Olen siis 5 viikon ajan pitänyt päivittäiset kalorini miinuksella 500 kalorin verran. Kalorit olen laskenut todella tarkkaan, punninnut ruoka-aineet digitaalivaa'alla jne.
Lisäksi olen lenkkeillyt 3-4 kertaa viikossa.
Tästä huolimatta olen laihtunut 5 viikon aikana vain huimat puoli kiloa, vaikka tuolla 500 kalorin päivittäisellä vajeella tuon puolen kilon pitäisi pudota viikossa.
Mikä oikein mättää? Voiko taustalla olla jokin sairaus?
Mies siis olen, jos tästä tiedosta on mitään hyötyä.
Miksi en laihdu?
27
4755
Vastaukset
- pienin pudottaja
Ja ennen kuin joku mainitsee painon vaihtelevan ihan joskus muuten vaan ja kehottaa katsomaan peilistä, näkyykö laihtumista, niin voin sanoa että olen jo tehnyt noin ja mielestäni en näytä mitenkään hoikemmalta.
- mies treenaaja.
Taidat vaan treenat liian löysästi. Paljonko sä painat ja sun pituus oli? Jos sulla ei ole paljoa ylipainoa niin et laihdu kovin nopeesti meinaan. Ja kuinka pitkiä lenkkejä sä teet.
- cuba libre
Kun sitä vertaa aikaisempiin edesottamuksiisi, niin paljonko on muuttunut? Lihositko silloin yli 500g viikossa? Tuskin, eli silloin oli kalorit likimain samalla tasolla kuin mitä kulutus.
Noo, kun tasakalorit alkaa löytymään, niin tuosta on sitten suht helppo nitistää, joko tuunailulla murkinan koostumuksen suhteen -- syöthän runsaasti kuituja? Onhan ravintosi muuten tasapainossa, eli hiilari-proteiini-rasva suhde kuosissa? Rasvaa n. 1g/painokilo... Tai nipistysten sijaan sitten enempi matalan tehon aktiviteettia kuten kävelyä tai vaikkapa pirtin siivoamista yms mukaan.
Yritä etsiä sellainen murkina/juoma setti, jota voit jatkaa pienillä säädöillä lopun elämäsi... Niillä säädöillä saat aikaiseksi pysyvämpää painonhallintaa. Ja parashan se lopulta olisi tehdä ilman kalorilaskureita, kun ei niiden kirjaaminenkaan mitään normaalia elämää ole. - 8+7
Minkä ohjelman mukaisesti olet -500kcal miinuksella? Noissa kalorilaskureiden/ohjelmien ym. lukemissa on aina yksilöllistä heittoa, eli voi vaan olla, ettet oikeasti olekaan miinuksella. Joko peruskulutuksesi on vähemmän, aktiivisuutesi on yliarvioitu tai et kuluta liikunnalla niin paljon energiaa kuin kalorilaskurin (mikä sitten onkaan kyseessä) lukema on, luultavimmin kaikki nuo yhdessä. Lisäksi on tietenkin syömisten aliarviointi, mutta mikäli olet punninnut ja mitannut ruokasi, tästä tuskin on kyse.
- huonot geenit
Itse en laihdu sitten millään, jos kalorit menevät yli tuhannen. Kuulostaa kituuttamiselta, ja sitä se onkin, mutta jos vetelen 1500 kcal päivässä (tarkkaan mitattuna), alkaa painoa kertyä hitaasti mutta varmasti. Harrastan kolme-neljä kertaa viikossa juoksua, jolloin toki syön enemmän.
- 5+17
Koita nutrilettia. Mä en meinannut laihtua millään. Kun pääsee ketoosiin niin helpompaa hommaa ei voi olla.
- bmi 25
Minulla perusaineenvaihduntaan (eli vaikka nukkuisin) menee jo 1440 kcal eli tuo on minimi, joka minun pitää päivässä syödä. Lenkkeilen joka päivä 7-12 km.
- Homma toimii
5+17 kirjoitti:
Koita nutrilettia. Mä en meinannut laihtua millään. Kun pääsee ketoosiin niin helpompaa hommaa ei voi olla.
Ja vaikka miinusta saitkin, niin viime keto jaksolla päästiin -5 kiloon.
En nyt nutraamiseen usko, mutta ketoosiin jotenkuten.
Nyt nipistän 3 kiloa vielä ja sitten vapaa viikko ja tankkausta,
sit loput 10 ja saan pillua.
- Letkua ja liukkaria
Teet saman kuten minäkin..1,5 litraa vettä sisäisesti ja
sitten istut 30 min pytyllä ja taas laihtuu.
Tämän lisäksi juon vettä 4 litraa jos en liiku,
ja jos liikun 6-8 litraa. Mulla oli tässä 6 kuukauden jumi
mutta kyllä se kahdella peräruiskeella taas lähti liikenteeseen nyt olen saanut saen 2 kg viikko tahdin taas päälle.- Noin se kulkee
Laihduttajana olen törmänny jokaisella kerralla tähän ummetukseen. No sen verran sanoisin, että ei nyt kokoajan.. Mutta noin max x 2 jumia kohden
ja taas liikkuu. Itselläni junnas kuukausia 76 kg:ssä kunnes oli vaan nöyrästi mentävä sikiö asentoon kylppärin lattialle ja letkua hanuriin sekä 1,5 litraa vettä.
Nyt 72,5 kg..ja taas Piirretään ristiä seinään, että kerran päivässä tulee käytyä
kakalla.
- ....................
Kaloritarve taitaa olla yksilöllistä. Minulla on sellainen elimistö, että laihdun vain jos ruokavalio on kevyt ja energiaa noin 1200 kcal pv. Siihen päälle vähintään viitenä päivänä viikossa puoli tuntia liikuntaa. Minulla on lähtenyt kolmessa viikossa jo pari kiloa. En myöskään syö iltaisin enää kello kahdeksan jälkeen. Jos sorrun illalla syömään tuhdimmin, on painokin aamulla noussut ja laihdutus tyssännyt. Painon saan normisti onneksi pysymään suht samana sitten kun saavutan tavoitepainon kun pidän herkkupäivän vain kerran viikossa.
- cuba libre
Ei hetkittäinen painonailahdus mitään laihdutuksen tyssäystä tarkoita. Se on luonnnollista. Se taas ei ole luonnollista, että joka aamu paino olisi 100g tarkkuudella sama...
Voi olla ihan totta, että _noin_ 700g/vko laihdut 1200kcal/pv ruualla. Tarkoittaisi sitä, että tasakalorit pyörisivät yli 2000 lukemissa. Ei ole terveellistä, koska painoa luultavimmin sinulla ei kummemmin ole. Ja jos on, niin sitten jokin arvioissasi menee pieleen. 1500kcal/pvä laihtumistahti olisi ehkä puolisen kiloa viikossa, samoilla liikunnoilla.
Ja joku rikkiviisas toteaisi että yli 800kcal "vaje" tarkoittaisi nopeampaa laihtumistahtia. No, ruuan prosessointiin menee oma kaloriosuutensa ( eli hieman isompi syöminen tarkoittaa hieman isompaa kulutustakin ), sen lisäksi isommilla energioilla jaksaa touhuta enempi ja muutenkin ainevaihdunta on hieman vilkkaampi.
- angsti1
Joku on joskus sanonut, että lahtumine ei ole mitään tiedettä, syöt vain vähennmän kuin kulutat! .Ruokavalio on tärkeä, ilman liikuntaakin laihtuu.
..Pöh!...miusta on alkanut tuntumaan että se on nimenomaan tiedettä.
Tilanne 4 viikkoa sitten ja siitä vuosia taaksepäin. Elin karkilla ja kahvileivällä, poltin ½ askia tupakkaa päivässä, roskaruokapäivä oli 3 krt viikossa., karkkipäivä joka päivä...hädin tuskin liikuin...iltasyöminen oli isoin ateriani..mässyy, roskaruokaa jne..no, mitähän tästä seurasi...sen kaikki tietää. Voitte kuvitella, mikä on ollut kalorimäärä päivässä.(!) tosin ihme ja kumma...paino kesti -3 kg viimeisen 3 vuoden aikana samassa.
Vuosien yrittämisen jälkeen sain itseäni niskasta kiinni (taas kerran), mutta nyt olin tosissani, enemmän kuin koskaan..motivaatio sadassa!
Lopetin tupakan polton, lopetin KOKONAAN sokerin käytön..jopa kahvissa tai teessä. En syö karkkia, en kahvileipää, en vaaleaa leipää, valkeaa makaronia tai riisiä.. syön viisi kertaa päivässä. aamulla puuroa, raejuusto marjoja, lounaalla salaattia, kanaa ja vihanneksia, välipalalla rahkaa ja marjoja, päivälisellä naudanlihaa (10%) tai kanaa, kalkkunaa vihannesten kera. Rahkan sekaan lisään vehnälesettä tai kuitulisää. oan purkista 2 omega 3 tablettia. kahvia ja teetä juon yhteensä ehkä 2-3 kuppia päivässä, vettä menee niin että ramppaan vessassa 20 min välein.
Mitä luulette, että näin isolla muutoksella on tapahtunut 4 viikossa?, erohan on huima...säännöllinen ruokarymi, annoskoot paselit, sisältö terveellistä, ei tupakkaa ja sokerin määrä pudonnut aivan valtavasti...
Tulos: 0 kg...siis 0 kg!
motivaatio jatkaa... 0%
ja alussa saotaan että lähtee eniten kiloja, sitten hidastuu...mutta entä jos alussa ei lähde lainkaan...miten jatkossa?- huomautus
No nuo sun Angsti1 safkat on suoraan go fat go diettiä jonka oleellisin osa on liikunta jos et kuluta Mitä syöt et laihdu.
- diplomiliikkuja
Lue diplomiliikkuja teksti, niin et tartte puntaria ja voit ihan syödä normaalisti. Kilot lähtee. Testattu ja toimii idioottivarmasti. Hyvä kun liikut noinkin hyvin vaikka voisit vähän petrata eli 1-2 krt liikuntaa lisää.
Ps, Minäkin käyn jääkaapilla kokoajan illanmittaan vähän hakemassa naposteltavaa niin aineenvaihdunta käy kunnon kiekoilla. Noi kuilotukset vain heikentää aineenvaihduntaa sillä et laihdu. Kuilotukset muutenkin on akkojen hommaa, nehän on ikilaihuttajia. - ei laihdu!
Jatkan tähän samaan ketjuun kun samasta asiasta on kyse. Paitsi että minulla paino on junnannut jo VUODEN!! Kiloklubiin olen välillä täyttänyt aivan tarkasti syömiseni ja liikkumiseni ja sen mukaan painon pitäisi pudota. Reilu vuosi sitten aloitin aktiivisemman liikunnan ja paino putosi alkuun ihan hyvin, eli 5kg tippui 6 viikossa. Sen jälkeen tuli stoppi. Paino heittelee parin kilon sisään, mutta paino ei putoa! En herkuttele enkä mässäile, liikun aktiivisesti, myös kunnon hikiliikuntaa, juoksen ja pyöräilen ja kävelen ja käyn kuntosalilla ja jumpissa, 2-4 kertaa viikossa. Kävelen joka päivä useita kilometrejä (työmatkat kävellen) ja käytän rappusia, hyötyliikuntaakin tulee siis ihan reilusti. Mulla on säännöllinen päivärytmi ja ruokarytmi, syön kasviksia ja salaattia enkä mitään kermaperunoita, eineksiä en käytä juuri yhtään vaan teen ruuan itse. Kavereiden mukaan kasvot mulla on kaventunut jonkun verran, mutta esim. housuissa en huomaa mitään eroa että olisin pienentynyt.
En ole keksinyt missä voisi olla vika, tulisiko muille mieleen jotain mitä ehkä itse en ole ajatellut? Mitä minä ehkä teen pieleen?- cuba libre
Vaikea uskoa, että olet VUODEN kirjannut KAIKKI syömäsi ylös, punninnut jok'ikisen perunan....
Kyllä se paino putoaa, ehkä lisää tuoreita kasviksia, niitä voi syödä paljon. Voi syödä reilusti ja laihtua. Tai sitten totutella pienempiin annoksiin, keskitie tässäkin. Ja vähempi korkeaenergistä hiilaria, pullaa yms sekä erityisen rasvasta. Kun liikkuu noin paljon (mikäli teet jotain etkä vaan käy...), niin kulutus on korkeahko. Olisitko yliarvioinut liikuntasi?
Kun kaloreita vähentää, niin kulutuskin vähenee, helposti. Sitä tekee tahattomia asioita vähempi. Kun miinuskalorit alkaa olemaan 500 hujakoilla, niin homma toimii. - ei laihdu!
cuba libre kirjoitti:
Vaikea uskoa, että olet VUODEN kirjannut KAIKKI syömäsi ylös, punninnut jok'ikisen perunan....
Kyllä se paino putoaa, ehkä lisää tuoreita kasviksia, niitä voi syödä paljon. Voi syödä reilusti ja laihtua. Tai sitten totutella pienempiin annoksiin, keskitie tässäkin. Ja vähempi korkeaenergistä hiilaria, pullaa yms sekä erityisen rasvasta. Kun liikkuu noin paljon (mikäli teet jotain etkä vaan käy...), niin kulutus on korkeahko. Olisitko yliarvioinut liikuntasi?
Kun kaloreita vähentää, niin kulutuskin vähenee, helposti. Sitä tekee tahattomia asioita vähempi. Kun miinuskalorit alkaa olemaan 500 hujakoilla, niin homma toimii.En sanonut että olen vuoden kirjannut syömiseni ylös, vaan että välillä olen tehnyt niin, useamman viikon ajan ja todella tarkasti. Pullaa en syö juuri koskaan (en edes joka kuukausi) enkä erityisen rasvaista ruokaa koska mun mahani ei siedä kovin rasvaista ruokaa. Kasviksia syön kyllä joka päivä, punaista lihaa vähemmän. Kyllä oikeasti teen salilla enkä vain käy siellä, käyn ohjatuilla tunneilla, esim. spinningissä ja lihaskuntojumpissa, ja juoksen juoksumatolla ja soudan soutulaitteella. Kävelyä tulee vähintään 4km päivittäin, ainakin arkipäivisin. Olen pikemminkin laittanut liikunnan alakanttiin kuin yläkanttiin silloin kun olen niitä merkinnyt. Miinuskalorit oli päivittäin keskimäärin 700-800. Ja ei vain putoa! Siksi en tajuakaan missä mättää. :(
Ja ylipainoa mulla on vähintään 25 kiloa.
- toivoton4
Hei, mulla on sama! oon yrittänyt laiduttaa tammikuusta asti, nyt ollaan maalsikuussa ja vaan 1,4kg on lähtenyt! Kiloklubin mukaan syön noin 1500 kaloria päivässä eli miinuskaloreita tulee n.800, kävelen rtyömatkat (1h päivässä) ja käyn lenkillä 2-3krt/vko 40-50 min juoksua.
Motivaatio on nollassa, tuntuu että mussa on joku perustavaalaatua oleva vika kun paino ei laske..nukun riittävästi, usein jokpa 9h yössä (onkohan liikaa?)
Ylipainoa on periaatteessa 5-10kg, riippuu miten hoikaksi määrittelee tavoitepainon (nyt 173cm 80kg)
Kasviksiakin syön paljon, protskua yritän saada ainakin 40-50g päivässä.
itse epäilen kilpirauahsen vajaatoimintaa..olin verikokeissakin, mutta hoitaja unohti viedä veren labraan...ei muuta kuin uusimaan! - 19+15
toivoton4, koitappa -500kcal. Jos minä olen liian pienillä kaloreilla (esim. -800kcal), minulla laihdutus loppuu. Parhaan tuloksen saan juurikin -500kcal. Pituus minulla on sama, painoa enemmän, joskin olen pudottanut jo 13kg.
- heluna4
jätin kaikki teolliset pöperöt ja siirryin raaka-aineista itse valmistettuihin ruokiin,juon punaista tai sinistä maitoa ,käytän voita,rasvaista juustoa,kasviksia,hedelmiä,pähkinöitä,leipää siivun pari päivässä...jugurtit,mehut olen unohtanut.Tällä keinoin puotin 10 kg ja tässä olen pysynyt.herkkuja syön kohtuullisesti mutta kauhea himo makeaan on poissa.
- toivoton4
Hei, kiitos kannustuksesta! se on ihme, miten pienikin kannustus auttaa!
tänään aamupala: rasvaton ja makeuttamotn total jogurtti karaleseillä ja mansikoilla maitokahvi JA heti parempi olo. aion tsempata vielä, kiinnittää huomiota että syön kunnon aterioita ja herkut minimiin. ja kokeilen siis syödä enemmän, niin et miinuskalorit olis noin 500. ehkä se auttaa!
ja tsemppiä teillekin omissa projekteissa!- Tarvitset rasvaakin
Niin oudolta kuin se kuulostaakin, läskin polttamiseen tarvitaan myös rasvaa! Jokaisella aterialla olisi hyvä olla proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatteja. Aamiaisestasi puuttuu kokonaan rasva. Voit saada sitä esim. lisäämällä jogurttipöperöösi manteleita, pähkinöitä, siemeniä tai kasviöljyä. Pähkinöiden ja siemenien rasva on hyvälaatuista. Energiarikkaina niitä voi syödä pienen kourallisen päivässä. Ne auttavat pitämään nälkää. Kananmunasta saisit paljon proteiinia ja se sisältää myös rasvaa. Munassa on noin 70-80kcal/kpl.
- toivoton4
Joo, manteleitä syönkin päivittäin, yleensä 5-10kpl, napostelen niitä esim. töitten jälkeen samalla kun teen illallista ja myös kananmunat kuuluu ruokavalioon.
Nyt maitokahvikin oli jopa täysmaitoon, vaikka yleensä käytän kevytmaitoa (en koskaan rasvatonta, koska en tykkää sen veismäisestä mausta yhtään)
se vaan tuntuu oudolta, että 19 15-nimirekillä kirjoittanut sanoi, ettei laihdu jos syö -800kaloria mutta laihtuu kun syö -500. miten se voi olla mahdollista? eks pitäis laihtua sitä enemmän mitä vähemmän syö kulutukseen nähdeen..mut ehkä tää ei ookkaan matikkaa tää laihdutus!
:)- kiloklubilainen
Ehkä tärkein syy voi olla se, että suurella vajeella tulee usein nipistettyä kaloreita sieltä missä niitä eniten on, eli rasvoista. Tuloksena voi olla hyvin vähärasvainen ruokavalio. Rasvan poistuminen eli laihtuminen taas vaatii rasvaa ruokavaliosta, jopa yllättävän paljon. Rasvan osuus kaloreista pitäisi olla laihdutusaikana sama kuin muulloin, vaikka kaloreita vähentääkin.
Lisäksi: vähemmillä kaloreilla elimistön toiminta "hidastuu". Kun syöt vähän ja pidät suurta vajetta, kaikenlainen tiedostamaton aktiivisuus vähenee huomaamatta (esimerkiksi elehtiminen puhuessa, jalkojen heiluttelu istuessa ym. mihin et yleensä edes kiinnitä huomiota.
Lisäksi vähän suuremman kalorimäärän syöminen pitää aineenvaihdunnan vilkkaampana. Ja vielä, suuremmalla vajeella painoa lähtee vähemmän rasvasta ja enemmän rasvattomasta kudoksesta, mikä johtaa siihen että kulutat jatkossa vähemmän.
- gregerg
pelkällä liikunnalla ei saa mitään loputtomia kilomassoja pois. Sama juttu oli mulla että muutaman kilon laihtuu liikunnalla, mutta se tyssää tiettyyn rajaan. Voit lopettaa liikunnan tähän. Laihdut vain vähentämällä kaloreita. Syöt siis liikaa kaloreita ja yrität nyt ostaa varaa syödä enemmän liikkumisella, mutta se ei toimi loputtomasti. Laihat syö vähemmän kuin muut, piste. Ainakin kun ikää tulee .
Hae kalorilaskuri sivulta se raja jolla sinun pituinen ihminen ei liho, eikä laihdu. Mulla se on jotain 1600, mutta kun en liiku kovin paljon, käytännössä se on ehkä noin 1400. Syön suurin piirtein tuon verran, joskus enemmän, joskus vähemmän. On opittava mitä ruokaa kannattaa syödä/juoda mitä ei. vähäkalorisia ruokia/juomia vain. - laihtuja.
Miks minä laihduin 3 kk aikana 12 kg. Kävin vaan salilla ja söin säännöllisesti 4 kertaa päivässä. Enkä nyt mitenkään hampaat irvessä treenannut. Söin kyllä paljon kanaa ja vihanneksia, raejuustoa, makaroonilaatikkoa, lohikeittoa, kirjolohikiusausta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.327027- 424321
- 243705
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1843440- 122487
- 302445
- 432084
- 262034
- 1641983
- 1051402