Miten osaisin unohtaa mieheni kivun,hän on nyt vuorohoidossa,Hän vastaa vielä puhelimeen ja kun hän valittaa kipua on minulla tunne että minun täytyisi olla hänen vierellään ja ottaa osa siitä kivusta pois.Miten voi tulla näin osaksi toista ihmistä.Eilen oli varmaan vuoden onnellisin päiväni tuttavien kanssa,tunsin elämänilon jota en ole tuntenut aikoihin.Itse olen iloinen luonteeltani mutta tuo mieheni kipu tekee kuin kivirekeä laahaisi.
Raskainta on kipu,hoitotyö pisara siitä.
8
204
Vastaukset
- vierellä kuljen.
Meillä sääli ja myötäeläminen on myös raskasta. Olen tehnyt kaikkeni helpottaakseni läheiseni oloa, vaikka se tuntuu aina liian vähältä. Enenpään en pysty.
Tuntuu liian julmalta katsoa kun rakas ihminen kärsii. Raskasta se on katsella vierestä.Tuska ja epätoivo,ne liian tuttuja kun puoliso sairastaa.Itse kävin "kuopassa" talven aikana,mutta löysin meidän alueelta kriisikeskuksen.Siellä on hyvä psykologi,olen oppinut kohtaamaan tuskaa,sääliä ,epätoivoa,ja jopa katsomaan eteenpäin.Kannattaa hakea ihan apua,ei siitä ole kuin hyötyä vaan.
Minäkin rakennan hoitoelämän rinnalle jo omaa elämää,koska tiedän että tämä omaishoitajuus päättyy,niin en putoa tyhjän päälle.
Suru ja tuska nyt vaan pitää käydä läpi,pimeimmätkin hetket....- hoitaja-anna...
Minäkin rakennan hoitoelämän rinnalle jo omaa elämää,koska tiedän että tämä omaishoitajuus päättyy,niin en putoa tyhjän päälle.
- soilikki
hoitaja-anna... kirjoitti:
Anna ihmisten puhua, kyllä mölyä maailmaan sopii.Tämä on sinun elämäsi eikä muille kuulu.Meistä jokainen tarvitsee olkapään johon voi nojata,kun maailma ympärillä meinaa romahtaa,muuten emme jaksa.Ystäviä on harvassa ,suurin osa pistää oven hiljaa kiinni eikä sen jälkeen ketään näy.Tiedän sen omasta kokemuksesta.Et lopeta tapaamisia kun olet ystävän löytänyt,kaikkea hyvää sinulle ja ystävällesi.
- kärsivä vaimo
Käyn vertaistukiryhmissä niissä tunnen puhuen saavani apua mut kesäks ne loppuu.Onhan ne päivät harmaita katsoessa kipua,ehkäpä menen liian lähelle toisen kipua,Kun oppisin ajattelemaan että olen yksilönä eri ihminen.Tämä kai on jo etukäteen sitä surutyötä jonka tulen läpi käymään puolisoni lähdettyä.
Joskus ajattelen voi miten kauan minun täytyy seurata tätä kärsimistä.Sitten tulee ajatus että enhän minä vielä antaisi häntä pois kun me pystymme vielä keskustelemaan kuitenkin vaikka useat yhteiset muistot ovat rakkaaltani hävinneet.
Tämä keskustelupalsta on myös kuin vierellä kulkemista vaikka emme tunne toisiamme,Kiitos teille nimimerkit vierellä kuljen ja ristiina-tytar! Helpotti kun saa puhua,ei tavallinen tallaaja ymmärrä omaishoitajien tuskaa vaan vaihtavat puheenaihetta mielellään. Tuo ajatus luopumisesta,menettämisestä se rassaa minuakin päivittäin.Mieheni oli nyt äskettäin todella huonossa kunnossa,ajattelin että nyt hän menee.Huomasinkin,etten ollutkaan valmis vielä,suru oli aivan valtava kun kävin sairaalassa katsomassa sitä räpiköivää ihmisrauniota.Ei saakeli,toisaalta haluan että hän pääsee pois,kärsimästä,toisaalta ,kait sitä haluaa pitää niistä pienistä asioista kiinni,elämästä.Nyt hän kotona,ja oli niin riipasevaa,kun hän tunnisti peipposen äänen keinussa istuessaan "peippo " hän toisti.Sitten olin taas onnellinen,en vieläkään joutunut lopullisesti eroon äijänmurusesta.Meillä kyllä tuo lopullinen ero,kuolema hiipii koko ajan lähemmäksi.Mutta ei ihan vielä...sitä ennen tunteiden vuoristorataa,jospa sitten joskus,on rauha,minullakin ,sydämessä.
- kärsivä vaimo
Ehkäpä meitä valmistetaan näin luopumisen kipua kohtaamaan.Olen nähnyt miten kauheaa on jos luopuminen tulee yhtäkkiä tapaturman kautta läheisteni kohdalla.
Meidän täytyy oppia elämään jo nyt niiden tunteiden kanssa kun lopullinen ero tulee,en osaa sanoa onko se helpompaa sitten vain kuvittelisin niin.
Luulen että ei hirvittävästi vuosia ole,onhan hän puolessavälin yhdeksääkymmentä.
Itse olen huomattavasti nuorempi.
Koitetaan ristiina pinnistää päivästä toiseen,kaipa se elämä jakaa niitä pieniä onnenmurusiakin kaiken tämän keskellä, - JJKIO
NIIINKÖ
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3076952Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill652079- 1751807
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151307- 1121257
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691190Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie71166RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541086Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411041Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.288982