syön tällä hetkellä 1700 kcal ja kulutan niistä liikunnalla 600 kcal pois (sain hetki sitten sykemittarin joka näyttää tarkasti kulutuksen) ja huomasin että syön liian vähän.
laskin mun "peruskalorinkulutuksen" eli sen mitä tarvii ilman liikuntaa ja se oli 1400. sitten laskin että paljon tarviin liikunnan kanssa nii se oli 2310.
ajattelin että haluaisin laihtua 1 kg viikossa. ja yks kg on 7000 kcal (sanokaa jos oon väärässä) niin 7000 jaettuna 7 on 1000. mun pitäis siis saaha ruokavaliosta pois 1000 kcal per päivä.
600 kcal pois liikunnasta ja 400 kcal pois ruuista eli syön päivässä 1930 kcal.
onko tuo 1930 kcal liikaa? syönkö oikein ja onko ylipäätään teoriani oikein?
jos syön päivittäin 1930 kcal ja kulutan liikunnalla 600 kcal, laihdunko?
laskin kulutukseni tällä kaavalla (BMR=655 (4.3 x weight in lbs) (4.7 x height in inches) – (4.7 x age in years)) ja kerroin sen tällä (Moderately Active: BMRx1.55)
kiitos vastauksista!
kommenttia mun kalorimäärään
16
424
Vastaukset
- Ei ihan riitä...
Aika kovaa treeniä vedät, jos saat liikunnalla 600 kcal pois. Yli tunti juoksua 12 km/h vauhdilla? Vai mitä ihmettä?
Paha sanoa onko 1930 kcal sulle liikaa, kun et kertonut kokoasi ja peruskulutustasi. - oikeinko1
oon 159 cm pitkä ja painan 57 kg ja 16 v ja peruskulutus on 1400 kcal jos sitä tarkotit.
mun sykemittari näyttää että 300 kcal lähti lihaskuntojutskissa (nostelen painoja ja sitte oman keho painona) ja sitten 300 kcal aerobisessa (cardio englanniksi :D). tunti kumpaaki eli 2 h päivittäin.
kiitos sullle vastauksesta toivottavasti selkes =)- cuba libre
Kooma-aineenvaihduntasi on noin 1400kcal päivässä. Kulutuksesi sairaalaoloissa on keskimäärin kaltaisillasi luokkaa 1500-1600kcal/d. Normielämässä peruskulutuksesi, ilman lisäliikuntoja tai fyysistä työtä lienee 1800-2000kcal/d.
1930kcal -- nojoo, aika sopiva voisi olla, mikäli tosissasi haluat laihduttaa. Kilo viikossa -- no, se ei sinun painoluokassa yksinkertaisesti ole missään muotoa terveellistä, päinvastoin, vahingollista. Eli unohda se ja pyri pysyvään, terveelliseen nuoren ihmisen elämään. En kyllä edes laihduttaisi kuurilla. - Ei ihan riitä...
cuba libre kirjoitti:
Kooma-aineenvaihduntasi on noin 1400kcal päivässä. Kulutuksesi sairaalaoloissa on keskimäärin kaltaisillasi luokkaa 1500-1600kcal/d. Normielämässä peruskulutuksesi, ilman lisäliikuntoja tai fyysistä työtä lienee 1800-2000kcal/d.
1930kcal -- nojoo, aika sopiva voisi olla, mikäli tosissasi haluat laihduttaa. Kilo viikossa -- no, se ei sinun painoluokassa yksinkertaisesti ole missään muotoa terveellistä, päinvastoin, vahingollista. Eli unohda se ja pyri pysyvään, terveelliseen nuoren ihmisen elämään. En kyllä edes laihduttaisi kuurilla.Ei se ole mikään "kooma"-aineenvaihdunta. Se on normaalin peruspullan kuulutus, joka ei liiku lainkaan eikä tee työtä, makaa vain tv:tä katsellen. Mun peruskulutus on 1300 kcal. Ja tosiasia on, että jollen nosta energiankulutustani liikunnalla ja työtä tekemällä, lihon jos syön tuon yli. Nähty on.
- cuba libre
Ei ihan riitä... kirjoitti:
Ei se ole mikään "kooma"-aineenvaihdunta. Se on normaalin peruspullan kuulutus, joka ei liiku lainkaan eikä tee työtä, makaa vain tv:tä katsellen. Mun peruskulutus on 1300 kcal. Ja tosiasia on, että jollen nosta energiankulutustani liikunnalla ja työtä tekemällä, lihon jos syön tuon yli. Nähty on.
Tuolla tavoin se menee: http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Energia-aineenvaihdunta-120 Kyse on perusaineenvaihdunnasta, ei normaalin arkipäivän kulutuksesta.
Eli pitää täysrötkönä keskimääräisen ihmisen olla, että kulutus=perusaineenvaihdunta. Kevyellä aktiivisuustasolla ( vaikkapa autolla liikkuva konttorirotta ) kerroin on 1.3, jota käytin. 1.3*1400 = 1820 kcal/d = peruskulutus keskimääräisellä 59-kiloisella 16-vuotiaalla tytöllä, joka ei liiku.
Eli se laskennallinen 1400 kcal/d ei ollut toteutunut kulutus ilman lisäliikuntaa. Miksi niin pitäisi uskotella?
Toki jos on kitudieeteillä vetänyt itsensä suht lihaksettomaksi, on perusaineenvaihdunta sitten keskimääräistä alhaisempi.
Mutta kysymys kuuluu: Miksi 16-vuotiaalle tytölle pitäisi tehdä arvioita keskimääräistä alhaisemman perusaineenvaihdunnan perusteella? - cuba libre
Ei se ole mikään "kooma"-aineenvaihdunta. Se on normaalin peruspullan kuulutus, joka ei liiku lainkaan eikä tee työtä, makaa vain tv:tä katsellen. Mun peruskulutus on 1300 kcal. Ja tosiasia on, että jollen nosta energiankulutustani liikunnalla ja työtä tekemällä, lihon jos syön tuon yli. Nähty on.
Niin ja ravitsemusterapeutti Patrik Borg ei ole törmännyt yhteenkään asiakkaseen, joka ei 1500kcal dieetillä olisi laihtunut...
Muttamutta, sitä on helppoa arvioida syömänsä kalorit väärin. Todella helppoa. Voi olla että sinäkin olet todellisuudessa syönyt jotain 1600kcal settiä... Vai kuinka pitkän ajanjakson olet tarkkaillut syömiäsi kaloreita riittävällä tarkkuudella? 3kk tiukkaa kirjanpitoa jokaisesta suupalasta? - oikeinko1
cuba libre kirjoitti:
Tuolla tavoin se menee: http://keho.net/artikkelit/naytaartikkeli/Energia-aineenvaihdunta-120 Kyse on perusaineenvaihdunnasta, ei normaalin arkipäivän kulutuksesta.
Eli pitää täysrötkönä keskimääräisen ihmisen olla, että kulutus=perusaineenvaihdunta. Kevyellä aktiivisuustasolla ( vaikkapa autolla liikkuva konttorirotta ) kerroin on 1.3, jota käytin. 1.3*1400 = 1820 kcal/d = peruskulutus keskimääräisellä 59-kiloisella 16-vuotiaalla tytöllä, joka ei liiku.
Eli se laskennallinen 1400 kcal/d ei ollut toteutunut kulutus ilman lisäliikuntaa. Miksi niin pitäisi uskotella?
Toki jos on kitudieeteillä vetänyt itsensä suht lihaksettomaksi, on perusaineenvaihdunta sitten keskimääräistä alhaisempi.
Mutta kysymys kuuluu: Miksi 16-vuotiaalle tytölle pitäisi tehdä arvioita keskimääräistä alhaisemman perusaineenvaihdunnan perusteella?kiitos sulle vastauksista ja oikestaan tätä just hainki. nettisivulla mistä mää oon poiminu nuo luvut ollaan kans tota mieltä sun kans. että se 1400 pittää kertoo sillä määrällä miten paljon liikkuu.
oon laihtunu jotain 4 kg sillä kun oon syöny 2 kk terveellisesti, puhtaasti (ei prosessoituja ruokia) ja kalorit ollu siinä 1700. punnitten kaikki mitä syön paitsi kouluruuan kaloreita en pysty laskemaa mutta niillä on laihtunu. onko mittää järkee pienentää vielä kalorimäärää vaikka oon jo laihtunu tolla 1700 ja kun oon vielä lisänny liikuntaa nii sitten tuo 1900 ois hyvä.
kiitos sulle paljon=) - Ei ihan riitä...
cuba libre kirjoitti:
Niin ja ravitsemusterapeutti Patrik Borg ei ole törmännyt yhteenkään asiakkaseen, joka ei 1500kcal dieetillä olisi laihtunut...
Muttamutta, sitä on helppoa arvioida syömänsä kalorit väärin. Todella helppoa. Voi olla että sinäkin olet todellisuudessa syönyt jotain 1600kcal settiä... Vai kuinka pitkän ajanjakson olet tarkkaillut syömiäsi kaloreita riittävällä tarkkuudella? 3kk tiukkaa kirjanpitoa jokaisesta suupalasta?Kyllä mä tiedän.
Tiedän myös, että olen syönyt puoli vuotta 3000-4000 kcal/pvä, lihas on kasvanut eikä läskiä ole tullut. Ja mitenköhän? Niin, olen kuluttanut sen kaiken. Raskas punttitreeni, parin tunnin lenkki ja 8 tuntia raskasta työtä päivässä. Ja koko on 160 cm ja 54-56 kg. Ruokapäivä kirjaa olen pitänyt aikoinani vuosia, en nyt enää vuoteen kuin satunnaisesti.
Tietysti energiankulutus nousee kun aktiviteetti lisääntyy. Edelleenkin voin vaan kertoa, että lihon jos makaan vaan kotona ja syön 1500 kcal. Silloin olin toki vähemmän lihaksikas kuin nyt, kehon koostumushan vaikuttaa myös.
Kerron nyt vielä senkin, että mulla on aika tarkka kaloritietous, johtuen edesmenneestä syömishäiriöstä. Jokainen ihminen on omanlaisensa, mutta oman kroppani asiantuntijuudessa olen ihan friikki ;-). - Ei ihan riitä...
Kyllä mä tiedän.
Tiedän myös, että olen syönyt puoli vuotta 3000-4000 kcal/pvä, lihas on kasvanut eikä läskiä ole tullut. Ja mitenköhän? Niin, olen kuluttanut sen kaiken. Raskas punttitreeni, parin tunnin lenkki ja 8 tuntia raskasta työtä päivässä. Ja koko on 160 cm ja 54-56 kg. Ruokapäivä kirjaa olen pitänyt aikoinani vuosia, en nyt enää vuoteen kuin satunnaisesti.
Tietysti energiankulutus nousee kun aktiviteetti lisääntyy. Edelleenkin voin vaan kertoa, että lihon jos makaan vaan kotona ja syön 1500 kcal. Silloin olin toki vähemmän lihaksikas kuin nyt, kehon koostumushan vaikuttaa myös.
Kerron nyt vielä senkin, että mulla on aika tarkka kaloritietous, johtuen edesmenneestä syömishäiriöstä. Jokainen ihminen on omanlaisensa, mutta oman kroppani asiantuntijuudessa olen ihan friikki ;-).Lisään nyt vielä, että ympäripyöreästihän naisille sanotaan päivän kulutukseksi 2000 kcal. Se sisältää kaiken normaalin aktiivisuuden eli kevyen työssä käynnin ja hyötyliikunnan. Nopeastihan kulutus laskee, jollei tee mitään, ei käy töissä ja makaa kotona. Helposti pelkällä työn tekemisellä 8 h ja kaupassa käymisellä rappujen ravaamisella kuluu päivässä 700 kcal. Ajatustyökin kuluttaa kaloreita.
- Ei ihan riitä...
Lisään nyt vielä, että ympäripyöreästihän naisille sanotaan päivän kulutukseksi 2000 kcal. Se sisältää kaiken normaalin aktiivisuuden eli kevyen työssä käynnin ja hyötyliikunnan. Nopeastihan kulutus laskee, jollei tee mitään, ei käy töissä ja makaa kotona. Helposti pelkällä työn tekemisellä 8 h ja kaupassa käymisellä rappujen ravaamisella kuluu päivässä 700 kcal. Ajatustyökin kuluttaa kaloreita.
No heh... kun ei saa millään kaikkea samaan ;-D
Eli. Saman verran syövät ja liikkuvat kaksi ihmistä voivat olla toinen lihava ja toinen hoikka. Yleinen aktiivisuus voi kuluttaa toiselta jopa 1000 kcal päivässä enemmän kuin toiselta. Ihan siis sellainen perusvireys ja asioiden kanssa touhuaminen. Mulla on yksi tällainen ystävä, joka syö aivan käsittämättömiä annoksia mitä vaan ja on hoikka. Hän on aivan käsittämätön supertehoilija, oikein ADHD, ei hetkeäkään paikoillaan. Sitten toinen kaverini ei kovin paljoa syö, mutta ei jaksa mitään ihmeempiä työpäivän jälkeen tehdäkään, ja on lihava (ja vaikka lihavuus nostaa kulutustakin).
Aika vaikeaa on vieraan ihmisen kulutuksesta sanoa muuta kuin suuntaa antavaa. - cuba libre
No heh... kun ei saa millään kaikkea samaan ;-D
Eli. Saman verran syövät ja liikkuvat kaksi ihmistä voivat olla toinen lihava ja toinen hoikka. Yleinen aktiivisuus voi kuluttaa toiselta jopa 1000 kcal päivässä enemmän kuin toiselta. Ihan siis sellainen perusvireys ja asioiden kanssa touhuaminen. Mulla on yksi tällainen ystävä, joka syö aivan käsittämättömiä annoksia mitä vaan ja on hoikka. Hän on aivan käsittämätön supertehoilija, oikein ADHD, ei hetkeäkään paikoillaan. Sitten toinen kaverini ei kovin paljoa syö, mutta ei jaksa mitään ihmeempiä työpäivän jälkeen tehdäkään, ja on lihava (ja vaikka lihavuus nostaa kulutustakin).
Aika vaikeaa on vieraan ihmisen kulutuksesta sanoa muuta kuin suuntaa antavaa.2000kcal varmasti on ympäripyöreä keskimääräisaktiivisen keskimääräisnaisen kulutus. Aika pienistä virroista ne suuret purot tulevat. Kyllähän sitä lepoaineenvaihdunta helposti voi jonkun 5-10% poiketa suuntaan tai toiseen. Ja yleinen aktiivisuus sekä häärääminen toki vaikuttaa kokonaiskulutukseen huomattavasti. Jopa sormien naputtelu vaikuttaa.
Mutta tuntemattomille ei kait oikein voi tehdä arvioita kuin sen perusteella, miten asia keskimäärin on. 59-kiloinen 16-vuotias tyttö, joka ei tee raskasta työdä, kuluttanee keskimäärin jotain 1800-2100 kcal/d kuntoilut sen päälle. Ja voi toki olla ihan perusterveitä ääritapauksia tuon alueen ulkopuolella myös :) Onhan siinä eroa, tapaus 1800kcal/d vs. 2100 kcal/d. Pitkällä juoksulla jo tuollainen 300kcal klappi vaikuttaa paljon. - cuba libre
oikeinko1 kirjoitti:
kiitos sulle vastauksista ja oikestaan tätä just hainki. nettisivulla mistä mää oon poiminu nuo luvut ollaan kans tota mieltä sun kans. että se 1400 pittää kertoo sillä määrällä miten paljon liikkuu.
oon laihtunu jotain 4 kg sillä kun oon syöny 2 kk terveellisesti, puhtaasti (ei prosessoituja ruokia) ja kalorit ollu siinä 1700. punnitten kaikki mitä syön paitsi kouluruuan kaloreita en pysty laskemaa mutta niillä on laihtunu. onko mittää järkee pienentää vielä kalorimäärää vaikka oon jo laihtunu tolla 1700 ja kun oon vielä lisänny liikuntaa nii sitten tuo 1900 ois hyvä.
kiitos sulle paljon=)Jokainen meistä on yksilö ja jos paino putoaa 1700kcal ruokavaliolla, niin hittojakos sitä silloin pienentämään. Siinä voi tulla ongelmia. Ja jos riuduttaa niin kannattaa nostaa vähän syömisiä. Mutta välttää liian kuntoilun kierrettä myös. Toki 16-vuotiaat jaksavat yleensä touhuta aika tavalla, parempi se on kuin lösähtää soffalle sipsipussin seuraksi. Siit ei hyvä seuraa. Terveellistä sekä maittavaa ruokaa, niin kroppa ainakin sitten voi hyvin ja se sitten myös näkyy uloskinpäin :) Joskus muuten voi plussakaloritkin olla perusteltuja.
- Ei ihan riitä...
Peruskulutus 1400 kcal päivässä. Ja pitäisi saada kilo pois viikossa? Ei onnistu. 1400 - 1000 on 400 kcal. Jos liikut sen 600 kcal edestä, saat syödä 1000 kcal päivässä. Et pysty liikkumaan noin pienillä kaloreilla.
1200 kcal päivässä on ehdoton minimi. 1500 kcal sisältää ne ravintoaineet joita sun elimistö välttämättä tarvitsee pysyäkseen toimivana ja terveenä.
Olet normaalipainoinen, joten unohda laihduttaminen. - cuba libre
Minun tilanteeni:
Lisää vielä peruskulutus vs. perusaineenvaihdunta asiasta. Väittämäni eivät todellakaan ole omaa keksintöäni, vaan perustuvat tutkittuun tietoon, asiantuntijoiden laskelmiin.
Minun tapauksessa:
ENERGIALASKELMA Toteutunut Suositus
Ravinnosta saatu energia 2909 kcal 3245 kcal
Peruskulutuksen energia -2906 kcal -2939 kcal
Viikon keskimääräinen liikunta -305 kcal -305 kcal
Päivän energiavaje -302 kcal 0 kcal
Peruskulutukseni energia on siis 2900kcal. Perusaineenvaihduntani kuitenkin on 1900kcal, mikä mielestäni poikkeaa aikatavalla oikeiden asiantuntijoden laatimien kaavojen mukaan lasketusta peruskulutuksesta, johon sisältyy mm. ruuan prosessointiin kulunut enegia. Eli siis perusaineenvaihdunta todellakin on lähellä kooma-aineenvaihduntaa. - ex läski.
Minä laihduin 25 kg enkä laskenut yhtään kaloria. Kalorien lasku on ihan turhaa hommaa. Jos syö terveellisesti ja liikkuu säännölisesti niin laihtuu ilman kalorien laskemista.
- cuba libre
Totta. Itsekin laihdun (vain) 16kg ilman kalorien laskentaa. Sen jälkeen käytin laskuria katsoakseni, että kaikki on kohdillaan. Oli liian vähän rasvaa. Senkin huomasin, että toteutuneet kalorit olivatkin olleet jonkinverran arviotani isommat.
En suosittele kalorilaskuria. Mutta turha sitä on tulla väittämään, että syö niin-ja-niin paljon, ellei ole tiukasti kirjannut jok'ikistä suupalaa pitkähköltä ajalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645160Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662347- 2622342
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362339Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191574Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191438Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491028- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927