Viimeisen numeron mukaan jossa viitataan viimeaikaisiin tutkimuksiin ns. juutalainen sukuhistoria Aabrahamista alkaen on pelkkää legendaa. Samoin Exodus - joka sentään on juutalaisten tarujen kulmakivi - on osoittautunut olemattomaksi hölynpölyksi. Edelleen, esihistoriallinen juutalainen asutus nykyisen Israelin/Palestiinan alueella on ollut olemattoman vähäinen. Uskonto joka perustuu pelkästään taruihin ja uskomuksiin ilman mitään historiallista todistetta on pakanuutta. Viimeinen lause on oma mielipiteeni, ei Newsweekin.
Newsweek kertoo juutalaisista
7
454
Vastaukset
- sieppo
Ei taida olla maailmassa yhtään uskontoa ilman "hölynpölyä". Tarut ja legendat pitävät yllä itse kunkin (lue: kaikkien meidän) ryhmäidentiteettiä. Eikä se tarkoita, ettei ymmärtäisi toden ja fiktion eroa. Molemmilla on paikkansa.
Tärkeämpää on miettiä sitä, mistä esim. sionistinen aate sai pontta. Ettei vain osatekijänä olisi ollut vuosisatoja jatkunut juutalaisten syrjintä. Minkä takia vähemmistöjä pelätään, ja miksi juuri juutalaiset ovat saanet niin paljon kärsiä, erityisesti Euroopassa (tai esim. muslimit nyt enenevässä määrin)? Syyllisiä on helpompi etsiä oman pienen maailman ulkopuolelta, varsinkin kun voi lupaa kysymättä ja enemmistön valtaa käyttäen maalata itselleen sopivan vihollisen kuvan. Ja lopputulos on: vähemmistö pois=ongelma pois. Vai onko?- Kai
Olen parin viime päivän aikana lueskellut näitä sinun kirjeitäsi ja ilahduttavaa huomata, että myös asiallisen kiihkottomia kirjoittajia on paltalla mukana.
Uskonnoissa varmasti tosiaan on kyse lähinnä taruista ja legendoista. On tosikkomaisuutta, jos ei pysty erottamaan totta ja fiktiota. Ei minun tarvitse kieltäytyä nauttimasta Kalevalaakaan, vaikka en olisi täysin vakuuttunut Väinämöisen historiallisesta todellisuudesta. Mahdollisuus elää niitä molempia rinnakkain on rikkautta. Minulle juutalaiset ovat aina erityisesti olleet tälläistä tarinankertojienkansaa.
Myös sionismista pitää pystyä keskustelemaan asiallisesti. Tässäkin kohtaa voi miettiä, että miksi juuri juutalaisten kansallisuusaate on muuttunut niin monille kirosanaksi. Samat henkilöt saattavat samaan aikaan suhtautua kaikkien muiden kansojen kansallisiin vapautusliikkeisiin myönteisesti. - huu
Kai kirjoitti:
Olen parin viime päivän aikana lueskellut näitä sinun kirjeitäsi ja ilahduttavaa huomata, että myös asiallisen kiihkottomia kirjoittajia on paltalla mukana.
Uskonnoissa varmasti tosiaan on kyse lähinnä taruista ja legendoista. On tosikkomaisuutta, jos ei pysty erottamaan totta ja fiktiota. Ei minun tarvitse kieltäytyä nauttimasta Kalevalaakaan, vaikka en olisi täysin vakuuttunut Väinämöisen historiallisesta todellisuudesta. Mahdollisuus elää niitä molempia rinnakkain on rikkautta. Minulle juutalaiset ovat aina erityisesti olleet tälläistä tarinankertojienkansaa.
Myös sionismista pitää pystyä keskustelemaan asiallisesti. Tässäkin kohtaa voi miettiä, että miksi juuri juutalaisten kansallisuusaate on muuttunut niin monille kirosanaksi. Samat henkilöt saattavat samaan aikaan suhtautua kaikkien muiden kansojen kansallisiin vapautusliikkeisiin myönteisesti.Mun mielestä kaikki saa temppuilla, vaikka kuinka järjenvastaisesti, kunhan eivät ala väittään olevansa ainoita oikeassa, ja tuomitseen toisia.
Jossain vaiheessa juutalaistenkin tulisi itse myöntää, ettei raamattu ole sen enempää jumalan sanaa, kuin aku ankkakaan.
Raamattu on ns. "lakia junteille"-teos. - sieppo
Kai kirjoitti:
Myös sionismista pitää pystyä keskustelemaan asiallisesti. Tässäkin kohtaa voi miettiä, että miksi juuri juutalaisten kansallisuusaate on muuttunut niin monille kirosanaksi. Samat henkilöt saattavat samaan aikaan suhtautua kaikkien muiden kansojen kansallisiin vapautusliikkeisiin myönteisesti.Olen itsekin iloisesti yllättynyt, että tältä palstalta voi lukea myös valaisevia puheenvuoroja juutalaisuutta koskien. Seurasin jonkin aikaa turhautuneena näitä uskontofoorumeja, joista erityisesti juutalaisuus ja islam kärsivät jatkuvasta rasismista. Mielestäni rasismiin täytyy puuttua, vaikka fanaattisiin ideologeihin on vaikea vaikuttaa. He kun tuntuvat ohittavan kaiken itseensä kohdistuvan kritiikin.
Toivoisin kovasti, että ihmiset jaksaisivat tarkastella esim. sionismia eri näkökulmista ja varsinkin historiallisen taustan ja "kehityksen" huomioon ottaen. Kaikki juutalaiset eivät suinkaan ole sionisteja, ja toisaalta kaikki sionistit eivät esim. kannata Sharonin politiikkaa, ja Israelin valtio ei samastu kaikkiin maailmanhistorian juutalaisiin. Juutalaisuus on uskomattoman monivivahteinen kulttuuri, jota on sääli tarkastella yksipuolisen stereotyyppisesti, niin kuin ylipäänsä mitään kulttuuria. Itse ihailen juutalaisuudessa juuri sen jatkuvaa keskustelevuutta mm. opin tulkinnoista. Silloin kun on pakko tarkastella asioita eri näkökulmista...
Koska en itse ole juutalainen, vaan eri uskonnoista ja kulttuureista kiinnostunut yksilö, niin seuraan ja kyselen mieluusti asiaan perehtyneiden näkemyksiä. Rasismia en vain jaksa seurata sivusta, koska se edustaa mielestäni väsyttävää typeryyttä ja ennen kaikkea sellaista "vieraanpelkoa", jota ei pystytä edes avoimesti itsessä tunnistamaan . Kriittisyys kunniaan, myöskin se itsekriittisyys! - Katja
sieppo kirjoitti:
Olen itsekin iloisesti yllättynyt, että tältä palstalta voi lukea myös valaisevia puheenvuoroja juutalaisuutta koskien. Seurasin jonkin aikaa turhautuneena näitä uskontofoorumeja, joista erityisesti juutalaisuus ja islam kärsivät jatkuvasta rasismista. Mielestäni rasismiin täytyy puuttua, vaikka fanaattisiin ideologeihin on vaikea vaikuttaa. He kun tuntuvat ohittavan kaiken itseensä kohdistuvan kritiikin.
Toivoisin kovasti, että ihmiset jaksaisivat tarkastella esim. sionismia eri näkökulmista ja varsinkin historiallisen taustan ja "kehityksen" huomioon ottaen. Kaikki juutalaiset eivät suinkaan ole sionisteja, ja toisaalta kaikki sionistit eivät esim. kannata Sharonin politiikkaa, ja Israelin valtio ei samastu kaikkiin maailmanhistorian juutalaisiin. Juutalaisuus on uskomattoman monivivahteinen kulttuuri, jota on sääli tarkastella yksipuolisen stereotyyppisesti, niin kuin ylipäänsä mitään kulttuuria. Itse ihailen juutalaisuudessa juuri sen jatkuvaa keskustelevuutta mm. opin tulkinnoista. Silloin kun on pakko tarkastella asioita eri näkökulmista...
Koska en itse ole juutalainen, vaan eri uskonnoista ja kulttuureista kiinnostunut yksilö, niin seuraan ja kyselen mieluusti asiaan perehtyneiden näkemyksiä. Rasismia en vain jaksa seurata sivusta, koska se edustaa mielestäni väsyttävää typeryyttä ja ennen kaikkea sellaista "vieraanpelkoa", jota ei pystytä edes avoimesti itsessä tunnistamaan . Kriittisyys kunniaan, myöskin se itsekriittisyys!Todella...
Hieno lukea eri mielipiteitä, ja historiaan perustuvaa faktaa,
MYÖS näiltä sivuilta joskus.
Kiihkoilijat (puolesta tai vastaan, asiassa kuin asiassa) saavat ihokarvat nousemaan pystyyn.
Mielenkiinnolla keskusteluanne seuraava ortodoksi-tyttönen (22v) =) - Katja
sieppo kirjoitti:
Olen itsekin iloisesti yllättynyt, että tältä palstalta voi lukea myös valaisevia puheenvuoroja juutalaisuutta koskien. Seurasin jonkin aikaa turhautuneena näitä uskontofoorumeja, joista erityisesti juutalaisuus ja islam kärsivät jatkuvasta rasismista. Mielestäni rasismiin täytyy puuttua, vaikka fanaattisiin ideologeihin on vaikea vaikuttaa. He kun tuntuvat ohittavan kaiken itseensä kohdistuvan kritiikin.
Koska en itse ole juutalainen, vaan eri uskonnoista ja kulttuureista kiinnostunut yksilö, niin seuraan ja kyselen mieluusti asiaan perehtyneiden näkemyksiä. Rasismia en vain jaksa seurata sivusta, koska se edustaa mielestäni väsyttävää typeryyttä ja ennen kaikkea sellaista "vieraanpelkoa", jota ei pystytä edes avoimesti itsessä tunnistamaan . Kriittisyys kunniaan, myöskin se itsekriittisyys!On todella hieno lukea kiihkottomia viestejä JOPA tältä palstalta !
Suureen ääneen möykkääjät, asiassa kuin asiassa,
puolesta tai vastaan, saavat ihokarvat nousemaan pystyyn...
Juutalaisuus kiinnostaa itseäni ihan yleissivistävässä mielesssä,
niinkuin
mikä tahansa uskonto. -En siis tullut kommentoimaan mihinkään, kun en "mistään mitään tiedä" =)
Jatkakaa samaan malliin !
t. Sivusta mielenkiinnolla seuraava Ortodoksi-tyttö (22-v ) - Katja
Katja kirjoitti:
On todella hieno lukea kiihkottomia viestejä JOPA tältä palstalta !
Suureen ääneen möykkääjät, asiassa kuin asiassa,
puolesta tai vastaan, saavat ihokarvat nousemaan pystyyn...
Juutalaisuus kiinnostaa itseäni ihan yleissivistävässä mielesssä,
niinkuin
mikä tahansa uskonto. -En siis tullut kommentoimaan mihinkään, kun en "mistään mitään tiedä" =)
Jatkakaa samaan malliin !
t. Sivusta mielenkiinnolla seuraava Ortodoksi-tyttö (22-v )Heh...näin sitä pitää...melkein sama viesti kahteen otteeseen....
Vahinko,
ei tarkoitus jankuttaa.... =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1393870Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3442997Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt101906Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa91635Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41099- 71944
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38874- 44784
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23771- 65761