Webasto veneasennus - tankkiliitäntä muovitankille

gl37

Onpa harvinaisen skeida tämä veneasennussarja Webastolle. Mukana tulee tankkiliitin peltitankille! Kuinka monessa 2000 luvun veneessä on peltitankki? Asian tekee erityisen ongelmalliseksi se, että muovitankin liitäntää ei tunnu löytyvän mistään. Onko kokemuksia aiheesta?

14

1965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tankkiliitin

      Miksi se tankkiliitin ei sovi muovitankkiin? Ei kai sillä tankin materiaalilla ole väliä, käsittääkseni vaatii vaan sopivan reiän poraamisen tuolle liittimelle.

    • 4+7

      Järkyttävää, jos yhdessäkään tämän vuosituhannen veneessä on jotain muuta kuin rosteritankki.

    • gl37

      Tankkiliitin tässä tapauksessa tiivistyy tankin pintaa vasten kiristämällä ilman vastakappaletta. Muovinen tankki taipuu sen verran että ei pysy tiiviinä. Pitäisi olla usealla ruuvilla kiinnitettävä levy.

    • Nykyaikaan

      60 luvulla oli muovitankkia.
      Onneksi se aika on ohi.
      Veneessä muovitankkia on historiaa.

    • 32r3

      Tuohon on simppeli ratkaisu. Laitat lämppärille oman takin. Prutkujen halvat muoviset irtotankit sopiva hyvin ja veneasennusarjan mukana tulevan letkun saa tungettua prutkutankin letkuliittimestä läpi tankkiin.

      Tästä ratkaisusta on sellainen etu, että jos koneen tankista loppuu löpö, lämppärin tankissa oleva neste voi pelastaa tilanteen. Haittapuolena on askartelun määrä tankin kiinnityksessä ja täyttöputken vetämisessä kanteen.

      • löpöti

        Lisäksi erillisessä tankissa voi käyttää halvempaa polttoöljyä. Sitä tosin ei kannata moottorin tankkiin tunkea...


    • Laita T-haara moottorille menevään päälinjaan. Webasto sitä ei suosittele, kun taas Eberin ohjeiden mukaan no problemo. PIenenä riskinä on jossain tilanteessa lämppäriltä linjaan päin ilmavuoto. Käytännössä riski on teoreettinen.

      Eli tuollainen haara

      http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/diesellammitin-veneeseen-mokille/asennustarvikkeet/polttoainejarjestelma/t-haara-polttoaineputkelle-detail


      Polttoaineen suodatin väliin.

      http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/lammitin-varaosat/varaosat/polttoainesuodatin-eberi-detail

      • Joakim_

        Mulla oli Eberissä tuollainen T-haara aivan tankin vieressä, kun veneen ostin. Lämppäri vaati aina useamman käynnistysyrityksen, jos välissä oli käytetty konetta. Ilmeisesti kone imaisi Eberin putkiston tyhjäksi? Maahantuojan neuvosta siirryin omaan liityntään, jonka jälkeen kaikki ongelmat loppuivat.

        Ostin jo valmiiksi tankkiliittimen, joka on suomalainen ja jonka pystyy asentamaan tankkiin kuin tankkiin pienestä rei'ästä. Mutta yllätyksekseni tankista löytyikin valmis yhde, jota asentaja ei vaan ollut käyttänyt!


      • Ilmavuoto
        Joakim_ kirjoitti:

        Mulla oli Eberissä tuollainen T-haara aivan tankin vieressä, kun veneen ostin. Lämppäri vaati aina useamman käynnistysyrityksen, jos välissä oli käytetty konetta. Ilmeisesti kone imaisi Eberin putkiston tyhjäksi? Maahantuojan neuvosta siirryin omaan liityntään, jonka jälkeen kaikki ongelmat loppuivat.

        Ostin jo valmiiksi tankkiliittimen, joka on suomalainen ja jonka pystyy asentamaan tankkiin kuin tankkiin pienestä rei'ästä. Mutta yllätyksekseni tankista löytyikin valmis yhde, jota asentaja ei vaan ollut käyttänyt!

        Kaikki T-haarat yms. on aina pahasta moottorin polttoainelinjassa, ei missään tapauksessa kannata sellaista asentaa, ilmavuoto moottorin polttoainelinjassa on ikävä vika ja ylimääräiset liitokset ja haaroitukset lisäävät aina ilmavuotojen riskiä.


    • Timppa1111

      Hiljattain asensin oman Webastoni, pa tankki on alumiinia ja mietin vähän samaa kestääkö verrattain kapea laippa alumiinissa. Mutta hyvinpä se on siellä pysynyt, paljon lujempi liitos kuin oletin - voisit etsiä vastaavanpaksuista muovilevyä ja kokeilla läpivientiä siihen ensin. Saatat yllättyä miten luja liitos kumminkin on. Samoin kannattaa tehdä juuri niin pieni reikä että se laippaliitos mahtuu menemään, ei yhtään liian iso. Ohjeiden mukaisessa oli minulla n 1 mm pelivaraa mutta sehän riippuu miten paksu tankin seinämä on.

      Jos sinulla on muovitankissa tarkistusluukku niin suosittelen tekemään vain juuri laipan kierreosan kokoisen reiän ja laittamaan laipan tarkistusluukun kautta paikoilleen. silloin saat koko laipan pinta-alan alapuolelta käyttöön ja väitän että ongelmia ei tule. Jos tarkistusluukkua ei ole niin sitten ongelma on visaisempi ja ainoa vaihtoehto mikä minulle tulee mieleen on etsiä joku muovitankkiin ruuvikiinnityksellä tuleva laippa (jota olet ilmeisesti yrittänytkin) tai tehdä tarkistusluukku tankkiin.

      T-liitoksia en suosittele minäkään.

    • suodusta lämpö

      jos on erillinen löpö suodatin niin miks ei vois haaroittaa siitä?
      siinähän on lähtöjäkin valmiiks?

      • gl37

        Nyt olen päässyt niin pitkälle että kuulin että laipallinen liitin täytyy käytännössä teettää metallipajalla.

        T-haara olisi yksinkertainen, mutta ilmakuplat polttoaineputkistossa ei kuullosta hyvälle idealle. Toimisikohan takaiskuventtiili.


      • Joakim_
        gl37 kirjoitti:

        Nyt olen päässyt niin pitkälle että kuulin että laipallinen liitin täytyy käytännössä teettää metallipajalla.

        T-haara olisi yksinkertainen, mutta ilmakuplat polttoaineputkistossa ei kuullosta hyvälle idealle. Toimisikohan takaiskuventtiili.

        Kuten kirjoitin on olemassa suomalainen tankkiliitin, joka sopii muovitankkeihin. Sitä asennetaan paljon autojen muovitankkeihin ja itse ostin sen autoihin Webastoja asentvasta liikkeestä. Se vaikuttaa nerokkaalta, sillä kaikki laitetaan yläkautta paikoilleen ja tankkiin vaaditaan vain pieni reikä (12 mm muistaakseni). Jos et tuota löydä, minulla on ylimääräinen (tankissa olikin valmis yhde). Ei tuo kovin montaa kymppiä maksanut.


      • gl37
        Joakim_ kirjoitti:

        Kuten kirjoitin on olemassa suomalainen tankkiliitin, joka sopii muovitankkeihin. Sitä asennetaan paljon autojen muovitankkeihin ja itse ostin sen autoihin Webastoja asentvasta liikkeestä. Se vaikuttaa nerokkaalta, sillä kaikki laitetaan yläkautta paikoilleen ja tankkiin vaaditaan vain pieni reikä (12 mm muistaakseni). Jos et tuota löydä, minulla on ylimääräinen (tankissa olikin valmis yhde). Ei tuo kovin montaa kymppiä maksanut.

        Muistatko mistä liikkeestä ostit liittimen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1175
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      82
      719
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      663
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      487
    Aihe