Tiivistys butyylimassalla

Transistori90

Usein näkee, että jollain massalla on tiivistelty korin ulkosaumoja kumitiivisteen vierestä. Näin olen omaankin meinannut tehdä, kun kuvittelisin että 23-vuotiaassa voi tulla vastaan yllättäviä haasteita kumitiivisteiden irti repimisessä. Toki ensin reunat pitää puhdistaa sammalesta sun muusta ja ehkä pyyhkäistä jollain sopivalla liuottimella (isopropanoli?).

Eli butyylimassallako vain tiivisteen reunoihin vähän samalla tekniikalla kuin vessassa silikoneja vetäessä? Vihjeitä kokeneemmitla kiitos :)

14

6352

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kosteus pois

      meitin auto sillä käsitelty.....ford bustner v.2010

    • Transistori90

      Meinasin siis, että tuleeko tuolla aineella riittävän hyvä jos sitä vetää paneelin saumojen listojen reunoihin purkamatta? Eli tuubista siihen ja sormella siloittaen.

      Vai pitääkö ehdottomasti ruuvata ja repiä listat kumitiivisteineen irti ja vaihtaa sinne alle tuoreet butyylit. Arveluttaa vaan saako niitä ehjänä irti...

    • Itse ainakin...

      ...kaksi vaunua korjanneena poistaisin ensin ne kumitiivisteet butuulinjämineen huolellisesti. Butyylikitti liukenee helposti lakkabensiiniin, jolla voi myös sitten puhdistaa ne tiivisteet vanhasta kitistä ja todeta kunto. Sitten vain tuoreet kitit ja myös uudet haponkestävät ruuvit vanhojen tilalle.
      En voi suositella pelkkää kitin sivelyä sauman viereen, se alkaa vuotamaan ennen pitkää. kitin oikea paikka on saumassa kumin ja pellin välissä.
      Olisi hyvä, jos voit tehdä tuon homman sateensuojassa, jollaiseksi riittää paremman puutteessa iso pressu. Älä päästä vettä saumoihin.

      • monta butyylipurkkia

        Samoilla linjoilla ollaan. Jos selviä vesivuotoja, niin ehdottomasti lista irti ja puhtaaksi ja sitten uudet butyyli-massat alle.
        Olen joitakin ongelmapaikkoja putsaillu myös teräsharjalla tiivisteen viereistä tarttuvuuden parantamiseksi. HYvä olisi puhaltaa vaikka paineilmapistoolilla kumitiivisteen alle, niin saisi kosteuden ja irtoroskat pois. Kun tarkoitus oli jatkaa elinikää vain parilla vuodella, niin en irroittanut kuin välttämättömät listat ja lopuille vaan kapealla suulakkella mössöä kumilistan alle niin paljon että se pursuaa sieltä uloskin. JOs ei halua töhryä, niin pellin voi suojata vaikka leveällä maalarinteipillä. Tasoituksen tein pesuaineeseen kastetulla kumilastalla , niin ei massa tartu lastaan. Ohje on butyylipurkin kyljessä. Tekee vaan huolellisesti homman.


      • T.E.C
        monta butyylipurkkia kirjoitti:

        Samoilla linjoilla ollaan. Jos selviä vesivuotoja, niin ehdottomasti lista irti ja puhtaaksi ja sitten uudet butyyli-massat alle.
        Olen joitakin ongelmapaikkoja putsaillu myös teräsharjalla tiivisteen viereistä tarttuvuuden parantamiseksi. HYvä olisi puhaltaa vaikka paineilmapistoolilla kumitiivisteen alle, niin saisi kosteuden ja irtoroskat pois. Kun tarkoitus oli jatkaa elinikää vain parilla vuodella, niin en irroittanut kuin välttämättömät listat ja lopuille vaan kapealla suulakkella mössöä kumilistan alle niin paljon että se pursuaa sieltä uloskin. JOs ei halua töhryä, niin pellin voi suojata vaikka leveällä maalarinteipillä. Tasoituksen tein pesuaineeseen kastetulla kumilastalla , niin ei massa tartu lastaan. Ohje on butyylipurkin kyljessä. Tekee vaan huolellisesti homman.

        Kuka pöljä käyttää enää tänä päivänä butyylimassoja, kun kunnon liimatiivistemassojakin on. Se butyylihän on nimenomaan se vuodon aiheuttanut, kun se kovettuu, kutistuu ja eikä kiinnitä osia luotettavasti toisiinsa, joten en ymmärrä butyylin puolustaja. Tai oikeastaan ymmärrän, nehän on vuotavien Soliferien ja Matkaajien miehiä. Googlettamalla löytyy Sikamaisia tiivistemassoja, joita laatuvaunujen valmistajat käyttävät.


      • Itse ainakin...
        T.E.C kirjoitti:

        Kuka pöljä käyttää enää tänä päivänä butyylimassoja, kun kunnon liimatiivistemassojakin on. Se butyylihän on nimenomaan se vuodon aiheuttanut, kun se kovettuu, kutistuu ja eikä kiinnitä osia luotettavasti toisiinsa, joten en ymmärrä butyylin puolustaja. Tai oikeastaan ymmärrän, nehän on vuotavien Soliferien ja Matkaajien miehiä. Googlettamalla löytyy Sikamaisia tiivistemassoja, joita laatuvaunujen valmistajat käyttävät.

        Liimamassat ovat muuten hyviä, mutta kuivuttuaan joustamattomia ja ovat vaarassa pettää mekaanisessa rasituksessa. Kummassakin asiassa on eroja liimojen välillä, myönnettäköön. Pettäneen liimasauman korjaus on kuitenkin paljon työläämpää, kuin butyylisauman, koska kuivunutta liimaa on vaikea saada irti alustastaan.
        Silikoni olisi muuten hyvää ja joustavaa, muttei pysy kiinni alustassaan varsinkaan pakkasella.
        Butyylimassoja on monen laatuisia. Parhaat säilyvät notkeina pitkään joustavina ja kiinni alustassaan. Ja ne on helppo vaihtaa, koska butyyli liukenee lakkabensiiniin.
        Joten liikuntasaumoihin, joita matkailuautossa ja -vaunussa melkein kaikki ovat, käyttäisin edelleen hyvänlaatuista butyylimassaa. Vaikka se onkin ikävämpää ja "vähiten tuotannollista" käsitellä.


      • Transistori90

        Kyseessä on siis tosiaan Transit-Matkaaja, kun joku tuon Matkaajankin jo mainisi tässä ketjussa. Nyt kun tutkin miten kumilistat lähtisivät irti, selvisi että ne on kiinnitetty pop-niiteillä joten ei ihan niin suoraviivaiseksi osoittautunutkaan irroitus. Ihmettely jatkuu.


      • 221
        Itse ainakin... kirjoitti:

        Liimamassat ovat muuten hyviä, mutta kuivuttuaan joustamattomia ja ovat vaarassa pettää mekaanisessa rasituksessa. Kummassakin asiassa on eroja liimojen välillä, myönnettäköön. Pettäneen liimasauman korjaus on kuitenkin paljon työläämpää, kuin butyylisauman, koska kuivunutta liimaa on vaikea saada irti alustastaan.
        Silikoni olisi muuten hyvää ja joustavaa, muttei pysy kiinni alustassaan varsinkaan pakkasella.
        Butyylimassoja on monen laatuisia. Parhaat säilyvät notkeina pitkään joustavina ja kiinni alustassaan. Ja ne on helppo vaihtaa, koska butyyli liukenee lakkabensiiniin.
        Joten liikuntasaumoihin, joita matkailuautossa ja -vaunussa melkein kaikki ovat, käyttäisin edelleen hyvänlaatuista butyylimassaa. Vaikka se onkin ikävämpää ja "vähiten tuotannollista" käsitellä.

        Kommenttisi osoittaa juuri täydellisen tietämyksesi nykyaikaisista (liima)tiivistemassoista. Ne on elastisia ja joustavampia kuin butyyli.


      • Itse ainakin...
        221 kirjoitti:

        Kommenttisi osoittaa juuri täydellisen tietämyksesi nykyaikaisista (liima)tiivistemassoista. Ne on elastisia ja joustavampia kuin butyyli.

        Niin, liimojen välillä on eroja, kuten sanoinkin.

        Mutta jos ajattelee vähänkin urakkaa, jonka joutuu tekemään pettäneen liimasauman korjaamisessa (kokemusta on siinäkin), voi seuraavaksi hyvinkin harkita korkealaatuista butyyliä.


      • Parammasta tietävä
        Itse ainakin... kirjoitti:

        Niin, liimojen välillä on eroja, kuten sanoinkin.

        Mutta jos ajattelee vähänkin urakkaa, jonka joutuu tekemään pettäneen liimasauman korjaamisessa (kokemusta on siinäkin), voi seuraavaksi hyvinkin harkita korkealaatuista butyyliä.

        Ajatusmaailma on väärä jos lähtökohtana on että pitää korjata. Kunnolla ja kunnon aineilla tehty liimatiivistesauma kestää kauemmin kuin itse vaunu/auto, mutta vuotavia butyylisaumoja saa olla korjaamassa. Jos se on nin kivaa, niin oma valinta. Itse mieluummin matkustan kuin rappaan butyyliä. Tyylinsä kullakin.


    • näin meillä

      tehet vessapaperista ja vedestä mössöä. ja sitten survot vain isompiin reikiin tätä mössöä ja avot se on siellä. jos haluat siitä kiiltävän kauniin niin voit maalata se bilteman spray maalilla. TOIMII TAKUU VARMASTI

      • Asiastatietoinen

        Ei pidä lämmittää liikaa Rumatikillä,kyllä siinä kitit sulaa.


      • Ihmetellätäytyy
        Asiastatietoinen kirjoitti:

        Ei pidä lämmittää liikaa Rumatikillä,kyllä siinä kitit sulaa.

        Siis sitä miten tuo ääliö (oliko joku reino?) jaksaakin päivästä toiseen jauhaa samaa p...aa!


      • tyhjäpuhuja
        Ihmetellätäytyy kirjoitti:

        Siis sitä miten tuo ääliö (oliko joku reino?) jaksaakin päivästä toiseen jauhaa samaa p...aa!

        Sammaa ole katellu jostai rumatikistä jauhaa.parempaaki pitää puhumista olla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe