Olen ajautunut törmäyskurssille esimieheni kanssa. Saan usein palautetta, että tekemäni työ on epätaydellistä ja virheellistä...myönnän olevani ihminen ja teen virheitä, kuten kaikki työtoverini.
Vain muutaman kerran esimieheni on pystynyt esittämään aktuaalin keissin, jossa vikaa ja niissäkin vain siksi etten ole tiennyt "oikeaa" tapaa. Olen siis melko uusi työntekijä talossa ja koulutus & työhönohjaus oli lähinnä vitsi.
Hieman vaikea parantaa työsuoritustaan, jos ei tiedä, mikä ja missä mättää ja esimiehen viesti on joka kerta sama "pitää tehdä ajatuksella, tarkemmin".
Luultavasti esimies on ottanut minut osittain silmätikuksi (on kuulemma sellainen tapa). Viihdyn muuten työpaikalla ja tekisin toki paremmin, jos tietäisin mistä pitää parantaa.
Luulen että työpaikan vaihto taitaa olla edessä. Mikä ottaa kupoliin ja rankasti.
Kun ei osaa, ei osaa
15
4295
Vastaukset
- kokemusta on
Älä kuuntele pelkästään esimiestäsi. Luota omaan ja työtoveriesi arvioon tilanteesta. Olet uudessa työpaikassa ja tietysti vie aikansa, ennen kuin opit talon tavoille. Alussa on normaalia erehtyä tavallista enemmän ja myös muiden tulee ymmärtää tämä asia. Kannattaa myös seurata, miten paikan muut työntekijät tulevat toimeen kyseisen esimiehen kanssa (ehkä et ole ainoa jolla on ongelmia?).
Luota myös siihen mitä itse ajattelet tilanteesta. Jotkut asiat olet varmasti hoitanut hyvin, toiset huonommin. Onko esimiehesi antama palaute sinusta aiheellista. Oletko yrittänyt parhaasi? Sen enempää ei kukaan voi tehdä.
Antaako esimies palautteen asiallisesti. Onko kyseisen esimiehen, tai mahdollisesti jonkun toisen paikalla olevan ylemmän tahon kanssa mahdollista keskustella asiasta järkevästi. Parantaisiko se tai pahentaisiko asioita.
Tiedoksesi: esimiehistäkin löytyy sellaisia, jotka käyttäytyvät asiattomasti ja vähätvälittävät työntekijästään. He saattavat oikein etsimällä etsiä vikoja. Itse tiedät oman tilanteesi. Mikäli esimiehesi kuuluu tähän joukkoon, pystytkö hyväksymään tilanteen ja nielemään mahdollisesti asiattomatkin kommentit. Toisaalta tällainen tilanne voi pitkään jatkuessaan olla terveydelle haitallista ja olisikin parempi vaihtaa paikkaa.
Toivottavasti näistä pohdinnoista on sinulle jotakin apua. Onnea matkaan. - Hempp@
Meikäläisellä vähän samat meiningit. Valmistuin toukokuussa alalle ja työllistyin suoraan vasta aloittelevaan firmaan.
Nyt vain ahdistaa kun parin kuukauden työharjoittelun kokemuksella pitäisi lähteä itsenäisesti keikkaa tekemään, mutta millä rahkeilla kun sellaista varmuutta ja osaamista ei ole vielä tarpeeksi?
Sitten saa kuunnella vittuilua jos välillä menee pieleen. Asiaa ei helpota yhtään huono ohjeistus, puutteelliset välineet sun muut. Tahto tehdä ja saada aikaan hyvää jälkeä on kova, mutta kun ei vielä vaan osaa.
Välillä potuttaa ihan rankasti ja öisinkään meinaa saada nukuttua. Oikeasti, tätäkö se työelämä sitten on? Meikäläinen on jo valmis eläkkeelle kuukauden sisään tällä menolla.- lwkjlkdjoiwuejklre
No mitä ihmettä sä olet siellä koulunpenkillä sitten tehnyt jos et ole opetellut tulevaa ammattia???? Sitä saa mitä tilaa. Olis kannattanut seurata opetusta eikä seikkailla Facebookissa.
- Vanhempi asentaja
lwkjlkdjoiwuejklre kirjoitti:
No mitä ihmettä sä olet siellä koulunpenkillä sitten tehnyt jos et ole opetellut tulevaa ammattia???? Sitä saa mitä tilaa. Olis kannattanut seurata opetusta eikä seikkailla Facebookissa.
Aivan turha vtuilla!
Ammattikoulutus ei opeta työtä, vaan antaa pohjan työssä oppimiselle.
Varsinkaan teknisellä alalla ei ammattikoulun tms. käynyt saa tehdä yhtään mitään ellei ole kokeneempaa kaveria mukana.
- supervisor4
Esimiehen tehtävä on valvoa työsuoritusten tasoa ja antaa palautetta joka on otettava vastaa eikä itkettävä. Paranna työsuoritusta niin kiitostakin tulee. Onko tämä niin vaikea ymmärtää?
- vedäterskapäänyli
onko itelläsi vaukeuksia tekstin lukemisessa ja sen ymmärtämisessä?!
Aloittaja sanoi: "Vain muutaman kerran esimieheni on pystynyt esittämään aktuaalin keissin, jossa vikaa ja niissäkin vain siksi etten ole tiennyt "OIKEAA" TAPAA. Olen siis melko uusi työntekijä talossa ja koulutus & työhönohjaus oli lähinnä vitsi."
Toi "OIKEAA TAPAA" on ainakin rakennuksilla sellainen että sen "tavan" pitäisi esimiehen sanoa ja sitä sitten noudatetaan, mutta nämä urpop jättävät sen usein sanomatta! Työ tulee tehtyä oikein mutta "väärällä" tavalla ja tästä ne mulkut vinoilee.
Lisäksi usein kiitoksia ja kehuja ei kuulu koskaan, mutta paskan saa silmillensä heti vaikka sekin on esimiehen syytä kun ei kertonut ohjeita.
- jups5678
olen samassa tilanteessa.
erona vai sen, että itse tajusin tekeväni aiken päin persettä. työkaverit kuisuttelevat selkäni takana. esimies ei ole sanonut mitään. tahdon kuolla häpeästä.- Vanhempi asentaja
Ei sinulla ole mitään syytä olla häpeissäsi!
Mutta kokeneemmat "työkaverit", jotka eivät halua auttaa, saisivat hävetä käytöstään.
Toisaalta, ei taida heidänkään ammattitaitonsa olla kovin kummoinen...
- Pomo piilossa
Esimiesten yksi tehtävä on valvoa että tuotteet joita valmistetaan ovat vaatimusten mukaisia piste.
Monella alalla tuotteiden vaatimuksia ohjaa hyvin pitkälle standardit, ym. tuotekohtaiset vaatimukset. Esimies tekee itse virheen työssään jos menee hyväksymään tuotteita jotka ei täytä kaikkia vaatimuksia. Ei siinä esimies voi silitellä aina päätä että "jos se joku päivä onnistuisi paremmin".
Tietenkin itselle esimiehenä tulee mieleen että jos osaaminen ei ole vielä tarpeeksi hyvä niin miksi esimies on laittanut kokemattoman työntekijän tekemään töitä jotka on liian vaativia osaamiseen nähden?
Itse arvostan ainakin työntekijöitä jotka tulee kysymään neuvoa että miten kannattaisi tehdä tai tulee suoraan sanomaan että ei osaa tehdä jotain tiettyä hommaa, että voiko joku kokeneempi neuvoa tai sitten antaa jotain helpompia yksinkertaisempia hommia. Esimiesten tehtävä on löytää jokaiselle työntekijälle oikea "rooli" eli jokaisella on yleensä joku vahvuusalue jossa työntekijä pärjää parhaiten.
Eniten esimiehenä vituttaa että kokematon työntekijä ei kysy mitään, tekee yksinkertaisia virheitä toistuvasti ja ennenkaikkea huolimattomuuttaan eli esim. jättää työkappaleen viimeistelemättä toistuvasti. Ja jos antaa palautetta niin tämä kokematon alkaa inttämään vastaan.
Esimerkkinä vaikka metalliteollisuudessa hitsaajat eivät meinaa saada hitsausroiskeita työkappaleista ikinä itse pois vaan pitää mennä osoittelemaan sormella että "katso tuossa on roiske, se pitää poistaa". Sitten alkaa "ammattilaisten" inttäminen vastaan että kyllä hiekkapuhallus poistaa roiskeet..... niinpä niitä sitten poistellaan maalauksen jälkeen ja paikkamaalataan kappaleita.
Ja taas kahden päivän päästä sama tilanne kun uusi kappale on valmis. Se jos joku kyrsii.
Eli jos olet kokematon ja koet ettet pärjää niin kehoittaisin vaan puhumaan pomosi kanssa että tarvitset kokeneemman ohjausta tai sitten helpompia hommia. Jos kyse on tosiaan jostakin mainitsemastani huolimattomuudesta niin sitten sinun täytyy vaan ottaa se pää pois perseestä ja ryhdistäytyä. Seuraa kokeneempien työntekoa. Ammattilainenkin tekee virheitä, mutta ei toistuvasti samaa virhettä. - Antinuoleskelija
Tuo alkuperäinen teksti olisi voinut olla minun kirjoittamani!
Omassa työpaikassani on lisäksi niin, että jos muut tekevät samoja virheitä, ne kuitataan vain että "hänellä oli kiire, niin siitä jäi tuo yksityiskohta pois" tai "tekevälle sattuu, olet varmaan ensi kerralla tarkempi". Minä saan palautteen todella harmistuneella äänellä ja kovilla sanoilla. Tunnen tosiaan olevani silmätikkuna, syytä en tiedä. Ellei yhdeksi syyksi lasketa sitä, että toisin kuin muut, en todellakaan halua enkä viitsi nuolla esimiehen p.ersettä, eli teen vain työni ja lähden kotiin. Muut ovat mielinkielin; kehuvat esimiehen kampausta, vaatteita tai meikkiä ihan päivittäin. Sivusta kuunneltuna sitä jaksetaan puhua esimiehen uusista kengistä vaikka vartti! Minua ei kiinnosta eikä huvita.- NuoleskelematonSielu
Niinhän se on, että jos ei nuole ja on oma rehellinen itsensä saa paskaa niskaan. Aivan perinteistä toimintaa, erityisesti pienyrityksiissä, joissa puljua johtaa jokin säälittävä suku.
Näissä firmoissa ei vältämättä riitä edes ruskea kieli, vaan pitää keksiä jotakin radikaalimpaa. Tai sitten ottaa loparit suosiolla.
Mulkkuja, mitä mulkkuja! Sairasta väkeä. - Antinuoleskelija
Silmätikkuna olosta kertoo myös eräs tapaus, eli kun koko puljun serveri kaatui jokin aika sitten, eikä kukaan oikeastaan pystynyt tekemään töitään ennen kuin vika saatiin korjattua, niin se olin minä, jolle esimies sanoi, että "etkö sä nyt MITÄÄN pysty tekemään sen aikaa kun nuo koneet on käyttökelvottomia", ja laittoi minut järjestämään joitain kansioita, kun kaikki muut jäivät istumaan peukaloitaan pyöritellen kahvipöytään. Silloin suorastaan itketti, koska kenellekään toiselle ei ohjattu mitään täytetyötä, ja vain minut saatiin näyttämään laiskalta, joka lojuu vain kahvilla tuhlaamassa arvokasta työaikaa :(
Ja sinulle NuoleskelematonSielu, mistäs arvasit, että kyseessä on perheyritys, jossa vain ylin johto ja keskijohto on sitä samaa perhettä...
- Anonyymi
Jos tosiaan kysyisit kun et osaa, etkä nostais nokkaa joka kerta kun neuvotaan tai mielestäsi motitaan. Vaan oppisit neuvoista. Ei ne välttämättä ole moitteita vaan neuvoja ettet tee samaa virhettä uudelleen. Taidat olla niitä ihmisiä joille työ, on paikka mihin mennään kun on saatava rahaa. Itse työ ei kiinnosta ollenkaan. Vaihdetaan paikkaa, jookos? Pyöritä yritystä ja yritä luottaa ihmisin että tekevät mitä heidän kuuluu tehdä, eikä sitä mitä he haluavat tehdä. Työ tekeminen alusta loppuun ei nykyään enää tahdo onnistua kaikilta ;-) Varsinkin tuo loppu tahtoo ontua.
- Anonyymi
Se on tosiaankin vaikeaa oppia ja osata jos työhön perehdytyskin on tasoa "mietippä itse".
- Anonyymi
Yli 2 vuoteen mitä olen eräässä kohteessa tehnyt, en ole oppinut oikein vieläkään tekemään. Itse kohteen väki väittää minua hyväksi työssäni, mutta kohteessa tekee toinenkin samaa kuin minä, vähemmin tunnein, ja, saan kuulla häneltä ajan kanssa liki jatkuvasti arvostelua.
Yritän hoitaa hommat, minua edeltäneen, hyvien käytäntöjen mukaan. Kello- tuo viheliäinen. En joskus vain ehdi säädettyjä vimpan päälle hoitamaan. Ja kun menen vapaalta, huomaankin että kas, kun toissapv olin vaihtanut tietyt välineet, ja eilen en ollut vuorossa, työkamu ei olekaan voinut käyttää varaamiani välineitä. On ilmeisesti juoksttanut jotain välineitä talon eri päästä- pesulakeikalle niitä ei ole kumminkaan ripusteltu lähtemään.
Ja itse siis saan kuulla- kuten tässä hiljan, kun sattui kaupassa, työvuoroni jälkeen. Jokos teit hommat, kovalla äänellä... Meinasin sanoa. Mutta nauroinkin väsymyksestä ihan hillittömästi tilanteen huvittavuudelle. Että pitäisi minunkin muistaa tuo kiljaista, ja kovaa, joskus.
Eikö ole niin, että vapaa-aika, on vapaata?
Ja töissä tehdään töitä?
Eikä työkaverille jokapaikassa kuittailu kuulu hyviin tapoihin, jos se ihminen kerran tekee säädetyssä ajassa tärkeysjärjestystä ajatellen niin paljon kuin kerkiää? En sairasta ainakaan lorvikatarria, ja istu kahvihuoneessa tai puhup...aa ihmisten kanssa. Koetan tämän työkamuni kanssa olla sovinnollinen, ja paikata jälkeä, ja sitten olen välillä täysin urakkakoneena, koko keho särkien työmäärän vuoksi- eikä sekään sitten hänelle riitä.
Kyseessä ei ole pomo, vaan tosiaan vähemmän tunteja tekevä työkamu. olen oitain kertoja pohtinut, että huonoa omaatuntoaanko hän paikkaa sillä minulle huutamisella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641506Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281379Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201041Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että285956- 76954