Älkääkä penikat tehkö lapsia!!

10/32

On lisääntyvä ilmiö se, että tehdään lapsi ja annetaan se sijaisperheeseen huostaan, kun ei ollutkaan niin kivaa se kotisleikki ja kun pitäähän ihmisen kasvaa. On menoa ja houkutusta ja rakkauskin pitäisi löytää. Usein huostaanottajat ovat sukulaissijaisvanhempia eli esim. asten mummu ja pappa ottaa lapsen huostaan, kun omat lapsensa hankkii lapsen ja ei halua tai osaa hoitaa sitä. Oulussa päin kasvu tähän ilmiöön on maamme runsainta, mutta muuallakin todella ikävä kasvava ilmiö. Niin, että eiköhän lopeteta lapset ja muutkin se oman itsensä puutteellisuuden pönkittämineb lapsilla? Hoitajaa itsenne kuntoon ja kasvakaa, ja sitten niitä lapsia. Parisuhdettakin kannattaa "tunnustella" 10-vuotta vähintään! Ikää olisi hyvä olla se noin 32v vähintäään.

Huom: nicci päivitetty!

158

3575

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jöj n

Höpö höpö....

• Lue itse

Kaleva 20.05.2013

• jöj n
        Lue itse kirjoitti:

Kaleva 20.05.2013

Just joo.

• Lastenvalvoja
        jöj n kirjoitti:

Just joo.

Etkö halua uskoa tosiasiaa?

• höpöpöpö'

Höpö höpö höpö...

Tyypillistä suomi24 'mukatärkeäjaajankohtainenyhteiskunnallinenongelma'

• Pääsylippumies
        Lastenvalvoja kirjoitti:

Hai tietysti silloin kun valo voittaa ja varallisuus se sallii.

• älä viitsi
        Lastenvalvoja kirjoitti:

Oot ennenkin väittänyt olevasi lastenvalvoja.

• hjkjhvhj

Roskaa. Sitäpaitsi huostaanotetut lapset sijoitetaan yleensä mihin tahansa muualle kuin sukulaisille.

• tulevaisuuden isi

Niiin,miten sen sitten ottaa...toisaalta en kannata lapsia ennen kuin on 25v.Toisaalta,itse haluaisin huomattavasti ennen kuin olen 40v.Kuitenkin pientenlasten kanssa arki on yhtä myllyä,puhumattakaan teini-iässä.Kiva se on stiten 55v:nä ottaa 15v teinin kiukut ja oikut vastaan.
        Mutta,ei sillä,toiseen pitää tutustua ja yhdessä asua ainakin pari vuotta ennen kuin lapsia uskaltaa tehdä.Toisekseen,molempien pitää aidosti haluta,muuten niitä ei kannata tehdä.

• Reklamoi Kalevaan!
        hjkjhvhj kirjoitti:

Roskaa. Sitäpaitsi huostaanotetut lapset sijoitetaan yleensä mihin tahansa muualle kuin sukulaisille.

Ei ole roskaa. Vai onko sijaisvanhemmat eri asia kuin huostaanotto?

• lue yksinäs
        Reklamoi Kalevaan! kirjoitti:

Ei ole roskaa. Vai onko sijaisvanhemmat eri asia kuin huostaanotto?

On se samoja juttuja höpötetään tasaisin väli ajoin.

• mek
        tulevaisuuden isi kirjoitti:

Niiin,miten sen sitten ottaa...toisaalta en kannata lapsia ennen kuin on 25v.Toisaalta,itse haluaisin huomattavasti ennen kuin olen 40v.Kuitenkin pientenlasten kanssa arki on yhtä myllyä,puhumattakaan teini-iässä.Kiva se on stiten 55v:nä ottaa 15v teinin kiukut ja oikut vastaan.
        Mutta,ei sillä,toiseen pitää tutustua ja yhdessä asua ainakin pari vuotta ennen kuin lapsia uskaltaa tehdä.Toisekseen,molempien pitää aidosti haluta,muuten niitä ei kannata tehdä.

Itse olin miehenä 34v kun ainoan lapsemme saimme naiseni kanssa ja ei yhtään liian aikaisin ja menot oli menty ja jaksoi olla kotona eikä ollut enää muut menot mielessä. Eihän sitä 25 voi lapsia hankkia kun moenllao piskelut kesken ja silloin nuorena matkustellaan ja tehdään kaikkea exraa elämäss ja sitten 30-40 kympin välillä on se perhe-elämän aika niin hyvä tulee. Olen paljon rennommin ottanut teinin kiukuttelut ja para on kun miettiin mimmoinen itse oli teini-iässä ja kun antaa vapautta ja vastuuta niin hyvä tulee.

• Childfree
        mek kirjoitti:

Itse olin miehenä 34v kun ainoan lapsemme saimme naiseni kanssa ja ei yhtään liian aikaisin ja menot oli menty ja jaksoi olla kotona eikä ollut enää muut menot mielessä. Eihän sitä 25 voi lapsia hankkia kun moenllao piskelut kesken ja silloin nuorena matkustellaan ja tehdään kaikkea exraa elämäss ja sitten 30-40 kympin välillä on se perhe-elämän aika niin hyvä tulee. Olen paljon rennommin ottanut teinin kiukuttelut ja para on kun miettiin mimmoinen itse oli teini-iässä ja kun antaa vapautta ja vastuuta niin hyvä tulee.

Ei kannata yleistää. Itse olen 34-v, nyt on oikein hyvä aika tehdä töitä ja myös harrastaa ja matkustella. Ei mulla tosiaankaan joskus 25-vuotiaana ollut rahaa eikä mahdollisuuksia matkustella!
        Lasten hankinta on homma, johon en ryhdy, koska se ei kiinnosta tippaakaan. Elämässä on niin paljon kaikkea muuta tärkeämpää. Onneksi sterilisaatio on tehtynä. :)

• -o-
        Childfree kirjoitti:

Ei kannata yleistää. Itse olen 34-v, nyt on oikein hyvä aika tehdä töitä ja myös harrastaa ja matkustella. Ei mulla tosiaankaan joskus 25-vuotiaana ollut rahaa eikä mahdollisuuksia matkustella!
        Lasten hankinta on homma, johon en ryhdy, koska se ei kiinnosta tippaakaan. Elämässä on niin paljon kaikkea muuta tärkeämpää. Onneksi sterilisaatio on tehtynä. :)

"Lasten hankinta on homma, johon en ryhdy, koska se ei kiinnosta tippaakaan. Elämässä on niin paljon kaikkea muuta tärkeämpää."

Toisaalta jos ei lapsia hankita, niin kohta ei ole sitä elämääkään.

• ajattelija75
        -o- kirjoitti:

"Lasten hankinta on homma, johon en ryhdy, koska se ei kiinnosta tippaakaan. Elämässä on niin paljon kaikkea muuta tärkeämpää."

Toisaalta jos ei lapsia hankita, niin kohta ei ole sitä elämääkään.

Ja kun osaa ajatella hieman pidemmälle, niin voi hoksata, että maapallo ei kaipaa ihmistä.

• Lapset saa lapsia

Mene tuota mallia saarnaamaan pohjoisen lestadiolaisalueille, johon Oulukin kuuluu.

Sama malli tunnetaan Romanian romaneilla, joilla "suvun kunnia" pakottaa naittamaan tytöt 15-vuotiaina. Kouluja ei ehditä käydä, työelämässä ei ehditä ansaita, ja sukupolvia jatkuva kurjuuden kierre on selviö.

• en tunne yhtään

Lestoilta ei kovin usein huostata....

• JooopaJooJaJoo

" Ikää olisi hyvä olla se noin 32v vähintäään."

heh

nykyään ensisynnyttäjän keski-ikä on 28 vuotta
      ja pk-seudulla 29 vuotta.

eikös tämä ole jo ihan idioottimaista ehdottaa kolmikymppisille ensisynnyttäjille, että pitäs jaksaa ikääntyä vielä 5 vuotta lisää, että olisi varmuudella sitten 6kymppinen kun kakarat kasvaa isoiksi :-)

Eiköhän se huostaanoton syy ole yleensä alkoholi- tai huumetokkurainen elämä
      kyvyttömyys huolehtia itsestään tai mielenterveydelliset syyt.

Tähän ei taida 5 vuotta auttaa

• Tärkeintä on oikeassaolo.

• mamma.88

32 -vuotiaana en tosiaankaan alkais enää lapsia tekemään!! Nuorena jaksaa ja ehtii olla lasten kans pitkään. Jotku ei vaan tajua huolehtia lapsistaan mutta se ei katso ikää vaan kyse on jostain aivan muusta.
      Terveisin 7 ja 3 -vuotiaiden lasten onnellinen äiti

• Vara parempi

Jaa. Itse sain ensimmäiseni, toistaiseksi ainoan, 49-vuotiaana. Alle kolmikymppisenä olisin ollut aika tyhjänpäiväinen isä, mutta tällä iällä täysin päinvastainen. Töitäkin teen nykyään vähemmän, jotta voisin viettää enemmän aikaa nyt kuusivuotiaani kanssa. Ja ainoa asia, jossa jaksamisen kanssa on ollut hankalaa, on ollut rankka huoltajuuskiista. Siinä ei isän ja lapsen suhteella todellakaan ollut minkäänlaista arvoa. Onneksi sekin loipulta päättyi sovitteluratkaisuun, jossa minulla on puolet poikani ajasta.
        Tuossa vieressä leikkii nytkin omia juttujaan, just hain eskarista, jossa se on ollut puolipäiväisenä. Eikä meillä tippaakaan kadehdita niitä uraohjusten lapsia, jotka viettävät tarhassa 10-tuntisia päiviä...

• Ensisynnyttäjä 40?

Mamma 88, huomioi että nykyään monet naiset haluavat kouluttautua. Alle 40 on ihan ok ikä tulla äidiksi, te teiniäidit oletta ihan erikseen. Se voi sopia joillekin, toisille ei. Itse haluan omille lapsilleni antaa mallin omillaan toimeen tulevasta, akateemisesti koulutetusta äidistä. Hyviä äitejä on sekä nuorissa että vanhoissa, kuten myös huonojakin.

• Oletko vähän tyhmä?
        Ensisynnyttäjä 40? kirjoitti:

Mamma 88, huomioi että nykyään monet naiset haluavat kouluttautua. Alle 40 on ihan ok ikä tulla äidiksi, te teiniäidit oletta ihan erikseen. Se voi sopia joillekin, toisille ei. Itse haluan omille lapsilleni antaa mallin omillaan toimeen tulevasta, akateemisesti koulutetusta äidistä. Hyviä äitejä on sekä nuorissa että vanhoissa, kuten myös huonojakin.

Se akateeminen titteli ei sinusta tee sen parempaa äitiä !
        Kunnon pinnallinen lehmä olet! HYI! Aikaa ne lapset tarvii, ei titteleitä ja statusta, ellei tuollaiset pinnalliset vanhemmat pilaa niiden itsetuntoa.
        Totta se on, että 35v on paras ikä esikoiselle, mutta tittelit voit työntää sinne minne päivä ei paista ja koita tajuta se, että lapset tarvitsee yhteistä ja kiireetöntä aikaa - ei statusta ja titteleitä!

• teinin isä 36v
        Vara parempi kirjoitti:

Jaa. Itse sain ensimmäiseni, toistaiseksi ainoan, 49-vuotiaana. Alle kolmikymppisenä olisin ollut aika tyhjänpäiväinen isä, mutta tällä iällä täysin päinvastainen. Töitäkin teen nykyään vähemmän, jotta voisin viettää enemmän aikaa nyt kuusivuotiaani kanssa. Ja ainoa asia, jossa jaksamisen kanssa on ollut hankalaa, on ollut rankka huoltajuuskiista. Siinä ei isän ja lapsen suhteella todellakaan ollut minkäänlaista arvoa. Onneksi sekin loipulta päättyi sovitteluratkaisuun, jossa minulla on puolet poikani ajasta.
        Tuossa vieressä leikkii nytkin omia juttujaan, just hain eskarista, jossa se on ollut puolipäiväisenä. Eikä meillä tippaakaan kadehdita niitä uraohjusten lapsia, jotka viettävät tarhassa 10-tuntisia päiviä...

Tuo on kyllä niin totta. Kun seuraa perheellisiä tuttavia ja lähiympäristöä, niin ei voi olla kiinnittämättä huomiota siihen, kuinka vähän he loppujen lopuksi ovat tekemissä lastensa kans.
        Aamulla viedään lapsi päiväkotiin ja itse töihin, iltaisin on kaiken maailman harrastuksia ja kun lopulta pääsee kotia, niin enää ei jakseta touhuta lapsen kans yhtikäs mitään tai sitten lapset ovat jo nukkumassa. Eli lapsille ei anneta enää huomiota eikä olla heille riittävästi läsnä.
        Tosin olen huomannut senkin että monet tiedostavat tämän ongelman, eivätkä edes halua perhettä ennen kuin itsellä on ura valmiina, sekä järjettömän suuri ja velaton talo jossa farmariautot pihalla, ja kun tuo päivä koittaa niin huomataankin että ollaan jo niin vanhoja että lapsen saanti ei enää olekaan varmaa...
        Ei lapsia tarvitse suunnitella "valmiiseenpöytään" mutta tervettä maalaisjärkeä pitää löytyä sieltä korvien välistä jos lasten puuhastelua mietitään.

Nuo huoltajuuskiistat ovat todellakin todellakin syvältä! Ei voi käsittää että mikä ihmeen wanhanajan jäänne ja byrokratia tässä lastensuojelu järjestelmässä on, että vaikka kuinka olisi hyvä isä lapselle, niin silti näillä sosiaalivirkailijoilla tuntuu olevan aina mielettömän suuri halu lytätä juuri se lapsen isä maahan. Nämä virkailijat tuntuu vielä nykyäänkin elävän jotain ihmeen kivikautta, jolloin mies ei koskaan osallistunut lasten hoitoon vaan hankki leivän perheeseen, ja ero tilanteessa ryyppäsi itsensä hengiltä.
        Muutenkin koko järjestelmä kaipaisi perusteellista remonttia ja siivousta.

• Ehjä ydinperhe
        Vara parempi kirjoitti:

Vara parempi? Pyh. Et ole pystynyt tarjoamaan edes noilla kymmenillä lapsellesi (raukalle) ehjää kotia oikean äidin kanssa. Riitelemättä.

Surkea on suorituksesi, ja mitätön luuseri OIKEASTI ole "isänä"

Toki itse olet eri mieltä.

• teiniäidit?
        Ensisynnyttäjä 40? kirjoitti:

Jos on syntynyt 88, ei ole enää teini. Vaan 24 tai 25.

• ....................

vittuako se sulle kuuluu minkä ikäsenä lapset tekee, tuliko ahtaaseen mieleesi ettei kaikki löydä nuorena miestä itselleen vaan ehkä myöhemmin,,,eikö minulla 34 ole oikeutta ensimmäiseen lapseen ...OLENKO LIIAN VANHA ÄIDIKSI MIELESTÄSI ???!!!

olen suurimmalti osin jo luovuttanut sen unelman suhteen, mutta tuollaiet ihmiset vain ällöttää !!!

• alvar
        teiniäidit? kirjoitti:

Jos on syntynyt 88, ei ole enää teini. Vaan 24 tai 25.

"Jos on syntynyt 88, ei ole enää teini. Vaan 24 tai 25." Nimimerkille teiniäidit?

Jos oot 24 ja sulla on 7 v lapsi, niin oletko silloin teiniäiti?? 17v on tietääkseni teini??

• osansakullakin
        Oletko vähän tyhmä? kirjoitti:

Kunnon pinnallinen lehmä olet! HYI! Aikaa ne lapset tarvii, ei titteleitä ja statusta, ellei tuollaiset pinnalliset vanhemmat pilaa niiden itsetuntoa.
        Totta se on, että 35v on paras ikä esikoiselle, mutta tittelit voit työntää sinne minne päivä ei paista ja koita tajuta se, että lapset tarvitsee yhteistä ja kiireetöntä aikaa - ei statusta ja titteleitä!

Akateemisuus ei tosiaan tee vanhemmista muita parempia, eikä huonompia. Sattuu vain oleen, että hyvin koulutetuilla on yleensä huomattavasti paremmat ansiot ja työpaikat.
        Usein voivat jopa itse päättää työajoistaan,duunarit ei. Saikkua voi hakea, mutta sitten saattaa duunarille tulla ajan kanssa kenkää.

Varallisuus ja hyvä sivistys tuo vääjäämättä sille perilliselle paljon etuja, mitä se vähävarainen tai työtön vanhempi ei kykene tarjoamaan.
        Tilastollisesti paremmassa sosiaaliluokassa elävät perheet / ihmiset, myös heidän lapsensa, voivat kaikkiaan huomattavasti paremmin kuin huono-osaisemmat

Varmasti se kotiäiti tai isä voi viettää lapsensa kanssa, vaikka 24h vuorokaudessa. Lieneekö sitten perimmäinen tarkoitus, jokainen päättäköön itse.

• teiniäidit?
        alvar kirjoitti:

"Jos on syntynyt 88, ei ole enää teini. Vaan 24 tai 25." Nimimerkille teiniäidit?

Jos oot 24 ja sulla on 7 v lapsi, niin oletko silloin teiniäiti?? 17v on tietääkseni teini??

No ei ole enää teiniäiti, jos ei ole teini...
        Ei se mikään pysyvä leima ole.

• mamma.88
        teiniäidit? kirjoitti:

No ei ole enää teiniäiti, jos ei ole teini...
        Ei se mikään pysyvä leima ole.

kiitos "leiman poistamisesta". :) Tottahan se on että nuorena tuli tenavat tehtyä. Mutta itse olin ja olen edelleen sitä mieltä että teini-ikä ja typerät kokeilut olivat taakse jäänyttä elämää, joten miksi ei olis voinut lasta tehdä. ylioppilaaksi kirjoitin ajallaan ja nyt töissä. lasten isän kans oltu kohta kymmenen vuotta alkuajan vaihtelevan menestyksen jälkeen ja kaikki hyvin. olen onnellinen kun olen itse vielä suht. simpsakka mamma kun lapsetki ovat teinejä tai nuoria aikuisia. :)

• KALLE KELLO

Voi "Mamma88". Sinä eroat lapsiesi isästä, jäät yh:ksi ja sitten löydät uuden miehen ja sitten alkaakin tekemään mieli vielä sitä YHTEISTÄ iltatähteä. Voi voi. Älä koskaan sano "EI KOSKAAN". Sinulla on vielä 10 v aikaa pykää pentuja lisää, tuossa ajassa sinäkin olet jo henkisesti ehkä kasvanut.

• sivistynyt
        Oletko vähän tyhmä? kirjoitti:

Ei lapsille liene pahasta sivistynyt äiti, joka esim. kielenkäytöllään näyttää lapsilleen mallia. Sinun kilenkäyttösi auttamatta paljastaa sinut ei-akateemiseksi, mikä ei sinänsä vielä tee kenestäkään tyhmää. Harvoin kuitenkaan "Oletko vähän tyhmä" -nimimerkin kaltaista kielenkäyttöä ja argumentointia (tai oikeastaan sen puutetta) näkee sivistyneillä ihmisillä - olivatpa he sitten akateemsia tai eivät.

• uus nikki sulla?
        KALLE KELLO kirjoitti:

Voi "Mamma88". Sinä eroat lapsiesi isästä, jäät yh:ksi ja sitten löydät uuden miehen ja sitten alkaakin tekemään mieli vielä sitä YHTEISTÄ iltatähteä. Voi voi. Älä koskaan sano "EI KOSKAAN". Sinulla on vielä 10 v aikaa pykää pentuja lisää, tuossa ajassa sinäkin olet jo henkisesti ehkä kasvanut.

Siinä yksi, joka luulee olevansa ennustaja.
        Ei kannata kylvää katkeruuttasi muille, jotka on onnellisia.

• realisti37
        mamma.88 kirjoitti:

kiitos "leiman poistamisesta". :) Tottahan se on että nuorena tuli tenavat tehtyä. Mutta itse olin ja olen edelleen sitä mieltä että teini-ikä ja typerät kokeilut olivat taakse jäänyttä elämää, joten miksi ei olis voinut lasta tehdä. ylioppilaaksi kirjoitin ajallaan ja nyt töissä. lasten isän kans oltu kohta kymmenen vuotta alkuajan vaihtelevan menestyksen jälkeen ja kaikki hyvin. olen onnellinen kun olen itse vielä suht. simpsakka mamma kun lapsetki ovat teinejä tai nuoria aikuisia. :)

Nimimerkille Mamma.88..

olet mennyt miehesi kanssa yhteen niin nuorena, että nuoruus on jäänyt molemmilta elämättä. Se on 90%:n varmaa, että teille tulee ero ennen kuin olette 30 vuotta! Olen nähnyt niin monta vastaavaa tapausta.. teininä aloitettu perheleikki ei vaan kestä.. ihminen kaipaa kokemuksia ja elämättä jäänyttä elämää!!

Todennäköisesti kun olet 35 vuotias, tulet temään toisella miehellesi kaksi tenavaa lisää.. näitäkin tpauksia tiedän!

• KALLE KELLO
        uus nikki sulla? kirjoitti:

Siinä yksi, joka luulee olevansa ennustaja.
        Ei kannata kylvää katkeruuttasi muille, jotka on onnellisia.

Voi pahvi. Mistä tuostakin katkeruutta revit? Elämän tosiasiaa, tosiasiaa. Kyllä huomaa, ettei henkinen puolesi ei ole kehittynyt etkä elämää ole vielä nähty. Älä ole liian itsevarma, sinunkin olisi aika riisua ne vaaleanpunaiset lasit silmiltäsi ja hyppää todellisuuteen sieltä kotileikeistä.

terveisin:

• gevz
        realisti37 kirjoitti:

Nimimerkille Mamma.88..

olet mennyt miehesi kanssa yhteen niin nuorena, että nuoruus on jäänyt molemmilta elämättä. Se on 90%:n varmaa, että teille tulee ero ennen kuin olette 30 vuotta! Olen nähnyt niin monta vastaavaa tapausta.. teininä aloitettu perheleikki ei vaan kestä.. ihminen kaipaa kokemuksia ja elämättä jäänyttä elämää!!

Todennäköisesti kun olet 35 vuotias, tulet temään toisella miehellesi kaksi tenavaa lisää.. näitäkin tpauksia tiedän!

Anna jo olla. Mitä tämä sulle kuuluu.

• huonot tavat sulla
        KALLE KELLO kirjoitti:

Voi pahvi. Mistä tuostakin katkeruutta revit? Elämän tosiasiaa, tosiasiaa. Kyllä huomaa, ettei henkinen puolesi ei ole kehittynyt etkä elämää ole vielä nähty. Älä ole liian itsevarma, sinunkin olisi aika riisua ne vaaleanpunaiset lasit silmiltäsi ja hyppää todellisuuteen sieltä kotileikeistä.

terveisin:

Älä höpötä, ja aliarvioi toisia.

• mamma.88
        realisti37 kirjoitti:

Nimimerkille Mamma.88..

se että aloin teininä seurustelemaan itseäni 8 vuotta vanhemman miehen kanssa oli järkytys varmasti tuolloin kaikille. ja voin sanoa että kaikki mahdolliset vastoinkäymiset on tullu läpi käytyä ja hei, elossa ollaan ja mikä tarkeintä, yhdessä ollaan edelleen! kukaan ei tiedä etukäteen tuleeko ero vai ei jossain vaiheessa elämää, mutta se voi tulla niin nuorena alkaville kuin vanhemmallakin iällä seurustelemaan ryhtyville.

• mamma.88
        gevz kirjoitti:

Anna jo olla. Mitä tämä sulle kuuluu.

niin, kiitos. :)

• Väestömuuttuu

Miksi tehdä lapsia ollenkaan, kyllä pakolaiset hoitaa sen kun heillä on paremmin aikaa. Tehdään me vain töitä että heillä menisi hyvin. Olisinpa syntynyt Somaliassa ja asuisin nyt Suomessa se olisi kuin jättipotti lotossa

• Mumummuuuu

"Miksi tehdä lapsia ollenkaan,"

Nimenomaan jos niistä tulee kaltaisiasi ruikuttavia vesipäitä, jotka eivät ymmärrä hyvää onneaan. Tuolla älykkyydellä ja asenteella sinä olisit ollut viimeisten joukossa, joka olisi sieltä lähtenyt minnekään. Parhaat lähtevät ensin ja sinä olisit jäänyt sinne ruikuttamaan.

• Voieipä
        Mumummuuuu kirjoitti:

"Miksi tehdä lapsia ollenkaan,"

Nimenomaan jos niistä tulee kaltaisiasi ruikuttavia vesipäitä, jotka eivät ymmärrä hyvää onneaan. Tuolla älykkyydellä ja asenteella sinä olisit ollut viimeisten joukossa, joka olisi sieltä lähtenyt minnekään. Parhaat lähtevät ensin ja sinä olisit jäänyt sinne ruikuttamaan.

Ai ne parhaat tulee. Ainakin ne on parhaita välttämään töitä.

• Entäpä jos olisit se äiti jonka lapset jäivät Somaliaan kun perheitä ei enää yhdistetä?

• ........

Olipa ylläpito otsikoinut omituisesti.

Eikö otsikon olisi pitänyt kuulua: Lapsia aikaisintaan 32-vuotiaana.
      Kannattaisi varmaan lukea aloitus ennen otskointia.
      Muuhun en ota kantaa, kun emme osanneet Tehdä lapsia. Olisi varmaan pitänyt kysyä näiltä palstoilta.

• 2+2

Kotona oloaika on hyvää aikaa tehdä rahaa myös ilman oikeata työntekoa. Kukapa sitä haluaa ilman rahaa olla? Haluatko sinä?
      www.vedoillarahaa.blogspot.com

• ajan ilmiö

Kaikki haluaa vauvoja, mutta kukaan ei jaksa olla vanhempi.

Vauva on kuin hyödyke joka hankintaan, koska se näyttää kivalta. Se jokeltelee ja naureskelee. Sitä on mukava seurata ja laittaa siitä kuvia netiin.

Sitten kun se kasvaa isoksi, niin plääääh. Ei se olekaan enää niin kiva. Ja rasittavakin se osaa olla. Voi vitsi kun tää on rankkaa. Auttaisko jos hommais uuden vauvan?

Jee nyt mulla on taas hirvee vauvakuume, pakko saada uus vauva...

• 35v hyvä ikä

Tuo on niin totta. Minusta alle 30 vuotiaat ovat itse kuutamolla ja lapset kasvavat sellaisten epävakaiden vanhempien yai eronneiden sellaisten kanssa, niin ei ihme kun ne on villejä ja niistä tulee mitä tulee. Kun joskus 35-vuotiaana tekee lapsia, niin lapset aistii sen vakauden ja elämänraidoy ja ovat siksi helpompia eivätkä kuluta niin o
        paljon vanhempiaan. En näe mitää järkeä hankkia lapsia ennen 35-ikävuotta, jos muut asiat kunnossa. 35v on ikä joka eo eroa 25 vuotiaasta mitenkään muuten kuin vakautena elämässä. Kaikki on helpompaa vanhempana lasten kanssa, kun on itse kypsä ja kykenevä.

• gyroo
        35v hyvä ikä kirjoitti:

Tuo on niin totta. Minusta alle 30 vuotiaat ovat itse kuutamolla ja lapset kasvavat sellaisten epävakaiden vanhempien yai eronneiden sellaisten kanssa, niin ei ihme kun ne on villejä ja niistä tulee mitä tulee. Kun joskus 35-vuotiaana tekee lapsia, niin lapset aistii sen vakauden ja elämänraidoy ja ovat siksi helpompia eivätkä kuluta niin o
        paljon vanhempiaan. En näe mitää järkeä hankkia lapsia ennen 35-ikävuotta, jos muut asiat kunnossa. 35v on ikä joka eo eroa 25 vuotiaasta mitenkään muuten kuin vakautena elämässä. Kaikki on helpompaa vanhempana lasten kanssa, kun on itse kypsä ja kykenevä.

Helpompaa..
        Paljon raskaampaa oli raskaus aika, vaikka olin suht hyvässä kunnossa. Raskaampia oli myös yövalvomiset ja selkä meinas mennä paskaks.
        Ole siinä vakaana :)

• kahden äiti

"Vauva on kuin hyödyke joka hankintaan, koska se näyttää kivalta. Se jokeltelee ja naureskelee. Sitä on mukava seurata ja laittaa siitä kuvia netiin.

Sitten kun se kasvaa isoksi, niin plääääh. Ei se olekaan enää niin kiva. Ja rasittavakin se osaa olla. Voi vitsi kun tää on rankkaa. Auttaisko jos hommais uuden vauvan? "

He he. Sinä et ainakaan ole varmaan kokenut yhtään vauva-aikaa, ja sen voi päätellä tuosta viestistäsi oikein hyvin.

Nimenomaan juuri vauvana sen lapsen hoito on kaikken rankinta, kun ei pysty nukkumaan tarpeeksi tai ylipäänsä välttämättä edes paskalle rauhassa. Tai ollenkaan, silloin kun olisi kova hätä, koska vauvalla on vähän kiireellisempää asiaa. Siis kunnon itkut joita ei välttämättä pysty jättämään huomiotta muutamaksi minuutiksi. Voin kertoa että muutama minuutti tuntuu joskus todella pitkältä ajalta.

Kun päästään vauva-ajasta eli ensimmäisestä vuodesta ohi, elämä helpottuu ja se lapsikin muuttuu miellyttävämmäksi kaveriksi, koska se ei enää itke niin paljon, vie käytännössä kaikkea aikaasi, alkaa ymmärtää puhetta ja vähitellen hiukan vastaillakin. Sen ensimmäisen vuoden aikana kun tuntuu siltä että höpöttää itsekseen, kun ei se lapsi osaa vielä puhua kanssasi juurikaan.

Isommaksi kasvanut lapsi on huomattavasti kivempi ja valtavan paljon vähemmän rasittava kuin se parkuva ja täydellisen avuton vauva. Näin se vain on. Vauva-aika on tietysti välttämättömyys ennen kuin päästään siihen isomman lapsen vaiheeseen.

• Höpö höpö
        kahden äiti kirjoitti:

"Vauva on kuin hyödyke joka hankintaan, koska se näyttää kivalta. Se jokeltelee ja naureskelee. Sitä on mukava seurata ja laittaa siitä kuvia netiin.

Sitten kun se kasvaa isoksi, niin plääääh. Ei se olekaan enää niin kiva. Ja rasittavakin se osaa olla. Voi vitsi kun tää on rankkaa. Auttaisko jos hommais uuden vauvan? "

He he. Sinä et ainakaan ole varmaan kokenut yhtään vauva-aikaa, ja sen voi päätellä tuosta viestistäsi oikein hyvin.

Nimenomaan juuri vauvana sen lapsen hoito on kaikken rankinta, kun ei pysty nukkumaan tarpeeksi tai ylipäänsä välttämättä edes paskalle rauhassa. Tai ollenkaan, silloin kun olisi kova hätä, koska vauvalla on vähän kiireellisempää asiaa. Siis kunnon itkut joita ei välttämättä pysty jättämään huomiotta muutamaksi minuutiksi. Voin kertoa että muutama minuutti tuntuu joskus todella pitkältä ajalta.

Kun päästään vauva-ajasta eli ensimmäisestä vuodesta ohi, elämä helpottuu ja se lapsikin muuttuu miellyttävämmäksi kaveriksi, koska se ei enää itke niin paljon, vie käytännössä kaikkea aikaasi, alkaa ymmärtää puhetta ja vähitellen hiukan vastaillakin. Sen ensimmäisen vuoden aikana kun tuntuu siltä että höpöttää itsekseen, kun ei se lapsi osaa vielä puhua kanssasi juurikaan.

Isommaksi kasvanut lapsi on huomattavasti kivempi ja valtavan paljon vähemmän rasittava kuin se parkuva ja täydellisen avuton vauva. Näin se vain on. Vauva-aika on tietysti välttämättömyys ennen kuin päästään siihen isomman lapsen vaiheeseen.

Sanoppa nimim. kahden äiti ikäsi ja se, että oletko eronnut jo lastesi siittäjästä?

• Lapsi tuli taloon

Meillä ensimmäinen lapsi: mies 32 v. vaimo 27 v. ja ennen lapsen saamista naimissa vähän vajaa 3 v., seurustelun kesto 8v., ehkäisy jätettiin pois kun oli oltu naimisissa n. 2v. siis ja molemmilla opiskelusta mennyt 2v., molemmilla töitä ja asuntolaina ehdittiin maksaa pois juuri pari kuukautta ennen lapsen syntymää. Ihan hyvä tilanne saada lapsi näin kun ei ole lainaa, on hyvät ja varmat tulot ja hyvä, pitkäaikainen parisuhde ja molemmat valmiita ja halukkaita vanhemmiksi.

• Melkoisen varma

Tekin eroatte?

• aina näin
        Melkoisen varma kirjoitti:

Tekin eroatte?

Asiatonta arvailua..

• <12/89>

Nimenomaan! Alle kolmekymppisiltä pitäis kieltää lasten saaminen kokonaan sillä nykyään vaihdellaan kumppaneita kun kalsareita ja ekaan riitaan loppuu aina koko kotileikki. Ja lapsista tulee vaan palloja jotka pyörii äidin ja isän riitojen välikappaleina. Kolmekymppisten jälkeen on maailmaa nähty ja paneskeltu ympäriinsä että on vanhempana ja viisaampana vastuullisempi jo hankkimaan lapsia.

• kaniini nusii mäellä

"Alle kolmekymppisiltä pitäis kieltää lasten saaminen kokonaan sillä nykyään vaihdellaan kumppaneita kun kalsareita ja ekaan riitaan loppuu aina koko kotileikki. Ja lapsista tulee vaan palloja jotka pyörii äidin ja isän riitojen välikappaleina. Kolmekymppisten jälkeen on maailmaa nähty ja paneskeltu ympäriinsä että on vanhempana ja viisaampana vastuullisempi jo hankkimaan lapsia."

"Parisuhdettakin kannattaa "tunnustella" 10-vuotta vähintään! "

uskon vahvasti, että kolmekymppinenkin ehtii tappelemaan 10 vuodessa ihan hyvin :-)

tämän jälkeen hän on nelikymppinen

silloin ei toki tarvitse lisääntyä enään ollenkaan.

• kysyjä
        kaniini nusii mäellä kirjoitti:

"Alle kolmekymppisiltä pitäis kieltää lasten saaminen kokonaan sillä nykyään vaihdellaan kumppaneita kun kalsareita ja ekaan riitaan loppuu aina koko kotileikki. Ja lapsista tulee vaan palloja jotka pyörii äidin ja isän riitojen välikappaleina. Kolmekymppisten jälkeen on maailmaa nähty ja paneskeltu ympäriinsä että on vanhempana ja viisaampana vastuullisempi jo hankkimaan lapsia."

uskon vahvasti, että kolmekymppinenkin ehtii tappelemaan 10 vuodessa ihan hyvin :-)

Ettei vaaan särki eikä kani

• Voi perkeleen tyhmät!
        kaniini nusii mäellä kirjoitti:

Miksi pitäisi lisääntyä? Maailma on täynnä!
        40 -vuotiaana ehtii ihan hyvin lisääntyä, jos katsoo tarpeelliseksi.

Se on joku ihme ihmisyyden mittari sekin paljonko tätä maapalloa täyttää pascoilla geeneillään -vai? Idiotit ette tyhmyyttäänne tajua mitä ihmisjätettä sikiätte monet tänne!
        No ei teiltä voi liikoja odottaa!

• onnellinen lapsi

Ei tuollaisia ikärajoja oikein voi vedellä, kun ei ihmiset ole samanlaisia. Jotkut ovat äärimmäisen vastuullisia ja hyviä vanhempia jo 20-vuotiaina, toiset taas eivät ole kasvaneet aikuisiksi vielä 40-vuotiainakaan. Biologisesti on parempi hankkia lapset alle 30-vuotiaana, jolloin raskauden riskit ovat pienemmät sekä äidille että lapselle, ja lapset jaksaa sitten hoitaakin ainakin 18-vuotiaiksi asti.

Ihmisen pitäisi aina itse miettiä, onko oikeasti valmis vanhemmaksi, ennen kuin menee käytännössä kokeilemaan. Jos ihminen ei ole kykenevä arvioimaan itseään oikein, niin huonosti voi käydä, mutta siltä ei keinotekoisilla rajoituksilla vältytä. Ikä ja varallisuus ovat ulkoisia asioita, joista ei voi päätellä, miten ihminen vanhempana pärjää.

• kkk

justiinsa niin itse olin 22 kun ensimmäinen tuli ja mielestäni on paljon kiinni ihmisen luonteesta miten elämänsä petaa heittääkö pyyhkeen kehään ongelmien edessä vai selvittääkö ne ja oppii jotain. molemmissa on varmasti positiiviset ja negatiiviset puolet onko nuori vai vanha äiti oma äitini on saanut minut 38v joten tiedän myös miltä tuntuu olla se lapsi jonka koulukaverit kysyy oliko toi sun vaari tai oliko toi sun mummu joka toi sut. Asia joka on varmasti totta on se että "nuoret perheet" ei ulkopuolisen silmin katsottuna anna aikaa lapselleen kun ovat hoitopaikassa pitkiä päiviä tämän tunnistin ainakin meistä ja syynä on yksinkertasesti työ kun on itse itsensä työnantaja niin kukaan muu ei niitä tee meillä pätee sanonta älä jätä huomiseen jonka voit tänään tehdä. Ja yhdessä vietetty aika on myös usein jotain hyödyllistä kuten pihan laittoa yms kodin askaretta ja lapset tykkää olla hyödyllisiä (ei omisteta yhtään tietokonepelejä yms.) eniten ehkä sieppaa sellanen että työttömien lapset on hoitopaikassa ja se on ok mutta työtätekeville niukastieläville perheille ohjeistetaan ettei ole lapsen edun mukaista mielestäni on pieni ristiriita tässä asiassa (ymmärrän toki ettei työtä voi saada jollei pääse hakemaan) . Yleisesti uskon ettei kannata vetää liian hätäsiä johtopäätöksiä asiohin joita ei ole joutunut kokemaan itse kun en ole ollut päivääkään työtön niin en muusta elämästä tiedä kun omastani ja yritän parasta osaamaani esimerkkiä näyttää lapsille. Ahkeruus vastuuntunto sydämellisyys ja reheellisyys on sitä mitä vaadin itseltä joka päivä.

• Bifhghkjl
        Voi perkeleen tyhmät! kirjoitti:

Miksi pitäisi lisääntyä? Maailma on täynnä!
        40 -vuotiaana ehtii ihan hyvin lisääntyä, jos katsoo tarpeelliseksi.

Se on joku ihme ihmisyyden mittari sekin paljonko tätä maapalloa täyttää pascoilla geeneillään -vai? Idiotit ette tyhmyyttäänne tajua mitä ihmisjätettä sikiätte monet tänne!
        No ei teiltä voi liikoja odottaa!

"pascoilla geeneillään ... Idiotit ... tyhmyyttäänne ... ihmisjätettä"

No ei sinun ainakaan kannata lisääntyä.

• despoottiämmienuhrit

ei sitä anneta mihinkään vaan se riistetään sulta, noh siinähän maksatte sitten aiheutuneet kulut sivistysvaltiossanne kun lapsia ryöstellään vanhemmilta mielivaltaisesti

• sceptiles

Suomi24 mode "Lapsia viimeistään 32 vuotiaana"

Aloittaja "Ikää olisi hyvä olla se noin 32v vähintäään."

• nanna18

Höpsis. Lapset pitää hankkia nuorena. Silloin niiden kanssa jaksaa touhuta ja leikkiä ulkona.

Omat lapset tuli hankittua parikymppisenä opiskelujen lomassa enkä oo päivääkään katunut. Nyt on todella mukavaa, kun lapset alkaa olla jo isoja ja minä en oo vielä lähelläkään 40 vuotta. Toista se on noilla mun kavereilla, jotka vasta alkaa hankkia lapsia.

Oikeastaan säälittää aikas paljon ne lapsirukat, kun vanhemmat on jo ehtineet luoda uran ja sitten on pakko olla töistä pois vaan se minimi aika et saadaan pidettyä yllä tietty elintaso mihin on jo totuttu.

• Hidas kypsymään :)

Hyvä että olet valintaasi tyytyväinen. Mielestäni on mahdotonta sanoa yleispätevää ikää jolloin lapset pitäisi hankkia. Joku on valmis, ja jotkin parisuhteet ovat siihen valmiita, muita nopeammin. Toisilla menee pidempään.

Se, mihin oikeastaan halusin kommentoida, oli tämä tässäkin ketjussa jo pariin otteeseen esitetty perustelu: 'lapset pitää hankkia nuorena, kun vielä jaksaa touhuta lasten kanssa.' Millaisina vanhoina raakkeina meitä kolmikymppisiä siis oikein pidetään? Olen vähän päälle 30 ja elämäni kunnossa ja virtaa täynnä. En koe olevani ollenkaan liian vanha touhuamaan lasten kanssa. Parikymppisenä olin paljon väsyneempi, koska vuorokausirytmi heitteli miten sattui, söin mitä ja milloin sattui ja en osannut kuunnella itseäni ja sitä tarvitseeko keho rauhoittumista vai rääkkiä.

Omalla kohdallani veikkaan myös, että myöskin parisuhde, joka alkoi kymmenen vuotta sitten, olisi todennäköisesti mennyt karille aikapäivää sitten jos olisimme sännänneet heti lapsentekoon. Sekä minä että mieheni ja me yhdessä olemme tarvinneet 'kasvuaikaa' tänne asti Eikä ole ollut kyse mistään bilettämisestä vaan kokonaisvaltaisesta psyykkisestä kasvusta mahdollisimman tasapainoiseksi ihmiseksi ja pariskunnaksi.

• Voi hyvä Sylvi

Lapsenkasvatus on kuule muutakin kuin leikkimistä ulkona :)
        Hah. - Voi miten epäkypsää puhetta sinulta tyttö:)
        Meillä leikitään ja touhutaan lasten kanssa varmaan enemmän kuin monet ja annetaan niille aitoa aikaa ja ollaan läsnä. Esikoinen syntyi 35-vuotiaana.

• mek

Mutta yksi juuttu unohtui eli vähän yli 20v ei ole varaa elättää niitä lapsia ja itsekkin tulin isäksi 34 v ja kyllä rajaa on palanut siihen yhteen lapseenkin mutta viime joulukuussa lapsi taytti 18v ja saavalkolakin päähänsä eli olen voiton puolella. Lapselleni ole sanonut että minun pitää olla 60v kun lapsenlapsia tulee koska en halua vaariksi ennne 60 ikävuotta.

• KALLE KELLO

Kovin on lapsekasta kirjoittelua nelikymppiseltä. On tainut siinä opiskelujen ja pentujen pykäämisessä jäänyt joku vaihe väliin. Jos vastapainona nuorena pentuja pykäämiselle on jälkeenjääneisyys tuolla tasolla, pitää lapset ehdottomasti hankkia 30

• 10/30 kellolle
        KALLE KELLO kirjoitti:

Kovin on lapsekasta kirjoittelua nelikymppiseltä. On tainut siinä opiskelujen ja pentujen pykäämisessä jäänyt joku vaihe väliin. Jos vastapainona nuorena pentuja pykäämiselle on jälkeenjääneisyys tuolla tasolla, pitää lapset ehdottomasti hankkia 30

No yritä nyt olla asiallinen. Tähän mennessä ei ole tekstisi olleet kovin kypsiä nekään.

• LapsetAinaEnsin

Tosi hyvä keskustelun aloitus ja aihe!

Kasvattajille/vanhemmille tsempiksi:

samassaveneessa.blogspot.fi

=)

• Sukupuuttoon

Jokainen äpärä on potenttiaalinen hitlerkoululiussajapervomussoliinipolpot.
      Joten älkää kukaan lisäätykö, missään iässä, ihmisistä ei ole mitään iloa.

• Bihbnh

Ei hitlerisssä oile mitään vikaa, mutta kun lapsesta voi tulla vasemmistolainen :S

• KYLLÄ - VAIN

kyllä, en anna ja olenkin naimatta paras ja lapsia en tuuraa, parasta panna isukki ja äidikki kunnolla kehäkettujen syyniin vain

• Tulla $ Mennä

äitikin oli onnellinen jos lapsilla olisi ollut työpaikka tuloja ja asunto ja kaikki muu, tänään kilpaillaan vähimmäistoimeentulotukea hakien, kuinkahan kauan

• llllllllllllllllllll

Samaa mieltä siitä, että parisuhdetta olisi hyvä tunnustella useampi vuosi, vaikka tuo kymmenenkin. 32v on ehkä siinä ja siinä, neljä vuotta aiemmin, niin olis parempi mielestäni.

• Tuore Isä1977

Kriisit pitää elää ennen lapsia niin yksilönä kuin pariskuntana.
        Tyhmyys ja rumuud laittaa monet sikiämään liian nuorena, ja se on huono juttu monestakin näkökulmasta.

• onnellinen jo kauan
        Tuore Isä1977 kirjoitti:

Kriisit pitää elää ennen lapsia niin yksilönä kuin pariskuntana.
        Tyhmyys ja rumuud laittaa monet sikiämään liian nuorena, ja se on huono juttu monestakin näkökulmasta.

Jos ei tule niitä kriisejä, pitääkö niitä yrittää väen vängällä tehdä.

• Perkele kerrankin joku puhuu asiaa!

• HenkinenIkä

Heh heh.. elämänkokemus ratkaisee ja se ei ikää katso.Hienoa että nuoret tekevät lapsia kuten ennen vanhaan ja jaksavat ikänsä takia leikkiä lastensa kanssa toisin kuin väsyneet nelikymppiset.

• Älkääpä jauhako pskaa

"Elämänkokemus" ei kuulkaa ole mitään 12-vuotiaana liiman haistelua, perseen jakamista tai lastenkotitausta!
        Nykyisin ei nimenomaan saisi hankkia laosua kuten ennen vanhaan eli pakosta!
        Nuorena nimenomaan jää lapset kasvattamatta, kun omat tarpeet menee omien lastenkin edelle.

• no no
        Älkääpä jauhako pskaa kirjoitti:

"Elämänkokemus" ei kuulkaa ole mitään 12-vuotiaana liiman haistelua, perseen jakamista tai lastenkotitausta!
        Nykyisin ei nimenomaan saisi hankkia laosua kuten ennen vanhaan eli pakosta!
        Nuorena nimenomaan jää lapset kasvattamatta, kun omat tarpeet menee omien lastenkin edelle.

No kyllä ne lapset on aina olleet tärkeimpiä. Sekä 19vuotiaana, että 36vuotiaana.

• Voihan...

Ja minkähän ikäisiä erikan vahemmat olivat!

• hulluus pysyy

Hulluus ja välinpitämättömyys eivät katso ikää.

• Koira.

Koiran ottamiselle pitäis olla ikäraja.

On lisääntyvä ilmiö se, että otetaan koira ja annetaan se toiseen perheeseen huostaan, kun ei ollutkaan niin kivaa se koiran kanssa eläminen ja kun pitäähän ihmisen kasvaa. On menoa ja houkutusta ja rakkauskin pitäisi löytää.

Usein huostaanottajat ovat koiran entiset omistajat tai esim. omat vanhemmat eli äiti ja/tai isä ottaa koiran huostaan, kun itse ei jaksettu, ei haluttu tai osattu hoitaa sitä. Joissain tapauksissa koira viedään piikille.

Koko Suomessa päin kasvu tähän ilmiöön on maailman runsainta, mutta muuallakin todella ikävä kasvava ilmiö. Niin, että eiköhän lopeteta se koiran ottamiset ja muutkin se oman itsensä puutteellisuuden pönkittäminen koirilla?

Hoitakaa itsenne kuntoon ja kasvakaa, ja sitten niitä koiria. Parisuhdettakin kannattaa "tunnustella" 10-vuotta vähintään! Ikää olisi hyvä olla se noin 32v vähintäään

• sukukypsäläisyys

ÄLYÄ,YMMÄRRÄ, VIISAUTTA 60 ikäisekseni ennätin, kyllä ja naimatta - ihmettelemällä Hyvä - hyvällämmimmin, näin odotin mailman sukupuolielin verkostoista tarkaan ottaen mitä tarvitsin ja sainkin, laittomuuden ja synnin perimmäisiä syviä ja pitkiä, äärettömiä ja korkeita, sain, sain, ------------------ lapsia on parasta hoidella paratiisimaisella mailmansävyllä ja odottaa olla naimatta, käsissäni naiset oli käyttäjiä, käytettäviä, yhteinen piirre sillä kaikella, mitä raiskauksia tai rakkautta tai asiain mieletön huvittava vaikutelma

• ålmå

Onhan se vähän epäilyttävää, kun maailmaa kokemattomat nuoret alkavat rustata unelmaperhettä. Se on ilmeisesti 50%-50% mahdollisuudet onnistua, joten miksipä ei. Toisille sopii nuorena vakiintuminen jopa oikein hyvin. Muutamat luulevat olevansa valmiita, mutta sitten kävikin jotain yllättävää.. se on monesta asiasta kiinni. Ei voi heittää mitään yleistä nyrkkisääntöä, että milloin perheen perustaminen tulisi luvalliseksi, koska ihmiset ovat erilaisia ja parisuhteet sisältävät jopa kaksi erilaista tapausta. Tietysti lasten vuoksi toivoisi että kaikki olisivat stabiileja ja vastuuntuntoisia, mutta sehän on mahdotonta. Myös kypsempään ikään ehtineitä huonoja vanhempia ja onnettomia perheitä on runsaasti, ei ikä tuo mitään takuita onnelle ja kypsyydelle.
      Mielestäni tämä lapsiperheiden tukeminen ja sitä kautta myös ongelmiin käsiksi pääseminen on annettu todella onnettoman huonoihin käsiin, joku sievä pikku neuvolatäti on just niin elämälle vieras että lisäksi pitäisi olla todella kokeneita kuraattoreita jotka olisivat mukana apulaisina. Säästetään säästetään vaan.
      Samoin lapsiperheiden arkea on helpotettu surkean vähän. Jos nuorilla jotain on vähän, niin rahaa ja hoitoapua. Työt ovat mitä sattuu, säästöjä ei löydy ja monesti vanhemmat ja sukulaiset ovat jääneet jonnekin lapsuudenkodin paikkakunnalle kun itse on lähdetty opiskelemaan ja töihin. Vanhan ajan tukiverkkoja ja maatalousyhteiskunnan jatkuvuutta ei ole, eikä mitään kehitetty tilalle. Jos vaikka sairastuu tai lapset sairastelevat, ollaan työttöminä taitöissä pitkien matkojen päässä, on elämä sellaista katastrofia että oksat pois. Ei ole mikään ihme, että lapsia sitten huostaanotellaan ja muuta ikävää sattuu.

• en hankkimassa

Ei lapsia alle 30v. Lasten kanssa jaksaa leikkiä vanhemmallakin iällä. Samalla tulee opetettua elämän viisauksia, eikä tee mieli etsiä "kadotettua nuoruutta" baareista kun ikää tulee jatkuvasti lisää.
      Voi jotkut olla hyviä vanhempia nuorella iällä mutta harvalla ensimmäinen parisuhde kestää läpi elämän...

• 42423232

Mikäli suomailainen nainen ei tee vähintään kahta lasta elämänsä aikana, niin suomalaisten määrä vähenee ja pian meitä ei olekaan enää.

• 543210

Eipä taida olla suuri menetys maailmankaikkeuden kannalta,mikäli suomalaiset kuolevat sukupuuttoon.
        Lähtölaskenta on jo alkanut....

• ...?

Eikä niitä lapsia noin vaan "anneta pois" kun ei enää huvita :D

Kyllä se on pitkä ja kivinen tie saada apua jos alkaa tuntua ettei jaksa.

• äiti böö

Suomalaisen pitäisi tehdä enemmän kuin se kaksi lasta sillä väki vähenee jo ja muuta väkeä otetaan tänne jo nyt tilalle!

Itse ekan tein 24vuotiaana,oli ammatti,pikkusen työhistoriaa takana ja olin ollut naimisissa,ei se mitään taannut.Jäin yksinhuoltajaksi kun lapsi oli vasta 3vuotias ja väkivaltaisen isän,eli mun exän takia jouduttiin lastensuojelun arviointeihin,onneksi ei kuitenkaan asiakkaiksi koska lurjus ei asunut kanssamme.Nyt ei siis lapsi voi edes vierailla isänsä luona kun ei nyrkit pysy aisoissa..

toisen lapseni sain 33 vuotiaana ja meillä on nyt hyvä perhe koossa

• terkka10

Entisaikaan aloitettiin seurustelu yläpäästä, nykyisin lienee toisin päin. Tutustu rauhassa kumppaniisi, älä hyppää heti sänkyyn. Uskalla sanoa ei, älä hölmöile humalassa. Kun kumppani alkaa tuntua sopivalta ja tunne on molemminpuolinen, uskalla sitoutua. Kihlat ja avioliitto antaa vakautta suhteeseen. Suhde vaatii hoitamista koko elinajan. Kun suhde on vakaalla pohjalla ja talous kunnossa, on lapsien aika. Toinen jaksaa touhuta lapsien kanssa jo nuorempana, toinen vasta vanhemmalla iällä. Toinen panostaa perheeseen, toinen uraan, jotkut molempiin. Se, mikä sopii yhdelle, ei aina sovi toiselle. Itse tulin äidiksi jo 20-vuotiaana seurusteltuani 7 vuotta, naimisissa olemme olleet yli 30 vuotta. Parisuhteemme on ollut onnellinen. Nyt olen kolmen aikuisen lapsen äiti ja kuuden lapsenlapsen isoäiti. Tsemppiä teille nuoremmille ja varttuneemmille perheenisille ja äideille ja sellaisiksi tuleville.

• TOTUUS_LUE TÄRKEÄ!

"Parisuhdettakin kannattaa "tunnustella" 10-vuotta vähintään!"

Kuka jaksaa kattoa samaa akkaa 10vuotta kysyn vaan? Siinä vaiheessa seksiä ei tipu enää ku kerta kuussa eikä kyllä oma akka kiihotakkaan enää. Sitten pitäisi vielä tehdä lapsi, jotta seksin voisi unohtaa kokonaan ja rahan meno alkaisi. Lomareissut, kaverit ja kaikki saisi unohtaa. EN SUOSTU! Parempi kuule olla tekemättä lapsia. Jos haluaa akka jonkun huolehdittavan, niin hommatkaa sille koiranpentu ja bonsai puu. Loppuu se marmatus!

• .....

En tiedä.

• Riippuu asiasta.

Hmm tulla äidiksi sopiva olisi 25-30 vuotiaana,mutta riippuu elämästä.Minun äitini tuli jo 19-vuotiaana ja tuli isoveljeni kun isoveljeni taas isäksi 20-vuotiaana.Veljen lapset äidit tulivat 18 ja 19 vuotiaana.Vaihtelee ihmisistä,että ovatko valmiita jo nuorena tai vasta 30 vuotiaana.Serkkuni tuli äidiksi 40-vuotiaana ja nyt 2 lastaa aika jo melko isoja.Yli 35-vuotiailla saattaa vaikea synnyttää normaaliksi.Olin itse jo halunnut 18-vuotiaana tehdä lastaa,mutta tuli monimutkikkaita elämän tilanteesta koska halusin olla varma ja ei käynyt.Jo 12 vuotta,että minulla ei ole vielä lapsia eli olen 31 vuotiaana nainen.Luopuin jo kokonaan,koska ei enää tunnu.Isoveljelläni jo viisi lasta,koska isoveljeni taisi kova rakasta lapsista joten ymmärrettävä.Joskus toivetta osa 2 tai 3 tai 5 lastaa riittää.Harvoin kyllä riittää yksi lapsi heille.Joskus täytyisi ensin kunnon ammattia ja työelämä on kunnossa ennen kuin tehdään lapsia.Tai osalla ei ole merkitystä,että pitäisi ammattia ja työelämässä kunnossa.Pitäisi miettiä ja ajatella perheen perustamista ennen tulisi selvä.Kysyin itse teini-ikäisenä äidiltäni,koska meitä 4 lastaa ja siksi kysyin äidiltäni:onko sinulla ollut ajatellut nuorena montako määrää riittäisi.Äitini sanoi:Ei ole sitä miettinyt ja ei ole väliä montako riittäisi.Niin äidilleni riittää 4 lastaa kun ikä jo liikaa.

• muistoja3

En tiedä nykyään, mutta 80 luvulla lapsia hankittiin elinkeinoksi vähintään viisi. Inmiset elivät vielä maaseudulla ja ainoa rahantulo oli lapsien hankkiminen. Sivutoimeentulona oli pieni maanviljelysala, missä viljeltiin perunaa, porkkanaa. 80 luvulla ja nykyään suuremmassa määrin maatalousyrittäminen on tappiollista. Maatalouden liikevaihto on 120 prosenttia velkapääomaa ja kulut liikevaihdosta 80 prosenttia. Tappiota tulee 30 000 per maatila, jos henkilöstökuluja ei lasketa mukaan. Maataloudessa oli 80 luvulla mahdotonta elää omaksi elinkeinoksi kuten nykyään.

• s.71

80 luvulla kaupungissa asuvat olivat pääasiassa kaupungin työntekijöitä. Nykyään on kuntaorganisaatio ja kaupungintyöntekijöitä ei ole enään. Lapsien hankkiminen on myöskin nykyään elinkeino, mutta enemmän sivutulona, koska ihmiset elävät velkapääomalla esim. rakentajat saavat asuntolainasta rahaa palkkana.

• sikanauta

Asioita on turha kaunistella ja lapsille on hyvä kertoa elämisen realiteetit, ettei todellisuus ja mielikuvat sekoitu keskenään.

• suomen malli

Muualla päin maailmaa on menty jo niin pitkälle, että lapsia myydään markkinahintaan. Kaupan lopettamiseksi lapsista maksettavat korvaukset pitäisi pudottaa 7 ikävuoteen. 7 ikävuodesta alkaen vanhempien pitää itse maksaa lapsen elatus.

Nykyään lapsesta saa Suomesta paljon paljon enemmän, koska maailmalla ei ole hintataso kasvanut, mutta lapsesta maksettavat korvaukset on. 80- 90 luvun korvauksiin verrattuna lapsista saatavat korvaukset on viisi kertaa suremmat, samaa luokka mitä keskiarvo palkka 80 luvulla. 80 luvulla palkka oli noin 5 000 markaa, alle 900 euroa.

• korvaukset
        suomen malli kirjoitti:

Muualla päin maailmaa on menty jo niin pitkälle, että lapsia myydään markkinahintaan. Kaupan lopettamiseksi lapsista maksettavat korvaukset pitäisi pudottaa 7 ikävuoteen. 7 ikävuodesta alkaen vanhempien pitää itse maksaa lapsen elatus.

Nykyään lapsesta saa Suomesta paljon paljon enemmän, koska maailmalla ei ole hintataso kasvanut, mutta lapsesta maksettavat korvaukset on. 80- 90 luvun korvauksiin verrattuna lapsista saatavat korvaukset on viisi kertaa suremmat, samaa luokka mitä keskiarvo palkka 80 luvulla. 80 luvulla palkka oli noin 5 000 markaa, alle 900 euroa.

Suomessa lapsesta saa enemmän mitä 5,3 miljardia ihmistä saa kuukaudessa rahaa. 5,3 mrd ihmistä saa maailmalla alle80 euroa kuukaudessa, mutta tekevät työtä tehtaissa ym. ja tuotteet mydään mm. Suomessa.

• mistäootkotoisin?

No höpsis.
        Elin lapsuuttani 80-luvulla, ja perheissä oli järkiään 1-3 lasta. Poikkeuksen teki kylämme vanhoillislestadiolainen perhe. Heillä oli 14lasta. Nykyään puhutaan monesta lapsesta, mutta ideaali minun lapsuudessa oli kaksi lasta.

• verkkokauppa1
        mistäootkotoisin? kirjoitti:

No höpsis.
        Elin lapsuuttani 80-luvulla, ja perheissä oli järkiään 1-3 lasta. Poikkeuksen teki kylämme vanhoillislestadiolainen perhe. Heillä oli 14lasta. Nykyään puhutaan monesta lapsesta, mutta ideaali minun lapsuudessa oli kaksi lasta.

Oli miten oli niin nykyään lapsesta saa vastaavanlaisen korvauksen mitä 80 luvulla oli palkka työstä, kun otetaan huomioon maailman hintakehitys.

• ei pärjäisi
        verkkokauppa1 kirjoitti:

Oli miten oli niin nykyään lapsesta saa vastaavanlaisen korvauksen mitä 80 luvulla oli palkka työstä, kun otetaan huomioon maailman hintakehitys.

Niin otapa tosiaan tuotteiden hintakehitys huomioon.

• Juurikin näin
        ei pärjäisi kirjoitti:

Niin otapa tosiaan tuotteiden hintakehitys huomioon.

Joo, ei ole noussut toisin kuin Suomessa maksettavat korvaukset. Lapset on suomalaisille puhdasta voittoa monta kertaa ulkomailla maksettava palkka. Lapset on suomalaisille vaihto-omaisuutta.

• zzzzzzx
        Juurikin näin kirjoitti:

Joo, ei ole noussut toisin kuin Suomessa maksettavat korvaukset. Lapset on suomalaisille puhdasta voittoa monta kertaa ulkomailla maksettava palkka. Lapset on suomalaisille vaihto-omaisuutta.

Mietipä paljonko maksoi maitolitra, tai bensalitra 80-luvulla.
        Ei tainneet tuotteet olla samanhintaisia, kuin nykyään.

• KALLE KELLO
        suomen malli kirjoitti:

Mitä lapsesta saa "korvauksena"?? Jos sitä lapsilisää kadehdit, niin suomessa on perheissä YKSI - KAKSI (1-2 )lasta, poikkeuksena uskovaiset, joilla niitä on 10-20.
        Lapsilisäeurot voit tarkistaa www.kela.fi

En edes muista, koska lapsilisiin on tehty korotusta, eikä tulla vuosiin tekemäänkään. Ei riitä yhden lapsen lapsilisä kattamaan kuluja esim vaatteista ja muista tarvittavista/kk. Muista, että valtaosa (varmaan ainakin 80% ) lapsilisien saajista on tavallisia kädestä suuhun eläviä vanhempia. Ei kroisoksia. Ja varmaan tiedät miten KAIKKI hinnat on noussut. Ei se paljoa suomalaisia auta, jos MAAILMALLA EI OLE HINTATASO NOUSSUT, mitä ihmeen tekemistä sillä on Suomeen??? Suomessa HINNAT NOUSEE kokoajan, mutta palkat, työttömyyskorvaukset ym EI.

• loolol

voi huhhuh. itse olen seurustellut alle puoli vuotta ja kun vahinko kävi ei sitä "lasta" lopettaan ruvettu keinotekoisesti.... -.-

• Voi tsiisus

Oma on pöljyytes. Olet varmaan ruma ku helevetti?

• numeropellelle
        Voi tsiisus kirjoitti:

Oma on pöljyytes. Olet varmaan ruma ku helevetti?

Yritäpä käyttäytyä.

• Täytynee sanoa ettei se oo aina iästä kiinni. Suvussa on semmonen mitä saanu ensimmäisen lapsen 18v, eikä se paremmaks muuttunu iän myötä. Toki moni aikuistuu ja hoitaa sen lapsen paremmin myöhemmin.

• ...

Kakarat, lähinnä pikkulikat, eivät näe tulevaisuudessaan minkäänlaista urakehitystä tai edes hanttihommia - näinpä näitä pentuja tehdään sitten vapaalipuksi.

• ei kotona makseta

Tä? Pakkohan sinne töihin on mennä.

• vesicafellica

Lapsia hankitaan biologisen vietin ajamana tai koska niitä halutaan tai koska ne ovat vertailukohtana osoitus muille, että ollaan tasavertaisia. Joskus lapsia tehdään jopa statusarvon vuoksi. Voidaan puhua heistä niin kuin muutkin tekevät. Samalla voidaan antaa itsestä kuva hyvänä ja välittävänä vanhempana, vaikka tilanne olisi mikä. On totta, että monet nuoret päätyvät tai joskus jopa haluavat sossupummeiksi tehtyään lapsen niin, että hädin tuskin alkaneet opinnot jäävät kesken. Sitten 10 vuoden päästä kolme lasta pelaa yhdessä pleikkaa, yksi heistä on 10-vuotias, kaksi muuta 28.

• Hyvin lohkaistu

Hah, hyvin sanottu :)

Kiva kun saatiin tänne muitakin kuin näitä elämän päähän potkimista ja rumia äitejä, joista ei muuhun ole kuin munimaan lapsia.. Mutta minusta lapsen kasvatus ihmiseksi on se ydinkysymyksistä ja se, että on itse aikuinen ja tietää sekä tajuaa mitä se lapsi tarkoittaa ja velvoittaa. Lapsen pitää oppia elämää vanhemmiltaan. Ei ole oikein, että tehdään lapsia, kun muut sitä odottaa ja muillakin on tai "kun se vauva olis ihana", ja sitten viedään pentu mummolaan ja itse bailataan, kun se vaihe jäi elämättä.

• ei huvita bailut
        Hyvin lohkaistu kirjoitti:

Hah, hyvin sanottu :)

Kiva kun saatiin tänne muitakin kuin näitä elämän päähän potkimista ja rumia äitejä, joista ei muuhun ole kuin munimaan lapsia.. Mutta minusta lapsen kasvatus ihmiseksi on se ydinkysymyksistä ja se, että on itse aikuinen ja tietää sekä tajuaa mitä se lapsi tarkoittaa ja velvoittaa. Lapsen pitää oppia elämää vanhemmiltaan. Ei ole oikein, että tehdään lapsia, kun muut sitä odottaa ja muillakin on tai "kun se vauva olis ihana", ja sitten viedään pentu mummolaan ja itse bailataan, kun se vaihe jäi elämättä.

Sulla on outo luulo, että kaikki vanhemmat on kiinnostuneita bailaamisesta...
        Se kertoo enemmän susta itestä, kuin todellisuudesta.

• Hhfgjjfggggg
        ei huvita bailut kirjoitti:

Sulla on outo luulo, että kaikki vanhemmat on kiinnostuneita bailaamisesta...
        Se kertoo enemmän susta itestä, kuin todellisuudesta.

Sulla on väärä käsitys, että kaikki luulee että bailaaminen on se toinen vaihtoehto ja muita mahdollisuuksia ei ole.

• manimies...

Tehkää rahaa, älkää lapsia:
      www.vedoillarahaa.blogspot.com

• ..........

Kyllä on karrikoitua puhetta. Valtaosa vanhemmista, niin nuorista kuin vanhoista, hoitaa lapsensa hyvin. Toiset saavat lapsia nuorena ja se ei poissulje sitä, että he kouluttautuisivat myöhemmin. Toiset saavat lapsia vanhempina ja koulutetumpina, mutta lasten saanti, varsinkaan monen, ei ole enää niin varmaa. Jokainen tavallaan. Sitten asia erikseen ovat päihde- ja mielenterveysongelmaiset äidit, joita on ihan kaiken ikäisissä. Kauhean yksipuolista ja tuomitsevaa puhetta monilla...

• ...........

"Ei ole oikein, että tehdään lapsia, kun muut sitä odottaa ja muillakin on tai "kun se vauva olis ihana", ja sitten viedään pentu mummolaan ja itse bailataan, kun se vaihe jäi elämättä."

Luuletko oikeasti, että tuollaisia vanhempia on paljon? Isovanhempien apua hyödynnetään monessa perheessä vanhempien iästä riippumatta. Jos tiedät tai olet nähnyt yhden ääripää-äidin piittaamattomudessa, ei se tarkoita kaikkia vanhempia.. Kyllä suurin osa vanhemmista hoitaa lapsensa hyvin, jaksaa olla heidän kanssaan ja nauttii heistä! Ne jotka eivät, on heillä usein muita ongelmia joiden olemassaolo ei katso ikää.

• Äläpä jauha kun et tiedä
        ........... kirjoitti:

"Ei ole oikein, että tehdään lapsia, kun muut sitä odottaa ja muillakin on tai "kun se vauva olis ihana", ja sitten viedään pentu mummolaan ja itse bailataan, kun se vaihe jäi elämättä."

Luuletko oikeasti, että tuollaisia vanhempia on paljon? Isovanhempien apua hyödynnetään monessa perheessä vanhempien iästä riippumatta. Jos tiedät tai olet nähnyt yhden ääripää-äidin piittaamattomudessa, ei se tarkoita kaikkia vanhempia.. Kyllä suurin osa vanhemmista hoitaa lapsensa hyvin, jaksaa olla heidän kanssaan ja nauttii heistä! Ne jotka eivät, on heillä usein muita ongelmia joiden olemassaolo ei katso ikää.

Tiedän niitä nuoria"perheitä" joilla joka vkl mennään mummolaan passattavaksi. Mummo hoitaa lapsenlapset ha muut juo ja passauttaa! Baareissa lasten äiti kulkee nyt, kun perhe-elämä olikin pettymys!
        Kotona ei yhtään osata olla perheenä, vaikka siitä se lapsi oppii asioita, kun vanhemmat esimerkkeinä. Enemmän tiedän näitä uusavuttomia! Itseasiassa niitä nämä on näköjään kaikki -uusavuttomia. Eivät varmasti itsekkään tajua avuttomuuytaan: itse ei edes osata aivoja käyttää saatika tehdä jotain itse!

Paljonko oli neidillä ikää ja mikä elämäntilanne?

• outoja kavereita
        Äläpä jauha kun et tiedä kirjoitti:

Tiedän niitä nuoria"perheitä" joilla joka vkl mennään mummolaan passattavaksi. Mummo hoitaa lapsenlapset ha muut juo ja passauttaa! Baareissa lasten äiti kulkee nyt, kun perhe-elämä olikin pettymys!
        Kotona ei yhtään osata olla perheenä, vaikka siitä se lapsi oppii asioita, kun vanhemmat esimerkkeinä. Enemmän tiedän näitä uusavuttomia! Itseasiassa niitä nämä on näköjään kaikki -uusavuttomia. Eivät varmasti itsekkään tajua avuttomuuytaan: itse ei edes osata aivoja käyttää saatika tehdä jotain itse!

Paljonko oli neidillä ikää ja mikä elämäntilanne?

Minä en tunne yhtään tällaista..
        Mutta tämäkin kertoo enemmän sun kaveripiiristä, kuin muiden.

• Mitä jaskaa taas

Miten tää oli otsikoitu etusivulle: "lapsia viimeistään 32-vuotiaana" ja sitten tämä juttu on, että ikää pitäisi olla vähintään sen verran?

• Tälläistä vaan

Huomatkaa ihmiset muuten se, että naisen hedelmällisyys vähenee iän myötä eli mitä myöhemmälle iälle sitä ensiraskautta säästää, sen pienemmällä todennäköisyydellä tulee raskaaksi. 30n rajapyykin jälkeen mahdollisuus raskauteen pienee, 35 jälkeen jo huomattavasti. Sitten saattaa jo työn ja tuskan takana olla se lapsen saanti, mikäli se onnistuu lainkaan ilman hoitoja.

Tietenkin yksilöllisiä eroja löytyy, jotkut saavat lapsia vielä lähempänä 50 ikävuotta. Mutta vanhoilla ensisynnyttäjillä ja kokeneemmillakin komplikaatioiden riski luonollisesti kasvaa, ja alkiolla on todennäköisemmin kehitysongelmia. Että sillä lailla.

• sellastaseon

naisten sukusolut alkaa myös olla jo suht paskassa kondiksessa 30v ikävuodessa, ne munasolut on siellä syntymästä asti.. rajallinen määrä, ne ei synny jatkuvasti kuten siittiöt. joten 30v aikana otettu säteily ja ympäristömyrkyt kyl tekee tehtävänsä.

• VapaaAikuinen

Kannattaa pelastaa mailma ja unohtaa lapsen teko. Sitä voi keskittyä laatuaikaan ja ainahan sitä voi halutessa viedä naapurin kakarat linnanmäelle niin tajuaa että on mukavampi hoitaa vain lapsia silloin kun itselle sopii.

• jnä

Tosi tylsän kuuloista.

• myös vapaa aikuinen
        jnä kirjoitti:

Tosi tylsän kuuloista.

Ulkoapäin ohjautuvat ihmiset eivät osaa olla rauhassa itsensä kanssa, vaan hakevat koko ajan jotain säpinää ja virikettä elämäänsä.

Mutta aina vaan se tyhjyys ja tylsyys iskee, vaikka olisi hommannut kaiken sen mitä on lapsuudesta asti päähän syötetty. Työ, parisuhde, lapset, kultainen noutaja, omakotitalo, auto, kesämökki, vene....Silti mikään ei tunnu miltään.

Siksi, että todellinen onni ja tyytyväisyys löytyy vaan siitä, että osaa olla rauhassa itsensä kanssa. Kaikki eivät halua kiljuvia kakaroita, jatkuvaa huolta ja murhetta ja koko elämän mittaista projektia.

Sitä voi vain ihailla, että onpas söpö pikkulapsi, mutta ei tule sellaista tarvetta, että haluan samanlaisen. Joku näkee vaan söpön vauvan, osa näkee uuden ihmisen, jonka kasvu tasapainoiseksi aikuiseksi ihmiseksi tulee vaatimaan paljon, ja silti moni asia voi mennä pieleen.

Tässä elämässä ei ole pakko omistaa ollakseen onnellinen. Mutta tähän tilaan pääseminen vaatii ajattelua, koska sitä ei anneta ulkopuolelta, vaan se pitää ihan itse löytää. Siksi on helpompaa mennä valtavirran mukana, vaikka se elämä ei helppoa olisikaan.

• ei kuulu muille
        myös vapaa aikuinen kirjoitti:

Ulkoapäin ohjautuvat ihmiset eivät osaa olla rauhassa itsensä kanssa, vaan hakevat koko ajan jotain säpinää ja virikettä elämäänsä.

Mutta aina vaan se tyhjyys ja tylsyys iskee, vaikka olisi hommannut kaiken sen mitä on lapsuudesta asti päähän syötetty. Työ, parisuhde, lapset, kultainen noutaja, omakotitalo, auto, kesämökki, vene....Silti mikään ei tunnu miltään.

Siksi, että todellinen onni ja tyytyväisyys löytyy vaan siitä, että osaa olla rauhassa itsensä kanssa. Kaikki eivät halua kiljuvia kakaroita, jatkuvaa huolta ja murhetta ja koko elämän mittaista projektia.

Sitä voi vain ihailla, että onpas söpö pikkulapsi, mutta ei tule sellaista tarvetta, että haluan samanlaisen. Joku näkee vaan söpön vauvan, osa näkee uuden ihmisen, jonka kasvu tasapainoiseksi aikuiseksi ihmiseksi tulee vaatimaan paljon, ja silti moni asia voi mennä pieleen.

Tässä elämässä ei ole pakko omistaa ollakseen onnellinen. Mutta tähän tilaan pääseminen vaatii ajattelua, koska sitä ei anneta ulkopuolelta, vaan se pitää ihan itse löytää. Siksi on helpompaa mennä valtavirran mukana, vaikka se elämä ei helppoa olisikaan.

Ei ole tylsää lasten kanssa.

Mutta omapa on valintasi.

• myös vapaa aikuinen
        ei kuulu muille kirjoitti:

Ei ole tylsää lasten kanssa.

Mutta omapa on valintasi.

Se on hyvä, että olet tyytyväinen elämääsi. Lapsi tarvitsee tyytyväisen vanhemman.

• Nainen naiselle susi

Ehkä sinä et päätä sitä missä iässä kukin lapsensa hankkii.
      Voisitteko elää omaa elämäänne ja olla elämättä muiden elämää.

• Miksi täällä menee..

...aina kaikki tällaiseksi kärjistämiseksi ja tappeluksi??

Niin... eiköhän se ole jokaisen oma asia, minkä ikäisenä lapsensa hankkii, kunhan elämäntilanne muuten on vakaa ja lapsi syntyy toivottuna. Se riippuu aika paljon ihmisestä milloin on ne nuoruuden menot menty.

En todellakaan kannata lasten tekemistä teininä, kun oma elämä on vielä hakusessa, mutta on ihan täyttä soopaa, että pitäisi olla tietyn ikäinen ja se iso omakotitalo ym. krumeluurit ennen kuin lapsia tulee. Parisuhteen pitää kyllä kunnossa, sitä ei lapsilla lääkitä. Mutta se mikä aloittajankin tekstissä pisti silmään, niin moni ilmeisesti kuvittelee, että kolmekymppiset ei eroa, rellestä, n** ympäriinsä, heidän lapsiaan ei joudu sijoitettavaksi jne.. aika pahasti hakoteillä ollaan, jos joku niin kuvittelee... Sitä tapahtuu. Lisäksi on biologinen fakta, että päälle kolmekymppisenä parhaat päivät lastensaamisen kannalta alkavat olla takana päin.

Ja yksi kans, mikä näissä keskusteluissa käy ärsyttämään, on tämä duunarit vs. akateemiset-asettelu. Ei hyvään vanhemmuuteen tarvita korkeakoulututkintoa! Ei voi millään tavalla yleistää, että duunarit on tietynlaisia ja akateemiset tietynlaisia. Sosiaalisia ym. ongelmia löytyy molemmilta, ja toisaalta myös fiksusti kasvatettuja lapsia.

• mami013

En tajua miksi lasten hommaamiselle pitää asettaa "ikärajaa". Itse tulin vahingossa raskaaksi 19-vuotiaana, eikä kaduta. Lapsi menee kaiken edelle minun elämässäni, olen valmis siirtämään työuraa ja opiskeluita. En ole kuitenkaan mikään sossupummi, pystyn elättämään lapseni pienillä tuloillani.

• tällaista taas

En tajua mitä hienoa on siinä, että lapset hankitaan nuorena vaan sen takia että "niin kuuluu tehdä" tai että luontoäiti sen näin tarkoitti. Tiedän monta pariskuntaa, joille on käynyt näin. Lapset tehdään vähän päälle parikymppisenä kun itsekkin ollaan vielä ihan pentu-asteella. Sukulaiset, jotka ovat saaneet lapset mm. nelikymmpisenä vaikuttavat paljon tasapainoisilta, se voi myös johtua elämänkokemuksesta. On vähän surullista katsottavaa kun väkisin pitää leikkiä perhettä tai sitten erotaan, mutta lapsia on vaan niin kiva saada tänne maailmaan.

Miksei nuorena voi tehdä niitä asioita mitä vanhempana ei ehkä halua enää tehdä, esim matkustaa, juhlia, deittailla ilman sen kummempia päämääriä, opiskella, saada uudenlaista työkokemusta jne. En sano, että kaikki näin haluavat tehdä, mutta suurin osa varmaan haluaa. Kyllä siihen perhesirkukseen ehtii myöhemminkin hypätä, ja jos sitä ei tapahdu niin ei sitten. Kaikki ihmiset ei saa lapsia, vaikka kuinka yrittävät. Ja tähän ei vaikuta koulutus, ikä tai mikään muukaan. Jotkut haluavat perheen enemmän kuin muut.

• Olet oikeassa

Puhut 100% asiaa!

• jhkögh

Kaikki eivät halua matkustella, juhlia, deittailla. Se ei vain kiinnosta kaikkia. Opiskella voi myös perheellisenä, nykyään pitää opiskella jatkuvasti jotta pysyy mukana kehityksessä ja jotta tiedot ei vanhene.

Yleensä nuo nuorena hankitut lapset on terveempiä kuin ne joita hankintaa yli 40 vuotiaina.

• yilöp

No ei kaksikymppinen enää ole mikään pentu.

• osa on
        yilöp kirjoitti:

No ei kaksikymppinen enää ole mikään pentu.

Osa on, osa ei. Nykypäivän ihmisiä kun katsoo, niin kyllä näyttää siltä, että suurin osa kaksikymppisistä on sen verran "pentuja" että heistä ei todellakaan olisi lasten vanhemmiksi ainakaan vielä siinä iässä.

• yritän parhaani
        osa on kirjoitti:

Osa on, osa ei. Nykypäivän ihmisiä kun katsoo, niin kyllä näyttää siltä, että suurin osa kaksikymppisistä on sen verran "pentuja" että heistä ei todellakaan olisi lasten vanhemmiksi ainakaan vielä siinä iässä.

Siinäpä sitten kasvavat, kun saavat vastuuta.
        Vanhempien pitäisi kasvattaa lapset ottamaan vastuuta, että he olisivat kypsiä esim. vanhemmuuteen täysi-ikäistyttyään riippumatta siitä haluavatko he lapsia. Jo 18-vuotiaan pitäisi tajuta olevansa aikuinen ja käyttäytyä vastuulisesti.

• vielä mahdollista

Eli minulla on sitten vielä aikaa, olen 30 ja risat ja olen jo ajatellut, että alkaa olla aika vanha jo lapsien hankintaa. Kyllä niitä voi saada vielä nelikymppisenäkin mutta paras ikä hankkia lapsia on silti 20-35 (siis fyysisesti). Henkisesti ikä ei tee välttämättä sinusta parempaa äitiä, mutta päälle 30 vuotias on valmiimpi jo asettumaan enemmän aloilleen ja tasapainoisempi itsensä ja elämän kanssa. Mutta ei liian vanhanakaan kannata ruveta perhettä perustamaan.

• Isä ja kaksi lasta

Osittain totta, osittain ei. Vai että parisuhdetta "tunnustella " 10-vuotta!!!!??? HALOO!!!

Moni parisuhde kun loppuu papin aamenen jälkeen tuossa n. 7-7,5 vuoden kuluttua oli lapsia tai ei, sitä nääs kun kyllästytään ja aletaan elää toista kierrosta. Jos parisuhde toimii alussa hyvin vaikkapa 2-3,5v. on aivan oikea aika antaa lasten tulla. -Ei niitä niin vain tehdä vaikka haluttaisiinkin. 32v. on jo sinänsä "yli-ikäisen" touhua vaikka onnistuisikin. Mutta jokainen tavallaan. Kotia ei pidä alkaa leikkiä jos se jää leikin asteelle. Lapsi ei ole mikään lelu eikä koiranpentu.

• tällaista taas

Kuinkahan moni haluaa tosissaan (huom.oikeasti) opiskella perheellisenä... ei varmaan kovin moni. Ja missähän on sellainen tilasto, että myöhemmin (esim. 40v) hankitut lapset olisivat jotenkin muita sairaampia? En ole ainakaan lähipiirissä sellaista havainnut. Eri asia jos synnytyksessä/raskauden aikana tulee jotain komplikaatioita. Sellaista voi kyllä sattua ihan minkä ikäiselle vaan.
      Tuskin sitä ikää kannattaa sen kummemmin katsoa, onnellisuus kun ei valitettavasti katso ikää.

• hh88hhh

Itse tiedän TODELLA paljon ihmisiä, jotka opiskelevat perheellisinä. Osa vielä on hyvässä duunissa parina päivänä viikossa ja loput päivät opiskellaan. Itse kävin aikoinaan kouluni aikuiskoulutuksena suoraan ylä-asteelta päästyäni ja aika paljon siellä oli näitä perheellisiä opiskelijoita ja hyvin silti sujui kaikki. Lapset eivät sulje mitään pois oikeasti.

Ja kyllä, kun mennään yli tietyn iän, raskauksista tulee paljon hankalempia. Tulee niitä komplikaatioita ja kehityshäiriöitä.. Se on vain se luonnnon oma fakta, kun ihmistä ei ole suunniteltu lisääntymään enään tuossa 40 tienoilla.. http://www.terve.fi/raskaus-ja-odotus/raskaus-nelikymppisena-edut-ja-riskit

• sisko 19v

aivan sama kuka on raskaana kunhan ei oo alla 17v ite olen raskaana ja 18v :D

• Karua mutta totta

Voi paska..vielä kerkiät pelastaa elämäs abortilla? Saattaa olla kailkille se paras ratkaisu.

• murhaa sinä vaan
        Karua mutta totta kirjoitti:

Voi paska..vielä kerkiät pelastaa elämäs abortilla? Saattaa olla kailkille se paras ratkaisu.

Eikö abortti olekaan elämän tuhoamista?...

• Päivi Räsänen on syvältä
        murhaa sinä vaan kirjoitti:

Eikö abortti olekaan elämän tuhoamista?...

Abortti on vähemmän elämän tuhoamista kuin se, että synnytetää. lapsia riesaksi ja kohdellaan kuin paskasaa sitten kun itse eletään elämätöntä elämää tai joku isäpuoli siinä manipuloi.

Abortti on lievempi kuin kissanpentujen lopetus. Jos kissoja ei tarvita, niin ne lopetetaan, koska niille ei voida hyvää elämää antaa. Paras tässäkin olisi kastraatio tai muu raskauden esto ennen vahinkoa, mutta jos homma kusee, niin näin parempi kaikille.

Itse en pystyisi eläintä lopettamaan muuta kuin jos se kituu, mutta abortti ihmiselle tehdään paljon ennen synnytystä ja se ei ole verrannollinen eläväisen lopettamisen kanssa.

• murhaa sinä vaan
        Päivi Räsänen on syvältä kirjoitti:

Abortti on vähemmän elämän tuhoamista kuin se, että synnytetää. lapsia riesaksi ja kohdellaan kuin paskasaa sitten kun itse eletään elämätöntä elämää tai joku isäpuoli siinä manipuloi.

Abortti on lievempi kuin kissanpentujen lopetus. Jos kissoja ei tarvita, niin ne lopetetaan, koska niille ei voida hyvää elämää antaa. Paras tässäkin olisi kastraatio tai muu raskauden esto ennen vahinkoa, mutta jos homma kusee, niin näin parempi kaikille.

Itse en pystyisi eläintä lopettamaan muuta kuin jos se kituu, mutta abortti ihmiselle tehdään paljon ennen synnytystä ja se ei ole verrannollinen eläväisen lopettamisen kanssa.

Ei apsi ole riesa. Sinä olet ainoa tällä palstalla, joka ajattelee niin. Me muuthan haluaisimme saada lapsen.

Itse olen kokenut keskenmenoja ja eivät ne ole pikkuasia henkisesti. En usko että aborttikaan olisi helppoa niinkuin sinä ajattelet.

• RealistiNen

Ei apsi ole riesa. Sinä olet ainoa tällä palstalla, joka ajattelee niin. Me muuthan haluaisimme saada lapsen.

Itse olen kokenut keskenmenoja ja eivät ne ole pikkuasia henkisesti. En usko että aborttikaan olisi helppoa niinkuin sinä ajattelet.

Keskenmeno on eri asia kuin abortti. Keskenmenossa luonto periaatteessa hoitaa abortin. Keskenmeno on merkki siitä, että alulle laitettu lapsi ei olisi ollut elinkelpoinen tai tai sen elämä olisi ollut muuten mahdotonta. Nuorilla tytöillä tulee tämän takia usein keskenmeno.

Kylläpä kannattaa ehkäistä. Pakkoehkäisy 30 ikävuoteen asti olisi hyvä!

• murhaa sinä vaan
        RealistiNen kirjoitti:

Keskenmeno on eri asia kuin abortti. Keskenmenossa luonto periaatteessa hoitaa abortin. Keskenmeno on merkki siitä, että alulle laitettu lapsi ei olisi ollut elinkelpoinen tai tai sen elämä olisi ollut muuten mahdotonta. Nuorilla tytöillä tulee tämän takia usein keskenmeno.

Kylläpä kannattaa ehkäistä. Pakkoehkäisy 30 ikävuoteen asti olisi hyvä!

Ehkäisy on hyvä, jos ei halua lapsia. Tällä palstalla ei taida monta sellaista olla.
        Minä voin tosiaan lohduttautua sillä, etteivät lapseni olisi todennäköisesti olleet elinkelpoisia, aborttin tehneillä puuttuu sekin lohtu. Pakkoehkäisy olisi mahdotonta. Se rikkoo ihmisoikeuksia. Tästähän on kokemusta ainakin Ruotsissa.

• Abortti ei ole murha

Ehkäisy on hyvä, jos ei halua lapsia. Tällä palstalla ei taida monta sellaista olla.
        Minä voin tosiaan lohduttautua sillä, etteivät lapseni olisi todennäköisesti olleet elinkelpoisia, aborttin tehneillä puuttuu sekin lohtu. Pakkoehkäisy olisi mahdotonta. Se rikkoo ihmisoikeuksia. Tästähän on kokemusta ainakin Ruotsissa.

Tällä palstalla on ollut viestejä " apua apua olenko raskaana ,, terv., Sirkku 17v"..En usko että nämä haluavat lapsia?

• mikä muukaan
        Abortti ei ole murha kirjoitti:

Tällä palstalla on ollut viestejä " apua apua olenko raskaana ,, terv., Sirkku 17v"..En usko että nämä haluavat lapsia?

Ovat väärällä palstalla, tai itse sotket teinivanhemmat palstaan.

• Abortti on ok
        mikä muukaan kirjoitti:

Ovat väärällä palstalla, tai itse sotket teinivanhemmat palstaan.

Voi abortin tehdä vanhempanakin ja joskus se on lapselle parempi kuin ero ja eläminen ilman toista vanhempaa tai se, kun lapsiparka joutuu isä- tai äitipuoleksi kynsiin.

• murhaa sinä vaan
        Abortti on ok kirjoitti:

Voi abortin tehdä vanhempanakin ja joskus se on lapselle parempi kuin ero ja eläminen ilman toista vanhempaa tai se, kun lapsiparka joutuu isä- tai äitipuoleksi kynsiin.

Kuolema on siis parempi, kuin elämä yksinhuoltaja perheessä.
        Olisiko niin myös, jos puhuttaisiin sinun lapsistasi?

• Faktan kertoja

Kuolema on siis parempi, kuin elämä yksinhuoltaja perheessä.
        Olisiko niin myös, jos puhuttaisiin sinun lapsistasi?

Kuolemaa ei ole niin kauan kuin ei ole elävää ja ajatteleva olentoa. Kyllä ehkäisyn pettäessä pitää tehdä abortti!
        Moni afrikkalainen tekisi abortin, jos se olisi mahdollista ja näin maailma olisi parempi paikka.
        Abortti on hyvä vaihtoehto ja parempi kuin syntyminen onnettomille. Maailma ei kestä liikaa ihmisiä! Suomi on likimain tuplaten asutettu.

• sun faktat haisee
        Faktan kertoja kirjoitti:

Kuolemaa ei ole niin kauan kuin ei ole elävää ja ajatteleva olentoa. Kyllä ehkäisyn pettäessä pitää tehdä abortti!
        Moni afrikkalainen tekisi abortin, jos se olisi mahdollista ja näin maailma olisi parempi paikka.
        Abortti on hyvä vaihtoehto ja parempi kuin syntyminen onnettomille. Maailma ei kestä liikaa ihmisiä! Suomi on likimain tuplaten asutettu.

Eli sinun olisi pitänyt tehdä abortti?
        Siinä olisi vähentynyt ihmismäärä.

• Kantaa on säädeltävä
        sun faktat haisee kirjoitti:

Eli sinun olisi pitänyt tehdä abortti?
        Siinä olisi vähentynyt ihmismäärä.

Faktat haisee, kun olet ääliö ja et tajua muiden ja itsesikään etua.

Kaikkien urpojen pitää käyttää ehkäisyä ja ehkäisyn pettäessä tehdä raskauden keskeytys. Naisille pitää laittaa jotkut klipsit tai tulppa pilluun ehkäisemään raskaus ennen kolmeakymmentäkahaikävuotta. Ja kun nainen on kaksi lasta synnyttänyt, niin aika kirurgille kastraatioon.

• kaikkien eduksi
        Kantaa on säädeltävä kirjoitti:

Faktat haisee, kun olet ääliö ja et tajua muiden ja itsesikään etua.

Kaikkien urpojen pitää käyttää ehkäisyä ja ehkäisyn pettäessä tehdä raskauden keskeytys. Naisille pitää laittaa jotkut klipsit tai tulppa pilluun ehkäisemään raskaus ennen kolmeakymmentäkahaikävuotta. Ja kun nainen on kaksi lasta synnyttänyt, niin aika kirurgille kastraatioon.

Naisilleko sinun sääntösi vain ovatkin. Sinä siis pomppisi pillun perässä, kun vaimollasi on tulppa siellä. Minun ehdotus on, että laitetaan ne klipsit miehille, koska miehet ovat muutenkin vastuuttomampia eron jälkeen. Naiset joutuvat ne lapset kuitenkin hoitamaan, sillä aikaa kun poikamies iskä hedelmöittää yhä uusia idiootteja. Miehille voisi laittaa myös älykkyysrajat lisääntymiseen, että saataisiin vähentymään rikollisuus ja pummilla eläminen.

• Ehdotus??
        kaikkien eduksi kirjoitti:

Naisilleko sinun sääntösi vain ovatkin. Sinä siis pomppisi pillun perässä, kun vaimollasi on tulppa siellä. Minun ehdotus on, että laitetaan ne klipsit miehille, koska miehet ovat muutenkin vastuuttomampia eron jälkeen. Naiset joutuvat ne lapset kuitenkin hoitamaan, sillä aikaa kun poikamies iskä hedelmöittää yhä uusia idiootteja. Miehille voisi laittaa myös älykkyysrajat lisääntymiseen, että saataisiin vähentymään rikollisuus ja pummilla eläminen.

Miehille klipsit - sopii! Kun vastuuttomasti ämmär ei ehkäise ja ovat vauvakuumeen sairastutttamia, pitää tehdä lapsia kun muutkin ja jotta saa statusta, niin ehkäistään sitten miesten aiheuttama vahinko. Olisiko hyvä niin, että poikalapsille klipsit ja ne poistettaisiin 35 vuotta kun täyttää?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      56
      3141
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2901
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2699
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1807
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1094
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      961
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      819
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      812
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      810
    Aihe