Kuukausi sitten kirjottelinkin aiheesta. Kynnen alta tuli mätää, lähinnä kävellessä tai kun kynttä painoi. Menin sitten lääkärille ja sain antibioottia. Alkoi kyllä tehoamaan hyvin, mutta sitten mokasin. Unohdin ottaa pillerin yhtenä iltana ja seuraavana päivänäkin vasta iltapäivällä. Olisi siis pitänyt ottaa aamuin illoin. Nyt viikko kuurin loppumisen jälkeen mätää on alkanut taas tulla. Ei niin paljon kuin ennen, mutta kuitenkin. Mokasinko hoidon vai oliko viikon kuuri vain liian lyhyt? Ja edelleenkään varvas ei ole lainkaan kipeä, ei vaikka heitin viime viikolla 20 km kävelylenkin. On tuolta kärjestä jonkun matkaa irti, mutta ei tunnu olevan irtoamassa. En kehtaa enää mennä lääkärille kun mokasin lääkekuurin kanssa :(
Taas mätää kynnen alta
14
12250
Vastaukset
- Jo aiemmin vastannu
Juu olet ainoa ihminen maailmassa, joka unohtaa ottaa lääkkeensä. Elä ny viitti, sattuu sitä paremmiski perheis. Jos on esim. viikon kuuri ja puolet siitä ehdit syömään ennenkuin unohdat jonkun annoksen, on vaikutus jo alkanut eikä kuuri mene parista unohduksesta pilalle.
Nämä varpaiden tulehdukset on sitkeitä, ei ole ollenkaan harvinaista, et niihin syödään kuuri jos toinenkin. Eikös se lääkäri ehdottanut mitään toimenpidettä kynnelle, jotain häikkää siinä pitää olla että mätää tursuaa? Ettei se tulehdus nyt leviä syvemmälle, niin kokoa nyt ittes ja varaa lääkärille vaikka ihan vaan soittoaika niin saat uudet tropit.
Vois olla hyvä kokeilla jotain muuta antibioottia seuraavaks, kun olis tuo aiempi tulehduksen taltuttanut, jos siihen ois kyennyt. Mut tärkeintä nyt olis ettet valehtele lääkärille. Uskoisin, jotta sun lipsahdus troppien kanssa on niitä vähiten järkyttäviä tapauksia, mitä hän on urallaan kokenut. Tässä on kattos kuuma, kostea ja hikinen kesä edessä, kannattais todellakin hoitaa asia kuntoon. - lääkäriin mars
Mistä tulehdus johtuu?
Täytyy syy selvittää, koska muuten ei parane.
Nyt menet uudestaan lääkärille näyttään varpaasi. - perunavarvas
En päässy lääkärille, laittoivat terkkarille. Käski pistää betadinea. Skeptisyys valtaa alaa mutta kattellaan.
- Jo aiemmin....
Voi ystävä kallis, ei tohon Betadine auta. Se putsaa vain ulkoisesti ja se sun tulehdus lienee kynnen alla. Pääset lääkärille kun kuvailet oireitas pienillä lisämausteilla. Kipu, kuumotus, turvotus, jatkuva kipu. Ja siis lääkärijonoon pääsee aina, päivystys on eri juttu. Ja kattos ellei sulla noita ehdottamiani oireita vielä ole, niin kyllä ne tässä helteessä vielä kehittyy. Lääkärille voit sanoa että olet ennustaja.
- perunavarvas
No eipä auttanut ei! Viikon ajan olen yrittänyt tunkea sitä petadinea sinne kynnen alle, mutta edelleen sieltä tulee verensekaista mätää... Ei sen pitäis enää petadineaan olla vaikka saman värisiä ovatkin. Huomenna taas paremmalla onnella lääkäriaikaa varailemaan...
- perunavarvas
Minä täällä taas kirjottelen... Olen nyt syönyt toisenkin antibioottikuurin, mätiminen loppui mutta lääkäriä alkoi ihmetyttää punainen ympyrä kynnen alla. Nyt perjantaina kynsi poistetaan ja katsotaan mitä sieltä alta löytyy. Otetaan koepala jos on jotain mistä ottaa. Lääkäri esitti varovaisen arvion ihomuutoksesta. Olis sekin kun löytyis syöpä kynnen alta...
- Jo aiemmin...
Tai sitte on kudoksessa jotain rakenteellista muutosta, kun tuo vitsaus on kestänyt niin kauan. Luojan kiitos otit uusiks yhteyttä lääkäriin, mä olen jo pidemmän aikaa miettinyt, jotta sulla menee koko kesä tuon mädän varpaan kanssa temppuillessa.
Tiedän, jotta tulee tuntumaan pitkältä se aika, kun odottelee vastausta koepalasta. Jos siis se otetaan. Kannattaa yrittää keksiä joka päivälle jotain tekemistä, vaik ois lomakin. Mulla on ollut samanlainen tilanne ja melkein kuukauden odottelin pelonsekaisin tuntein. Auttoi kyllä se, että kolusin kaikki sukulaiset läpi ja kävin kirjastot ja puutarhaliikkeet. Jos vaan jaksat, ois kiva kuulla, miten sun sen varpaan kanssa perjantaina käy. Pidän peukkuja. - perunavarvas
Ootpa ihana kun toisen varpaasta kannat huolta :) Pari viikkoa noissa näytteissä mielestäni menee, mut ainakin voin olla varma että mahdollinen näyte lähtee heti patologialle, koska allekirjoittanut itse vastaa niiden lähettämisestä.
Mistä sulta on otettu koepala? Oliks siinä mitään? Mul on onneks kesä piukassa ohjelmaa ja lomatkin on jo lusittu, ni tuntuu noi viikot vaan katoovan jonnekin. Mut hei, pidetään lippu korkeella! - perunavarvas
No ni, kynsi sai lisäaikaa, ei poistettu. Tää oli nyt eri lääkäri kuin viimeksi, vanhempi ja kokeneempi, sanoi ettei kannata lähteä vielä ottamaan pois. Sieninäyte otettiin, vastauksessa menee 1,5 kk. Siinä on kyllä ihan selvästi sieni, olen Naloxilla hoitanut ja onkin jo parempi kuin ennen. Kynnestä otettiin kuva ja loppukesästä otetaan toinen kuva, sitten verrataan. Jos jälki liikkuu eteenpäin kynnen mukana, niin sitten ei tarvi tehdä mitään, koska silloin kyse on vaurioituneesta kynnestä. Jälki voi kuulemma olla kynnessä vaikka näyttäisi ihan selvästi olevan kynnen alla.
Mut semmosta, kyllä oli melkonen huokaus ku ei tarvinnu ruveta piikittämään ja kynttä repimään. - Jo aiemmin...
Siis mieti miten kauan toi sun projekti on kestänyt. Aloituksessa kirjoitit, jotta oli ollut jo kuukauden ja nyt eletään jo elokuuta. Tsiisus sentään. Onneks kynnen alta ei enää pulppua mitään mömmöä, joten nytkö sitten vaan tahkoat sitä Naloxia ja odotat? Toihan kuulostaa siedettävältä, eikö?
Mulla on kattos napattu kynsi oiskohan kolme kertaa kokonaan pois ja sitte viimeks leikattu pituussuunnassa puolet veke. Ja koristeltu koko komeus ompeleilla. Täytyy sanoa, ettei menny ihan putkeen se silloinen kesä.
Haava kuivui kiinni sukkaan ja jopa lakanaan ja arvaa vaan tökinkö sillä varpaalla kaikki ovenkarmit ja tuolinjalat. Oi kyllä vaan. Harmi etten ole viehtynyt masokismiin, ois ollut oikein toiveiden kesäloma sillon. - perunavarvas
Äläs nyt hoppuile, ei vielä olla kun vasta heinäkuussa, mut onhan tässä pari kk mennyt. Hitto kun en yhtään muista koska tuo pyörylä on tuohon kynteen ilmentynyt. Nalox nyt ei varsinaisesti liity tuohon ympyrään vaan siihen kynsisieneen, josta ei ole koskaan ollut muuta kun esteettistä vaivaa, kynsi on keltainen jne. Toisaalta on hämmästyttävää että sieni ei ole koskaan levinnyt muihin kynsiin.
Sul oli vissiin jotain kynsivallitulehdusta vai minkä takia se kynnenpuolikas vietiin? Ja minkä takia siihen piti tikkejä pistää, ei se vissiin mikään normaali käytäntö ole? - Jo aiemmin...
Mulla sen kynnen leikkas kirurgi ja vetikin semmosen viipaleen kynnestä, et jos ei ois ommeltu, mun varvas ois ollut kun gekkoliskolla. Haava alkoi pari senttiä kynnen alapuolelta ja jatkui kärkeen saakka, että ei se itsestään ois kiinni pysynyt. Siis tosiaan pituussuunnassa kynsi puoliksi ja toinen puoli veke. Meinasin ensin kattella miten homma sujuu, mut kun näin ne hirveät tongit joilla kirurgi rupes vääntämään kynttä, niin en sitte pystynytkään.
Teki gutaa kun otettiin ompeleet pois, piti ihan palkita itseni siiderillä. Mua aina inhottaa se tunne, kun ommellanka luikertelee ihon sisällä. Onpa aikuismaista ja reipasta puhetta..Eipä ole vaivannu enää, mut olipa aika kokemus. - perunavarvas
Ärsyttää kun tuo kynnen kasvaminen kestää niin kauan, että menee pari kuukautta ennen kuin näkee mikä on tilanne. Mut sieninäytteen alkuvastauksen mukaan kynnessä on sientä, vaikkakin hyvin niukasti. Mut entäs sit kun kynsi on poistettu, eks siinä kestää vaikka kuinka kauan että se kasvaa takasin?
- Jo aiemmin..
Niin tarkotat koko kynttä? Jonkun aikaa menee että se kohta, missä kynsi ennen oli, kuivuu ja hiukan kovettuu. Kun saa vipattua kaikki tupot mäkeen, niin johan kelpaa mennä. Hakkaahan sitä varvasta tietty joka paikkaan, mut ei sitä kynnen kasvamista koko ajan ajattele, kasvaa sit aikanaan.
Tuo mun puolikas kynsihän oli viikkoja kipeä, mut se joku ihmemyrkky jota kirurgi valutteli kynnen kasvuaiheeseen, lopetti sen kynsipiikkiterrorin kuin seinään. Mullahan poistettiin isovarpaan kynsi ennen leikkausta kait 3 kertaa, mut muistan vain, että eipä se kynnettömyys paljon menoa haitannut. Ja onhan se uusi hento kynsi sitte aikanaan vähän kuin liikuttava syntymän ihme. Niin on hentoinen ja sileä se kynnen alku. Mä en taida olla ihan terve..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809