Minkälaisia kokemuksia teillä on nordjobbista..?
Minkälaiset työpaikat ovat ja miten järjestelyt ovat sujuneet?
Minkä verran ruotsia on tarvinnut osata etukäteen..??
Kiitos etukäteen!!
Nordjobb
5
1027
Vastaukset
- pahka
Ny är det liiiite för sent...
- jennis
eli ei myöhäistä ollenkaan, päinvastoin, tässä vaiheessa ollaan ajoissa liikkeellä ensi kesän kannalta ;)
kertokaa ihmeessä kokemuksianne nordjobbareina olleet! onko kukaan ollut norjassa? millaisia työpaikkoja siellä yleensä on tarjolla? pärjääkö ja pystyykö oppimaan kieltä jos osaa ruotsia? - Minä
jennis kirjoitti:
eli ei myöhäistä ollenkaan, päinvastoin, tässä vaiheessa ollaan ajoissa liikkeellä ensi kesän kannalta ;)
kertokaa ihmeessä kokemuksianne nordjobbareina olleet! onko kukaan ollut norjassa? millaisia työpaikkoja siellä yleensä on tarjolla? pärjääkö ja pystyykö oppimaan kieltä jos osaa ruotsia?Juu mäkin ensi kesää jo ajattelen jotkut haluavat olla ajoissa liikenteessä ja tarkastella muita mahdollisuuksia.
Kertokaa kokemuksianne! - fijr_86
Minä kirjoitti:
Juu mäkin ensi kesää jo ajattelen jotkut haluavat olla ajoissa liikenteessä ja tarkastella muita mahdollisuuksia.
Kertokaa kokemuksianne!Olin kesän nyt Göteborgissa ja aivan loistavat muistot jäi käteen kaikenkaikkiaan, vaikka ansiopuolelle rahaa siellä menee enemmän kuin tulee. Vietin aika paljon aikaa vähän Göteborgin kaupunkielämää rauhallisemmassa miljöössa Kungsbackassa, josta löytyy erittäin sydämellisiä ihmisiä! :) Ja vielä enemmän Skånen maaseudulta, jossa en kauheasti ehtinyt oleskella.
Nordjobb ei tee asiaa niin helpoksi kun vaikuttaa.. Kielitaito on valmiiksi oltava kohdallaan mikäli aikoo pystyä hoitamaan yhteydet työnantajaan puhelimitse ja sähköpostitse ongelmitta. Lisäksi veroasiat ja muut huolet joutuu pitkälti itse hoitamaan - toki apua saa omalta vapaa-ajanohjaajalta tarpeen vaatiessa. Mutta ohjaajat ovat aika kiireisiä ja en viitsinyt "pikkuhuolillani" heitä häiritä.
Kielikurssi oli kyllä mitä oli... käsitteli göteborgin murretta. Mielenkiintoinen mutta jossain suhteessa hyödytön. Murretta ei tule paljoo kirjoitettua ja jos puhuu göteborgilaisten kanssa paljon niin huomaamattakin alkaa puhua murretta.
Tanskasta ja Norjasta sen verran että monet työnantajat siellä edellyttävät ainakin jonkinlaista tanskan tai norjan kielen taitoa ainakin ymmärryksen tasolla. Jos puhuu ruotsia sujuvasti tulee hyvin ymmärretyksi tanskassa ja norjassa. Mutta oman kokemuksen pohjalta väitän että ainakin tanskaa on "kylmiltään" vaikea ymmärtää. Olin työn merkeissä yhden viikonlopun Kööpenhaminassa ja se mitä tajusin tanskalaisen luennoitsijan puheesta oli aika vähäistä. Sen sijaan osasin ymmärtää tanskalaisen poliisin neuvot kun kysyin häneltä tietä Ingerlevsgraden eli keskuslinja-autoasemalle. Uskon että Nordjobb järjestää jotain kielikursseja ainakin Norjassa ja Tanskassa. Kirjallisessa muodossa tanskaa on helppo ymmärtää ruotsin pohjalta.
Mutta voin suositella lähtemään kyllä. Kesä on aika mieleenpainuva ja ohjelmaa on tarjolla jos jonkinlaista, mitä tavallisena turistina ei ikinä voisi tehdä. asuminen aivan vieraassa paikassa on mielenkiintoista :) - jjj
fijr_86 kirjoitti:
Olin kesän nyt Göteborgissa ja aivan loistavat muistot jäi käteen kaikenkaikkiaan, vaikka ansiopuolelle rahaa siellä menee enemmän kuin tulee. Vietin aika paljon aikaa vähän Göteborgin kaupunkielämää rauhallisemmassa miljöössa Kungsbackassa, josta löytyy erittäin sydämellisiä ihmisiä! :) Ja vielä enemmän Skånen maaseudulta, jossa en kauheasti ehtinyt oleskella.
Nordjobb ei tee asiaa niin helpoksi kun vaikuttaa.. Kielitaito on valmiiksi oltava kohdallaan mikäli aikoo pystyä hoitamaan yhteydet työnantajaan puhelimitse ja sähköpostitse ongelmitta. Lisäksi veroasiat ja muut huolet joutuu pitkälti itse hoitamaan - toki apua saa omalta vapaa-ajanohjaajalta tarpeen vaatiessa. Mutta ohjaajat ovat aika kiireisiä ja en viitsinyt "pikkuhuolillani" heitä häiritä.
Kielikurssi oli kyllä mitä oli... käsitteli göteborgin murretta. Mielenkiintoinen mutta jossain suhteessa hyödytön. Murretta ei tule paljoo kirjoitettua ja jos puhuu göteborgilaisten kanssa paljon niin huomaamattakin alkaa puhua murretta.
Tanskasta ja Norjasta sen verran että monet työnantajat siellä edellyttävät ainakin jonkinlaista tanskan tai norjan kielen taitoa ainakin ymmärryksen tasolla. Jos puhuu ruotsia sujuvasti tulee hyvin ymmärretyksi tanskassa ja norjassa. Mutta oman kokemuksen pohjalta väitän että ainakin tanskaa on "kylmiltään" vaikea ymmärtää. Olin työn merkeissä yhden viikonlopun Kööpenhaminassa ja se mitä tajusin tanskalaisen luennoitsijan puheesta oli aika vähäistä. Sen sijaan osasin ymmärtää tanskalaisen poliisin neuvot kun kysyin häneltä tietä Ingerlevsgraden eli keskuslinja-autoasemalle. Uskon että Nordjobb järjestää jotain kielikursseja ainakin Norjassa ja Tanskassa. Kirjallisessa muodossa tanskaa on helppo ymmärtää ruotsin pohjalta.
Mutta voin suositella lähtemään kyllä. Kesä on aika mieleenpainuva ja ohjelmaa on tarjolla jos jonkinlaista, mitä tavallisena turistina ei ikinä voisi tehdä. asuminen aivan vieraassa paikassa on mielenkiintoista :)missäs sä siellä göteborgissa työskentelit???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403711Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333304- 692918
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912760- 351778
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811739- 241589
- 281537
- 291519
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231514