Uusi työpaikkani on 100km päässä siitä missä nyt asun. Työmatkaa kertyy 100km/suuntaan. Tie on vilkas ja osittain valtatietä jossa nopeus vaihtelee 80-100 km/tunnissa. Pitkä työmatka tuntui aluksi hyvältä asialta.. omaa aikaa selvitellä ajatuksia yms. Viime aikoina olen alkanut pohtimaan omaa turvallisuuttani tien päällä. Järkevänä ihmisenä olen muistuttanut itseäni, että monet ihmiset samalta paikkakunnalta kulkevat samaa tietä töihin, osa jo vuosia, eikä heille ole sattunut mitään ja että esim. myyntiedustajat ovat työnsä puolesta paljon enemmän tien päällä kuin minä. Silti huoli omasta turvallisuudesta ei mene pois.. pohdin syksyä ja talvea. Liukkaita kelejä, huonoa näkyvyyttä, pimeyttä, auton hallinnan menettämistä (esim. vastaantulevat) muita yllättäviä tilanteita yms. Meillä on hyvä ja turvallinen auto mutta siihen ei voi tuudittautua että auto pelastaa vakavalta loukkaantumiselta. Paras keino olisi kai vain olla pois liikenteestä.
En haluaisi muuttaa pois mieheni luota. Asumme omistuasunnossa, joten muuttaminen lähemmäksi työpaikkaa ei onnistu hetkessä. Joten ainoa vaihtoehto olisi muuttaminen vuokralle yksin.. tämän asunnon lisäksi toisen asunnon kulut.. En tienaa aivan niin hyvää palkkaa.. Mutta olisiko sittenkin viisainta minimoida riskit ja muuttaa lähemmäksi työpaikkaa vai ottaa riski ja yrittää parhaansa olla valpas liikenteessä ja ajaa varovasti. Kertomukset auto-onnettomuuksista, halvaantumisista ja kaikesta muusta mitä onnettomuudet voivat aiheuttaa pelottavat. Tiedän, että yhtälaillahan voi tippua tikapuilta ja loukata itsensä pahasti mutta tämä on nyt asia josta en pääse yli enkä ympäri enkä tiedä mitä tehdä.
Olisko kukaan kenties ollut samantyyppisesssä tilanteessa joskus.. ?
Työmatka ja sen riskit
26
3161
Vastaukset
- Ennen autoillut
Kuukaudessa tulet ajamaan noin neljätuhatta kilometriä, mikä maltillisella 30 sentin kilometrihinnalla maksaa 1200 euroa suoraan nettotuloistasi. "Hyvä ja turvallinen" auto kuulostaa vieläkin kalliimmalta. Totta on sekin, että isoon ajomäärään sisältyy riskejä ja toisinaan myös vaaratilanteita.
Ehkä vielä pahempaa on, että työmatka vie joka päivä kolmisen tuntia, minkä joudut ottamaan vapaa-ajasta. Sen lisäksi viikolla ei paljon työn ulkopuolisia rientoja harrasteta. Itse ajoin samanlaista työmatkaa kahdeksan vuotta ja se oli fyysisesti ja sosiaalisesti rankkaa aikaa. Pitkä pysyvä väsymystila ei ole hyväksi kenellekään.
Suosittelen yksiön vuokraamista tai ostamista. Ei sekään ilmaista ole, mutta pysyt virkeänä ja autoilu tulisi vielä kalliimmaksi. - lue liikennelaki
Valitettavasti monen kaahauksen seuraukset uutisoidaan onnettomuutena, eli ne ovat törmäilyjä joita ei voi sattua ihan kenelle vain.
Muista turvaväli ohittajista huolimatta, lisäksi turvaväli tekee ohituksen vähemmän vaaralliseksi. Äläkä aja ylinopeutta, se kuluttaa enemmän eikä kuitenkaan säästä merkittävästi aikaa.
Oma työmatkani on lyhyt, mutta bussilla kulkien siihen menee kuitenkin 45 min suuntaansa.
Onnettomuuksia voi sattua myös jalankulkijoille. - Huono juttu
Hyviä ratkaisuja ei ole. Iso turvallinen auto on perusedellytys 50 tkm vuosittaiseen työmatka-ajoon mutta riskit ovat silti suuret puhumattakaan ajon kustannuksista ja rasittavuudesta. Turvallisinta olisi asua viikot työpaikkakunnalla mutta se tarkoittaa käytännössä parisuhteen näivettymistä ja eroa ennemmin tai myöhemmin.
Koita löytää työtä lähempää tai harkitkaa kuitenkin muuttoa yhdessä. Siinä ne todelliset vaihtoehdot ovat. - kulut kuriin
Kustannusmielessä ratkaisu voisi olla kimppakyyti. kai sinne samaan suuntaan on jokin toinenkin menossa. Tosin riski liikenteessä ei siinä merkittävästi pienene.
Edukasta voisi olla myös kimppakämppä, missä voisi olla ainakin muutamia öitä viikossa kulujen tasaamiseksi tai sitten joku alivuokralaisasunto.- TUOTANOIN.
Onko ihminen työtävarten .....
<
Vai työ ihmistävarten....
- Pohtiva autoilija
Se, että meidän tapauksessa yhteistä aikaa iltaisin on tunti vähemmän kuin aikaisemmin ei huoleta minua yhtä paljon kuin se että yhteistä aikaa olisi 5 päivää vähemmän kuin aikaisemmin. Pidemmän päälle se varmasti alkaa vaikuttaa vaikka ollankin jo monta vuotta oltu yhdessä ja monesta asiasta yhdessä selviydytty.
Tällä paikkakunnalla on huonosti töitä tarjolla, joten pakko oli etsiä kauempaa. Jokaiseen pätkätyöhön ja määräaikaisuuksiin hain mutta en päässyt. Kimppakyydeissäkin tosiaan yhtä paljon sitä olisi tien päällä. Meillä on pieni kulutuksellinen auto, joten kuluja ei sen suhteen tule järkyttävän paljoa. Auto on suhteellisen uusi ja pitäisi olla turvallinen kolari tilanteessakin.. mutta olen aina epäileväinen näiden hehkutuksien suhteen.
Se, että myytäisiin asunto ja molemmat muuttaisivat olisi järkevä vaihtoehto mutta puolisoni on vakituisessa ja hyväpalkkaisessa työssä paikkakunnalla jossa asumme, joten jomman kumman pitäisi kuitenkin ajaa se 100 km töihin.. eikä puolisoni ole löytänyt yhtä hyvää työtä samalta paikkakunnalta kuin missä minun työpaikkani on.- jokumuu.
Polttoainekulut ovat vain murto-osa auton kokonaiskuluista. Autoliiton laskelman mukaan uuden alemman keskiluokan Aurikselle tms. keskimääräisillä vuosittaisilla ajokilometreillä (lienee jotain 20.000 km) kilometrikustannus on 45 senttiä.
Enemmän ajamalla kilometrin hinta halpenee koska kiinteiden kustannusten osuus pienenee mutta isommalla ja paremmalla autolla ajaminen taas nostaa kuluja. Jos pääset 50 tkm vuodessa sillä 30 sentillä kilometri niin se on jo hyvä saavutus, ja maksaa siis sen 15.000 euroa. Nettoa, suoraan palkasta pois.
Tuolla summalla voisi toisen työn bruttopalkka olla aika paljonkin pienempi jos sitä varten ei tarvitsisi kulkea pitkää työmatkaa. - Pohtiva autoilija
jokumuu. kirjoitti:
Polttoainekulut ovat vain murto-osa auton kokonaiskuluista. Autoliiton laskelman mukaan uuden alemman keskiluokan Aurikselle tms. keskimääräisillä vuosittaisilla ajokilometreillä (lienee jotain 20.000 km) kilometrikustannus on 45 senttiä.
Enemmän ajamalla kilometrin hinta halpenee koska kiinteiden kustannusten osuus pienenee mutta isommalla ja paremmalla autolla ajaminen taas nostaa kuluja. Jos pääset 50 tkm vuodessa sillä 30 sentillä kilometri niin se on jo hyvä saavutus, ja maksaa siis sen 15.000 euroa. Nettoa, suoraan palkasta pois.
Tuolla summalla voisi toisen työn bruttopalkka olla aika paljonkin pienempi jos sitä varten ei tarvitsisi kulkea pitkää työmatkaa.Kyllähän nuo auton kustannukset ovat tutuiksi tulleet. Nykyinen auto vie 4 l / 100 km maantieajossa ja kohtuulliset vakuutusmaksut. Yksi auto kahden ihmisen käytössä ja kulut jaettu. Enää ei tietenkään mene ihan puoliksi kun käytän auto enemmän. Enkä autoa ole tämän työ vuoksi hankkinut. Lähin kauppa melkein 10 km päässä ja työpaikka oli 15km. Sairaala 20 km päässä. Julkisia ei kulje järkeviin kellonaikoihin.
Minua enemmänkin kiinnostaa työmatkoista koituvien kustannuksien sijaan pitkät työmatkat ja niihin liittyvät riskit.. kiinnostaa lukea muiden pitkää työmatkaa kulkevien ajatuksia ja kokemuksia asiasta. - Oikeasti väsynyt
Ei sinusta ole työpäivän ja 200 kilometrin ajon jälkeen miehelle kummoistakaan iloa. Tulet, syöt ja nukut, muuta et jaksa. Mutta sen kun kokeilet.
- ennen / jälkeen
Oikeasti väsynyt kirjoitti:
Ei sinusta ole työpäivän ja 200 kilometrin ajon jälkeen miehelle kummoistakaan iloa. Tulet, syöt ja nukut, muuta et jaksa. Mutta sen kun kokeilet.
Ajamalla liikennesääntöjen mukaan ei väsytä normaalia olemista enempää. Mutta liian kovat tilannenopeudet (pyöräilijän ja jalankulkijan väistäminen), jatkuva tutkan pelkääminen ja ohituspaikkojen etsiminen rasittaa. Vakionopeudella ajettaessa pitkästyminen voi jopa lisätä energisyyttä.
Ammattikuljettajien pitää päivästä toiseen jaksaa ajaa, eli siihen nähden 100 km maantieajoa ei ole matka eikä mikään - ellei itse hosumisellaan tee siitä rasittavaa.
Itse kokeilin tuota joskus, ja muutama minuutti enemmän matka-aikaa teki ihmeitä jaksamiselle. Neljän tunnin lainmukaisen ajon jälkeen käytti mieluusti vielä tunnin pihan kolaamiseen. - Oikeasti väsynyt
ennen / jälkeen kirjoitti:
Ajamalla liikennesääntöjen mukaan ei väsytä normaalia olemista enempää. Mutta liian kovat tilannenopeudet (pyöräilijän ja jalankulkijan väistäminen), jatkuva tutkan pelkääminen ja ohituspaikkojen etsiminen rasittaa. Vakionopeudella ajettaessa pitkästyminen voi jopa lisätä energisyyttä.
Ammattikuljettajien pitää päivästä toiseen jaksaa ajaa, eli siihen nähden 100 km maantieajoa ei ole matka eikä mikään - ellei itse hosumisellaan tee siitä rasittavaa.
Itse kokeilin tuota joskus, ja muutama minuutti enemmän matka-aikaa teki ihmeitä jaksamiselle. Neljän tunnin lainmukaisen ajon jälkeen käytti mieluusti vielä tunnin pihan kolaamiseen.Ajaminen ei toki rasita enempää kuin toimistotyökään, mutta siihen menevä aika on pois vapaa-ajasta. Varhaiset herätykset pakottavat aikaisin nukkumaan. Arki-illat jäävät lyhyiksi ja seuraavan päivän jaksaminen on aina mielessä.
- Eri asia
ennen / jälkeen kirjoitti:
Ajamalla liikennesääntöjen mukaan ei väsytä normaalia olemista enempää. Mutta liian kovat tilannenopeudet (pyöräilijän ja jalankulkijan väistäminen), jatkuva tutkan pelkääminen ja ohituspaikkojen etsiminen rasittaa. Vakionopeudella ajettaessa pitkästyminen voi jopa lisätä energisyyttä.
Ammattikuljettajien pitää päivästä toiseen jaksaa ajaa, eli siihen nähden 100 km maantieajoa ei ole matka eikä mikään - ellei itse hosumisellaan tee siitä rasittavaa.
Itse kokeilin tuota joskus, ja muutama minuutti enemmän matka-aikaa teki ihmeitä jaksamiselle. Neljän tunnin lainmukaisen ajon jälkeen käytti mieluusti vielä tunnin pihan kolaamiseen."Ammattikuljettajien pitää päivästä toiseen jaksaa ajaa, eli siihen nähden 100 km maantieajoa ei ole matka eikä mikään"
Siinä on vaan se ero, että ajaminen on ammattikuljettajan työtä. Ammattikuljettaja ajaa työajallaan ja siitä maksetaan hänelle palkkaa.
Muuta työtä tekevälle 200km päivittäinen työmatka tulee ajettavaksi töiden lisäksi. Siihen menee aikaa 2,5...3 tuntia päivässä ja työmatkoineen päivälle kertyy pituutta 10,5...11 tuntia joka ikinen arkipäivä. Siinä ei kovin paljoa jää vapaa aikaa arki-illoille.
Varmaan tuollainenkin työmatka sopii joillekin, mutta kun itse olen tottunut 15 minuutin työmatkaan, niin palkan pitäisi olla aika hyvä, jotta viitsisin noin pitkää työmatkaa ajaa... - 15 km rajana
Eri asia kirjoitti:
"Ammattikuljettajien pitää päivästä toiseen jaksaa ajaa, eli siihen nähden 100 km maantieajoa ei ole matka eikä mikään"
Siinä on vaan se ero, että ajaminen on ammattikuljettajan työtä. Ammattikuljettaja ajaa työajallaan ja siitä maksetaan hänelle palkkaa.
Muuta työtä tekevälle 200km päivittäinen työmatka tulee ajettavaksi töiden lisäksi. Siihen menee aikaa 2,5...3 tuntia päivässä ja työmatkoineen päivälle kertyy pituutta 10,5...11 tuntia joka ikinen arkipäivä. Siinä ei kovin paljoa jää vapaa aikaa arki-illoille.
Varmaan tuollainenkin työmatka sopii joillekin, mutta kun itse olen tottunut 15 minuutin työmatkaan, niin palkan pitäisi olla aika hyvä, jotta viitsisin noin pitkää työmatkaa ajaa...Minä olen pitänyt 15 km ja puoli tuntia per suunta rajana. Ei ole mitään järkeä istua vapaa-aikaansa autossa sen enempää.
- ennen / jälkeen
15 km rajana kirjoitti:
Minä olen pitänyt 15 km ja puoli tuntia per suunta rajana. Ei ole mitään järkeä istua vapaa-aikaansa autossa sen enempää.
Äkkiä noihin rutiineihin tottuu kun se on kahdessa osassa. Toisilla se aika kuluu bussia odotellessa, toisilla ruuhkassa.
Itse olen onnellinen siitä että pääkaupunkiseudun 15 km työmatkani kestää vain 45 minuuttia, joskus siihen meni se täysi tunti. - 15 km rajana
ennen / jälkeen kirjoitti:
Äkkiä noihin rutiineihin tottuu kun se on kahdessa osassa. Toisilla se aika kuluu bussia odotellessa, toisilla ruuhkassa.
Itse olen onnellinen siitä että pääkaupunkiseudun 15 km työmatkani kestää vain 45 minuuttia, joskus siihen meni se täysi tunti.Minulla menee 5 km matkassa noin 20 minuuttia kun joudun ajamaan tämän kaupungin ruuhkaisimmat risteykset ruuhka-aikaan. Fillarilla pääsisi melkein samaan aikaan mutta on liian vaarallista touhua.
- T: 600 m. työmatkaa
Jossain työpaikoilla on pitkämatkalaisilla mahis tehdä pidenpää päivää ja perjantaina on vapaa. Duuniyöt ollaan siis työpakan paikkakunnalla.
Tai sitten asuu ma-ti työpaikkakunnalla, ajaa keskiviikko-iltana kotiin, torstai taas työpaikkakunnalla ja perjantaina kotiin...
Tai osta matkailuauto... =) - Etänä on mukavaa
Etätyö?
Tosin se ei sovi opettajalle, putkimiehelle, huoltomiehelle etc..... - gfvhjbk.ju
Pitkään työmatkaan autolla liittyvät riskit siis kiinnostavat. No, liikenteessä on aina olemassa erilaisia riskejä. Omalla ajokäyttäytymisellä riskeihin voi tietysti jonkin verran vaikuttaa.
Yksi asia nyt tuli mieleen, jota kaikki (varovaiset) kuskit eivät ehkä tule ajatelleeksi. Ohitustilanne on usein riskitilanne. Mitä enemmän ohituksia, sitä suurempi riski. Mitä hiljempaa ajaa, sitä enemmän joutuu ohitetuksi. Ja mitä vähemmän on tarjolla turvallisia ohitustilaisuuksia, sitä enemmän pinnat palavat ja tehdään riskiohituksia.
Omalla työmatkalla pannut merkille, että monet naiskuskit ajavat 80:n rajoituksella n. 75 km/h. Varmaan yrittävät ajaa tasan 80 mutta mittarivirhe huomioiden todellinen nopeus on alempi. Ja sehän ei suurta osaa auoilijoita miellytä, ohi on päästävä.
Eli turhien ohitusten määrää voi vähentää, kun ei aja "alinopeutta".- Holli hoi
Miksi ? " Ja sehän ei suurta osaa auoilijoita miellytä, ohi on päästävä." Mikä kiire jollain muka on 5 km/h eron vuoksi? Taidat kuvitella? Mikä on "alinopeus"? Missä se on laissa määritelty?
- hohhoijaas
Holli hoi kirjoitti:
Miksi ? " Ja sehän ei suurta osaa auoilijoita miellytä, ohi on päästävä." Mikä kiire jollain muka on 5 km/h eron vuoksi? Taidat kuvitella? Mikä on "alinopeus"? Missä se on laissa määritelty?
Kun tuolla tien päällä sen 30 tuhattakin työmatkaa vuodessa viettää, niin kyllä sen huomaa. Ohittelijoita on aivan selkeästi vähemmän, jos ajat 75 km/h sijasta 80 km/h.
- ---
Ja aina kun tulee sellainen kilometrin ohituspätkä niin nopeus nostetaan 100km/h. Sit jos et mene ohi niin ohituskaistan jälkeen jurnutetaan taas sitä 80km/h
- Tärkeintä pitkällä
Tärkeintä pitkällä matkalla on yrittää ajaa letkan vauhtia ja välttää ohituksia. Ohittamisessa on suurin riski joutua onnettomuuteen. Jos takaa tulee joku nopeammin ajava, pitää väistää niin, että nopeammin ajava pääsee heti turvallisesti ohi, eikä jää puskuriin.
- huolet on
Jos et aja kännissä ja muuten riskialttiilla tavalla niin työmatka ei ole mikään riski. Moni joutuu ajamaan paljon enemmän. Jo 1990-luvulla liikenteessä sattui yksi kuolema sataa miljoonaa henkilökimolemetriä kohden. 1000 km viikkovauhdilla kuolema alkaisi olla todennäköistä vasta kun olisit ajanut toista tuhatta vuotta...
Raskastahan tuo tietysti pitemmän päälle on. - työ on orjuutta
Etsi työpaikka lähempää kotoasi. En usko että sadan kilometrin työmatkaa jaksaa kovin pitkään missään tapauksessa ajaa. Perheiden hajottaminen työpaikan takia ei kuullosta kohtuulliselta sekään.
- Juu ei
Työ ei ole orjuutta. Se on oma valinta. Suomessa ihmisillä on vapaus asua missä haluavat. Jos se johtaa ongelmiin työn kanssa niin se on voi-voi. Pakkoko oli hakea se työpaikka niin kaukaa kodista?
Hankala kysymyshän tuo on. Eikä hyvää vastausta ole. Meillä muutamat käyvät ihan tyytyväisenä yli tunnin junamatkan päästä. Toiset taas ajavat aamuin illoin tuon puolitoista tuntia. Eivätkä valita. Muutamille sen sijaan käveleminen vartin matkan päästä on _niin_ kamala kokemus...
On tuossa edellä ehdotuksia, en lisää mitään. Teki vaan mieli pohtia.
- Sukkuloija
Itse olen ajanut arkipäivisin 180km edestakaista työmatkaa reilut viisi vuotta. Täällä maakunnassa siihen kuluu aikaa kesärajoituksilla 2h10min, talvisaikaan 20min enemmän. Kesäisin ajelu aivan mukavaakin, kun on valoisaa, talvet kurjempaa aikaa pimeyden ja satunnaisten huonojen kelien takia. Ruuhkista ei näillä korkeuksilla ole juurikaan tietoa, omaan tahtiin saa ajella suurimmaksi osaksi.
Turvallisuusriskiä lisää nykyään surkealla mallilla oleva tienpito, uraa ja reikää aivan liikaa jo pääväylillä, sivuteistä puhumattakaan. Ja virkavalta voisi olla vähän näkyvimmin esillä, ainakin omasta mielestä piittamattomuus on lisääntynyt (nopeudet, ohitukset, kännykkään puhuminen...).
Mutta vielä olen ainakin ajatellut ajoa jatkaa. Jonkunhan niitä euroja on valtion pohjattomaan kassaan kaadettava, saadaan SOTEt ja muut työryhmät pyörimään, Himaselle palkka maksuun ja vähän vielä kreikkalaisillekin. Liikenne ja yksityisautoilu on vallan mukava lypsylehmä. Kiltisti vaan maksetaan kohonneet verot ja käyttömaksut. Nyt vaan odotellaan, koska alkaa autonkäytön kilometrihinnoittelu. Mitkään verot tuskin tulee poistumaan uuden maksun myötä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 407003
- 323948
- 463347
- 402949
- 172726
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482087- 402058