämällä perhettään ruuvipenkissä menoissa. Sinä sentään keräät lapsiesi tileille.. Pistä vain ukkoa liriin koska hänkin on oman osansa kurkusta kaatanut alas..

• Timppa

Niin ei se viina halpaa ole, kummastuttaa vain kun lukee näitä juttuja, miksi naiset ei kiinnostu minusta, ahkerasta, lähes raittiista, koht. hyvin tienaavasta, humoristimelkeinyhisi(virallinenetävaikkalapsimullayhtäpaljon)
        työmiespakkaajasta?

Sitten valitetaan täällä. Ja se mun ex, se joi liikaa, ei ottanut edes erossa opiksi, ei toki.
        Ryhtyi uuteen suhteeseen välittömästi ja viina maistuu...

• Linda
        Timppa kirjoitti:

Niin ei se viina halpaa ole, kummastuttaa vain kun lukee näitä juttuja, miksi naiset ei kiinnostu minusta, ahkerasta, lähes raittiista, koht. hyvin tienaavasta, humoristimelkeinyhisi(virallinenetävaikkalapsimullayhtäpaljon)
        työmiespakkaajasta?

Sitten valitetaan täällä. Ja se mun ex, se joi liikaa, ei ottanut edes erossa opiksi, ei toki.

Katsos harvoin se kumppani silloin vähän yli
        parikymppisenä on alkoholisti,ehkä ottaa keskimääräistä enemmän.
        Alkoholismi on salakavalasti hiipivä sairaus ja
        kun on luvannut myötä ja vastamäessä toista tukea
        niin ei siitä heti lähdetä eroamaan.
        Kun on tupa täynnä lapsia ja yhteinen asunto,ei
        ole aina niin helppoa jättää.
        Itse tuin exääni monia vuosia, oli parempia
        kausia ja huonompia; sain hänet välillä hoitoonkin
        puhuttua.Viimeinen avioliittovuosi oli kyllä aika
        hirveä,perjantaista sunnuntai-iltaan yhtä läträämistä.
        Silti olisin tukenut vielä ja auttanut,jos olisi
        kelvannut.
        Exääni tilanne ahdisti ja syy juomiseenhan on aina
        muissa,ellei ole käsittänyt,että sen juoman kurkusta alas voi kaataa vain itse ja silloinhan
        on jo paranemisen tiellä.
        Exäni löysi uuden onnen elämäänsä ja jätti minut,
        se oli aluksi kauhea kokemus.Ennenkaikkea häpeä
        siitä,että avioliitto kaatui.Ei siis häpeä muiden
        silmissä vaan se,että jos on sellainen ihminen
        jolle avioliitto on vakava asia niin sitä yrittää
        kaikin tavoin varjella viimeiseen asti.
        Ero oli kuitenkin parasta mitä minulle olisi voinut tapahtua ja nyt minulla on ihana raitis mies.
        Olisi sellainen aikaisemminkin kelvannut,mutta
        ei tullut vastaan elämän polulla,tuli vastaan
        ihan jotain muuta.
        Eli on se oikea sinullekin jossain odottamassa!

• kelpaisit
        Timppa kirjoitti:

työmiespakkaajasta?

jos vain tulisit vastaan..=) ottaisin kokopaketin sinut ja lapsen...

• Lapsellinen

Kiitos kaikista vastauksista. Pimitän loputkin rahat. Katsotaan kuinka kauan eksällä talon ja mökin myynnistä tulevat rahat riittää kun juomakavereita löytyy ja rahalla saa.

Kai hän joutuu maksaaa velkansa pois, muutenhan jos hänestä aika heittää, niin lapset joutuvat maksamaan..eikö..?

• M36

Ei hänen henkilökohtaisia velkojaan lapset maksamaan joudu. Kun lusikan nurkkaan heittää, niin sitten kuolinpesän varat ja velat lasketaan, jos jää negatiiviseksi niin voi voi perintöä odottaneille.

• NNN

Jos puoliso avioliiton aikana tekee velkaa puolisoaan vahingoittaen, voidaan sitä yrittää ottaa huomioon vastikkeella.

Avioliittolaki 94 §
      Jos puoliso on hoitamalla huolimattomasti taloudellisia asioitaan, käyttämällä väärin oikeuttaan vallita omaisuutta, johon toisella puolisolla on avio-oikeus, tai muulla hänen oloihinsa soveltumattomalla menettelyllä aiheuttanut, että sellainen omaisuus on oleellisesti vähentynyt, saakoot toinen puoliso tai kuolleen puolison perilliset vastiketta, joka vastaa siitä johtunutta sanotun omaisuuden säästön vähentymistä, niinkuin 93 §:ssä sanotaan. Sellaista vastiketta otettakoon, kuitenkin vain puolet siitä, mitä muuten ei voitaisi suorittaa, myöskin siitä vastikevelvollisen puolison omaisuudesta, johon ei ole avio-oikeutta, mikäli omaisuus ei mene velan katteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11427
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9830
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      146
      5574
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2593
    Aihe