Haluan erota

utelias2´

Haluaisin hieman neuvoja kuinka päättää suhde älykkäästi. Olen nuori nainen, kahdenkymmenen alkuvuosina ja seurustelen itseäni hieman vanhemman miehen kanssa. Olemme olleet yhdessä pian kaksi vuotta ja viime viikot ovat olleet tuskallisia minulle, koska olen alkanut saada koko tilanteesta tarpeekseni.

Mieheni ei käy töissä, eikä harrasta mitään, eikä hänellä ole minkäänlaisia säästöjä. Eihän tuo sinänsä niin paha asia olisi, mutta kun asioissa on toinenkin puoli. Hän on alkoholisti. Hän ei myönnä asiaa, itselleen tai minulle. Kuitenkin, mieheni raha-asioiden huonon tilanteen takia, olen minä maksanut KAIKEN hänen juomisensa näiden kahden vuoden aikana. Olimme sopineet alusta asti, että hän maksaa laskut ja minä hoidan ruuan, mutta hänen käsityksensä ruuasta olikin huomattavasti nestemäisempi mitä itse ajattelin. Hän juo joka päivä aloittaen ryyppäämisen jo aamusta. Olen koittanut puhua asiasta hänelle, pyytänyt ja anellut, että hän ei joisi enää, mutta pyyntöni eivät vaikuta mitään. Hän malttaa olla korkeintaan yhden tai kaksi päivää juomatta, sitten se alkaa taas. Hän ei ole koskaan ollut väkivaltainen minua kohtaan ja tiedän sen, ettei hän koskaan voisi minua satuttaa. Hän on aivan ihana ihminen, mutta samaa aikaa myös niin ärsyttävä ja luotaantyöntävä.

Olen myös väsynyt siihen, että menin aamulla tai illalla töihin tai en, saan aina olla kuskaamassa häntä baariin tai sieltä pois. Olen monesti kieltäytynyt, mutta pelkään, että siinä kunnossa hän vain tapattaisi itsensä, jäisi auton alle tai sammuisi jonnekin. Olen liian huolehtivainen häntä kohtaan, enkä voi jättää häntä oman onnensa nojaan. Tämänkin takia, olen huomannut, hän käyttää minua hyväkseen. Hän tietää, etten vain jätä häntä yksin. Minä myös, oletettavasti pidän huolta asunnon siisteydestä, ruuan laitosta ja ostamisesta, sekä astioiden ja pyykkien pesusta.

En jaksa enää tätä tilannetta, ansaitsen paljon parempaa, mutten tiedä miten asian voisin hänelle suoraan sanoa. Olen syksyyn asti töissä tällä samalla paikkakunnalla, ja ajattelin, että antaisin hänelle mahdollisuuden vielä kesän ajaksi. Mikäli asiat muuttuvat, voisin vielä harkita jääväni tähän suhteeseen, mutta jos kaikki pysyy ennallaan, en jää hetkeksikään. Olen polttanut itseni pian aivan loppuun, enkä kykene tekemään muuta, kuin haaveilemaan poispääsystä ja siitä, että pääsen eroon tästä koko helvetistä.

Kuinka voisin kertoa tästä hänelle loukkaamatta häntä ja kuinka voisin tarpeen tullen lähteä tästä suhteesta mahdollisimman kivuttomasti meille molemmille?

20

877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lellu...

Ihan ensiksi lopetat alkoholin hankkimisen kotiin. Se ei ole ruokaa. Ostat kaupasta vain ruokaa. Seuraavaksi lopetat juoppokuskinan olemisen. Käyt töissä ja tarvitset normaalit unet. Olet toiminnallisi mahdollistanut miehen juomisen. Olet oikea unelmavaimo alkoholistille.

Varaudu siihen että, kun lopetat alkoholiin hankkimisen, mies käyttää saamansa korvaukset siihen. Vaadi kuitit ym nähtäviksi että mies on maksanut laskut.

Kerro selkeästi miehelle että ole tyytymätön suhteeseenne hänen juomisen takia. Haluat erota, koska alkoholi miehelle tärkeämpi kuin sinä. Kannattaa valmistella etukäteen muuttoa pois, jos mies on väkivaltainen.

• tyttäre

Niin se on. Noin minun äiti hoiti isää, miestään joka joi eikä tarvinut lopettaa, kun aina sai ymmärrystä jos ei muuten niin sääliä kerjäämällä tai kiukuttelemalla. Loppuihan se sitten kun ei enää keho kestänyt mutta aika kauan me tanssittiin sitä balettia, lapsina ei muusta elämästä ymmärrettykään.

• lifemocker

juttele miehesi kanssa asiat selviksi, että et halua tätä suhdetta jatkaa. muita keinoja ei ole

• Ala toki sinäkin alkoholistiksi, yhdessä on hauskempaa kännätä.

• ero.on

Tuo on ainoa tapa pitää alkoholisti mies lähellään -
        ellei jo ole itsekin juoppo.

• Marttyyyyyyri!!!!

Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat!

• cessss

"Olen syksyyn asti töissä tällä samalla paikkakunnalla, ja ajattelin, että antaisin hänelle mahdollisuuden vielä kesän ajaksi" jatkaa juomistaan.

• kiltti mies.

Mikset jättänyt sitä jo aikoja sitten. ei siinä mitenkään hienotunteinen voi olla vaan sanot sille suoraan että nyt se on ero. Sun ei tarvii antaa sille enään mitään mahista kun se on juoppo mikä juoppo. Ei se siitä parane.

• muuta ajattelutapa

Se että ajattelet vain toisen tunteita on sut ajanut tuohon tilanteeseen.
      Aina kun tulee kohta, jossa voisit joko suostua tai jättää suostumatta, niin ajattelet ettei vaan toiselle tule paha mieli niin suostut.
      sitten tilanne kasaantuu, ja toinen luulee ummet ja lammet.
      Toi on sun omalla vastuulla mitä teet, ja miten olet tohon tilanteeseen tullut.

Mua on auttanut aina tämä ajatus:
      Että jos MULLA on paha mieli vaikkapa 7 päivää viikosta 52 viikkoa vuodessa..
      Tai edes puolet siitä.
      Niin miksi toisella ei saisi olla paha mieli yhtenäkään päivänä, vaan minä panttaan itseeni kaiken siksi ettei toisella ole paha mieli.
      Entäs minun paha mieli? Kestänkö minä pahaa mieltä paremmin kuin toiset?
      Entäs jos se paha mieli ajaisi miehen vaikka hakemaan apua alkoholiongelmaansa, mutta niinkauan kun minä suojelen häntä pahalta mieleltä, hän elää päivästä toiseen kituen juomisen pauloissa.

sun kannattaa hakea ulkopuolista apua tuohon sun projisointiin, ettet tajua sitä että sun paha mieles on ihan yhtä arvokas kuin toisenkin,.
      Siinä kun suojelet toista, etkä osaa sanoa mitä ajattelet,
      niin sulla on 2 kpl pahaa mieltä omasi, ja sen miehen! Hänen ei tarvitse kantaa edes itseään, koska sinä ajattelet teidän molempien osuuden hänen puolestaan.

Itseasiassa voi ajatella, että parhaillaan teet jo sille miehelle periaatteessa väärin, kun et elä omaa elämääsi vaan hänen. Annat hänelle illuusion miten asiat ovat, mutta maksat siitä samalla hintaa.
      Vähän kuin olisi pariskunta jonka toinen osapuoli elää pikavipeillä, ja toine kelankorvauksilla, ja se pikavippi puoliso antaa ymmärtää että tässä ollaan rikkaita, toinenkin ostelee juttuja luullen että rikkaita tässä ollaan,
      ja toinen tietää mielessään että velkaantuu korvia myöten kokoajan ja iloisena vaan silti pitää tekohymyä yllä että ollaan rikkaita, osta vaan lisää tavaraa.

Tällaisiin asioihin se johtaa, jos ajattelee liikaa että toiselle tulee paha mieli, niin et sä silti tee hänelle välttämättä siinä mitään upeaa palvelusta kuitenkaan vaikka kuinka koittaisit olla hyvä ihminen..

• Älä usko älä toivo

Ole vain miehen kanssa kesän, jos viihdyt, mutta älä luule, että hän lopettaisi juomisen. Alkoholi on tärkeämpi kuin sinä, eikä alkoholisti parane rakkaudella eikä lupauksilla.

Sitten, kun lähdet, lähde kokonaan äläkä katso taaksesi. Pura kaikki taloudelliset siteet: nimi pois vuokrasopimuksesta ym. Muutto toiselle paikkakunnalle on hyvä.

• ero.on

Toinen palsta millä voisit käydä juttelemassa on tuoll alkoholistien parissa. Tulet kyllä itsekin huomaamaan, ettei sun miehees muuta tapojaan.

Sä voit tehdä mitä vaan ,kuten hänkin. Lähdet jos haluat, pysyt jos haluat.

Teidän suhteenne repii teitä kumpaakin, seuraava vaihe on kun sulla ei oo enää halua tai voimia tehdä töitä.

• utelias2´

Nyt tuli miehelle sanottua, miten asiat minua vaivaavat, enkä ole yhtään varma siitä miten tulevaisuuden tulee käymään. Vaikuttaa aika lailla siltä, että yhdessä emme vietä tätä tulevaa kesää. Olen erittäin helpottunut, mutta samaa aikaan myös erittäin surullinen. Tuntuu ihan siltä, kuin olisin vain unohtanut tällä hetkellä kaiken sen pahan olon, mitä olen kantanut tässä suhteessa ja että olisin heittämässä koko elämääni hukkaan tällä päätökselläni.

Rakastan tuota miestä, mutta tiedän, ettei elämäni olisi hänen kanssaan sellaista, mistä todella haaveilen ja mitä tarvitsen. Sattuu vaan niin perkeleesti silti.

• voittamaton alkoholi

Anteeksi en huomannut että olit jo ottanut ensimmäisen askeleen. Olen vakuuttunut, että eron tuska voi mennä ohi koska alkoholistin kanssa kaikki pyörii aina ja vain juomisen ympärillä. Et ole heittämässä elämääsi hukkaan, nyt se on vasta alkamassa. Tee asioita joista pidät, tapaa ihmisiä jotka ovat läheisiäsi, puhu jos tuntuu siltä, kirjoita tänne, mutta älä ota häntä takaisin. Voimahali sulle..

• voittamaton alkoholi

Älä anna mahdollisuutta. Kerro heti ja päin naamaa, mielellään julkisella paikalla. Jos mies on noin alkoholiriippuvainen, et voi häntä parantaa ja hän voi lopettaa ainoastaan jos itse ymmärtää, että nestettä kuluu liikaa. Uhraat itsesi turhan takia, sillä et voi hänen kanssaan esim. perhettä ruveta perustamaan ja tuhlaat aikaasi, kun voisit etsiä parempaa miestä jo nyt. Uskalla olla yksin hetki, se on huomattavasti parempi. Kipu on hetkellinen ja menee ohi, pian olet tyytyväinen kun ymmärrät että miten vähällä olit itse hukkua hänen mukanaan.

• Alkoholistin tytär

Juuri näin. Alkoholistia ei rakkaus paranna. Aloittaja: pelasta itsesi ja lähde.

• 2 alkoholistia haudannut
        Alkoholistin tytär kirjoitti:

Juuri näin. Alkoholistia ei rakkaus paranna. Aloittaja: pelasta itsesi ja lähde.

Mun oma sielu ja ihmisyys rupesi kasvamaan vasta sen jälkeen kun päätin kaiken yrittämisen jälkeen antaa vanhempien olla alkoholisteja. En uhrannut aikaani heidän pelastamiseen ja edelleen vaikka molemmat kuolivat viinaan olen samaa mieltä. Jokaisen pelastusyrityksen jälkeen tuli jossain vaiheessa pettymys ja jotenkin hyväksikäytetty olo.

Pääasia, että elän hyvän elämän ja pidän huolta niistä joille rakkauteni jotain merkitsee!

• pennipenni

Äkkiä pois tuollaisesta suhteesta! Pilaat elämäsi tuollaisen ihmisen kanssa. Minä katsoin koko lapsuuteni vierestä kuinka isä ryyppäsi, hävisi reissuilleen moneksi päiväksi ja äiti hyysäsi häntä. Aina lupas parantaa tapansa ja oli monet kerrat vierotuksessakin, mutta ratkesi muutaman kuukauden päästä uudestaan. Loppujen lopuksi äiti otti eron ja muuttui ihmisenä paljon positiiviseen suuntaan, eikä koko perheen tarvinnut enään kärsiä. Tätä nykyä isäni makaa haudassa viinan ja lääkkeiden seurauksena tulleen keuhkopöhön takia. Rakastin isääni hyvin paljon, mutta oli hirveää katsoa vierestä miten alkoholismi pilasi monta elämää.

• utelias2´

Lähdin suhteesta noin kuukausi sitten. Tänään tuli miehen isältä viesti, että mies on nukkunut pois. Että näin sitten...

• .........

Voin vain kuvitella syyllisyyttä jota tunnet. Otan osaa suruusi.

• oikein teit

Miehen omat valinnat johtivat tähän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe