SANA TÄNÄÄN 21.5.2013
Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Ap. t.. 2:38
Synnit anteeksi kasteessa
175
358
Vastaukset
Olisiko kumminkin kapea-alaista teologiaa? Kannattaa lukea vähän laajemmin.
- 1+15
vihne, :))))
Kuinkahan paljon pitäis laajentaa selvää tekstiä? Kerro.vihne kirjoitti:
Kokonaisen Sanan kannalta pitäisi lukea se koko tapahtuma, jossa nuo sanat on sanotut.
32. Tämän Jesuksen on Jumala herättänyt, jonka todistajat me kaikki olemme.
33. Hän on siis Jumalan oikialle kädelle korotettu ja on Isältä saanut lupauksen Pyhästä Hengestä: hän on tämän vuodattanut, kuin te nyt näette ja kuulette.
34. Sillä ei David ole taivaasen astunut, vaan hän sanoo: Herra sanoi minun Herralleni: istu minun oikialle kädelleni,
35. Siihenasti kuin minä panen sinun vihollises sinun jalkais astinlaudaksi.
36. Niin pitää siis totisesti kaiken Israelin huoneen tietämän, että Jumala on tämän Jesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte, Herraksi ja Kristukseksi tehnyt.
37. Mutta kuin he nämät kuulivat, kävi se läpi heidän sydämensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: te miehet, rakkaat veljet! mitä meidän pitää tekemän?
38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.
40. Ja monilla muillakin sanoilla todisti hän, ja neuvoi heitä, sanoen: antakaat teitänne autettaa tästä pahanilkisestä suvusta.
41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.
42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.vihne kirjoitti:
32. Tämän Jesuksen on Jumala herättänyt, jonka todistajat me kaikki olemme.
33. Hän on siis Jumalan oikialle kädelle korotettu ja on Isältä saanut lupauksen Pyhästä Hengestä: hän on tämän vuodattanut, kuin te nyt näette ja kuulette.
34. Sillä ei David ole taivaasen astunut, vaan hän sanoo: Herra sanoi minun Herralleni: istu minun oikialle kädelleni,
35. Siihenasti kuin minä panen sinun vihollises sinun jalkais astinlaudaksi.
36. Niin pitää siis totisesti kaiken Israelin huoneen tietämän, että Jumala on tämän Jesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte, Herraksi ja Kristukseksi tehnyt.
37. Mutta kuin he nämät kuulivat, kävi se läpi heidän sydämensä, ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: te miehet, rakkaat veljet! mitä meidän pitää tekemän?
38. Vaan Pietari sanoi heille: tehkäät parannus, ja antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39. Sillä teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu, ja kaikille, jotka taampana ovat, kutka ikänä Herra meidän Jumalamme kutsuu.
40. Ja monilla muillakin sanoilla todisti hän, ja neuvoi heitä, sanoen: antakaat teitänne autettaa tästä pahanilkisestä suvusta.
41. Jotka siis mielellänsä hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ja sinä päivänä lisääntyi lähes kolmetuhatta sielua.
42. Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.Siinä raamatullinen armonjärjestys. Ensin lain saarna.. Seuraa suru synnistä: "Minä itse olen synneilläni Hänet ristiinnaulinnut".
Täydellinen kykyemättömyys auttamaan itseään. Ei puhettakaan että voisi itse pelastaa itseään edes osittain. "Mitä meidän pitää tekemän?"
Seuraa evankeliumi. Kehotus kääntymään. Lupaus syntien anteeksiantamuksesta kasteen kautta Jeesuksen nimeen, ja lupaus Pyhästä Hengestä.
Kaste on täysin oleellinen välikappale. Kasteessa on tarjolla syntien anteeksiantamus. Mitä muuta tässä tavoitellaan? On hullua, perin hullua halveksia kastetta. Varsinkin kun kaste on Jumalan käsky.
Ja lopuksi taas yksi todistus perisynnistä: "antakaat teitänne autettaa tästä pahanilkisestä suvusta. " On se kumma kun ei joillain mene perisynti jakeluun. Tämä on niin selvää tekstiä.- Perisynti?
tyhmelin kirjoitti:
Siinä raamatullinen armonjärjestys. Ensin lain saarna.. Seuraa suru synnistä: "Minä itse olen synneilläni Hänet ristiinnaulinnut".
Täydellinen kykyemättömyys auttamaan itseään. Ei puhettakaan että voisi itse pelastaa itseään edes osittain. "Mitä meidän pitää tekemän?"
Seuraa evankeliumi. Kehotus kääntymään. Lupaus syntien anteeksiantamuksesta kasteen kautta Jeesuksen nimeen, ja lupaus Pyhästä Hengestä.
Kaste on täysin oleellinen välikappale. Kasteessa on tarjolla syntien anteeksiantamus. Mitä muuta tässä tavoitellaan? On hullua, perin hullua halveksia kastetta. Varsinkin kun kaste on Jumalan käsky.
Ja lopuksi taas yksi todistus perisynnistä: "antakaat teitänne autettaa tästä pahanilkisestä suvusta. " On se kumma kun ei joillain mene perisynti jakeluun. Tämä on niin selvää tekstiä.Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden.
Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa. Perisynti? kirjoitti:
Älköön isiä rangaistako kuolemalla lasten tähden älköönkä lapsia isien tähden; kukin rangaistakoon kuolemalla oman syntinsä tähden.
Ja vielä te kysytte: 'Minkätähden ei poika kanna isän syntivelkaa?' Kun poika on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, noudattanut kaikkia minun käskyjäni ja tehnyt niitten mukaan, hän totisesti saa elää. Se sielu, joka syntiä tekee-sen on kuoltava.
Poika ei kanna isän syntivelkaa, eikä isä kanna pojan syntivelkaa. Vanhurskaan ylitse on tuleva hänen vanhurskautensa, ja jumalattoman ylitse on tuleva hänen jumalattomuutensa.Se sielu, joka syntiä tekee, sen on kuoltava. Jumala on vanhurskas ja siksi näin todella on. Jos nimittäin sama Jumala ei pelasta meitä syvyydestä.
Emme ole perineet Aadamin syntejä, vaan Aadamin (peri)turmeluksen, jonka käärme aikaansai. Se ei kuitenkaan tee turmeluksen aikaansaamaa syntiä vähemmäksi. Olemme itse vastuussa omista synneistämme.
Kaikki ovat pois poikenneet (Siionissa ovat kaikki syntyneet), ja se johtuu periturmeluksesta. Periturmelus ei ole ihmisen olemus itse, vaan se on "käärmeen myrkky", joka periytyy vanhemmilta lapsille. Vähän niinkuin jos vaikka visakoivu siementäisi uusia visakoivuja. Perisynti on siis kuin sisäänrakennettu välttämättömyys, pakko ja HALU tehdä syntiä ja joutua lankeemukseen - ennemmin tai myöhemmin.- 5+7#
tyhmelin kirjoitti:
Siinä raamatullinen armonjärjestys. Ensin lain saarna.. Seuraa suru synnistä: "Minä itse olen synneilläni Hänet ristiinnaulinnut".
Ja lopuksi taas yksi todistus perisynnistä: "antakaat teitänne autettaa tästä pahanilkisestä suvusta. " On se kumma kun ei joillain mene perisynti jakeluun. Tämä on niin selvää tekstiä.Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, joutuu kadotukseen?
- kaikenlaistasoopaa
tyhmelin kirjoitti:
Ja lopuksi taas yksi todistus perisynnistä: "antakaat teitänne autettaa tästä pahanilkisestä suvusta. " On se kumma kun ei joillain mene perisynti jakeluun. Tämä on niin selvää tekstiä.Miksi puhut soopaa ?
Raamatussa ei ole sanaakaan syntien anteeksiantamuksesta kasteen kautta !
antaisit nyt teitäsi autettaa ja oepttelisit luetun ymmärtämisen jalon taiton ! kaikenlaistasoopaa kirjoitti:
Miksi puhut soopaa ?
Raamatussa ei ole sanaakaan syntien anteeksiantamuksesta kasteen kautta !
antaisit nyt teitäsi autettaa ja oepttelisit luetun ymmärtämisen jalon taiton !Kaikenlaistasoopaa,
samat sanat itsellesi.
"antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi,"
Mitäs tämä lause sitten tarkoittaa.
Koetas nyt miettiä hetkisen mitä tuo kaste-sana tuossa tekee.
Kastaa.
Jeesuksen nimeen.
Syntien anteeksi antamiseksi.
Siis: Kastaa syntien anteeksi antamiseksi.
-> Täysin selvää tekstiä. Suoritetaan toimenpide, mistä seuraa tulos eli vaste.- olisioppiailmaiseksi
tyhmelin kirjoitti:
Kaikenlaistasoopaa,
samat sanat itsellesi.
"antakaan jokainen itsensä kastaa Jesuksen Kristuksen nimeen, syntein anteeksi antamiseksi,"
Mitäs tämä lause sitten tarkoittaa.
Koetas nyt miettiä hetkisen mitä tuo kaste-sana tuossa tekee.
Kastaa.
Jeesuksen nimeen.
Syntien anteeksi antamiseksi.
Siis: Kastaa syntien anteeksi antamiseksi.
-> Täysin selvää tekstiä. Suoritetaan toimenpide, mistä seuraa tulos eli vaste.Mitäs sinulle merkitsee seuraava lause;
äiti huutaa tyhmeliinille; tyhmis, ota pyörä, aja kauppaan ja tuo sieltä leipää maitoa ja voita, niin saat iltapalaa ?
minkä noista "hyödykkeistä" asettaisit "sakramenteiksi"?
tottelemisen, pyörän, ajamisen, leivän, maidon tai voiko se olisi se suurin ja kaunein! olisioppiailmaiseksi kirjoitti:
Mitäs sinulle merkitsee seuraava lause;
äiti huutaa tyhmeliinille; tyhmis, ota pyörä, aja kauppaan ja tuo sieltä leipää maitoa ja voita, niin saat iltapalaa ?
minkä noista "hyödykkeistä" asettaisit "sakramenteiksi"?
tottelemisen, pyörän, ajamisen, leivän, maidon tai voiko se olisi se suurin ja kaunein!Kiitos kommentistasi , "olisioppiailmaiseksi".
Jatka vain samaa rataa niin sokea reettakin huomaa kenenkä isännän palvelija olet.- lapsikin syntinen
tyhmelin kirjoitti:
Se sielu, joka syntiä tekee, sen on kuoltava. Jumala on vanhurskas ja siksi näin todella on. Jos nimittäin sama Jumala ei pelasta meitä syvyydestä.
Emme ole perineet Aadamin syntejä, vaan Aadamin (peri)turmeluksen, jonka käärme aikaansai. Se ei kuitenkaan tee turmeluksen aikaansaamaa syntiä vähemmäksi. Olemme itse vastuussa omista synneistämme.
Kaikki ovat pois poikenneet (Siionissa ovat kaikki syntyneet), ja se johtuu periturmeluksesta. Periturmelus ei ole ihmisen olemus itse, vaan se on "käärmeen myrkky", joka periytyy vanhemmilta lapsille. Vähän niinkuin jos vaikka visakoivu siementäisi uusia visakoivuja. Perisynti on siis kuin sisäänrakennettu välttämättömyys, pakko ja HALU tehdä syntiä ja joutua lankeemukseen - ennemmin tai myöhemmin.Syntisyys näkyy jo "viattomissa" pikkulapsissakin. He toimivat usein itsekkäästi, voivat kiusata toisia lapsia ilkeästi, olla tottelemattomia vanhemmilleen.
Ne, jotka pitävät lapsia viattomina, eivät ole tainneet olla lasten kanssa tekemisissä.
Perisynti on samanlainen kuin Aatamilla ja Eevalla.
- 20+15
Kuuntelin radio Deistä eilen kuinka teologian tohtori Ahvio vastaili kuuntelijoiden kysymyksiin mm kasteesta. Olin iloisesti yllättynyt, kun hän aivan oikein korosti kastetta Jumalan armoliittona, johon saamme aina uudestaan palata. Jumalamme on liittojen Jumala ja uskollinen liitossaan. Iloitsin siksi, koska Mellerin kaikkia opetuksia en voi ottaa ja Ahvio toimii myös Patmoksessa, Mellerin liikkeessä.
- teu.
"vihne"
Säästämällä aikaa ja vaivaa en kysy millainen heillä se oli .
vaan vastaan sen minkätiedämme , se oli Kapinahenki jonka
saa ta na sai aikaiseksi , etupäässä Eevan kanssa Aatami tuli
syömään sitten kun ,alkutyö oli jo tehty .
Kysymyksessä oli Lapsiin siirtyvä synti joika siirtyi aivan kuin
se olisi ollut Sydän , se kasvoi samallaviisiin pahaa juoka sit
nähtiin kolmen neljän kymmenen vuoden päästä , kuin Kain
tappoi Aapelin , Ja Jumala teki kysymyksen , Missä on veljesi ?
Tätä kysymystä on sittemmin paljon käytetty , Kain sanoo. olenko
minä veljeni vartija , Johon Jumala swanoo. Aabelin veri huutaa
minulle , veljeni vartija Ja näkee kuulemast6aan Kain ei ole Esikoinen
Niin kuin Raamattu seuraa koko aika .
Kului vielä n.90 vuotta jolloin Aadam sai Seetin, siis kuin Aadam oli 135
mutta ei mainita kuinka vanha Eeva oli , vai oliko nuorenpi ? teu. kirjoitti:
"vihne"
Säästämällä aikaa ja vaivaa en kysy millainen heillä se oli .
vaan vastaan sen minkätiedämme , se oli Kapinahenki jonka
saa ta na sai aikaiseksi , etupäässä Eevan kanssa Aatami tuli
syömään sitten kun ,alkutyö oli jo tehty .
Kysymyksessä oli Lapsiin siirtyvä synti joika siirtyi aivan kuin
se olisi ollut Sydän , se kasvoi samallaviisiin pahaa juoka sit
nähtiin kolmen neljän kymmenen vuoden päästä , kuin Kain
tappoi Aapelin , Ja Jumala teki kysymyksen , Missä on veljesi ?
Tätä kysymystä on sittemmin paljon käytetty , Kain sanoo. olenko
minä veljeni vartija , Johon Jumala swanoo. Aabelin veri huutaa
minulle , veljeni vartija Ja näkee kuulemast6aan Kain ei ole Esikoinen
Niin kuin Raamattu seuraa koko aika .
Kului vielä n.90 vuotta jolloin Aadam sai Seetin, siis kuin Aadam oli 135
mutta ei mainita kuinka vanha Eeva oli , vai oliko nuorenpi ?teu. Eikö se olekkin käytännöllistyä, kun saa sanoa: En minä, mutta saat,ana ja aatami ja eeva, ne vasta syyllisiä on, kun minä mokaan???
Emmekö ottaisi kokonais-syyllisyyttä päällemme ja sitten saisi täyden armahduksen? Ei enää tarvitsisi syytellä stanaa eikä aatamia eikä eevaa. Emme sano, no se eeva oli sellanen, se aatami oli sellanen , se käärme oli sellanen. Vaan sanomme itse olen syyllinen, jos en saa täydellistä armoa Herraltamme.
Kun Hän sanoi: Minä annan teille vallan tallata käärmeitä ja skorpiooneja ja kaikkea vihollisen valtaa, niin emmekö viimeinkin voisi ottaa sitä sellaisenaan uskolla vastaan?- teu.
vihne kirjoitti:
teu. Eikö se olekkin käytännöllistyä, kun saa sanoa: En minä, mutta saat,ana ja aatami ja eeva, ne vasta syyllisiä on, kun minä mokaan???
Emmekö ottaisi kokonais-syyllisyyttä päällemme ja sitten saisi täyden armahduksen? Ei enää tarvitsisi syytellä stanaa eikä aatamia eikä eevaa. Emme sano, no se eeva oli sellanen, se aatami oli sellanen , se käärme oli sellanen. Vaan sanomme itse olen syyllinen, jos en saa täydellistä armoa Herraltamme.
Kun Hän sanoi: Minä annan teille vallan tallata käärmeitä ja skorpiooneja ja kaikkea vihollisen valtaa, niin emmekö viimeinkin voisi ottaa sitä sellaisenaan uskolla vastaan?Herra ei antanut käskyä tallata käärmeitä ja skorppioonia , vaan Sen antoi
Je4esus Kristus ja ylös kirjoitus oli Paavalin jossakin omassa kirjeessä ..
Teen yhden kysymyksen ? Kun Jumala tuli Syntiin langeemuksen paikoille ,
miksi Hän ei antanut Huutia saa ta na lle , sillä se oli se joka johdatti
ihmisen syntiin , eikä pelkkä käärme , vaan saa ta na oli jo lähtenyt
asiaa olisi pitänyt viedä eteen tässä tapauksessa sai Käärme syyt niskaansa
vaikka todellinen pahantekijä oli saa ta na .. teu. kirjoitti:
Herra ei antanut käskyä tallata käärmeitä ja skorppioonia , vaan Sen antoi
Je4esus Kristus ja ylös kirjoitus oli Paavalin jossakin omassa kirjeessä ..
Teen yhden kysymyksen ? Kun Jumala tuli Syntiin langeemuksen paikoille ,
miksi Hän ei antanut Huutia saa ta na lle , sillä se oli se joka johdatti
ihmisen syntiin , eikä pelkkä käärme , vaan saa ta na oli jo lähtenyt
asiaa olisi pitänyt viedä eteen tässä tapauksessa sai Käärme syyt niskaansa
vaikka todellinen pahantekijä oli saa ta na ..19. Katso, minä annan teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vaihollisen voimaa, ja ei teitä mikään ole vahingoitseva,
20. Kuitenkin älkäät siitä iloitko, että henget teidän allenne annetaan; vaan iloitkaat paremmin, että teidän nimenne ovat kirjoitetut taivaissa.
Minä olen kertonut tämän aiemmin, mutta kerron sen taas: Taivaassa oli kapina valkeuden enkeli haastoi Isän. Paratiisi oli koetuksen paikka ihmiselle, mutta myös Lusiferille. Siinä puhuvana käärmeenä tuli tehneeksi teon, josta seurauksena oli iankaikkisuus tulijärvessä. Ihmisen houkutteleminen syntiin oli se asia, josta seurasi se, että Isällä oli oikeudenmukainen syy kadottaa luomansa valkeuden enkeli.-- perisynnitön
" Perisynti on samanlainen kuin Aatamilla ja Eevalla. "
- keneltä he synnin perivät?
- vastaapa siihen.
En ole koskaan ollut perisyntinen. Me emme peri syntejä vanhemmiltamme.
Meillä kaikilla on ihan omat syntimme.
"Isä ei kanna pojan syntivelkaa, eikä poika isän" Hesekiel - Jh aalto
perisynnitön kirjoitti:
" Perisynti on samanlainen kuin Aatamilla ja Eevalla. "
- keneltä he synnin perivät?
- vastaapa siihen.
En ole koskaan ollut perisyntinen. Me emme peri syntejä vanhemmiltamme.
Meillä kaikilla on ihan omat syntimme.
"Isä ei kanna pojan syntivelkaa, eikä poika isän" HesekielJokaisella omat synnit mutta perisynti sanana on siinä mielessä harhaan johtava, se mitä se tarkoittaa on periytyvä pilaantunut luonne.
Vaikka lapsi olisi täydellisessä kasvatuksessa hän tekee väärin.
Lasta ei tarvitse opettaa hiekkalaatikolla lyömaan toista lapiolla päähän tai huutamaan juuri sen lelun perään joka toisella on jne.
Sen takia teko synti on vain pahan puun näkyvä hedelmä. Eikä tekojen putsaus auta ellei sisimmälle tapahdu jotain. Sen takia on turha puhua että se oli vaan niin pieni juttu kyllä Jumala antaa anteeksi, suuri juttu on se että kukaan ei etsi Jumalaa ja ovat poikenneet omille teilleen mutta että pitää syntyä uudesti kun ei vanhassa luonnossa ole mitään hyvää.
Maaailma opettaa> humanismi että ihminen on pohjimmiltaan hyvä mutta kykenee pahoihin tekoihin, raamattu opettaa että ihminen on pohjimmiltaan paha mutta kykenee hyviin tekoihin, eli päinvastoin tietenkin.
Humanismissa se että teemme väärin johtuu siitä ettei ole täydellistä vanhempaa ja kavatus ei ole sellaista kun pitää lisäksi muut asiat ja meitä kohtaan tehdyt vääryydet saavat meidätkin tekemään väärin. Tämä vie lopulta ihmisen oman vastuun kaikki on toisten syytä tai olosuhteiden. Onhan nekin osaltaan totta mutta lisäksi on syntiluonto. teemme väärin koska olemme vääriä, sitä on kauheaa hyväksyä omalla kohdalla kun ei siten ole olemassaolon oikeutusta siksi kun olen pilalla.
Onneksi tuhkasta voi nousta aamu uus kun on Jeesus.
- karppa boy21
sinä luet 92 .mutta luotettavat käännökset biblia ja 38 asettaa sanan pietarin suusta että tehkää parannus ja antakaa kastaa Jeesuksen Kristuksen nimeen .markus 16 jae 16 asettaa uskon kasteen edelle .kaste on kallis sakramentti
Melkolailla erikoista, ettei riitä normaali lankeemus, kun lapsi alkaa olla vastuullinen valinnoistaan ja tekee asioita, jotka ovat vanhempien tahtoa vastaan ja hävittää sellaisen puhtauden, että ei tarvitsisi hävetä itseään eikä salailla mitään.
Olisiko se pelkkää lihallisuutta, että syyttelemme Aartamia ja Eevaan, kun meidän kilvoituksemme onnistuu huonosti ja senhän kuuluukin onnistua huonosti, kun aatami sitä ja eeva tätä.
Sielunvihollisen riemuvoitto, kun uskovat eivät kykene irtautumaan syntisen identiteetistä ja uskomaan Häneen, joka asuu jokaisessa uskovassa.Lapsi tekee syntiä jo ennen kuin on ymmärtävässä iässä eli ymmärtää mitä on tehnyt. Älä sotke ymmärrystä tähän. Ikäänkuin lapsi olisi puhdas ja synnitön koska ei ymmärrä osittain tai kokonaan tekemäänsä pahaa.
Uskominen ei ole tekoja = kyetä uskomaan, kyetä irtautumaan. Uskominen ei ole valinta. Usko = vain ja ainoastaan Jumalan armotyö.- uskovanakin kastettu
tyhmelin kirjoitti:
Lapsi tekee syntiä jo ennen kuin on ymmärtävässä iässä eli ymmärtää mitä on tehnyt. Älä sotke ymmärrystä tähän. Ikäänkuin lapsi olisi puhdas ja synnitön koska ei ymmärrä osittain tai kokonaan tekemäänsä pahaa.
Uskominen ei ole tekoja = kyetä uskomaan, kyetä irtautumaan. Uskominen ei ole valinta. Usko = vain ja ainoastaan Jumalan armotyö." tyhmelin
21.5.2013 14:56 "
olet nimmarisi mukaisessa viisaudessa.
- vastasyntynyt ei ole tehnyt syntiä, eikä synniksi lueta sitä, mistä se ei ymmärrä mitään.
- ja kasteessa ei saada anteeksi, vaan uskon kautta Jeesukseen meidät vanhurskautetaan.
- kun uudestisynnyt Jumalan Sanasta ja Hengestä, tajuat asiat.
- mitkään ihmistoimitukset vesien kanssa ei tuo anteeksantamusta, vaikka kuinka lääräät.
Oletko miettinyt oletko uskossa vai askossa, kun nukut. Et tietoisesti tee sitä etkä tätä ja kuitenkin luulet ainakin olevasi pelastettu.
Eiköhän meidän ole pakko todeta, että Jeesus omistaa jokaikisen iikan tässä maailmassa, koska Hän maksoi hinnan. Jokaisen, joka tulee aikuisen ikään, että pitäisi erottaa hyvä pahasta, niin silloin pitää suostua sovitukseen. Sustu siis sovitukseen äläkä jankuta?- 5+15
"Emme tule syntisiksi siksi että teemme syntiä, vaan koska olemme syntisiä, teemme syntisiä tekoja". "Kaikki ovat pois poikenneet, kaikki tyyni. Ei ole yhtään vanhurskasta, ei AINOATAKAAN, joka etsisi Jumalaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan." vm
Samoin kuinka jotkut sairaudet periytyvät suvuttain, samoin tuo alkusairaus, periturmellus on jokaisen lihasta syntyneen osana.
Tämä olisi tärkeätä ymmärtää, koska se vaikuttaa koko vaellukseen,
Ei ole siis kyse "vihollisen niskaan syntinsä asettamisesta ja että siten muka olisi vastuusta vapaa. (vihne) Vaan että tulisi ymmärtämään ihmiskunnan ja oman lankeemuksensa syvyyden. Kaste asettuisi sille
kuuluvalle paikalle, eikä tarvitsisi halveksia Jumalan antamia armovälineitä. 5+15 kirjoitti:
"Emme tule syntisiksi siksi että teemme syntiä, vaan koska olemme syntisiä, teemme syntisiä tekoja". "Kaikki ovat pois poikenneet, kaikki tyyni. Ei ole yhtään vanhurskasta, ei AINOATAKAAN, joka etsisi Jumalaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan." vm
Samoin kuinka jotkut sairaudet periytyvät suvuttain, samoin tuo alkusairaus, periturmellus on jokaisen lihasta syntyneen osana.
Tämä olisi tärkeätä ymmärtää, koska se vaikuttaa koko vaellukseen,
Ei ole siis kyse "vihollisen niskaan syntinsä asettamisesta ja että siten muka olisi vastuusta vapaa. (vihne) Vaan että tulisi ymmärtämään ihmiskunnan ja oman lankeemuksensa syvyyden. Kaste asettuisi sille
kuuluvalle paikalle, eikä tarvitsisi halveksia Jumalan antamia armovälineitä.Kasteen nostaminen pelastuksen perustaksi häpäisee ristiä!
- 6+11
vihne kirjoitti:
Kasteen nostaminen pelastuksen perustaksi häpäisee ristiä!
Kasteessa on koko Jumaluus läsnä. Koko ristintyö. Se on uskon asia.
vihne kirjoitti:
Kasteen nostaminen pelastuksen perustaksi häpäisee ristiä!
Kaste ei ole pelastuksen perusta. 5 15 sanoi että kaste pitää asettaa sille kuuluvalle paikalle, eli armonvälineeksi.
- Maran kamu
6+11 kirjoitti:
Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi.
Jumala on aina sanansa rinnalle antanut ulkonaisen merkin voimakkaasti tehostamaan hänen sanaansa, niin että me vahvistuisimme sydämissämme emmekä, sanaa epäillen, horjuisi. Niinpä hän Nooalle antoi taivaalla näkyvän sateenkaaren sen merkiksi, että oli pitävä sanansa eikä enää vedenpaisumuksella hävittävä maata. Näin sateenkaari oli Nooalle ja on meillekin aivan kuin sinetti tai leima; kirjettäkin kirjoitettaessa siihen painetaan kirjoituksen varmemmaksi vakuudeksi leima. Ja aivan samoin kuin valtaherroilla on omat eri väriset vaakunansa tai tunnuksensa, joista heidät tunnetaan, samoin Jumalakin on tehnyt meille: hän on vahvistanut sanansa merkeillä kuin sineteillä ikään, ettemme mitenkään epäilisi. Aabrahamille hän antoi ympärileikkauksen sen merkiksi, että Kristus oli tuleva siunaamaan maailman. Samoin Kristus on tehnyt tässä, lupaukseensa: »Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi» lisäämällä ulkonaisen merkin, nimittäin kasteen ja lisäksi leivän ja viinin sakramentin, käytettäväksi erikoisesti kiusauksissa ja kuoleman korvalla vahvistamaan uskoamme ja vaatimalla vaatien muistuttamaan Jumalaa hänen lupauksestansa.
Saattaahan joku uskoa, vaikka ei olekaan kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta. Jos kaste on saatavissa, niin kaikella muotoa se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä halveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä, näet, missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon. Sen tähden Herrakin sanoo: "Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" eikä sano: "Joka ei ole kastettu", näin vaieten kasteesta. Eihän kaste vähääkään hyödytä ilman uskoa, vaan se on kuin kirje, johon sinetti ripustetaan, mutta itse kirjeeseen ei ole mitään kirjoitettuna. Sillä ihmisellä siis, jolla on se merkki, jota me nimitämme sakramentiksi, mutta ei uskoa, on pelkkä sinetti kirjeineen, jossa ei ole mitään kirjoitusta.
(Martinus Lutherus) - ville.
6+11 kirjoitti:
"miten niin häpäisee " vihne " kasteen nostaminen sinusta häpäisee ,
sinä olet teko pyhä . en paremmin sano .
Kasteen nostaminen , mihin ?
Ihminen ei voi pelastua syyttelemällä satanaa eikä syyttelemällä aatamioa tai eevaa.
Pelastus lähtee siitä, että ihminen ottaa vastuun omista teoistaan, sitä merkitsee myös ristin kantam,inen. Vain itse itsensä tuominneet ovat saaneet pelastuksen ja siinä ei tarvitse käyttää sitä aatamin syntiä: Vaimo jonka minulle annoit... Käärme petti minut.- 2+9
Ei kukaan koskaan täällä ainakaan ole noin ymmärtänyt. "Ihminen ei voi pelastua syyttelemällä satanaa eikä syyttelemällä aatamioa tai eevaa". vihne
Aatamin synti on Aatamin synti. Ensimäinen pariskunta turmeltui lankeemuksessa ja heidän jälkeläisensä kantavat samaa turmelluksen siementä lihassaan.
Jos meille kirkastuisi Jumalan vanhurskaus, ehkä saattaisimme ymmärtää ja uskoa, että mikä lihasta syntyy, on liha ja turmeltunut. Jumalan pyhyys ja kirkkaus on meille käsittämätöntä. Muistamme, kuinka Mooseksen kasvot loistivat ja hänen täytyi peittää kasvonsa tultuaan kansansa pariin lain vuorelta. Jumalan voima ja kirkkaus on ihmiselle kuolemaksi, hän hajoaisi tomuksi sen nähdessään.
Onhan pienet sudenpennutkin söpöjä ja "viattomia", mutta talonpoika tappaa koko pesueen sen löytäessään, koska tietää mikä niiden luonto on. Jumala lähetti Jeesuksen, että pelastuisimme. Mikä ihmeellinen rakkaus!
- oijavoi
Kuinkas se vauva kääntyy, eli katuu suuntaansa, ottaa uuden kurssin, ja pyytää vielä tulla kastetuksi itse kastettavaksi kävelemällä?
- teu.
Minä katsonm viestisi pikanteoksi . Kun Jumala on luvasnnut olla
lapsen Usko Hän hoitaa muutenkin sen lapsen .silloin kun on kysymys
Jumalan lapsesta , (käveleminen hoituu ) mutta silloin kun on kysymys
pienestä vauvasta on kysymys toinen järjestys , ja siitä olen jo kertonut
Otan esimerkin Jeesuksen sanomasta pienestä lapsesta , joka HÄN
TOI ESIMERKIKSI Opetuslasten eteen , se oli n.4 vuotias poika .
Tämä poika /lapsi tapaus on ollut n. 1. vuotta ennen Ristiä .
Josta Hän sanoi : Ellette tule ,niin kuin tämä lapsi, ette tule taivaan
valtakuntaan , seuraava pieni lapsi oli Korneliuksen ja hän sai kasteen
Pietarin käynnilla , ja hän oli n.2.5 vuotias ja hänen siskoksensa n. 5v.
Korneliuksen tapaus oli n.32 jKr. seuraava oli Vankin vartija , perhe kunta .
Silloin on ollut yksi nimitys kaikista pienistä lapsista , Tutkijat alkakaa
ottaa asioista selvää , jos asia ei selviä katson nyky tutkijat mitättömiksi. - 0+0
teu. kirjoitti:
Minä katsonm viestisi pikanteoksi . Kun Jumala on luvasnnut olla
lapsen Usko Hän hoitaa muutenkin sen lapsen .silloin kun on kysymys
Jumalan lapsesta , (käveleminen hoituu ) mutta silloin kun on kysymys
pienestä vauvasta on kysymys toinen järjestys , ja siitä olen jo kertonut
Otan esimerkin Jeesuksen sanomasta pienestä lapsesta , joka HÄN
TOI ESIMERKIKSI Opetuslasten eteen , se oli n.4 vuotias poika .
Tämä poika /lapsi tapaus on ollut n. 1. vuotta ennen Ristiä .
Josta Hän sanoi : Ellette tule ,niin kuin tämä lapsi, ette tule taivaan
valtakuntaan , seuraava pieni lapsi oli Korneliuksen ja hän sai kasteen
Pietarin käynnilla , ja hän oli n.2.5 vuotias ja hänen siskoksensa n. 5v.
Korneliuksen tapaus oli n.32 jKr. seuraava oli Vankin vartija , perhe kunta .
Silloin on ollut yksi nimitys kaikista pienistä lapsista , Tutkijat alkakaa
ottaa asioista selvää , jos asia ei selviä katson nyky tutkijat mitättömiksi.Ja taas sinä teu höpötät tuosta että Jumala on luvannut olla lapsen usko jne...kerro jo viimeinkin mistä sen saa lukea Raamatusta.
voitätä pimeeäääääääääää !
ja kuitenkin lukutaito on suomessa kaiketi ainakin sata prosenttia, paitsi vauvoilla nolla.
sehän ei kuulemma estä vauvaa uskomasta huh. - teu.
0+0 kirjoitti:
Ja taas sinä teu höpötät tuosta että Jumala on luvannut olla lapsen usko jne...kerro jo viimeinkin mistä sen saa lukea Raamatusta.
voitätä pimeeäääääääääää !
ja kuitenkin lukutaito on suomessa kaiketi ainakin sata prosenttia, paitsi vauvoilla nolla.
sehän ei kuulemma estä vauvaa uskomasta huh.Herra auta täpimeää!
Että hän ymmärtäisi oiken asioita
Jos ojassa on tiettym''rä tilaa sinne mahtuu vain
sen verran vettä kuin siihen mahtuu muuten on ylivesi.
Miten vauvan lukutaito on asiasta kiinni .
tietääkseni ei mitenkää sillä .
Jumala on luvannut olla lapsen uskona.
Sehän on siitä vain kiinni ei muusta .
Sinun uskosi ei pitäisi olla siitä kiinni.. - onkoykkönen1
teu. kirjoitti:
Herra auta täpimeää!
Että hän ymmärtäisi oiken asioita
Jos ojassa on tiettym''rä tilaa sinne mahtuu vain
sen verran vettä kuin siihen mahtuu muuten on ylivesi.
Miten vauvan lukutaito on asiasta kiinni .
tietääkseni ei mitenkää sillä .
Jumala on luvannut olla lapsen uskona.
Sehän on siitä vain kiinni ei muusta .
Sinun uskosi ei pitäisi olla siitä kiinni..No anna jo se Raamatunpaikka tuosta kuinka Jumala uskoo vauvan puolesta niinkatsotaan miltä se näyttää.
vai onko sinulla erikoislupa laittaa sinne omiasi ! - näin se on
onkoykkönen1 kirjoitti:
No anna jo se Raamatunpaikka tuosta kuinka Jumala uskoo vauvan puolesta niinkatsotaan miltä se näyttää.
vai onko sinulla erikoislupa laittaa sinne omiasi !Raamattu ei osoita, että Jumala uskoo vauvan tai aikuisen puolesta.
Teutalla on taipumus sekoilla selvissäkin asioissa ja keksiä omia tarinoitaan.
Usko tulee kuulemisesta ja Raamattu osoittaa,
"Kuinka kukaan voi uskoa, ellei ole julistettu"? Room 10:14
- Tappaako ajattelit?
Joo mutta toinen puoli jäi kokonaan pois, nimittäin USKO. Ja erityisesti hämää se ettet kirjoittanut kasteen armoliitossa (uskon kautta) kilvoittelemisesta ollenkaan.
Eihän se riitä että lapsi on syntynyt. Siitä alkaa vanhempien hoitovastuu, ruokkiminen, pesu, puhtaat vaatteet aina kun likaantuu, kasvatukseen liittyy myös opetus, lapsi pannaan vartuttuaan raamattukouluun opiskerlemaan Herran sanaa, jonka seurauksena lapsi kasvaa hengelliseen aikuisuuteen ottamaan taas vuorollaan vastuu tulevista sukupolvista.. Jos syntynisen jälkeen lapsi jää heitteille, niin on vain muutaman päivän kysymys kun lapsi on kuollut kuin kivi.- 5+7#
Tappaako ajattelit? 21.5.2013 18:40. Ajattelitko lapsen saavan elävän uskon menemällä raamattukouluun ja opiskelemalla Herran sanaa? Noin vaan?
- oikeaaoppiaolisitarj
Uskotko itse todella tuohon liturgiaasi ?
Näytäppä nyt missä se paljon puhuttu kasteen armoliitto näkyy Raamatun opissa ja uudenliiton julistuksissa olla hyvä.
No siis edellisiin liittyen kysymys, milloin se lapsi sitten syntyy Jumalan Hengestä jotta häntä voidaan alkaa siinä samassa kasvattaa ja kasvaa ?
Älä vaan sano että siinä vesirituaalissa, ethän sano !
Ja taas kerran, mitään armonvälineitä ei kukaan Apostoli ole sanallakaan koskaan julistanut.- Älä vainoa enää!
Miksi vainoat Jumalan seurakuntaa?
- niinsemenee
Ei kun sinä vainoat totuuden esilläpitäjää noilla kommenteillasi.
- Tappaakko ajattelit
"Näytäppä nyt missä se paljon puhuttu kasteen armoliitto näkyy Raamatun opissa ja uudenliiton julistuksissa olla hyvä."
Näätetään näätetään!!
1. ***) ...haudatut kasteen kautta kuolemaan,
2. ***) ... että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta,
3. ***) ... samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Room. 6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
Room. 6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
Room. 6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
Room. 6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
Room. 6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
Room. 6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
Room. 6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
Kol. 2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
***) Kol. 2:12 *** ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, *** ...
.... jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.- Saara ei kirj.
Tappaakko ajattelit: Antamasi sananpaikat puhuvat JEESUKSEN antamasta Pyhän Hengen kasteesta. Silloin käytetään sanamuotoa: "Jeesukseen Kristukseen" eli totisesti Häneen itseensä, kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.
Lähetyskäskyssä käsketään kastamaan vedessä Jeesuksen Kristuksen NIMEEN. Tämä on ainoa kaste joka lähetyskäskyyn kuuluu.
Jos näitä kahta ei erota toisistaan, on koko kasteasia aivan sekaisin. - 6+3
Saara ei kirj. kirjoitti:
Tappaakko ajattelit: Antamasi sananpaikat puhuvat JEESUKSEN antamasta Pyhän Hengen kasteesta. Silloin käytetään sanamuotoa: "Jeesukseen Kristukseen" eli totisesti Häneen itseensä, kuolemaansa ja ylösnousemukseensa.
Lähetyskäskyssä käsketään kastamaan vedessä Jeesuksen Kristuksen NIMEEN. Tämä on ainoa kaste joka lähetyskäskyyn kuuluu.
Jos näitä kahta ei erota toisistaan, on koko kasteasia aivan sekaisin.Yksi Herra, yksi usko ja YKSI kaste sanoo raamattu.
- Saara, ei kirj.
6+3 kirjoitti:
Yksi Herra, yksi usko ja YKSI kaste sanoo raamattu.
Niin on yksi kaste lähetyskäskyssä. Onko Jeesus siis jossain vaiheessa lopettanut kastamasta Pyhällä Hengellä?
- olisikoopissatarkist
Niin, ja viikon vanhoillekko ylläoleva teksti puhuttiin ?
- Tee parannus
olisikoopissatarkist 22.5.2013 07:54
Raamattu ei tunne minkäänlaisia ikärajoja, Jumalan sana kuuluu tismalleen samanlaisena ihan kaikille. Lapsista sanotaan että he ovat sanan vastaanottajina esikuvia meille vanhemmille.
Aikuisista sanotaan että elleivät he tule lasten kaltaisiksi eivät he peri Jumalan valtakuntaa.
Viikon vanhalla on siis jo kaikki se täydellisenä minkä sinä olet menettänyt, usko Kristukseen.
Raaqmatussahan kaikki tulee VALMIINA YLHÄÄLTÄ valkeuden Isältä, LAHJAKSI. Lihasta ei tule mitään lisäarvoa Jumalan täydelliseen työhön vaikka kuinka veivaat itseäsi ja kasvatat perävillat pitkiksi, - autuuden saavuttaaksesi. Te jotka teette lapsistanne kadotuksen lapsia, estämällä heidät menemästä Jeesuksen syliin, te olette todella saatanallista kansaa oman tyhmyytenne ja jääräpäisyytenne vuoksi.
Lihaa (turvonnutta järkeä) vedetään autuuden perustukseksi, se on jumalanpilkkaa.
JUmala joka kaiken valmiiksi teki ja tarjoaa sinullekin tätä lahjaa jo lapsena, sinä vain syljet silmille Jeesusta. - analyys
Tee parannus kirjoitti:
Raamattu ei tunne minkäänlaisia ikärajoja, Jumalan sana kuuluu tismalleen samanlaisena ihan kaikille. Lapsista sanotaan että he ovat sanan vastaanottajina esikuvia meille vanhemmille.
Aikuisista sanotaan että elleivät he tule lasten kaltaisiksi eivät he peri Jumalan valtakuntaa.
Viikon vanhalla on siis jo kaikki se täydellisenä minkä sinä olet menettänyt, usko Kristukseen.
Raaqmatussahan kaikki tulee VALMIINA YLHÄÄLTÄ valkeuden Isältä, LAHJAKSI. Lihasta ei tule mitään lisäarvoa Jumalan täydelliseen työhön vaikka kuinka veivaat itseäsi ja kasvatat perävillat pitkiksi, - autuuden saavuttaaksesi. Te jotka teette lapsistanne kadotuksen lapsia, estämällä heidät menemästä Jeesuksen syliin, te olette todella saatanallista kansaa oman tyhmyytenne ja jääräpäisyytenne vuoksi.
Lihaa (turvonnutta järkeä) vedetään autuuden perustukseksi, se on jumalanpilkkaa.
JUmala joka kaiken valmiiksi teki ja tarjoaa sinullekin tätä lahjaa jo lapsena, sinä vain syljet silmille Jeesusta.Tekstsi ei ole Raamatun mukaista juurikaan miltään osin.
mutta poikeuksellisesti analysoin sitä hiukan ennemmän, eli;
komm: olet siis ihan sitä mieltä että viikon vanhalla on jokin käsitys jostain Jumalasta jossain ja hän kykenee asettamaan itsensä siinä mielessä oikeaan asemaan, jossa kuullaan, ymmärretään ja tehdään johtopätöksiä, niinkö ?
komm: Kaikki tulee valmiina lahjaksi, mutat ei väkisin eikä ilman ihmisen suostumusta sovitukseen, ja tälaliseen mikään vauva ei ole kykenevöä millään mittapuulla.
Viimeinen lause menee ihan oppi-isänne mukaan, eli jään alle ilman pipoa jokainen joka ei suostu LUTERILAISUUTEEN ! Onnittelen, olet saavuttanut korkean oppimäärän vääryydessä.
komm; mieletön kommentti, ei aihetta enempään.
JUmala joka kaiken valmiiksi teki ja tarjoaa sinullekin tätä lahjaa jo lapsena, sinä vain syljet silmille Jeesusta.
SIis tosi typerä kommentti ja kertoo vain ketä palvelet ! - ei utopistinen
Tee parannus kirjoitti:
JUmala joka kaiken valmiiksi teki ja tarjoaa sinullekin tätä lahjaa jo lapsena, sinä vain syljet silmille Jeesusta." Viikon vanhalla on siis jo kaikki se täydellisenä minkä sinä olet menettänyt, usko Kristukseen. "
-olet utopisti
- täällä1+1onjotain
Ei ole helppoa palvella Lutteria, LLL ja Jumalaa samaan aikaan.
Ainakin tulisi kyetä asettamaan Raamattu Ja Jumala ykköspaikalle, mutta näillä osioilla se on kyllä mahdotonta.
Täällä merkitsee ihan muut asiat kuin totuus ja Raamatun seuraaminen.
Ambomaa on lähempänä kuin koskaan.- teu.
"" Täällä ""
Väität että ei ole helppoa palvella LUTHERIA , LLL:n , ja Jumalaa samaan aikaan. "
EI OLE TARKOITETTUKAAN , VAIN JUMALAA PALVELLAAN , EI IHMISTÄ !
jA TIETENKIN JEESUSTA.
Kyllä minä asetan Raamattuni ykkös paikalle, se on salini senkin kulmalla päällä
saatrtaa siinä olla LLL:saarnojakin. Mutta ykköspaikka .
Täällä merkitsee kovin erilaista menttaliteettiä teidän puheet siis totuus
varmasti on meillä ok. mutta kaikki ei sitä edes kunnioita .
Ja se tarkoittaa jotain muuta kuin mitä olet antanut julki .. - *sisar*
teu. kirjoitti:
"" Täällä ""
Väität että ei ole helppoa palvella LUTHERIA , LLL:n , ja Jumalaa samaan aikaan. "
EI OLE TARKOITETTUKAAN , VAIN JUMALAA PALVELLAAN , EI IHMISTÄ !
jA TIETENKIN JEESUSTA.
Kyllä minä asetan Raamattuni ykkös paikalle, se on salini senkin kulmalla päällä
saatrtaa siinä olla LLL:saarnojakin. Mutta ykköspaikka .
Täällä merkitsee kovin erilaista menttaliteettiä teidän puheet siis totuus
varmasti on meillä ok. mutta kaikki ei sitä edes kunnioita .
Ja se tarkoittaa jotain muuta kuin mitä olet antanut julki ..Shalom....ymmärrän mitä tarkoitat...sielunvihollinen on ovela, mutta ei päihitä Jumalan lapsia, joilla on Pyhä Henki sisäisesti...
Siunausta päivään...
Me kunnioitamme Jumalaa ja Hänen kirkasta Sanaansa...
Jumala ei anna kunniaansa kenellekään ihmiselle...
Hän on tarkka kunniastaan ja voimastaan...
Kunnia ja kirkkaus ja voima ja valta Jumalalle, Kalliille Pojalleen Herrallemme
Jeesukselle Kristukselle ja Suloiselle Pyhälle Hengelle nyt ja iankaikkisesti. Amen.
On suloista aloittaa päivä ylistämällä Golgatan Jeesusta Kristusta... - 1+1onaina2
*sisar* kirjoitti:
Shalom....ymmärrän mitä tarkoitat...sielunvihollinen on ovela, mutta ei päihitä Jumalan lapsia, joilla on Pyhä Henki sisäisesti...
Siunausta päivään...
Me kunnioitamme Jumalaa ja Hänen kirkasta Sanaansa...
Jumala ei anna kunniaansa kenellekään ihmiselle...
Hän on tarkka kunniastaan ja voimastaan...
Kunnia ja kirkkaus ja voima ja valta Jumalalle, Kalliille Pojalleen Herrallemme
Jeesukselle Kristukselle ja Suloiselle Pyhälle Hengelle nyt ja iankaikkisesti. Amen.
On suloista aloittaa päivä ylistämällä Golgatan Jeesusta Kristusta...Niin, eli laitat minut sielunvihollisen palvelijaksi tuolla kommentillasi niinkö ?
olen uudestisyntynyt liki viiskymmentä vuotta sitten, enkä ole päivääkään sen koommin ollut vihollisen palveluksessa, vaan palveln Totuuden Sanaa myöskin täällä tuomalla sitä esiin niinkuin on kirjoitettu. - Totuuttahiukan
1+1onaina2 kirjoitti:
Niin, eli laitat minut sielunvihollisen palvelijaksi tuolla kommentillasi niinkö ?
olen uudestisyntynyt liki viiskymmentä vuotta sitten, enkä ole päivääkään sen koommin ollut vihollisen palveluksessa, vaan palveln Totuuden Sanaa myöskin täällä tuomalla sitä esiin niinkuin on kirjoitettu.Ja Raamattu ei opeta sanaakaan vauvan kastamisista, ei ehtoollisen sakramenteista, ei kasteessa synneistä sovitusta, ei ehtoolisella syntien anteeksiantoa, eikä monta muutakaan asiaa jotka teille joillekkin ovat elinehtoja ja luulette olevanne siinä totuuden asialla.
en sano, etteikö ihminen voisi periä taivasta vaikka olisi aivan sekaisin opin asioista, mutta ei sellainen ole uudenliiton sanoman tavoite, vaan se on kirkas ja selvä tie ja julistus jota voi juostessakin lukea.
siihen olisi hyvä pyrkiä ja siten pois isien harhoista ja keskenjääneistä ymmärryksistä kokonaiseen vapauteen.
luterilaisen kirkon tulisi ensimmäiseksi erkaantua valtion sidoksista, sitten antaa kenkää jokaiselle uudestisyntymättömälle papille ensin ja sitten jäsenistölle, silloin otettaisiin jo pikku askelia Raamatun mallin uskovien seurakuntaan.
Paavalin aikana seurakunnissaan ei ollut ainuttakaan uudestisyntymätöntä ja sen jälkeisen kasteen kautta siihen liittymätöntä jasentä. - *sisar*
1+1onaina2 kirjoitti:
Niin, eli laitat minut sielunvihollisen palvelijaksi tuolla kommentillasi niinkö ?
olen uudestisyntynyt liki viiskymmentä vuotta sitten, enkä ole päivääkään sen koommin ollut vihollisen palveluksessa, vaan palveln Totuuden Sanaa myöskin täällä tuomalla sitä esiin niinkuin on kirjoitettu.Shalom...
Tutkistele sydäntäsi ja kysy Herralta sydämen tilaasi ja asennettasi muihin uskoviin palstalla ja kommenttejasi millä asenteella ja missä hengessä niitä kirjoitat...
Varokaamme itsekukin sielunvihollista... hän on tuhansien juonien mestari...
Kiitos Herran on Voittanut vääryyden Golgatalla!
Siunausta ja totuudentuntemista päivääsi... - olisioikeaakinoppia
*sisar* kirjoitti:
Shalom...
Tutkistele sydäntäsi ja kysy Herralta sydämen tilaasi ja asennettasi muihin uskoviin palstalla ja kommenttejasi millä asenteella ja missä hengessä niitä kirjoitat...
Siunausta ja totuudentuntemista päivääsi...Ei minullaole mitään asennetta muihin uskoviin täällä jossa en ketään tunne, mitebn voisi olla !?
Kirjoitan Raamatun Sanasta ja mitä se sisältää ja mitä ei sisällä.
Siinä kaikki. Ei tämä ole mikään tunteiden tunneli tämä uskonelämä.
EIkö tämä kaikki mitä kirjoitan ole juuri sitä sielunvihollisen varomista ja siitå varottamista!
Kerro miksi pitäisi kunnioittaa harhaoppeja ?
Miten Paavali suhtautui sellaiseen! - *sisar*
olisioikeaakinoppia kirjoitti:
Ei minullaole mitään asennetta muihin uskoviin täällä jossa en ketään tunne, mitebn voisi olla !?
Kirjoitan Raamatun Sanasta ja mitä se sisältää ja mitä ei sisällä.
Siinä kaikki. Ei tämä ole mikään tunteiden tunneli tämä uskonelämä.
EIkö tämä kaikki mitä kirjoitan ole juuri sitä sielunvihollisen varomista ja siitå varottamista!
Kerro miksi pitäisi kunnioittaa harhaoppeja ?
Miten Paavali suhtautui sellaiseen!Shalom...
Et enää viitsisi aikuinen mies haastaa taas riitaa...selvistä asioista...
Herra vapauttakoon sinut riitahengestä...
Rukoillaan....sinulle rauhaa...
Siunauksin... - teu.
1+1onaina2 kirjoitti:
olen uudestisyntynyt liki viiskymmentä vuotta sitten, enkä ole päivääkään sen koommin ollut vihollisen palveluksessa, vaan palveln Totuuden Sanaa myöskin täällä tuomalla sitä esiin niinkuin on kirjoitettu.En minä noin sanonut , vaan itse sanot , että, palvelin .. totuuden sanaa .
myös että täällä tuomalla sitä esiin ,niin kuin on kirjoitettu.
Tarkoitukseni on saattaa tilanne , siksi että totuus tulisi aina9iseksi
eikä vain toistaiseksi. *sisar* kirjoitti:
Shalom...
Siunausta ja totuudentuntemista päivääsi...Eikö sisar löydä niitä nuhdeltaviksi, jotka vääntävät kallista Jumalan sanaa kieroon? Täällä on kyllä kirjoittajia, jotka eivät pysy totuudessa ja käyttävät ilkeää ja likaista kieltä, aloittakaamme ylläpidolle ilmoittelut heistä!
saara-.- kirjoitti:
Eikö sisar löydä niitä nuhdeltaviksi, jotka vääntävät kallista Jumalan sanaa kieroon? Täällä on kyllä kirjoittajia, jotka eivät pysy totuudessa ja käyttävät ilkeää ja likaista kieltä, aloittakaamme ylläpidolle ilmoittelut heistä!
Sisar nuhteli mielestäni aivan oikein ja oikeaa henkilöä.
- maan m..
tyhmelin kirjoitti:
Sisar nuhteli mielestäni aivan oikein ja oikeaa henkilöä.
Näin teki.
- valvojavalvoo
saara-.- kirjoitti:
Eikö sisar löydä niitä nuhdeltaviksi, jotka vääntävät kallista Jumalan sanaa kieroon? Täällä on kyllä kirjoittajia, jotka eivät pysy totuudessa ja käyttävät ilkeää ja likaista kieltä, aloittakaamme ylläpidolle ilmoittelut heistä!
sisar näyttää olevan hengellisesti kasvaneempi ja opillisestikin viisaampi kuin nuhtelija.
- valvoja
valvojavalvoo kirjoitti:
sisar näyttää olevan hengellisesti kasvaneempi ja opillisestikin viisaampi kuin nuhtelija.
ja rehellinen.
- totuusonihanaa
Täällä on taas jotain muutakin kuin viestintuojan ulos häätämistä tarjolla !
Aamen, Saaralla on kirkas Henki.
Samaa ei voi sanoa juurikaan muista joilla tähtiajatus on häätää ulos jokainen joka Raamatun selvää linjaa tuo esiin.
muuhun tulokseen en voi tulla edellisten perusteella.Totuutta, eli Jeesusta he vastustavat! Kaikki heidän ilkeilynsä palautuu syyttämään heitä itseään. Olisi kiva saada joskus asiallista pohdintaa aiheista, mutta ei ole täällä totuuteen pyrkiviä. Tärkeintä heille on riitely, eli raamattu ei oikeasti kiinnosta ollenkaan.
- opintynkää
LAitoin tämän tuonne ylemmäks mutta se hukkuu sinne, eli ketjun aiheeseen liittyen tein kysymyksen tymikselle tuolal ylempänäkin.
siis,
Mitäs sinulle merkitsee seuraava lause;
minkä noista "hyödykkeistä" asettaisit "sakramenteiksi" joka antaa vasteeksi iltapalan ?
tottelemisen, pyörän, ajamisen, leivän, maidon tai voiko se olisi se suurin ja kaunein!- miksivastausviipyy
tyhmelin kirjoitti:
Saara, kerropa rehellisesti mitä mieltä olet tästä opintynkää:n kysymyksestä.
Eikös kysymys ole osoitettu sinulle tyhmeliini !
- poraustakintarvitaa
Täällä on nyt sellainen mentaliteetti, että kun Saara poraa kirkon seinään 10 mm reijän ja kertoo mitä siitä näkyy asialliseen sävyyn.
Sitten tulee esm tyhmis ja vilkaisee Saaran tekemästä reikelistä ja toteaa, ei vois vähempää kiinnostaa tuo maisema ,ja poraa vähän sivummalle oman reikänsä, omalla 10 mm porallaan, katsoo reijästä ja kertoo kuinka ihanat on maisemat ja haukkuu samalla uudestan Saaran maisemakuvauksen!
Sitten saapuu suurella komeudella 50 vuotta essuissa ollut, vilkaisee molempien reikiin ja toteaa että eihän teidän reijistä näy mitään.
Ottaa salkustaan oman 1700 luvun poran katsoo ylimielisesti Saaran akkukonetta ja alkaa veivata käsivintilälä, mallia LLL ja äheltää reikänsä suurella vaivalla reilusti erillään samalla seinällä, ja kun viimein puhaltaa reijän puhtaaksi lastuista toteaa, että nyt on oikeat maisemat, tällaista sieltä pitää näkyä.
Taustalta kuuluu hyminäää...sstaa,,..näkyä..ää. - vapaudessa
Sitten tulee Jeesus ja hajottaa koko kirkon.
Sanoo:
Tulkaa kaikki työtätekeväiset ja raskautetut niin minä annan teille levon. - totuusniinihanaa
Aamenta !
- 5+7#
Maran kamu
22.5.2013 12:42, antoi minusta hyvän vastauksen kastekysymykseen. Niin minäkin ajattelen asiasta.Täällä on tosi paljon, ellei suurin osa epäuskoisia ja luulouskovaisia. Tottakai sana antaa mitä lupaakin kasteessa, vaikka sen kaikki hurmahenget kieltääkin. Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä (Joh.3:5), niinkuin varhaiset kirkkoisätkin ja jopa apostoli Johanneksen oppilaat ovat opettaneet. Ainoastaan kasteessa puetaan siis Kristus päällemme, niinkuin Raamattu opettaa (Gal.3:27). Kaste myös pelastaa ja kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus (1.Piet.3:21; Room.6:3). Mitä hyötyä leikkiä uskovaista, jos noita Raamatun kohtiakaan ei usko?
- nollastamiinukseeen
weha kirjoitti:
Täällä on tosi paljon, ellei suurin osa epäuskoisia ja luulouskovaisia. Tottakai sana antaa mitä lupaakin kasteessa, vaikka sen kaikki hurmahenget kieltääkin. Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä (Joh.3:5), niinkuin varhaiset kirkkoisätkin ja jopa apostoli Johanneksen oppilaat ovat opettaneet. Ainoastaan kasteessa puetaan siis Kristus päällemme, niinkuin Raamattu opettaa (Gal.3:27). Kaste myös pelastaa ja kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus (1.Piet.3:21; Room.6:3). Mitä hyötyä leikkiä uskovaista, jos noita Raamatun kohtiakaan ei usko?
Tuleppas ensin uskolle kuuliaiseksi uudestisyntymän kautta, sitten ala selitää Raamatun asioita !
Siis miksi leikit uskovaista?
Eikä se Väisänen ole sen paremmin kun kirjoittaa tiilikeven paksuisia kastekirjoja joissa ei ole mitään muuta kuin oman kapinaisen pään kapinaa.
Kasteella ei enempää merkitystä kuin hampaan pesulla vauvalla. - teu.
weha kirjoitti:
Täällä on tosi paljon, ellei suurin osa epäuskoisia ja luulouskovaisia. Tottakai sana antaa mitä lupaakin kasteessa, vaikka sen kaikki hurmahenget kieltääkin. Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä (Joh.3:5), niinkuin varhaiset kirkkoisätkin ja jopa apostoli Johanneksen oppilaat ovat opettaneet. Ainoastaan kasteessa puetaan siis Kristus päällemme, niinkuin Raamattu opettaa (Gal.3:27). Kaste myös pelastaa ja kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus (1.Piet.3:21; Room.6:3). Mitä hyötyä leikkiä uskovaista, jos noita Raamatun kohtiakaan ei usko?
Täällä on tosipaljon , miuta kuin Es/Lestoja , jotka kyllä tietää laadun
Jos on viitsinyt tänne kirjoittaa mitään , wehalle vaan siitä että muita
tännekirjoittajia on varmaan kuin minäkin , että vasta kiinnosti lukea
ja saatikka vastata , Kridstus päällemme , niinkuin Raamattu opettaa
(Gal. 3:27 . Kyllä kaste myös pelastaa , perustuksena on Jeesusen
Kristuksen kuolema ja ylösnousemus ja Pietarin kertomus , ja Paavalin
kertomus ..
Pitää muistaa rttä kun me olemme Jumalan lapset , me olemme myös
Jeesuksen kanassa perilliset , ja sitä kautta nousemme Ylös aikanaan
Kuin vapahtajamme , olemmehan kastetut Jeesuksen kuolemaan ,,
ja sitä kautta , ylös nousemukseen. , kun olemme tämän tajuneet ja
olemme pyhät ja puhtaat , ei saa ta nalla ole meihin mitään valtaa. - Leif.
teu. kirjoitti:
Täällä on tosipaljon , miuta kuin Es/Lestoja , jotka kyllä tietää laadun
Jos on viitsinyt tänne kirjoittaa mitään , wehalle vaan siitä että muita
tännekirjoittajia on varmaan kuin minäkin , että vasta kiinnosti lukea
ja saatikka vastata , Kridstus päällemme , niinkuin Raamattu opettaa
(Gal. 3:27 . Kyllä kaste myös pelastaa , perustuksena on Jeesusen
Kristuksen kuolema ja ylösnousemus ja Pietarin kertomus , ja Paavalin
kertomus ..
Pitää muistaa rttä kun me olemme Jumalan lapset , me olemme myös
Jeesuksen kanassa perilliset , ja sitä kautta nousemme Ylös aikanaan
Kuin vapahtajamme , olemmehan kastetut Jeesuksen kuolemaan ,,
ja sitä kautta , ylös nousemukseen. , kun olemme tämän tajuneet ja
olemme pyhät ja puhtaat , ei saa ta nalla ole meihin mitään valtaa.Aivan , Jumalaan voi luottaa sillä, Hän pitää aina Lupauksensa .
nollastamiinukseeen kirjoitti:
Tuleppas ensin uskolle kuuliaiseksi uudestisyntymän kautta, sitten ala selitää Raamatun asioita !
Siis miksi leikit uskovaista?
Eikä se Väisänen ole sen paremmin kun kirjoittaa tiilikeven paksuisia kastekirjoja joissa ei ole mitään muuta kuin oman kapinaisen pään kapinaa.
Kasteella ei enempää merkitystä kuin hampaan pesulla vauvalla.nimimerkki: "nollastamiinukseen", aika velmu olet, kun et usko Raamatun sanaa, nimittäin sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Apostolille sanottiin näin:
apt.22:16 "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä." weha: "Sen täytyy olla kiero kaveri, joka tämän kieltää. Vieläpä oikein paatunut kaveri omavanhurskauteen."
Täytyy vielä selitellä, että varhaiset kirkkoisät opettivat väärin ja jopa vääritellä heidän opetuksiaan.
Kirkkoisä Origenes (185-254) kirjoitti: “Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa lapsia”. Hän kirjoitti lisäksi: ”Koska kasteessa pannaan pois syntitartunta, joka on saatu syntymässä, kastetaan myös pieniä lapsia.” Origenes sekä hänen isänsä ja isoisänsä oli kastettu lapsina. Karthagossa pidettiin Origeneen aikaan kokous, jossa 67 piispaa käsitteli kysymystä, voidaanko lapsi kastaa ennen kahdeksatta päivää syntymänsä jälkeen. Kokouksessa päätettiin, että vaikka heti synnyttyään. Kukaan piispa ei vastustanut lapsikastetta, eikä lasten kastaminen sinänsä ollut teologinen ongelma.- teuta.
weha kirjoitti:
nimimerkki: "nollastamiinukseen", aika velmu olet, kun et usko Raamatun sanaa, nimittäin sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Apostolille sanottiin näin:
apt.22:16 "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä." weha: "Sen täytyy olla kiero kaveri, joka tämän kieltää. Vieläpä oikein paatunut kaveri omavanhurskauteen."
Täytyy vielä selitellä, että varhaiset kirkkoisät opettivat väärin ja jopa vääritellä heidän opetuksiaan.
Kirkkoisä Origenes (185-254) kirjoitti: “Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa lapsia”. Hän kirjoitti lisäksi: ”Koska kasteessa pannaan pois syntitartunta, joka on saatu syntymässä, kastetaan myös pieniä lapsia.” Origenes sekä hänen isänsä ja isoisänsä oli kastettu lapsina. Karthagossa pidettiin Origeneen aikaan kokous, jossa 67 piispaa käsitteli kysymystä, voidaanko lapsi kastaa ennen kahdeksatta päivää syntymänsä jälkeen. Kokouksessa päätettiin, että vaikka heti synnyttyään. Kukaan piispa ei vastustanut lapsikastetta, eikä lasten kastaminen sinänsä ollut teologinen ongelma.Hyvää tietoa , ymmärrän paremmin Kaste kirjan tekstiä , joka on peräisin
50->jKr . varsin vaikuttava Piispojen määrä . - 5+7#
weha kirjoitti:
nimimerkki: "nollastamiinukseen", aika velmu olet, kun et usko Raamatun sanaa, nimittäin sana antaa mitä lupaakin kasteessa. Apostolille sanottiin näin:
Kirkkoisä Origenes (185-254) kirjoitti: “Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa lapsia”. Hän kirjoitti lisäksi: ”Koska kasteessa pannaan pois syntitartunta, joka on saatu syntymässä, kastetaan myös pieniä lapsia.” Origenes sekä hänen isänsä ja isoisänsä oli kastettu lapsina. Karthagossa pidettiin Origeneen aikaan kokous, jossa 67 piispaa käsitteli kysymystä, voidaanko lapsi kastaa ennen kahdeksatta päivää syntymänsä jälkeen. Kokouksessa päätettiin, että vaikka heti synnyttyään. Kukaan piispa ei vastustanut lapsikastetta, eikä lasten kastaminen sinänsä ollut teologinen ongelma.Weha, Paavalilla oli tuossa vaiheessa jo sen verran kokemusta Jeesuksesta, että uskoisin hänen uskovan jo tuossa vaiheessa ja olleen valmis kasteelle. Minusta tuota kohtaa ei voi ottaa yleiseksi ohjeeksi.
- korjataampa
weha kirjoitti:
Kirkkoisä Origenes (185-254) kirjoitti: “Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa lapsia”. Hän kirjoitti lisäksi: ”Koska kasteessa pannaan pois syntitartunta, joka on saatu syntymässä, kastetaan myös pieniä lapsia.” Origenes sekä hänen isänsä ja isoisänsä oli kastettu lapsina. Karthagossa pidettiin Origeneen aikaan kokous, jossa 67 piispaa käsitteli kysymystä, voidaanko lapsi kastaa ennen kahdeksatta päivää syntymänsä jälkeen. Kokouksessa päätettiin, että vaikka heti synnyttyään. Kukaan piispa ei vastustanut lapsikastetta, eikä lasten kastaminen sinänsä ollut teologinen ongelma.Weha tuo taas tuota "vesimagia"-oppiaan tällekin palstalle. Ikäänkuin vedessä
olisi jokin taikavoima, joka poistaa syntejä. Tuollainen materialistinen oppi
on epäjumalanpalvelemista. Vedestä tehdään jumala.
Raamatun selvä linja on:
"Jokainen, JOKA USKOO HÄNEEN, saa synnit anteeksi Hänen nimensä
kautta.
Tuo Ap 22:16 on oikeinkäännettynä:
"Nouse. Mitä viivyttelet? Avuksihuutaen Herran nimeä anna kastaa itsesi ja
pestä pois syntisi."
Siinä toteutuu Raamatun oppi: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä,
pelastuu." Ap 2:21
Sen JÄLKEEN tämä uusi ihminen "pestään"!
Eihän luonnossakaan kukaan synny pesemällä, vaan vauva pestään vasta syntymän jä'lkeen.
Samoin on Jumalan lapsen laita.
Kirkko-isä Origenes sopii hyvin vauvakaste-automaatin puolustajaksi, sillä hän
omaksui monia muitakin epäraamatullisia tapoja.
Hän uskoi sielunvaellukseen ja jopa siihen, että Saatanakin kerran pelastuu.
Mahtaakohan Weha olla siinäkin asiassa samaa mieltä? - 13+15
weha kirjoitti:
Kirkkoisä Origenes (185-254) kirjoitti: “Kirkko on saanut apostoleilta tavan kastaa lapsia”. Hän kirjoitti lisäksi: ”Koska kasteessa pannaan pois syntitartunta, joka on saatu syntymässä, kastetaan myös pieniä lapsia.” Origenes sekä hänen isänsä ja isoisänsä oli kastettu lapsina. Karthagossa pidettiin Origeneen aikaan kokous, jossa 67 piispaa käsitteli kysymystä, voidaanko lapsi kastaa ennen kahdeksatta päivää syntymänsä jälkeen. Kokouksessa päätettiin, että vaikka heti synnyttyään. Kukaan piispa ei vastustanut lapsikastetta, eikä lasten kastaminen sinänsä ollut teologinen ongelma.Alkuseurakunnan ajoista alkaen on kastettu lapsia, sen dokumentit vahvistavat. Sitten nämä "myöhempien aikojen pyhät" ovat tulleet itsessään viisaiksi järkeilyineen ja opettavat vierasta evankeliumia.
Eivät usko selvää raamatun sanaa, vaan tukeutuvat järjen päättelyihin. Vihollinen on taitava eksyttäjä. Vaikka silmien eteen asetetaan lukemattomia raamatun paikkoja, he kiemurtelevat vaikka minkälaisten keksittyjen käsitysten avulla omiin luuloihinsa ja huuto alkaa: vauvakaste vauvakaste vauvakaste.
Jokainen uskoo niinkuin uskoo, se on tässä maassa sallittua ja maallisen lain turvaamaa.
Te, jotka uskotte, että vauva ei ole ihmislihaa, eikä häntä koske Jumalan pelastussuunnitelma, pitäkää uskonne niin kauan kuin voitte, mutta antakaa muiden uskovien pitää toisenlainen uskonsa. Mitä se on teiltä pois?
Rukoillaan, että kaikki Jeesuksen lunastustyöhön uskovat pääsevät Isän kotiin, sillä Jumalan on valinta ja Jumalan on tuomiovalta.
Rukoillaan, että monet jotka vielä eivät usko, saisivat sen lahjana, etteivät joudu kadotukseen. - korjataampa
13+15 kirjoitti:
Alkuseurakunnan ajoista alkaen on kastettu lapsia, sen dokumentit vahvistavat. Sitten nämä "myöhempien aikojen pyhät" ovat tulleet itsessään viisaiksi järkeilyineen ja opettavat vierasta evankeliumia.
Eivät usko selvää raamatun sanaa, vaan tukeutuvat järjen päättelyihin. Vihollinen on taitava eksyttäjä. Vaikka silmien eteen asetetaan lukemattomia raamatun paikkoja, he kiemurtelevat vaikka minkälaisten keksittyjen käsitysten avulla omiin luuloihinsa ja huuto alkaa: vauvakaste vauvakaste vauvakaste.
Jokainen uskoo niinkuin uskoo, se on tässä maassa sallittua ja maallisen lain turvaamaa.
Te, jotka uskotte, että vauva ei ole ihmislihaa, eikä häntä koske Jumalan pelastussuunnitelma, pitäkää uskonne niin kauan kuin voitte, mutta antakaa muiden uskovien pitää toisenlainen uskonsa. Mitä se on teiltä pois?
Rukoillaan, että kaikki Jeesuksen lunastustyöhön uskovat pääsevät Isän kotiin, sillä Jumalan on valinta ja Jumalan on tuomiovalta.
Rukoillaan, että monet jotka vielä eivät usko, saisivat sen lahjana, etteivät joudu kadotukseen.Alkuseurakunnassa EI KASTETTU LAPSIA!!
Ainoastaan ne kastettiin, jotka kuulivat Jumalan sanaa ja ottivat sen vastaan:
Ap 2:41
"Jotka NYT ottivat hänen sanasa vastaan, ne kastettiin."
Pakollinen vauvakastekäytäntö alkoi vasta 300-luvulla, kun kirkkoon levisi muitakin
harha-oppeja, mm Neitsyt Marian palvonta, paavin eritysasema, pappisvalta, aneet
jne. - 1+9
13+15 kirjoitti:
Alkuseurakunnan ajoista alkaen on kastettu lapsia, sen dokumentit vahvistavat. Sitten nämä "myöhempien aikojen pyhät" ovat tulleet itsessään viisaiksi järkeilyineen ja opettavat vierasta evankeliumia.
Rukoillaan, että monet jotka vielä eivät usko, saisivat sen lahjana, etteivät joudu kadotukseen.Aivan hoopoa humpuukia koko teksti !
Jumalan on valinta ...!
Etkö hyvä ihminen jtajua sen vertaa että Jumala on Jeesuksessa jo valinnut kaikki pelastukseen, ei puutu kuin ihmisen vastaanottaminen siihen valintaan.
Jumala ei mitään valitse, ihminen valitsee ottaako pelastus vastaan vaiko ei.
- Saara, ei kirj.
weha:lle
Voiko Pyhä Henki tulla ihmiseen, joka ei ole pelastunut? - leiff.
En ole Veha , hän vastaa erikseen. .
Voi , sill'ä Pyhä Henki on Totinen Jumala : Apt. 5:3.4; 28:25.; 1 Kor.6:19-20.
Pyhä Henki Nuhtelee Maailmaa synnin tähden : Joh. 16:8.
Pyhä Henki näkyi Kristuksen päällä :Mat, 3:16.
Pyhä Henki asuu kaikis jumalisis ; Room .8:9,11.
Nyt voit 8itse lukea voiko vai eikö..- näin Raamatussa
Ei voi.
"Kuinka sopivat yhteen Kristus ja Beliar (saatana)? 2. Kor 6:15
Pyhä Henki kutsuu ihmistä parannukseen, mutta vasta kun joku avaa hänelle sydämensä oven, PH tulee ihmisen sydämeen asumaan.Joh 14:23
"Jos joku rakastaa minua ja pitää minun sanani, niin minun Isäni rakastaa häntä ja ME TULEMME HÄNEN TYKÖNSÄ JA JÄÄMME HÄNEN SYUDÄMEENSÄ ASUMAAN", - 16+3
näin Raamatussa kirjoitti:
Ei voi.
"Kuinka sopivat yhteen Kristus ja Beliar (saatana)? 2. Kor 6:15
Pyhä Henki kutsuu ihmistä parannukseen, mutta vasta kun joku avaa hänelle sydämensä oven, PH tulee ihmisen sydämeen asumaan.Joh 14:23
"Jos joku rakastaa minua ja pitää minun sanani, niin minun Isäni rakastaa häntä ja ME TULEMME HÄNEN TYKÖNSÄ JA JÄÄMME HÄNEN SYUDÄMEENSÄ ASUMAAN",Jos ei usko että Pyhä Henki on Jumala, jolle mikään ei ole mahdotonta, niin kyseessä on järkiusko. Mikä on se "joku"? Pyhä Henki, Jumaluuden kolmas persoona ja Hän vetää ja valmistaa ja avaa. Ei ihminen itse voi avata omin voimin, vaan se on Jumalan teko.
- näin Raamatussa
16+3 kirjoitti:
Jos ei usko että Pyhä Henki on Jumala, jolle mikään ei ole mahdotonta, niin kyseessä on järkiusko. Mikä on se "joku"? Pyhä Henki, Jumaluuden kolmas persoona ja Hän vetää ja valmistaa ja avaa. Ei ihminen itse voi avata omin voimin, vaan se on Jumalan teko.
Taas väärin:
Ilm 3:20
"Katso, Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku KUULEE minun ääneni ja AVAA
oven, minä käyn sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan." - Saara, ei kirj.
Taas väärin:
oven, minä käyn sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan."Näin yksinkertaisissa asioissa nämä täällä sekoilevat. Oi ja voi!
Huvittaa tuo valtava vihamielinen toisten haukkuminen samalta kirjoittajalta. - 9+6
Taas väärin:
oven, minä käyn sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan."Oisko kyseessä Laodikean seurakunnan ovi?
Varsinaisesti uudessaliitossa uudestisyntymisen paikka on kaste, joka on ns. "aoristi", kertakaikkinen Jumalan teko. Luther viittasi omana uudestisyntymisenään tornikokemustaan.Siis uudestisyntymisen kokemuksenaan voi sijoittaa ajallisesti mihin vain. Mielen ja tahdon uudistus ei ole sama kuin Kristukseen kaste ja se, että uudestisyntyminen on mahdollista vain kasteen armoliiton kautta. Silloin se on täysin Jumalan työ. Ristin työ minun lävitseni Hänen lävitsensä.
"Joka uskoo ja on kastettu se pelastuu!" Kreikan kielessä on sellainen merkillinen verbin aikamuoto kuin aoristi. Verbi aoristi on kertakaikkinen tapahtuma.( A ja O ja RISTI viittaa siis Kristuksen työhön).
Uudelleen kastajien ja pahimpien hurmahenkien lorinat yrittävät kieltää, paitsi Raamatun selkeän opetuksen, mutta huomatkaa tarkoin, ettämyös varhaisten kirkkoisien opetuksen pelastavasta kasteesta. Siis ihan apostoli Johanneksen oppilaiden todistuksen ja myös kirkon perimätiedon. Ei noita pahoja henkiä tule koskaan kuulla.
Kasteeni merkitsee sitä, että minut on puettu Kristukseen ja taivas on minulle auki (Gal. 3:27) ja että minut on liitetty Kristus-ruumiin jäseneksi (1. Kor. 12:12).- näin Raamatussa
Miksihän apostolit eivät kulkeneet vesikipon kanssa ja kastaneet "kaikkea kansaa", jos kaste pelastaisi.
HE SAARNASIVAT EVANKELIUMIA kaikille kanoille:
Mark 16:20
"Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla.."
Sen jälkeen he kastoivat VAIN NE, JOTKA USKOIVAT:
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin."
Paavalilla oli sama käytäntö:
1. Kor 1:17
"Sillä ei Kristus lähettänyt minua kastamaan VAAN EVANKELIUMIA JULISTAMAAN."
Weha on aivopesty kirkko-isien opetuksella! Hän on vain luulo-uskossa sillä vesi ei pelasta ketään! Sen todistaa jo se, että Weha kerskuu kasteestaan eikä Kristuksesta. näin Raamatussa kirjoitti:
Miksihän apostolit eivät kulkeneet vesikipon kanssa ja kastaneet "kaikkea kansaa", jos kaste pelastaisi.
HE SAARNASIVAT EVANKELIUMIA kaikille kanoille:
Mark 16:20
"Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla.."
Sen jälkeen he kastoivat VAIN NE, JOTKA USKOIVAT:
Paavalilla oli sama käytäntö:
1. Kor 1:17
"Sillä ei Kristus lähettänyt minua kastamaan VAAN EVANKELIUMIA JULISTAMAAN."
Weha on aivopesty kirkko-isien opetuksella! Hän on vain luulo-uskossa sillä vesi ei pelasta ketään! Sen todistaa jo se, että Weha kerskuu kasteestaan eikä Kristuksesta.Tottakai aikuisen ihmisen tulee ottaa sana vastaan ja näin kaste Kristukseen, syntien ja Pyhän hengen lahjan saamiseksi. Mutta ei tulee siis unohtaa Raamatun opettamaa kasteen lupausta ja merkitystä pois.
Paavali lähetettiin julistamaan, eikä ehkä niin paljon kastamaan Kristukseen, (se tehtävä oli muilla) Vastoin hurmahenkien luuloja, Paavalikaan ei vähätellyt uudestikastajien tavoin kastetta, vaan voimallisesti hän saarnasi kasteessa saadusta armosta.
Jotkut kirkkoisät olivat siis apostoli Johanneksen oppilaitakin sekä lähellä apostolista aikaa. Älkää siis sepitelkö huuhaa juttuja uudestikastajat.- näin Raamatussa
weha kirjoitti:
Tottakai aikuisen ihmisen tulee ottaa sana vastaan ja näin kaste Kristukseen, syntien ja Pyhän hengen lahjan saamiseksi. Mutta ei tulee siis unohtaa Raamatun opettamaa kasteen lupausta ja merkitystä pois.
Paavali lähetettiin julistamaan, eikä ehkä niin paljon kastamaan Kristukseen, (se tehtävä oli muilla) Vastoin hurmahenkien luuloja, Paavalikaan ei vähätellyt uudestikastajien tavoin kastetta, vaan voimallisesti hän saarnasi kasteessa saadusta armosta.
Jotkut kirkkoisät olivat siis apostoli Johanneksen oppilaitakin sekä lähellä apostolista aikaa. Älkää siis sepitelkö huuhaa juttuja uudestikastajat.Montako kastetta teillä hurmahengillä oikein on?
Aikuisen tulee ottaa sana vastaan ennen kastettaan.
Vauvan ei tarvitse!
Lähetysmailla kastetaan vain ne, jotka ottavat sanan vastaan.
Suomessa kastetaan väkisin kaikki vauvat, jotka eivät vielä kykene uskomaan,
sillä "usko tulee kuulemisesta"!
Missä kohtaa Raamatussa Paavali saarnasi "kasteen armosta"??
Taidat valehdella taas.
Miksi se vesi ei tehoa aikuiseen, mutta vauvaan se tehoaa? Mikä vie
siitä tehon aikuisten kohdalla. Eikö "Jumalan teko" tehoakkaan
aikuiseen?
Raamattu EI TUNNE MITÄÄN KASTEEN LUPAUSTA!!! Se on kirkon keksimä
termi, jotta vauvakasteelle saataisiin jotain puolustusta. näin Raamatussa kirjoitti:
Montako kastetta teillä hurmahengillä oikein on?
Aikuisen tulee ottaa sana vastaan ennen kastettaan.
Vauvan ei tarvitse!
Lähetysmailla kastetaan vain ne, jotka ottavat sanan vastaan.
Suomessa kastetaan väkisin kaikki vauvat, jotka eivät vielä kykene uskomaan,
sillä "usko tulee kuulemisesta"!
Missä kohtaa Raamatussa Paavali saarnasi "kasteen armosta"??
Taidat valehdella taas.
Miksi se vesi ei tehoa aikuiseen, mutta vauvaan se tehoaa? Mikä vie
siitä tehon aikuisten kohdalla. Eikö "Jumalan teko" tehoakkaan
aikuiseen?
Raamattu EI TUNNE MITÄÄN KASTEEN LUPAUSTA!!! Se on kirkon keksimä
termi, jotta vauvakasteelle saataisiin jotain puolustusta.Raamatussa ja myöskin luterilaisuudessa on yksi ainoa kaste. Vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta. Lähetyskentillä kastetaan perhekunnittain, siis pienokaiset myös. Kaste Raamatussa on armoa: "olemme hänen kuolemaansa kastetut" (Room.6:3). Uskominen ei ole ihmisen kyky, vaan alusta loppuun Jumalan lahja.
Ns. lasten evankeliumeissa Jeesus kehoitti tuomaan pienokaisia luokseen ja sanoi, että näiden tuli ottaa Jumalan valtakunta vastaan ja että nämä uskovat. Kaste on voimallinen ja tehoisa, kun aikuiset uskovat.
Kasteen lupauksessa puhutaan esim. (apt.2:38-39). Pietari kertoo synnintuntoisille ihmisille, että he ottaisivat kasteen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi. Juuri tämä kasteen lupaus koskee lapsiakin, kuten Pietari sanookin.- perin sekavaa
weha kirjoitti:
Raamatussa ja myöskin luterilaisuudessa on yksi ainoa kaste. Vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta. Lähetyskentillä kastetaan perhekunnittain, siis pienokaiset myös. Kaste Raamatussa on armoa: "olemme hänen kuolemaansa kastetut" (Room.6:3). Uskominen ei ole ihmisen kyky, vaan alusta loppuun Jumalan lahja.
Ns. lasten evankeliumeissa Jeesus kehoitti tuomaan pienokaisia luokseen ja sanoi, että näiden tuli ottaa Jumalan valtakunta vastaan ja että nämä uskovat. Kaste on voimallinen ja tehoisa, kun aikuiset uskovat.
Kasteen lupauksessa puhutaan esim. (apt.2:38-39). Pietari kertoo synnintuntoisille ihmisille, että he ottaisivat kasteen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi. Juuri tämä kasteen lupaus koskee lapsiakin, kuten Pietari sanookin.Älä puhu Weha palturia!!!
Teillä on kolme erilaista kastetta!
Vauvat viedään kasteelle väkisin ilman uskoa ja aikuisen pitää ottaa sana
vastaan tai ainakin käydä ns kastekoulua ENNEN kastettaan. Pelkkä
kastekoulu riittää vaikka hän ei uskoisikaan.
Sanot: " Kaste on voimallinen ja tehoisa, kun aikuiset uskovat."
Ei kai vauva pelastu aikuisen uskolla?????
Miksi vauvoilta ei vaadita uskoa? Tuollainen uskomattoman kaste on Jumalan
sanan pilkkaa: "Kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä."
Sinähän sekoilet taas:
" Vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta." Eihän edes aikuiselta vaadita uskoa ennen kastetta. Riittää, että on käynyt rippikouilun!
Miten se vesi tehoaa vauvaan ilman uskoa, mutta ei aikuiseen? Eikö Jumala
olekkaan voimallinen pelastamaan aikuista veden avulla??
Oppisi on sekavaa.
Eihän vauvalla ole uskoa, sillä Raamattu sanoo:"Kuinka kukaan voi uskoa, ellei julisteta", Room 10:14
Sitten on vielä tuo kummajainen, "hätäkaste", joka on irvikuva raamatullisesta
kasteesta. Ikäänkuin viaton keskonen joutuisi kadotukseen ilman kätilön tai papin tekoja. Järkyttävää harha-oppia. weha kirjoitti:
Raamatussa ja myöskin luterilaisuudessa on yksi ainoa kaste. Vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta. Lähetyskentillä kastetaan perhekunnittain, siis pienokaiset myös. Kaste Raamatussa on armoa: "olemme hänen kuolemaansa kastetut" (Room.6:3). Uskominen ei ole ihmisen kyky, vaan alusta loppuun Jumalan lahja.
Kasteen lupauksessa puhutaan esim. (apt.2:38-39). Pietari kertoo synnintuntoisille ihmisille, että he ottaisivat kasteen syntien anteeksisaamiseksi ja Pyhän Hengen lahjan saamiseksi. Juuri tämä kasteen lupaus koskee lapsiakin, kuten Pietari sanookin.Weha,
ei maksa vaivaa vastata mitään tuolle sokealle willihengelle. Hän on keskittynyt täällä vain kristittyjen pilkkaamiseen. Hänelle on oikea oppi kasteesta kerrottu jo useaan kertaan, ehkä jopa kymmeniä kertoja.- oikeaoinnikki
tyhmelin kirjoitti:
Weha,
ei maksa vaivaa vastata mitään tuolle sokealle willihengelle. Hän on keskittynyt täällä vain kristittyjen pilkkaamiseen. Hänelle on oikea oppi kasteesta kerrottu jo useaan kertaan, ehkä jopa kymmeniä kertoja.Oikea oppi kasteesta ei ole ainakaan tyhmeliinin hallussa !
eikä paljon mikään muukaan, ja miten olisi uudestisyntymttömän hallussa Jumalan oppi !?
koko asetelma on absurdi ja typerä.
- Panna pelko vaivaa
Augustinus sanoo:
"Kuulkaamme Herraa, minä sanon, joka ei nyt puhu pyhän kasteen sakramentista, vaan pyhän pöytänsä sakramentista, johon kenelläkään ei ole oikeutta osallistua ilman kastetta. 'Ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.' Mitä me enempää tahtoisimme? Mitä tähän voi sanoa, ellemme uppiniskaisesti vastusta selvää sanaa? Voiko joku vielä väittää, että tämä ei koske pieniä lapsia ja että niillä voisi olla elämä itsessään ilman osallisuutta Kristuksen ruumiiseen ja vereen?"
Toisaalla Augustinus yrittää todistaa, että pienillä lapsilla ei voi olla iankaikkista elämää ilman kastetta, koska nämä voivat osallistua Herran ehtoolliseen vasta kastettuina. Kristus sanoo, että elämää ei ole, ellei ole osallinen Hänen ruumiiseensa ja vereensä. Augustinus kohdistaa sanansa vastustajilleen:
"Mutta jos heillä on mitään kosketusta apostoliseen perimykseen tai paremminkin apostolien Mestariin Ja Herraan, joka sanoo, että kenelläkään ei voi olla elämää itsessään, jos hän ei syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, mikä taas ei voi tapahtua ennen kastetuksi tulemista, niin heidän täytyy kerta kaikkiaan tunnustaa, että kastamattomilla lapsilla ei voi olla elämää."
Augustinus pitää Jeesuksen lihan syömistä ja Hänen verensä juomista lapsille aivan yhtä tärkeänä pelastukseen kuin kastetta, ellei vielä tärkeämpänä. On kyllä johdonmukaista saattaa lapset leivän ja viinin osallisuuteen, jos he saavat myös kasteen. Vanhan kirkon aikana syntynyt sakramenttikäsitys yhdisti nämä kaksi. Molemmista muodostui silloin pelastuksen ehto.
Nykyään vedotaan siihen, että leivänmurtoon osallistuvan täytyy pystyä koettelemaan itseään ja erottamaan Herran ruumis muusta ruoasta (1 Kor. 11: 28, 29). Siksi vastasyntyneelle ei tarjota kuolemanvaarassakaan leipää ja viiniä.
Yhdenmukaisuuden vuoksi tulisi ymmärtää, että kasteelle tulevan on uskottava Jeesuksen kuolemaan, hautaamiseen ja ylösnousemiseen. Hänen tulee luottaa Jeesuksen armoon ja tunnustaa uskonsa Hänen nimeensä (Room. 6: 3, 4; Apt. 8: 37).
Johdonmukainen ajattelija pitää joko molempia toimituksia lapsen pelastumiselle välttämättöminä - kuten Augustinus - tai ei kumpaakaan.
Augustinuksen vuonna 416 johtama kirkolliskokous päätti:
"Piispojen tulee järjestää siten, että jokainen, joka kieltää vastasyntyneen lapsen kasteen tai joka sanoo, että heidät kastetaan vain omien syntiensä tähden, ei siis perisynnin tähden, joka on tullut Aadamista ja joka poistetaan uuden syntymisen pesun kautta, julistetaan pannaan."- oppi vaihtelee
Augustinuksen mukaan kasteen sakramentti ja sakramentissa oleva voima on erotettavissa toisistaan. Sakramentti itsessään on hänen mukaansa "merkki", sakramentissa oleva "voima" taas vaikuttaa armon, joka synnyttää uudelleen.
Tämä Augustinuksen sakramenttinäkemys tuli vallitsevaksi läntisessä kirkossa.
Kun päästiin reformaation aikaan, Augustinusta arvosteltiin näkemyksistään voimakkaasti. 1500 luvun protestanttinen teologi Petrus Vermigli muun muassa totesi:
"Augustinus erehtyi tässä opissa vakavasti, koska hän luki liian paljon kasteen ansioksi. Hän ei tunnusta, että kaste on vain ulkoinen uudestisyntymisen symboli, vaan on sitä mieltä, että kastetuksi tuleminen synnyttää meidät uudelleen, ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja me pääsemme Kristuksen perheeseen."
*
Augustinuksen kristityksi kääntymisen jälkeisestä `Tunnustukset´- kirjan teksteistä ilmenevät puolestaan ne käsitykset, joita Augustinuksella tähän aikaan kasteen merkityksestä oli.
Ensiksikin hän sisällytti kasteeseen niidenkin ihmisten uudesti syntymisen jotka olivat jo tulleet uskoon.
Tästä ilmenee, että hän erotti varsinaisen uskoon tulon ja kasteen aktin selvästi toisistaan. Uudestisyntyminen merkitsi hänelle kasteen aktin vastaanottamista ja tämän aktin yhteydessä siinä uudestisyntymistä.
Hän kertoo eräästä toisesta:
”Niin pian kuin hän oli perehtynyt pyhän uskon päätotuuksiin, hän, tullakseen uudestisynnytetyksi Rooman ihmeeksi ja seurakunnan sanomattomaksi iloksi, antoi nimensä kastekokelaiden kirjaan” (sivu 255).
Itsestään hän kertoo:
”Mutta etköhän Sinä, armorikas Herra, ole kasteen pyhässä pesussa unohtanut ja antanut anteeksi tätäkin syntiä samalla kuin muutkin kauhistavat ja kuolemanraskaat syntini.” (sivu 290).
Sitten itsestään ja eräistä toisista:
”Ei viipynyt kauan meidän kääntymisemme ja kasteessa tapahtuneen uudestisyntymisemme jälkeen, ennen kuin Sinä vapautit hänetkin lihallisuuden kahleista, ja hänestäkin tuli uskova kristitty…” (sivu 292).
Itsestään ja Alypiuksesta hän kertoo:
”Niin pian kuin sitten tuli aika, jolloin minun piti ilmoittautua kasteelle, jätimme maatilamme ja palasimme Milanoon.
Minun kanssani päätti myös Alypius hakea uudestisyntymistä Sinussa, sitten kun hän oli päässyt siihen nöyryyteen, joka sopii Sinun armosi pyhiin salaisuuksiin,…” (sivu 301).
”Meidät kastettiin ja entisyytemme aiheuttama rauhattomuus katosi. …” sivu 302
Niinhän se on, että entisyyden aiheuttama rauhattomuus katoaa, kun ihminen pyytää hyvää omaatuntoa Jumalalta,kuten Pietari kirjoitti:
”…vesi nyt teidätkin pelastaa kasteena, joka (siis kaste) ei ole lihan saastan poistamista vaan hyvän omantunnon pyytämistä jumalalta…
*
Miten se alkuaan hengellinen murros jota uudestisyntymiseksi nimitettiin ja ymmärrettiin, saattoi myöhemmin muuttua tarkoittamaan sisällöltään sakramenttimaagillista sylilapsikasteen aktia?
- herätkää jo hyvät ih
Eikö näistä aikansa lapsista jo voisi päästä eroon ?
Kun meillä on se Raamatun Sana olemassa, miksi se ei riitä, kun siinä on kaikki valmiina mallina.
miksi nämä kirkkolaiset ei pitäydy roomalaisessa puupyörässäkin !! Ei tämä kaste ole ainoa asia joka erottaa uudelleenkastajista, vaan myös opetus vanhurskauttamisesta, opetus sanasta, opetus ehtoollisesta, opetus tuhatvuotisopista, oikeastaan aivan kaikessa opetetaan eritavalla kuin meillä.
- näin Raamatussa
Totta.
Weha luottaa näiden vanhojen kirkko-isien keksimiin oppirakennelmiin, eikä usko Jumalan sanaa.
Heillähän ihmisen vanhurskauttaminen perustuu seremonioihin ja lähinnä veteen,
kun Raamattu ei tunne kuin yhdenlaisen vanhurskauttamistavan:
Room 5:1
"Koska me siis olemme USKOSTA VANHURSKAIKSI TULLEET, niin meillä on rauha Jumalan kanssa."
Ei siis kasteessa, kuten Weha olettaa.
Room 4:3
"Aabraham uskoi Jumalaa JA SE LUETTIIN HÄNELLE VANHURSKAUDEKSI." - ePaimen
Totta.
Weha luottaa näiden vanhojen kirkko-isien keksimiin oppirakennelmiin, eikä usko Jumalan sanaa.
Heillähän ihmisen vanhurskauttaminen perustuu seremonioihin ja lähinnä veteen,
kun Raamattu ei tunne kuin yhdenlaisen vanhurskauttamistavan:
Room 5:1
"Koska me siis olemme USKOSTA VANHURSKAIKSI TULLEET, niin meillä on rauha Jumalan kanssa."
Ei siis kasteessa, kuten Weha olettaa.
Room 4:3
"Aabraham uskoi Jumalaa JA SE LUETTIIN HÄNELLE VANHURSKAUDEKSI."näin Raamatussa agitaattori käyttää sanaa "totta"
mikä ristiriita - kaikkeasitäonkin
ePaimen kirjoitti:
näin Raamatussa agitaattori käyttää sanaa "totta"
mikä ristiriitaNiin eli mitä meinasit ilmoittaa ?
Raamatussa agitaattori...??
ota se paimen-sana nyt ainakin pois tuosta nikistäsi ..! jos sulla on lauma niin ei se ainakaan täällä laidunna, eli ketä meinasit paimentaa ? - omituista!
ePaimen kirjoitti:
näin Raamatussa agitaattori käyttää sanaa "totta"
mikä ristiriitaTarkoitako, että Raamattu ei pidäkkään paikkaansa?
"Room 5:1
Ei siis kasteessa, kuten Weha olettaa. - teu.
omituista! kirjoitti:
Tarkoitako, että Raamattu ei pidäkkään paikkaansa?
"Room 5:1
Ei siis kasteessa, kuten Weha olettaa.Raamattu , 0n TOTTA aivava valtavasti kunhan otamme Jumslan sanan
Huomioon Hän on saattanut kaiken omansa oikein ,, Siihen ei kukaan voi
häiriköivä muut5en kuin oman mielensä mukaan Se ei ole muiden syy ,
kuin häirikön , elikkä kaikki pilaa häirikkö ..
Jos Raamattu kerran on JUmalan Sanaa ,Se myös on juuri sitä eikä
kenenkään tärvitse luulla että pilattu luku on Jumalan nimessä viassa
vaan juuri häirikön tekemää , Jumala on aina tehnyt omat asiat niin
kauniisti että ,,häirikön tekele varmasti havaitaan , mutta ei tietenkään
toinen häirikkö havaitse mitään , Siis kaikesta päätellen voidaan asia
laittaa USKOLLA kuntoon aivan kokonaan .
Siihen ei häirikkö pysty , aina havaitaan mikä meni pieleen ja kuinka
paljon , ja me pystymme jopa sanomaan mitenkä asia todella
on ja kuinka paljon se tekee häiriötä ,,kun häirikkö luulee että
kaikki on hänestä hyvin ,,ei ole ollenkaan hyvin vaan päin puppua. .
- J.Hyökyaalto
vihneen(21.5.2013 13:02) laittaman raamatun sanan selitys, uudestisyntymisen järjestys tässä:
Apt.2.32-42
1.Mutta kuin he nämät kuulivat >sanan vastaanotto, usko
2.tehkäät parannus >uskomisen seuraus tekona, katumisena
3.antakaan jokainen itsensä kastaa >vapaaehtoinen kaste vedellä
4.Pyhän Hengen lahja >kaste PyhälläHengellä
----------------------------
Teille ja teidän lapsillenne on tämä lupaus annettu> ei todista sylilapsesta mutta voi tarkoittaa. Lupaus annetaan uskovien lapsillekin jotka eivät ole edes kuulemassa. *1kor7:14 Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä.*
Jos lapset ovat pyhiä ja on lupaus myös perhekunnan pelastamisesta perheenpään uskon kautta eikö lapset voisi kastaa Jumalan perheväkenä?
apt16.31"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
Miksei kastettaisi lapsia ja myöhemmin aikuisena voisi seurata Jeesusta kasteelle jos haluaa. Jeesus on puhdas ja meni kasteelle. > mat3.15 "näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus."
mikä vouhotus on uudelleenkastamisesta?
mainitseeko raamattu synniksi uudelleenkastamisen?
Johannes ja myös Jeesus kastoi ihmisiä(opetuslapset) >parannuksen kaste, jotka uudelleenkastettiin ylösnousemuksen jälkeen.
ef4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste
Ainoa kohta kai raamatussa missä sanotaan 1 kaste ja sekään ei tarkoita kaste kertoja vaan kasteen olemusta. Niinkuin sitä ennen sanottava yksi Herra ei tarkoita Jeesusta Kristusta yhtä kertaa Herrana vaan aina, eikä yksi usko tarkoita että jos olet joskus uskonut et saa enään uskoa kun siinähän lukee yksi usko. Nämä kaikki kuvaavat näiden asioiden olemusta vain yksi Herra Jeesus(Isä poika PH), usko vain häneen(Isä,poika,PH) ja kaste vain häneen.(Isä,Poika,PH)
Älkää vaan laittako kirkkoisien peloittelu kirjoituksia helvettiin toivotuksia jos ette raamatulla osaa kauniisti vastata olkaa vastaamatta.- 5+7#
J.Hyökyaalto, mitä lisäarvoa saat, jos menet toisen kerran kasteelle?
Tämä ei ole ihan suoraan Raamatusta, mutta perustuu siihen. Voihan asiaa katsoa näinkin.
KASTE ON JUMALAN TEKO
Martti Luther
http://www.concordia.fi/lehti/2001/32001/2.htm - Jh aalto
5+7# kirjoitti:
J.Hyökyaalto, mitä lisäarvoa saat, jos menet toisen kerran kasteelle?
Tämä ei ole ihan suoraan Raamatusta, mutta perustuu siihen. Voihan asiaa katsoa näinkin.
KASTE ON JUMALAN TEKO
Martti Luther
http://www.concordia.fi/lehti/2001/32001/2.htmVastaus> 5 7# Miksi uudestaan? alhaalla. Siu
Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Ap. t.. 2:38
Kummalla arvelette olevan sen ratkaisevan merkityksen, kääntymisellä vai kasteella?
Nyt osa sanoo kasteella, osa sanoo kääntymyksellä. Tällaisissa tilanteissa pitää katsoa raamatun kokonaisilmoitusta!
"Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?"
"Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
"Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi."
"mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden. Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;"
"sen iankaikkisen aivoituksen mukaisesti, jonka hän oli säätänyt Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme, jossa meillä, uskon kautta häneen, on uskallus ja luottavainen pääsy Jumalan tykö."
"Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne."
"On samantekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ympärileikkaamaton. Tärkeää on, että hänet on luotu uudeksi." (sydämen ympärileikkauksella luotu uudeksi)
"Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii."
"Vastatkaa vain tähän kysymykseen: saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin? Kuinka voitte olla noin mielettömiä! Te aloititte Hengen varassa."
"Muistattehan Abrahamin: "Hän uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi."
"Näin ne, joilla on usko, saavat siunauksen yhdessä Abrahamin kanssa, joka uskoi."
"Näin tapahtui, jotta kaikki muutkin kansat Kristuksen Jeesuksen yhteydessä saisivat Abrahamille luvatun siunauksen ja me häneen uskovina saisimme luvatun Hengen."
"Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen."
"Koska me uskosta olemme saaneet Hengen, odotamme hartaasti, että toivomme toteutuisi ja me saavuttaisimme vanhurskauden."
"Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto."
Näitä on raamattu täynnä! Olisikohan uskoon tulo eli kääntymys tuossa lauseessa se, jonka perusteella Jeesuksen veri pesee syntimme ja saamme Pyhän Hengen????Jo yksi lause tuo vastauksen: "Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne."
Usko toi Pyhän Hengen sinetin, ei kaste!- ePaimen
saara-.- kirjoitti:
Jo yksi lause tuo vastauksen: "Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne."
Usko toi Pyhän Hengen sinetin, ei kaste!saara.-.- on järjestelmällinen kasteen merkityksen kieltämisessä.
hänellä on kaavio siitä, mitä on uudestisyntyminen - kauhea kaavio - ja sitä soveltaaen tulkitsee vinoon kaikki kasteesta puhuvat pyhän Raamatun kohdat.
omat järkevät silmälasinsa vääristävät Kristuksen puhtaan opin ja Herramme yksiselitteisen käskyn omilleen
"tehkää minun opetuslapsikseni kastamalla ja opettamalla".
on järkyttävää kerran seistä tämän käskyn turhentajana Kristuksen edessä. "miksi niin teit, lapseni?" - mcfl f.ue
saara-.- kirjoitti:
Jo yksi lause tuo vastauksen: "Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne."
Usko toi Pyhän Hengen sinetin, ei kaste!Usko vai Jumalan ja Jeesuksen Lain ja opetuksien totteleminen?
- paaEimen
En ole eläissäni kohdannut näin suurta pimeyttä vielä missään aiemmin !
JA nämä ihmiset uskovat olevansa uudstisyntyneitä ??!!?!?!??!
kertokaapa miksi Jeesuksen Apostolit eivät missään tee niinkuin TE teette ja halutte tehtävän !
He eivät puhu sanan sanaa vauvojen kastamisista, eivät millään muotoa viittaa edes sellaiseen, eikä Jeesus anna minkäänlaista ohjetta sellaisesta pakkojumaluuttamisesta mitä luterilainen harrastaa !
olisiko yhtään järkkyä seistä kerrran kuulemassa kysymystä.
"miksi teille ei riittänyt MINUN antama malli, vaan te väänsitte sen kieroon ja aloitte "parannella sitä" ?!- näin Raamatussa
Varmaan yksi pahimpia haarhaanjohtavia Raamatun kohtia, joilla puolustetaan
vauvakastetta, on tuo VÄÄRÄ KÄÄNNÖS:
""tehkää minun opetuslapsikseni kastamalla ja opettamalla".
Ikäänkuin opetuslapseksi tehdään jollain ulkonaisella seremonialla, riippu-
matta kastettavan tilanteesta. Näinhän tehtiin keski-ajalla, kun miekan avulla
pakotettiin ihmisiä kasteelle.
Onneksi uudessa Raamatun käännöksessä ja kaikissa muiden maiden käännöksissä tuo asia on korjattu ja kuuluu:
"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni; kastakaa heitä (siis opetuslapsia) ja opettakaa heitä pitämään kaikki, minkä minä olen käskenyt
teidän pitää." Matt 28:19
Tämä on se toimintatapa, jota apostolit noudattivat.
Ensin he saarnasivat ja näin kuulijasta, joka uskoi, tuli opetuslapsi.
Sitten tämä opetuslapsi kastettiin ja sen jälkeen opettaminen jatkui.
Apostolit eivät kastaneet "kaikkea kansaa" tai vauvoja. Ainoastaan niitä,
jotka uskoivat julistettua sanaa. Tätä käytäntöä ei ole tarvinnut muuttaa.
Katolinen kirkko muutti tämän pakolliseksi vauvakasteeksi 300-luvulla, samoihin
aikoihin, kun kirkkoon levisi kaikenlaisia muitakin harha-oppeja.
- blackgnat
Eivät nämä raukat näytä ymmärtävän kuinka uskon asiasta tehtiin vallan väline jolla taattiin ruhtinaan sotamassa ja rahakirstun kilinä.
Yksinkertaista kansaa uhattiin vaikka millä ellei ole ja elä niin ja niin. Syntejäkin MYYTIIN anteeksi, sielunmessuja myytiin ja kaikkea roskaa, jolla ei ole mitään tekoa Apostolien opin kanssa !
Mutta nämä vaan jatkavat samaa linjaa ikäänkuin marsu häkissään polkevat ikiratastaan.
Lutterin järrkkyjä puheita luetaan ja niistä ammennetaab vihavoimaa kaikkea tervettä vastaan ihan kuin oppi-isänsäkin.
Jään alle vaan ilman pipoa ellei suostu järjettömiin ihmisrituaaleihin ja miekkalähetykseen. sitä se oli silloin ja tätä se on nyt.- saara,
sumeri: sinä joka kiellät uudestisyntymisen välttämättömyyden tekeydyt tekopyhäksi ja yrität nuhdella minua, kun en sisällytä vesikasteeseen uudestisyntymistä, niinkuin ei raamattukaan sisällytä!
Voiko ihminen olla pimeämpi? sumeri tietää kyllä mitkä raamatunkohdat ovat luterilaisten komiteoiden väärentämiä, mutta se alkukielen tuntemus yhtä-äkkiä aina katoaa jonnekin!!!! Turha on sinun sumeri taistella tutkainta vastaan! Käänny ja tee parannus! - saara,
saara, kirjoitti:
sumeri: sinä joka kiellät uudestisyntymisen välttämättömyyden tekeydyt tekopyhäksi ja yrität nuhdella minua, kun en sisällytä vesikasteeseen uudestisyntymistä, niinkuin ei raamattukaan sisällytä!
Voiko ihminen olla pimeämpi? sumeri tietää kyllä mitkä raamatunkohdat ovat luterilaisten komiteoiden väärentämiä, mutta se alkukielen tuntemus yhtä-äkkiä aina katoaa jonnekin!!!! Turha on sinun sumeri taistella tutkainta vastaan! Käänny ja tee parannus!Niin, vastaus oli sumerille! :))))
- valvoitseäsi
saara, kirjoitti:
Niin, vastaus oli sumerille! :))))
saara, oletko nyt mielestäsi fiksu kun käytät sumeri nimeä vaikka nimimerkki on epaimen?
Etkö voi hillitä itseäsi edes sen vertaa, että kunnioittaisit palstan sääntöjä?
Tämä ei ole paljastuspalsta, eikä osoita hyvää käytöstä tuo tapasi.
Pyhä Henki ei ohjaa rikkomaan maallisia lakeja ja käyttäytymissääntöjä, eihän?
Eikä ole ensimäinen kerta, mutta josko olisi viimeinen? - häh
valvoitseäsi kirjoitti:
saara, oletko nyt mielestäsi fiksu kun käytät sumeri nimeä vaikka nimimerkki on epaimen?
Eikä ole ensimäinen kerta, mutta josko olisi viimeinen?miksi et nuhtele sumeria, joka sanooi lähtevänsä täältä ja sitten palaa uuden nikin turvin takaisin ?
mikä saa sillä tavalla toimimaan ja pitäisikö muiden sitten alkaa suojella tätä jonka jokainen tietää kenestä onkysmys ! - J.h.Aalto
valvoitseäsi kirjoitti:
Eikä ole ensimäinen kerta, mutta josko olisi viimeinen?Mistä hän toisen henkilöllisyyden tietäisi?
- hus hus
J.h.Aalto kirjoitti:
Mistä hän toisen henkilöllisyyden tietäisi?
monesti on luulotellut. eipä sitä varmasti voi tietää, luulojaan tänne työntää.
- J.h.Aalto
Kaste tuntuu vähän erilaiselta uskovan perheen lasten kohdassa. Jos haluaisi saman kaavan mukaan toimia kuin apt. pitäisi lapset kasvattaa akvaariossa ettei vain tule mitään sanan vaikutusta. Sen jälkeen nostaa sopivan aikuisuuden jälkeen ylös, saarnata sanaa jne.
Siltikin he olisivat vähän erilaisia kuin apt aikana> 1kor7muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä, apt16.31"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi."
Lapsi kuulee niin nuorena uskoa synnyttävän sanan ettei tiedä koska hän tulee vai tuleeko uskoon. parannuksen teko ei ole niin näkyvä koska ei olekontrastia pimeydestä valoon.
apt teot kuvaa vain ensimmäisen polven uskovia joten ei voida odottaa lapsikastetta niissä.
Miksi ei tätä asiaa ole sanottu opetuksessa sitten selkeästi tyyliin> "kun teille syntyy lapsia kastakaa heidät vauvana, niinkuin ympärileikkaus merkkinä Jumalan kansaan kuulumisesta on tämäkin merkkinä siitä."- näin Raamatussa
Hyvä kysymys:
"Miksi ei tätä asiaa ole sanottu opetuksessa sitten selkeästi tyyliin> "kun teille syntyy lapsia kastakaa heidät vauvana"?
Vastaus:
Varmaan siksi, että raamatullisen kasteen edellytyksenä oli AINA OMAKOHTAINEN USKO ja vapaaehtoisuus.
Vanhempien uskolla ei ketään voi kastaa.
Miksi kastekäytäntöä pitäisi muuttaa uskovien kotien lasten kohdalla? Timoteus
oli jo kolmannen polven kristitty, eikä hä'ntäkään kastettu vauvana!
Kyllä lapsikin voidaan kastaa, jos hän on siinä iässä, että uskoo Herraan
Jeesukseen ja HALUAA tulla kastetuksi.
Mutta pakollinen vauvakaste on kasteen irvikuva. Se ei ole armoa, vaan
pakko-armoa, jos vauvan pelastuminen riippuu vanhempien teoista. - Jh aalto & aamukaste
Hyvä kysymys:
"Miksi ei tätä asiaa ole sanottu opetuksessa sitten selkeästi tyyliin> "kun teille syntyy lapsia kastakaa heidät vauvana"?
Vastaus:
Varmaan siksi, että raamatullisen kasteen edellytyksenä oli AINA OMAKOHTAINEN USKO ja vapaaehtoisuus.
pakko-armoa, jos vauvan pelastuminen riippuu vanhempien teoista.kuitenkin ei toimi tuo saarnatkaa sanaa tehkää parannus lapsihan ottaa aikuisen uskon pienenä automatique, ja jos he on pyhiä 1kor7 mikä estää kastamasta?
toinen sanoo lapsi pitää kastaa koska on syntinen ja saa näin synnit anteeksi
toinen sanoo lapsi ei osaa kääntyä Jumalan puoleen, tehdä parannusta ja uskoa, eli kastaminen pitää tapahtua jälkeen pyhäksi tulemisen. Mutta 1kor7 sanoo teidän lapsenne ovat pyhiä. tämän perusteella siis aikuiskastattajan periaatteella voisi kastaa vavvan. halkaiseeko sanan miekka tämän asian vai vauvan tai kasteen - Jh aalto
Hyvä kysymys:
Vastaus:
pakko-armoa, jos vauvan pelastuminen riippuu vanhempien teoista.-Timoteus
oli jo kolmannen polven kristitty, eikä hä'ntäkään kastettu vauvana!-
tell me about this? - please!
Jh aalto kirjoitti:
-Timoteus
oli jo kolmannen polven kristitty, eikä hä'ntäkään kastettu vauvana!-
tell me about this?Don`t you know?
2. Tim 1:5
"Kun muistuu mieleeni se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella, ja äidilläsi Eunikella ja joka, siitä olen varma, on
sinullakin." - Jh aalto
please! kirjoitti:
Don`t you know?
2. Tim 1:5
"Kun muistuu mieleeni se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella, ja äidilläsi Eunikella ja joka, siitä olen varma, on
sinullakin."Siinä tuo uskon osuus entä kaste puoli missä siitä puhutaan? sanotaanko jossain miten hänet kastettiin.
Anteeksi toiseksi tuli mieleen juuri ei tuo tarkoita että hän oli 3 polven kristitty Paavali olisi ollut aika pitkä ikäinen muuten.
Tuon totuusyhtälön mukaan he voisivat olla tulleet uskoon Loois kevät seuroissa, Eunike heti seuraavan sunnuntain seuroissa ja Timppa sitä seuraavissa. - 5+7#
Jh aalto kirjoitti:
Siinä tuo uskon osuus entä kaste puoli missä siitä puhutaan? sanotaanko jossain miten hänet kastettiin.
Anteeksi toiseksi tuli mieleen juuri ei tuo tarkoita että hän oli 3 polven kristitty Paavali olisi ollut aika pitkä ikäinen muuten.
Tuon totuusyhtälön mukaan he voisivat olla tulleet uskoon Loois kevät seuroissa, Eunike heti seuraavan sunnuntain seuroissa ja Timppa sitä seuraavissa.Uskoihan Aabrahamkin.
- näin Raamatussa
Jh aalto kirjoitti:
Siinä tuo uskon osuus entä kaste puoli missä siitä puhutaan? sanotaanko jossain miten hänet kastettiin.
Tuon totuusyhtälön mukaan he voisivat olla tulleet uskoon Loois kevät seuroissa, Eunike heti seuraavan sunnuntain seuroissa ja Timppa sitä seuraavissa.Jos luet tarkkaan, niin tuossahan sanotaan isoäidistä, että "hänellä OLI usko",
joten todennäköisesti hän oli jo kuollut.
Paavalihan teloitettiin n v 66 jKr, joten hänen toimintakautensa kesti yli 30 vuotta. Kyllä sinä aikana uskoville syntyi vauvoja, ja jos heitä olisi kastettu, niin kyllä siitä olisi mainittu.
Timoteuksen kasteesta ei mainita mitään, mutta jos hänet olisi kastettu vauvana
niin kyllä se olisi varmasti mainittu. 2. Tim 3:15 kertoo, että Timoteus tunsi
kirjoitukset JO LAPSUUDESTA ASTI, joten kyllä hän syntyi uskovasisessa kodissa.
Toisekseen Timoteus oli pelastunut "uskon kautta, ei kasteensa kautta, 2. Tim 3:15, eikä Paavali
ollut kastanut yhtään vauvaa, niin hyvin todennäköistä on, että Paavali oli
jossain vaiheessa kastanut myös Timoteuksen.
Paavalihan kehoittaa, 2. Tim 3:14
"Mutta pysy siinä,, minkä olet oppinut, ja mistä olet varma koska tiedät, keneltä olet sen oppinut."
Timoteushan oli Paavalin opetuslapsi, eikä Paavali opeta missään vauvakasteesta. Päinvastoin.
Hän kertoo vain uskovien ja uskoontulleiden kasteesta. - Jh aalto
Jos luet tarkkaan, niin tuossahan sanotaan isoäidistä, että "hänellä OLI usko",
joten todennäköisesti hän oli jo kuollut.
Paavalihan teloitettiin n v 66 jKr, joten hänen toimintakautensa kesti yli 30 vuotta. Kyllä sinä aikana uskoville syntyi vauvoja, ja jos heitä olisi kastettu, niin kyllä siitä olisi mainittu.
Timoteuksen kasteesta ei mainita mitään, mutta jos hänet olisi kastettu vauvana
niin kyllä se olisi varmasti mainittu. 2. Tim 3:15 kertoo, että Timoteus tunsi
kirjoitukset JO LAPSUUDESTA ASTI, joten kyllä hän syntyi uskovasisessa kodissa.
Toisekseen Timoteus oli pelastunut "uskon kautta, ei kasteensa kautta, 2. Tim 3:15, eikä Paavali
ollut kastanut yhtään vauvaa, niin hyvin todennäköistä on, että Paavali oli
jossain vaiheessa kastanut myös Timoteuksen.
Paavalihan kehoittaa, 2. Tim 3:14
"Mutta pysy siinä,, minkä olet oppinut, ja mistä olet varma koska tiedät, keneltä olet sen oppinut."
Timoteushan oli Paavalin opetuslapsi, eikä Paavali opeta missään vauvakasteesta. Päinvastoin.
Hän kertoo vain uskovien ja uskoontulleiden kasteesta."2. Tim 3:15 kertoo, että Timoteus tunsi
kirjoitukset JO LAPSUUDESTA ASTI, joten kyllä hän syntyi uskovasisessa kodissa."
Good point!!
"Timoteushan oli Paavalin opetuslapsi, eikä Paavali opeta missään vauvakasteesta. Päinvastoin.!
toinen hyvä pointti!
ei ole tietenkään sata varmaa totuusyhtälön kannalta ei voi pitää todistettuna, on sielä paljon tapahtunut mitä ei kerrottu. Mutta todistaa että Paavali on kohdannut tällaisen tilanteen eikö hän olisi sanonut mitään kirjeissään?
Onkohan tämä se vaarallinen teksti minkä takia nim.m. gudbai halusi laittaa äkkiä topikista valot pois ja oven kiinni 1.6 ?
Mutta?> Jos isoäiti tuli kevätseuroissa uskomaan, sen jälkeen Eunike seuraavana sunnuntaina, ja Eunikella olisi jo ollut Timoteus pienenä poikana tyyliin 4v. niin ei häntä välttämättä ole Paavali nähnyt vauvana.
Eikä tuo totuusyhtälö sano Timoteuksen olevan sillä tavalla 3 polven uskova kuin perinteisesti tarkoitetaan eli synnytään uskovaan kotiin ja sukupolvi ja taas synnytään uskovaan kotiin
Kuitenkin jo se että Paavalin palvelustyö kesti yli 30v todistaa hänen nähneen vauvoja mistä kertoo sinulle se että ei Paavali puhu kirjeissä > nim. m. näin Raamatussa ?
Minulle se kertoo siitä että heillä ei ollut samanlaista hirmu kiistaa siihen aikaan asiasta koska Paavali olisi puhunut siitä kirjeissä. Hän puhui juuri riita asioista ja kysymyksistä.
Ainoa vastaus on tuo mistä kirjoitin eli Juutalaisten mikve kaste käytäntö> lapset kastettiin mikvealtaassa puhdistusmenojen jälkeen Juutalaisessa kulttuurissa joka tapauksessa joten tämä selittää asiaa. Uskoisin että heitä äiti kastoi ehkä kyllä Herran nimeen siinä sivussa. - Jh aalto
Jh aalto kirjoitti:
"2. Tim 3:15 kertoo, että Timoteus tunsi
kirjoitukset JO LAPSUUDESTA ASTI, joten kyllä hän syntyi uskovasisessa kodissa."
Good point!!
"Timoteushan oli Paavalin opetuslapsi, eikä Paavali opeta missään vauvakasteesta. Päinvastoin.!
toinen hyvä pointti!
ei ole tietenkään sata varmaa totuusyhtälön kannalta ei voi pitää todistettuna, on sielä paljon tapahtunut mitä ei kerrottu. Mutta todistaa että Paavali on kohdannut tällaisen tilanteen eikö hän olisi sanonut mitään kirjeissään?
Onkohan tämä se vaarallinen teksti minkä takia nim.m. gudbai halusi laittaa äkkiä topikista valot pois ja oven kiinni 1.6 ?
Mutta?> Jos isoäiti tuli kevätseuroissa uskomaan, sen jälkeen Eunike seuraavana sunnuntaina, ja Eunikella olisi jo ollut Timoteus pienenä poikana tyyliin 4v. niin ei häntä välttämättä ole Paavali nähnyt vauvana.
Eikä tuo totuusyhtälö sano Timoteuksen olevan sillä tavalla 3 polven uskova kuin perinteisesti tarkoitetaan eli synnytään uskovaan kotiin ja sukupolvi ja taas synnytään uskovaan kotiin
Kuitenkin jo se että Paavalin palvelustyö kesti yli 30v todistaa hänen nähneen vauvoja mistä kertoo sinulle se että ei Paavali puhu kirjeissä > nim. m. näin Raamatussa ?
Minulle se kertoo siitä että heillä ei ollut samanlaista hirmu kiistaa siihen aikaan asiasta koska Paavali olisi puhunut siitä kirjeissä. Hän puhui juuri riita asioista ja kysymyksistä.
Ainoa vastaus on tuo mistä kirjoitin eli Juutalaisten mikve kaste käytäntö> lapset kastettiin mikvealtaassa puhdistusmenojen jälkeen Juutalaisessa kulttuurissa joka tapauksessa joten tämä selittää asiaa. Uskoisin että heitä äiti kastoi ehkä kyllä Herran nimeen siinä sivussa.lisäys edellisessä kohtaan* > sitten isoäiti kuoli ennen Paavali kirjettä.
Mutta?> Jos isoäiti tuli kevätseuroissa uskomaan, sen jälkeen Eunike seuraavana sunnuntaina, ja Eunikella olisi jo ollut Timoteus pienenä poikana tyyliin 4v. niin ei häntä välttämättä ole Paavali nähnyt vauvana. *
Niin täsmää tuohonkin mitä sanoit>
*sanotaan isoäidistä, että "hänellä OLI usko",
joten todennäköisesti hän oli jo kuollut* - viisas mies
Jh aalto kirjoitti:
lisäys edellisessä kohtaan* > sitten isoäiti kuoli ennen Paavali kirjettä.
Mutta?> Jos isoäiti tuli kevätseuroissa uskomaan, sen jälkeen Eunike seuraavana sunnuntaina, ja Eunikella olisi jo ollut Timoteus pienenä poikana tyyliin 4v. niin ei häntä välttämättä ole Paavali nähnyt vauvana. *
Niin täsmää tuohonkin mitä sanoit>
*sanotaan isoäidistä, että "hänellä OLI usko",
joten todennäköisesti hän oli jo kuollut*Timoteuksen isä oli kreikkalainen ja ilmeisesti ei-kristitty. Timoteus ei ole siksi paras esimerkki kristityille vanhemmille kristittyyn kotiin syntyneestä lapsesta. Isä on mahdollisesti kieltänyt kastamasta poikaansa.
Kahdelle kristitylle syntyneet lapset kastettiin tietysti apostolien ajoista saakka vauvoina. Siitä todistaa yksimielisesti kaikki vanha perimätieto. - viisaampi mies
viisas mies kirjoitti:
Timoteuksen isä oli kreikkalainen ja ilmeisesti ei-kristitty. Timoteus ei ole siksi paras esimerkki kristityille vanhemmille kristittyyn kotiin syntyneestä lapsesta. Isä on mahdollisesti kieltänyt kastamasta poikaansa.
Kahdelle kristitylle syntyneet lapset kastettiin tietysti apostolien ajoista saakka vauvoina. Siitä todistaa yksimielisesti kaikki vanha perimätieto.Tietosi on väärä.
Esität omia OLETTAMUKSIASI, etkä Raamatun ilmoitusta.
Timoteus sopii meille hyvin esimerkiksi.
Raamatun aikana EI KASTETTU uskovien kotien vauvoja. Siitä ei ole Raamatussa
yhtään esimerkkiä. Miksi pitää olettaa?
Päin vastoin, esim 1. Kor 7:14-16 todistaa, että lapsia ei kastettu.
Samoin Ap 18:8
"Mutta synagoogan esimies Krispus, ja koko hänen perhekuntansa USKOIVAT
Herraan, niin myös monet korinttolaiset uskoivat ja heidät kastettiin."
Tässä oli ei-juutalainen perhekunta, jossa kastettiin VAIN USKOVAT!!!
Meidän ei tarvitse perustaa oppiamme olettamuksiin, kun asia on sanottu
Raamatussa niin selvästi!
Tuo mikve-käytäntöhän koski vain juutalaisia, joten sen perusteellakaan ei
voi puolustaa vauvakastetta. Mutta ei edes mikve-käytännöstä kerrota UT:ssa mitään, sillä sellainenhan liittyi juutalaisten jumalanpalvelusmenoihin, jonka
rabbit olivat itse keksineet.
Kristityt eivät noudattaneet näitä Raamatun ulkopuolisia tapoja.
Paavali antaa uskoville neuvoja lasten kasvattamisessa, mutta ei sanallakaan
viittaa lasten kastamiseen,
Ef 6:4. Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa."
" - lue tarkemmin tollo
viisaampi mies kirjoitti:
Tietosi on väärä.
voi puolustaa vauvakastetta. Mutta ei edes mikve-käytännöstä kerrota UT:ssa mitään, sillä sellainenhan liittyi juutalaisten jumalanpalvelusmenoihin, jonka
Ef 6:4. Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa."
"Ap. t. 16:1
Niin hän saapui myös Derbeen ja Lystraan. Ja katso, siellä oli eräs opetuslapsi, nimeltä Timoteus, joka oli uskovaisen juutalaisvaimon poika, mutta isä oli kreikkalainen. - Jh aalto
viisaampi mies kirjoitti:
Tietosi on väärä.
"---Tuo mikve-käytäntöhän koski vain juutalaisia, joten sen perusteellakaan ei
Kristityt eivät noudattaneet näitä Raamatun ulkopuolisia tapoja.---
Se että Paavalin kirjeissä ei näy kastekiistaa on todiste että lapset kastettiin.
Ainoa selitys sille että siihen aikaan ei ollut mitään opetusta tästä on että se oli niin itsestään selvä asia. Juutalaiset uskovat kastattivat lapsensa jokatapauksessa eli ei tullut tätä kysymystä. kastaminen oli niin luonnollista, tietenkin pakanat kopioivat tämän tavan. - näin Raamatussa
Jh aalto kirjoitti:
---Tuo mikve-käytäntöhän koski vain juutalaisia, joten sen perusteellakaan ei
Kristityt eivät noudattaneet näitä Raamatun ulkopuolisia tapoja.---
Se että Paavalin kirjeissä ei näy kastekiistaa on todiste että lapset kastettiin.
Ainoa selitys sille että siihen aikaan ei ollut mitään opetusta tästä on että se oli niin itsestään selvä asia. Juutalaiset uskovat kastattivat lapsensa jokatapauksessa eli ei tullut tätä kysymystä. kastaminen oli niin luonnollista, tietenkin pakanat kopioivat tämän tavan.Jos perustaa oppinsa OLETTAMUKSIIN tai toive-ajatteluun, niin noin voisi sanoa.
Mutta kun uskovien kaste ON ILMOITETTU NIIN SELVÄSTI, miksi siitä pitäisi
poiketa.
Jos vaikeneminen asista on todiste sille, että se oli yleinen käytäntö, niin
tuolla verukkeella voi puolustaa vaikka kissojen ja koirien kastamista:
"että se oli niin itsestään selvä asia".
Kyllä Paavali toisti useaan kertaan itsestään selviä asioita, joten miksi hän
ei olisi maininnut mitään vauvakasteesta???
Hänhän sanoi, että "samoista asioista kirjoittaminen ei kyllästytä minua."
Lisäksi hän sanoi, että hänen opetuksiaan ei saanut muuttaa tai niihin lisätä mitään:
"2. Kor 15:2
"Jonka kautta te myös pelastutte, JOS PIDÄTTE KIINNI SEMMOISENAAN, kun
minä sen teille julistin."
Missä Paavali julisti oppia vauvakasteesta???
Ilm 22:18 varoittaa meitä lisäämästä mitään Raamatun kirjoituksiin!
Nuo "kastekiistat" olivat vasta 300-luvun alussa, jolloin kirkkoon levisi kaikenlaisia harha-oppeja, mm Neitsyt Marian palvonta, paavin ja pappien eri-
tyisasema, aneet, viimeinen voitelu ym, ym. Mm kirkko-isä Tertullianus taisteli
yleistyvää lapsikastekäytäntöä vastaan. Luther hylkäsi muut opit paitsi
tuon vauvakaste-opin. Alussa hänkin oli uskovien kasteen kannalla, mutta kun
maaruhtinaat uhkasivat hylätä hänet, hän muutti kantaansa.
Minä ymmärrän hyvin teidän yrityksenne puolustaa kynsin hampain epäraamatullista vauvakaste-oppia, mutta jos olette rehellisiä itsellenne ja
unohdatte kirkko-isien keksimät harha-opit, niin muuhun tulokseen ei voi
tulla, kuin siihen, mistä Raam,attu kirjoittaa:
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin"!
Miten vauva ottaa sanan vastaan??? Järkeäkin on lupa käyttää. - tollolle
lue tarkemmin tollo kirjoitti:
Ap. t. 16:1
Niin hän saapui myös Derbeen ja Lystraan. Ja katso, siellä oli eräs opetuslapsi, nimeltä Timoteus, joka oli uskovaisen juutalaisvaimon poika, mutta isä oli kreikkalainen.Kuinka tarkkaan pitää lukea, että tuosta löytyy tietoa siitä, että
Timoteus olisi kastettu vauvana?
- sata+100on200
Siis ette ymmärrä tuota ..lapsenne ovat pyhiä...( 1kor7) teemaakaan oikein !
ymmärrättekö te mitään raamatusta oikein, kun joka asiassa pitäisi oikoa ja ojentaa !
EI siinä ole kyse mistään pyhyydestä Jumalan edessä, siis ikäänkuin uudestisyntyneestä ja siksi pyhästä, vaan ihan eri asiasta on kyse, ja se selviää kunhan lukee ajatuksella mistä on kyse !
Ja kyse on vain siitä, voiko uskova ja uskomaton olla aviollisessa kanssakäymisessä jos sellainen on tilanne avioliitossa, että toinen puoliso tulee uskoon ja toinen ei !
ja siihen aneetan opetusta, jossa tuo "lapsenn eovat pyhiä" teema tulee esiin.
EI haittaisi jos Raamattua hiukan ymmärtäisikin vai kuinka ?!- Jh aalto
Vastaus> 5 7# Miksi uudestaan?
Tässä voisi tehdä topikin aiheella näyttäkää raamatusta missä useampi kaste sanotaan synniksi, kielletään tai missä on edes yhdestä määrällisestä kasteesta sanottu. Niinkuin aieman postin selitys mielestäni näyttää, ei ef 4.5 tarkoita määrää vaan laatua.
1.
Jos kuvitellaan tilanne että mies on Luterilaisessa kastettu. Kukaan ei ole puhunut sanaa hänelle vanhemmat eivät olleet uskossa, eikä hän kuule mistään uskoa synnyttävää sanaa. Hän elää elämäänsä täysin synnissä ja sitten kokee tuon mitä apt tapahtuu> hänelle saarnataan sanaa ja hän uskoo, tulee synnintunto hän huutaa avuksi Jumalaa Herra vapauttaa hänet syntikahleista. Hänellehän pätee kaikki mitä apt uskoontuleville eikö myös kaste.
Saahan hän pyytää hyvää omaa tuntoa Jumalalta
Hän on nyt uudestisyntynyt
Hän haluaa haudata vanhan elämänsä.
Nyt aloittaa Jeesuksen kanssa uuden elämän aina kuolemaan asti.
2.
Jumala kunnioittaa vapaata tahtoa todella tarkasti ilman vapaata tahtoa ei voi olla aitoa rakkautta:
-room6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Jumala haluaisi ehkä aikuisena kysyä ihmiseltä itseltään haluaako hän yhteen kasvaa yhtäläiseen kuolemaan kuin Jeesus Kristus
Suhde voi syventyä Jeesuksen kanssa ja sitoutuminen häneen seurata, antautua, uhrautua.
Uskovienkaste, halutaan sitoutua Jeesukseen tietoisena aikuisena.
-1piet 3.20...kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta-
-kaste on arkissa pelastumisen vertauskuva jossa vain muutamat pelastuivat mutta kun he olivat siinä sisällä he pelastuivat. Nyt Suomessa onko80 % kastettuja mutta suurin osa ei usko Jeesukseen syntien sovittajana joka voi ainoastaan pelastaa ihmisen. Eli ei sovi tuohon raamatunsanaan lapsikaste.>Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena
-"Hyvän oman tunnon pyytämistä Jumalalta" sopii juuri tällaiseen syntielämän jälkeiseen parannuksen teko tilanteeseen (vauva taas ei voi edes pyytää hyvää omaa tuntoa)
Juutalaisilla oli useita kasteita mikve altaassa, kuulin juuri opetusta jossa juutalainen lapsi kastettiin äidin kanssa. Hän oli ympärileikattu 8 pv syntymästä, samaan aikaan ädillä oli myös 40 pv puhdistautumis aika jonka lopussa äiti meni mikve kasteelle lapsen kanssa jolloin tämäkin kastettiin. Sitten lapsi voitiin tuoda temppeliin annettiin temppelissä papille. esitettiin tämä Jumalalle annnettiin ja lunastettiin rahalla tai uhrilla takaisin. Näistä nekee osia esim luuk. kun simeon vanhurskas otti temppelissä Jeesuksen. Juutalisessa kirjallisuudessa on ylipappi Simeon vanhurskas. Israelissa oli aina yksi ylipappi>kristus>voideltu joka vain sai mennä kaikkeinpyhimpään(1kpl/v.). Simeon sai nähdä Jumalan seuraavan ylipapin ennen kuolemaansa ja hän vei Jeesuksen Jumalan eteen. Jeesus oli näin "virallisestikin"Israelin Kristus>voideltu>ylipappi. (se että PH oli Simeonin päällä puhuu myös sen puolesta että hän oli ylipappi, voitelu PH:llä)
luuk2:22 Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen- niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi"...Ja katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli hurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällänsä.
Ja Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennenkuin oli nähnyt Herran Voidellun.
http://www.juutalaisinsilmin.fi/tilaaminen.html
Daniel Brecher(seemiläisten kulttuurien ja kielten maisteri) luennoi ympäri suomea ja kirjoja voi tilata. Jos juutalaisista juurista kiinnostaa tietää ei siis kasteasiaa kuin ehkä jotain
Tuon kerrotun perusteella ainakin Juutalaiset uskovat kastoivat lapsiaan. kyllähän he noudattivat puhdistuskäytäntöä perinteisesti. Kristinusko ei ole luopumista juutalaisuudesta vaan oikeaa juutalaisuutta. kristus=messias= Jeesukseen messiaana uskovat Israelilaiset joita uudestisyntyneet kristityt ovat oksastettuina jaloon öljypuuhun.
useampi kaste ja voitto väliin - näin Raamatussa
Jh aalto kirjoitti:
Tässä voisi tehdä topikin aiheella näyttäkää raamatusta missä useampi kaste sanotaan synniksi, kielletään tai missä on edes yhdestä määrällisestä kasteesta sanottu. Niinkuin aieman postin selitys mielestäni näyttää, ei ef 4.5 tarkoita määrää vaan laatua.
1.
Jos kuvitellaan tilanne että mies on Luterilaisessa kastettu. Kukaan ei ole puhunut sanaa hänelle vanhemmat eivät olleet uskossa, eikä hän kuule mistään uskoa synnyttävää sanaa. Hän elää elämäänsä täysin synnissä ja sitten kokee tuon mitä apt tapahtuu> hänelle saarnataan sanaa ja hän uskoo, tulee synnintunto hän huutaa avuksi Jumalaa Herra vapauttaa hänet syntikahleista. Hänellehän pätee kaikki mitä apt uskoontuleville eikö myös kaste.
2.
Jumala kunnioittaa vapaata tahtoa todella tarkasti ilman vapaata tahtoa ei voi olla aitoa rakkautta:
-room6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Jumala haluaisi ehkä aikuisena kysyä ihmiseltä itseltään haluaako hän yhteen kasvaa yhtäläiseen kuolemaan kuin Jeesus Kristus
Suhde voi syventyä Jeesuksen kanssa ja sitoutuminen häneen seurata, antautua, uhrautua.
-1piet 3.20...kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta-
-kaste on arkissa pelastumisen vertauskuva jossa vain muutamat pelastuivat mutta kun he olivat siinä sisällä he pelastuivat. Nyt Suomessa onko80 % kastettuja mutta suurin osa ei usko Jeesukseen syntien sovittajana joka voi ainoastaan pelastaa ihmisen. Eli ei sovi tuohon raamatunsanaan lapsikaste.>Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena
-"Hyvän oman tunnon pyytämistä Jumalalta" sopii juuri tällaiseen syntielämän jälkeiseen parannuksen teko tilanteeseen (vauva taas ei voi edes pyytää hyvää omaa tuntoa)
Juutalaisilla oli useita kasteita mikve altaassa, kuulin juuri opetusta jossa juutalainen lapsi kastettiin äidin kanssa. Hän oli ympärileikattu 8 pv syntymästä, samaan aikaan ädillä oli myös 40 pv puhdistautumis aika jonka lopussa äiti meni mikve kasteelle lapsen kanssa jolloin tämäkin kastettiin. Sitten lapsi voitiin tuoda temppeliin annettiin temppelissä papille. esitettiin tämä Jumalalle annnettiin ja lunastettiin rahalla tai uhrilla takaisin. Näistä nekee osia esim luuk. kun simeon vanhurskas otti temppelissä Jeesuksen. Juutalisessa kirjallisuudessa on ylipappi Simeon vanhurskas. Israelissa oli aina yksi ylipappi>kristus>voideltu joka vain sai mennä kaikkeinpyhimpään(1kpl/v.). Simeon sai nähdä Jumalan seuraavan ylipapin ennen kuolemaansa ja hän vei Jeesuksen Jumalan eteen. Jeesus oli näin "virallisestikin"Israelin Kristus>voideltu>ylipappi. (se että PH oli Simeonin päällä puhuu myös sen puolesta että hän oli ylipappi, voitelu PH:llä)
luuk2:22 Ja kun heidän puhdistuspäivänsä, Mooseksen lain mukaan, olivat täyttyneet, veivät he hänet ylös Jerusalemiin asettaaksensa hänet Herran eteen- niinkuin on kirjoitettuna Herran laissa: "Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi"...Ja katso, Jerusalemissa oli mies, nimeltä Simeon; hän oli hurskas ja jumalinen mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällänsä.
Ja Pyhä Henki oli hänelle ilmoittanut, ettei hän ollut näkevä kuolemaa, ennenkuin oli nähnyt Herran Voidellun.
Daniel Brecher(seemiläisten kulttuurien ja kielten maisteri) luennoi ympäri suomea ja kirjoja voi tilata. Jos juutalaisista juurista kiinnostaa tietää ei siis kasteasiaa kuin ehkä jotain
Tuon kerrotun perusteella ainakin Juutalaiset uskovat kastoivat lapsiaan. kyllähän he noudattivat puhdistuskäytäntöä perinteisesti. Kristinusko ei ole luopumista juutalaisuudesta vaan oikeaa juutalaisuutta. kristus=messias= Jeesukseen messiaana uskovat Israelilaiset joita uudestisyntyneet kristityt ovat oksastettuina jaloon öljypuuhun.
useampi kaste ja voitto väliinKyllä UT:ssa on ilmoitettu selvästi, että jos ei ole saanut raamatullista kastetta, on mentävä uudestaan kasteelle. Pakollinen vauvakastehan ei ole uuden liiton
kaste, vaan kuuluu vanhaan liittoon, jossa oli pakollisia seremonioita. Se on lä'hinnä verrattavissa siunaukseen.
Ap 19:2
"Ja hän sanoi heille: saitteko Pyhän Hengen silloin, kun tulitte uskoon.
Niin he sanoivat: emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan.
Ja hän sanoi: millä kasteella te sitten olette kastetut?
He vastasivat: Johanneksen kasteella.
Niin Paavali sanoi: Johannes Kastaja kastoi parannuksen kasteella,, kehoittaen
kansaa uskomaan Häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on Jeesukseen.
SEN KUULTUAAN HE OTTIVAT KASTEEN HERRAN JEESUKSEN NIMEEN."
Tässä on se "yksi kaste", josta Raamattu puhuu.
Se kuuluu vain sille, joka on tullut uskoon ja haluaa seurata Jeesuksen
antamaa esimerkkiä myös kaste-asiassa. - Jh aalto
Kyllä UT:ssa on ilmoitettu selvästi, että jos ei ole saanut raamatullista kastetta, on mentävä uudestaan kasteelle. Pakollinen vauvakastehan ei ole uuden liiton
kaste, vaan kuuluu vanhaan liittoon, jossa oli pakollisia seremonioita. Se on lä'hinnä verrattavissa siunaukseen.
Ap 19:2
"Ja hän sanoi heille: saitteko Pyhän Hengen silloin, kun tulitte uskoon.
Niin he sanoivat: emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan.
Ja hän sanoi: millä kasteella te sitten olette kastetut?
He vastasivat: Johanneksen kasteella.
Niin Paavali sanoi: Johannes Kastaja kastoi parannuksen kasteella,, kehoittaen
kansaa uskomaan Häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on Jeesukseen.
SEN KUULTUAAN HE OTTIVAT KASTEEN HERRAN JEESUKSEN NIMEEN."
Tässä on se "yksi kaste", josta Raamattu puhuu.
Se kuuluu vain sille, joka on tullut uskoon ja haluaa seurata Jeesuksen
antamaa esimerkkiä myös kaste-asiassa.oisi kyllä kiva kastaa ehkä vauvana ja sitten aikuisenakin sais mennä.
Hellareissa kastetaan tähän tapaan:
"kastan sinut Jeesukseen Kristukseen Isän Pojan ja PyhänHengen nimessä" - Jh aalto
Jh aalto kirjoitti:
oisi kyllä kiva kastaa ehkä vauvana ja sitten aikuisenakin sais mennä.
Hellareissa kastetaan tähän tapaan:
"kastan sinut Jeesukseen Kristukseen Isän Pojan ja PyhänHengen nimessä"oman suusi tunnustuksen perusteella uskostasi Jeesukseen kastan sinut Jeesukseen Kristukseen jne..
- 5+7#
Jh aalto kirjoitti:
1.
2.
useampi kaste ja voitto väliinJh aalto
31.5.2013 15:48
Oletko lukenut Lutherin kirjoituksen uudelleen kastajista?
http://www.concordia.fi/lehti/2001/32001/2.htm
Ensimmäinen Pietarin kirje 3.
21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
22. hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
Ymmärrän tämän niin, että jos Jeesus ei olisi ylösnoussut, ei olisi pelastustakaan, eli kaste itsessään ei ketään pelasta, vaan joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Jos sinä oikeasti uskot sovituksen, haluamatta tuoda siihen jotain omaa suoritusta, niin en ymmärrä, miksi kävisit uudelleen kasteella.
"Jumala haluaisi ehkä aikuisena kysyä ihmiseltä itseltään haluaako hän yhteen kasvaa yhtäläiseen kuolemaan kuin Jeesus Kristus."
Tuhlaajapojan vertaus kuvaa hyvin Jumalan asennetta. Hän ei haluaisi kenenkään joutuvan kadotukseen. Ihmistä varten pelastuksen sanomaa julistetaan.
"Suhde voi syventyä Jeesuksen kanssa ja sitoutuminen häneen seurata, antautua, uhrautua.
Uskovienkaste, halutaan sitoutua Jeesukseen tietoisena aikuisena."
Omalle kohdalleni näen mahdottomuudeksi uhrautumisen Jumalalle, tai Jeesukselle, koska minun puolestani on Jumala antanut ainoan poikansa uhriksi. Sen asian ymmärtämisen jälkeen mikään oma tekemiseni ei ole minkäänlainen uhri, vaan vähin, mitä voin tehdä.
"-"Hyvän oman tunnon pyytämistä Jumalalta" sopii juuri tällaiseen syntielämän jälkeiseen parannuksen teko tilanteeseen (vauva taas ei voi edes pyytää hyvää omaa tuntoa)"
Aikuisena ainakin me olemme niin Jumalan vastaisia, ettei tulisi mieleenkään lähteä pyytämään hyvää omaatuntoa Jumalalta, ellei Pyhä henki meitä herättelisi. En tiedä onko kasteen uusiminen syntiä muuten, kuin siinä tapauksessa, ettei usko sovitukseen ja koittaa kasteella jotain paikata.
En ole huomannut omaa kastettani mitenkään häiritseväksi, tai esteeksi uskomiselleni. Tuntuu hassulta, että lapsilta halutaan kieltää usko, kun emme omaammekaan voi millään tavalla vaikuttaa, ainoastaan uskoa.
Jokainen tietää itsessään tekemistensä tarkoituksen, mutta syntisiä me olemme ja tulemme olemaan loppuun asti ja syntisinä uskottava itsemme sovituksen kautta autuaaksi.
Vanha- ja Uusi Testamentti yhdistyy Jeesuksessa yhdeksi kokonaisuudeksi ja vanhan testamentin puolella oli omat käytäntönsä ja jos apostolisena aikana juutalainen sai armon uskoa, niin tottakai hän otti kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen. Sellaista ei tainnut olla vanha testamentin aikana? - näin Raamatussa
5+7# kirjoitti:
Jh aalto
31.5.2013 15:48
Oletko lukenut Lutherin kirjoituksen uudelleen kastajista?
http://www.concordia.fi/lehti/2001/32001/2.htm
Ensimmäinen Pietarin kirje 3.
21. Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
22. hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
Ymmärrän tämän niin, että jos Jeesus ei olisi ylösnoussut, ei olisi pelastustakaan, eli kaste itsessään ei ketään pelasta, vaan joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Jos sinä oikeasti uskot sovituksen, haluamatta tuoda siihen jotain omaa suoritusta, niin en ymmärrä, miksi kävisit uudelleen kasteella.
"Jumala haluaisi ehkä aikuisena kysyä ihmiseltä itseltään haluaako hän yhteen kasvaa yhtäläiseen kuolemaan kuin Jeesus Kristus."
Tuhlaajapojan vertaus kuvaa hyvin Jumalan asennetta. Hän ei haluaisi kenenkään joutuvan kadotukseen. Ihmistä varten pelastuksen sanomaa julistetaan.
"Suhde voi syventyä Jeesuksen kanssa ja sitoutuminen häneen seurata, antautua, uhrautua.
Uskovienkaste, halutaan sitoutua Jeesukseen tietoisena aikuisena."
Omalle kohdalleni näen mahdottomuudeksi uhrautumisen Jumalalle, tai Jeesukselle, koska minun puolestani on Jumala antanut ainoan poikansa uhriksi. Sen asian ymmärtämisen jälkeen mikään oma tekemiseni ei ole minkäänlainen uhri, vaan vähin, mitä voin tehdä.
"-"Hyvän oman tunnon pyytämistä Jumalalta" sopii juuri tällaiseen syntielämän jälkeiseen parannuksen teko tilanteeseen (vauva taas ei voi edes pyytää hyvää omaa tuntoa)"
Aikuisena ainakin me olemme niin Jumalan vastaisia, ettei tulisi mieleenkään lähteä pyytämään hyvää omaatuntoa Jumalalta, ellei Pyhä henki meitä herättelisi. En tiedä onko kasteen uusiminen syntiä muuten, kuin siinä tapauksessa, ettei usko sovitukseen ja koittaa kasteella jotain paikata.
En ole huomannut omaa kastettani mitenkään häiritseväksi, tai esteeksi uskomiselleni. Tuntuu hassulta, että lapsilta halutaan kieltää usko, kun emme omaammekaan voi millään tavalla vaikuttaa, ainoastaan uskoa.
Jokainen tietää itsessään tekemistensä tarkoituksen, mutta syntisiä me olemme ja tulemme olemaan loppuun asti ja syntisinä uskottava itsemme sovituksen kautta autuaaksi.
Vanha- ja Uusi Testamentti yhdistyy Jeesuksessa yhdeksi kokonaisuudeksi ja vanhan testamentin puolella oli omat käytäntönsä ja jos apostolisena aikana juutalainen sai armon uskoa, niin tottakai hän otti kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän hengen nimeen. Sellaista ei tainnut olla vanha testamentin aikana?Luther paljastaa raivotetssaan "uudestikastajia" vastaan, että hän ei tajua, että
se lapsikastekin on IHMISTEN OMAA TEKOA! Omavanhurskauden pystyttämistä
lapsen puolesta:
Luther:
"Perkele näyttää varsinaisen taituruutensa siinä, että hän kykenee pakottamaan kristityt uskonvanhurskaudesta tekojen vanhurskauteen. Samoin hän pakotti galatalaiset ja korinttilaiset luottamaan tekoihin, vaikka he olivat Kristuksessa, uskoivat vakaasti ja juoksivat hyvin, kuten pyhä Paavali kirjoittaa (Gal. 5:7)."
Lapsikasteessa ihminen asettuu Jumalan rooliin ja kuvittelee, että tällä ulko-
naisella teolla hän pelastaa vauvan.
Ihminen määrää Jumalaa, milloin tämän on toimittava. Tuollainen toimitus kuuluu lakiliittoon.
Siinä puuttuu Pyhän Hengen suvereeni toiminta: "Tuuli puhaltaa, missä tahtoo."
PH ei ole papin määrättävissä.
Luther sekoili raskaasti vauvan uskon suhteen, ja hänellä oli eri aikakausina
erilaisia käsityksiä vauvan uskosta. Välillä hän opetti, että uskolla ei ole lainkaan väliä, joten silloinhan kastetaan uskomaton vauva, eli tuollainen
kaste ei ole raamatullinen kaste. UT:n kasteen edellytyksenä on aina
kastettavan usko:
Ap 8:37
"Jos koko sydämestäsi uskot, niin se sinulle tapahtukoot."
UT:n kaste perustuu aina vapaaehtoisuuteen ja siksi vanhemmat eivät voi
määrätä kastetta lapsensa puolesta:
"Joka TAHTOO minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä, ottakoon
ristinsä ja seuratkoon minua."
- gudbai
Eihän täällä ol emitään keskustelua sen jälkeen kun muutam auskova lopetti kuten Saara ja joku toinen oli vihneelläkin hengen silmää, siiinä ne onkin sitten !
Toivottivat ulos menoa heille, ja sitten on kuin huopatossutehtaalla hiljaista eli teillä ei ole mitään asiaa näköjään, jos jätyetään nuo augustinuksien omatekoiset oppiviritelmät pois laskuista.
siis, valot pois ja pelti kiinni !- Jh aalto
oi anteeksi jos en miellyttäny. Mistä et erityisesti tykännyt?
- 5+7#
gudbai
1.6.2013 12:10
Jospa nyt saisimme lukea sinun viisaita opetuksia? - su***
Sinulla on näköjään valot pois ja pelti kiini, kun tuollaisella nimimerkillä arvostelet muita kirjoittajia. saara ja vihje ovat kirjoittajia joihin voi vastata, koska he ovat aina saman nimimerkin alla. Mutt sinä tuollainen luikuri, joko vaihtelet nimimerkkiäsi tai olet muutenkin merkitön. Juokset piiloon kuin selkäsaunaa pelkäävä pikkupoika.Todellakin tyhmä käy viisaasta kun on vaiti tai kiertää nimimerkkejään. Osuipa kerrankin kohdalleen.
- su^^^^
su*** kirjoitti:
Sinulla on näköjään valot pois ja pelti kiini, kun tuollaisella nimimerkillä arvostelet muita kirjoittajia. saara ja vihje ovat kirjoittajia joihin voi vastata, koska he ovat aina saman nimimerkin alla. Mutt sinä tuollainen luikuri, joko vaihtelet nimimerkkiäsi tai olet muutenkin merkitön. Juokset piiloon kuin selkäsaunaa pelkäävä pikkupoika.Todellakin tyhmä käy viisaasta kun on vaiti tai kiertää nimimerkkejään. Osuipa kerrankin kohdalleen.
Niin että mitäs sulla oli asiaan sanottavaa ??
se on kuules ihan sinulle kuulumaton asia millä nikillä itse kukin laittelee terveisiään.
jos sanon että kello on kakstoista, silloin kun se on sitä, se ei siitä miksikään muutu vaikka alla olis paavin nimimerkki ! - su^^^^^^
su^^^^ kirjoitti:
Niin että mitäs sulla oli asiaan sanottavaa ??
se on kuules ihan sinulle kuulumaton asia millä nikillä itse kukin laittelee terveisiään.
jos sanon että kello on kakstoista, silloin kun se on sitä, se ei siitä miksikään muutu vaikka alla olis paavin nimimerkki !Eikä täällä nikkejä kommentoida vaan asiaa !
Olisko se savonukolle* uusi ja hämmentävä tieto häh ?
ja edelleen tiedoksi, ei se viimeinen kommentti aina edelliselle ole tarkoitettu, täällä kun on vähänvaikeaa laittaa viestiään muualle kuin loppuun.
jos sanoo väkijoukolle päivää, se tuskin on kellekkään erikseen osoitettu.
Sen ainakin huomaa, että kun ette pysty totuutta kasteesta sietämään, nousee niin kova viha, että joko poistatatte kirjoitukseni tai kuten nyt MINUN kasteesta puhuminen on liikaa ja se on siirretty kastepalstalle, mutta muut saavat puhua kasteesta.
Minun kirjoitukseni sisälsivät kaikki ne kohdat, joilla väärä kasteoppinne on kumottu RAAMATULLA! Siksi nousee viha. Minua kauhistuttaa ajatus teistä viimeisellä tuomiolla, sillä te fariseukset sanotte näkevänne, joten teille koituu tuomio oikean raamatun mukaisen opin kasteesta ja pelastuksesta hylkäämisestä!Kirjoitukseni kasteesta täällä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11506843
Ja huomioikaa alussa kirjoittamani asia: On aivan eri asia kaste Jeesukseen Kristukseen, eli Jeesuksen antama pelastava Pyhän Hengen kaste ja kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, joka on lähetyskäskyn mukainen kaste vedessä.- 5+7#
"Joku" jo ehti kehua asiaa. Millähän verukkeella oli saanut tahtonsa läpi,
- aivopestyjä?
Saara.
Asia on sillä lailla, että lestadiolaiset eivät ole tottuneet ajattelemaan omilla aivoillaan, vaan he uskovat vain sen, mikä seuroissa on opetettu.
Täältä on ennenkin poistettu kirjoituksia, jotka poikeavat heidän opistaan.
Kun eivät osaa puolustaa näkemystään Jumalan sanalla, niin joko ryhdytään
haukkumaan tai sitten poistatetaan kirjoituksia.
Sillä tavalla ei tarvitse vaivata omia aivonystyröitään.
- nystyrätpuuttuu
Taitaa olla melko sileetä niiden nystyröiden tilalla !
- teu.
"Saara"
olen pahillani ,minulta vietiin myös ketju ja. aiemmin oli viety . suuri n.220 viestinen
Kate ketju , kovin ymmärtämätötä toimintraa ylläpidolta , koska heillä ei ole
mitaan ymmärrystä siitä , miksi täällä pitää voida keskustella myös kasteeta .
eli kaikista niistä asioista joita olemme täällä kirjoittaneet . minusta tuntuu että
He vain luulevat ,eikä tiedä mistään mitään , kun täällä keskustellaan uskosta
ei kai kukaan törppö luule menevänsä välillä kaste pastaan :ei hyvää päivää
niin kuin sanoin kaiken lainen valvonta hakoteillä .. - Saara,
teu. kirjoitti:
"Saara"
olen pahillani ,minulta vietiin myös ketju ja. aiemmin oli viety . suuri n.220 viestinen
Kate ketju , kovin ymmärtämätötä toimintraa ylläpidolta , koska heillä ei ole
mitaan ymmärrystä siitä , miksi täällä pitää voida keskustella myös kasteeta .
eli kaikista niistä asioista joita olemme täällä kirjoittaneet . minusta tuntuu että
He vain luulevat ,eikä tiedä mistään mitään , kun täällä keskustellaan uskosta
ei kai kukaan törppö luule menevänsä välillä kaste pastaan :ei hyvää päivää
niin kuin sanoin kaiken lainen valvonta hakoteillä ..Voi, harmi, ai sinultakin niin pitkä ketju poistettu. Ei se ylläpito poista jos ei joku tee ilmoitusta. Kumma on kun kasteesta ei saisi puhua, onhan se kristinuskoon kuuluva asia ja siten yhtä tärkeä käsiteltävä kuin muutkin asiat raamatussa.
Se on tuo ulosheittäjä se joka kehuu poistattaneensa ne. Kipuilee kun ei saa huomiota. Kun tutkis itse sitä raamattuaan ja joskus yllättäs jollain uudella ajatuksella, mutta ei, pitää vain toisia haukkua. Jo me ei kirjoiteta kuka sitten? Silloin on palstalla hiljaista.
- vl-mies
Siinähän sanotaan että ensin pitäisi tehdä parannus ja sen jälkeen vasta ottaa vastaan kaste. Kasteesta saa vahvistusta sitten uskossa säilymiseen ja anteeksi uskomiseen.
Mitä on parannus? Voiko ihminen parantaa itsensä hengellisesti? Ei voi itse parantaa itseään hengellisesti.
Vain Pyhä Henki voi parantaa ihmisen ainoastaan sellaisen ihmisen saarnaaman Jumalan valtakunnan evankeliumin kautta, jonka sydämessä Pyhä Henki asuu.
Mikä on evankeliumi? Synninpäästö on varsinainen evankeliumi. Synninpäästö on evankeliumin ydin. Synninpäästö on pätevä vain silloin kun sen julistajalla on Pyhä Henki. Evankeliumin kokonaisuuteen kuuluvat myös armo ja totuus. Mutta varsinaisesti evankeliumi on juuri synninpäästö jonka julistajalla on Pyhä Henki.
Synninpäästön oikeutus perustuu Herran Jeesuksen Kristuksen sovintotyöhön ja ylösnousemukseen, ja oikeat uskovaiset julistavat sitä Herran Jeesuksen käskyläisinä joten he julistavat sen Herran Jeesuksen nimeen vedoten.
Ap. t. 4:12
Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
Joh. 20:
21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
1. Moos. 4:26
Ja Set myös siitti pojan, ja kutsui hänen Enos. Silloin ruvettiin saarnaamaan Herran nimestä.
1. Moos. 12:8
Sitte siirsi hän itsensä edemmä vuoren tykö, BetElistä itään päin, ja pani siihen majansa, niin että BetEl oli lännen puolella ja Ai idän puolella, ja rakensi siinä alttarin Herralle, ja saarnasi Herran nimestä.
1. Moos. 13:4
Juuri siihen paikkaan, johon hän ennen alttarin oli rakentanut; ja Abram saarnasi siinä Herran nimestä.
1. Moos. 21:33
Ja Abraham istutti puita BerSabassa; ja saarnasi siinä Herran ijankaikkisen Jumalan nimestä.
1. Moos. 26:25
Ja hän rakensi siinä alttarin, ja saarnasi Herran nimestä, ja teki siihen majansa: ja hänen palveliansa kaivoivat siihen kaivon.
1. Moos. 3:
14 Ja Herra Jumala sanoi kärmeelle: ettäs tämän teit, kirottu ole sinä kaikesta karjasta, ja kaikista eläimistä maalla: sinun pitää käymän vatsallas, ja syömän maata kaiken elinaikas.
15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille, ja sinun siemenes ja hänen siemenensä välille; sen pitää rikki polkemaan sinun pääs, ja sinä olet pistävä häntä kantapäähän.
2. Kor. 4:3
Jos nyt meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niille peitetty, jotka kadotetaan,
1. Joh. 4:6
Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen.- Saara,
http://www.vartija-lehti.fi/wp-content/uploads/2013/05/vartija-lestadiolaisuus-tienhaarassa.pdf
Luin tuossa just teidän puolen kirjoittajien ajatuksia. Hyvin paljon muistuttavat esikoisia. Kaanaan kielellä vain eri tavalla joitakin sanottu, mutta ajatukset samoja.
Tuo kirjoitus teillä varmaan nostanut vastustusta? Miten itse ajattelet tuosta linkistä? - ethän ole tosissasi?
"ainoastaan sellaisen ihmisen saarnaaman Jumalan valtakunnan evankeliumin kautta, jonka sydämessä Pyhä Henki asuu."
"Synninpäästö on pätevä vain silloin kun sen julistajalla on Pyhä Henki."
Onhan se hyvä että täällä on huumoriakin. Minä ainakin pärskähdin - Saara,
Miten kukaan jolla ei ole Pyhää Henkeä erottaisikaan mikä on syntiä ja mikä ei? Synninpäästö on evankeliumi ja pidättäminen on laki. Kyllä täälläkin niitä löytyy joille pitää vielä lakia saarnata, ei voi evankeliumia julistaa, kun ovat kannat kohti Jumalaa.
Se Jumalan valtakunta ei vain rajoitu VL uskoviin vaan on maailmanlaajuinen ja siihen kuuluu kaikista kristillisistä yhteisöistä ihmisiä ja myös niiden ulkopuolelta. - siitospöllyä
ethän ole tosissasi? kirjoitti:
"ainoastaan sellaisen ihmisen saarnaaman Jumalan valtakunnan evankeliumin kautta, jonka sydämessä Pyhä Henki asuu."
"Synninpäästö on pätevä vain silloin kun sen julistajalla on Pyhä Henki."
Onhan se hyvä että täällä on huumoriakin. Minä ainakin pärskähdinTaisit pärsköähtää vähän väärässä kohtaa, nimittäin se kertoo että et ymmärrä asiasta mitään !
Mikä siis olisikaan pärskähdyksesi todellisuus !?
siitepölyallergia olisi ehkä pätevä selitys. - vl-mies
Saara, kirjoitti:
http://www.vartija-lehti.fi/wp-content/uploads/2013/05/vartija-lestadiolaisuus-tienhaarassa.pdf
Luin tuossa just teidän puolen kirjoittajien ajatuksia. Hyvin paljon muistuttavat esikoisia. Kaanaan kielellä vain eri tavalla joitakin sanottu, mutta ajatukset samoja.
Tuo kirjoitus teillä varmaan nostanut vastustusta? Miten itse ajattelet tuosta linkistä?Siinä e-kirjassa on yhden oikean uskovaisen kirjoitus, nimittäin Korteniemen Joonan.
Muut kirjaan kirjoittaneista ovat ns remonttilaisia, eli kuuluvat vl-liikkeen liberaalisiipeen. Remonttilaisten kirjoitukset ovat suurimmaksi osaksi puppua, ja niistä löytyy vain joitakin yksittäisiä oikeaoppisia kohtia. - vl-mies
Saara, kirjoitti:
Miten kukaan jolla ei ole Pyhää Henkeä erottaisikaan mikä on syntiä ja mikä ei? Synninpäästö on evankeliumi ja pidättäminen on laki. Kyllä täälläkin niitä löytyy joille pitää vielä lakia saarnata, ei voi evankeliumia julistaa, kun ovat kannat kohti Jumalaa.
Se Jumalan valtakunta ei vain rajoitu VL uskoviin vaan on maailmanlaajuinen ja siihen kuuluu kaikista kristillisistä yhteisöistä ihmisiä ja myös niiden ulkopuolelta.Kristuksen ulkonainen seurakunta on tänä päivänä vanhoillislestadiolaisuus. Kristuksen näkymätön valtakunta on siinä sisäisesti. Lisäksi Kristuksen näkymättömään valtakuntaan kuuluvat myös kaikki ne jotka ovat tähän hetkeen asti säilyneet elävässä uskossa ilman Jumalan valtakunnan ulkonaista seurakuntayhteyttä (=lapset (noin alle 12 vuotiaat(?)) ja lasten kaltaiset(=riittävän syvästi kehitysvammaiset)).
Kaikki muut ulkonaiset seurakunnat ovat Saatanan joukkoa.
Kaikki ihmiset ovat Herran Jeesuksen lampaita, mutta niistä pelastuvat vain ne jotka pysyvät Herran Jeesuksen näkymättömässä "lammashuoneessa" (=valtakunnassa) hedelmöityksestään lähtien aina luonnolliseen kuolemaansa tai maailmanloppuun asti, tai tulevat sinne Jeesuksen "saattamina" pois Saatanan joukosta Jeesuksen "lammashuoneeseen" (=valtakuntaan) ja sitten pysyvät siellä luonnolliseen kuolemaansa asti tai maailmanloppuun asti. Loput Herran Jeesuksen lampaista joutuvat valitettavasti "suden" (=helvetin) suuhun.
Joh. 10:
1 "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
2 Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
3 Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
4 Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
5 Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."
6 Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.
7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
12 Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
13 Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
15 niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen. - vl-mies
vl-mies kirjoitti:
Kristuksen ulkonainen seurakunta on tänä päivänä vanhoillislestadiolaisuus. Kristuksen näkymätön valtakunta on siinä sisäisesti. Lisäksi Kristuksen näkymättömään valtakuntaan kuuluvat myös kaikki ne jotka ovat tähän hetkeen asti säilyneet elävässä uskossa ilman Jumalan valtakunnan ulkonaista seurakuntayhteyttä (=lapset (noin alle 12 vuotiaat(?)) ja lasten kaltaiset(=riittävän syvästi kehitysvammaiset)).
Kaikki ihmiset ovat Herran Jeesuksen lampaita, mutta niistä pelastuvat vain ne jotka pysyvät Herran Jeesuksen näkymättömässä "lammashuoneessa" (=valtakunnassa) hedelmöityksestään lähtien aina luonnolliseen kuolemaansa tai maailmanloppuun asti, tai tulevat sinne Jeesuksen "saattamina" pois Saatanan joukosta Jeesuksen "lammashuoneeseen" (=valtakuntaan) ja sitten pysyvät siellä luonnolliseen kuolemaansa asti tai maailmanloppuun asti. Loput Herran Jeesuksen lampaista joutuvat valitettavasti "suden" (=helvetin) suuhun.
Joh. 10:
1 "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
3 Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
4 Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
5 Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."
6 Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.
7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
12 Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
15 niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.Tuossa lainaamassani Raamatunkäännöksessä (1930-luvun käännös) asia sanottiin hyvin epäselvästi koska sen käännöksen laatijat ovat tahallaan halunneet sotia vanhoillislestadiolaista seurakuntaoppia vastaan kääntämällä sen väärin jakeen 16 osalta.
Jae 16 on paljon selvempänä 1776-vuoden käännöksessä:
"16 Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen." - Jeesus on ovi
vl-mies kirjoitti:
Kristuksen ulkonainen seurakunta on tänä päivänä vanhoillislestadiolaisuus. Kristuksen näkymätön valtakunta on siinä sisäisesti. Lisäksi Kristuksen näkymättömään valtakuntaan kuuluvat myös kaikki ne jotka ovat tähän hetkeen asti säilyneet elävässä uskossa ilman Jumalan valtakunnan ulkonaista seurakuntayhteyttä (=lapset (noin alle 12 vuotiaat(?)) ja lasten kaltaiset(=riittävän syvästi kehitysvammaiset)).
Joh. 10:
16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.Vl mies kirjoittelee ovesta mutta ei vielä tiedä itse ovesta mitään. Jeesus on Herra Hallelujaa.
Joh. 10:1-9
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen. Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."
Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.
***) Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
***) Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
Mitä varas sanoo: Älä usko Jeesukseen, tule meille meidän kauttamme sinä pelastut. Vanhoillislestadiolaiset ovat, ihania poikkeuksia lukuunottamatta varkaita, he yrittävät valheidensa avulla riistää Kristuksen pois hänen omiltaan:
Matt. 24:23-25 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
Matt. 24:26 Sentähden, jos teille sanotaan:
'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne,
tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
Jeesus on Jumalan Sana. Kaikkialla missä Raamattua luetaan ja ennen kaikkea omakohtaisesti uskotaan Jumalan sanaan, niin siellä on Jeesus. Jeesus ei ole mikään liikkeen tai henkilön yksityisomaisuutta.
- naulanreikä
voi miesparka sinua ja oppiasi !
Varmaankin Jumalalta on unohtunut koko muu maailma niin on keskittynyt avainten luovuttamiseen vl-joukolle !
miten olet voinut säilyä noin kapeana vai sanonko yksinkertaisena?- Orjat ressukat
naulanreiälle: Kyllä siinä säilyy, kun hel'vetin tulen avulla pelottelemalla pakotetaan ihmisparka vl-orjaksi.
SE on suuri ilo ja valtava helpotus kun lestadiolaisena tulee tuntemaan Jeesuksen henkilökohtaisena vapahtajanaan. Orjuus päättyy JUmalan lasten ilo ja vapaus alkaa.
Murina päättyy Jeesuksen ylistäminen alkaa. Totinen naama muuttuu iloiseksi, kasvot alkavat heijastamaan lähimmäisille sitä kirkkautta joka loistaa Kristuksen kasvoista.
Hallelujaa kiitos Jeesus.
- ikävä kuulla vl
"Kristuksen ulkonainen seurakunta on tänä päivänä vanhoillislestadiolaisuus."
Ei ole!
vl-mies Miksi edelleen uskot liikkeessäsi kehitettyihin valheisiin?
Hankippa Raamattu ja ala tutustumaan sen sisältöön, niin huomaat että Kristuksen seurakunnalla ja vanhoillislestadiolaisuudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Kristuksen seurakunta on aina siellä missä koko autuuden toivo on laitettuna yksin Kristukseen. VCanhoillislestadiolaisuudessa kuten valitettavasti monessa muussakin lestadiolaisuuden haarassa Jeesus on vain ontuvan kävelysuvana, vaikka hänen pitäisi olla:
- Syntisen koko pyhyys
- saastaisen koko puhtaus
- väärän koko vanhurskaus
Jumalalle ei minkään niminen -laisuus tai -laisuudessa ansaittu vanhurskaus riitä.
Vain Kristuksen vanhurskaudella puetut pelastuvat. Väärä seurakuntaoppi voi pahimmillaan hukuttaa ihmisen kadotukseen, silloin kun hän luottaa ihmisiin tuntematta ja kohtaamatta Jeesusta henkilökohtaisena vapahtajanaan.
Ketjusta on poistettu 42 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3925391Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html3633017- 762651
- 1022339
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4942005MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/411709Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2351506Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281479Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh2861454"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko351433