Poskiontelotulehdus

toivoton2

Hei ! Minulle iski poskiontelotulehdus pari viikkoa sitten. Lauantaina oli jo aika huono ja flunssainen olo, mutta sunnuntaina kunnon räkätauti iski. No, tämä ei tuntunut normaalilta flunssalta vaan siihen sisältyi painetta poskionteloissa. Meninkin heti seuraavana päivänä päivystykseen, josta määräsi antibiooteiks Amoxin 10pv kuurin. Minulle lääkkeiden nielemninen on todella työn edessä, ja jouduinkin murskaamaan kaikki lääkkeet niiden suuren koon vuoksi. Tiedän, ettei kaikille lääkkeille saa tehdä niin, mutta kuulin että Amoxinin saa liuettaa veteen, joten eikö sen saa myös murskata? No, muutaman päivän jälkeen räkäisyys (niistämisen tarve) lähti kokonaan. Ajattelin, että tämä oli tässä. Söin kuurin loppuun niinkuin ennenkin, mutta edelleen kuurin jälkeen laittaessani pään alaspäin tunsin painetta poskionteloissa. No, ei muuta kuin uudestaan päivystykseen. Sama lääkäri määräsi uuden antibioottikuurin, 3pv kestävän. Tälläkään kertaa en onnistunut nielemään niitä... Lääkäri myös kehotti, että huuhtelisin nenääni ns. nenäkannulla. En ole vielä ostanut kyseistä laitetta, mutta olen kyllä kokeillut huuhtomista. Tein sen niin, että laitoin KYLMÄÄ vettä juoksemaan hanasta, "ryystin" sen toiseen sieraimeeni. Vesi ei tullut toisesta sieraimesta ulos... Todennäköisesti kylmän ja suolattoman veden seurauksena limakalvoni ärsyyntyivät ja nyt kurkussa "karhea" tunne. Eli taisin saada jonkinlaisen flunssan huuhtelun seurauksena?

Mikä siis neuvoksi, ei huvittaisi mennä lääkäriin, ehdottavatko punkteerausta??? Voisin tietysti "opetella" nielemään lääkkeitä, ja sitten pyytää kolmatta kuuria. Tai voisin ostaa apteekista nenäkannun, ja tehdä sen oikeaoppisesti. Mikä neuvoksi? Onko muuten kellään tietoa, että kuinka kauan suurinpiirtein kestää että tulehdus leviää otsaonteloihin...?

9

3395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivoton2

Ensimmäisellä kerralla lääkäri katsoi onteloitani ultralla, ja vasemmalta puolelta löytyi märkää, mutta oikealta ei. Olen kuullut, että sitkeän toispuoleisen tulehduksen syynä voi olla ongelmia hampaissa. Onko täysin kaukaa haettua?

• Neitiniiskunen

Ekaks sanon, että älä enää laita suolatonta kylmää vettä nenään. Mulla oli lähes aina flunssan jälkitautina poskiontelotulehdus, kunnes ostin sen nokkakannun apteekista. Sinne siis kädenlämpöistä vettä ja merisuolaa. Mukana tulee ohjeet, mulla loppui ainaiset tulehdukset sen kannun käytön aloittamisen jälkeen.

Yleensä noi antibiootit on semmoisia, että niissä on korkeintaan ohut päällyste, ettei siis haittaa vaikka murskaa. Mun pojalla on ahdas nielu ja hänelle jouduin aikoinaan murskaamaan depotabletitkin, vaihtoehtoja ei ollut.

Ja jos tulehdus leviää otsaonteloon, niin tulee ihan järjetön särky, mutta ei voi ennustaa koska sinne leviää tai leviääkö koskaan. Mun siskolla on tupakoinnin ja astman seurauksena lähes krooninen tulehdustila poskionteloissa, eikä ole otsaan koskaan levinnyt.

En tiedä, käytkö tk-lääkärillä vai erikoislääkärillä, mut suosittelen korva-, nenä- ja kurkkulääkäriä. Mulla aikoinaan oli vakilääkäri, joka aina punkteerasi poskionteloni, kun eivät pelkillä antibiooteilla koskaan loppuneet.

Erikoislääkäri osais myös määrätä sulle lääkkeitä vaik nesteenä, kato et ole ainoa jolla ongelmia tablettien nielemisen kanssa. Ja joskus toispuolisen tulehduksen taustalla voi olla se, et nenän väliseinä on kellellaan toiselle puolelle. Ilmastointi on sillon huonoa. Mulla on näin. Oliko tästä mitään apua?

• toivoton2

Kiitos. Kun kävin tk-lääkärillä ja kysyin nestemäistä/murskattavaa lääkettä, sanoi jotain että ei ole enää muutakuin lapsille niitä. Punkteerausta en haluaisi, mutta tietysti mieluummin se kuin että tulehdus leviää otsaonteloihin. Miten sais selvitettyä, että onko taustalla hammasperäinen ongelma, vai sitten joku rakenteellinen ongelma nenässä? Lähettävätkö mielellään röntgeniin tk:sta? En tiedä viitsisikö mennä sille samalle tk-lääkärille kun määräsi heti ekana päivänä antibiootitkin. Olin tosin todella tukossa silloin. Nyt tuntuu taas että on todella tukossa ontelot, mutta nenä ei varsinaisesti,. Ja sitä räkää ei saa sieltä niistettyä pois.

Oli apua, kiitos ! Täytynee hankkia se nenäkannu. Ja joo voit olla varma etten laita enää kylmää vettä nenään :D

• Neitiniiskunen

No hyvä, mä meinaan en oikein koskaan vaivaudu lukemaan ohjeita, joten olen kokeillut sitä ittekki. Ihan kuin lapsena, kun vipattiin veteen enkä vielä osannut kunnolla uida ja vedin vettä nenään. Yök.

Tk-lääkärit yleensä heti kättelyssä määrää antibiootin, se lukee käypä hoito-suosituksessa luulisin. He ei myöskään ihan helpolla lähde punkteeraamaan, lääke on helpompi vaihtoehto.

Ja jos tahtoo tietää johtuuko tuskat hammasjuurista, niin sitte hammaslääkäripäivystykseen. Siellä ottavat kuvat, tk-lääkäri niitä harvemmin otattaa, eivät osaa tulkita kuvia kunnolla itse.

Olen itse joskus tunkenut itseni hammaspäivystykseen, kun meinasin että hampaat vähintäänkin mätänee suuhun, kun oli niin kovat tuskat ylähampaissa, mut poskiontelotulehdus se sitte olikin. Ja jos et ole ennen ollut punkteerattavana, niin ei se satu, puudutetaan ensin.

• toivoton2

Joo, vähän silti pelottaa toi punkteeraus kun jotkut sanoo että ei tunnu miltään ja jotkut että tuntuu ihan hirveältä. Riippuu tottakai puudutuksesta ja tekijästä. Röntgenkuvat pitäis varmaan ottaa noista poskionteloista.

• Neitiniiskunen

En kyllä ymmärrä, miten punkteeraaminen voi sattua, tai siis miten vois mennä puudutus pieleen. En mäkään kyl terveyskeskukseen tuota menis teettämään, aikoinaan kun valitsin erikoislääkäriä, pyysin lääkärikeskuksesta jotain kilttiä, kärsivällistä vanhaaherraa. Semmoinen löytyi ja hän tunki aina 4 puudutustolloa/sierain, taitaa olla maksimi mitä yleensä mahtuu. Ois saanu lyödä vaik nenän niskaan eikä olis tunnahtanu yhtään.

Josko jotkut mieltää sen paineentunteen kivun kaltaiseks, vaik ei sitä ole. Aluks, kun vettä painetaan onteloihin, luulee että nenä pullistuu irti, kun on röörit niin tukossa, mut hoplaa johan aukeaa ja sit loppu on sitä veden lorottelua. No, oon käynyt reilusti yli 10 kertaa, jotta ei ihme että rupeaa tottumaan.

• saikkaritiimi

Hei.
      Kyllä Amoxinin voi jauhaa, mutta ei suositella koska on kalvopäällysteinen antibiootti. Jauhettuna voi takertua ruokatorveen. Näin kertoo Duodecim.
      Käypä hoito -suositus on kyllä nyt jo muuttunut tuosta vuodesta.

• Punkteeraus

Punkteeraus on ehdottomasti paras apu pitkittyneeseen poskiontelotulehdukseen,
      se helpottaa heti. Viimeks mulla punkteerattiin 2 kertaa ekan viikon aikana ja vielä toisella viikolla kerran plus antibioottia. Käyn korva-, kurkku- ("nenäontelo")lääkärillä,
      hän tekee hyvin ja rutiinilla punkteerauksen. Terveyskeskuksessa ei useinkaan ole kokenutta lääkäriä. Kokemus on tässä eduksi potilaan kannalta...
      Verta voi tulla ihan vähän (nenästä) niistäessä jonkun päivän ajan punkteerauksen jälkeen. Ei kannata pelästyä. Se menee ohi.
      Punkteerausta ei kannata eikä tartte pelätä yhtään !
      Aina on vikisijöitä, joista ihan pikkujututkin on ai-van hir-vei-tä !

• waerstfyghj

Poskiontelotulehdus paranee ihan omia aikojaan, se ei tarvi mitään punkteerauksia tai antibiootteja. Jos ne on toistuvia, niin todennäköisesti kotona, koulussa tai työpaikalla on joku sisäilmaongelma.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe