kävin tänään ottamassa piikin kipeeseen kantapäähän. lääkäri varoitteli, että oletko varmasti valmistautunut isoon piikkiin ja kun makasin pedillä, niin sanoi, että nyt voit jännittää. odotin elämäni kovinta kipua..
heh, se tuntui samalta kun sormesta otetaan verinäyte, pikkaisen nipisti. lääkäri kyseli piikin aikana monta kertaa, että sattuuko, sattuuko..
sattuiko minulle sitten taitava lääkäri vai laittoiko piikin sellaisen paikkaan missä ei tunnu niin kivuliaalta?
Kortisonipiikki kantapäähän
19
13936
Vastaukset
- joni.
ei ole auttanut piikki mitään. kipu edelleen kova. perjantaina sain piikin
- joni.
ai saat ana että sattuu nyt. piikin jälkeen kipu on vain pahentunut!
nyt tuntuu viiltävää kipua, ei ole ennen piikkiä tuntunut.
ja kun seisovilteen nostaa jalkaa lattiasta niin tuntuu kova kipu.
miten kortisoni vain pahensi vammaa?????- ???
Olisiko sittenkin joku muu vaurio jalassa. Luupiikistä johtuva kipu pitäisi helpottaa kun jalan nostaa irti lattiasta (jalkapohjaan ei kohdistu enää painetta).
- Tossaonjotain
- turhaa!
Juuri tuon esittelemäsi ketjun pituuden vuoksi aloittaja teki uuden ketjun saadakseen täsmällistä tietoa eikä epämääräisiä arvailuja ja jäsenkorjaajien mainoiksia.
- Ex-sairas13
Mulla oli viime vuonna plantaarifaskiitti kantapäässä. Yksi lääkäri laittoi kortisonipiikin työterveydessä ja siitä tuli kolmen päivän hermokipu. Piikki meni siis väärään kohtaan. Menin yksityislääkärille ja hän laittoi muutaman sentin verran eri kohtaan ja kipu lähti saman tien. Suosittelen että etsit pätevän lääkärin jota joku luottamasi henkilö suosittelee ja otan uuden piikin.
- joni.
Fysioterapeutti ihmetteli, kun kerroin että lääkäri laittoi kortisonipiikin kantapäähän. Hän kertoi, että kortisoni ohentaa esim. kantapäässä olevaa rasvapatjaa. Ei kuulema suositella enään.
- jooossi
pitääkö pohjetta venyttää kun on tämä vaiva
- ..........
Pohkeella ei ole mitään tekemistä plantaarifaskiitin kanssa. Kyseessä on jännekalvo jalkapohjassa joka on kantapään ja varpaiden välissä.
- jooossi
minulle fysio neuvoi kaksi liikettä jotka venyttävät pohjetta, akillesjännettä
- Toinen sairaus
Ilmeisesti fysioterapeutti totesi kyseessä olevan muun kantapääkivun kuin plantaarifaskiitin.
- jooossi
totesi plantaarifaskiitin niin kuin lääkärikin ja tuo pohjevenytys on kyllä auttanut kipuun
onko teillä tietoa jostain toisesta venytyksestä tähän vaivaan? linkkiä???- Lue tämä
Tämä lienee aika hyvä yleisluontoinen tietolähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01098
- kokemusta on
Tennispalloa pyörittelet kantapään alla, niin lähtee tulehdukset.
- jooossi
minulla vaiva jatkunut nyt 7 kuukautta. meneekö itsestään pois
- Mono10
Menee. Ajan kanssa. Mulla oli eka plantaarifaskiitti viisi vuotta sitten ja se meni puolessa vuodessa vek. Lopetin maalla juoksemisen, tein korvaavana harjoitteena vesijuoksua n 2x vkossa. Nyt tämän vuoden tammikuussa (2013) tunsin toisessa jalassa samat oireet ja lopetin juoksemisen. Ajattelin että kesään mennessä katoaa. Ei parantunut. Kävin fysiatrilla, joka ei oikeastaan tehnyt mitään, eikä antanut mitään muuta kuin passituksen fyssarille. Kävin fyssarilla, joka sanoi että pf-jalan ylempi nilkkanivel on lukossa, joka saattaa edesauttaa pf syntyä. Hän niksautti sen auki, ja sen jälkeen olen venytellyt pohjetta ja akillesjännettä jotta lukko ei uusiutuisi. Ei ole uusiutunut, mutta ei jalka myöskään ole parantunut. Sillä aloitin kevyen juoksemisen kesäkuun lopussa, sanottiin että voi sitä aloitella, kunhan teippaa jalan kinesioteipillä, jonka teippauksen fyssari näytti. Teippauksen lisäksi olen hieronut jalkapohjia golf-pallolla, antanut kylmähoitoa ja käyttänyt kipugeelejä. Ne ovat puoskarointia, ei pf niillä parane. Ainoa oikea tapa parantaa pf on LEPO. Mulla pf ärsyyntyy pitkistä kävelyistäkin ihan saakelisti. Ja sitä ei ole voinut välttää kesän ja lomien aikana. Nyt ajattelin että kannattaisiko ottaa kortisoni. Fyssari sano (elokuu), että kyllä sen nyt jo voisi ottaa koska jalka ei ole parantunut, mutta ehdottamasti ultraäänellä ohjaten, joka takaa sen että se menee taatusti oikeaan paikkaan. Googlailen nyt näitä juttuja ja mietin vielä, kannattaako vaiko odotanko vaan. Tämä juoksuvuosi on kuitenkin jo takanapäin, enkä enää haaveile osallistuvani puolimaroihinl
- Pysyvä parannus
Yleensä plantaarifaskiitiin auttaa venyttely, eli kengässä on pidettävä koroketta tai käytettävä muutaman sentin korkeampia korkoja. Lenkkareihin on siis laitettava silikoninen hoitokoroke ja pahimmassa vaiheessa voidaan tarvita venytystukea jolla isovarvasta käännetään ylöspäin. Tuollainen tuki voidaan tehdä myös mittatilauksena. Olen saanut plantaarifaskiitin paranemaan melko pysyvästi käyttämällä korkeampia korkoja (naiselle helppo vaihtoehto), mutta kantapää alkaa oireilla jos kävelee vähänkin paljain jaloin tai matalakorkoisilla kengillä pidempään.
- joni.
luin jostain että yksi syy kivulle kantapäässä voi olla ylipaino tai ylipaino on syynä hitaalle paranemiselle ??
olen 170cm ja painan 85kg, eli 15 kiloa ylipainoa mutta ei ole kuitenkaan isoa vatsaa enkä ole lihava. rotevaksi on sanottu.
no aika vaikea on kiloja pudottaa kun ei voi edes lenkillä käydä!
nyt on jo vuoden vaivannut.- Ei aina lääkkeillä
"Lohdutuksesi" voin sanoa että asiantuntijoiden mielestä liikunta ei ole etusijalla laihdutuksessa, se vain täydentää. Tärkeintä laihduttamisessa on ruoka ja sen vähentäminen. Ihminen laihtuu kun syö vähemmän kuin kuluttaa. Helpoimmalla laihtumisen alkuun pääsee kun vähentää nopeita hiilihydraatteja (valkoisesta jauhosta tehdyt leivät ja pullat sekä sokeri).
Vatsa ei välttämättä näytä isolta jos rasvaa on kertynyt muualle vartaloon ja vatsaontelon sisälle.
Kun painoa on saanut vähennettyä ruokaa vähentämällä, on helpompaa taas liikkua. Kantapääkipua on erilaista, kortisonia käytetään yleensä plantaarifaskiitissa, mutta kipuun voi olla syynä muutkin ongelmat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427085
- 323968
- 493406
- 412978
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472137- 412090