Nivelkivut sormissa

riksraks

Joulukuussa flunssaa potiessa minulla alkoi kivut ensin vasemmassa etusormessa (polttava tunne kynnen alla), joka eteni sormen ensimmäiseen niveleen ja josta taas eteenpäin ranteeseen, käsivarteen ja jopa kyynärpäähän asti. Käsivarsi tuntui muutenkin vähän piukealta ranteen seutuvilta ja siitä eteenpäin. Sitten kipuja alkoi olla myös oikeassa käden sorminivelissä.

Kävin lääkärissä, mutta koska silminnähtävää turvotusta mm. sormissa ei ollut niin lääkäri kehotti syömään Voltaren rapidia 10 päivää. Nooh, kipulääkitys ei auttanut edes kipuun, mutta kivut hellittivät sitten pikkuhiljaa itsekseen jääden satunnaisemmiksi. (Tai sitten totuin niihin).

Sairastuin pari kuukautta myöhemmin uudelleen ärhäkämpään flunssaan (kuumetta päälle 38,5). Kuumetta oli pari päivää ja vuotava nokka kuukauden. Nivelkivut voimistuneet taas sen jälkeen ja nivelet alkaneet naksua (vasen ranne ja oikean käden sormet). Lisäksi nyt on pari viikkoa ollut lievää turvotusta, sormus ei mm. mahdu sormeen tai sitä on lähes mahdotonta saada pois.

Voisiko kysymyksessä olla enempikin bakteeri/virus, joka liittyy noihin flunssiin vai jokin nivelsairaus (reuma, sidoskudostauti)? Papalla on reuma, joten reuma-alttius voi olla verissä. Sitähän se ei välttämättä edes ole, vaikka omissa tuloksissakin näkyisi tuo alttius.Turvotusta on kyllä ylipäänsä muutenkin (esim. vatsa). Sydämen vajaatoimintaanhan liittyy nesteen kerääntyminen, joten sekin on mietittyänyt. Useampi vuosi takaperin, minulla todettiin sivuääni sydämessä, mutta sitä pidettiin harmittomana. Äidillä ollut synnynnäinen sydänvika (reikä kammioiden välissä).

Muina oireina vatsa/suolistokivut (paksusuoli tms.). Aiheutunee kyllä yleensä kahvista, jota en ole pariin vuoteen voinut juoda ilman tällaisia kipua ja nyt on silti tullut pari kuppia juotua. Jostain luin, että vatsassa olevat tulehdukset voisivat heijastua myös niveliin.

Päätin, että ensi viikolla taas lääkäriin vaikka työterveyslääkäri ei ole vakavimmasta päästä otettava.

10

1674

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Periks älä anna

No mulla on reuma, tarkemmin reaktiivinen artriitti, joka villiintyy aina flunssan tai mahataudin jälkeen. Siitä syystä esim. ennen isoa hammasoperaatiota mulle annetaan antibioottikuuri, koska jos mun hammas tulehtuu, taas iskee niveltulehdukset.

Mulla alkoi tauti polven tulehduksella ja siitä sit levisi nilkkaan ja rystysiin. Jostain syystä mulla myös vatsa oireili ja käyttämäni reumalääkkeetkin jostain mystisestä syystä on alunperin tarkoitettu Chronin taudin hoitoon. Sehän on suolistosairaus, mutta samat lääkkeet auttaa reaktiiviseen artriittiin. Ei ole pystytty selvittämään, miksi sama lääke auttaa molempiin.

Mä yritin selvittää asiaa ensin terveyskeskuslääkärillä, mutta hän ei ymmärtänyt tulehdustautien ja niveltulehdusten yhteydestä mitään. Pyysin ja sain lähetteen reumalääkärille ja siitä lähti asiat rullaamaan. Nyt mulla flunssan jälkeen tulehtuu vain etusormen pari niveltä tai kyynerpää, mut mulla on siis lääkitys päällä koko ajan.

Jos et työterveydestä apua saa, ni olen mäkin joskus turvautunut yksityislääkäriin. Käynti reumatologilla maksaa noin 80 e kerta. Sieltä kun saa vähän dokumenttia mukaansa, uskoo muutkin lääkärit ihmeesti.

• riksraks

Kiitos kommenteista! Työterveyslääkäri lähettikin mukisematta jatkotutkimuksiin reumatologille, joten katsotaan löytyykö sitä kautta nyt sitten vastauksia. Ainakin poissuljentaa, jos ei muuta.

• Periks älä...

No hurraa, onpa käsittämättömän järkevä tyoterveyslääkäri. Tämmöstä harvemmin kuulee. Varmaan sulla otetaan reumakoe, mulla se oli negatiivinen, se ei oikeastaan muuta näytä kuin alttiuden taudille. Sitte multa otettiin myös semmoinen kudostyyppitesti (hlab27) kaikki verikokeita siis, ja se oli positiivinen. Sekään ei merkitse muuta kuin että on alttius tämmöisille oireille.

Ei ole olemassa mitään yksittäistä testiä, jolla selviäis reuma, tutkitaan vaan ja tehdään johtopäätöksiä. On semmosia kriteerejä, mitä katotaan, eli että montako niveltä tulehtuu, symmetrisesti vai sieltä täältä yms. Mulla on sitte seronegatiivinen reaktiivinen oligoartriitti. Hienolta kuulostaa, tarkottaa että reumakoe negatiivinen, harvan nivelen reaktiivinen tulehdus. Toivottavasti saat apua.

• ap_riksraks

Sain tänään verikokeiden ja röntgeneiden tulokset. Ei mitään reumaan tai niveltulehdukseen viittaavaa niiden perusteella (reumakoe, vasta-ainetesti ym.). Röntgeneistä varmistu ainakin, että vasemmassa jalassa on vaivasenluu. Heh.

Ainoat mitkä ovat hivenet koholla ovat uraatti (361 umol/l, normaali naisella 155-350) ja S-ALAT (U/l 88, normaali 10-45). Ensimmäinen viittaisi kihdin suuntaan ja jälkimmäinen meinaa, että maksa-arvot ovat koholla. Eli mahdollisesti aineenvaihdunnassa jotain häikkää? Alkoholista nuo eivät johdu, sillä en juurikaan käytä. En ole hirveän ylipainoinenkaan, vaikka paino on reippaasti noussut parin viime vuoden aikana (154/61) ja olen sitä kovasti ihmetellyt. Vaihdoin kyllä maidon soijamaitoon parisen vuotta sitten ja soijatuotteet taitaa nostattaa tuota uraatti-arvoa.

Kihtikohtauksia ei kyllä ole ollut, mutta ehkä se nyt olisi tässä tilanteessa se potentiaalisin selitys. Taidan lopettaa soijan käytön ja yrittää jälleen pudottaa painoa. Syksyllä sitten uudet kokeet.

• Periks älä ....

No niin, asia etenee. Kattos on olemassa semmoisia lääkäreitä, jotka kyseenalaistaa reuman olemassaolon. Yleensä jotain yleislääkäreitä. Mulle yks tuonkaltainen selitti, että kaikki varpaiden ja sormien nivelkivut on kihtiä. Meinasin kysyä, suostutko toistamaan tuon mun reumalääkärille, mut en sit kehdannut.

Ja tosiasiahan on, että molemmat on mahdollisia. Kihti nyt tuskin nostaa tulehdusarvoja kuten reuma, mut muuten mahdotonta perustella vedenpitävästi kummasta pikkunivelten tulehduksessa kyse.

Kattelin mun s-alat arvoja vuodelta 2005 tähän kevääseen asti, niin ovat olleet reumalääkityksestä huolimatta välillä 15-30. Tuo sun arvo onkin koholla, mitäs sille on suunnitteilla tehdä? Eihän sitä huomioimatta saa jättää missään nimessä.

• ap_riksraks

No tällä kertaa kysymyksessä oli reumatologi. Se uskoi maksa-arvojen koholla olemisen liittyvän rasvamaksaan ja puhui siitä, miten itse voi vaikuttaa tilanteen paranemiseen (ruokavalio ja liikunta). Lisäksi epäili nivelten yliliikkuvuuden liittyvän nivelkipuihin (ei mulla sormissa kuitenkaan ole yliliikkuvuutta, enempi jaloissa). Ja jos ei juo tarpeeksi vettä. En tiedä, miten vakavasti ottaa tämä lääkäri.

Lähinnä mietin, että pitäisikö erikseen alkaa nyt sitten selvittelemään vatsaongelmia ja noita maksa-arvoja vai odottaako myöhempään syksyyn, jolloin otetaan uudet testit.

Jos saan pudotettua painoa n. 5 kiloa niin voisi käydä jo aiemmin syksyllä katsomassa, mitä maksalle kuuluu. Vähän vaan epäilyttää, että rasvamaksa kehittyisi ihmiselle, joka vasta hipoo lievää ylipainoa (painostakin osa lähinnä lihasmassaa). Tosin maksa-arvot kohoaa lääkkeiden käytönkin takia. En kuitenkaan ennen kokeiden ottamista käyttänyt paljoa lääkkeitä. Jos nuo arvot jotain vakavaa uumoilee niin eiköhän kyseinen sairaus ilmoittele itsestään muutoinkin ....

• Periks älä ....

Jos lääkäri perustaa ajatuksensa rasvamaksasta vain painoon ja s-alat-arvoon, niin vähän heikkoa on. Pitää se rasvamaksa ainakin ultraäänellä todentaa. Jos kert joka viides rasvamaksa kehittyy tulehdustilaksi eli kirroosiksi, niin ei tossa mistään pikkuasiasta ole kysymys. Jos on rankasti vyötärölihavuutta, niin sitte vois tuota epäilläkin.

Suhtaudun näihin maksa-arvoihin aina vakavasti, kun olen näitä kirroosipotilaita vahtinut osastolla. Jos vaan odottelee, että maksa-arvot menee enempi pieleen ja alkaa jo silmät kellertää, niin vähän vähissä on mahkut sillon. Et kyllä sairaus ilmoittaa itsestään, mutta kysymys on, kandeeko sitä jäädä odottamaan.

• ap_riksraks

Tässä on kyllä ihmetyttänyt parin vuoden ajan ihmeellisen turvoksissa oleva vatsa. En mielestäni ole vyötärölihavuuteen taipuvainen vaan rasva on kerääntynyt ensisijaisesti lantiolle ja reisiin ja rintavarustukseen. Yhtäkkiä alkanut sitten vatsakin paisumaan etusuuntaan päin samalla, kun on tullut vatsaoireita. Ylävatsan kohdalla kylkiluiden alla tuntuu kuin jotain olisi "paisunut" ulospäin. Palleatyrä? Se maksa?

Ajattelin kokeilla laihduttamista ensin, jotta olisi poissuljettu se vaihtoehto, että läskiä se vaan on. Loman alkajaisiksi taidan paastota muutaman päivän, tarkkailla ruokavaliota ja alkaa urheilla 1-3 kertaa päivässä. Jos ei vatsa solakoidu niin eiku työterveyslääkärille. Tuskin parissa kuukaudessa maksalle vielä mitään ihmeempiä tapahtuu, jos siinä vikaa olisikin (kuuluisia viimeisiä sanoja).

• ap_riksraks

Muutinkin jo mieleni ja varasin työterveyslääkärille ajan huomisaamuksi. Eihän siinä muuta häviä kuin ehkä korkeintaan tuntee itsensä tyhmäksi, jos turhaan ramppaa.

• Ala testaamaan ja

yllätyt! Lääkärien pitäisi jo tietää po kvht-altistus asiat. Hoito-ohjeet ovat sivuilla:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

..........jatkuu.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 43. Mustelmia (muuten selittämättömiä).
      _|_|_|_|_|_|_|_| 44. >>>>>>Nivelkipuja, jo pelkkä tiskirätin puristaminen voi olla tuskaa.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 45. Lihaskipuja.
      _|_|_|_|_|_|_|_| 46. Lihasjäykkyyttä, varsinkin aamulla vaikeuttaa kävelyä
      Jatkuu......
      Lainaus on oiretestistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2514
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1396
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      98
      1337
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      985
    Aihe