Mitä ehdotatte? Reilu 1000€ budjetti, kenties jopa 1500€, mutta mieluummin alle sen. Oon katellut esim. Citroen Xsara 1.6.i 16v SX vm. 2000, ajettu 234tkm ja hinta varmaan 900-1000€, ehkä 800€ kehtaa vielä pyytää. Ehdotuksia ym. kiitos...!!
Ensimmäinen auto - budjetti 1000€
26
2338
Vastaukset
- Merkistä puhumatta
Tuossa hintaluokassa jotain ongelmia saattaa tulla milloin tahansa. Jos käytettävissäsi on rahaa vain 1500, osta puolella hinnalla auto ja varaa loput remonttiin. On ikävä omistaa rikkinäinen auto, jota ei ole varaa laittaa ajokuntoon. Tässä suhteessa ajatuksesi 800 euron ostohinnasta kuulostaa varsin järkevältä.
- Tarkkana!
"Mitä ehdotatte?"
Tuolla budjetilla (n.1000€) osta merkistä piittaamatta auto, joka on mahdollisimman "juuri katsastettu" ja tarkasta huoltohistoriasta jakopään huolto, auton papereista mahdolliset katsastuksen korjauskehoitukset sekä vielä molemmat rengassarjat.
Jos auto on "juuri katsastettu", se ainakin pääpiirteittäin on tieliikennekelpoinen, insinöörin tarkastamana turvallinen ja ehjä.
Jakopäänhuolto on yksi kalleimpia huoltoja, joten sen seuraava ajankohta on oleellista erityisesti halvassa autossa ja kun pienellä budjetilla ollaan ostoksilla.
Samoin renkaat ovat kulutustavaraa ja nekin halpahintaluokassa ovat suhteellisesti kalliita auton hintaan nähden.
Parhaimmillaan saat hankittua (autoliikkeestä) vuodeksi eteenpäin ajokelpoiseksi hyväksytyn auton, jossa jakopäänhuoltokin tehty (tai ei ainakaanheti ajankohtainen) ,renkaat käyttökelpoiset pariksikin vuodeksi ja isompia remontteja ei heti tule.
Pahimmillaan ostat (yksityiseksi tekeytyvältä jobbarilta) kepulikonstein katsastetun ruoskan, jossa vaarallisiakin vikoja "korjattu" peittelemällä, renkaat sakkorajoilla tai ihan loppu, huoltokirjatkin "kadonneet" ja mistään huolloista ei hajuakaan. Vain mittarilukema on houkuttelevan alhainen hintaan nähden ja auto on kiillotettu tai myydään vesisateisena päivänä ABC:n takapihoilta...
Tällaisen ostoksen tehtyäsi voit olla varma, että auto lahoaa käsiin ennen Juhannusta ja olet tonnin köyhempi, ilman autoa.- ajan aina tonnin autolla
Viimeksi reilu vuosi sitten ostin pösö 306 turbo dieselin ja olen ajanut sillä nyt yli 40tkm ilman remonttia.
- autoliikkeellinenkin
ajan aina tonnin autolla kirjoitti:
Viimeksi reilu vuosi sitten ostin pösö 306 turbo dieselin ja olen ajanut sillä nyt yli 40tkm ilman remonttia.
Kyllä. Tonnilla voi saada hyvällä tuurilla täysin toimivan auton, jopa vuosiksi.
Itse olen myynyt 5-vuotta sitten reilustikin alle tonnilla Nissanin, jonka omistaja vieläkin muistaa mainita, miten on 700000km ajettu Nisukka vieläkin liikenteessä ja laimalle ei ole tehty kuin muutama hitsauspaikka ja pari palloniveltä... - Oikeat syyt pelkoon
Jakopäähuollon kalleus riippuu vahvasti autosta. Omassani hihnan vaihto maksaa töineen noin 200 euroa neljän vuoden välein. Minusta tämä ei ole läheskään riittävän kallis olemaan "yksi kalleimpia huoltoja". Hihnan katkeamisesta johtuva moottoriremontti on, joten on aiheellista vaihtaa hihna uuteen pian oston jälkeen.
Asia tietenkin riippuu merkistä, mutta jakopäätä on turha miettiä sen suuremmin. Jos vaihto on kallis operaatio, jätetään sen merkkinen auto ostamatta. On enemmän aihetta huolestua todella kalliiden osien kuten korin ja vaihteiston kunnosta. Ruosteen perässä juokseminen on toivotonta puuhaa. - autoliikkeellinenkin
Oikeat syyt pelkoon kirjoitti:
Jakopäähuollon kalleus riippuu vahvasti autosta. Omassani hihnan vaihto maksaa töineen noin 200 euroa neljän vuoden välein. Minusta tämä ei ole läheskään riittävän kallis olemaan "yksi kalleimpia huoltoja". Hihnan katkeamisesta johtuva moottoriremontti on, joten on aiheellista vaihtaa hihna uuteen pian oston jälkeen.
Asia tietenkin riippuu merkistä, mutta jakopäätä on turha miettiä sen suuremmin. Jos vaihto on kallis operaatio, jätetään sen merkkinen auto ostamatta. On enemmän aihetta huolestua todella kalliiden osien kuten korin ja vaihteiston kunnosta. Ruosteen perässä juokseminen on toivotonta puuhaa.Fiatissa vaihtoväli on 3-vuotta, ei 4-vuotta. (Villi arvaus merkistäsi...)
Ja lähes mihin tahansa autoon pelkät osat 200-300euroa, töitä tekee normaalikorjaamot 150-500euron kustannuksilla, merkistä ja korjaamon ahneudesta riippuen.
Eikä kovin harvinaista ole tonnin maksavat jakopäätkään, pahimpina tietenkin V6 Audit jne. "erikoisemmat", joiden hihnanvaihdoista autoliikkeenäkin (alennuksineen) joutuu pulittelemaan parituhattaeuroa...
Ja jos sinun autossasi vaihtoväli on 4-vuotta (Fiatissa tosiaan 3-vuotta) ja kustannus 200euroa (ilmeisesti itse työ tehden tai "ei kuittia pajalla"), niin monissa merkeissä sama huolto tehdään vain 10-vuoden välein, vaikkakin kustannus 300-500euroa.
Kumpi parempi?
Todennäköisesti tuollaiseen 5-10-vuoden välein vaihdettavaan jos juuri vaihdettu, ei tämän tonnin auton ostajan tarvitse sitä seuraavaa jakopäätä tehdä...
No, juupas-eipästelyt sikseen, tarkkana kannattaa olla ja auto tarkastaa huolella (ei tosin olettaakaan sen olevan miltään osiltaan uusi) ja tonnin autolla voi ajella vielä pitkäänkin!
Minäpäs avaan nyt putiikin ja suorittelen 3kpl tälle päivälle jo sovittuja kauppoja ja jos joku randomina vielä marssii ostoksille, niin myydään enemmänkin kuin kolme tänään!
(Kauhee taantuma... heh.)
- polle
Carina E, jakopää tietysti pitää olla tehtynä ja katsastettu. Toki joku ilmastoitu ranskis vois tulla kysymykseen myös mukavuussyistä - sitten pitää mielellään osata itse korjata ja googlata.
- AP----s
AP tässä, moro! Nettiautosta katoin hieman ja mietin, että ehkä sellainen pienehkö auto on hyvä ensikertalaiselle vai mitä tuumaatte? Esim. Ford Ka / Fiat Punto -autoja löytyy vähän ajettuna (140tkm korkeintaan) 1.3 moottorilla, mutta mallia 1997-2000. Fordit näyttää näppäriltä enkä nyt hirveän ulkonäkökeskeinen ole, joten kai ne passaa? Sellaisessa 500-1000€ hintaluokasta löytyy kaikenlasita, mutta kun liikennevakuutusten hintoja katsoin niin maksaa kuulemma 700-800€ tuollaisille autoille vakuutus per vuosi!? Jos auto maksaa korkeintaan 1000€ niin helvettiäkö 80% sen hinnasta maksan vuosittain vakuutukseen? Problemaattista
- autoliikkeellinenkin
AP----s kirjoitti:
AP tässä, moro! Nettiautosta katoin hieman ja mietin, että ehkä sellainen pienehkö auto on hyvä ensikertalaiselle vai mitä tuumaatte? Esim. Ford Ka / Fiat Punto -autoja löytyy vähän ajettuna (140tkm korkeintaan) 1.3 moottorilla, mutta mallia 1997-2000. Fordit näyttää näppäriltä enkä nyt hirveän ulkonäkökeskeinen ole, joten kai ne passaa? Sellaisessa 500-1000€ hintaluokasta löytyy kaikenlasita, mutta kun liikennevakuutusten hintoja katsoin niin maksaa kuulemma 700-800€ tuollaisille autoille vakuutus per vuosi!? Jos auto maksaa korkeintaan 1000€ niin helvettiäkö 80% sen hinnasta maksan vuosittain vakuutukseen? Problemaattista
"...mutta kun liikennevakuutusten hintoja katsoin niin maksaa kuulemma 700-800€ tuollaisille autoille vakuutus per vuosi!?"
Se on vaan niin, että auton omistaminen ja käyttö maksaa.
"Jos auto maksaa korkeintaan 1000€ niin helvettiäkö 80% sen hinnasta maksan vuosittain vakuutukseen? Problemaattista"
Jos tuo ahdistaa, osta toki 10000euron auto. Vakuutuksen hinta onkin enää 8%... ei lainkaan problemaattista, vaan kerrassaan niin ihanan suhteellista.
Ford Ka, Fiat Punto, Ford Fiesta, Opel Astra, Opel Corsa, Renault Megane, VW Polo, Nissan Micra, Citroen Xsara, Peugeot 106, 206, 306 ym. ovat varmaan vuosimalli/hinta edukkaimpia esimerkkejä.
Tonnilla-puolellatoista pitää noista jo löytyä jotakuinkin kohtuullisen kuntoinen, kohtuu tuoreesti katsastettu ja tieliikennekelpoinen ajoneuvo. - peukkueki
AP----s kirjoitti:
AP tässä, moro! Nettiautosta katoin hieman ja mietin, että ehkä sellainen pienehkö auto on hyvä ensikertalaiselle vai mitä tuumaatte? Esim. Ford Ka / Fiat Punto -autoja löytyy vähän ajettuna (140tkm korkeintaan) 1.3 moottorilla, mutta mallia 1997-2000. Fordit näyttää näppäriltä enkä nyt hirveän ulkonäkökeskeinen ole, joten kai ne passaa? Sellaisessa 500-1000€ hintaluokasta löytyy kaikenlasita, mutta kun liikennevakuutusten hintoja katsoin niin maksaa kuulemma 700-800€ tuollaisille autoille vakuutus per vuosi!? Jos auto maksaa korkeintaan 1000€ niin helvettiäkö 80% sen hinnasta maksan vuosittain vakuutukseen? Problemaattista
Katso aina muutamasta vakuutusyhtiöstä. Hinnat vaihtelee malleittain ja se halvin vakuutus on eri yhtiössä riippuen merkistä. Halpoja vakuutuksia saa pikkuautoihin tai toisaalta joihinkin 90-luvun Nissaneihin ja Saabissa 900 halpa myös. Olet oikeassa että vakuutus on myös kustannus ja sen saat halvemmalla jos löydät yhtiön joka tarjoaa alennuksen eka vuodelle. Halvin vakuutus lienee 350-400e nollabonuksella ja uuden auton todennäköisesti päälle tonnin. Bonusten kerääminen on kallista.
- Epigootti
AP----s kirjoitti:
AP tässä, moro! Nettiautosta katoin hieman ja mietin, että ehkä sellainen pienehkö auto on hyvä ensikertalaiselle vai mitä tuumaatte? Esim. Ford Ka / Fiat Punto -autoja löytyy vähän ajettuna (140tkm korkeintaan) 1.3 moottorilla, mutta mallia 1997-2000. Fordit näyttää näppäriltä enkä nyt hirveän ulkonäkökeskeinen ole, joten kai ne passaa? Sellaisessa 500-1000€ hintaluokasta löytyy kaikenlasita, mutta kun liikennevakuutusten hintoja katsoin niin maksaa kuulemma 700-800€ tuollaisille autoille vakuutus per vuosi!? Jos auto maksaa korkeintaan 1000€ niin helvettiäkö 80% sen hinnasta maksan vuosittain vakuutukseen? Problemaattista
Liikennevakuutuksesta ei korvatakaan sinun autosi vaan vastapuolen vahinkoja. Tonnin autolla saat aikaan aivan yhtä kalliita rysäyksiä kuin kalliimmallakin. Mutta kun jaksat ajaa kymmenkunta vuotta ilman kolaria, saat 70 % bonukset. Tyvestä puuhun noustaan.
Kysäisepä muuten piruuttasi, mitä maksaa täyskasko sille tonnin autolle. En kehota ottamaan. :)
- tarkkana
se vaan on niin että jos auton haluaa niin sen pitäminen on vasta kallista.
kiitos meidän viher-vasemmistolle.
äänestäkää vaan niitä niin kyllä omistaminen maksaa!
vihreät on hulluja haihattelioita ja kaiken liiottelioita, sitten kun on vielä valehtelevat sossut mukana ja kristilliset niin eipä paljon viinaa voi lohdutukses ottaa!
mikä h-vetti teitä älykääpiöitä vaivaa kun vielä noita vassuja äänestätte?
muuten ka-ssa et tiedä km-määristä mitään kun joka satku nollaantuu?
vain luotettava huoltokirja kertoo jotakin,toiseksi ne ruostuu niin että päällepäin ei huomaa kuin ammattilainen,mulla oli 40tkm ajettu ja lokasuojien alta läpmätä,tärkeää että ostaa mieluummin 1.2 kuin1.0!
samoin ka on aina vain 3ovinen eli aika käyttökelvoton arki ajoon?
punto on ihan ok 1,2litran koneella ja 5-ovinen. pitää olla myös huolettu , itellä ei ole koskaan ollu yli 200-tuhatta ajettua,hyvä löytyy noin 100-150tkm huollettu ja mielellään alle kolme käyttäjää.
pikkuautolla kun on enemmän merkitystä sillä kuinka monta omistajaa on ollut kuin kilometrit,
yleensä mitä enempi omistajia sitä huonommassa kunnossa.
molemmat on ajoltaan ehjinä hyviä autoja.- jyskri katainen
Niin kokoomus on vihervasemmistoa - jepjep.
- Osta järkevästi
Eikö olisi järkevää ostaa upea pikkupösö eurolla ja rahaa jäisi autoilun muihin kuluihin?
- BMW Club Vantaa
Osta BMW E30, E34 tai E36 korisena mielellään vielä kutoskoneella (2,8 litranen paras).
Jos etuvedon taas haluut niin Suzuki Alto tai Lada Samara.
Nelikkona Subaru Legacy. - llllllllll1
autoliikkeellisellekin
Missä Fiatin mallissa on hihnan vaihtoväli vain 3 v?
Eikä jakopään huolto niin kallista ole kuin luullaan- autoliikkeellinenkin
Puntossa.
Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että jakopäänhuolto on yksi kalleimmista yksittäisistä/pakollisista huolloista autoissa.
Minun mielestäni jakopäänhuollon osuus esim. kysyjän budjetilla n.tonnin autossa on oleellinen.
Keskimäärin kyseisen huollon teettää korjaamolla (merkistä ja mallista riippuen) 350-800euron hinnalla töineen ja osineen, eli tonnin autossa halvimmillaankin melko oleellinen kustannus. Eikö vaan?
Pahimmillaan aloittaja ostaa jonkun loppuun ajetun V6 audin jobbarilta ilman huoltokirjaa, teettää siihen jakopäänhuollon 2500eurolla niin morjens...
Kyllä minun suositukseni on, että erityisesti halvassa autossa oleellisia tarkastuksen kohteita ovat katsastusajankohta, huolloista eirityisesti jakopää... nämä kun on kunnossa, saattaa tonnin autollakin pärjätä vuoden pari suuremmitta murheitta.
- höhö
Jakopäänhuoltto voi maksaa esimerkiksi 19e, se riippuu täysin automallista.
- shitikka on.. hmm
En ehdottele mitään autoja sinulle vaan pohjaa vähän siihen
auton ostamiseen yleensä.
Varmaan aika sama mikä auto tuossa hintaluokassa mutta, mieti enemmin käyttötarkoitusta budjetin suhteen että kuinka kalliita
kilometrejä joudut ajamaan. Pieniauto pienet kulut jne.
Mutta sitten toinen seikka ja se tärkein, tuon hintaisia autoja kun joku myy,
niin miksi myy, ehkä siksi että se auto on liian huonossa kunnossa
jo ja siksi sitä myydään. Jonkun noita pitää aina korjata ja matka
taas jatkuu että varo että se korjaaminen ei osu sinun kohdalle.
Siksi, katsele autoja joissa on ihan tuore katsastus tai sitten
että auto katsastetaan ennen kaupantekoa mikä on paras vaihtoehto.
Silloin on jokin tae että auto on edes jossain kunnossa, pakokaasutesti
kertoo että kone syö öljyä liikaa, pyöräntuenta kunnossa ja pohja
ei ole ihan laho, valot ja muut toimii jne.
Näitä autoja ostetaan järkipohjalta eikä tunteella, sopii kyllä uudempienkin
autojen ostamiseen se järkipohjainen harkinta aika usein.
Fiilis ja cool meininki voi tulla kalliiksi.
Joku pieni autoliike/joppari ei tee sille autolle tasan mitään vaan
kun se sille myyjälle tulee niin se puunaa sen vaan ja laittaa riviin
ja hintalappuun kate kuntoon. "Osti tuollaisia merkkiliikkeen takapihalta
300 eurolla kpl ja myy sulle tonnille" Mutta yhtälailla se yksityinenkin
myyjä saattaa koitta päästä eroon romusta hyvällä hinnalla ja murheet jää sulle.
Mutta sitten on sekin vaihtoehto että joku myy sulle autoa eikä se tiedä
sen auton kuntoa ihan oikeasti, liikkuu kukkuu ja pyörät kääntyy ja
aina on päästy lauantaina ostamaan sillä kukkamultaa tässä eläkepäivillä.
Koskaan ei ole tarvinnu huoltaa tai huollettiinko sitä raatteen teillä
tai karjalassa kuitenkin, no jotain huollettiin silloin joka tapauksessa 1923. - kikkis__
"pakokaasutesti kertoo että kone syö öljyä liikaa, "
Eipä muuten kerro mitään öljynsyönnistä. Juurikin moottorin ja vaihteiston epätoimivuus ei aiheuta katsastuksessa hylkyä oli tekniikka miten lopussa tahansa.- kokkis vaan
No kerrohan mitä se pakokaasutesti sitten mittaa, vaihteiston kuntoa vai,
jos kone syö öljyä normaalia enemmän niin kai se nyt näkyy pakokaasutestissäkin. - BMW club vantaa
kokkis vaan kirjoitti:
No kerrohan mitä se pakokaasutesti sitten mittaa, vaihteiston kuntoa vai,
jos kone syö öljyä normaalia enemmän niin kai se nyt näkyy pakokaasutestissäkin.Pakokaasumittauksessa katsotaan auton päästöarvot. Vikoja jotka voi selvitä pakokaasumittauksessa on esimerkiksi lamda-sondi voi olla viallinen, pakoputkessa reikä, tulpat rikki, pyöriän kärki rikki, polttoaine linjastossa häikkää tai vaikkapa ilmanputsari tukossa. Elikkä pakokaasumittauksella katsotaan toimiiko moottori niinkuin pitää, öljyä jos kuluu aivan tolkuttomasti niin se saattaa myös vaikuttaa päästömittauksen tulokseen. Öljynkulutus siis ei aina näy päästömittäuksessa, ainakaan sen vertaa että siihen kiinnittäisi huomiota päästömittausta tehdessä.
- W 124
Osta W 124 diesel mersu.Siinä on sulle autoa pitkäksi aikaa.
- Elvis oli kala
Jos budjetti on 1000€ ja ostat auton, joka maksaa 1000€.
Muista, että pikku korjauksiin, vakuutukseen ja veroihin menee eka vuonna helposti toinen 1000€. - 5autoo
http://www.nettiauto.com/volvo/740/5537316
nää on kestäviä ikiliikkujia. kattoo vaan ettei oo läpimätä ni saa kyllä hyvän auton.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2816742Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis2446304Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai425682Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1585015Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi423848Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main2023763Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1323477Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan53175HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok453169Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja3432844