Talkoita talkoita

Eitaho jaksaa aina

Olen aina ollut toimelias mies ja rakennellut kaikenlaista taloista lähtien. Talkoisiinkin olen aina osallistunu kykyjeni mukaan. Työttömänä en ole ollu päivääkään, vaan toisinaan painan pitkää päivää.

Perhettä on siunaantunut ja nyt on isompien lisäksi kaks pientä "riiviötä :)", joita vaimo hoitaa kotona. Itse osallistun lasten hoitoon kaikkena vapaa-aikana mitä on, eli harrastuksia ei ole ollu kolmeen vuoteen, vaan kaikki liikenevä aika menee lasten kanssa/kodin hoitoon.
Mulla on paljon keskeneräisiä hommia, mitkä olen suosiolla jättänyt myöhemmälle, kun ei vaan repee. Talo lämpee polttopuulla, joten siinäpä ainoo "kodin ulkopuolinen" homma, mikä on hoidettava kotitöiden ja töiden lisäksi.

No. Nyt on sitten niin, että puolison eläkkeellä olevalla veljellä ja äidillä on kevään tullen monenmoista talkoohommaa, mihin saan kutsuja, joista en kehtaa kieltäytyä. Kesälomaa kun on kokonaista kolmeviikkoa, niin joutaahan sitä. Vaimo on kyllä hiilenä näistä talkoista, muttei hänkään ilkeä sukulaisilleen suoraan sanoa, ettei minun aikani tahdo riittää omien hommienkaan tekemiseen. Nämä eläkeläisethän ei itse enää ilmeisimmin muista, mitä se on kun "vapaa-aikaa" ei ole, joten talkoota taas pukkaa.

Tiedän. Olen vätys vässykkä, kun en kehtaa sanoa ei, enkä oikeestaan edes neuvoja tässä kysele. Kun tiedän ne itsekkin. Mutta kiitos kun sain purkaa murheitani.

20

602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asfd sdfg sd

      "Tiedän. Olen vätys vässykkä, kun en kehtaa sanoa ei, enkä oikeestaan edes neuvoja tässä kysele. Kun tiedän ne itsekkin. Mutta kiitos kun sain purkaa murheitani."

      No ainakin sinä tiedostat ongelman!

      Jos et pysty sanomaan suoraan ei, niin älä sano ei, keksit jonkun tekosyyn. Talkoopäivänä voi vaikka sairastua. Taikka sitten voi sanoa, että tulisin kyllä mielelläni, mutta kun auto pitää viedä korjaukseen, tuli työmatka, lapsi on sairas ja sitä pitää hoitaa, olen juuri sopinut toiset talkoot, olet menossa tekemään puita tai jotain muuta vastaavaa.

      Eikä sitä tarvitse kategorisesti kaikesta kieltäytyä. Luistat vaikkapa vain yhdestä hommasta.

    • lapsetensin

      Vaimo sanokoon suoraan! Omia sukulaisiaan kun ovat. Että etsivät joutilasta (eläkeläis)talkoopurukkaa, tekevät hissuttelevat itse kahdestaan (heh, kivat kahden hengen sukutalkoot veljelle plus äidille joilla aikaa on tehdä vaikka viikko yhtä hommaa) tai palkkaavat jonkun tekemään. Niin yksinkertaista. Vie sinä muija ja mukulat viikon kesälomamatkalle sillä välin, että jää lapsillekin jotakin muuta muisteltavaa kuin "isä oli aina töissä tai väsynyt".
      Hauskaa kesälomaa teidän ydinperheelle!

    • mek

      Ei niistä kieltäytyä tarvitse vaan jätät menemättä ja kaikein paraas on kun sanot suoraan ettei ole aikaa ja mikä siinä on ettei voi sanoa ihan suoraan ettei käy. Itse vihaan semmoista kietelyä ja kaartelu vaan sanot suoraan ettei ole aikaa ja intoa muiden hommiin kun oman perheen asiat ensin ja sitten muut. Yksi kaveri otti aikoinaan herneen nenään kun kyytiä pyyteli johonki ja ei aina uskonut kun sanoin että en viitti lähteä kun on muuta tekemistä ja sitten keksin että ole ottanut 4-5 olutta tai muuta alkoholia etten voi ajaa. Jossain yhteydessä muutaman vuoden jälkeen asia tuli esille niin sanoin kaverille että en ollut mitään juonut mutta kun et muuten uskonut niin keksin hyvän tekosyyn ettei tartte mihinkään lähteä kun ei hyvuttanut. Kun talkoo´n ajankohta tulee niin sano että auto hajos ja taytyy korjailla tai asunnossa jotain remonttia niin hyvä tulee mutta paras on että sanot suoraan ja tilatkaa homma ulkopuoliselta jos muuten ei kiinnosta ite tehdä tai sitten sanot että se 50€ tunti niin sopii.

    • jössestä

      Hankala tilanne, mutta vaimosi pitäisi auttaa sinua hoitamaan hankala tilanne. Tarkkaan ottaen sinulle kieltäytyminen on jopa vaativampaa kuin vaimollesi, joka on ikänsä äitinsä tuntenut. Sen takia en ymmärrä, miten vaimosi hermostuminen kotonanne auttaa tilannettanne? Joten mieti hetki, mitä vaimosi sitten tekee, kun sinä sanot ei ja anoppisi ryhtyy arvostelemaan sinua vaimollesi? Pitääkö vaimosi silloinkaan puoliasi? Kyllä teidän täytyy ensin keskenänne päättää asia ja tukea toisianne. Ja kun olette siinä asiassa vahvat ja kypsemmät osaatte kyllä asiallisesti selittää, ettet kerta kaikkiaan saa aikaa auttaa heitä.

      Minusta sinä et ole vätys, vaan mietit asiaa kuinka sen hoitaisi fiksusti. Nyt vain vaimon kanssa miettimään. Myötä- ja vastamäessä.

    • oppeliini1

      Mene vain yhtenä päivänä. Sitten vain rehelisesti ilmoitat että et todellakaan voi tulla enää. "Mutta kun saatte nykyisen hommanne loppuun, minäkin tarvitsisin apuanne piuden sahauksessa ja pilkkomisessa (tai mihin tyohosi tarvitsetkaan apuvoimia), niin että ennen kesän loppua nähdään sitten meillä!"

      Kun he ovat saaneet tyonsä jonkinlaiseen päätokseen, esitä talkoopyynto puittesi pilkkomisesta uudelleen.
      Jos HE tulevat päiväksi, (kuten sinäkin autoit heitä päivän) niin olette sujut. JA peli oli kaikinpuolin reilua.

      Elleivät he vuorostaan tule, tiedät aivan tarkkaan mitä tehdä kun he taas pyytävät avuksi!

      • Eitaho jaksaa aina

        Empä tiiä. Mä teen itte omat hommani. Ovat kyllä toki tarjoutuneet avuksi, mutta tykkään touhuta yksikseni. Eikä mulla sinänsä talkoita vastaan mitään ole. Mukavaahan niissä on.
        Jotenki on vaan elämä menny semmoseksi, ettei työ ja perhe-elämän päälle paljoa aikaa liikene. Ja varmaan väsymyskin painaa.
        Eiväthän he pahuuttaan noita hommia järjestä. Harmittaa vain, ku ei heillä näyttäisi olevan hajuakaan mitä se on, ku ei vaan kerkii.
        No, niinhän tässä käy, että menen auttamaan, mutta otan pienet mukaan. Kattelkoon mummu heitä sitten.

        Kiitos ymmärryksestä. Eihän tää eläminen aina helppoo ole, mutta mukavaa silti enimmäkseen. Hyvää kesää vaan kaikille ja auringon paistetta.


      • asd asd
        Eitaho jaksaa aina kirjoitti:

        Empä tiiä. Mä teen itte omat hommani. Ovat kyllä toki tarjoutuneet avuksi, mutta tykkään touhuta yksikseni. Eikä mulla sinänsä talkoita vastaan mitään ole. Mukavaahan niissä on.
        Jotenki on vaan elämä menny semmoseksi, ettei työ ja perhe-elämän päälle paljoa aikaa liikene. Ja varmaan väsymyskin painaa.
        Eiväthän he pahuuttaan noita hommia järjestä. Harmittaa vain, ku ei heillä näyttäisi olevan hajuakaan mitä se on, ku ei vaan kerkii.
        No, niinhän tässä käy, että menen auttamaan, mutta otan pienet mukaan. Kattelkoon mummu heitä sitten.

        Kiitos ymmärryksestä. Eihän tää eläminen aina helppoo ole, mutta mukavaa silti enimmäkseen. Hyvää kesää vaan kaikille ja auringon paistetta.

        ". Harmittaa vain, ku ei heillä näyttäisi olevan hajuakaan mitä se on, ku ei vaan kerkii. "

        No mistä ne sen tietäis, kun tähän päivään saakka ainahan sinä olet kerennyt? :-)


      • Eitaho jaksaa aina
        asd asd kirjoitti:

        ". Harmittaa vain, ku ei heillä näyttäisi olevan hajuakaan mitä se on, ku ei vaan kerkii. "

        No mistä ne sen tietäis, kun tähän päivään saakka ainahan sinä olet kerennyt? :-)

        Äh! Niin siis kun kumpainenkin on eläkkeellä, niin ehtiihän sitä vaikka mitä. Mutta luulis nyt ymmärtävän ilman sanomistakin, että kuuden hengen perhe-arki ja työt päälle asettaa jotain rajotteita...


      • hoh hoijaa

        Sinä se jaksat joka ketjussa jakaa ohjeistasi!

        Jos ei jaksa niin ei jaksa edes sitä yhtä päivää!


      • käläkälä
        hoh hoijaa kirjoitti:

        Sinä se jaksat joka ketjussa jakaa ohjeistasi!

        Jos ei jaksa niin ei jaksa edes sitä yhtä päivää!

        siis tämä oppeliini1


      • oppeliini1
        käläkälä kirjoitti:

        siis tämä oppeliini1

        Hei "käläkälä",
        Eikos nämä ole keskustelupalstoja? Todella ikävää jos osallistujien mielipiteet vaivaavat sinua :( . Kenties sinäkin voit vain jättää lukematta nimimerkkien, joista et pidä, kirjoitukset. Niin muutkin tekevät. (Itse mukaanlukien :) )


      • mek
        Eitaho jaksaa aina kirjoitti:

        Äh! Niin siis kun kumpainenkin on eläkkeellä, niin ehtiihän sitä vaikka mitä. Mutta luulis nyt ymmärtävän ilman sanomistakin, että kuuden hengen perhe-arki ja työt päälle asettaa jotain rajotteita...

        Sanot talkoisiin pyytäjille että et kerkiä kun oma perhe vie kaiken ajan ja jos ottaa hernee nenään niin sanot että n semmoisia yrityksiä jotka tulevat tekemään ne työt mutta ne ottavat korvauksen siitä.


    • gtuklö

      Tehkää etukäteen perheen kesken lomasuunnitelma. Ja vedotkaa siihen. Sama vapaapäiville. Sitten voi rehellisesti vedota jo tehtyihin suunnitelmiin.

      Juu ei ne talkoot sun töitä ole, vapaaehtoisuuteen ne perustuu. Eli niistä saa kieltäytyä!!!! Ja pitääkin jos ei halua.

    • Liina Anniina

      Näin naisena sanoisin, että se juuri on vaimosi tehtävä, sanoa äidilleen ja veljelleen, että EI KÄY.
      Ymmärrän, että sinun vävynä on ylitsekäymätön paikka ilmaista kielto.

      Jos itse olisin samassa tilanteessa, että minun lähisukulaiseni alkaisivat käyttää ukkokultaani hyväksi, niin ilman muuta se olisin MINÄ joka pistäisin äitylit ja velipojat ruotuun.

      Ukkoni tietysti hoitaisi saman omaan sukuunsa. Eli avioparien kuuluu pitää toistensa puolta sukulaisiin nähden.

      • Oskuli

        "Eli avioparien kuuluu pitää toistensa puolta sukulaisiin nähden."

        Tämä on juuri se lause, jolla erotetaan toinen puoliso vanhasta perheestään tai ainakin saatetaan toinen ikävään ja noloon tilanteeseen.

        Johonkin asti tuo voi toimia, kuten esim. tässä tilanteessa on ok että vaimo sanoo sukulaisilleen, että se meidän isäntä joutaa teidän talkoisiin nyt tänä kesänä 2 päivää, loppu lomasta on jo buukattu täyteen.

        Mutta jos jostakin asiasta alkaa tulla riitaa appivanhempien ja miniän/vävyn välille, niin silloin on paras pysyä pois välistä. Muuten lopputulos on herkästi se että sekä puoliso että vanhemmat syyttää ongelmasta juurikin tätä syytöntä henkilöä. Ja jos ovat yhtään kovapäisempää porukkaa, niin siitä se sitten maailman sota syttyykin, eikä loppua näy!

        Eli jokainen riidelköön omat riitansa, niihin ei pidä vetää mukaan ylimääräisiä: puolisoita, lapsia, vanhempia, sukulaisia, kavereita, ei yhtään ketään ylimääräistä!!!


    • JKKKH

      NINKÖK

      • hgrxtgifx

        Tasapainotteluahan tuo on, kun toisaalta perhettä pitää auttaa ja toisaalta kun on Se yksi taitava, niin hommaa kaatuu niskaan ihan liikaa. Itse ehdottaisin, että miettisit missä anoppi ja tämä veli voisivat teitä auttaa--kun olette jo siellä, ehkäpä he voisivat vahtia lapsia talkoopäivän ja seuraavan niin saisitte olla vaimon kanssa kerrankin kaksistaan? Sitten lähtisitte ihan omalle retkelle? Myös rajoittaminen on tarpeen-- eli sanot ihan suoraan, että tässä perhe ja työtilanteessa voit antaa talkootöihin päivän per kesäloma, ettei ala työt laajenemaan kuin pullataikina. Ala kuitenkin nyt laittaa rajoja, koska muuten jossain vaiheessa et vaan jaksa ollenkaan ja saat aikaiseks ihan turhaan jonkun perhedraaman. Sun on myös itse helpompi laittaa rajoja kuin vaimosi, naisia kun uskotaan näissä asioissa usein huonommin.


    • Kokemusta on

      Älä mene. Itselläni tilanne ollut sama. Vaimon mielestä meidän pitää auttaa appivanhempia koska ha ovat auttaneet meitä (=antaneet rahaa vaimolleni). Muutama kerta autettu heidän rakentamishommissa . ja appi ollut vain neuvomassa ja komentelemassa. Minä olen kuulemma surkea työmies. Olen itse insinööri ja korjannut meidän perheen oman mökin jne, osaan muutakin tehdä mutta appiukko joka on ollut duuanri haistattaa mulle koko ajan. Viime viikonloppu meni välit poikki. Ei huvittaisi edes mennä edes hänen 80-vuotisjuhliin jotka ovat elokuussa.

      • 9+17

        En kyllä viitsis alkaa 80v kanssa riitelemään ja välejä katkomaan. Eiköhän nuo katkea jo luonnostaan ihan tuotapikaa kun ukko muuttaa mullan alle.

        Vanhan ihmisen riidanhalu on alkumerkki muistisairaudesta.


      • Kokemusta on
        9+17 kirjoitti:

        En kyllä viitsis alkaa 80v kanssa riitelemään ja välejä katkomaan. Eiköhän nuo katkea jo luonnostaan ihan tuotapikaa kun ukko muuttaa mullan alle.

        Vanhan ihmisen riidanhalu on alkumerkki muistisairaudesta.

        Ei katkea. Äijä on terve kuin pukki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6765
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4027
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2045
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe