Työtä ilmaiseksi vai ei?

Viestintä

Hei,

Opiskelen viestintää korkeakoulussa ja olen valmistumassa pian. Oman alan työkokemusta on erittäin vaikea saada tällä hetkellä, joten olen päätynyt tekemään kirjoitustöitä eräälle julkaisulle ilmaiseksi. Minulta ei vaadita mitään tiettyä työmäärää, vaan saan kirjoittaa sen verran kun minulle itselleni sopii. Palkkana on kokemusta oman alan työstä.

Nyt olen kyseenalaistanut sen, kuinka järkevää tällainen on. Toisaalta saan oman alan kokemusta, mutta toisaalta tällainen toiminta pahentaa esimerkiksi freelancereiden työtilannetta ja palkkausta.

Tämä aihe tuntuu olevan hieman tabu viestintäalalla, mutta monet meistä tekee tätä hiljaisesti. Mikä on Akavan Erityisalojen kanta asiaan?

1

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akavan_erityisalat

      Hei!

      Hyvä, että olet alkanut kyseenalaistaa palkattomana tekemäsi työn mielekkyyden.

      Ymmärrämme, että alallasi on kova paine saada töitä ja työkokemusta. Emme silti kannusta tällaiseen "talkootyöhön", sillä se vääristää työmarkkinoita, kuten itsekin pohdit.

      Tehtyä työtä kannattaa kuitenkin hyödyntää, käytä tekemiäsi juttuja työnäytteinä, kun haet töitä. Kannustamme sinua myös hinnoittelemaan työsi sopimusten mukaisesti, olethan oman alasi pian valmistumassa oleva asiantuntija.

      Hyvää jatkoa ja sinnikkyttä työnhakuun,
      Akavan Erityisalat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe