"Ero tuli"

mielipiteitä

"Meille tuli ero."
Mua jotenki välillä meinaa ärsyttää tuo lause, jota hoetaan tämän tästä..Onko se ero joku sellanen postilaatikosta löytyvä ilmotusluontonen asia, jolle ei mitään mahda, se vaan tulee ja asia on sillä selvä? Että osapuolet on oikeestaan syyttömiä asiassa.
Se mitä mä tässä koitan sanoa, on se, että ihmiset EROAVAT. Ketä siitä voi muuta syyttää kuin itseään, jos on hommannut itsensä naimisiin "vääränlaisen" ihmisen kanssa? Siis sellaisen, jonka kanssa ei jaksa myös arkea, vastoinkäymisiä, rutiineja ja tottumista? Niin, tai vaikka itse jaksaisikin, mutta se toinen ei jaksakaan. Ei se ero tuosta vaan tule, se on ihmisten ihan ite tekemä päätös..
Ei kai siinä mitään jos porukka tykkää eroilla, mutta on vaan niin surullista nähdä lasten kärsivän siitä..Ja kättä pystyyn, kenen mielestä lapsi EI muka kärsi vanhempien erotessa, tavalla tai toisella..? Väkivaltaiset suhteet on tietysti asia erikseen, mutta siihen taas pätee edellisen kappaleen vuodatukseni; itsehän sitä on naimisiin kyseisen tyypin kanssa menny..
Juu, mulla on varmaan lapsellinen näkemys asiaan, mutta eikö sen aviopuolison "valitseminen" todellakin pitäis perustua mm.rakkauteen, intohimoon, ystävyyteen, KUMPPANUUTEEN ja YHTEISIIN päämääriin elämässä?
Jos intohimo jossain vaiheessa onki jäähyllä, niin on silti lämpöä ja uskoa toiseen ja tunne siitä, että me ollaan tiimi joka toimii yhessä..
Huumoria, yhteiset pöljät jutut: arki on ihanaa kun saa elää yhdessä oikean ihmisen kanssa :)
"Kasvoimme erillemme.." Hohhhoijaa.. Erilleen kasvajilla ei oo tainnu oikeesti sitä yhteistä päämäärää ollakaan.. Siis sellanen minäminäminä-ajattelu ja kyynisyys, tuntuu että se on niin yleistä.
No eihän kukaan tietenkää oo selvännäkijä, että tietäis tarkalleen millanen toinen on hääpäivän jälkeen 30 vuoden päästä. Mutta mä en silti suostu uskomaan, että kukaan tahtomattaan muuttuu täysin toisenlaiseksi ihmiseksi.
Juu, oon nuori (20).. Juu, ei oo lapsia vielä.. Juu, avoliitossa vasta.. Ja ei, en oo uskovainen.. :)
Korjatkaa nyt jos mulla on Real Life ihan hukassa, mutta tällasta tuli mieleen. Parempi kai se täällä on kirjotella näitä loukkaavia(?) mielipiteitään, ku tuolla kadulla huudella..
Anteeks jos jotain loukkasin..

5

906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yökkö

Olen samoilla linjoilla kanssasi! Itse olen hieman yli kolmekymppinen ja onnellisessa avioliitossa lasteni isän kanssa.

Juuri lasten kohdalta ero tuntuu välillä suunnattoman julmalta. Omassa ystäväpiirissämme on ollut lukuisia eroja eikä mikään niistä kovinkaan kaunis ainakaan lapsen näkökannasta katsottuna! On tilanteita, kuten väkivalta yms. jolloin erosta saadaan tavalla sallitumpi, mutta uskon, että suurin osa haluaa kokea tätä "extreame" kulttuuria...mikä tuntuu olevan muodissa.

En tiedä onko minulla käynyt tuuri, kun olen hyvän miehen löytänyt ja uskon ikuiseen rakkauteen! Paljonhan se välillä vaatii, mutta ei se ruoho sen vihreämpää aidan toisella puolella ole.

Onnea omalle suhteellesi. Jatketaan sisukkaasti eteenpäin!

• Kokenut

Ero tuli on jotakin mitä sanotaan tutuille ja puolitutuille. Mitä se kenellekään kuuluu miksi on erottu enkä itse ainakaan selittele mitään kenellekään. Pitäisikö mielestäsi ruveta itseään syyttelemään vai mitä ihmettä?
      Tiedoksesi, että yksin kukaan ei voi pitää avio- tai avoliittoaan kasassa vaikka kuinka jaksaisi arkipäivää ja vastoinkäymisiä ja uskoisi parempaan tulevaisuuteen.
      Kumppani voi todellakin lähettää postitse eroanomuksen puolisolleen tiedoksi ja ero astuu voimaan ½ vuoden kuluttua vaikka vain toinen osapuoli yksipuolisesti hakisi eron 2. vaihetta. Lomakkeita saa käräjäoikeuksista, ehkäpä nykyään myös netistä. Puolisolle ei siis edes tarvitse kertoa erosta mitään etukäteen. A touch of real life for you!

• monesti jo eronnut

Kun aloittaa parisuhteen, ei koskaan voi suhteen alussa tuntea toista kunnolla. Vie jopa vuosia ennenkuin oppii tuntemaan toisen ihmisen edes jotenkuten, ja joskus tuntuu ettei 10 vuodenkaan jälkeen todella tunne toista. Ja ajan myötä molemmat parisuhteen osapuolet kasvavat, muuttuvat, elämä kohtelee miten kohtelee - lopuksi voi käydä niin, että puolisot todellakin (naistenlehtien kliseetä lainaten) "kasvavat erilleen".

Nuorempana ei oikein tunne itseäänkään niin hyvin, ei ole elämänkokemusta, eikä tiedä mitä parisuhteelta pitäisi vaatia. Eihän näitä asioita missään opeteta - ja vaikka opetettaisiinkin, niin kuinka moni uskoisi ja ottaisi opikseen? Tuossa ehkä 30 ikävuoden jälkeen aikaisintaan alkaa vasta tajuamaan elämästä jotain, ja tietämään mitkä asiat elämässä on tärkeitä, mitkä ei. 40:n vanhana taas tajuaa kuinka vielä 30:kin oli niin pentu vielä.... kyllä elämä opettaa.....
      Nuorempana aloitetut suhteet harvoin kestävät, ja aivan syystä. Toki aina on poikkeuksia.

Valitettavasti ei ole olemassa mitään "puolison valintaoppaita", joista voisi sitten valita juuri itselleen sopivan kumppanin ja elää onnellisesti yhdessä elämänsä loppuun asti. Ei auta kun kokeilla ja katsoa mitä kustakin suhteesta tulee ja suhteen kautta opetella tuntemaan toinen. Parikin vuotta voi helposti mennä, kun huomaa tehneensä virheen. Parikin vuotta kestänyttä suhdetta ei vaan ole sitten helppo lopettaa noin vaan. Eikä sitä "virhettä" niin tietoisesti ajattele, se vaan tuntuu ettei elämässä kaikki ole kohdallaan.

Ja joskus joillakin pareilla vaan käy mieletön mäihä, heti ensiyrityksellä löytävät itselleen täydellisen parin - mutta erittäin harvinaista tämä kyllä on.

Ja aika rajallisesta joukosta kohtaamiaan ihmisiä sitä sitten parinsa aina valitsee, kaikki on sattumasta kiinni. Joskus tuntuu, että juuri toisilleen sopivat parit ovatkin väärinä aikoina suhteessa "väärien" parien kanssa, ja koskaan ei satu oikeaa hetkeä että "sopivat" parit olisivatkin vapaana toisilleen. Ja joskus käy hyvä tuuri.

Helposti käykin sitten, että ehditään tekemään lapsia suhteessa, joka objektiivisesti tarkastellen oli molempien puolisoiden kannalta väärä. Kesti vain molemmilta tai toiselta puolisolta liian kauan huomata karu totuus. Lasten vuoksi monet parit sitten sinnittelevät viimeiseen asti suhteessa, jossa molemmat puolisot kärsivät.

Luulenpa että melkein kaikki lankeavat vielä siihen ansaan, että suhteen alussa havaitut ikävät tai huonot puolet toisessa antaa pitkän aikaa anteeksi, ja kuvittelee että ajan myötä ne huonot puolet karsiutuvat. Sitä kuvittelee, että toinen muuttuu ajan myötä paremmaksi tai että peräti itse saisi toisen muutettua sellaiseksi kuin haluaa. Näin ei käy juuri koskaan, vaan käy aivan päinvastoin. Huonot puolet ajan myötä vain korostuvat, ja käyvät entistä ärsyttävämmäksi. Lopulta ei enää niitä hyviä puolia enää muistakaan.

• metsätähti

Monta kertaa eronnut: Kun olet jo monesti eronnut, niin oletko sitten aina löytänyt uudessa suhteessa paremman kumppanin kuin edellinen? Ilmeisesti et, koska ero on aina tullut. Ei ole tainnut olla ruoho vihreämpää aidan toisellakaan puolella.. Onko vastaan kenties tullut ongelmia, joita sitten olet lähtenyt karkuun? Oletko sitä mieltä, että vaihtamalla kumppania elämä todellakin paranee? Ehkä vain alkuhuuman ajaksi, mutta sitten kun arki ja ongelmat koittavat, niin pois vaan ja uusi tilalle? En halua olla ilkeä, mutta tällaiselta suhteet nykyään vaikuttavat, surullista kyllä. Puhut "täydellisen" kumppanin löytämisestä. Itse olen sitä mieltä, että täydellistä ei olekaan! Pitkän parisuhteen salaisuus taitaa olla juuri siinä, että pystyy hyväksymään toisen ihmisen ja rakastamaan häntä hänen virheistään huolimatta. Virheetöntä ihmistä ei olekaan. Täytyy osata myös myöntää omat virheensä. Pitemmän ajan kuluessa osaa tehdä enemmän kompromisseja (mikä on välttämätöntä yhteiselossa toisen kanssa!) eikä enää jaksa ärsyyntyä kaikesta, vaan siihen tottuu. Jos vain keskittyy siihen, että itse nauttii koko ajan kaikesta ja kaikki tuntuu niin ihanalta, niin kaipa se ero tulee. Kaikki ei nimittäin aina tunnu niin ihanalta ja se on hyväksyttävä! Ylämäkiä ja alamäkiä on. Huonompina aikoina täytyy vain tehdä enemmän töitä ja pyrkiä taas parempaan. Niin meillä ainakin on, välillä on ihanaa ja välillä taas neutraalimpaa. Uskon, että jos molemmilla on halu tehdä töitä suhteen hyväksi ja huomioida toista, niin asiat ovat hyvin. Hyvä suhde on sekä rakkauden että MYÖS tahdon kysymys. Tahto seisoa toisen rinnalla huonompinakin aikoina kun rakkaus ei juuri silloin kukoista. Olen ihan samaa mieltä siis keskustelun aloittajan kanssa. Tärkeää on juuri se, että ollaan tiimi. Keskinäinen luottamus ja ystävyys ovat todella tärkeitä asioita. Eihän huumaa kestä kenelläkään ikuisesti ja olennaista onkin, mitä huuman jälkeen jää jäljelle. Ja kyllä jo suhteen alussa näkee, jos yhtään on ihmistuntemusta, mikä toinen on miehiään ja onko hänellä halua panostaa suhteeseen yhtä paljon kuin itsellä. Jos jo alussa on sellainen tunne, että tuleekohan tästä mitään, niin miksi turhaan vaivautua. Jos haluaa elää pitkässä suhteessa, niin täytyy olla valmis yhteiselämään myös vastoinkäymisissä. On todella itsekästä lähteä heti, kun ongelmia tulee. Jos molemmat ovat valmiita yrittämään ratkaista ongelmat, niin uskon, että niistä voi selvitä. Tietysti väkivaltaisessa suhteessa ero voi olla paras ratkaisu ja on muitakin tapauksia, joissa eroaminen on ymmärrettävää. Uskon kuitenkin, että jos ihmiset yrittäisivät edes hieman enemmän, niin moni olisi säästynyt erolta, eikä olisi niin paljon kärsiviä lapsiakaan.. yrittäkää siis kovemmin! Ei elämä VOI olla pelkkää nautintoa. Tämä on siis vain minun mielipiteeni, mutta seison sen takana viimeiseen asti. Saa haukkua tai vastustaa jos siltä tuntuu :)

• Marida

"Uskon kuitenkin, että jos ihmiset yrittäisivät edes hieman enemmän, niin moni olisi säästynyt erolta, eikä olisi niin paljon kärsiviä lapsiakaan.. yrittäkää siis kovemmin!"

Kyllä näkee että joku on vielä vähän nuori kun ajattelee noin naiivisti...Ottakaa ne ruusuiset lasit pois silmiltä - kaikki ongelmat ei ole korjattavissa! Oman mielenterveyden kannalta parisuhdehelvetistä on osattava lähteä poiskin!

Ja mitä se kenellekään kuuluu kuka eroaa ja kuka ei? :-) Pitäkää huolta omista asioistanne! :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      38
      11709
    2. Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa

Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san
      Maailman menoa
      33
      4649
    3. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      251
      2817
    4. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      144
      2584
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäkö. Asiattomatkin kommentit saa laittaa. -🏚️
      Ikävä
      107
      1643
    6. Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?

Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo
      Tv-sarjat
      14
      1041
    7. 40 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke

Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.
      Maailman menoa
      207
      832
    8. Et olisi niin epävarma,

olisit varmempi, ihastuisin suhun enemmän...
      Ikävä
      82
      830
    9. En luota sinuun

en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv
      Ikävä
      60
      728
    10. Puualan yrittäjä

Kuka mahtaa olla? Eikö tuhkaa saa levittää metsään?
      Kauhava
      10
      718
    Aihe