Putki- vai mallintavavahvari?

Viper

Olen nyt soittanut n.4 vuotta ja uusi vahvistin pitäisi ostaa. Vahvistimen pitäisi olla myös riittävän tehoinen keikoille. Olen nyt hieman katsellut markkinoita ja silmään on pistänyt erilaisia mielipiteitä putki ja mallintavista vahvareista. Eli voisiko joku ihan puolueettomasti selittää erot ja mihin soveltuu parhaiten? Mitä mieltä esim. mallintavasta Line6 Spider 212 tai putki Laney TF200?

11

1727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kitaristi

Ensinnäkin toi Laney tf200 ei oo putkivahvistin. Juu tiedän että siellä on yks etuasteputki, mutta se ei vaikuta soundiin mitenkään. Vähän tulee erailaiset säröt. Pääteputket tekee vahvistimesta putkivahvistimen. Se yks etuasteputki on lähinnä mainoskikka. Sitten toine juttu. Toi Spideri on paskin mallintava mitä löytyy. Soundit on ihan hirveät. Rupee pieremään ku pistää isolle ja menee muutenki ihan puuroks. Kannattaa harkita jotai laneyn lc15r putkikomboa tai peavey classic 30. Ne on putkivahvitimia. Jos mallintavaa haluut niin toi Line6 flextone olis paljon parempi vaihtoehto ku toi spideri.

• Viper

Tuo Flextonen hinta näyttäisi kyllä lähenevän jo tuhatta euroa, eikä mene budjettiin. Mutta tuo spideri sulkeutuu vaihtoehdoista, jos ei saa selvää ääntä kovilla voimakkuuksilla. Sitten tuota "Pääteputket tekee vahvistimesta putkivahvistimen." voisi vähän selventää koska en ole paljon vahvistin maailman tutustunut. Ne mallinnukset olis kyllä aika kivoja varmaan, kun kappaleisiinkin varmaan sopisi. En kyllä sitten tiedä. Pitäisi kai käydä niitä kaupoissa testaamassa. Mutta en viitsisi vain mennä sinne kauppaan ihan noobbina.

• Blues man
        Viper kirjoitti:

Tuo Flextonen hinta näyttäisi kyllä lähenevän jo tuhatta euroa, eikä mene budjettiin. Mutta tuo spideri sulkeutuu vaihtoehdoista, jos ei saa selvää ääntä kovilla voimakkuuksilla. Sitten tuota "Pääteputket tekee vahvistimesta putkivahvistimen." voisi vähän selventää koska en ole paljon vahvistin maailman tutustunut. Ne mallinnukset olis kyllä aika kivoja varmaan, kun kappaleisiinkin varmaan sopisi. En kyllä sitten tiedä. Pitäisi kai käydä niitä kaupoissa testaamassa. Mutta en viitsisi vain mennä sinne kauppaan ihan noobbina.

Putkinuppi 50-100 riittää, koppi 4x12 tuumaa riittää ja laita väliin ainakin johto jos et halua muita värkkejä siihen sotkemaan.
        ps.kallistahan se on, mutta hyvästä pitää maksaa.

• Viper
        Blues man kirjoitti:

Putkinuppi 50-100 riittää, koppi 4x12 tuumaa riittää ja laita väliin ainakin johto jos et halua muita värkkejä siihen sotkemaan.
        ps.kallistahan se on, mutta hyvästä pitää maksaa.

Mitä hyötyä siitä saa että on nuppi ja kaappi erikseen, eikä combona?

• Kitaristi
        Viper kirjoitti:

Mitä hyötyä siitä saa että on nuppi ja kaappi erikseen, eikä combona?

No siis vahvistin pelkkänä nuppina on monesti paljon tehokkaampi ja monipuolisempi. Kaappi kuullostaa paljon paremmalta kun on hyvä boksi ympärillä ja äänenpainetta tulee enemmän.
        Noista putkista. Elikkä putkivavhstimessa on etu- ja pääteasteputket. Pääteputket tekevät sen soundin. Yhdellä etuasteputkella vahvistimessa ei tee mitään. Se kasvattaa ja muuttaa hieman säröä. Tossa TF:ässä on yks etuasteputki ja se on vaan särökanavilla. Cleaneillä siitä ei oo mitään hyötyä. Kannattaa kattoo noi mitkä ehdotin.

• Viper
        Kitaristi kirjoitti:

No siis vahvistin pelkkänä nuppina on monesti paljon tehokkaampi ja monipuolisempi. Kaappi kuullostaa paljon paremmalta kun on hyvä boksi ympärillä ja äänenpainetta tulee enemmän.
        Noista putkista. Elikkä putkivavhstimessa on etu- ja pääteasteputket. Pääteputket tekevät sen soundin. Yhdellä etuasteputkella vahvistimessa ei tee mitään. Se kasvattaa ja muuttaa hieman säröä. Tossa TF:ässä on yks etuasteputki ja se on vaan särökanavilla. Cleaneillä siitä ei oo mitään hyötyä. Kannattaa kattoo noi mitkä ehdotin.

Kiitos selvennyksestä! En sitten tiedä näytääkö noissa kuvissa vaan, mutta mielestäni nuo Peavey classic 30 ja laney lc15r näyttävät kovin pieniltä. Että pärjääkö niillä keikoilla? Mikäs se laney tf sitten on jos ei ole mallintava eikä putki? Nuppi ja kaappi tietysti olisi hyvin mukava, mutta rahaa ei semmoiseen taida löytyä.. Mutta jos hyvää mallintavaa ei saa 600, niin sen kyllä voisi pois sulkea. Että putkivahvaria vaan peliin. Mutta onko se niin että jos on putki ja sitten semmonen pedaali jossa on monia toimintoja, niin vastaako se vähän mallintavaa? Mitä eroja sitten on?

• Kitaristi
        Viper kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä! En sitten tiedä näytääkö noissa kuvissa vaan, mutta mielestäni nuo Peavey classic 30 ja laney lc15r näyttävät kovin pieniltä. Että pärjääkö niillä keikoilla? Mikäs se laney tf sitten on jos ei ole mallintava eikä putki? Nuppi ja kaappi tietysti olisi hyvin mukava, mutta rahaa ei semmoiseen taida löytyä.. Mutta jos hyvää mallintavaa ei saa 600, niin sen kyllä voisi pois sulkea. Että putkivahvaria vaan peliin. Mutta onko se niin että jos on putki ja sitten semmonen pedaali jossa on monia toimintoja, niin vastaako se vähän mallintavaa? Mitä eroja sitten on?

Jeees. Mistäköhän sitä alottaa. Putkivahvitimissa on tehot vähän eri luokkaa. 30w putkikoneesta saadaan varmasti enemmän ääntä kuin tosta tf:stä
        30-50w pärjää täydellisesti. Transitorivahvstimessa (puhun siitä myöhemmin)
        tehoa olis olla hyvä se 100w
        Se Laneyn tf on transistorivahvistin. Sillä soittelee yleensä aloittelijat tai mikseivät ammatilaisetkin. Putkivavhstimessa on se soundi paaaaaaaaaaaljon parempi ku noissa trankuissa(transistorivavhistimissa)
        Sitä on hankala kuvailla. Sanotaan nyt kuitenki, että yli 90 prosenttia ammattilaisista käyttää putkivahvistinta. Semmosta mallintavaa ei olla vielä keksitty jossa olis samanlainen soundi kun putkivahvistimissa. Kyllä niissä pedaaliefekteissä on aina eronsa kun vertaa noihin vahvistimen omiin. Mallintava sopii sellasille jotka tykkää soittaa jotain ihme nykyaikasia teknomusiikkiakin. Putkivahvarilla menee hevi,rock,blues,jazz,pop,iskelmä... MAllintava jäljittelee eri vahvistimien soundeja, mutta ne ei oo koskaan alkuperäsen kuulosia. Mallintavassa on se hyvä puloi että on efektejä joka lähtöön. Toivottavasti tää autto vähän.

• YJM
        Kitaristi kirjoitti:

Jeees. Mistäköhän sitä alottaa. Putkivahvitimissa on tehot vähän eri luokkaa. 30w putkikoneesta saadaan varmasti enemmän ääntä kuin tosta tf:stä
        30-50w pärjää täydellisesti. Transitorivahvstimessa (puhun siitä myöhemmin)
        tehoa olis olla hyvä se 100w
        Se Laneyn tf on transistorivahvistin. Sillä soittelee yleensä aloittelijat tai mikseivät ammatilaisetkin. Putkivavhstimessa on se soundi paaaaaaaaaaaljon parempi ku noissa trankuissa(transistorivavhistimissa)
        Sitä on hankala kuvailla. Sanotaan nyt kuitenki, että yli 90 prosenttia ammattilaisista käyttää putkivahvistinta. Semmosta mallintavaa ei olla vielä keksitty jossa olis samanlainen soundi kun putkivahvistimissa. Kyllä niissä pedaaliefekteissä on aina eronsa kun vertaa noihin vahvistimen omiin. Mallintava sopii sellasille jotka tykkää soittaa jotain ihme nykyaikasia teknomusiikkiakin. Putkivahvarilla menee hevi,rock,blues,jazz,pop,iskelmä... MAllintava jäljittelee eri vahvistimien soundeja, mutta ne ei oo koskaan alkuperäsen kuulosia. Mallintavassa on se hyvä puloi että on efektejä joka lähtöön. Toivottavasti tää autto vähän.

Itse ostaisin putkipelin koska tiedän että en
        aio soittaa muuta kuin heviä.Jos taasen soittelisin
        esmes poppia yms niin sitten ostaisin mallintavan.
        Mutta heviin,bluesiin yms en mitään mallintavaa
        halua,kyllä asia on niin että kun kerran pääsee
        soittamaan kunnon putkivermettä,saa sellaisen
        addiktion mistä ei pääse eroon;).

• pappa
        YJM kirjoitti:

Itse ostaisin putkipelin koska tiedän että en
        aio soittaa muuta kuin heviä.Jos taasen soittelisin
        esmes poppia yms niin sitten ostaisin mallintavan.
        Mutta heviin,bluesiin yms en mitään mallintavaa
        halua,kyllä asia on niin että kun kerran pääsee
        soittamaan kunnon putkivermettä,saa sellaisen
        addiktion mistä ei pääse eroon;).

Tämä menee kyllä yli kustannusarvion mutta kun tätä saattaa lukea joku sellainenkin joka jolla raha on vähän väljemmässä ja joka haluaa kunnon pelin niin ajattelin tuoda oman kokemukseni esiin. Soittokokemusta on kohta neljä vuosikymmentä, soitan lähinnä tanssimusiikkia, rock’n’rollia (raskastakin), jazzia ja nykyään taas myös kuuskytlukua eli rautalankaa ja viimeiset kymmenen vuotta olen joka lähtöön pärjännyt Mesa Boogie Mark IV-combolla eikä minun tarvitse enää miettiä kitaravahvistimen vaihtamista.

Boogie on täysputkipeli, siinä on kolme kanavaa omilla säädöillä (paitsi keskiääni- ja bassosäätö on R1- ja R2-kanavilla yhteinen), R1-kanava on puhdas, paitsi gaini täysillä siihen tulee pehmeä särönpoikanen, R2-kanavalla on säröä sitten vähän enempi ja metalliliiton hyväksymältä Lead-kanavalta löytyy sitten tarvittaessa sitä eläintä. Vahvistin on parikymmentä vuotta vanha konstruktio ja TOIMII. Tehot ovat riittäneet markettien parkkipaikoilla ilman mikitystä PA:han (rajoillahan se kyllä on) ja pienempiä paikkoja varten neljästä pääteputkesta voi kaksi kytkeä pois jolloin hyvän soundin löytää pienemmilläkin tehoilla. Efektipedaaleja on muutama, ilman 60’s-hommia pari jäisi heti pois. Kyllä hyvin soundaavalla vahvistimella on ilo soittaa ilman mitään munuaisia. Painaahan se mutta nouseepa kunto kun roudaa.

Näitä mallinnuksista minä en jaksa innostua, kyllä aito on aina aito ja mallintaminenhan on itse asiassa matkimista. Miksi matkia mitään jos voi tehdä niin kuin itse haluaa.

• Viper
        pappa kirjoitti:

Tämä menee kyllä yli kustannusarvion mutta kun tätä saattaa lukea joku sellainenkin joka jolla raha on vähän väljemmässä ja joka haluaa kunnon pelin niin ajattelin tuoda oman kokemukseni esiin. Soittokokemusta on kohta neljä vuosikymmentä, soitan lähinnä tanssimusiikkia, rock’n’rollia (raskastakin), jazzia ja nykyään taas myös kuuskytlukua eli rautalankaa ja viimeiset kymmenen vuotta olen joka lähtöön pärjännyt Mesa Boogie Mark IV-combolla eikä minun tarvitse enää miettiä kitaravahvistimen vaihtamista.

Boogie on täysputkipeli, siinä on kolme kanavaa omilla säädöillä (paitsi keskiääni- ja bassosäätö on R1- ja R2-kanavilla yhteinen), R1-kanava on puhdas, paitsi gaini täysillä siihen tulee pehmeä särönpoikanen, R2-kanavalla on säröä sitten vähän enempi ja metalliliiton hyväksymältä Lead-kanavalta löytyy sitten tarvittaessa sitä eläintä. Vahvistin on parikymmentä vuotta vanha konstruktio ja TOIMII. Tehot ovat riittäneet markettien parkkipaikoilla ilman mikitystä PA:han (rajoillahan se kyllä on) ja pienempiä paikkoja varten neljästä pääteputkesta voi kaksi kytkeä pois jolloin hyvän soundin löytää pienemmilläkin tehoilla. Efektipedaaleja on muutama, ilman 60’s-hommia pari jäisi heti pois. Kyllä hyvin soundaavalla vahvistimella on ilo soittaa ilman mitään munuaisia. Painaahan se mutta nouseepa kunto kun roudaa.

Näitä mallinnuksista minä en jaksa innostua, kyllä aito on aina aito ja mallintaminenhan on itse asiassa matkimista. Miksi matkia mitään jos voi tehdä niin kuin itse haluaa.

Kiitos kun jaksoitte minua valaista tässä asiassa. Olen nyt tarkkaillut vähän tilannetta, ja lopulta olen päätynyt putkivahvistimeen.
        Merkistä ja mallista en ole vielä ihan varma, mutta ainakin Peavey Classic 30 on saanut paljon kehuja.

• AvoinC
        Viper kirjoitti:

Kiitos kun jaksoitte minua valaista tässä asiassa. Olen nyt tarkkaillut vähän tilannetta, ja lopulta olen päätynyt putkivahvistimeen.
        Merkistä ja mallista en ole vielä ihan varma, mutta ainakin Peavey Classic 30 on saanut paljon kehuja.

Vähäsen ihmetyttää, että mallintavia noin kovasti haukutaan.. Nykyiset mallintavat ovat varsin kunnollisia vehkeitä. Joku tässä keskustelussa muistaakseni sanoi, että saundi menee puuroksi kovilla voluumeilla.. Paskat. Vaikka en ole mikään mestari koskien vahvistimia, tiedän silti kokemuksesta, että esim. omasta Spider II head/cab vehkeestä löytyy potkua ja erottelevuutta.. Kun soittaa lujaa ja säröllä, vahvistin ja kaappi jaksavat kyllä erotella kielet ja taajuudet aivan mainiosti! 2x75 wattia stereona on aika mukava paketti, ja efektit, jotka ovat suunniteltu sterolle, soivat erittäin kauniisti.. Voimaa löytyy aivan riittämiin (itseasiassa vähän on turhankin paljon voimaa). Kaapista löytyy 4x12" elementit, jotka ovat siis suunniteltu Line6 Spider II:lle. Saihan siitä vähän maksaa, mutta ei läheskään yhtä paljoa kuin vastaavan voimmakkaista putkivehkeistä. Minulla ei ole putkivahvareita vastaan mitään pahaa, päinvastoin myös omasta mielestäni ne ovat aatelistoa, mutta mallintavista löytyy varsinkin vielä kehitysvaiheessa oleville kitaristeille loistavia styrkkareita. Jos olisin ollut hieman rikkaampi silloin, kun ostin Line6, olisin kyllä hommanut sen sijasta Peavey 5150:n ja siihen jonkun rouhean kaapin.. Putkivehje hevikäyttöön!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe