Raskainta on kipu,hoitotyö pisara siitä.

kärsivä vaimo

Miten osaisin unohtaa mieheni kivun,hän on nyt vuorohoidossa,Hän vastaa vielä puhelimeen ja kun hän valittaa kipua on minulla tunne että minun täytyisi olla hänen vierellään ja ottaa osa siitä kivusta pois.Miten voi tulla näin osaksi toista ihmistä.Eilen oli varmaan vuoden onnellisin päiväni tuttavien kanssa,tunsin elämänilon jota en ole tuntenut aikoihin.Itse olen iloinen luonteeltani mutta tuo mieheni kipu tekee kuin kivirekeä laahaisi.

8

328

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vierellä kuljen.

Meillä sääli ja myötäeläminen on myös raskasta. Olen tehnyt kaikkeni helpottaakseni läheiseni oloa, vaikka se tuntuu aina liian vähältä. Enenpään en pysty.
      Tuntuu liian julmalta katsoa kun rakas ihminen kärsii.

• Raskasta se on katsella vierestä.Tuska ja epätoivo,ne liian tuttuja kun puoliso sairastaa.Itse kävin "kuopassa" talven aikana,mutta löysin meidän alueelta kriisikeskuksen.Siellä on hyvä psykologi,olen oppinut kohtaamaan tuskaa,sääliä ,epätoivoa,ja jopa katsomaan eteenpäin.Kannattaa hakea ihan apua,ei siitä ole kuin hyötyä vaan.
      Minäkin rakennan hoitoelämän rinnalle jo omaa elämää,koska tiedän että tämä omaishoitajuus päättyy,niin en putoa tyhjän päälle.
      Suru ja tuska nyt vaan pitää käydä läpi,pimeimmätkin hetket....

• hoitaja-anna...

Minäkin rakennan hoitoelämän rinnalle jo omaa elämää,koska tiedän että tämä omaishoitajuus päättyy,niin en putoa tyhjän päälle.

• soilikki
        hoitaja-anna... kirjoitti:

Anna ihmisten puhua, kyllä mölyä maailmaan sopii.Tämä on sinun elämäsi eikä muille kuulu.Meistä jokainen tarvitsee olkapään johon voi nojata,kun maailma ympärillä meinaa romahtaa,muuten emme jaksa.Ystäviä on harvassa ,suurin osa pistää oven hiljaa kiinni eikä sen jälkeen ketään näy.Tiedän sen omasta kokemuksesta.Et lopeta tapaamisia kun olet ystävän löytänyt,kaikkea hyvää sinulle ja ystävällesi.

• kärsivä vaimo

Käyn vertaistukiryhmissä niissä tunnen puhuen saavani apua mut kesäks ne loppuu.Onhan ne päivät harmaita katsoessa kipua,ehkäpä menen liian lähelle toisen kipua,Kun oppisin ajattelemaan että olen yksilönä eri ihminen.Tämä kai on jo etukäteen sitä surutyötä jonka tulen läpi käymään puolisoni lähdettyä.
      Joskus ajattelen voi miten kauan minun täytyy seurata tätä kärsimistä.Sitten tulee ajatus että enhän minä vielä antaisi häntä pois kun me pystymme vielä keskustelemaan kuitenkin vaikka useat yhteiset muistot ovat rakkaaltani hävinneet.
      Tämä keskustelupalsta on myös kuin vierellä kulkemista vaikka emme tunne toisiamme,Kiitos teille nimimerkit vierellä kuljen ja ristiina-tytar! Helpotti kun saa puhua,ei tavallinen tallaaja ymmärrä omaishoitajien tuskaa vaan vaihtavat puheenaihetta mielellään.

• Tuo ajatus luopumisesta,menettämisestä se rassaa minuakin päivittäin.Mieheni oli nyt äskettäin todella huonossa kunnossa,ajattelin että nyt hän menee.Huomasinkin,etten ollutkaan valmis vielä,suru oli aivan valtava kun kävin sairaalassa katsomassa sitä räpiköivää ihmisrauniota.Ei saakeli,toisaalta haluan että hän pääsee pois,kärsimästä,toisaalta ,kait sitä haluaa pitää niistä pienistä asioista kiinni,elämästä.Nyt hän kotona,ja oli niin riipasevaa,kun hän tunnisti peipposen äänen keinussa istuessaan "peippo " hän toisti.Sitten olin taas onnellinen,en vieläkään joutunut lopullisesti eroon äijänmurusesta.Meillä kyllä tuo lopullinen ero,kuolema hiipii koko ajan lähemmäksi.Mutta ei ihan vielä...sitä ennen tunteiden vuoristorataa,jospa sitten joskus,on rauha,minullakin ,sydämessä.

• kärsivä vaimo

Ehkäpä meitä valmistetaan näin luopumisen kipua kohtaamaan.Olen nähnyt miten kauheaa on jos luopuminen tulee yhtäkkiä tapaturman kautta läheisteni kohdalla.
      Meidän täytyy oppia elämään jo nyt niiden tunteiden kanssa kun lopullinen ero tulee,en osaa sanoa onko se helpompaa sitten vain kuvittelisin niin.
      Luulen että ei hirvittävästi vuosia ole,onhan hän puolessavälin yhdeksääkymmentä.
      Itse olen huomattavasti nuorempi.
      Koitetaan ristiina pinnistää päivästä toiseen,kaipa se elämä jakaa niitä pieniä onnenmurusiakin kaiken tämän keskellä,

• JJKIO

NIIINKÖ

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      212
      1277
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      89
      826
    3. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      220
      779
    4. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      732
    5. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      54
      654
    6. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      651
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      24
      585
    9. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      570
    10. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      569
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      560
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      294
      541
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      58
      539
    14. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      45
      526
    15. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      523
    16. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      521
    17. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      514
    18. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      33
      509
    19. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      473
    Aihe