Jaahas...

Muuallakin tehty samanlaisia havaintoja, että valloilla olevat järjestelmät ja suunnitelmat kusee monilta osin. Tuli vaan mieleen miksi itse inhosin koulussa käyntiä ja olin hyvin onnellinen sinne ei enää olut pakko mennä. Olisin kyllä saattanut viihtyä Sudbury Valley Schoolissa

http://www.hs.fi/tiede/Koulu unohti päivittää itsensä/a1305622069061

"Miksi me sitten jatkamme samaa rataa vuosikymmenestä toiseen? Siksi, että koulu on unohtanut päivittää itsensä. Nykyisen opetusfilosofian perusidea kumpuaa teollisen vallankumouksen ajoilta. Tehtaat tarvitsivat yksinkertaisia ihmisiä tekemään yksinkertaisia tehtäviä, ja koulun tehtävä oli tuottaa sellaisia."

40

184

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri näin, pal.

Mielenkiintoista. Näen tuon "anna mä itse..." ihan joka päivä.

Kun annat aikuiselle jotain uutta/ outoa käteen, hän ahdistuu, torjuu ja pyytää opettamaan.

Suomeen voi perustaa tuollaisen koulun vaikka samantein.
      Itseasiassa vanhemmat voisivat opettaa lapsiaan noin vaikka samantein.
      Antaisivat aikaansa lapsilleen. Osallistuisivat lapsen arkeen ja oppimiseen, eikä vain tyrkyttäisi nintedoja ja minuuttitaikatulutettua harrastusta. Lapset pois jaloista. "Äiskä iskä tekee töitä"....lapsen tarpeet eivät ole koskaan yhtä tärkeitä, että viitsisi antaa omaa aikaansa. Koulu opettakoon....eikä sillekään anneta oikeuksia.

• Suomen koulut ovat ainakin päivittäneet itsensä.

En tiedä sitten, että mille vuosikymmenelle sun peruskoulukokemukset ajoittuu.

• 80-luvulle. Mut kyllä mun jälkikasvu käy sitä ihan nyt. Eipä ole paljon mikään muuttunut, vaikka itse kävin peruskouluni ihan eri maassa ja vielä neukkulan aikoihin. Perusfilosofia ei ole päivittynyt mihinkään...

• Genio.Mente kirjoitti:

80-luvulle. Mut kyllä mun jälkikasvu käy sitä ihan nyt. Eipä ole paljon mikään muuttunut, vaikka itse kävin peruskouluni ihan eri maassa ja vielä neukkulan aikoihin. Perusfilosofia ei ole päivittynyt mihinkään...

Ei hitto! Eihän mun pitänyt enää kommata sulle, mettis, mitään. Sori...

• Genio.Mente kirjoitti:

80-luvulle. Mut kyllä mun jälkikasvu käy sitä ihan nyt. Eipä ole paljon mikään muuttunut, vaikka itse kävin peruskouluni ihan eri maassa ja vielä neukkulan aikoihin. Perusfilosofia ei ole päivittynyt mihinkään...

Vaissoo...

• zisel
        Genio.Mente kirjoitti:

Ei hitto! Eihän mun pitänyt enää kommata sulle, mettis, mitään. Sori...

Joo, tapelkaa bitchit! Me akat runkataan täällä samalla ja lyödään vetoa kumpi voittaa :D

• Hyvin ovatkin. On sekä omakohtaista kokemusta lasten kautta peruskoulun tasosta viime vuosilta että tutkimusnäyttöä, joka saa kouluasiantuntijat eri puolilta maailmaa tulemaan tutustumaan Suomeen täällä saatujen tulosten takia. Pisa-tutkimukset nyt yksi mittari. Amerikkalaiset ihmettelevät esimerkiksi miksi heidän koulujärjestelmänsä oppimistulokset ovat huonommat ja varsinkin epätasaisemmat kuin täällä vaikka päivät ovat pidempiä ja läksyjä annetaan paljon enemmän jo pienimmille alakoululaisille.

• zisel kirjoitti:

Joo, tapelkaa bitchit! Me akat runkataan täällä samalla ja lyödään vetoa kumpi voittaa :D

Ei jaksa. Ei mettiksellä ole(taaskaan) mitään älyllistä sanottavaa aiheeseen liittyen. Mieluummin keskustelisin kyllä itse aiheesta enkä kinastelisi pohojanmaan kasanoovan kanssa...

• bravo.bravi kirjoitti:

Hyvin ovatkin. On sekä omakohtaista kokemusta lasten kautta peruskoulun tasosta viime vuosilta että tutkimusnäyttöä, joka saa kouluasiantuntijat eri puolilta maailmaa tulemaan tutustumaan Suomeen täällä saatujen tulosten takia. Pisa-tutkimukset nyt yksi mittari. Amerikkalaiset ihmettelevät esimerkiksi miksi heidän koulujärjestelmänsä oppimistulokset ovat huonommat ja varsinkin epätasaisemmat kuin täällä vaikka päivät ovat pidempiä ja läksyjä annetaan paljon enemmän jo pienimmille alakoululaisille.

"Jos olisi olemassa testi, joka arvioi luotettavasti arvostelukykyä, rehellisyyttä, uteliaisuutta, sosiaalista älykkyyttä, luovuutta, motivaatiota ja aloitekykyä, emmekö me laittaisi presidenttiehdokkaamme sellaisen myllyn läpi, ja saisimme parhaan mahdollisen presidentin? Jos ymmärrämme testien naurettavuuden näissä yhteyksissä, miksi uskottelemme itsellemme, että koulun testit ennakoivat millään tavalla lapsen kyvykkyyttä pärjätä elämässä?"

Eihän täällä kaunistella tilastoja ja saada asioita näyttämään paperilla hyvältä, eihän? Ei kaunistella työttömyyslukuja ja muutakaan...? Entä todellisuus?

• Genio.Mente kirjoitti:

"Jos olisi olemassa testi, joka arvioi luotettavasti arvostelukykyä, rehellisyyttä, uteliaisuutta, sosiaalista älykkyyttä, luovuutta, motivaatiota ja aloitekykyä, emmekö me laittaisi presidenttiehdokkaamme sellaisen myllyn läpi, ja saisimme parhaan mahdollisen presidentin? Jos ymmärrämme testien naurettavuuden näissä yhteyksissä, miksi uskottelemme itsellemme, että koulun testit ennakoivat millään tavalla lapsen kyvykkyyttä pärjätä elämässä?"

Eihän täällä kaunistella tilastoja ja saada asioita näyttämään paperilla hyvältä, eihän? Ei kaunistella työttömyyslukuja ja muutakaan...? Entä todellisuus?

Taito- ja taideaineiden osuutta pitäisi lisätä, ja resursseja saada opetuksen monimuotoisuuden lisäämiseen. Perusta on kuitenkin hyvä, opettajat sitoutuneita ja ammattitaitoisia valtaosin. Se on todellisuutta nyt. Täydellisyyttä ei ole olemassa, mutta parantaa voidaan aina.

Elämässä pärjäämisen oppiminen on kodin vastuulla. Koulu voi sitä parhaimmillaankin vain tukea.

• zisel
        Genio.Mente kirjoitti:

Ei jaksa. Ei mettiksellä ole(taaskaan) mitään älyllistä sanottavaa aiheeseen liittyen. Mieluummin keskustelisin kyllä itse aiheesta enkä kinastelisi pohojanmaan kasanoovan kanssa...

:)

• cessss
        bravo.bravi kirjoitti:

Taito- ja taideaineiden osuutta pitäisi lisätä, ja resursseja saada opetuksen monimuotoisuuden lisäämiseen. Perusta on kuitenkin hyvä, opettajat sitoutuneita ja ammattitaitoisia valtaosin. Se on todellisuutta nyt. Täydellisyyttä ei ole olemassa, mutta parantaa voidaan aina.

Elämässä pärjäämisen oppiminen on kodin vastuulla. Koulu voi sitä parhaimmillaankin vain tukea.

Minkä takia taito- ja taideaineita pitäisi mielestäsi lisätä?

• bravo.bravi kirjoitti:

Kodin vastuulla joo, mutta silti kakaramme viettävät leijonaosan ajastaan kouluissa. Koulut ei siis ole mitenkään vastuussa?

Tämä nyt ei liity kouluun, mutta aiheeseen silti. Samanlainen yksinkertaisten ihmisten tehtailu tekemään yksinkertaisia asioita kyseenalaistamatta mitään jatkuu silti. Miksi?

"
        “When I think about kids watching a TV show like American Idol or The Voice, then they think, ‘Oh, OK, that’s how you become a musician, you stand in line for eight f****** hours with 800 people at a convention center and… then you sing your heart out for someone and then they tell you it’s not fuckin’ good enough.’ Can you imagine?” he implores. “It’s destroying the next generation of musicians! Musicians should go to a yard sale and buy and old f****** drum set and get in their garage and just suck. And get their friends to come in and they’ll suck, too. And then they’ll f****** start playing and they’ll have the best time they’ve ever had in their lives and then all of a sudden they’ll become Nirvana. Because that’s exactly what happened with Nirvana. Just a bunch of guys that had some s**tty old instruments and they got together and started playing some noisy-ass s**t, and they became the biggest band in the world. That can happen again! You don’t need a f****** computer or the internet or The Voice or American Idol.”

-Dave Grohl-

Pyörät pyörii ja maailmassa kaikki hyvin...?

• Genio.Mente kirjoitti:

Kodin vastuulla joo, mutta silti kakaramme viettävät leijonaosan ajastaan kouluissa. Koulut ei siis ole mitenkään vastuussa?

Tämä nyt ei liity kouluun, mutta aiheeseen silti. Samanlainen yksinkertaisten ihmisten tehtailu tekemään yksinkertaisia asioita kyseenalaistamatta mitään jatkuu silti. Miksi?

"
        “When I think about kids watching a TV show like American Idol or The Voice, then they think, ‘Oh, OK, that’s how you become a musician, you stand in line for eight f****** hours with 800 people at a convention center and… then you sing your heart out for someone and then they tell you it’s not fuckin’ good enough.’ Can you imagine?” he implores. “It’s destroying the next generation of musicians! Musicians should go to a yard sale and buy and old f****** drum set and get in their garage and just suck. And get their friends to come in and they’ll suck, too. And then they’ll f****** start playing and they’ll have the best time they’ve ever had in their lives and then all of a sudden they’ll become Nirvana. Because that’s exactly what happened with Nirvana. Just a bunch of guys that had some s**tty old instruments and they got together and started playing some noisy-ass s**t, and they became the biggest band in the world. That can happen again! You don’t need a f****** computer or the internet or The Voice or American Idol.”

-Dave Grohl-

Pyörät pyörii ja maailmassa kaikki hyvin...?

Oma jälkikasvuni on muuten yhtä onnessaan koululomista eikä ole yhtään sen innokkaampi palaamaan kouluun kuin minäkään olin. Niin tietenkin... Vikahan on minussa ja jälkikasvussani, ei järjestelmässä mikä pärjää hyvin niissä pisa-testeissä ja mitä kaikkia muita niitä olikaan...?

Tuskin me nyt kuitenkaan niin ainutlaatuisia ollaan...

• Olet oksettava kundi
        Genio.Mente kirjoitti:

Mun mielestä Mettis aika säälistä joskus sinulle kommentoi, kun olette niin eri puusta. Mettiksen kaltaiset positiiviset työmyyrät maksavat sinunkin eläkkeesi aikanaan!

• cessss kirjoitti:

Minkä takia taito- ja taideaineita pitäisi mielestäsi lisätä?

Pelkät kognitiiviset osaamiset ei riitä. Noin filosofisesti sanottuna maailman hahmottaminen edellyttää myös luovuutta ja mitähän se olis, kulttuurinsilmää. Tunti-pari viikossa olis jo hyvä. Siitä kertyy vuosien varrella. Yläasteella voikin ottaa kaikenlaista kivaa valinnaisina. Pisa-menestys kertoo hyvää, mutta valmiuksien pitäisi olla laajemmat kuin mitä niissä paljastuu. Riippuu paljon yksilön ominaisuuksista ja ahkeruudesta, mutta koulu voi tuntijaolla ohjata kehitystä.

• ttt-hakemus
        Genio.Mente kirjoitti:

Oma jälkikasvuni on muuten yhtä onnessaan koululomista eikä ole yhtään sen innokkaampi palaamaan kouluun kuin minäkään olin. Niin tietenkin... Vikahan on minussa ja jälkikasvussani, ei järjestelmässä mikä pärjää hyvin niissä pisa-testeissä ja mitä kaikkia muita niitä olikaan...?

Älä huoli. Kyllä tytötkin pääsee nykyään raksalle aputöihin, joten ei siinä kouluja tarvita.

• Olet oksettava kundi kirjoitti:

Mun mielestä Mettis aika säälistä joskus sinulle kommentoi, kun olette niin eri puusta. Mettiksen kaltaiset positiiviset työmyyrät maksavat sinunkin eläkkeesi aikanaan!

Säälis minua ja jättäisi kommentoimatta.

Jostain syystä luulen, että minä tulen olemaan pienen eläkkeeni ansainnut kun se aika koittaa. Minä maksan tuloistani aika paljon veroja. Tulovero 30%vuokrastani arvonlisäveron kaikesta kuluttamastani tupakkaveroa alkoholiveroa ja mitä kaikkea muuta minun työlläni ansaitsemillani tuloillani makselen. Mitä taas saan vastineeksi? Enpä juuri mitään. En tarvitse terveyspalveluja enkä muutakaan, mistä moni tälläkin palstalla asuva on riippuvanen. Toki, jos jään työttömäksi saan työttömyyspäivärahaa, mutta tuskin tulen ikinä olemaan niin pitkään työttömänä, että niillä avustuksilla kaikki tänne maahan maksamani verot kuitataan.

Joten älä piipitä ja pysy aloituksen aiheessa, jos haluat jatkaa keskustelua.

• Genio.Mente kirjoitti:

Kodeilla on kasvatusvastuu, jota koulu tukee. Koululla on opetusvastuu, jota kodit tukee. Kummassakin varmasti parantamisen varaa.

Pelottava olis sellainen koulu, joka on niin kivaa ettei lomalle haluaisi. Kaikki haluaa, mutta haluaahan sitä lomaa töistäkin vaikka viihtyy hyvin.

• ttt-hakemus kirjoitti:

Älä huoli. Kyllä tytötkin pääsee nykyään raksalle aputöihin, joten ei siinä kouluja tarvita.

Sinne nyt pääsee kuka tahansa, ikävä kyllä. Palkat eivät vaan ole kummoisempia.

• cessss
        bravo.bravi kirjoitti:

Pelkät kognitiiviset osaamiset ei riitä. Noin filosofisesti sanottuna maailman hahmottaminen edellyttää myös luovuutta ja mitähän se olis, kulttuurinsilmää. Tunti-pari viikossa olis jo hyvä. Siitä kertyy vuosien varrella. Yläasteella voikin ottaa kaikenlaista kivaa valinnaisina. Pisa-menestys kertoo hyvää, mutta valmiuksien pitäisi olla laajemmat kuin mitä niissä paljastuu. Riippuu paljon yksilön ominaisuuksista ja ahkeruudesta, mutta koulu voi tuntijaolla ohjata kehitystä.

Taito- ja taideaineet on just niitä rauhattomimpia tunteja, joissa on eniten meteliä. On oppilaita, jotka erityisesti kärsii metelistä. Opettajia säälin varsinkin. Taito- ja taideaineita voisi tarjota lisää valinnaisena sillä edellytyksellä, että ryhmäkoot olisivat huomattavasti pienempiä kuin lukuaineissa. Hyvä ratkaisu on myös se, että jokainen harrastaa vapaa-ajallaan näitä ilmaisuja, kuvataiteita ja musiikkeja lisää, jos on erityisen lahjakas.

Kaikki lapset eivät ole luovia eivätkä nauti tai juurikaan hyödy noista aineista. Luovuus on siinä mielessä vähän yliarvostettua, ainakin juhlapuheissa.

• bravo.bravi kirjoitti:

Kodeilla on kasvatusvastuu, jota koulu tukee. Koululla on opetusvastuu, jota kodit tukee. Kummassakin varmasti parantamisen varaa.

Pelottava olis sellainen koulu, joka on niin kivaa ettei lomalle haluaisi. Kaikki haluaa, mutta haluaahan sitä lomaa töistäkin vaikka viihtyy hyvin.

Hmmm... Mietitäänpäs. Mihin 10-vuotiaat tarvitsee esimerkiksi tekstinkäsittelyohjelmia? Ehkä joku harva, joka on kiinnostunut kirjoittamisesta, mutta entä ne jotka eivät ole?

Mun pointti on siinä, että kouluissa opetetaan edelleen liikaa kaikkea tarpeetonta. Ja mikä on perseestä, on se arvottaminen. Kilpailemaan paremmudesta opetetaan jo kouluissa. Voittajia ihaillaan ja häviäjiä halveksitaan. Mutta se häviäjä voi olla vaikkapa seuraava Dave Grohl tai joku muu vastaava. Tuskin monellakaan opettajalla on silmää sellaiseen. Tärkeintähän on noudattaa suunnitelmaa ja pärjätä kaikenlaisissa vertailuissa ja testeissä.

Hemmetti kuin nopeasti moni unohtaa minkälaista on ollut olla lapsi ja nuori...

• Genio.Mente kirjoitti:

Hmmm... Mietitäänpäs. Mihin 10-vuotiaat tarvitsee esimerkiksi tekstinkäsittelyohjelmia? Ehkä joku harva, joka on kiinnostunut kirjoittamisesta, mutta entä ne jotka eivät ole?

Mun pointti on siinä, että kouluissa opetetaan edelleen liikaa kaikkea tarpeetonta. Ja mikä on perseestä, on se arvottaminen. Kilpailemaan paremmudesta opetetaan jo kouluissa. Voittajia ihaillaan ja häviäjiä halveksitaan. Mutta se häviäjä voi olla vaikkapa seuraava Dave Grohl tai joku muu vastaava. Tuskin monellakaan opettajalla on silmää sellaiseen. Tärkeintähän on noudattaa suunnitelmaa ja pärjätä kaikenlaisissa vertailuissa ja testeissä.

Juu, ei ollu mulle peruskoulussa musiikkia turhempaa ainetta.

10-vuotiaat ei tarvitsevat niitä tekstinkäsittelyohjelmia juuri pärjätäkseen tässä elämässä.

Vai haluaksä tyttäres valittamaan paskaa palakkaa johonkin rupiselle Suomi24:n palstalle?

Perinteet jatkuu...

• Genio.Mente kirjoitti:

Ja siksi on oltava opetussuunnitelma, koska tunneälyn(eli silmää) määrää ei voi luotettavasti vielä testata. Jos se joskus on mahdollista niin silloin voidaan myös opettajille antaa vapaammat kädet opetuksen suhteen.

• relaxed_eyes kirjoitti:

Ja siksi on oltava opetussuunnitelma, koska tunneälyn(eli silmää) määrää ei voi luotettavasti vielä testata. Jos se joskus on mahdollista niin silloin voidaan myös opettajille antaa vapaammat kädet opetuksen suhteen.

Ootsä kyllä armoton, ei mitään sääliä...

Luitko muuten sen linkittämäni artikkelin?

"Slummilapset eivät olleet koskaan kuulleet tietokoneesta. Suurin osa heistä ei osannut lukea tai kirjoittaa eikä kukaan osannut englantia. Silti, vain parissa viikossa he olivat oppineet keskeiset tietokonetaidot.

He osasivat siirtää dokumentteja, kopioida, käyttää piirustusohjelmaa ja selata nettiä. Kun toimittaja kysyi eräältä lapselta, miten hän osasi käyttää tietokonetta näin sujuvasti, lapsi kysyi: "Mikä on tietokone?""

Luuletko, ettei meidän lapsemme opi niitä juttuja tarvittaessa? Pidätkö Intian slummilapsia älykkäämpinä kuin meidän länsimaisen sivistysvaltioiden lapsia?

• Genio.Mente kirjoitti:

"Slummilapset eivät olleet koskaan kuulleet tietokoneesta. Suurin osa heistä ei osannut lukea tai kirjoittaa eikä kukaan osannut englantia. Silti, vain parissa viikossa he olivat oppineet keskeiset tietokonetaidot.

He osasivat siirtää dokumentteja, kopioida, käyttää piirustusohjelmaa ja selata nettiä. Kun toimittaja kysyi eräältä lapselta, miten hän osasi käyttää tietokonetta näin sujuvasti, lapsi kysyi: "Mikä on tietokone?""

Luuletko, ettei meidän lapsemme opi niitä juttuja tarvittaessa? Pidätkö Intian slummilapsia älykkäämpinä kuin meidän länsimaisen sivistysvaltioiden lapsia?

Luin mä sen.

Se oli vain YKSI tutkimus. Sun subjektiivisen kokemuksen tueksi.

Nyt mä jätän sut syömään kynsiä. Heippa.

• Genio.Mente kirjoitti:

Tulen väliin kommmentoimaan koska itse olen myös tässä nykyajan koulumaailamssa ns. konkreettisesti läsnä.
        Jotenkin Genio sinun kirjoituksistasi huokuu se että, olet mennyt nyt kenties, oman lapsesi kielteiseen mieleen tuossa koulunkäynnissä.
        Mikä on tavallaan sääli.
        Jos sä olet oman lapsesi lähelllä, niin sinun tehtävä on kuitenkin luoda myönteinen kuva koulusta ja auttaa positiiviseen opiskeluun. Kun lapsi tai nuori ajattelee omasta opiskelustaan positiiviesti niin se näkyy kokeiden tuloksissa.
        Mun oma kokemus on se että silloin kun lapsi ei menesty jossakin aineessa, se kokee sen epämielyyttäväksi. Ja kyllä toi tekstinkäsittelykin on hyvä oppia, en itse osannut nyt aikuisena luoda diaesitystä, mutta onneksi meillä kotona lapset auttoi minua. Ja kiitos koululle.

Haluan kysyä sulta pariasiaa, seuraatko miten ja kuinka lapsen koulunkäyntiä esim wilman kautta? autatko lasta valmistautumaan kokeisiin?

• relaxed_eyes kirjoitti:

Luin mä sen.

Se oli vain YKSI tutkimus. Sun subjektiivisen kokemuksen tueksi.

Nyt mä jätän sut syömään kynsiä. Heippa.

Minä tiedän miten minä olen oppinut kaiken mitä osaan. Koulua en voi kiittää siitä, mutta omaa mielenkiintoani taas sitäkin enemmän. Jos olisin uskonut kouluihin ja niihin opetussunnitelmiin, en osaisi murto-osaakaan siitä mitä osan nyt. En kieliä, en kädentaitoja, enkä edes ajatella itsenäisesti, ei olisi minkäänlaista ihmistuntemusta... Enkä ole siinä niin ainutlaatuinen. Lasten oppimiskyky on ihan jotain muuta kuin aikuisen. Minä en tiedä sinusta, mutta kyllä minä ainakin olen huolissani siitä mitä lapsillemme opetetaan.

Sellaiset tutkimukset on aina haitallisia Järjestelmälle, siksi niitä niin vähän tehdään ja niistä niin vähän puhutaan...

• fiona70 kirjoitti:

Tulen väliin kommmentoimaan koska itse olen myös tässä nykyajan koulumaailamssa ns. konkreettisesti läsnä.
        Jotenkin Genio sinun kirjoituksistasi huokuu se että, olet mennyt nyt kenties, oman lapsesi kielteiseen mieleen tuossa koulunkäynnissä.
        Mikä on tavallaan sääli.
        Jos sä olet oman lapsesi lähelllä, niin sinun tehtävä on kuitenkin luoda myönteinen kuva koulusta ja auttaa positiiviseen opiskeluun. Kun lapsi tai nuori ajattelee omasta opiskelustaan positiiviesti niin se näkyy kokeiden tuloksissa.
        Mun oma kokemus on se että silloin kun lapsi ei menesty jossakin aineessa, se kokee sen epämielyyttäväksi. Ja kyllä toi tekstinkäsittelykin on hyvä oppia, en itse osannut nyt aikuisena luoda diaesitystä, mutta onneksi meillä kotona lapset auttoi minua. Ja kiitos koululle.

Haluan kysyä sulta pariasiaa, seuraatko miten ja kuinka lapsen koulunkäyntiä esim wilman kautta? autatko lasta valmistautumaan kokeisiin?

Minun päällimäinen tehtävä on olla hyvä isä lapselleni. Ja kertoa mistä on kyse, jos kouluissa ei kerrota. Ja pystyä myös perustelemaan se. Minä en pidä siitä, että ihmisistä tehdään koneita. En pidä siitä, että sellaista yritetään tehdä omasta lapsestani enkä pidä siitä että sellaista yritetään tehdä muidenkaan lapsista. Sitä varten meillä on koneet.

• Genio.Mente kirjoitti:

Minun päällimäinen tehtävä on olla hyvä isä lapselleni. Ja kertoa mistä on kyse, jos kouluissa ei kerrota. Ja pystyä myös perustelemaan se. Minä en pidä siitä, että ihmisistä tehdään koneita. En pidä siitä, että sellaista yritetään tehdä omasta lapsestani enkä pidä siitä että sellaista yritetään tehdä muidenkaan lapsista. Sitä varten meillä on koneet.

Hyvä isä on myös läsnä lapsensa kouluun liittyvissä asioissa ja vanhempainillat ovat myös osa sitä.
        Ihmiset ei ole koneita, kuten ei moni opettajakaan, opettajat ovat myös itse äitejä ja isiä.
        Koulumaailma on muuttunut sen tiedän, se on suorituskeskeistä. Mutta siitä huolimatta olisi tärkeätä että vanhempi kannustaa lasta kouluun liittyvissä asioissa.
        Suurin virhe mitä on tehdä on ns, "mennä nuoren mukaan" kun vanhemman rooli on kuitenkin aina se vanhemmuus. Ymmärrätkö mitä mä tarkoitan.
        Mä kysyin edelleen oletko seurannut oman lapsesi koulunkäyntiä konkreettisesti. esim. wilman kautta, tai kasvotusten menemällä hopsiin mukaan?

• fiona70 kirjoitti:

Hyvä isä on myös läsnä lapsensa kouluun liittyvissä asioissa ja vanhempainillat ovat myös osa sitä.
        Ihmiset ei ole koneita, kuten ei moni opettajakaan, opettajat ovat myös itse äitejä ja isiä.
        Koulumaailma on muuttunut sen tiedän, se on suorituskeskeistä. Mutta siitä huolimatta olisi tärkeätä että vanhempi kannustaa lasta kouluun liittyvissä asioissa.
        Suurin virhe mitä on tehdä on ns, "mennä nuoren mukaan" kun vanhemman rooli on kuitenkin aina se vanhemmuus. Ymmärrätkö mitä mä tarkoitan.
        Mä kysyin edelleen oletko seurannut oman lapsesi koulunkäyntiä konkreettisesti. esim. wilman kautta, tai kasvotusten menemällä hopsiin mukaan?

Opettajat vaan taitavat noudattaa niitä opetussunnitelmia.

Minä olen hyvä isä, mutta kouluista olen edelleen sitä mieltä ettei niitä kenenkään ole pakko käydä enempää kuin tarvis. Nämä nykyajankin tarpeelliset taidot oppii edelleen nopeammin ja paremmin käytännössä kuin koulun penkillä.

• zisel
        fiona70 kirjoitti:

Jos äiti tai isä ei kuulu koulun ns. "kukkahattu"- porukkaan niin parempi kun ei naamaansa näytä missään vanhempainilloissa. Jo pelkkä ihmisen olemus voi olla niin ärsyttävä että ruvetaan soittelee sossuja ja tekee kiusaa. Aika ääri- esimerkki mutta totta. Jos sun lapsi alottaa koulun jossain vieraassa paikassa joskus 4:llä luokalla jossa kaikki lapset on tunteneet toisensa jo päiväkodista saakka, sekä lasten vanhemmat toisensa niin meneppä yhtäkkiä sitten uutena vanhempainiltaan niin että erotut porukasta. Ne haaskat keksii juttuja päästään ja soittelee ympäriinsä ihan vaan siksi että sun naama ei miellytä heitä tai siksi kun et halua olla heidänlainen.

• Genio.Mente kirjoitti:

Opettajat vaan taitavat noudattaa niitä opetussunnitelmia.

Minä olen hyvä isä, mutta kouluista olen edelleen sitä mieltä ettei niitä kenenkään ole pakko käydä enempää kuin tarvis. Nämä nykyajankin tarpeelliset taidot oppii edelleen nopeammin ja paremmin käytännössä kuin koulun penkillä.

Suomessahan ei ole koulunkäyntipakkoa, on vain oppivelvoliisuus ja aina vanhemmat voivat siirtyä kotiopetukseenkin, sekin on vaihtoehto.
        Eli kenenkään ei ole pakko käydä koulua.
        Yhden jos voisin muuttaa suomen kouluista, on tuo pakollinen ruotsi pois.
        En katso sitä tarpeelliseksi sitten niin lainkaan, ja sitä meillä on hampaat irvessä luettu. Se ei ole mitään kivaa.
        Sosiaaliset taidot, ovat ne mitä koulussa opitaan ja niihin pitäisi enemmän keskittyä.
        Kuitenkin se on taito millä tässä elämässä pärjää, ja tietenkin jokin erityisosaaminen.
        Nyt on kevät ja lapset ovat väsyneitä. Mielekäs harrastus luo vastapainoa koulunkäynnille.
        Meillä on jaksottainen lukujärjestys eli kuoluajat ja aineet muuttuvat kuukauden välein. Näin nuori ei kyllästy, 2 kuukautta herätään klo. 08.00 ja taas toisena 11.00.

• zisel kirjoitti:

Jos äiti tai isä ei kuulu koulun ns. "kukkahattu"- porukkaan niin parempi kun ei naamaansa näytä missään vanhempainilloissa. Jo pelkkä ihmisen olemus voi olla niin ärsyttävä että ruvetaan soittelee sossuja ja tekee kiusaa. Aika ääri- esimerkki mutta totta. Jos sun lapsi alottaa koulun jossain vieraassa paikassa joskus 4:llä luokalla jossa kaikki lapset on tunteneet toisensa jo päiväkodista saakka, sekä lasten vanhemmat toisensa niin meneppä yhtäkkiä sitten uutena vanhempainiltaan niin että erotut porukasta. Ne haaskat keksii juttuja päästään ja soittelee ympäriinsä ihan vaan siksi että sun naama ei miellytä heitä tai siksi kun et halua olla heidänlainen.

Jokainen on äiti tai isä omalla tyylillään. mutta paras isä ja äiti juuri sille omalle lapselle.
        Jos toiset näkee tuollaisen vaivan, heillä ei ole omaa elämää. Ja ne ei ajattele kauaskantoisesti.

• Genio.Mente kirjoitti:

Minä tiedän miten minä olen oppinut kaiken mitä osaan. Koulua en voi kiittää siitä, mutta omaa mielenkiintoani taas sitäkin enemmän. Jos olisin uskonut kouluihin ja niihin opetussunnitelmiin, en osaisi murto-osaakaan siitä mitä osan nyt. En kieliä, en kädentaitoja, enkä edes ajatella itsenäisesti, ei olisi minkäänlaista ihmistuntemusta... Enkä ole siinä niin ainutlaatuinen. Lasten oppimiskyky on ihan jotain muuta kuin aikuisen. Minä en tiedä sinusta, mutta kyllä minä ainakin olen huolissani siitä mitä lapsillemme opetetaan.

Sellaiset tutkimukset on aina haitallisia Järjestelmälle, siksi niitä niin vähän tehdään ja niistä niin vähän puhutaan...

Mun mielestä sun ei kannata murehtia sellaista missä ei ole mitään murehdittavaa.

Miksi muuten Intia on kehitysmaa ja Suomi ei ole? Äläkä vaan sano, että niitä on britit sortanu. On joo britit ja jopa ranskalaiset niitä sortanu, miten se on ollut mahdollista? Koulutuksen ansiosta.

Vielä lainaus, vaikka vihaankin muiden sanomisien lainaamista:

- Suomessa pelikulttuuri on edistynyttä ja viety korkealle tasolle. Ihmiset lukevat ja tutkivat fiksuja asioita, ja kaikki tämä liittyy hyvään koulujärjestelmään.

http://www.iltalehti.fi/ravit/2013051317012309_rv.shtml

• SivuHuom!
        Genio.Mente kirjoitti:

Säälis minua ja jättäisi kommentoimatta.

Jostain syystä luulen, että minä tulen olemaan pienen eläkkeeni ansainnut kun se aika koittaa. Minä maksan tuloistani aika paljon veroja. Tulovero 30%vuokrastani arvonlisäveron kaikesta kuluttamastani tupakkaveroa alkoholiveroa ja mitä kaikkea muuta minun työlläni ansaitsemillani tuloillani makselen. Mitä taas saan vastineeksi? Enpä juuri mitään. En tarvitse terveyspalveluja enkä muutakaan, mistä moni tälläkin palstalla asuva on riippuvanen. Toki, jos jään työttömäksi saan työttömyyspäivärahaa, mutta tuskin tulen ikinä olemaan niin pitkään työttömänä, että niillä avustuksilla kaikki tänne maahan maksamani verot kuitataan.

Joten älä piipitä ja pysy aloituksen aiheessa, jos haluat jatkaa keskustelua.

Just kerroit, että lapsesi käy veronmaksajien kustantamaa peruskoulua. Eikä sen päivähoitokaan yhteiskunnalle ja veronmaksajille ilmasta ollut. Olis tullu sulle kalliiksi, jos ei olis ollu näitä veronmaksajien tarjoamia palveluja.

• rokkivaari.
    • -Nene

"Ominaisuudet, joita tehdastyössä tarvittiin, olivat yhdenmukaisuus, sääntöjen noudattaminen ja kapea-alaisuus. Seuraavien parinsadan vuoden aikana maailma muuttui, mutta koulun opetusfilosofia ei. Se jatkaa itsepintaisesti one size fits all -malliaan, vaikka sillä ei ole pitkään aikaan ollut mitään yhteyttä siihen todelliseen elämään, jonka lapset koulun ulkopuolella kohtaavat."

Miksei koulukin voisi muuttua kun ihminen ja yhteiskunta muuttuu? Kai se seinä tulee vastaan tasapäistämisessäkin joskus.

Ilmeisesti ainakin niin kauan kun uskotaan kaiken mitattavuuteen ja siten hallittavuuteen ja ohjailtavuuteen, palkitaan pisteyttämällä paremmuusjärjestyksiin ja tuetaan ulkoa oppimista enemmän kuin luovaa ajattelua, kieliopin hallintaa enemmän kuin lausumistaitoa, jne., ei tuon (artikkelin) tasoista vapautta ehkä ymmärretä mahdollisuutena. Se edustaa pikemminkin kaaosta.

Luovuus on jotain mikä halutaan valjastaa järjellä ja järkeistää nätteihin lokerohin. Se taas tappaa koko luovuuden. Mikä on luovuudessa niin pelottavaa? Muistan kun kysyin sitä joskus lukiossa opelta, jota pidin muita modernimpana, mutta pettymys oli suuri kun sekin ihminen vastasi, että ei luovuus ole pelottavaa vaan se mitä ihmiset saattavat tehdä luovuuden tilassa.... (?!) Humaltuneena vapaudentunteestaan...?

We don't need no education
      We don't need no thoughts controll

Still that's all we get?

• saat mitä ansaitset

Minun mielestä koulusta pitäisi poistaa kaikki ns luovat aineet ja keskittyä jo pienestä pitäen siihen, että ihmisen tulee elättää itsensä ja mahdollinen perheensä työtuloilla.

Piirtää, musisoida ja urheilla ym. voi jokainen vapaa-aikanaan.

• En minä ole mitenkään sitä "kastijärjestelmää" vastaan. Mut mikä risoo, on se että lapsia pakotetaan muotteihin mitkä eivät ole välttämättä heille tehtyjä. Kyllä meistä jokainen jossain vaiheessa paikkansa tässä maailmassa haluaa löytää, mut harvempi meistä haluaa tulla pakotetuksi jonnekin.

Minun yksi duunikaveri tykkää alastamme. Hän on aika hyväkin siinä mitä tekee, toimimme aika hyvin työparina. Mua vaan joskus risoo katsoa sitä kuin vähän hänen ammattitaitoa arvostetaan. Hän kun on luonteeltakin tosi kiltti eikä välttis aina pidä puoliaan kun siihen olisi aihettakin. Hänelle on ollut aika nuoresta lähtien selvää, että haluaa rakennusalalle ja tykkää tehdä käsillään kaikenlasita. Sen kyllä huomaakin työn jäljestä. Mutta on hölmöä luulla, että kun yksi haluaa sitä niin kaikki muutkin. Tai että jokainen löytää samanikäisenä paikkansa maailmassa. Mutta kun jonnekin sitä on aina pakko asetua ja mitä nopeammin, sen parempi. Saadaan nopeammin yksi veronmaksaja lisää, joka ei ikinä kyseenalaista mitään...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      102
      2262
    2. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1428
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1420
    4. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      30
      1365
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1243
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      337
      1078
    7. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      995
    8. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      56
      944
    9. 122
      821
    10. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      82
      806
    Aihe