Olen 14-vuotias ja seroquel prolongista (400mg) huolimatta en saa nukahdettua ja heräilen säännöllisesti. Ketipinorkin täsmänä toimii huonosti. Zopinox ei myöskään toiminut. Tulisiko huolestua..?
Ketiapiini ei auta unettomuuteen?
35
770
Vastaukset
- Mieti?
Huolestu todellakin! Miksi yleensä käytät neuroleptia unettomuuteen. Mieti? Ne saattavat aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoihin. Miten elät ja selviät sen jälkeen?
- Kokemusta on 71
Olet niin nuori, että huolestuin todella puolestasi!! Oma poikani on saman ikäinen. Yritä etsiä lääkkeettömiä vaihtoehtoja unettomuuteen ja muihin ongelmiin, puhu asiasta läheistesi kanssa, liiku paljon jne. Elämä alkaa hyvin nopeasti pyöriä lääkkeiden ympärillä, jos ei löydä muuta ratkaisua ongelmiinsa. Älä pilaa elämääsi!!
- herkuttelija000
pakko olla provo ei kai 14-vuotiaille määrätä neuroleptejä eli lobotomian vastinetta ainakaan noin järkyttävällä annoksella
- apua on tarjolla
Ei kait kukaan lääkäri määrää tuollaisia myrkkyjä lapselle?
Eihän?
Unettomuuden hoito!
Laita makuuhuoneeseen valoaläpäisemättömät (kangasta myydään kangaskaupassa, jossa verhot myös maksua vastaan ommellaan) verhot, jotta on pimeää.
Unettomuutta voi hoitaa melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia, ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi nouse, mutta sopivuus varmistettava, jos sairastaa epilepsiaa tai käyttää verenohennuslääkettä. Suomessa on yksi laboratorio, joka mittaa elimistön melatoniinipitoisuutta.
Suomessa on myynnissä lyhytvaikutteista (puoliintumisaika n. 5 tuntia) melatoniinia luontaistuotteena 1mg vahvuista, jota myydään apteekissa, luontaistuotekaupoissa ja ruokauppojen luontaistuotehyllyissä.
Reseptillä on saatavana lyhytvaikutteista 1mg, 3mg ja 5mg vahvuutta tablettia 100 kappaleen pakkauksessa 12-30€ riippuen apteekista (Yliopiston apteekissa on edullisin melatoniini), sekä pitkävaikutteinen Circadin 2mg, joka maksaa n. 30€ 30 kappaleen pakkaus.
Ulkomailla melatoniini on reseptivapaa luontaistuote, jota on sekä lyhyt- että pitkävaikutteisena eri vahvuuksina.
Annostus on yleensä 1-6mg illalla tunti ennen nukkumaan menoa. Melatoniini otetaan aina samaan aikaan hyvän tehon saavuttamiseksi.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm- 11+1
Melatoniinikaan ei auta minulla. En vain saa unenpäästä kiinni kun vasta useiden tuntien kuluttua. Uni on levotonta ja lyhyttä..
- nyt teet asialle jot
11+1 kirjoitti:
Melatoniinikaan ei auta minulla. En vain saa unenpäästä kiinni kun vasta useiden tuntien kuluttua. Uni on levotonta ja lyhyttä..
No mielummin uni levotonta ja lyhyttä kuin ketipinorin aiheuttamaa TAJUTTOMUUTTA.
Ketipinorin tai muiden neuroleptien avulla et nuku luonnollista kehoasi ajatellen korjaavaa unta. Nuo lääkkeet ovat myrkkyä jotka tainuttavat ja se oikea uni jää tulematta.
On todella vaarallista kuvitella, että neuroleptien avulla nukuttu yö olisi keskushermostolle tai keholle jotenkin virkistävää.. asia on aivan päinvastoin.
Katsopa henkilöitä jotka ovat vuosia syöneet neuroleptejä, se näkyy heissä. Heistä on kadonnut se kaikki josta muodostuu ihmisyys.
Lopeta hyvä lapsi tuo lääkkeen syöminen ja siirry luonnolliseen uneen. Itsekin olen kärsinyt lapsesta saakka huonosta unenlaadusta, mutta mielummin nukun pari kolme tuntia yössä kuin turrutan aivoni neurolepteilla. - 4+4
nyt teet asialle jot kirjoitti:
No mielummin uni levotonta ja lyhyttä kuin ketipinorin aiheuttamaa TAJUTTOMUUTTA.
Ketipinorin tai muiden neuroleptien avulla et nuku luonnollista kehoasi ajatellen korjaavaa unta. Nuo lääkkeet ovat myrkkyä jotka tainuttavat ja se oikea uni jää tulematta.
On todella vaarallista kuvitella, että neuroleptien avulla nukuttu yö olisi keskushermostolle tai keholle jotenkin virkistävää.. asia on aivan päinvastoin.
Katsopa henkilöitä jotka ovat vuosia syöneet neuroleptejä, se näkyy heissä. Heistä on kadonnut se kaikki josta muodostuu ihmisyys.
Lopeta hyvä lapsi tuo lääkkeen syöminen ja siirry luonnolliseen uneen. Itsekin olen kärsinyt lapsesta saakka huonosta unenlaadusta, mutta mielummin nukun pari kolme tuntia yössä kuin turrutan aivoni neurolepteilla.Kerroppa mulle miten lopetan kun diagnoosina psykoottisuutta jne.. Myös olen kuullut vaikka mitä että seinään wi voi lopettaa ja depotablettia ei voi puolittaa kun imeytyy elimistöön aiheuttaen suuren yliannostusriskin.
- terveyttä.
4+4 kirjoitti:
Kerroppa mulle miten lopetan kun diagnoosina psykoottisuutta jne.. Myös olen kuullut vaikka mitä että seinään wi voi lopettaa ja depotablettia ei voi puolittaa kun imeytyy elimistöön aiheuttaen suuren yliannostusriskin.
Ravitsemus kuntoon ja ulos liikkumaan.
Kokeile, miten vaikuttaa. - Nohuuuhhuh
nyt teet asialle jot kirjoitti:
Lopeta hyvä lapsi tuo lääkkeen syöminen ja siirry luonnolliseen uneen. Itsekin olen kärsinyt lapsesta saakka huonosta unenlaadusta, mutta mielummin nukun pari kolme tuntia yössä kuin turrutan aivoni neurolepteilla.Ehdotatko aloittajalle psykoosia toisin sanottuna?! Häpeä.
- miksi suostut
4+4 kirjoitti:
Kerroppa mulle miten lopetan kun diagnoosina psykoottisuutta jne.. Myös olen kuullut vaikka mitä että seinään wi voi lopettaa ja depotablettia ei voi puolittaa kun imeytyy elimistöön aiheuttaen suuren yliannostusriskin.
MYös minulla dg psykoottisuutta, kaksisuuntaista, epävakaata ja mitä kaikkea vielä...
Koskaan en voinut niin huonosti kun neuroleptien aikaan, jatkuva väsymys ainainen pöhnä, lihaskivut, motorinen levottomuus, hälläväliä olo, itsemurha-ajatukset, jne
Minä lopetin lääkkeet ja voin paremmin kuin lääkkeitä syödessäni.
Heitin heipat mielenterveyssyteemille ja lähdin oikeisiin töihin (ilmoitin vain eläkevakuutusyhtiölle, että nyt saa loppu eläkkeenmaksaminen)
Tietenkin sain paikallisen mielenterveystoimston niskaani, koska eivät halunnueet päästää irti minusta, vetosivat psykoosiin ja siihen ettei minusta voi tulla enää kunniallista veronmaksajaa jne
No, vuoden olen töissä ollut ja kaikki tuo höpö aikaa on historiaa (tuntuen enää vain pahalle unelle)
Lopetin lääkkeet kuukauden aikana. Uni tulee itsellään ja nukkumisen jälkeen herään aamulla VIRKEÄNÄ töihin. Poissa on se aika kun heräämistä ei voinut ajatellakaan ennen klo 13.
Jokainen tietenkin tekee omat valintansa elämänsä kanssa, minä en voi muuta kuin kertoa omakohtaisista kokemuksista. - 10+6
miksi suostut kirjoitti:
MYös minulla dg psykoottisuutta, kaksisuuntaista, epävakaata ja mitä kaikkea vielä...
Koskaan en voinut niin huonosti kun neuroleptien aikaan, jatkuva väsymys ainainen pöhnä, lihaskivut, motorinen levottomuus, hälläväliä olo, itsemurha-ajatukset, jne
Minä lopetin lääkkeet ja voin paremmin kuin lääkkeitä syödessäni.
Heitin heipat mielenterveyssyteemille ja lähdin oikeisiin töihin (ilmoitin vain eläkevakuutusyhtiölle, että nyt saa loppu eläkkeenmaksaminen)
Tietenkin sain paikallisen mielenterveystoimston niskaani, koska eivät halunnueet päästää irti minusta, vetosivat psykoosiin ja siihen ettei minusta voi tulla enää kunniallista veronmaksajaa jne
No, vuoden olen töissä ollut ja kaikki tuo höpö aikaa on historiaa (tuntuen enää vain pahalle unelle)
Lopetin lääkkeet kuukauden aikana. Uni tulee itsellään ja nukkumisen jälkeen herään aamulla VIRKEÄNÄ töihin. Poissa on se aika kun heräämistä ei voinut ajatellakaan ennen klo 13.
Jokainen tietenkin tekee omat valintansa elämänsä kanssa, minä en voi muuta kuin kertoa omakohtaisista kokemuksista.Mä en ilman lääkettä kyennyt muuhun kun karttamaan ihmisiä. Kotona lukittauduin veitsien kanssa kellariini. Elin pimeiden henkien todellisuudessa. Meinasin yksi aamu ihan oikeasti tappaa nukkuvan äitini ja kaksi pienempää sisartani.. Mistään en tajunnut mitään. Kun vaihdettiin vahvempi psykoosi lääkkeeni seroqueliin oon alkanut taas vajoomaan tohon maailmaan.. Mutta toisaalta kai kun ovat mut osastolta päästäneet niin pysyy tää kontrollissa.
- artyyy
Miksi menette provoon... alle 18-vuotiaille ei määrätä neuroleptejä suomessa..
- 17+17
Ei vai? :DDDD Mikä väite tää on. Niitähän määrätään varmaan nuorille eniten. Osastolla tutustuin tosi moneen muuhun kuka käyttää neuroleptejä. Myös 10-vuotiaille asseille syötetään neuroleptejä. Herää todellisuuteen.
- Äiti 2
Kyllä määrätään. Olen omainen ja tiedän asian. 14 vuotiaalle voidaan määrätä mitä myrkkyä tahansa mitä lääkkeeksi on otettu käyttöön. Ja jos vanhemmat vastustaa, niin ollaan hoitovastaisia vanhempia ja lapsi uhataan ottaa huostaan. Näin se menee nyky-Suomessa.
- Rx = $$$
Psykiatrit määrää vaikka syanidia 10-vuotiaille, jos siitä saa hyvät bonarit.
- haudihau äijjä
luonteen heikkoutta jos ei saa muka lopetettua ketiapiinia seinään :D. kannattaa mennä yksityiselle kertomaan että lopetti ne ja tarvii bentsoja väliaikaiseen unettomuuteen ite sain halcion t. 18v :D
- hooohhhhoijjaa
Luonteen heikkoutta jos kuolee tai sairastuu psykoosiin?
- q-wert
Seroquel prolong (400mg) viittaa päihteiden käyttäjään.
- 18+3
Hähh?
- 5+5
Ravinnon vaikutus mielenterveyteen!
Tämä kannattaa kuunnella (5*5min)
Jakso 26.05.13
http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/ - 6+19
Yllä kommentoineille tiedoksi, että Seroquelia määrätään nuorille, ja paljon. Jpten tuskimpa provo, vaan henkilö, joka oikeasti tarvitsee neuvoja
Terveisiä nuorten psykiatriselta osastolta - lääkebisnes
Valitettavasti lääkäreillä ei ole muita avaimia hoitaa potilaita kuin lääkkeet, jotka ei paranna ketään ja saattaa tuhota koko ihmisen.
- Ketipisti
Mielestäni on kyseenalaista tuomita jotain lääkettä myrkyksi, koska se voi olla ainoa, joka tehoaa jollekulle ja parantaa hänet. Kuten esim. minä. Kymmeniä vuosia unettomuudesta kärsittyäni (kaikki on kokeiltu), oli suorastaan taivaallista löytää Ketipinor, joka oikealla annoksella rentouttaa minut ja nukun hyvää ja rauhallista unta koko yön. Ja jos herään yöllä, niin pystyn helposti jatkamaan unia, toisin kuin ennen. Tietysti siihen kannattaa turvautua vasta viimeisenä vaihtoehtona, mutta kyllä pitkäaikainen unettomuus vahingoittaa aivoja vähintäänkin yhtä paljon kuin Ketipinor. Lisäksi se aiheuttaa paljon onnettomuuksia, keskittymiskyvyttömyyttä (mikä taas aiheuttaa esim. töissä mokailua), sekä ihan ruumiillisia vaivoja ja jopa sydänkohtauksia puhumattakaan henkisistä ongelmista kuten esim. psykoosista.
- Psyk.Hoitaja.
Mistä ihmiset saaneet päähänsä ettei alaikäisille määrättäisi neuroleptejä..? Olen ollut hoitajana nuorten osastolla ja useimmille nuorille sitä määrätään etenkin risperdal, leponex, ja ketiapiini. Toisille tuovat avun toisille ei.
- potilaan loppu
Valitettavasti näin. Lääkärit eivät osaa muuta, kuin kirjoittaa reseptejä, joista saavat rahaa.
Lääkärni koulutuksessa alkaa lääketeollisuuden aivopesu jo kandiaikana.
Vaihtoehtoja lääkkeille ei ole, jos lääkäriltä kysytään.
- 17+10
Joo mullakin mirtatsapiini, abilify, seronil, triptyl ja silti uniongelmia... Ja olen 14 kanssa
- 6+6
Yli miljoona suomalaista kärsii jatkuvista tai epäsäännöllisistä uniongelmista. Päivitin aiemmin tällä viikolla Facebookin puolelle listan koneeni syövereistä löytämistäni muistiinpanoista uneen liittyen. Toivon, että tiivis lista antaa myös tietynlaisen muistutuksen niille, jotka tykkäävät kommunikoida ympäristöönsä "olen kokeillut kaikkea" -tarinaa...
✔ Fyysinen aktiivisuus!
✔ Riittävän matala lämpötila makuuhuoneessa (15C, max. 20C)
✔ Sisäilman laatu: tuulettaminen, ilmanputsarin käyttö (UV, HEPA, aktiivihiilisuodatus, fotokatalyyttinen hapetus, ionisaattori), ilman kosteuden tarkkailu, homeriskin poissulkeminen (tarratestit itse / laitteelliset mittaukset ammattilaisen toimesta)
✔ Stimulanttien (kofeiini, alkoholi etc.) välttäminen iltapäivällä / illalla (tarvittaessa 1000-2000mg C-vitamiinia nopeuttamaan kofeiinin poistumista kehosta (kakadu, camu camu, acerola, ruusunmarja, askorbiinihappo) / kardemumman siemenet pursekeltuna kokonaisina (5-10 kpl) vähentämään keskushermoston stimulaatiota)
✔ Elektromagneettisen stressin minimointi (lentokonetila puhelimeen, WLAN pois päältä jne. Makuuhuoneen skannaus säteilytasojen suhteen (EMF- / EMC-mittarit) -> sängyn paikan valitseminen. Huomioi säteilyn heikkeneminen etäisyyden neliössä, pintojen läpäisevyys, permeabiliteetti jne. Lisäksi yleinen feng shui / sängyn asento.
✔ Terapialähtöisesti lisäravinteena: tryptofaani 3000mg, 5-HTP 200mg, melatoniini 3mg noin tunti ennen nukkumaanmenoa (testaaminen kyseisessä järjestyksessä, jolloin keholla mahdollisuus tuottaa tasapainoisemmin biokemiallisen ketjun lopputuotteita -> serotoniini, melatoniini, DMT). Ei "kilpailevia" aminohappoja / ruokia samalla aterialla.
✔ Valeriaana, kava kava, kamomilla >> teenä (relaksantit / sedatiivit). Lisäravinteena mm. L-teaniini 200-400mg
✔ Magnesiumkloridi iholle / kylpyvedessä. Ulkoisesti 30% liuos, jonka voi valmistaa helposti itse mg-kloridista (jauheena apteekista) tai hankkia valmiina liuoksena spray-pullossa (luontaistuotekaupat, apteekit) >> yleisesti riittävien mg-tasojen varmistaminen varsinkin aamuyöllä 04-05 välillä) heräilevillä!
✔ Sängyn ergonomia, nukkumisasento (Futon, Tempur, nukkuminen ilman tyynyä etc. -testit. Mieto inversio / lantio sydämen yläpuolelle -> lisämunuaisten "buuttaamiseen" tätä kautta. Alasti nukkuminen -> ei lymfajärjestelmää / verisuonistoa tukkivia kuminauhoja lantiolla
✔ Lakanoiden ja peiton materiaalien päivittäminen (Vastran kankaat (ayurvastran ideologialla valmistetut: etenkin iho-ongelmista kärsiville), luomupuuvilla, silkki jne. ihon kollegeenin ja keratiini kanssa paremmin "keskustelevat" materiaalit -> parempi termoregulaatio
✔ Suitsukkeet / relaksoivat eteeriset öljyt (ylan ylang, vanilja, ruusu jne.)
✔ Täyden spektrin lamput makuuhuoneessa / valaistuksen himmentäminen tietoisesti viimeistään 2h ennen nukkumaanmenoa (tietokoneen näytön säätely automatisoidusti F.lux -ohjelman avulla - synkronointi auringonlaskuun sijaintisi mukaan, himmeät suolalamput jne.). Sinisten valonspektrien välttäminen vähintään 2h ennen nukkumaanmenoa (tarkoitukseen kehitetyt kalvot tietokoneen näytölle / lasit päähän). Tilan pimentäminen verhojen avulla jne.
✔ Earthing mat (kehon biologisten rytmien tukemiseen lupaavia tuloksia pienillä koeryhmillä -> lisää REM-unta melatoniininerityksen tasapainottumisen kautta
✔ Bemer, piikkimatto jne. -mahdollisuudet sängyn päälle >> relaksoiva vaikutus pintaverenkierron paranemisen ja lisääntyneen kehotietoisuuden kautta
✔ Meditaatiotekniikat, lucid-tekniikat, unipäiväkirjan pitäminen jne.
LÄHDE:
http://www.jaakkohalmetoja.com/fi/ - 40v. unettomuus
Kyllä se vaan niin on, että ihminen voi kärsiä sellaisesta unettomuudesta, mihin ei kerta kaikkiaan auta kuin bentsot tai neuroleptit. Itselläni on ollut unettomuusongelma joka alkoi kun olin vähän toisella kymmenellä ja jatkuu edelleen kun olen yli 50, tosin sillä erotuksella, että tätä nykyä syön mitä tahansa lääkettä, jotten joutuisi kärsimään siitä unettomuushelvetistä enää. Sitä paitsi vaikea unettomuus on vain oire jostain yleensä henkisestä sairaudesta, joten se ei paranekaan ilman lääkkeitä.
On uskomatonta, miten erilainen olo on hyvin nukutun yön jälkeen verrattuna huonosti nukuttuun yöhön. Ja onhan liian vähäinen yöuni vakava riski esim. työssä tai liikenteessä sekä saattaa aiheuttaa monenlaisia terveysriskejä! - -kkff
Omalla kohdallani päiväkäytettynä kaikki rauhoittavat lääkkeet heikentävät yöunta. Siis mikä rauhoittaa päivällä, vie rauhallisuuden yöajasta.
Olen 14-vuotias ja seroquel prolongista (400mg)
- tuo on luultavasti päiväkäyttöön tarkoitettu- 15+3
Ei ollut. Kuin ihan iltakäyttöön ja unen tueksi ja parikn muuhun oireeseen.
- just joo
ei oo totta vaan provo.
- Ei pysty käsittämään
Vaimolle määrätty tuota ketiapiinia (Ketipinor) ja aloin kattelemaan mitä haittavaikutuksia tuolla voi olla. Kyllä jos lääke on monille aiheuttanut pysyvän unettomuuden aivojen vaurioiden vuoksi, niin pitäisi olla kyllä viimeisten kokeiltavien listalla.
- Ei pysty käsittämään
...ai niin tuohon aloittajan alkuperäiseen kysymykseen on, että ketiapiinilla ei ole havaittu tutkimuksissa juuri mitään eroa kalkkitabletteihin. Ei suositella unettomuuteen.
Eveidence based drug therapy:
http://www.ti.ubc.ca/letter79
Tuon lappusen voi tulostaa lääkärilleen, jos ketiapiinia unettomuuteen määrää.
- nainen 37 v.
mulla on ketipinor ja peratsin määrätty unettomuuteen.eka lääkitys joka on tehonnut pitempään kuin puoli vuotta.eli olen käyttänyt nyt kolmisen vuotta ketipinoria ja peratsania unettomuuteen.unettomuudesta olen kärsinyt 13 vuotta.tiedän kyllä haittavaikutukset mutta mielummin nukun hyvin kuin oon nukkumatta.ikää mulla on 37 vuotta.toistaseksi ainoa haittavaikutus on väsyttävä tunne iltaisin.yllätys yllätys siksi käytänkin sitä unen saamiseen.olo on herättyä ihan pirteä ja levännyt.vai voiko joku väittää että jatkuva valvominen tekee elimistölle hyvää?
- En suosittele
Olen kokeillut ketipinoria unilääkkeenä ja kokeiluksi jäi. Ensiksi aivot napsahti pois päältä ja tuijotin vain seinää suu auki kuola valuen, sitten jossain vaiheessa lähti taju ja nukuin 28 tuntia. Herätessäni oli karsein olo ikinä! Kemiallinen lobotomiahan se on eikä voi tehdä kovinkaan hyvää pidemmän päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006464
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283250Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761764- 331408
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471013Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879