Huomenta kaikille.
Millaisiin tabuihin olet törmännyt ateismista keskustellessasi?
Ite oon ainakin huomannu seuraavat:
- ateismin historia (vuorovaikutus erilaisissa yhteiskunnissa eriaikoina)
- ateismin aatesisältö (ateismin ilmeneminen erilaisissa sosiaalisissa konstruktioissa ja yhteiskuntajärjestelmissä)
- ateismin spiritualiteetti (kokemus omasta itsestä lähtemättömästä toiminnasta, jolle ei ole vielä olemassa loogista tai toiminnallista selitysmallia)
- ateismi ja seremoniallisuus (esim. ateistikirkon, ateistiseremoinioiden yms. vertaaminen teismin vastaavaan ihmisten sosiaalisena toimintana. Ja osana ateismin aatehistoriaa)
- ateismin rajapinnat (ateismin ilmeneminen suhteessa kaikkeen ei ateistiseen ja itseensä)
- ateismin vaikutusalue (ateismin vaikutus yhteiskunnan ja yksilöiden toimintaan)
- ateismin sisältö (ateismin aatteet, ateismin biokemia, yms.)
Jos noista pyrkii aloittamaan keskustelua niin heti on joku fundisateisti kiistämässä asiaa.
Ateismin tabuaiheet
50
321
Vastaukset
- netrunner
Yksikään noista ei ole tabu, mutta monet ovat aiheita, joista ei yksinkertaisesti pysty keskustelemaan, koska niitä ei ole olemassa (esim. ateismin aatehistoria ja ateismin sisältö=aatteet, biokemia). Mutta jostain syystä sinä et vain suostu hyväksymään sitä ikävää tosiasiaa, että ateismi ei ole aate. En tiedä, miksi se on sinulle niin vaikeaa. Postaat näitä samoja aloituksia samalla sisällöllä, ja jokaikinen kerta sinulle kerrotaan, että ATEISMI EI OLE AATE, muuta sinä et vain sitä voi uskoa ja ymmärtää. Etkö jo kyllästy lukemaan niitä samoja vastauksia samoihin kysymyksiisi? Vastaukset eivät tule muuttumaan, koska ateismin määritelmä ja sisältö eivät ole muuttuneet.
- kretarded
>>Millaisiin tabuihin olet törmännyt ateismista keskustellessasi?
- Esko nolla
Uskovaisten kanssa olen törmännyt seuraaviin tabuihin:
- uskovaiset valehtelevat
- uskovaiset kusettavat ihmisiä silmät kirkkaina
- uskovaiset tuomitsevat kaiken paitsi itseään ja valheellista oppiaan
- uskovaiset palvovat saa-tanaa ja lähettävät siksi mieluusti kenet tahansa haluavat hel-vettiin
- uskovaiset pitävät hel-vettiin lähettämistä hyvätapaisena lähimmäisrakkautena
- uskovaiset ovat itsekin ateisteja kieltäessään kaikki muut jumalat paitsi ei omaansa
- uskovaiset tekevät jumalastaan kilven ja tekeytyvät sen takaa paremmiksi kuin muut ihmiset
- uskovaiset vain luulevat, mutta eivät halua tietää yhtään mitään
- uskovaiset luulevat, että käärmeet ja aasit puhuvat muina miehinä
- uskovaiset kaatuilevat selälleen ja luulevat sitä ihmeeksi
- uskovaiset puhuvat siansaksaa ja väittävät sitä järkeväksi kielillä puhumiseksi, vaikka eivät itsekään ymmärrä mitä mongertavat
- uskovaiset ovat ihmeparantuvinaan sairauksista, mutta kuolevat kohta samaan tautiin, josta mukamas ihmeparantuivat
- uskovaiset luulevat elävänsä ikuisesti, vaikka heistä ei kukaan ole jatkanut saarnaamistaan kuolemansa jälkeen
- uskovaiset homoilevat, raiskaavat tyttäriään ja pappismiehet sekaantuvat rippikoulupoikiin, mutta heidän onnekseen se mielikuvitusjulli antaa mitä tahansa anteeksi
Jos näistä aloittaa keskustelun, fundishellarit ottavat herneen nenänsä heti. Tiedätkö mitä on 'not even wrong' ja Dunning-Kruger efekti?
Pidät itseäsi älykkäänä ja "tiedät" mitä ateismi on. Kun muut osoittavat sinulle, että käsityksesi ovat vääriä, et hyväksy sitä, että olet väärässä, vaan julistat asioiden olevan tabuja. Sinulle on oikeasti turha vääntää rautalangasta, koska olet kyvytön myöntämään sitä, että olet lähtökohtaisesti väärässä. En tarkoita sanoa, että olisit tyhmä, et vain voi ymmärtää olevasi väärässä vaikka muut sen sinulle kertovat.- ateismi=vain jne...
Besserwisser-efekti jota ateistit täällä suosivat, on sellainen että
ateismia ei saa arvostella, koska tämä on keskustelua ateismista
ja se tarkoittaa että vain uskovia, uskontoja arvostellaan. - kretarded
ateismi=vain jne... kirjoitti:
Besserwisser-efekti jota ateistit täällä suosivat, on sellainen että
ateismia ei saa arvostella, koska tämä on keskustelua ateismista
ja se tarkoittaa että vain uskovia, uskontoja arvostellaan.No miten sinä haluat arvostella sitä että joku ei usko jumaluuksiin? Mitä arvosteltavaa siinä on?
- Nedda´
kretarded kirjoitti:
No miten sinä haluat arvostella sitä että joku ei usko jumaluuksiin? Mitä arvosteltavaa siinä on?
Jokaisessa asiassa, jota ihminen tekee tai ajattelee on jotain arvioimista. Kaikki riippuu näkökulmasta ja kannasta.
Parhaissa tapauksissa asioissa voidaan päästä käsiksi niihin olenneisesti vaikuttaviin seikkoihin ja perustellen osoittaa ovatko ne käytännössä tosia.
Eräs olennainen "funktio", jota ei tule unohtaa on raha. Kuinka nopeasti se tulee takaisin, kun sijoitus tai investointi on tehty.
Loppu on pelkkää lippusten täyttämistä, jargonia tai hempeilyä. - 10+12
Nedda´ kirjoitti:
Jokaisessa asiassa, jota ihminen tekee tai ajattelee on jotain arvioimista. Kaikki riippuu näkökulmasta ja kannasta.
Parhaissa tapauksissa asioissa voidaan päästä käsiksi niihin olenneisesti vaikuttaviin seikkoihin ja perustellen osoittaa ovatko ne käytännössä tosia.
Eräs olennainen "funktio", jota ei tule unohtaa on raha. Kuinka nopeasti se tulee takaisin, kun sijoitus tai investointi on tehty.
Loppu on pelkkää lippusten täyttämistä, jargonia tai hempeilyä.''Jokaisessa asiassa, jota ihminen tekee tai ajattelee on jotain arvioimista. Kaikki riippuu näkökulmasta ja kannasta. ''
Sepä se, ei kuitenkaan kannata yrittää liimata kaikenlaista ylimääräistä asiaan, jota haluaa arvioida. - voi voi minnuu
10+12 kirjoitti:
''Jokaisessa asiassa, jota ihminen tekee tai ajattelee on jotain arvioimista. Kaikki riippuu näkökulmasta ja kannasta. ''
Sepä se, ei kuitenkaan kannata yrittää liimata kaikenlaista ylimääräistä asiaan, jota haluaa arvioida."Sepä se, ei kuitenkaan kannata yrittää liimata kaikenlaista ylimääräistä asiaan, jota haluaa arvioida."
Mutku mutku... Miten mä sit voin ateismia arvostella? Nedda´ kirjoitti:
Jokaisessa asiassa, jota ihminen tekee tai ajattelee on jotain arvioimista. Kaikki riippuu näkökulmasta ja kannasta.
Parhaissa tapauksissa asioissa voidaan päästä käsiksi niihin olenneisesti vaikuttaviin seikkoihin ja perustellen osoittaa ovatko ne käytännössä tosia.
Eräs olennainen "funktio", jota ei tule unohtaa on raha. Kuinka nopeasti se tulee takaisin, kun sijoitus tai investointi on tehty.
Loppu on pelkkää lippusten täyttämistä, jargonia tai hempeilyä."Jokaisessa asiassa, jota ihminen tekee tai ajattelee on jotain arvioimista. Kaikki riippuu näkökulmasta ja kannasta.
Parhaissa tapauksissa asioissa voidaan päästä käsiksi niihin olenneisesti vaikuttaviin seikkoihin ja perustellen osoittaa ovatko ne käytännössä tosia.
Eräs olennainen "funktio", jota ei tule unohtaa on raha. Kuinka nopeasti se tulee takaisin, kun sijoitus tai investointi on tehty.
Loppu on pelkkää lippusten täyttämistä, jargonia tai hempeilyä. "
Jaahas, puppulausegeneraattori yskähti käyntiin.voi voi minnuu kirjoitti:
"Sepä se, ei kuitenkaan kannata yrittää liimata kaikenlaista ylimääräistä asiaan, jota haluaa arvioida."
Mutku mutku... Miten mä sit voin ateismia arvostella?"Mutku mutku... Miten mä sit voin ateismia arvostella? "
Jospa arvostelisit ateismia ilman turhien lisäkkeiden liittämistä.- Hjuvittas
ertert kirjoitti:
"Mutku mutku... Miten mä sit voin ateismia arvostella? "
Jospa arvostelisit ateismia ilman turhien lisäkkeiden liittämistä.höpöhöpö ja väärin ovat hyviä lisäkkeitä
"ateismin historia"
Ei ole tabu. Ateistit eivät vain tyydy hiljaa katsomaan vieressä, kun sinä vääristelet aihetta.
"ateismin aatesisältö"
Ei ole tabu. Ainoa ongelma on siinä, että ateismi ei ole aate ja sinä vain pyrit vääristelemään asiaa kuvittelemalla ateismiin kaikenlaista, mitä siihen ei kuulu.
"ateismin spiritualiteetti"
Ei ole tabu. Ainoa ongelma on siinä, että ateismissa ei ole spiritualiteettiä ja sinä vain pyrit vääristelemään asiaa kuvittelemalla ateismiin kaikenlaista, mitä siihen ei kuulu.
"ateismi ja seremoniallisuus"
Ei ole tabu. Asiaa on käsitelty täällä monia kertoja vailla mitään häiriöitä. Jos asiaa käsitellään avoimesti, miten se muka olisi tabu.
"ateismin rajapinnat"
Ei ole tabu. Asiaa on käsitelty täällä monia kertoja vailla mitään häiriöitä. Jos asiaa käsitellään avoimesti, miten se muka olisi tabu.
"ateismin vaikutusalue"
Ei ole tabu. Asiaa on käsitelty täällä monia kertoja vailla mitään häiriöitä. Jos asiaa käsitellään avoimesti, miten se muka olisi tabu.
"ateismin sisältö"
Ei ole tabu. Asiaa on käsitelty täällä monia kertoja vailla mitään häiriöitä. Jos asiaa käsitellään avoimesti, miten se muka olisi tabu.
"Jos noista pyrkii aloittamaan keskustelua niin heti on joku fundisateisti kiistämässä asiaa. "
sinulle siis tabu tarkoittaa sellaista asiaa, jossa sinä väität, että jokin asia on tietyllä tavalla ja kun sinun idioottimaista vääristelyäsi ei sokeasti hyväksytä, on aihe muka tabu.
Jospa jatkossa et käyttäisi sanoja, joiden sisältöä sinä et ymmärrä."- ateismin historia (vuorovaikutus erilaisissa yhteiskunnissa eriaikoina)"
Ateismia on esiintynyt eri yhteikunissa eri aikoina. Mutta silloinkin on kyseessä jokin muu aate tai asia, kuin vain itse ateismi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paroni_d'Holbach
Esimerkiksi Paroni d'Holbachin naturalismia edustavat näkemykset.
Mm tästä on ollut juttua palstalla.
"- ateismin aatesisältö (ateismin ilmeneminen erilaisissa sosiaalisissa konstruktioissa ja yhteiskuntajärjestelmissä)"
No aika moni asia toimii yhteiskunnissa ilman jumalia. Tekeekö se vaikka demokratiasta ateistisen. Kun se ei kerta sisällä mitään ylempiä entiteettjä?
"- ateismin spiritualiteetti (kokemus omasta itsestä lähtemättömästä toiminnasta, jolle ei ole vielä olemassa loogista tai toiminnallista selitysmallia)"
“Älä haikaile menneitä, älä uneksi tulevaisuudesta, keskitä mielesi nykyhetkeen" -Buddha
"- ateismi ja seremoniallisuus (esim. ateistikirkon, ateistiseremoinioiden yms. vertaaminen teismin vastaavaan ihmisten sosiaalisena toimintana. Ja osana ateismin aatehistoriaa)"
http://www.youtube.com/watch?v=gzzThKoe15E
Siinä pätkä Englannissa toimivan ateistikirkon menoista.
Tässä nyt muutamia.- sjrs
Ennen vuotta 1923 oli rikos olla kuulumatta lutherilaiseen kirkkoon. Ennen sitä suomalaiset tappoivat toisiaan sisällissodassa. Sen jälkeen tapettiin muita kansoja. Pikkuhiljaa ateismin yleistyessä sodat ja tappaminen suomessa on vähentynyt dramaattissesti.
- sjrs
Suurin ongelma keskustelussa ateismista ja uskunnoista on se että uskuvaiset eivät voi tajuta että joku ei usko mihinkään. Tämä sotii uskovaisten mielestä kaikkea ja kaikkia vastaan. Älykästä keskustelua ei voi käydä uskovaisten kanssa väkivallan ja vihan takia. Uskovaiset ovat nopeita tuomitsemaan alimpaan helvettiin heti kun keskustelu menee uskovaisten mielestä väärään suntaan. Raamatulla lyöminen on jokseenkin sama asia kuin keskustellessa nationalismistä eli heti kun joku ottaa natsikortin esiin keskustelu loppuu.
- N.Smar
Täällä ateisti tuntuu lähinnä ymmärtävän uskonnolla kristinuskon ja kritisoi muitakin uskontoja kuin ne olisivat kristinusko vaikka väitteet pätisivät vain ja ainoastaan kristinuskoon tai muihin Lähi-Idästä peräisin oleviin uskontoihin. Se nyt ei varsinaisesti mikään tabu ole.
- ...
N.Smar kirjoitti:
Täällä ateisti tuntuu lähinnä ymmärtävän uskonnolla kristinuskon ja kritisoi muitakin uskontoja kuin ne olisivat kristinusko vaikka väitteet pätisivät vain ja ainoastaan kristinuskoon tai muihin Lähi-Idästä peräisin oleviin uskontoihin. Se nyt ei varsinaisesti mikään tabu ole.
''Täällä ateisti tuntuu lähinnä ymmärtävän uskonnolla kristinuskon ja kritisoi muitakin uskontoja kuin ne olisivat kristinusko vaikka väitteet pätisivät vain ja ainoastaan kristinuskoon tai muihin Lähi-Idästä peräisin oleviin uskontoihin.''
Muutama esimerkki ois kiva. - N.Smar
... kirjoitti:
''Täällä ateisti tuntuu lähinnä ymmärtävän uskonnolla kristinuskon ja kritisoi muitakin uskontoja kuin ne olisivat kristinusko vaikka väitteet pätisivät vain ja ainoastaan kristinuskoon tai muihin Lähi-Idästä peräisin oleviin uskontoihin.''
Muutama esimerkki ois kiva.Laitetaan pari helppoa:
- Raëlilaisuus
- LaVeylainen satanismi
- Tiibetin buddhalaisuus N.Smar kirjoitti:
Laitetaan pari helppoa:
- Raëlilaisuus
- LaVeylainen satanismi
- Tiibetin buddhalaisuus"Laitetaan pari helppoa:
- Raëlilaisuus
- LaVeylainen satanismi
- Tiibetin buddhalaisuus "
Laittaisitko myös niitä esimerkkejä, miten ateistit kritisoivat noita uskontoja kuin ne olisivat kristinusko.- Nin.S
ertert kirjoitti:
"Laitetaan pari helppoa:
- Raëlilaisuus
- LaVeylainen satanismi
- Tiibetin buddhalaisuus "
Laittaisitko myös niitä esimerkkejä, miten ateistit kritisoivat noita uskontoja kuin ne olisivat kristinusko."Tämä sotii uskovaisten mielestä kaikkea ja kaikkia vastaan. Älykästä keskustelua ei voi käydä uskovaisten kanssa väkivallan ja vihan takia. Uskovaiset ovat nopeita tuomitsemaan alimpaan helvettiin heti kun keskustelu menee uskovaisten mielestä väärään suntaan. Raamatulla lyöminen on jokseenkin sama asia kuin keskustellessa nationalismistä eli heti kun joku ottaa natsikortin esiin keskustelu loppuu."
Esim. tämän tyypin virheellinen yleistys tuntuu olevan jatkuvasti mukana keskusteluissa joita olen seurannut. Se kun ei
- päde edes kaikkiin kristittyihin
- päde ollenkaan moniin muihin uskontoihin kuten näihin pariin helppoon (ja yhteen hieman vaikeampaan) uskontoon
Olen täällä pariin otteeseen hakenut Jumalan määritelmää eri ketjuissa ja minut on automaattisesti luokiteltu kristityksi hihhuliksi. pisteitä olen saanut joskus ateistille tyypillisistä kommenteista. En jaksa niitä viestejä mutta etköhän ole tarpeeksi älykäs konstruoimaan standardikeskustelun etenemisen tällä palstalla näistä tiedoista. - ...
N.Smar kirjoitti:
Laitetaan pari helppoa:
- Raëlilaisuus
- LaVeylainen satanismi
- Tiibetin buddhalaisuusEi esimerkkejä uskonnoista, vaan esimerkki siitä miten muuta uskontoa on kritisoitu kuin kristinuskoa.
Ps. esimerkki jonka annoit ertertille sisältää pari kohtaa jossa viitataan kristinuskoon, en tajua millä perusteella sinä näet että siinä kritisoidaan muita uskontoja. Muita uskontoja siitä ei löydä, paitsi tietenkin jos se on jonkin toistaiseksi tuntemattoman agendan takia tarpeellista nähdä. - Nin.S
... kirjoitti:
Ei esimerkkejä uskonnoista, vaan esimerkki siitä miten muuta uskontoa on kritisoitu kuin kristinuskoa.
Ps. esimerkki jonka annoit ertertille sisältää pari kohtaa jossa viitataan kristinuskoon, en tajua millä perusteella sinä näet että siinä kritisoidaan muita uskontoja. Muita uskontoja siitä ei löydä, paitsi tietenkin jos se on jonkin toistaiseksi tuntemattoman agendan takia tarpeellista nähdä."Ps. esimerkki jonka annoit ertertille sisältää pari kohtaa jossa viitataan kristinuskoon, en tajua millä perusteella sinä näet että siinä kritisoidaan muita uskontoja. "
Se on minun laiskuuttani että en jaksanut käyttää hakua. Olen kuitenkin ollut satunnainen vierailija täällä alusta asti ja sellaisen havainnon olen tehnyt.
Osuit kuitenkin tässä ydinpointtiin. Kristinuskon tai sen sukulaisten kritisointi on täällä joidenkin yksilöiden käytöksestä yleistäen on se tapa jolla täällä toimitaan. Samaa voi sanoa näistä innokkaista uskovaisista mutta heiltä voi tuskin odottaa keskustelun tason kohottamista vai voiko?
"Muita uskontoja siitä ei löydä, paitsi tietenkin jos se on jonkin toistaiseksi tuntemattoman agendan takia tarpeellista nähdä."
Tämänkaltaisia lievästi paranoideja vastauksia sain aiemmillakin vierailuilla täällä. Selvästi kyseessä on joku salaliitto ja kuulun siihen! Keskustelun syventäminen käykö syyksi ja jos ei käy niin miksi ei? - N.Smar
ertert kirjoitti:
"Laitetaan pari helppoa:
- Raëlilaisuus
- LaVeylainen satanismi
- Tiibetin buddhalaisuus "
Laittaisitko myös niitä esimerkkejä, miten ateistit kritisoivat noita uskontoja kuin ne olisivat kristinusko."Uskovaisten kanssa olen törmännyt seuraaviin tabuihin:
- uskovaiset valehtelevat
- uskovaiset kusettavat ihmisiä silmät kirkkaina
- uskovaiset tuomitsevat kaiken paitsi itseään ja valheellista oppiaan
- uskovaiset palvovat saa-tanaa ja lähettävät siksi mieluusti kenet tahansa haluavat hel-vettiin
- uskovaiset pitävät hel-vettiin lähettämistä hyvätapaisena lähimmäisrakkautena
- uskovaiset ovat itsekin ateisteja kieltäessään kaikki muut jumalat paitsi ei omaansa
- uskovaiset tekevät jumalastaan kilven ja tekeytyvät sen takaa paremmiksi kuin muut ihmiset
- uskovaiset vain luulevat, mutta eivät halua tietää yhtään mitään
- uskovaiset luulevat, että käärmeet ja aasit puhuvat muina miehinä
- uskovaiset kaatuilevat selälleen ja luulevat sitä ihmeeksi
- uskovaiset puhuvat siansaksaa ja väittävät sitä järkeväksi kielillä puhumiseksi, vaikka eivät itsekään ymmärrä mitä mongertavat
- uskovaiset ovat ihmeparantuvinaan sairauksista, mutta kuolevat kohta samaan tautiin, josta mukamas ihmeparantuivat
- uskovaiset luulevat elävänsä ikuisesti, vaikka heistä ei kukaan ole jatkanut saarnaamistaan kuolemansa jälkeen
- uskovaiset homoilevat, raiskaavat tyttäriään ja pappismiehet sekaantuvat rippikoulupoikiin, mutta heidän onnekseen se mielikuvitusjulli antaa mitä tahansa anteeksi"
Ylempää ketjusta ehkä helpompi esimerkki. Väitän että tällainen on yleistä ja kysyn koskeeko sana uskovainen ainoastaan kristittyjä? - N.Smar
... kirjoitti:
Ei esimerkkejä uskonnoista, vaan esimerkki siitä miten muuta uskontoa on kritisoitu kuin kristinuskoa.
Ps. esimerkki jonka annoit ertertille sisältää pari kohtaa jossa viitataan kristinuskoon, en tajua millä perusteella sinä näet että siinä kritisoidaan muita uskontoja. Muita uskontoja siitä ei löydä, paitsi tietenkin jos se on jonkin toistaiseksi tuntemattoman agendan takia tarpeellista nähdä.Siteeraamassani viestissä oli kohta jossa sanottiin "keskustelussa ateismista ja uskunnoista on se että uskuvaiset" tosin jätin sen tahallani pois koska kuvittelin sen olevan itsestään selvää... ehkä sen takia ette nähneet yhteyttä muihin uskontoihin kuin kristinuskoon?
- ...
N.Smar kirjoitti:
Siteeraamassani viestissä oli kohta jossa sanottiin "keskustelussa ateismista ja uskunnoista on se että uskuvaiset" tosin jätin sen tahallani pois koska kuvittelin sen olevan itsestään selvää... ehkä sen takia ette nähneet yhteyttä muihin uskontoihin kuin kristinuskoon?
Voipi olla sekin että täällä automaattisesti käsitellään kristinuskoa, jos ei erikseen ole mainittu kohteeksi jotain toista uskontoa.
''Selvästi kyseessä on joku salaliitto ja kuulun siihen!''
Siinä tapauksessa kyseessä on vain pieni, yhden hengen salaliitto, koska en ole huomannut että kukaan muu olisi asiaa ottanut esille. Pieneen salaliittoon sopii hyvin lievä paranoia.
''Keskustelun syventäminen käykö syyksi ja jos ei käy niin miksi ei?''
Käyhän se.
''ehkä sen takia ette nähneet yhteyttä muihin uskontoihin kuin kristinuskoon?''
Enpä näe vieläkään. Ehkä minulle tosiaankin pitää nimeltä mainita erikseen eri uskonnot ennenkuin tajuan että käsittelyssä ei ole vain kristinusko. - N.Smar
... kirjoitti:
Voipi olla sekin että täällä automaattisesti käsitellään kristinuskoa, jos ei erikseen ole mainittu kohteeksi jotain toista uskontoa.
''Selvästi kyseessä on joku salaliitto ja kuulun siihen!''
Siinä tapauksessa kyseessä on vain pieni, yhden hengen salaliitto, koska en ole huomannut että kukaan muu olisi asiaa ottanut esille. Pieneen salaliittoon sopii hyvin lievä paranoia.
''Keskustelun syventäminen käykö syyksi ja jos ei käy niin miksi ei?''
Käyhän se.
''ehkä sen takia ette nähneet yhteyttä muihin uskontoihin kuin kristinuskoon?''
Enpä näe vieläkään. Ehkä minulle tosiaankin pitää nimeltä mainita erikseen eri uskonnot ennenkuin tajuan että käsittelyssä ei ole vain kristinusko."Voipi olla sekin että täällä automaattisesti käsitellään kristinuskoa, jos ei erikseen ole mainittu kohteeksi jotain toista uskontoa."
Näin sen voi tietysti tulkita ja silloin olet käytännössä kanssani samaa mieltä. On tietysti harhaanjohtavaa sanoa uskonnot jos tarkoittaa vain tätä kotimaista tai muita kirjauskontoja. Silloin tietysti herää kysymys keskustelun rajoittuneisuudesta ja yleistyksien hyödyllisyydestä.
"Siinä tapauksessa kyseessä on vain pieni, yhden hengen salaliitto, koska en ole huomannut että kukaan muu olisi asiaa ottanut esille. Pieneen salaliittoon sopii hyvin lievä paranoia."
>8-)
"Enpä näe vieläkään. Ehkä minulle tosiaankin pitää nimeltä mainita erikseen eri uskonnot ennenkuin tajuan että käsittelyssä ei ole vain kristinusko."
Tämä selvä. Oletan että keskustelu taas tyrehtyy tähän vaiheeseen kuten aiempina vuosina on käynyt. Nin.S kirjoitti:
"Tämä sotii uskovaisten mielestä kaikkea ja kaikkia vastaan. Älykästä keskustelua ei voi käydä uskovaisten kanssa väkivallan ja vihan takia. Uskovaiset ovat nopeita tuomitsemaan alimpaan helvettiin heti kun keskustelu menee uskovaisten mielestä väärään suntaan. Raamatulla lyöminen on jokseenkin sama asia kuin keskustellessa nationalismistä eli heti kun joku ottaa natsikortin esiin keskustelu loppuu."
Esim. tämän tyypin virheellinen yleistys tuntuu olevan jatkuvasti mukana keskusteluissa joita olen seurannut. Se kun ei
- päde edes kaikkiin kristittyihin
- päde ollenkaan moniin muihin uskontoihin kuten näihin pariin helppoon (ja yhteen hieman vaikeampaan) uskontoon
Olen täällä pariin otteeseen hakenut Jumalan määritelmää eri ketjuissa ja minut on automaattisesti luokiteltu kristityksi hihhuliksi. pisteitä olen saanut joskus ateistille tyypillisistä kommenteista. En jaksa niitä viestejä mutta etköhän ole tarpeeksi älykäs konstruoimaan standardikeskustelun etenemisen tällä palstalla näistä tiedoista."Esim. tämän tyypin virheellinen yleistys tuntuu olevan jatkuvasti mukana keskusteluissa joita olen seurannut."
Eihän tuossa lainauksessasi esiinny ollenkaan sitä, mitä sinä väitit. Selväähän tuossa on, että käsitellään nimenomaan abrahamilaisia uskontoja (viitataan Raamattuun). Lainauksessasi ei puhuta mitään muista uskonnoista, joten väitteesi on selvästi väärä. Olet vain vienyt ajatusta eteenpäin harhaisessa mielessäsi ja nyt peilaat sitä tämän palstan ateisteihin.
Yleistyksestä puheen ollen. Lainaat (ja tulkitset) yhtä kirjoittajaa, koska et ilmeisesti löytänyt yhtään selvää esimerkkiä.Nin.S kirjoitti:
"Ps. esimerkki jonka annoit ertertille sisältää pari kohtaa jossa viitataan kristinuskoon, en tajua millä perusteella sinä näet että siinä kritisoidaan muita uskontoja. "
Se on minun laiskuuttani että en jaksanut käyttää hakua. Olen kuitenkin ollut satunnainen vierailija täällä alusta asti ja sellaisen havainnon olen tehnyt.
Osuit kuitenkin tässä ydinpointtiin. Kristinuskon tai sen sukulaisten kritisointi on täällä joidenkin yksilöiden käytöksestä yleistäen on se tapa jolla täällä toimitaan. Samaa voi sanoa näistä innokkaista uskovaisista mutta heiltä voi tuskin odottaa keskustelun tason kohottamista vai voiko?
"Muita uskontoja siitä ei löydä, paitsi tietenkin jos se on jonkin toistaiseksi tuntemattoman agendan takia tarpeellista nähdä."
Tämänkaltaisia lievästi paranoideja vastauksia sain aiemmillakin vierailuilla täällä. Selvästi kyseessä on joku salaliitto ja kuulun siihen! Keskustelun syventäminen käykö syyksi ja jos ei käy niin miksi ei?"Se on minun laiskuuttani että en jaksanut käyttää hakua."
Tai ehkä sinä välttelet aihetta, kun päästit suustasi hölynpölyä.
"Olen kuitenkin ollut satunnainen vierailija täällä alusta asti ja sellaisen havainnon olen tehnyt."
Miksi ihmeessä meidän pitäisi luottaa sinun "havaintoihin"?
"Tämänkaltaisia lievästi paranoideja vastauksia sain aiemmillakin vierailuilla täällä. Selvästi kyseessä on joku salaliitto ja kuulun siihen!"
Jokin syyhän siihen pitää olla, että sinä näet rivien välissä asioita, joita siellä ei ole. Sinulla voi olla jokin motiivi sille tai sitten ei. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä. Rivien välistä lukeminen omien harhojen pohjalta ei kuitenkaan muutu yhtään sen paremmaksi. Oikeastaan on aika huvittavaa, että sinä toimit juuri sillä paranoidilla tavalla, mutta olet huomaavinaan sitä muissa.N.Smar kirjoitti:
"Voipi olla sekin että täällä automaattisesti käsitellään kristinuskoa, jos ei erikseen ole mainittu kohteeksi jotain toista uskontoa."
Näin sen voi tietysti tulkita ja silloin olet käytännössä kanssani samaa mieltä. On tietysti harhaanjohtavaa sanoa uskonnot jos tarkoittaa vain tätä kotimaista tai muita kirjauskontoja. Silloin tietysti herää kysymys keskustelun rajoittuneisuudesta ja yleistyksien hyödyllisyydestä.
"Siinä tapauksessa kyseessä on vain pieni, yhden hengen salaliitto, koska en ole huomannut että kukaan muu olisi asiaa ottanut esille. Pieneen salaliittoon sopii hyvin lievä paranoia."
>8-)
"Enpä näe vieläkään. Ehkä minulle tosiaankin pitää nimeltä mainita erikseen eri uskonnot ennenkuin tajuan että käsittelyssä ei ole vain kristinusko."
Tämä selvä. Oletan että keskustelu taas tyrehtyy tähän vaiheeseen kuten aiempina vuosina on käynyt."On tietysti harhaanjohtavaa sanoa uskonnot jos tarkoittaa vain tätä kotimaista tai muita kirjauskontoja."
Kyllä lainauksestasi käy varsin hyvin ilmi, mitä uskontoa käsitellään. Hindulaisuudessa ei ole pyhää kirjaa nimeltä Raamattu. Jos sinulla on ongelmai sen kanssa, että joku käsittelee juuri kristinuskoa, on se ainoastaan sinun ongelmasi. Ketään ei ole velvoitettu käsittelemään kaikkia uskontoja tai edes yleisimpiä niistä.
" Silloin tietysti herää kysymys keskustelun rajoittuneisuudesta ja yleistyksien hyödyllisyydestä."
Jotkut haluavat rajoittaa käsittelemiään aiheita ja se on aivan ymmärrettävää, koska monet aiheet ilman rajauksia ovat liian moniulotteisia ja esimerkiksi Suomessa ne voivat olla merkitykseltään marginaalisia. Sinä voit toki käsitellä ympäripyöreästi asioita, mutta jotkut haluavat pureutua vähän syvemmälle ja se heille sallittakoon vaikka se sinusta voi olla liian rajoittunutta. Itsehän sinä valitset, mitä sinä luet ja mihin sinä kommentoit.
"Oletan että keskustelu taas tyrehtyy tähän vaiheeseen kuten aiempina vuosina on käynyt. "
Onko sinulla sitten asiaa muihin uskontoihin liittyen vai tulitko vain metakeskustelemaan?- N.Smar
ertert kirjoitti:
"Esim. tämän tyypin virheellinen yleistys tuntuu olevan jatkuvasti mukana keskusteluissa joita olen seurannut."
Eihän tuossa lainauksessasi esiinny ollenkaan sitä, mitä sinä väitit. Selväähän tuossa on, että käsitellään nimenomaan abrahamilaisia uskontoja (viitataan Raamattuun). Lainauksessasi ei puhuta mitään muista uskonnoista, joten väitteesi on selvästi väärä. Olet vain vienyt ajatusta eteenpäin harhaisessa mielessäsi ja nyt peilaat sitä tämän palstan ateisteihin.
Yleistyksestä puheen ollen. Lainaat (ja tulkitset) yhtä kirjoittajaa, koska et ilmeisesti löytänyt yhtään selvää esimerkkiä.Kyllähän siinä viitataan raamattuun mutta anna kun siteeraan siitä viestistä lisää: "Suurin ongelma keskustelussa ateismista ja uskunnoista on se että uskuvaiset eivät voi tajuta että joku ei usko mihinkään".
Lisään tähän että täällä viihtyvien krisseleiden tuntuu sitä olevan mahdoton käsittää.
"Lainauksessasi ei puhuta mitään muista uskonnoista, joten väitteesi on selvästi väärä."
Keskity hetkeksi ja pidä koko viestipuu mielessäsi. Viestissä johon alunperin vastasin puhutaan uskonnoista. Tietääkö satunnainen lukija että uskonnot tarkoittaa aina abrahamilaisia uskontoja?
"Olet vain vienyt ajatusta eteenpäin harhaisessa mielessäsi ja nyt peilaat sitä tämän palstan ateisteihin."
Todista että olen harhainen. Hae minulle riittävästi vastaesimerkkejä joissa uskonnoista puhuttaessa on määritelty selkeästi uskontojen tarkoittavan täällä yksiselitteisesti abrahamilaisia uskoja tai vain kristinuskoa.
"Yleistyksestä puheen ollen. Lainaat (ja tulkitset) yhtä kirjoittajaa, koska et ilmeisesti löytänyt yhtään selvää esimerkkiä. "
Tuolla on toinen jos jaksat alemmas ketjua. - N.Smar
ertert kirjoitti:
"On tietysti harhaanjohtavaa sanoa uskonnot jos tarkoittaa vain tätä kotimaista tai muita kirjauskontoja."
Kyllä lainauksestasi käy varsin hyvin ilmi, mitä uskontoa käsitellään. Hindulaisuudessa ei ole pyhää kirjaa nimeltä Raamattu. Jos sinulla on ongelmai sen kanssa, että joku käsittelee juuri kristinuskoa, on se ainoastaan sinun ongelmasi. Ketään ei ole velvoitettu käsittelemään kaikkia uskontoja tai edes yleisimpiä niistä.
" Silloin tietysti herää kysymys keskustelun rajoittuneisuudesta ja yleistyksien hyödyllisyydestä."
Jotkut haluavat rajoittaa käsittelemiään aiheita ja se on aivan ymmärrettävää, koska monet aiheet ilman rajauksia ovat liian moniulotteisia ja esimerkiksi Suomessa ne voivat olla merkitykseltään marginaalisia. Sinä voit toki käsitellä ympäripyöreästi asioita, mutta jotkut haluavat pureutua vähän syvemmälle ja se heille sallittakoon vaikka se sinusta voi olla liian rajoittunutta. Itsehän sinä valitset, mitä sinä luet ja mihin sinä kommentoit.
"Oletan että keskustelu taas tyrehtyy tähän vaiheeseen kuten aiempina vuosina on käynyt. "
Onko sinulla sitten asiaa muihin uskontoihin liittyen vai tulitko vain metakeskustelemaan?"Kyllä lainauksestasi käy varsin hyvin ilmi, mitä uskontoa käsitellään. "
Mitä uskontoJA.
"Jos sinulla on ongelmai sen kanssa, että joku käsittelee juuri kristinuskoa, on se ainoastaan sinun ongelmasi. Ketään ei ole velvoitettu käsittelemään kaikkia uskontoja tai edes yleisimpiä niistä."
Mistä kohtaa sait käsityksen että minulla on ongelma sen kanssa että joku käsittelee kristinuskoa? Jälkimmäinen lause. Noh, voihan viestini noinkin tulkita.
"Jotkut haluavat rajoittaa käsittelemiään aiheita ja se on aivan ymmärrettävää, koska monet aiheet ilman rajauksia ovat liian moniulotteisia ja esimerkiksi Suomessa ne voivat olla merkitykseltään marginaalisia. Sinä voit toki käsitellä ympäripyöreästi asioita, mutta jotkut haluavat pureutua vähän syvemmälle ja se heille sallittakoon vaikka se sinusta voi olla liian rajoittunutta. Itsehän sinä valitset, mitä sinä luet ja mihin sinä kommentoit."
Hyviä pointteja. Mahdollisesti täällä vakituisesti käyvät ovat tottuneet tähän että uskonnoista puhuessa saatetaan tarkoittaa yhtä spesifiä ryhmää. Se on tietysti täysin okei. Itse useampaa uskontoa tuntevana ateistina toivoisin vaan omiltani tiettyä tarkkuutta kielenkäytössä mutta ehkä ajatukseni oli huono lähteä provolla liikkeelle. Ajattelin sitä vaihtoehtona aikaisempiin asiallisempiin yrityksiin joiden aikana tämä "suomi24 on perseestä" -tyylinen harha minulle muodostui.
"Onko sinulla sitten asiaa muihin uskontoihin liittyen vai tulitko vain metakeskustelemaan?"
Hullujako minusta kuvittelet? Jälkimmäistä tietysti. N.Smar kirjoitti:
Kyllähän siinä viitataan raamattuun mutta anna kun siteeraan siitä viestistä lisää: "Suurin ongelma keskustelussa ateismista ja uskunnoista on se että uskuvaiset eivät voi tajuta että joku ei usko mihinkään".
Lisään tähän että täällä viihtyvien krisseleiden tuntuu sitä olevan mahdoton käsittää.
"Lainauksessasi ei puhuta mitään muista uskonnoista, joten väitteesi on selvästi väärä."
Keskity hetkeksi ja pidä koko viestipuu mielessäsi. Viestissä johon alunperin vastasin puhutaan uskonnoista. Tietääkö satunnainen lukija että uskonnot tarkoittaa aina abrahamilaisia uskontoja?
"Olet vain vienyt ajatusta eteenpäin harhaisessa mielessäsi ja nyt peilaat sitä tämän palstan ateisteihin."
Todista että olen harhainen. Hae minulle riittävästi vastaesimerkkejä joissa uskonnoista puhuttaessa on määritelty selkeästi uskontojen tarkoittavan täällä yksiselitteisesti abrahamilaisia uskoja tai vain kristinuskoa.
"Yleistyksestä puheen ollen. Lainaat (ja tulkitset) yhtä kirjoittajaa, koska et ilmeisesti löytänyt yhtään selvää esimerkkiä. "
Tuolla on toinen jos jaksat alemmas ketjua."Viestissä johon alunperin vastasin puhutaan uskonnoista. Tietääkö satunnainen lukija että uskonnot tarkoittaa aina abrahamilaisia uskontoja? "
Niin ja kirjoittaja viittaa abrahamilaiseen uskontoon. Se tulee hyvin esiin siinä, että Raamattu mainitaan. Jos sinulle on ongelma, että joku kaventaa keskustelua, on se ainoastaan ongelma sinulle ja siksi ihmettelenkin, miksi sinä vaivaudut pitkään metakeskusteluun, kun voisit jättää viestin kokonaan huomioimatta, jos sinä et halua rajausta käyttää.
Jos satunnainen keskustelija ei ymmärrä, että Raamatulla viitataan tiettyihin uskontoihin, on ongelma lukijan tiedoissa.
"Todista että olen harhainen."
Todisteet tulee esiin edellä, jossa sinä alat metakekustella, kun olet lukenut rivien välistä sellaista, mitä siellä ei ole: "Täällä ateisti tuntuu lähinnä ymmärtävän uskonnolla kristinuskon ja kritisoi muitakin uskontoja kuin ne olisivat kristinusko vaikka väitteet pätisivät vain ja ainoastaan kristinuskoon tai muihin Lähi-Idästä peräisin oleviin uskontoihin."
Tuo " kritisoi muitakin uskontoja kuin ne olisivat kristinusko" on se rivien välistä lukemiskohta, jossa tulkitset tekstistä harhojesi mukaan sellaista, mitä siellä ei ole.
Keskity hetkeksi ja pidä mielessäsi, että lainauksessasi selkeästi mainitaan Raamattu ja siksi onkin outoa, että väität sillä viitattavan muihin uskontoihin.
"Hae minulle riittävästi vastaesimerkkejä joissa uskonnoista puhuttaessa on määritelty selkeästi uskontojen tarkoittavan täällä yksiselitteisesti abrahamilaisia uskoja tai vain kristinuskoa."
Ei minun ole tarvetta etsiä sellaisia, koska en väitä mitään tuollaista. Jos sinä et kuitenkaan tiedä, mitä uskontoja Raamattu käsittelee, on se sinun ongelmasi.
"Tuolla on toinen jos jaksat alemmas ketjua. "
Jaahas, ikävä kyllä se ensimmäinenkään ei ollut väitettäsi tukeva esimerkki.N.Smar kirjoitti:
"Kyllä lainauksestasi käy varsin hyvin ilmi, mitä uskontoa käsitellään. "
Mitä uskontoJA.
"Jos sinulla on ongelmai sen kanssa, että joku käsittelee juuri kristinuskoa, on se ainoastaan sinun ongelmasi. Ketään ei ole velvoitettu käsittelemään kaikkia uskontoja tai edes yleisimpiä niistä."
Mistä kohtaa sait käsityksen että minulla on ongelma sen kanssa että joku käsittelee kristinuskoa? Jälkimmäinen lause. Noh, voihan viestini noinkin tulkita.
"Jotkut haluavat rajoittaa käsittelemiään aiheita ja se on aivan ymmärrettävää, koska monet aiheet ilman rajauksia ovat liian moniulotteisia ja esimerkiksi Suomessa ne voivat olla merkitykseltään marginaalisia. Sinä voit toki käsitellä ympäripyöreästi asioita, mutta jotkut haluavat pureutua vähän syvemmälle ja se heille sallittakoon vaikka se sinusta voi olla liian rajoittunutta. Itsehän sinä valitset, mitä sinä luet ja mihin sinä kommentoit."
Hyviä pointteja. Mahdollisesti täällä vakituisesti käyvät ovat tottuneet tähän että uskonnoista puhuessa saatetaan tarkoittaa yhtä spesifiä ryhmää. Se on tietysti täysin okei. Itse useampaa uskontoa tuntevana ateistina toivoisin vaan omiltani tiettyä tarkkuutta kielenkäytössä mutta ehkä ajatukseni oli huono lähteä provolla liikkeelle. Ajattelin sitä vaihtoehtona aikaisempiin asiallisempiin yrityksiin joiden aikana tämä "suomi24 on perseestä" -tyylinen harha minulle muodostui.
"Onko sinulla sitten asiaa muihin uskontoihin liittyen vai tulitko vain metakeskustelemaan?"
Hullujako minusta kuvittelet? Jälkimmäistä tietysti."Mitä uskontoJA."
Semantiikalla kikkailua. Maailmassa on lukemattomia uskontoja, jotka perustuvat Raamattuun ja suuri osa niistä on jotain kristinuskon lahkoja (semanttisen kikkailun välttämiseksi voit korvata lahko sanan haluamallasi termillä, joka sopii mielestäsi paremmin tilanteeseen).
"Mistä kohtaa sait käsityksen että minulla on ongelma sen kanssa että joku käsittelee kristinuskoa?"
Siitä, että sinä keskityt metakeskusteluun. Jos sinulla ei ole ongelmaa, niin ihmeen paljon sinä viitsit asiaan puuttua.N.Smar kirjoitti:
"Uskovaisten kanssa olen törmännyt seuraaviin tabuihin:
- uskovaiset valehtelevat
- uskovaiset kusettavat ihmisiä silmät kirkkaina
- uskovaiset tuomitsevat kaiken paitsi itseään ja valheellista oppiaan
- uskovaiset palvovat saa-tanaa ja lähettävät siksi mieluusti kenet tahansa haluavat hel-vettiin
- uskovaiset pitävät hel-vettiin lähettämistä hyvätapaisena lähimmäisrakkautena
- uskovaiset ovat itsekin ateisteja kieltäessään kaikki muut jumalat paitsi ei omaansa
- uskovaiset tekevät jumalastaan kilven ja tekeytyvät sen takaa paremmiksi kuin muut ihmiset
- uskovaiset vain luulevat, mutta eivät halua tietää yhtään mitään
- uskovaiset luulevat, että käärmeet ja aasit puhuvat muina miehinä
- uskovaiset kaatuilevat selälleen ja luulevat sitä ihmeeksi
- uskovaiset puhuvat siansaksaa ja väittävät sitä järkeväksi kielillä puhumiseksi, vaikka eivät itsekään ymmärrä mitä mongertavat
- uskovaiset ovat ihmeparantuvinaan sairauksista, mutta kuolevat kohta samaan tautiin, josta mukamas ihmeparantuivat
- uskovaiset luulevat elävänsä ikuisesti, vaikka heistä ei kukaan ole jatkanut saarnaamistaan kuolemansa jälkeen
- uskovaiset homoilevat, raiskaavat tyttäriään ja pappismiehet sekaantuvat rippikoulupoikiin, mutta heidän onnekseen se mielikuvitusjulli antaa mitä tahansa anteeksi"
Ylempää ketjusta ehkä helpompi esimerkki. Väitän että tällainen on yleistä ja kysyn koskeeko sana uskovainen ainoastaan kristittyjä?"Väitän että tällainen on yleistä ja kysyn koskeeko sana uskovainen ainoastaan kristittyjä?"
Kyllä se pitäisi vähänkään perussivistystä omaavan henkilön huomata.
Missä uskonnossa on helvetti ja Saatana?
Missä uskonnossa on kertomus, jossa käärme ja aasi puhuvat?
Muitakin selviä viitteitä tekstistä löytyy.
Arvaatko, mistä uskonnosta on kyse?- Nin.S
ertert kirjoitti:
"Se on minun laiskuuttani että en jaksanut käyttää hakua."
Tai ehkä sinä välttelet aihetta, kun päästit suustasi hölynpölyä.
"Olen kuitenkin ollut satunnainen vierailija täällä alusta asti ja sellaisen havainnon olen tehnyt."
Miksi ihmeessä meidän pitäisi luottaa sinun "havaintoihin"?
"Tämänkaltaisia lievästi paranoideja vastauksia sain aiemmillakin vierailuilla täällä. Selvästi kyseessä on joku salaliitto ja kuulun siihen!"
Jokin syyhän siihen pitää olla, että sinä näet rivien välissä asioita, joita siellä ei ole. Sinulla voi olla jokin motiivi sille tai sitten ei. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä. Rivien välistä lukeminen omien harhojen pohjalta ei kuitenkaan muutu yhtään sen paremmaksi. Oikeastaan on aika huvittavaa, että sinä toimit juuri sillä paranoidilla tavalla, mutta olet huomaavinaan sitä muissa.Vaadinko luottamaan havaintoihini? En vaatinut.
"Sinulla voi olla jokin motiivi sille tai sitten ei."
Suattaapi olla että on, suattaapi olla että ei.
"Oikeastaan on aika huvittavaa, että sinä toimit juuri sillä paranoidilla tavalla, mutta olet huomaavinaan sitä muissa."
Ok ehkä yritän olla vakavampi seuraavalla kerralla ja jätän vitsit vähemmälle täällä ollessani. - N.Smar
ertert kirjoitti:
"Mitä uskontoJA."
Semantiikalla kikkailua. Maailmassa on lukemattomia uskontoja, jotka perustuvat Raamattuun ja suuri osa niistä on jotain kristinuskon lahkoja (semanttisen kikkailun välttämiseksi voit korvata lahko sanan haluamallasi termillä, joka sopii mielestäsi paremmin tilanteeseen).
"Mistä kohtaa sait käsityksen että minulla on ongelma sen kanssa että joku käsittelee kristinuskoa?"
Siitä, että sinä keskityt metakeskusteluun. Jos sinulla ei ole ongelmaa, niin ihmeen paljon sinä viitsit asiaan puuttua."Semantiikalla kikkailua. Maailmassa on lukemattomia uskontoja, jotka perustuvat Raamattuun ja suuri osa niistä on jotain kristinuskon lahkoja (semanttisen kikkailun välttämiseksi voit korvata lahko sanan haluamallasi termillä, joka sopii mielestäsi paremmin tilanteeseen)."
Ok. Muokkaan ajatteluani täällä käydessäni tuohon suuntaan. Ennaltamäärittämätön on siis aina joku krisselien jokin.
"Siitä, että sinä keskityt metakeskusteluun. Jos sinulla ei ole ongelmaa, niin ihmeen paljon sinä viitsit asiaan puuttua."
Sitä ihmettelen itsekin mutta inspis iski, mutta onneksi olen niin laiska että jätin sen todisteiden kaivamisen toiseen kertaan. - N.Smar
ertert kirjoitti:
"Viestissä johon alunperin vastasin puhutaan uskonnoista. Tietääkö satunnainen lukija että uskonnot tarkoittaa aina abrahamilaisia uskontoja? "
Niin ja kirjoittaja viittaa abrahamilaiseen uskontoon. Se tulee hyvin esiin siinä, että Raamattu mainitaan. Jos sinulle on ongelma, että joku kaventaa keskustelua, on se ainoastaan ongelma sinulle ja siksi ihmettelenkin, miksi sinä vaivaudut pitkään metakeskusteluun, kun voisit jättää viestin kokonaan huomioimatta, jos sinä et halua rajausta käyttää.
Jos satunnainen keskustelija ei ymmärrä, että Raamatulla viitataan tiettyihin uskontoihin, on ongelma lukijan tiedoissa.
"Todista että olen harhainen."
Todisteet tulee esiin edellä, jossa sinä alat metakekustella, kun olet lukenut rivien välistä sellaista, mitä siellä ei ole: "Täällä ateisti tuntuu lähinnä ymmärtävän uskonnolla kristinuskon ja kritisoi muitakin uskontoja kuin ne olisivat kristinusko vaikka väitteet pätisivät vain ja ainoastaan kristinuskoon tai muihin Lähi-Idästä peräisin oleviin uskontoihin."
Tuo " kritisoi muitakin uskontoja kuin ne olisivat kristinusko" on se rivien välistä lukemiskohta, jossa tulkitset tekstistä harhojesi mukaan sellaista, mitä siellä ei ole.
Keskity hetkeksi ja pidä mielessäsi, että lainauksessasi selkeästi mainitaan Raamattu ja siksi onkin outoa, että väität sillä viitattavan muihin uskontoihin.
"Hae minulle riittävästi vastaesimerkkejä joissa uskonnoista puhuttaessa on määritelty selkeästi uskontojen tarkoittavan täällä yksiselitteisesti abrahamilaisia uskoja tai vain kristinuskoa."
Ei minun ole tarvetta etsiä sellaisia, koska en väitä mitään tuollaista. Jos sinä et kuitenkaan tiedä, mitä uskontoja Raamattu käsittelee, on se sinun ongelmasi.
"Tuolla on toinen jos jaksat alemmas ketjua. "
Jaahas, ikävä kyllä se ensimmäinenkään ei ollut väitettäsi tukeva esimerkki.Ok. Osaat kyllä vakuuttaa että olen väärässä kaikesta. Ehkä siis aikaisemmat kokemukseni täällä olivat poikkeuksellisia ja harhani muodostui silloin. Vai olinko jo silloin harhainen? Ehkä liika ajattelu johti umpikujaan? Näitä kannattaa pohtia.
Oli tyhmää käyttää krisseleiden silloin viimeksi käyttämää trollaustyyliä pohjana keskustelun herättämiselle se kun polarisoi keskustelun ikävästi. En kyllä tiedä olisiko toisentyylinen heitto saanut edes huomiota. - N.Smar
ertert kirjoitti:
"Väitän että tällainen on yleistä ja kysyn koskeeko sana uskovainen ainoastaan kristittyjä?"
Kyllä se pitäisi vähänkään perussivistystä omaavan henkilön huomata.
Missä uskonnossa on helvetti ja Saatana?
Missä uskonnossa on kertomus, jossa käärme ja aasi puhuvat?
Muitakin selviä viitteitä tekstistä löytyy.
Arvaatko, mistä uskonnosta on kyse?Siihen uskontoon johon nuo väitteet aina pätevät.
Nin.S kirjoitti:
Vaadinko luottamaan havaintoihini? En vaatinut.
"Sinulla voi olla jokin motiivi sille tai sitten ei."
Suattaapi olla että on, suattaapi olla että ei.
"Oikeastaan on aika huvittavaa, että sinä toimit juuri sillä paranoidilla tavalla, mutta olet huomaavinaan sitä muissa."
Ok ehkä yritän olla vakavampi seuraavalla kerralla ja jätän vitsit vähemmälle täällä ollessani."Vaadinko luottamaan havaintoihini? En vaatinut."
Et niin. Sinä kuitenkin puhuit havainnoistasi.N.Smar kirjoitti:
"Semantiikalla kikkailua. Maailmassa on lukemattomia uskontoja, jotka perustuvat Raamattuun ja suuri osa niistä on jotain kristinuskon lahkoja (semanttisen kikkailun välttämiseksi voit korvata lahko sanan haluamallasi termillä, joka sopii mielestäsi paremmin tilanteeseen)."
Ok. Muokkaan ajatteluani täällä käydessäni tuohon suuntaan. Ennaltamäärittämätön on siis aina joku krisselien jokin.
"Siitä, että sinä keskityt metakeskusteluun. Jos sinulla ei ole ongelmaa, niin ihmeen paljon sinä viitsit asiaan puuttua."
Sitä ihmettelen itsekin mutta inspis iski, mutta onneksi olen niin laiska että jätin sen todisteiden kaivamisen toiseen kertaan."Ok. Muokkaan ajatteluani täällä käydessäni tuohon suuntaan. Ennaltamäärittämätön on siis aina joku krisselien jokin."
Kannattaa katsoa, mitä kirjoitus pitää sisällään. Jos kirjoituksessa viitataan esimerkiksi Raamattuun, tiedät aika todennäköisesti, mihin uskontoon viitataan.N.Smar kirjoitti:
Siihen uskontoon johon nuo väitteet aina pätevät.
Mihinköhän näistä ne pätevät?
- Raëlilaisuus
- LaVeylainen satanismi
- Tiibetin buddhalaisuus
- Kristinusko- N.Smar
ertert kirjoitti:
Mihinköhän näistä ne pätevät?
- Raëlilaisuus
- LaVeylainen satanismi
- Tiibetin buddhalaisuus
- KristinuskoEi jaksa enää. Olihan se hetken hauskaa mutta teit jo hakkelusta taistelutahdostani vaikka en kaikesta ollutkaan samaa mieltä. Nyt jää vaan mietittäväksi että pitäisikö tähän paranoiaan hakea diagnoosia ja saako siihen ongelmaan millaista yhteiskunnan tukea...
- metaparanoidi
ertert kirjoitti:
"Ok. Muokkaan ajatteluani täällä käydessäni tuohon suuntaan. Ennaltamäärittämätön on siis aina joku krisselien jokin."
Kannattaa katsoa, mitä kirjoitus pitää sisällään. Jos kirjoituksessa viitataan esimerkiksi Raamattuun, tiedät aika todennäköisesti, mihin uskontoon viitataan.Jooh kiitokset aivohieronnasta. Ehkä sitä joskus kannattaa ottaa turpiinkin vaikka sitten vaan väittelyssä. Taidan mennä katselemaan tuleeko unitöllöstä ohjelmaa......... hyvää yötä >8-)
- ******
Suurin tabu ateisteille on Jumala. Tuossa "Tiede ja Jumala"- ketjussakaan ei juurikaan keskustelua syntynyt, vaikka esille otettiin kavanttitieteestä eräs hyvin mielenkiintoinen ilmiö (kvanttikietoutuminen ja lomittuminen). Kvanttitutkimukset osoittavat nimitt'äin sen, että me elämme kaikkialla universumissa jonkinlaisen voimakkaan yhtenäisen energiakentän vaikutuspiirissä. Valon nopeuskaan ei
ole maksiminopesu, sillä energiana informaatio voi siirtyä silmänräpäyksessä valovuosienkin etäisyyksiä (meidän tuntemamme valo on ainetta).
Muutamat ateistit ovat täälläkin todenneet, että he voisivat periaatteessa hyväksyä sen käsityksen, että on olemassa Jumala, tai jumaluus, joka on kaikkialla ja kaikessa läsnä ja on kaiken olemassaolevan perustana (se on panteistinen käsitys). Jos tuon ajatuksen voi hyväksyä, niin miksei sitten voisi hyväksyä sitäkin, että tuo korkein luova tietoinen voima - joka on siis läsnä kaikkialla - olisi luonut myöskin suuren Taivaallisen Hallinon suurimpien luomustensa kautta? Eikö se olisi loogista? Kaiken perusta on yksi ja sama Alkulähde ja Korkein Luova Voima, mutta varsinaisesti kuitenkin Jumalalla
- ja jumaluuksilla - tarkoitetaan Taivaallista Hallintoa.
Jopa tuhannen miljardin galaksin(arviot vaihtelevat 400 miljardin - 1000 miljardin välillä) perustana olevaa korkeinta voimaa on vaikea ymmärtää persoonalliseksi Jumalaksi, joka valvoo ja tarkkaileekin kaikkea, mutta Taivaan laajat Hierarkiat saattaisivat siihen kyetäkin.
Kun siis puhutaan Jumalasta, niin tarkoitettaneenkin valtavaa kokonaisuutta, jota hallitsee ylimpänä Taivaallinen Hallinto ja korkein persoonallinen Jumala ja tuo Taivashallinto on luonnollisesti osa Maailmankaikeuden Alkulähdettä/ Korkeinta Luovaa Voimaa ja Korkeinta Luojaa. Ihminen sieilullisena olentona taas on osana suurempaa henkistä kokonaisuutta ja on myöskin osa Alkulähdettä ja Korkeinta Luojaa.
Enkelit ovat tärkeä osa Taivaallista Hallintoa ja heistä onkin paljon kokemuksia ja havaintoja ihan tavallisilla ihmisillä kakkialla maailmassa. Eivät luotettavina pidetyt henkilöt varmaankaan sepittele huvikseen - tai muustakaan syystä - kertomuksia enkelikohtaamisista....ja osoittavathan tunnetut uskonnolliset ilmestyksetkin sen, että ns. "yliluonnollisia" Valon olentoja ja voimia on olemassa.
Tiede voisi paljonkin valaista asioita myös Jumalan olemassaolon suhteen, jos asioita syvällisesti, rehellisesti ja avoimesti miietittäisiin"Valon nopeuskaan ei
ole maksiminopesu, sillä energiana informaatio voi siirtyä silmänräpäyksessä valovuosienkin etäisyyksiä (meidän tuntemamme valo on ainetta)."
Jos sinulla ona antaa asiasta tarkepia tietoja niin ole hyvä. Mutta mitä itse tiedän CERN testeistä. tällaisten hiukaksten olemassaoloa ei ole voitu havainnoillistaa.
Voihan toki olla, että jokupäivä sellainen löytyy. Mutta silti ollaa vielä kaukana jumalan olemassaolosta. Eikä välttämättä jumalan olemassaolo sillä siltikään pystyttäisi todistamaan vaikka hiukkasen olemassaolo kyllä.
"Suhteellisuusteoriasta huolimatta on helppo löytää ilmiöitä, joissa valon nopeus näyttää ylittyvän.
Yksi esimerkki on majakka, jonka valokeila osuu kaukana häämöttävään rantaan. Majakan valo kiertää ympäri melko hitaasti, mutta kaukaiseen rantaan osuva keila ehtii valaista pitkän pätkän lyhyessä ajassa. Jos ranta on tarpeeksi kaukana, keila näyttää pyyhkivän sitä valoa nopeammin.
Mutta keilapa ei itse asiassa liiku rantaa pitkin, vaan majakka valaisee rannan jokaisen kohdan erikseen säteellä, joka ylittää meren valon nopeudella. Kyse on siis näennäisestä valon nopeuden ylittämisestä. Sama pätee Kuuhun heijastettuun laserpilkkuun. Siellä se viilettää yli valon nopeutta, jos laserlähdettä liikutetaan tarpeeksi rivakasti."
http://www.tiede.fi/artikkeli/196/ylitettiinko_valon_nopeus_"Suurin tabu ateisteille on Jumala."
Tuohan on aivan mielipuolinen väite, kun katsoo tätä palstaa. On se kummallinen tabu, kun siitä jatkuvasti puhutaan tällä palstalla. Ymmärrätkö sinä, mitä sana tabu tarkoittaa? Ilmeisesti et.
" vaikka esille otettiin kavanttitieteestä eräs hyvin mielenkiintoinen ilmiö"
Se, että sinä liität hölynpölyysi tieteellisiä termejä, ei tee siitä yhtään vähempää hölynpölyä.
"Valon nopeuskaan ei
ole maksiminopesu, sillä energiana informaatio voi siirtyä silmänräpäyksessä valovuosienkin etäisyyksiä"
Höpöhöpö.
"(meidän tuntemamme valo on ainetta"
Voisitko selittää, millä perusteella vai oletko sinä vain tyhjästä repäissyt hölynpölysi ja teet huuhaaväitteitä vailla mitään perusteita?
"Eikö se olisi loogista?"
Ei. Se ei ole yhtään sen loogisempaa kuin Joulupukin olemassaolo sillä perusteella, että kaupassa on leluja.
"Tiede voisi paljonkin valaista asioita myös Jumalan olemassaolon suhteen, jos asioita syvällisesti, rehellisesti ja avoimesti miietittäisiin "
Et sinä ole mitään miettinyt syvällisesti vaan olet hyväuskoisesti nielaissut huuhaata sellaisenaan ja nyt mantrana spämmäät tuota älyvapaata uskoasi täällä. Sellaisessa toiminnassa ei ole mitään syvällistä, rehellistä tai avointa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1121772Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551267Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1441220- 48960
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html119903Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä74864- 52814
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36797Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62772- 56761