Nythän on niin että fiatti on itsekin tiedostanut tuotteensa puutteellisen laadunvalvonnan. Moottoreista on jäänyt tiivisteitä kokonaan pois ja esim. kampiakselin stefoja on asennettu huolimattomasti yms. ja tällaisia tekeleitä on päässyt läpi kuluttajille. Vaihteistopropleema oli tehtaan tiedossa vuosikaudet mutta siihen ei puututtu jostain syystä heti. Suurin osa ducatoista on kunnolla toimivia mutta joukossa on luvattoman paljon näitä susikappaleita jotka pilaavat auton maineen. Kun kerran on näin tapahtunut niin vaikea sitä on enää korjata, ei vaikka annetaan kuinka pitkät takuut, kansan suussa ja mielessä fiatti on paska auto aina ja ikuisesti.
Ei kaikki ducatot huonoja ole!
16
2056
Vastaukset
- Jesjes
Miten muuten saa tehtaan parantamaan tuotettaan jos ei kukaan puhu mitään? Minulla on se käsitys että ducatossa on vikoja paljon enemmän kuin nyt on tullut ilmi, osa porukasta ei vaan puhu mitään vaan vaihtavat toiseen merkkiin kaikessa hiljaisuudessa. Minusta se on epäreilua muita kohtaan!
- erkki
"Minulla on se käsitys että ducatossa on vikoja paljon enemmän kuin nyt on tullut ilmi, osa porukasta ei vaan puhu mitään vaan vaihtavat toiseen merkkiin kaikessa hiljaisuudessa."
Mulla taas on se käsitys, että todellisuudessa vikoja on paljon vähemmän, ja täällä nettipalstoilla pieniäkin vikoja väritellään todellista merkittävimmiksi. Ainut Ducaton tyyppivika, jonka itse tunnustan on 5. vaihteen heikko rakenne, jonka hajoamisen tosin voi välttää oikealla ajotyylillä. Muilta osin Ducato vaikuttaa olevan todella laadukas ja kestävä kukupeli niin pakettiautona kuin m-auton alustanakin.
Kannattaa myös muistaa, että kyseisen auton suunnittelussa on myös ollut mukana Citroen ja Peugeot, joten ihan kaikesta on turha syyttää Fiatia.
Mutta en voi kun ihmetellä näitä teidän Ducatojanne täällä palstalla, että miten helvetissä niissä voi olla niin paljon vikaa? Itsellä on 2kpl Ducatoja, alkovimallinen matkailuauto ja tavallinen pakettiauto, ja kumpikin toimivat täysin moitteita. Edes pikkuvikoja ei ole ollut, vaan kaikki toimii juuri niinkuin pitääkin. - Kommentoin kumminkin
erkki kirjoitti:
"Minulla on se käsitys että ducatossa on vikoja paljon enemmän kuin nyt on tullut ilmi, osa porukasta ei vaan puhu mitään vaan vaihtavat toiseen merkkiin kaikessa hiljaisuudessa."
Mulla taas on se käsitys, että todellisuudessa vikoja on paljon vähemmän, ja täällä nettipalstoilla pieniäkin vikoja väritellään todellista merkittävimmiksi. Ainut Ducaton tyyppivika, jonka itse tunnustan on 5. vaihteen heikko rakenne, jonka hajoamisen tosin voi välttää oikealla ajotyylillä. Muilta osin Ducato vaikuttaa olevan todella laadukas ja kestävä kukupeli niin pakettiautona kuin m-auton alustanakin.
Kannattaa myös muistaa, että kyseisen auton suunnittelussa on myös ollut mukana Citroen ja Peugeot, joten ihan kaikesta on turha syyttää Fiatia.
Mutta en voi kun ihmetellä näitä teidän Ducatojanne täällä palstalla, että miten helvetissä niissä voi olla niin paljon vikaa? Itsellä on 2kpl Ducatoja, alkovimallinen matkailuauto ja tavallinen pakettiauto, ja kumpikin toimivat täysin moitteita. Edes pikkuvikoja ei ole ollut, vaan kaikki toimii juuri niinkuin pitääkin.Varmaankin suurin syy Fiatin morkkaukseen on se, että muita alustoja (mese , pösö, ford, citroen) on niin vähän liikenteessä.
Sitten se 5-vaihde. Sen hajoamista ei voi välttää muutoin kuin vähentämällä sen käyttö minimiinsä.
Palstoja seuranneena olen huomannut, että tuo viitosvaihteen hajoaminen on ollut syy miksi Fiat on nyt saanut huonon maineen ja muitakin Fiatin lastentauteja on ruvettu seuraamaan palstoilla herkemmin.
Tässä näemme myöskin hyvän opetuksen tulevaisuutta varten. Oikeastaan tämä tapaus on malliesimerkki, kuinka huonosti jälkimarkkinointi voidaan hoitaa.
Tehtaalta ei tullut asiakkaille mitään informaatiota, vaan asiakkaita itseään syytettiin väärästä käytöstä, vaikka käyttöohjekirjat esim. antoivat aivan toisenlaista informaatiota.
Mikäli tehdas olisi lähettänyt vaikka 5-ratassetelit kaikille asiakkaille ja kertonut vian olevan heidän, koko kohu olisi laantunut heti. Mutta tarvittiin Saksan karavaanareiden joukkotoimintaa, ennenkuin Fiat ryhtyi edes korvaamaan osan kuluista.
Kaikki tämä on nyt johtanut siihen, että nyt etsitään sitten Fiatista vikoja ja ilmoitetaan niitä huomattavasti herkemmin kuin ennen kohua.
Lopputuloksena on se, että suurin osa tulevaisuuden asiakkaista ei halua Fiatin alustaa seuraavaan matkailuautoonsa, Fiatin monista hyvistä puolista huolimatta. Myöskin m-autotehtaat ovat lukeneet ajan merkkejä ja muita alustoja tarjotaan yhä herkemmin.
- lahjomaton
Koska kuljettajat tunnustaa vikansa? Voimakkaalla moottorilla saa helposti vaihelaatikon rikki revittämällä liian isolla vaihteella. Luulisin ettei 5:sta tulis käyttää alle 80 km/t nopeudella ollenkaan ja kun asuntoauton sallittua maksimi nopeus on 80 km/t niin suomessa 5:sta ei tarvii käyttää ollenkaan ja silloin se ilmeisesti kestäis paremmin =)
- Oletko Itse ajanut ?
Huomaa taas, että on sellainen henkilö kirjottamassa, jolla sitä matkailuautoa tai pakua ei ole.
Kysymyshän oli oikeasti -98, -99 ja -00 malleista, joihin tehdas oli asentanut kerrassaan huonot 5-vaihteen rattaat. Itse asiassa hammasrattaathan kesti ihan hyvin, mutta synkronointirenkaiden jälkeiset kytkentäpinnat oli tehty vaihdelaatikon rakenteen takia liian lyhyiksi.
Pintojen kulmat kului pelkästä vaihdosta pyöreiksi ja lopputuloksena vitonen ei kytkeytynyt, itse asiassa kysymys ei ollut edes vääntömomentista vaan vaihtojen lukumäärästä.
Lisäksi vitosen välitys oli liian pitkä, joka aiheutti sitä turhaa vaihtamista. Ja kaiken lisäksi käyttöohjekirja antoi ohjeeksi laittaa vitosen jo 60 km/h vauhdissa päälle. En tosin usko, että kukaan autoilija olisi niin tehnyt.
Nyt sitten tehdas on vaihtanut laatikkoonsa osia ja viimeisenä hätäkeinona vaihtanut laatikonkin, mutta vahvat huhut kertovat, että muutokset ovat siirtäneet vain heikot kohdat muille vaihteille.
Siinä olet kyllä oikeassa, että kun sitä vitosvaihdetta ei käytä muulloin kuin ulkomailla yli 100 ajaessa, niin kestäähän se.
Mutta jos kerrankin ajaisit 98-00 2.8 idTD koneisella matkailuautolla, niin ymmärtäisit miksi sitä 5 käytetään 80-90 nopeudella. Kun se perhanan nelonen on välitetty taas niin hitaaksi, että moottori huutaa kuin sammakko äkeenpiikissä, jos ajetaan nelosella yli 80 km/h.
Äläkä kommentoi, että eihän sitä tarvitse ajaa yli 80 km/h, pakkohan sitä on ohittaa 70 km/h junnaavia. - lahjomaton
Oletko Itse ajanut ? kirjoitti:
Huomaa taas, että on sellainen henkilö kirjottamassa, jolla sitä matkailuautoa tai pakua ei ole.
Kysymyshän oli oikeasti -98, -99 ja -00 malleista, joihin tehdas oli asentanut kerrassaan huonot 5-vaihteen rattaat. Itse asiassa hammasrattaathan kesti ihan hyvin, mutta synkronointirenkaiden jälkeiset kytkentäpinnat oli tehty vaihdelaatikon rakenteen takia liian lyhyiksi.
Pintojen kulmat kului pelkästä vaihdosta pyöreiksi ja lopputuloksena vitonen ei kytkeytynyt, itse asiassa kysymys ei ollut edes vääntömomentista vaan vaihtojen lukumäärästä.
Lisäksi vitosen välitys oli liian pitkä, joka aiheutti sitä turhaa vaihtamista. Ja kaiken lisäksi käyttöohjekirja antoi ohjeeksi laittaa vitosen jo 60 km/h vauhdissa päälle. En tosin usko, että kukaan autoilija olisi niin tehnyt.
Nyt sitten tehdas on vaihtanut laatikkoonsa osia ja viimeisenä hätäkeinona vaihtanut laatikonkin, mutta vahvat huhut kertovat, että muutokset ovat siirtäneet vain heikot kohdat muille vaihteille.
Siinä olet kyllä oikeassa, että kun sitä vitosvaihdetta ei käytä muulloin kuin ulkomailla yli 100 ajaessa, niin kestäähän se.
Mutta jos kerrankin ajaisit 98-00 2.8 idTD koneisella matkailuautolla, niin ymmärtäisit miksi sitä 5 käytetään 80-90 nopeudella. Kun se perhanan nelonen on välitetty taas niin hitaaksi, että moottori huutaa kuin sammakko äkeenpiikissä, jos ajetaan nelosella yli 80 km/h.
Äläkä kommentoi, että eihän sitä tarvitse ajaa yli 80 km/h, pakkohan sitä on ohittaa 70 km/h junnaavia.Olet varmaan oikeassa vaihdelaatikon heikkouden suhteen. Mielestäni asuntoautojen v-laatikot ovat alimitotettuja sen vuoksi ehkä että kyseiset auton moottorit/vaihdelaatikot ovat lähinnä tarkoitettu kevyeksi kuorma-autoiksi tai pakettiautoiksi joissa yleensä on paljon pienempi lasti, ja etenki pienempi ilman vastus kuin mitä asuntoautoissa on. Minua eniten ihmetyttää se tosiasia että toisilla kestää ja toisilla ei kestä, ja se saa minut miettimään kuljettajan merkitystä?! Itselläni on vanhempaa mallia ja en uskalla vaihtaa uudempaan kun kuulee kaikea vikoja niistä. Olen kumminkin edelleen sitä mieltä että vitosen käyttö alle 80 km/t on yksi syy. Ja jos sitä melun takia pitää käyttää niin älkää sentään älyttömästi vädättäkö. Sanomattakin on selvää että iso voimakas moottori 5:lla vedättämällä rikkoo joko moottorin tai/ja vaihdelaatikon. Mielestäni kuljettaja voi itse vaikuttaa asiaan kun heikkoudet tunnetaan!
- Edellinen puhuja !
lahjomaton kirjoitti:
Olet varmaan oikeassa vaihdelaatikon heikkouden suhteen. Mielestäni asuntoautojen v-laatikot ovat alimitotettuja sen vuoksi ehkä että kyseiset auton moottorit/vaihdelaatikot ovat lähinnä tarkoitettu kevyeksi kuorma-autoiksi tai pakettiautoiksi joissa yleensä on paljon pienempi lasti, ja etenki pienempi ilman vastus kuin mitä asuntoautoissa on. Minua eniten ihmetyttää se tosiasia että toisilla kestää ja toisilla ei kestä, ja se saa minut miettimään kuljettajan merkitystä?! Itselläni on vanhempaa mallia ja en uskalla vaihtaa uudempaan kun kuulee kaikea vikoja niistä. Olen kumminkin edelleen sitä mieltä että vitosen käyttö alle 80 km/t on yksi syy. Ja jos sitä melun takia pitää käyttää niin älkää sentään älyttömästi vädättäkö. Sanomattakin on selvää että iso voimakas moottori 5:lla vedättämällä rikkoo joko moottorin tai/ja vaihdelaatikon. Mielestäni kuljettaja voi itse vaikuttaa asiaan kun heikkoudet tunnetaan!
Olet oikeassa, sen vitosen käyttöikää voi jatkaa melko pitkään, kun vaihtaa jo ennen vastamäkeä neloselle, ei käytä vitosta talvella. Missään nimessä ei pidä vaihtaa vastamäessä nopeasti neloselle jne.. Vaihtaa välikaasun kanssa vitoselle. Painaa kytkimen pohjaan ja odottaa vähän ennenkuin ottaa vitosen pois päältä jne...
Eli käyttää niitä kikkoja, joita kukaan matkailuautoja tai pakuja myyvä henkilö ei kerro ostohetkellä. Nämä opit kuulee muilta käyttäjiltä ja korjaamon henkilökunnalta. Tämä salailu ja käyttäjien turha syyllistäminenhän tässä asiassa potuttaa.
Sen sijaan jopa lehdissä väitetään, että matkailuautolijat ovat rikkoneet vitosvaihteen vedättämällä liian alhaisella nopeudella vitosella, vaikka ko. henkilöt aivan hyvin tietävät, että perimmäinen syy ei ole vedättäminen pienillä kierroksilla vaan vaihtotapahtuman aiheuttama rasitus kytkentähampaille.
Sitten se, että et uskalla vaihtaa uudempaan on juuri se hyvä pointti, joka tästä keskusteluista näillä nettipalstoilla seuraa. Koska maahantuojat ei julkista myynnin vähentymisen pelosta näitä tietoja, jonkunhan se pitää tehdä.
Samoten se, että asioista puhutaan julkisesti jollain foorumilla, aiheuttaa painetta valmistajalle kehittää tuotettaan. - markus
Edellinen puhuja ! kirjoitti:
Olet oikeassa, sen vitosen käyttöikää voi jatkaa melko pitkään, kun vaihtaa jo ennen vastamäkeä neloselle, ei käytä vitosta talvella. Missään nimessä ei pidä vaihtaa vastamäessä nopeasti neloselle jne.. Vaihtaa välikaasun kanssa vitoselle. Painaa kytkimen pohjaan ja odottaa vähän ennenkuin ottaa vitosen pois päältä jne...
Eli käyttää niitä kikkoja, joita kukaan matkailuautoja tai pakuja myyvä henkilö ei kerro ostohetkellä. Nämä opit kuulee muilta käyttäjiltä ja korjaamon henkilökunnalta. Tämä salailu ja käyttäjien turha syyllistäminenhän tässä asiassa potuttaa.
Sen sijaan jopa lehdissä väitetään, että matkailuautolijat ovat rikkoneet vitosvaihteen vedättämällä liian alhaisella nopeudella vitosella, vaikka ko. henkilöt aivan hyvin tietävät, että perimmäinen syy ei ole vedättäminen pienillä kierroksilla vaan vaihtotapahtuman aiheuttama rasitus kytkentähampaille.
Sitten se, että et uskalla vaihtaa uudempaan on juuri se hyvä pointti, joka tästä keskusteluista näillä nettipalstoilla seuraa. Koska maahantuojat ei julkista myynnin vähentymisen pelosta näitä tietoja, jonkunhan se pitää tehdä.
Samoten se, että asioista puhutaan julkisesti jollain foorumilla, aiheuttaa painetta valmistajalle kehittää tuotettaan.vm. 2003 2.3 JTD laatikosta.
- ei tietoa
markus kirjoitti:
vm. 2003 2.3 JTD laatikosta.
Sen verran tietoa, että 5 vaihteen ongelmat oli oikeastaan 2.8 idTD:n 98-00 ongelmia ja jonkun verran uudemmankin 2.8:n, mutta 2.3:n mallia ne ei koske samalla tavalla.
Vaihdelaatikkoa on vihdoinkin muutettu. Tosin karavaanarien omilla sivulla on arvosteltu uuttakin vaihdelaatikkoa.
- erkki
vain ne huonot dukatot ovat huonoja
- Asuntoautolla
Minulla oli uusi Ducato ja ehdin ajamaan sillä 40tkm. Autostani ei mennyt tänä aikana rikki kuin ilmastointi 3 kertaa, koneen kannakkeet, koneleikkasi kiinni, etuvalo, sivuikkunan mekanismi ja auto oli muutenkin PASKA. Nyt vuotta myöhemmin asiaan suhtautuu toisella tavalla ja tuntuu siltä että Ducato on TOSI ISOPASKA. Ainoa reissu kun auto ei hajonnut, oli kun vaimon sukulaiset yöpyivät siinä meidän pihalla.
PS. Asunto-osasta hajosi vain vesipumppu, parisänky ja keittiönhana.
Onneksi ProMobil tyytyväisyyskyselyssä sijalla 16.(muistaakseni) olevan automerkin edustaja (kehä III:lla) ei halunnut myydä meille harmaata integroitua malliaan. SE V...N VITOSVAIHDE KYLLÄ KESTI.- nuppu
Sulla on jääny sama levy pyörimään, vaihda jo levyä!
- Asuntoautolla
nuppu kirjoitti:
Sulla on jääny sama levy pyörimään, vaihda jo levyä!
Kyllä sitä urautuukin, kun ajaa Ducatoa. Jos edes keksis jotakin hyvää sanottavaa niin ei olis mennyt toi psyyke sen auton kanssa niin huonoon kuntoon. Muuten ne 40tkm tulivat kun vein autoa korjaamoille.
- nuppu
Asuntoautolla kirjoitti:
Kyllä sitä urautuukin, kun ajaa Ducatoa. Jos edes keksis jotakin hyvää sanottavaa niin ei olis mennyt toi psyyke sen auton kanssa niin huonoon kuntoon. Muuten ne 40tkm tulivat kun vein autoa korjaamoille.
Osta polkupyörä, mutta ilman vaihteita niin pysyy kunnossa paremmin. Niin ja tietty renkaat täytyy olla umpikumia niin ei tarvii paikkaila.
- Asuntoautolla
nuppu kirjoitti:
Osta polkupyörä, mutta ilman vaihteita niin pysyy kunnossa paremmin. Niin ja tietty renkaat täytyy olla umpikumia niin ei tarvii paikkaila.
Tota täytyy kokeilla kun nyt on alla MB. Täytyy ottaa vaimo tarakalle.
- nuppu
Asuntoautolla kirjoitti:
Tota täytyy kokeilla kun nyt on alla MB. Täytyy ottaa vaimo tarakalle.
Kannattaa kokeilla siinä hermo lepää ja romantiikka kukkii....ainakin vaimon mielestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1544116Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4013164Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142088Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa131755Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51158- 741013
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar69995Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat24911- 54886
- 71869