hautajaisista.

ikävöiden

Rakas mummini nukkui pois alle viikko sitten ja olen nyt ensimmäistä kertaa mukana järjestämässä hautajaisia. Olen 21 enkä ole kuin yksissä hautajaisissa ollut ja en niistä mitään muista.

Kysymyksiä olisi ja vastauksia kaipaisin. Onko kellään tietoa hautajaisten käsiohjelmista? mistä niitä saa hommattua ja mitä suunnilleen maksaa? en löydä kunnon tietoja netistä ja haluaisin jtn suuntaa näyttävää tietoa. Suunnitelmassa olisi kolmeen osaan taitettu A4. etusivulla olisi joku kuva ja tietoja, sisällä ohjelma ja virsien ja laulujen sanat, ehkä kuva mummista(onko se soveliasta?). ja vieraita suunnilleen 25. Olisi hienoa jos joku osaisi hieman kertoa.

kiitos jo etukäteen jos joku osaisi jotain kertoa!:)

5

816

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eilen haudannut

Virsien sanat löytyvät virsikirjasta joka on jaettu jokaiseen penkkiriviin kappelissa,joten niitä on turha erikseen painattaa.Hautajaisten ohjelma on niin yksinkertainen,suruhan siellä on pääosassa,Kaikesta voi sopia siunaavan papin kanssa,En oikein ymmärrä,mihin ohjelmaopasta tarvittaisiin.

• Tuula-Helena

Käsiohjelma ei suinkaan ole välttämätön, mutta siinä mielessä hyvä, että siitä näkee siunaus- ja muistotilaisuuden kulun ja sen voi säilyttää tilaisuuden muistona. Jos käsiohjelma on, se jaetaan kirkon ovella siunaustilaisuuteen tuleville tai sen voi lähettää etukäteen kutsuna ihmisille, joitten toivotaan tulevan saattamaan vainajaa.

Jos kutsu/käsiohjelma lähetetään etukäteen, voidaan kutsun saaneita pyytää ilmoittamaan osallistumisestaan tiettyyn päivämäärään mennessä puhelinnumeroon se ja se, jolloin muistotilaisuuden tarjoilun järjestämiseen on helpompi varautua.

Käsiohjelman voi mainiosti itse tehdä tietokoneella, joko jollain tekstinkäsittely- tai graafisella ohjelmalla ja tulostaa kotitulostimella, jolloin sille ei tule muuta hintaa kuin tulostimen väripatruunasta ja tulostuspaperista aiheutuvat kulut. Olen nähnyt aika paljon käsiohjelmia, mutta en muista yhdessäkään nähneeni vainajan kuvaa. Yleensä käsiohjelma on valkoista paperia, teksti musta. Yleensä etukannessa on risti, enkelin kuva tai jokin muu aihealueeseen liittyvä symbolikuva ja sen alla teksti seuraavanlaiseen tyyliin: Maija Möttösen siunaustilaisuus X:n kirkossa lauantaina 25.5.2013 klo 13 .

Vasemmanpuoleisella sisäsivulla on siunaustilaisuuden ohjelma,missä järjestyksessä mikin tapahtuu - siunauksen toimittaneen papin nimi, siunaustilaisuudessa soittavan kanttorin nimi sekä musiikkikappaleiden nimet, myös laulettavien virsien ja laulettavien säkeistöjen numerot, joskus myös sanat.

Kolmannella sivulla on mahdollisen muistotilaisuuden ohjelma ja laulujen sanat.

Hautajaisten käsiohjelman voi painattaa kirjapainossa, mutta silloin hintaakin tulee jo toisella tavalla. Kirjapainoissa on nähtävillä malleja, joista voi valita mieluisan. Lopullinen hinta riippuu paperista ja painosmäärästä.

• voimia sinulle...

Ymmärrän että haluat tehdä ohjelman itse koneella. Meilläpäin ei ole käytäntönä tuollaiset ohjelmat. Yleesä jutellaan ja suunnitellaan siunaavan papin, kappelihenkilökunnan kanssa. Yleensä mnee tavanomaisella rutiinilla. Ei kukaan estä tekemästä hautajaisista omanlaistaan. Pääasia siina on vainajan kunnioitus ja saattaminen lepoon ja surun ja jäävyväisten kohtaaminen läheisten kanssa.

• ikävöiden

kiitos paljon vastauksistanne! auttoi todella paljon!:)

• jkiojk

niinkkö

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2685
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1803
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe