Ponin ruokinta

omppuponi

Otan ylläpitoponin kesäksi ja mietin kovasti miten sitä ruokkisin koska minun luona sillä on täysin erilainen liikuntarytmi kuin kotonaan eikä siellä sillä ole hirveän säännöllinen ruokinta joten omistajalta on hankala kysyä apua tähän. Mutta poni on peruskuntoinen (ehkä hieman lihava) eestin risteytysponi ja 6 vuotias. Minun luonasi se liikkuisi n. tunnin päivässä monipuolisesti. Kotona se on saanut yhteensä päivässä: neljäsosa litraa kauraa, puoli litraa kivennäispellettiä ja kerran viikossa hieman vitamiineja (heinät kanssa tietenkin mutta nyt en puhu niistä). Yrittäisin itse syöttää ponin mahdollisimman monesti päivässä joten jakaisin koko päivän ruoka-annokset kolmeen tai neljään osaan. Mikä olisi hyvä ruokamäärä ja mitä tälle ponille teidän mielestä? Kommentoikaa ja kertokaa mielipiteitänne vapaasti :) Olen kiitollinen kaikesta avusta!

4

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasiro

Tuo ruokamäärä vaikuttaisi hyvältä mutta lisäisin liikuntaa 1,5 - 2 tuntiin päivässä. Jos voit niin anna mieluummin neljä kertaa päivässä ruokaa. Tee oma aikataulusi kunhan se on säännöllinen.

• katherine__

Huomaa, että jos hevonen on ollut hyvin kevyellä liikutuksella, ei sitä liikuntaa voi yllättäen lisätä reilusti. Liikuntaa kannattaa lisätä vähitellen, pitkiä maastolenkkejä yms. voi tietysti tehdä, mutta alussa on tärkeää huolehtia myös vapaapäivistä.

Ruokintaa ei kannata erityisemmin muuttaa, koska kesä on lyhyt aika. Kuitenkaan ruokintaa ei voi muuttaa kerralla ja jos omistaja palauttaa ruokinnan takaisin nykyiseen, on aika turhaa vaihtaa ruokia vain pariksi kuukaudeksi.

Kauraa voi lisätä, jos hevonen alkaa vaikuttaa vetelältä ja loppukesästä, jos treenimäärä on selkeästi kasvanut, voi kenties joku energiapitoinen lisärehu olla tarpeen. Mutta se riippuu ihan hevosesta.

Noin pieni ruokamäärä on aika turha jakaa kovin moneen annokseen. Tuon saa jaettua korkeintaan kahteen osaan. Jos kauramäärää nostaa, voi ruokintaa myöhemmin jakaa enemmän.

• Riippuu liikunnan laadusta paljonko sitä voi tai kannattaa lisätä. Jos se tunti päivässä on raskasta liikuntaa, sitä ei pidäkään kerralla tuplata, mutta jos liikunta on kevyttä (paljon käyntiä ja rauhallista ravailua), niin normaalikuntoinen poni jaksaa hyvin sen 1,5-2h.

Heinää voisi antaa sen 4 kertaa päivässä jos mahdollista,mutta kaurojen ja muiden "tilpehöörien" määriä en jakaisi kovin moneen osaan kun noin pienistä määristä puhutaan. Tosin Katherine on oikeassa siinä, ettei välttämättä kannata muuttaa ruokintaa kovin paljon parin kuukauden takia. Minä luultavasti jakaisin kaurat ja pelletit kahtia ja antaisin niitä aamulla ja illalla.

• Kasiro

Anteeksi, Katherine ja Lampinajadi ovat oikeassa, nuo kaurat ym todellakin enintään kahteen osaan ja heinät neljään. Sitä tarkoitin, ajattelen aina ruokintaa kokonaisuutena, en pelkästään väkirehuina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2481
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      389
      2004
    3. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      138
      1664
    4. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      118
      1501
    5. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      14
      1411
    6. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      0
      1062
    7. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      12
      1032
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      21
      1013
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      65
      898
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      63
      875
    Aihe