Huonontaako ns. paskaduuni CV:n arvoa?

rggarrae

Ensin haluan sanoa, että en itse henk. koht. ajattele, että jokin työ olisi huonoa paskaduunia, jolla ei ole arvoa. Käytän termiä nyt siksi, että sitä käytetään yleisesti tietynlaisista töistä.

Olen siis 3. vuoden yliopisto-opiskelija ja viimeiset kolme työsuhdepätkääni ovat olleet oman alan töitä. Nykyinen osa-aikainen työni on loppumassa piakkoin, ja tilanne näyttää siltä, että kesätöiksi saisin nyt kaupan kassan tai siivoojan hommia. Kysymykseni kuuluukin, että näyttääkö se huonolta CV:ssä, jos on ensin saanut oman alan töitä, ja sitten tekeekin välillä väliaikaisesti vain sellaisia töitä, mitä nyt sattuu saamaan?

Minulla on siis jo välivuosiajoilta jo oikein kivasti kokemusta myyjän ja siivoojan hommista, joten ne eivät tuo enää mitään yleistä työkokemusekstraa. Tuleeko työnantajille kuva saamattomasta ihmisestä, jos on tehnyt välillä ns. alemman tason hommia kuin aiemmin?

18

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnhakija

Itse olen opiskellut ammatin ns. luovalle alalle. Olen tehnyt kyllä hanttihommia kun en ole muuta saanut, mutta en mainosta sitä CV:ssä. Siltä ajalta mainitsen sitten alaani liittyvät kurssit ja itsenäisen opiskelun.

Joskus olen maininnut hanttihommat ohimennen CV:ssä kun olen hakenut vähemmän vaativia töitä. Ensin kerron yksityiskohtaisesti oman alani typaikoista ja sitten loppuun teen listan muista työpaikoista ilman yksityiskohtia ja päivämääriä, tyyliin kassamyyjä, puhelinmyyjä...

Joskus sitten huomaan haastattelussa, että haastattelija on sen lajin ihminen, joka arvostaa kovaa työntekoa alasta riippumatta ja silloin otan sitten puheeksi nuo ei-oman alan työt. Muuten en, koska se tosiaan kiinnittää työnantajan huomion siihen, että hakija ei ole kyennyt saamaan oman alan työpaikkaa. Kuulostaa paljon paremmalta kun sanoo kehittäneensä itseään vapaaehtoisesti vaikka omatoimisella opiskelulla, kuin että sanoo tehneensä pakon edessä töitä jotka eivät omaan alaan liity.

Noiden hanttihommien tekemistä yleensä perustellaan sillä, että on parempi että on tehnyt edes jotain töitä. Minusta sillä ei ole merkitystä aloilla, jotka ovat kovin vaativia ja joilla on pitkä koulutus. Se pitkä opiskelu kertoo jo sinänsä ihmisen korkeasta motivaatiosta ja työmoraalista riittävästi. Siis jos se opiskelu ei ala venyä loputtomasti.

• piip-duuni

Parempi on luulen selittää olleensa vaikka katkaisuhoidossa tai pöpilässä kuin p-duunissa! Niin pahasti se leimaa ihmisen.

• näin on

Opiskelu aikana tehdyt hanttihommat ei haittaa, mutta jos teet valmistumisen jälkeenkin voit unohtaa kunnon urakehityksen.

• Hen394

Todella hyvä kysymys ap. Minun kokemuksen mukaan nimenomaan opiskelujen jälkeen jatkettu siivoustyö oli niin suureksi haitaksi, että poistin ne kokonaan ansioluettelosta. Kun haki myyjäksi, niin soitettiin ja tarjottiin siivousta heidän toimitiloihin. "Koska sulla näyttää olevan todella paljon kokemusta."

• haittaa se

Kyllä haittaa myös opiskelujen aikana tehty hanttihomma. Kokemus pitäisi olla ainoastaan omalta alalta. Sinuna minä (jos menisin kassalle tai siivoamaan) en laittaisi tulee hanttihommaa cv:seen laisinkaan, tarinoisin tyyliin, että opiskelin myös kesällä tms. Itseasiassa jos et nyt kesällä tekisi mitään työtä niin ei se niin kauheaa olisi, sillä sinulla on kuitenkin opiskelijastatus ja voit laittaa ansioluetteloon, että olit opiskelija.

• kyllä vaikuttaa

Kokemuksesta voin sanoa, että huonontaa. Tai toki riippuu siitä minkälainen henkilö hakemustasi lukee, mutta jos on nihilisti kyseessä (suomalaiset rekrytoinnista vastaavat usein ovat) niin tulee kyllä ongelmia.

Joskus jopa ns. paskaduuni menee sen ohi missä on nyt. Kerran yhdessä haastattelussa haastattelija oikein tivasi selitystä NELJÄ VUOTTA SITTEN tehdystä ns. paskaduunista. Se tuntui jopa kiinnostavan enemmän kuin edellinen toimihenkilönä tehty, kestoltaan kahden vuoden mittainen jakso. Siis oikeasti.

• ex-co

Tuollaisessa tilanteessa on jo selvää, että hakijan pärstäkerron tai joku muu ominaisuus, ehkä haastattelijaa parempi koulutus tai työhistoria, ei satu miellyttämään haastattelijaa, ja siksi on väkisin väännettävä jokin näennäisesti pätevämpi syy miksei työtä voitu sinulle antaa. Jokaiselta löytyy jotain jonka perusteella voidaan näytellä, että päätös on perustunut rationaalisiin syihin, vaikka palkkaus tapahtuu 90 prosenttisesti fiilispohjalta. Tätä eivät rekrytoijat halua myöntää, eivät muille eikä itselleen.

• kyllä vaikuttaa
        ex-co kirjoitti:

Tuollaisessa tilanteessa on jo selvää, että hakijan pärstäkerron tai joku muu ominaisuus, ehkä haastattelijaa parempi koulutus tai työhistoria, ei satu miellyttämään haastattelijaa, ja siksi on väkisin väännettävä jokin näennäisesti pätevämpi syy miksei työtä voitu sinulle antaa. Jokaiselta löytyy jotain jonka perusteella voidaan näytellä, että päätös on perustunut rationaalisiin syihin, vaikka palkkaus tapahtuu 90 prosenttisesti fiilispohjalta. Tätä eivät rekrytoijat halua myöntää, eivät muille eikä itselleen.

Näin itsekin ymmärsin. Koko haastattelu oli haastattelijan taholta eräänlainen tylytysnäytös. Jo haastattelun alussa ihmettelin, kun haastattelija halusi, että istun viiden metrin päässä hänen pöydästään. Hänen oman työpöytänsä ääressä oli selkeästi "asiakaspaikat" johon olin aluksi istumassa, mutta hän osoitti kädellä, että tonne. Eli huoneen toiselle laidalle kahvipöydän ääreen.

Muutenkin haastattelijan olemus oli hyvin narsistimainen. Langanlaiha mies, joka oli täysin kalju vaikka oli alta 40-vuotias. Jussi Parviainen sanoi joskus, että ne joita tukistettiin lapsena paljon, kaljuuntuvat aikaisessa vaiheessa täysin klaniksi. Oman empiirisen tutkimuksen perusteella pitää hyvin paikkansa.

• Thinker61

Valmistuin itse 90-luviun suuren laman aiussa yliopistosta, ja kun mitään töitä ("oman alan" töistä puhumattakaan) ei löytynyt, onnistuin työttömyysjakson jälkeen lopulta pääsemään tavarataloon tietokoneosaston myyjäksi. Siitä pääsin noin vuoden kuluttua oikean tietokonefirman yritysmyyntiin, mutta sekään homma ei vastannut koulutustasoani tai palkkatavoitettani.

Aloin siis taas noin vuoden kuluttua haeskella vähän parempia hommia, mutta törmäsin muutamissa haastattelussa siihen, että isoon ääneen ihmeteltiin, miksi minulla on taustalla kaksi lyhyttä työsuhdetta ja olen taas pyrikimässä uuteen työpaikkaan. Muutamalle henkiölle tuotti suunnattomia vaikeuksia ymmärtää, etten ollut ihan itse voinut täysin valita niitä työpaikkoja, joissa työurani aloitin.

Suomessa ei kannata uskoa niihin sloganeihin, joiden mukaan kaikki työ on arvokasta. Jos maisteri on vuodenkin taksikuskina, sen jälkeen aletaan taivastella, miksi taksikuski hakee maisterin paikkaa,,,

• toinen ajattelija

"Suomessa ei kannata uskoa niihin sloganeihin, joiden mukaan..."

- On lottovoitto syntyä Suomeen
        - Suomessa kaikilla on tasavertaiset mahdollisuudet

• Älä laita CV:hen

Se näyttää oikeasti huonolta CV:ssä, jos olet tehnyt jotain paskahommia.

Tee duuni, mutta älä merkkaa CV:hen äläkä ilmoittele työkkäriin yhtään mitään koko hommasta.

• komppaan

Samaa mieltä, jos haluat rahaa, tee duuni, mutta älä merkkaa CV:hen siitä yhtään mitään. (Sama myös näissä määräaikaisuuksissa, aletaan helposti ihmettelemään, että mitä vikaa työntekijässä on kun pelkkää määräaikaisuutta, vaikka kukaan ei suostu tarjoamaan toistaiseksi voimassaolevaa työtä, vaikka kuinka sitä haluaisi tehdä ja vaikka kuinka hakisi vakkarityötä).

Jos siis tarvitset rahaa, mene töihin. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse eikä pidä muutenkaan merkitä CV:hen.

• rggarrae

Kiitos asiallisista vastauksista!

Ajattelin, että ehkä mietin asiaa turhan monimutkaisesti, mutta on mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia siitä, että hanttihommien tekoa ei ehkä kannata liikaa mainostaa. Erityisen omituiselta kuulostaa tuo nimimerkin "kyllä vaikuttaa" kokemus siitä, kun haastattelija on alkanut tivata jostain neljän vuoden takaisesta hommasta, joka ei ole ollut oman alan työ!

Jos olisin itse työnantaja, arvostaisin varmasti sitä, että hakija on ottanut vastaan mieluummin edes jotain töitä kuin vain lussuillut, koska se osoittaa hakijan arvostavan työntekoa ja olevan ahkera. Mutta ehkä joillain aloilla arvostetaan sitten sitä enemmän, että ihminen on valikoinut parhaat hommat, eikä ole tehnyt ihan mitä tahansa.

• ,,,,,,,,,,

"Mutta ehkä joillain aloilla arvostetaan sitten sitä enemmän, että ihminen on valikoinut parhaat hommat, eikä ole tehnyt ihan mitä tahansa."

Tai sitten kyseessä on niinkuin siinä vanhassa Kummeli-sketsissä, sellainen "me ei tehdä musiikissa virheitä, eikä myöskään elämässä virheitä" -tyyppi.

• työnhakija

"Jos olisin itse työnantaja, arvostaisin varmasti sitä, että hakija on ottanut vastaan mieluummin edes jotain töitä kuin vain lussuillut, koska se osoittaa hakijan arvostavan työntekoa ja olevan ahkera."

Tuo on aika lailla sama ajatus mikä minullakin oli juuri urani alussa. Sitten kun jonkin aikaa tekee niitä vaativampia hommia, niin ymmärtää miten vähän merkitystä sillä ahkeruudella on. Oikeasti laiskoja ihmisiä on niin häviävän pieni määrä, juuri näillä vaativammilla aloilla. Sinne kun ei päädytä siksi että jotain työtä on tehtävä, vaan kovan opiskelun ja yrittämisen tuloksena. Eli pärjätäksesi näiden ihmisten kanssa tarvitset paljon enemmän kuin sitä pelkkää ahkeruutta.

Pitää olla taitoa ja kokemusta, joka liittyy juuri siihen alaan mille pyrit. Sitten jos kuitenkin tuot kovasti esiin ei-oman alan töitä, työnantaja voi ajatella ettei sinulla ole tarjota oikein muuta kuin sitä ahkeruutta ja työnteon arvostamista. Eikä se riitä.

• asialinjalla

"Joskus jopa ns. paskaduuni menee sen ohi missä on nyt. Kerran yhdessä haastattelussa haastattelija oikein tivasi selitystä NELJÄ VUOTTA SITTEN tehdystä ns. paskaduunista. Se tuntui jopa kiinnostavan enemmän kuin edellinen toimihenkilönä tehty,"

Tämä ei ole mitenkään epätavallista. Hakiessani *yli kolmekymppisenä* töitä alalta josta oli vähän työkokemusta ja juuri suoritettu peruskoulutus haastattelijan suureksi pinttymäksi muodostui *lukion jälkeen pidetty välivuosi*. CV:ssä ei lukenut tältä vuodelta mitään. Miksi olisin luetellut koko vuoden tekemiset, kun tuskin ketään kiinnostaa interreilaus, mainostenjako, tiskarin hommat, kommuunissa asuminen ja pääsykokeisiin lukeminen? Sen jälkeen on tullut tehtyä paljon muuta ns. ansioluetteloon kelpaavaa jotka papereissa mainitaankin. Ei sulattanut kevyt vitsailu haastattelijaa sanottuani etten ollut vankilassa, vaan pidin ihan tavallisen välivuoden miettiäkseni mikä minusta isona tulee. Millään koulutuksella tai työkokemuksella ei ollut mitään arvoa hänelle.

• 8+2

Ei voi muuta kun ihmetellä, että missä helvetin kuplassa työnantajat elävät. Kyllähän jokaisen pitäisi tietää, että taloustilanne on ollut jo pitkään heikko. Jatkuvasti tulee lisää irtisanomisia. Haastatteluissa ihmetellään, että on se jännä kun et ole työtä saanut. Seuraavassa lauseessa haastattelija kuitenkin jo totetaa, että tuli kymmenittin hakemuksia. Kyllähän siinä voisi laskea yhteen 1 1, että hetkinen, työnhakijoita taitaa olla enemmän kuin työpaikkoja, joten ei liene ihme, ettei työtä löydy.

Itse ainakin arvostaisin huomattavasti enemmän työnantajana työnhakijaa, joka on ennakkoluulottamasti tehnyt ihan mitä vaan työtä. Kertoohan se nyt jo paljon asenteesta.

• ...................

Kuplassa eläminen on ihan totta. Vielä ihmettelevät, että eikö alalla pitäisi olla työvoimapulaa. Perkele, työvoimapula on ollut vuosikaudet politiikassa ja opiskelupaikkoja täytettäessä myytti, jolle ei ole mitään perusteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      347
      2969
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1463
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1292
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1291
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1275
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1225
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      1037
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      931
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      837
    Aihe