Työkaveri yrittää pilata urani äitiyslomavihjailuillaan

hermot menee

Olen kohta kolmekymppinen nainen, ja joudun jakamaan saman työhuoneen itseäni reilusti vanhemman suupaltin naisen kanssa. Nyt tämä työkaveri on alkanut koko ajan vihjailemaan minun olevan kohta jäämässä äitiyslomalle. Oikeasti en ole raskaana enkä edes haaveile vauvasta, ja olen seurustellut nykyisen miesystäväni kanssa niin vähän aikaa ettei lasten hankinta ole pitkään aikaan ajankohtaista.

Aina kun pomo tai kuka tahansa työpaikalta kulkee työhuoneemme ohi, alkaa työkaveri kailottaa kovaan ääneen: " Sinä olet sen ikäinen että jäät varmasti kohta äitiyslomalle. Sinun miehelläsi on niin hyvä palkka (vaikka en ole edes sanonut hänelle mieheni palkkaa) että jäät kohta lasten kanssa kotiin ja sitten elämäsi on turvattu kun olet seuraavat 10 vuotta kotona lasten kanssa!" Tai ”kun lapsesi syntyy, suosittelen keisarinleikkausta.”

Haluaakohan työtoveri tahallaan pilata mahdollisuuteni jatkosopimukseen äitiyslomahöpötyksellään? Kohta määräaikainen työsuhteeni päättyy eikä pomo ole tarjonnut jatkoa. Pelkäänpä että juurikin tämän räpätäti-työkaverin takia menetin mahdollisuuteni jatkosopimukseen. Raivostuttavaa! Olen myös huomannut että työkaverit ovat alkaneet tarkkailemaan vatsanseutuani. Kohta olen siis näillä näkymin jäämässä työttömäksi pelkän työmarkkinatuen varaan, ei ole hääviä :(

74

3118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut samaa

      oletkohan jotenkin uhka hänen mielestään...?

      • puolusta itseäsi

        Seuraavan kerran, kun se nainen kälättää suureen ääneen pomosi kuullen, niin sano asiallisesti, että et pidä hänen perättömistä väitteistään. Mikäli se on hänen huumoriaan, niin alkaa jo olemaan kuiva juttu.


      • n_22v_

        Itse kokenut saman parissa työpaikassa, tosin olin silloin vain parikymppinen. Kihloissa kylläkin ja seurustellut pitkään. Vanhemmat työntekijät tuli kertomaan, miten heidän tytölle minun iässä iski vauvakuume yms.

        Tuo vatsanseudun tarkkailu todella satuttaa. :( Mitään ei sanota, mutta hymyillään ja katsotaan vatsan seutua tietäväisesti ja vihjaillaan kaikenlaista. Tiedän myös tunteen, kun esimieskin alkaa uskoa että olet pian raskaana tai että kenties olet jo.

        En ole kertaakaan uskaltanut kertoa totuutta, eli etten voi sairauden vuoksi saada lapsia. Sillähän vihjailu toki loppuisi. Ehkäpä seuraavassa työpaikassa sitten uskallan...


      • iem
        puolusta itseäsi kirjoitti:

        Seuraavan kerran, kun se nainen kälättää suureen ääneen pomosi kuullen, niin sano asiallisesti, että et pidä hänen perättömistä väitteistään. Mikäli se on hänen huumoriaan, niin alkaa jo olemaan kuiva juttu.

        Jos saat loparit, niin kailota lähtiessä kuuluvaan ääneen, että kaupparatsut kehu räpätätillä olevan väljempi pillu, kun pomon muijalla.


      • EiLapsiaTänään
        n_22v_ kirjoitti:

        Itse kokenut saman parissa työpaikassa, tosin olin silloin vain parikymppinen. Kihloissa kylläkin ja seurustellut pitkään. Vanhemmat työntekijät tuli kertomaan, miten heidän tytölle minun iässä iski vauvakuume yms.

        Tuo vatsanseudun tarkkailu todella satuttaa. :( Mitään ei sanota, mutta hymyillään ja katsotaan vatsan seutua tietäväisesti ja vihjaillaan kaikenlaista. Tiedän myös tunteen, kun esimieskin alkaa uskoa että olet pian raskaana tai että kenties olet jo.

        En ole kertaakaan uskaltanut kertoa totuutta, eli etten voi sairauden vuoksi saada lapsia. Sillähän vihjailu toki loppuisi. Ehkäpä seuraavassa työpaikassa sitten uskallan...

        Itse myös kohta 30v, eikä ole lapsia. ei jaksa äitikään enää vihjailla asiasta. mutta töissä sai aina kuulla siitä ja aina oli joku kysymässä, onko lapsia, tai mites suunnitelmat. mitä piip se muille edes kuuluu!! aloittaja voisi kysyä vaikka pomolta suoraan, tai esim spostilla, miten jatkon kanssa, ja että on halukas jatkamaan. ei pomo voi karsia naisia pois töistä, vain koska voi tulla raskaaksi. syrjintää. vaikkakin totta. joku pomo kirjoitti täällä kerran, että ei koskaan palkkaa naista, kun siitä vain vaivaa..


      • parhaat avut

        Hi,hi en mä tiedä,mutta kuitenkin olen tämän ateisti perheen ainoa kristitty.


      • kymppinainen
        iem kirjoitti:

        Jos saat loparit, niin kailota lähtiessä kuuluvaan ääneen, että kaupparatsut kehu räpätätillä olevan väljempi pillu, kun pomon muijalla.

        Loparit? Jos määräaikaista työsuhdetta ei jatketa, niin se ei ole sama kuin loparit.
        Get your facts right!


      • pätkäduuni
        kymppinainen kirjoitti:

        Loparit? Jos määräaikaista työsuhdetta ei jatketa, niin se ei ole sama kuin loparit.
        Get your facts right!

        Vakkarin on helppo huudella.


    • miehisellä alalla

      Hyi helvetti. En ole ennen tajunnutkaan näitä naisvaltaisten työpaikkojen ongelmia. Kuulostaa kuvottavalta.

    • jmfghshfd

      Kuvottavaa tosiaan.

      Mutta jos pomollasi on "oikeus" käyttää äitiyslomajuoruja perusteena päätökselleen olla jatkamatta sopimustasi, eikö sinullakin pitäisi olla oikeus oikaista asia, "Korjataanpa yksi huhu; Minä muuten en ole raskaana, enkä suunnittele olevanikaan, joten olen käytettävissänne jatkossakin".

    • en usko

      Ehkä tämä asia vaivaa sinua juuri siksi, että jäisit äitiyslomalle hetimiten, jos sinut vakinaistettaisiin. Taidat liioitella koko jutun.

    • adjfklajgd

      ^ Mikä ihme suaki vaivaa?!

      • uskonuskon

        Perätiläraskaus, mikä tarkoittaa miehen kohdalla sitä että ammutaan nallit rööriin :D


      • erkki

        Ehkä sitä että meidänkin työpaikassa muutama kuukausi oman vakinaistamisensa jälkeen on 4 eri noin 30 vuotiasta naista jäänyt äitiyslomalle. Yksi heistä käväisi ensimmäisen mukulan jälkeen hetkeksi töissä ja maha alkoi pömpöttää uudelleen, pari muuta ei vaivaitunut edes kääntymään vaan jatkoi kersojen tuotantoa suorilla.

        En sano että aloittaja näin tekisi, mutta valitettavan moni muu näyttää kyllä tekevän. Ne eivät työnantajan näkökulmasta ole kannustavia esimerkkejä.

        Täytyy sanoa että olen alkanut ymmärtää etenkin PK-yritysten mahdollista empimistä ns. naimaikäisten naisten palkkaamista, jos käy niin että juuri kun työntekijä on ns. perehdytetty ja alkaa päästä talon tavoille ja rytmiin, niin hän häipyy siliän tien. Mitä pienempi yritys sitä kohtalokkaampaa tämä on. Mistä yleensä löytää hyvä ja pätevä työntekijä tilalle ja kuten sanottu, hommista riippuen sisäänajoon menee aina aikaa.

        Tokihan se naisten kannalta on ymmärrettävää että kun on varma paikka takataskussa, niin on varaa heittäytyä selälleen. Se on täysin inhimillistä, jokaisella se oma napa on lähin. Mutta niin se työnantajakin katsoo mikä on hänen kannaltaan järkevä riskisijoitus.

        Aloittajan kannattaisi tosiaan vastakommentoida yhtä kovaan ääneen että mitä sinä oikein selität ja vihjailet. Mitään tällaista en ole aikonut tehdä joten mistä saat tietosi, vai mikä on motiivisi.


      • voi voi kun ikävää
        erkki kirjoitti:

        Ehkä sitä että meidänkin työpaikassa muutama kuukausi oman vakinaistamisensa jälkeen on 4 eri noin 30 vuotiasta naista jäänyt äitiyslomalle. Yksi heistä käväisi ensimmäisen mukulan jälkeen hetkeksi töissä ja maha alkoi pömpöttää uudelleen, pari muuta ei vaivaitunut edes kääntymään vaan jatkoi kersojen tuotantoa suorilla.

        En sano että aloittaja näin tekisi, mutta valitettavan moni muu näyttää kyllä tekevän. Ne eivät työnantajan näkökulmasta ole kannustavia esimerkkejä.

        Täytyy sanoa että olen alkanut ymmärtää etenkin PK-yritysten mahdollista empimistä ns. naimaikäisten naisten palkkaamista, jos käy niin että juuri kun työntekijä on ns. perehdytetty ja alkaa päästä talon tavoille ja rytmiin, niin hän häipyy siliän tien. Mitä pienempi yritys sitä kohtalokkaampaa tämä on. Mistä yleensä löytää hyvä ja pätevä työntekijä tilalle ja kuten sanottu, hommista riippuen sisäänajoon menee aina aikaa.

        Tokihan se naisten kannalta on ymmärrettävää että kun on varma paikka takataskussa, niin on varaa heittäytyä selälleen. Se on täysin inhimillistä, jokaisella se oma napa on lähin. Mutta niin se työnantajakin katsoo mikä on hänen kannaltaan järkevä riskisijoitus.

        Aloittajan kannattaisi tosiaan vastakommentoida yhtä kovaan ääneen että mitä sinä oikein selität ja vihjailet. Mitään tällaista en ole aikonut tehdä joten mistä saat tietosi, vai mikä on motiivisi.

        "Tokihan se naisten kannalta on ymmärrettävää että kun on varma paikka takataskussa, niin on varaa heittäytyä selälleen. Se on täysin inhimillistä, jokaisella se oma napa on lähin. Mutta niin se työnantajakin katsoo mikä on hänen kannaltaan järkevä riskisijoitus"

        Onhan se tosiaan ikävää, ettei naisia saa syrjiä sukupuoliperusteella.


      • Yrittäjän katkeruus

        ..on vaivan nimi.


      • erkki
        voi voi kun ikävää kirjoitti:

        "Tokihan se naisten kannalta on ymmärrettävää että kun on varma paikka takataskussa, niin on varaa heittäytyä selälleen. Se on täysin inhimillistä, jokaisella se oma napa on lähin. Mutta niin se työnantajakin katsoo mikä on hänen kannaltaan järkevä riskisijoitus"

        Onhan se tosiaan ikävää, ettei naisia saa syrjiä sukupuoliperusteella.

        Onhan sekin tosiaan ikävää, että jotkut eivät näe kuin kaksi väriä ja asiat halutaan aina käsittää sen ikävimmän kautta. Jesh, tuossa onkin hyvät rakennuspalikat ihan mihin toimintaan tahansa, kuten toisten kunnioittamiseen ja muidenkin kuin oman navan tuijottamiseen. :)

        Kaipa tuo vastakkainasettelu tuo joillekin iloa tai nautintoa elämään, itse koetan olla hieman objektiivisempi parhaani mukaan, mutta ihan mikä sinulle kiksejä tarjoaa. Nautintoahan voi saada niin monella tavalla. Tuo tosin on aika yleinen tapa havaintojeni mukaan, itse pidän hieman eksoottisimmista kiemuroista.

        Minä nyt vain satun ymmärtämään molempien puolien problematiikkaa ihan puolta valitsematta. Näin ei tarvitse elää itse kaivamassaan poterossa. Eikä tarvitse valikoida sanojaan sen mukaan mikä on yleisesti hyväksytty näkökanta, vaan voi pohtia muitakin puolia.

        Kuten sanoin se on täysin inhimillistä, ehkä jopa biologista toimia niin, että kun oma toimeentulo on turvattu, niin voi keskittyä pesän täyttämiseen.

        Mutta aivan samalla tavalla ymmärrän sen työnantajankin näkökulman, joka ETENKIN pienissä yrityksissä työntekijöiden merkitys on hyvin suuri, jo pelkästään vähänkään pidempi sairasloma voi olla keskisuuri katastrofi. Käytännössä firma siis pitää saada siihen kuosiin että se kestää yhden henkilön katoamisen kuvioista, ennen kuin moista siis kannattaa palkata, koska siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä että firma kaatuu alta jos joku päättää pitää pidemmän sapatin. Ei myöskään sille lähtijälle.

        Tämä taas tarkoittaa että ainakin ennen tuota vaihetta on täysin luonnollista että rekrytoidessa tuokin puoli varmasti joissain paikoissa huomioidaan. Onhan se tosiaan ikävää että ihmiset välttävät turhia riskejä etenkin jos on omasta toimeentulosta kyse. Ja tämä sekä työntekijöiden, että työnantajien puolella.

        Maailma kun ei pyöri minkään universaalin oikeudenmukaisuuden mukaan vaikka kuinka sitä haluaisimme. Aika paljon tämänkin maan lainsäädännöstä perustuu sille että halutaan estää erilaiset puliveivaukset, joista hyvin suuri osa on ihan tavallisista kansalaisista lähtöisin. Meitä kun on aika paljon enemmän kuin niitä yrittäjiä, reiluja tai alaisiaan ryöstäviä.

        Se on vain voi voi kun elämä ei ole Disney-filmi.


      • välillä vtuttaa
        erkki kirjoitti:

        Onhan sekin tosiaan ikävää, että jotkut eivät näe kuin kaksi väriä ja asiat halutaan aina käsittää sen ikävimmän kautta. Jesh, tuossa onkin hyvät rakennuspalikat ihan mihin toimintaan tahansa, kuten toisten kunnioittamiseen ja muidenkin kuin oman navan tuijottamiseen. :)

        Kaipa tuo vastakkainasettelu tuo joillekin iloa tai nautintoa elämään, itse koetan olla hieman objektiivisempi parhaani mukaan, mutta ihan mikä sinulle kiksejä tarjoaa. Nautintoahan voi saada niin monella tavalla. Tuo tosin on aika yleinen tapa havaintojeni mukaan, itse pidän hieman eksoottisimmista kiemuroista.

        Minä nyt vain satun ymmärtämään molempien puolien problematiikkaa ihan puolta valitsematta. Näin ei tarvitse elää itse kaivamassaan poterossa. Eikä tarvitse valikoida sanojaan sen mukaan mikä on yleisesti hyväksytty näkökanta, vaan voi pohtia muitakin puolia.

        Kuten sanoin se on täysin inhimillistä, ehkä jopa biologista toimia niin, että kun oma toimeentulo on turvattu, niin voi keskittyä pesän täyttämiseen.

        Mutta aivan samalla tavalla ymmärrän sen työnantajankin näkökulman, joka ETENKIN pienissä yrityksissä työntekijöiden merkitys on hyvin suuri, jo pelkästään vähänkään pidempi sairasloma voi olla keskisuuri katastrofi. Käytännössä firma siis pitää saada siihen kuosiin että se kestää yhden henkilön katoamisen kuvioista, ennen kuin moista siis kannattaa palkata, koska siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä että firma kaatuu alta jos joku päättää pitää pidemmän sapatin. Ei myöskään sille lähtijälle.

        Tämä taas tarkoittaa että ainakin ennen tuota vaihetta on täysin luonnollista että rekrytoidessa tuokin puoli varmasti joissain paikoissa huomioidaan. Onhan se tosiaan ikävää että ihmiset välttävät turhia riskejä etenkin jos on omasta toimeentulosta kyse. Ja tämä sekä työntekijöiden, että työnantajien puolella.

        Maailma kun ei pyöri minkään universaalin oikeudenmukaisuuden mukaan vaikka kuinka sitä haluaisimme. Aika paljon tämänkin maan lainsäädännöstä perustuu sille että halutaan estää erilaiset puliveivaukset, joista hyvin suuri osa on ihan tavallisista kansalaisista lähtöisin. Meitä kun on aika paljon enemmän kuin niitä yrittäjiä, reiluja tai alaisiaan ryöstäviä.

        Se on vain voi voi kun elämä ei ole Disney-filmi.

        "Kuten sanoin se on täysin inhimillistä, ehkä jopa biologista toimia niin, että kun oma toimeentulo on turvattu, niin voi keskittyä pesän täyttämiseen."

        Ja kun se ei ole turvattu, niin pesät jäävät täyttämättä. Jos aloittelevasta yrityksestä tulee vielä perheyritys jossa jälkipolvi jatkaa niin pääsevät aikanaan rekrytoimaan työvoimapulan paikkaajia ja heidän jälkeläisiään. Vähän vaikuttaisi siltä että he eivät kylläkään siinä lisääntymisessä kainostele. Onneksi ei itse tarvitse sitä sitten murehtia enää vaan toivon mukaan on jo ehtinyt kuolla pois. Eläkepäiviähän on turha odotella niitäkään.

        T. 40v. lapseton reippaasti alle keskitulon


      • Anonyymi
        uskonuskon kirjoitti:

        Perätiläraskaus, mikä tarkoittaa miehen kohdalla sitä että ammutaan nallit rööriin :D

        Mahdatko todella tietää,mikä perätilaraskaus on? Minä tiedän. Ei siitä mitään avaruusolentoa syntynyt,vaan kolmekymmentä täyttävä silloinen poika.
        Ja olemattomasta raskaudesta jankkaaminen työpaikalla,on työpaikka kiusaamista.
        Aloittaja voisi kertoa kiusaajalle,ettei sulata moista. Äänittäminen vaikka kehiin. Soittelet äänityksen sitten kerran sopivassa porukassa,jossa kiusaajakin on.


    • hermot menee

      Vaikka moni ikäiseni nainen jääkin äitiyslomalle, en tosiaan itse ole aikeissa jäädä äitiyslomalle ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen, haluan matkustella ja nähdä maailmaa ensin. Työkaveri kuitenkin puhuu siihen malliin niinkuin mulla olisi jo pullat uunissa tai ainakin kova yritys raskautua meneillään. Tuntuu, että työkaveri yrittää raivata esteen eli minut oman urakehityksensä tieltä, hän on itsekin myöntänyt olevansa välillä kilpailuhenkinen...

      Taidan ottaa asian puheeksi pomon kanssa ja oikaista mahdollinen väärinkäsitys, toivottavasti ei ole liian myöhäistä ja pomo alkanut jo katselemaan uutta työntekijää tilalleni... Muutenkin jatkuva äitiyslomahöpötys on rasittavaa kuunnella.

    • Selvä uhka...

      Aloittaja: tee niinkuin sinulle jo ehdotettiinkin, sano esimiehellesi suoraan että tämä työkaverisi jatkuva vihjailu on täysin perusteetonta, eikä sinulla ole mitään vauvahaaveita, saati sitten -suunnitelmia.

      Älä ole liian kiltti ja vaikene, sillä se kääntyy sinua vastaan, ja työkaverisi saa juuri sen mitä hakee.

    • valkoinen valhe

      Sano työkaverillesi, ettet voi saada lapsia ja asia on kipeä ja hän voisi pitää sen takia suunsa kiinni.

    • ei tarvitse välittää

      Vaikka olisitkin jäämässä äitiyslomalle, niin normaalityöpaikoissa sen ei pitäisi olla este jatkotyösopimukselle. Minulle ainakin sanottiin omalla työpaikallani, että jatkavat tietysti siihen saakka, että jään äitiyslomalle, kun pelkäsin, että jään työttömäksi vatsa pyöreänä. Ja aiemmin minut on otettu töihinkin raskausviikolla 20. Ei raskaus ole este työsopimuksille. Kun sitten on äitiyslomalla/hoitovapaalla, niin työnantaja ottaa sijaisen sille ajalle. Eli ei sinun tarvitse välittää noista puheista. Ei niiden puheiden pitäisi vaikuttaa työllistymiseesi.
      Toisaalta kirjoitat kuin olisi pahakin asia haaveilla vauvasta tai jäädä äitiyslomalle. Ei sillä ole merkitystä, oletko seurustellut vähän vai kauan aikaa. Minä olen aina ollut avoin työnantajille raskauksistani, kertonut jo ihan alkuraskaudessa, koska jos tulee jotain ongelmia, niin osaavat suhtautua poissaoloihin jne.

    • Jätä se

      Sika !

    • mek

      Liityppä nopeasti työttömyyskassaan ja menet luottamusmiehen juttusille että miksi työpaikalla saa levittää aasiattomia juutja tai tee työkaveristaasi rikosilmoitus kunnianloikkauksesta. Toiseksi meneppä esimiehesi puheille ja kerrot miksi täällä työpaikalla saa työkaverit levittää täysin asiattomia ja totuuden vastaisia juttuja tai sitten työkaverisi pelkää työpaikkansa pu9olesta koska olet häntä pätevämpi. Meneppä suoraan kysymään uutta sopimusta esimieheltäsi niin saat tiedon mitä jatkossa teet että silleen. Kysyppä siltä suupaltilta työkaverilta että onko hänen miehnsä jo lopettanut hänen haakkaamisensa niin voui mennä hiljaiseksi.

      • mitä vittua?

        Ja mitä tekemistä työttömyyskassan kanssa tässä asiassa on? Jos lainopillista apua tarvitsee, sitä ei ainakaan työttömyyskassasta irtoa.


      • liittykää liittoon

        Työttömyyskassalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, täytyy olla ammattiliiton jäsen.

        Jostain syystä nykyään nuoriso suosii noita pelkkiä kassoja. Kassa on kassa, lainopillisen avun ongelmatilanteissa ja muun tuen saa liitolta, ei miltään kassalta.

        Huoh.... !


      • mek
        liittykää liittoon kirjoitti:

        Työttömyyskassalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, täytyy olla ammattiliiton jäsen.

        Jostain syystä nykyään nuoriso suosii noita pelkkiä kassoja. Kassa on kassa, lainopillisen avun ongelmatilanteissa ja muun tuen saa liitolta, ei miltään kassalta.

        Huoh.... !

        Jos jouttu työttömäksi niin saa ansiosidonnaista kun alkuperäisellä on määräaikainen työsoppari ja kun se loppuu niin ei se liittokaan sitä sopparia että silleen.mek


    • 5+9

      ihme meininkiä...

    • JJKL

      NIINKÖ

    • 9 vuotta

      Saivat juorukellot odottaa 9-vuotta ennen, kuin vauva poksahti maailmaan . Omalla kohdallani .
      Semppiä vaan.
      Kysy takaisin ai jäätkö Sinä kohta vauvalomalle...kun noin kailotat..

    • keksitty tarinako?

      No jos tuollaista on todella tapahtunut jossakin (ja jos ei taas ole kyse Suomi24-sikamaisista keksityistä tarinoista!), niin sittenhän sinulla varmasti on sieltä työpaikalta äänekkään mustamaalaamisen kuulleita kollegoita, jotka voivat todistaa väitteesi todeksi? Harkitsen, ilmoittaisinko tuonkin viestin asiattomaksi, mutta kun Suomi24 ei suuremmin ole aiemminkaan noita asiattomuuksia poistattanut, niin katsotaan nyt sitten. Veikkaisin, että psykologisessa mielessä kukaan ei tule tänne Suomi24-palstalle julistamaan yksityiskohtia työkavereidensa sanomisista tuolla tapaa.

      • KALLE KELLO

        "keksitty tarinako". Et ilmeisesti ole ollut koskaan työelämässä. Työpaikoissa sitä vasta osataan ja varsinkin jos enemmistö on naisia. Ämmät ne vasta osaakin olla oikeita perkeleitä.


    • yritä edes

      Kannattaa kertoa johdolle ja pyytää siirtoa toiseen työhuoneeseen ja syy. Puhua esimiehelle. Kysyä mitä sinun pitäisi tehdä ja sanoa, että haluaisit jatkaa työpaikassa.

      Ei se työtoveri välttämättä halua mitään kenellekään. Vaikea tietää mikä hänen kohdallaan on kysymyksessä. Etkä varmasti ole (ollut) ainoa kohde.

      Tiesitkö sinä, että vaikka muitakin syitä on, kuten esim. kateus, niin masennus- ja psyykenlääkkeiden käyttö voivat tehdä ihmisistä järkyttäviä juoruajia. He eivät itse huomaa muiden asioista juoruilussaan mitään outoa ja vielä pahempaa: muut eivät välttämättä huomaa mitään outoa vaan uskovat taliaivojen puheisiin.

      .

    • erqtyertb y

      a- jos menet puhumaan asiasta pomollesi hänellä on syytä olettaa että juotuissa onkin perää..
      b- jos kuitenkin menet kertomaan että suunnitelmissasi ei todellakaan ole lisääntyä lähinpään 5 vuoteen.. muista pitää siitä sitten kanssa huoli että et sinä aikana pamahda tiineeksi.
      c- naisvaltaisilla työpaikoilla on aina tuo sama ongelma, toisia "musta maalataan" oman edun tavoitelemiseksi
      d- naisilla on paha ongelma nimeltä "tissikateus"
      e- nainen ei saa olla naisen pomo, siitä ei pidemmällä tähtäimellä tule mitään (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta)

    • onks vaikeeta

      Rohkeasti vaan jossain sopivassa tilaisuudessa, jossa on mahdollisimman monia ilmisiä paikalla, haluat ilmoittaa, että olet kuullut hassuja juttuja, että olisit raskaana.
      Ilmoitat ettet ole, etkä suunnittelekaan.

    • Juhlapyhät

      Sano sille "kälättäjälle" ja myös pomollesi että harrastatte miehesi kanssa ainoastaan anaalisexsiä ja suihinotto ehkäisyn varmistamisexsi, etkä varsinaista "pessää" tarjoile olleskaa, ainoastaan juhlapyhinä, siis mennkkojenaikaan.

    • pohjos-tyttö

      Kateellinen vanhapiika, jolla ei oo enää mahollisuuksia edetä uralla, ku nuoret tulee tilalle.

    • kilpa

      kilpailutilanne teettää aina tota,,kaikessa missä vaan voi kilpailla aina sama juttu.

    • Työkaverisi on narsisti. 30vuotta kärsin työkaverin poskensoittoa, nyt olen sairaseläkkeellä.

    • Gylsa

      Rupeaa olemaan viimeiset hetket edes saada lasta tuon ikäisenä, joten rip rap jos meinaa niitä hankkia.

      • Sad but true

        Eipä kuulu kenellekkään toisten raskaudet.
        Varsinkaan suunnittelu.
        Ihme puuttumista toisten asioihin.
        Olen kuullut tuota samaa jauhamista ennenkin..
        Eivät kaikki edes halua lapsia...
        Jotkut ihmiset ei vaan osaa pitää suutansa kiinni.
        . Taitaa olla tällä räpätätillä "oma lehmä ojassa"


    • mikset oikeise

      Teki tahallaan. Kannattaa kertoa pomolle ongelmasta. Ja nostaa äläkkä joka kerta kun toinen yrittää jotain, ei kannata edes olla ystävällinen tai yrittää miellyttää. Sano että hän lopettaa sen. Voit myös tiedottaa aiheesta asiallisessa muodossa muille. Törkeää touhua siltä naiselta.

    • Niin..

      Kannattaa sanoa suoraan ettei siun yksityiselämä ja päätöksesi kuulu hänelle. Suosiittelet hankkimaan hänelle oman elämän. Ei sun tarvitse kertoa kollegallesi asioistasi ellet halua.

    • 12+13

      Selvä uhka kälättäjälle. Myös työpaikan muut työntekijät voisivat tukkia vihjailijan suun. Todennäköisesti toimii samoin myös toisia kohtaan. Myrkyttää työpaikan ilmapiirin. Tuollainen toimintatapa leviää kuin syöpä, jos mitään ei tehdä. Töissä pitäis tehdä töitä, eikä puuttua toisten henkilökohtaiseen elämään. Siitä maksetaan palkkaa. Kälätysajat pitäis vähentää palkasta sekä muut tuosta negatiivisuudesta aiheutuneet kulut.

    • Max Martin

      Käräytä se työterveyshuoltoon psykoosi-epäilyn takia, että työkaverin ajatukset pyörivät liiaksi toisen työkaverin seksiasioiden ympärillä. Vihjailee lapsenteosta jatkuvasti... dirtyy...

    • HOMMAA DILDO

      sille kehäraakille. Saa sekin tarpeeseensa, loppuu asiaton wittuilu ja saatte keskittyä työasioihin.

    • Voihan nenä

      Onko tuollainen käytös tyypillistä naisille? Aika kettua. Parassta keskustella pomon kanssa. Tietynlaiset epäasiallisen käyttäytymisen tunnusmerkit on jo tuossa.

      Tsemppiä

    • Joni124

      Todella törkeää tollainen. :( Tsemppiä ja toivottasti oikeus voittaa.

    • jauhotsuuhun

      Menet juttelemaan pomollesi asiasta ja sanot, että jatkuva vihjailu ahdistaa sinua. Tämä asia kuuluu jo työsuojelun piiriin mielestäni eli on työpaikkakiusaamista

      • räpätäti ruotuun

        VIISAIN neuvo on, että menet pomosi juttusille ja kertot, että sinua häiritsee se JATKUVA VIHJAILU raskaudesta, mikä EI PIDÄ PAIKKAANSA ja että et ole edes suunnittelemassa raskaaksi tuloa, kun ei ole edes parisuhteessa keskusteltu lapsien hakkimisesta mitään. (Tuon kertominen vaikuttaa työsi jatkoon ja pomosi luottamuksen heräämiseen!!! Pidä sitten myös, mitä lupaat!!!) Sano pomollesi, että sinua harmittaa, että joudut tällaisessa asiassa pyytämään häneltä apua, mutta että koet vihjailun loukkaavana!!!
        Pomosi on velvollinen pitämään henkilökohtaiset kertomasi omana tietonaan, mutta myös velvollinen auttamaan sinua tuossa tilanteessa, jossa koet työrauhaasi häirittävän asioilla, jotka eivät kuulu tuolle työkaverillesi.
        Pyydä pomoasi, voisiko hän sanoa työkaverillesi, että vihjailujen on loputtava. Kun pomosi tekee sen, työkaverisi on pakko lopettaa, ja hän kokee silloin, että sinua ei voi kohdella miten vain, koska POMO puolustaa sua!
        Saatat saada työkaverisi käyttäytymään sen jälkeen sinua kohtaan ilkeästi, esim hän muuttuu töykeäksi, happamaksi tms, tai sitten tajuaa tilanteen itsekin ja voi jopa pyytää anteeksi!
        Jos kohtelu muuttuu töykeäksi, voit sanoa hänelle, että se vihjailu raskauksista loukkasi sinua tosi paljon ja kysyit pomolta neuvoa, mitä pitäisi tehdä. Silloin ne pomon nuhtelut menevät POMON piikkiin, mikä on ihan ok. Räpätäti ei uskalla enää huudella, kun pomo tietää ja puolustaa sinua!
        Eikä räpätäti voi kenellekään työkaverille uskotella, että olisit raskaana, kun heillekin pomo voi sanoa, että sellaisen puheen pitää loppua, ja sanoa, että joku herkkä VOI KOKEA SEN TYÖPAIKKAKIUSAAMISENA!!!
        Älä ole itse liian agressiivinen, vaan nöyrästi pyydä pomosi apua. SE vaikuttaa myös jatkoosi, mutta ÄLÄ PUHU MUUTEN PAHAA SIITÄ TYÖKAVERISTASI! Vain lyhyesti se, että sinua loukkaa ja toivot siihen muutosta. Loppu on POMOSI työnkuvaan kuuluvaa ja hänen velvollisuutensa hoitaa!
        Osoitat samalla ARVOSTAVASI pomosi asemaa ja kykyä puuttua työpaikan ongelmiin ja pomosi SAA SAMALLA TIETÄÄ, että ET ole raskaana etkä suunnittele, mikä VAIKUTTAA TYÖSI JATKUMISEEN!!!!


    • tunteet pois joskus

      Yksinkertainen vastaus:

      Isket takaisin tuplavoimalla häntä kohtaan (en tarkoita fyysisesti mutta itse olen saanut maineen ja aseman jossa kukaan ei yritä mustamaalata, ahdistella tai jotenkin muuten vahingoittaa henkisesti, töihin liittyen jne kun he tietävät että tulen aina iskemään lujaa takaisin (en fyysisesti) kyseistä henkilöä kohtaan ja he tietävät aina jäävän toiseksi koska en luovuta ennen kuin olen asiani saanut selväksi.

      Sitä saa mitä tilaa. Pitää pystyä puolustamaan itseään ja tässä asiassa ainoa puolustus on hyökkäys.

    • loppuu paskan puhumi

      Minä ainakin sanoin työpaikan yhdelle kälättäjälle kahvihuoneessa: että älä valehtele. Tiesin miten asiat oli ja en voi sietää, että toisten asioita juoruämmät vääristelee. Näin pitäisi muidenkin toimia.

    • Jutta-K

      Omistan pienen firman jossa kolme työntekijää. En ikinä palkkaisi alle 35 naista juuri äitiysloman takia. Ikävä juttu naisille mutta minä ajattelen ensisijassa firmani etua, en naisten.

    • kiukkuiita1

      Ööh, no eihän sen räpätädin jutut tai kenenkään muunkaan juorut työpaikallasi voi vaikuttaa sinun esimiehesi toimintaan Sinun työsopimuksesi tms. kannalta. Sehän olisi täysin laitonta?!

    • Ketuttaa83

      Ei tuo vielä mitään, mutta sanoi pomo että kai ymmärrän olevani ikäni sekä sukupuoleni takia riski työnantajalle. En ole edes naimisissa saati haaveile lapsista.

    • miten olis

      Aina kun pomo menee ohi, sano kovaan ääneen: "Aiotko SINÄ harkita koeputkihedelmöitystä tuossa iässä?!?!" Okei no ehkä parempi ettei sano.

    • mailaamalla

      Ei muutako koko talolle kimppaviesti e-mailiin että haluaisin nyt oikaista liikkeellä olevaa väärinkäsitystä. Sitten ihan suoraan ilmotat että et ole rskaana, et suunnittele tulevas useampaan vuoteen ja että jatkossa jos kuulet jonkun moista huhua selittävän, ilmotat esimiehelle työpaikkakiusaamisesta (mihin esimiehen kuuluu lain mukaan puuttua heh heh heh). lopussa voit myös luvata että kerrot heti kun menkat on päivän myöhässä nii voi sitte työkamutki jännittää yhtäaikaa että oliko väärä vai oikee hälyytys.

    • en unohda

      Minusta puhuttiin perättömiä selkäni takana ja touhuttiin paljon muutakin perusteetonta.

    • KALLE KELLO

      Ala kuittailemaan suureen ääneen: "Olet senikäinen, että varmaan sairastut kohta ja jäät pitkälle sairauslomalle", "Onko sulla alkanut vaihdevuodet kun olet tommoinen" , "Olet jo senikäinen, että onko sulla paljon lapsenlapsia" jne.. Eiköhän akan suu mene kiinni.

    • yttry

      Ala jauhamaan takaisin kovalla äänellä aina kun joku menee ohi: "kyllä sun eläkkeelle kannattaa lähteä, turhaan sitä itseään enää tuolla iällä kiusaa. Rahaakin olet kerinnyt keräämään kun työvuosia on jo takana"

    • Hullu ukko

      Mitäpä, jos kuuluisit liittoon niin ei tarvitisi olla pelkän työmarkkinatuen varassa.

      Ja siis oikeasti liittoon ei Loimaaseen!

      Ja tuo työkaverisi on kusjpiä. Se varmaan havitteli sitä sinun jatkopestiäsi ja tuo kaikki kuului sinun työnantajasi manipulointin.

    • ,,,.,.

      tesi

    • Mister Wotka
    • Noh...

      Voi olla, että asia liittyy jatkosopimukseesi tai sitten ei. Toiset ihmiset ovat kovasti kiinnostuneita toisten lisääntymisasioista. Ja olettavat, että kaikki tietyssä iässä ja jos ovat parisuhteessa hommaavat lapsia. Itsekin olen saanut kuulla lukuisia kertoja kyselyjä ja vihjailuja. Ja jos joku on tuonut vauvansa näytille sitä on tuupattu syliin ja sanottu, että tulee sullekin vauvakuume. Yhdelle kaverille sanoi kaksi työkaveria, että ollaan katseltu sun vatsanseutua, että onko sulle tulossa perheenlisäystä ja kaveri siihen vihaisena tokaisin, että se on kuulkaas läskiä vaan, että ihan lihonnut olen, en ole raskaana!

      Jotkut ovat myös muutoin kovia suunnittelemaan toisten elämää ja puuttumaan varsinkin nuorempien asioihin. Eräs entinen työkaverini luuli varmaan olevansa äitini. Ja etsiskeli mulle tietynlaista rivarikämppää vaikka en ollut kiinnostunut sellaisista. Mutta hän vain oli päättänyt, että millaista asuntoa mun kannattaa katsoa.

    • JKKL

      NIINKKÖ

    • oletko sanonut?

      Luultavasti hänelle vain on automaattista että kaikki kolmikymppiset naiset kohta hankkivat lapsen, kuten niin monelle ihmiselle se on ihan automaatio ettei tule mieleenkään että kaikki eivät tee niin. Tuollaista kuulee siis hyvinkin paljon, vaikka ei olisi mikään työsoppari katkollakaan, joten luultavasti kyse ei ole mistään mahdollisuuden pilaamisesta. Ilmeisesti et ole asiaa kunnolla kieltänyt kun juttu vain jatkuu? Sanopa asia ihan kunnolla että et ole raskaana eikä ole aikomustakaan olla ja tarvittaessa ärähdä että osaat kyllä käyttää ehkäisyä ja hoitaa perhesuunnittelusi ihan itse. Y

    • voiajat

      Älä aloittaja moisista ota hernettä, äläkä mungopapua nenuun. Sitähän se työkamusi oikein venttaa.
      Kerro hänelle, että juttelet asiasta esimiehen kanssa, ellei "vauvahuhuilu" lopu, ja oikeasti sitten toimikin niin. Kerro myös että sinulla on oikeus olla ikäisesi, lapseton tai vanhempi, mitä ikinä, eikä sen pitäisi haitata Työkaveriasi.

      Itse nelivitosena kärsin kovin siippani suvun vihjailuista, että "olisin tekemässä vauvan", ja tiedän mille se tuntuu. töistäni en tahdo luopua, aikuiset omat lapset jo on- vasta Vapun aattona kaverini veli jotenkin viittasi että muka vauvaa jahtaan... justjoo. Kunpa... kiusanteko loppuisi, kerroin kyllä, että omat lapseni ovat aikuisia jo...

    • Rimmppis

      Syytät työkaveriasi kiusaamisesta. Tai sitten maksat samalla ilkeilyllä takaisin. Minulla keski-ikäisenä naisena pännii aina, kun jos uskallan valittaa jotakin, esim. parin sormen tunnottomuutta, heti sanotaan, että niinhän niitä remppoja tulee, kun olet siinä iässä. Jos valittaa väsymystä huonosti nukutun yön jälkeen, tulee kommentti, että sellaista se vaihtari-ikäisellä naisella on, aijai, vaikka syy olisi ihan jossain muussa. Kysy onko kateellinen, koska hänen omat värkkinsä eivät enää kelpaa lasten tuotantoon. Mitenkäs kuumat aallot, tunteiden ailahtelut? Taidat olla menossa mummoluokitukseen. Tulee poissaoloja remppojen takia, miten kauan ajattelit roikkua täällä vai jäätkö kohta sairaseläkkeelle? Ilkee kuin mikä, mutta metsä vastaa niin kuin huudetaan.

    • OmaanNilkkaan

      Sano sille että oikeasti tykkäät enemmän naisista. Vanhemmista naisista. Ja hymyile vähän sillain... :-)

    • Anonyymi

      Törkeää touhua... on aataminaikuista ajatella, että kaikki naiset edes haluavat lapsia.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta aihe on edelleen ajankohtainen. Tuollaista se juuri naisvaltaisella alalla on, kilpailua jatkosopimuksista ja kilpailijoiden mustamaalaamista pomolle ja työkavereille.

      • Anonyymi

        Miesvaltaisella alalla kiusaaminen on kahta kamalampaa kuten turvallisuusala, it, politiikka, valtion hallinto.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe