Webasto veneasennus - tankkiliitäntä muovitankille

gl37

Onpa harvinaisen skeida tämä veneasennussarja Webastolle. Mukana tulee tankkiliitin peltitankille! Kuinka monessa 2000 luvun veneessä on peltitankki? Asian tekee erityisen ongelmalliseksi se, että muovitankin liitäntää ei tunnu löytyvän mistään. Onko kokemuksia aiheesta?

14

1755

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tankkiliitin

Miksi se tankkiliitin ei sovi muovitankkiin? Ei kai sillä tankin materiaalilla ole väliä, käsittääkseni vaatii vaan sopivan reiän poraamisen tuolle liittimelle.

• 4+7

Järkyttävää, jos yhdessäkään tämän vuosituhannen veneessä on jotain muuta kuin rosteritankki.

• gl37

Tankkiliitin tässä tapauksessa tiivistyy tankin pintaa vasten kiristämällä ilman vastakappaletta. Muovinen tankki taipuu sen verran että ei pysy tiiviinä. Pitäisi olla usealla ruuvilla kiinnitettävä levy.

• Nykyaikaan

60 luvulla oli muovitankkia.
      Onneksi se aika on ohi.
      Veneessä muovitankkia on historiaa.

• 32r3

Tuohon on simppeli ratkaisu. Laitat lämppärille oman takin. Prutkujen halvat muoviset irtotankit sopiva hyvin ja veneasennusarjan mukana tulevan letkun saa tungettua prutkutankin letkuliittimestä läpi tankkiin.

Tästä ratkaisusta on sellainen etu, että jos koneen tankista loppuu löpö, lämppärin tankissa oleva neste voi pelastaa tilanteen. Haittapuolena on askartelun määrä tankin kiinnityksessä ja täyttöputken vetämisessä kanteen.

• löpöti

Lisäksi erillisessä tankissa voi käyttää halvempaa polttoöljyä. Sitä tosin ei kannata moottorin tankkiin tunkea...

• Laita T-haara moottorille menevään päälinjaan. Webasto sitä ei suosittele, kun taas Eberin ohjeiden mukaan no problemo. PIenenä riskinä on jossain tilanteessa lämppäriltä linjaan päin ilmavuoto. Käytännössä riski on teoreettinen.

Eli tuollainen haara

http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/diesellammitin-veneeseen-mokille/asennustarvikkeet/polttoainejarjestelma/t-haara-polttoaineputkelle-detail

Polttoaineen suodatin väliin.

http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/lammitin-varaosat/varaosat/polttoainesuodatin-eberi-detail

• Joakim_

Mulla oli Eberissä tuollainen T-haara aivan tankin vieressä, kun veneen ostin. Lämppäri vaati aina useamman käynnistysyrityksen, jos välissä oli käytetty konetta. Ilmeisesti kone imaisi Eberin putkiston tyhjäksi? Maahantuojan neuvosta siirryin omaan liityntään, jonka jälkeen kaikki ongelmat loppuivat.

Ostin jo valmiiksi tankkiliittimen, joka on suomalainen ja jonka pystyy asentamaan tankkiin kuin tankkiin pienestä rei'ästä. Mutta yllätyksekseni tankista löytyikin valmis yhde, jota asentaja ei vaan ollut käyttänyt!

• Ilmavuoto
        Joakim_ kirjoitti:

Mulla oli Eberissä tuollainen T-haara aivan tankin vieressä, kun veneen ostin. Lämppäri vaati aina useamman käynnistysyrityksen, jos välissä oli käytetty konetta. Ilmeisesti kone imaisi Eberin putkiston tyhjäksi? Maahantuojan neuvosta siirryin omaan liityntään, jonka jälkeen kaikki ongelmat loppuivat.

Ostin jo valmiiksi tankkiliittimen, joka on suomalainen ja jonka pystyy asentamaan tankkiin kuin tankkiin pienestä rei'ästä. Mutta yllätyksekseni tankista löytyikin valmis yhde, jota asentaja ei vaan ollut käyttänyt!

Kaikki T-haarat yms. on aina pahasta moottorin polttoainelinjassa, ei missään tapauksessa kannata sellaista asentaa, ilmavuoto moottorin polttoainelinjassa on ikävä vika ja ylimääräiset liitokset ja haaroitukset lisäävät aina ilmavuotojen riskiä.

• Timppa1111

Hiljattain asensin oman Webastoni, pa tankki on alumiinia ja mietin vähän samaa kestääkö verrattain kapea laippa alumiinissa. Mutta hyvinpä se on siellä pysynyt, paljon lujempi liitos kuin oletin - voisit etsiä vastaavanpaksuista muovilevyä ja kokeilla läpivientiä siihen ensin. Saatat yllättyä miten luja liitos kumminkin on. Samoin kannattaa tehdä juuri niin pieni reikä että se laippaliitos mahtuu menemään, ei yhtään liian iso. Ohjeiden mukaisessa oli minulla n 1 mm pelivaraa mutta sehän riippuu miten paksu tankin seinämä on.

Jos sinulla on muovitankissa tarkistusluukku niin suosittelen tekemään vain juuri laipan kierreosan kokoisen reiän ja laittamaan laipan tarkistusluukun kautta paikoilleen. silloin saat koko laipan pinta-alan alapuolelta käyttöön ja väitän että ongelmia ei tule. Jos tarkistusluukkua ei ole niin sitten ongelma on visaisempi ja ainoa vaihtoehto mikä minulle tulee mieleen on etsiä joku muovitankkiin ruuvikiinnityksellä tuleva laippa (jota olet ilmeisesti yrittänytkin) tai tehdä tarkistusluukku tankkiin.

T-liitoksia en suosittele minäkään.

• suodusta lämpö

jos on erillinen löpö suodatin niin miks ei vois haaroittaa siitä?
      siinähän on lähtöjäkin valmiiks?

• gl37

Nyt olen päässyt niin pitkälle että kuulin että laipallinen liitin täytyy käytännössä teettää metallipajalla.

T-haara olisi yksinkertainen, mutta ilmakuplat polttoaineputkistossa ei kuullosta hyvälle idealle. Toimisikohan takaiskuventtiili.

• Joakim_
        gl37 kirjoitti:

Nyt olen päässyt niin pitkälle että kuulin että laipallinen liitin täytyy käytännössä teettää metallipajalla.

T-haara olisi yksinkertainen, mutta ilmakuplat polttoaineputkistossa ei kuullosta hyvälle idealle. Toimisikohan takaiskuventtiili.

Kuten kirjoitin on olemassa suomalainen tankkiliitin, joka sopii muovitankkeihin. Sitä asennetaan paljon autojen muovitankkeihin ja itse ostin sen autoihin Webastoja asentvasta liikkeestä. Se vaikuttaa nerokkaalta, sillä kaikki laitetaan yläkautta paikoilleen ja tankkiin vaaditaan vain pieni reikä (12 mm muistaakseni). Jos et tuota löydä, minulla on ylimääräinen (tankissa olikin valmis yhde). Ei tuo kovin montaa kymppiä maksanut.

• gl37
        Joakim_ kirjoitti:

Kuten kirjoitin on olemassa suomalainen tankkiliitin, joka sopii muovitankkeihin. Sitä asennetaan paljon autojen muovitankkeihin ja itse ostin sen autoihin Webastoja asentvasta liikkeestä. Se vaikuttaa nerokkaalta, sillä kaikki laitetaan yläkautta paikoilleen ja tankkiin vaaditaan vain pieni reikä (12 mm muistaakseni). Jos et tuota löydä, minulla on ylimääräinen (tankissa olikin valmis yhde). Ei tuo kovin montaa kymppiä maksanut.

Muistatko mistä liikkeestä ostit liittimen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7499
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4512
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      57
      3522
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      511
      3298
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2174
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1823
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1820
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe