Elatusmaksu 18v:n jälkeen

Jarmo 40

Tytär täyttää 18v ensi vuonna. Loppuuko elatusvelvollisuus siihen päivään kun hän täyttää 18 vuotta? Kaarinan sosiaali sanoo että olisi joku velvollisuus maksaa vielä 20 vuotiaaksi asti.
Mitä sanoo laki tästä asiasta?

Exälle en haluaisi maksaa yhtään ylimääräistä.

90

7138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sossupaholainen

      Lapsi (ei exäsi) voi hakea sinulta koulutusavustusta, jos lapsi opiskelee ja sinulla on varaa tulkea hänen opiskeluaan tukea. Voitte tehdä (lapsi ja sinä) sopimuksen lastenvalvojan luona tai lapsi voi sitä käräjäoikeudessa vvatia. Mutta jos sinulla ei ole varaa ,maksaa, ei sitä tuomita.

      • ei ole laissa

        Ei 18v kuulu enään lastenvalvojan piiriin 18v on täysikäinen ja täysvaltainen suomen kansalainen


      • sossupaholainen
        ei ole laissa kirjoitti:

        Ei 18v kuulu enään lastenvalvojan piiriin 18v on täysikäinen ja täysvaltainen suomen kansalainen

        Koulutusavustuksen vahvistaminen kuuluu. Harvoinhan näitä sopimuksia tehdäänkin, mutta laki antaa siihen mahdollisuuden.


      • lex.
        sossupaholainen kirjoitti:

        Koulutusavustuksen vahvistaminen kuuluu. Harvoinhan näitä sopimuksia tehdäänkin, mutta laki antaa siihen mahdollisuuden.

        Mikä laki, ei tuolaista lakia ole olemassa.


      • sossupaholainen
        lex. kirjoitti:

        Mikä laki, ei tuolaista lakia ole olemassa.

        Laki lapsen elatuksesta 1975/704 3 §


      • saa jopa äänestää
        sossupaholainen kirjoitti:

        Laki lapsen elatuksesta 1975/704 3 §

        Joka päättyy kun ihminen täyttää 18v ja on täysvaltainen Suomen kansalainen.


      • sossupaholainen
        saa jopa äänestää kirjoitti:

        Joka päättyy kun ihminen täyttää 18v ja on täysvaltainen Suomen kansalainen.

        3 §

        ‹Lapsen› oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

        Vanhemmat vastaavat ‹lapsen› koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon ‹lapsen› taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä ‹lapsen› mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.


      • höpö,höpö..
        sossupaholainen kirjoitti:

        3 §

        ‹Lapsen› oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

        Vanhemmat vastaavat ‹lapsen› koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon ‹lapsen› taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä ‹lapsen› mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

        Juu minäkin pyysin mutsilta ja faijalta avustusta ja olen 25v opiskelija, ei tippunut senttiikään nauroivat minut pihalle.
        Täyttä sontaa tuo 18v jälkeinen avustus, ei sitä ole pakko maksaa.


      • sossupaholainen
        höpö,höpö.. kirjoitti:

        Juu minäkin pyysin mutsilta ja faijalta avustusta ja olen 25v opiskelija, ei tippunut senttiikään nauroivat minut pihalle.
        Täyttä sontaa tuo 18v jälkeinen avustus, ei sitä ole pakko maksaa.

        Laissa lukeekin että "mikäli se harkitaan kohtuulliseksi". Se riippuu paljon vanhempien tuloista. Ja se on kyllä tarkoitettu lukion tai ammattikoulun käynnin ajaksi suoraan peruskoulun jälkeen, 25 vuotiaana on turha opintoavustusta hakea.


      • lähi..
        sossupaholainen kirjoitti:

        3 §

        ‹Lapsen› oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

        Vanhemmat vastaavat ‹lapsen› koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon ‹lapsen› taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä ‹lapsen› mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

        Ydinperheissä tuo toteutuu, mutta eroperheissä ei ja ainakaan etävanhempi maksa senttiäkään, koska se ei ole pakko, vaan suositus.
        Toiseksi aikuisen lapsen on sitä itse haettava etävanhemmaltaan, mutta harvoin sitä haetaan.


      • kypärä.
        sossupaholainen kirjoitti:

        Laissa lukeekin että "mikäli se harkitaan kohtuulliseksi". Se riippuu paljon vanhempien tuloista. Ja se on kyllä tarkoitettu lukion tai ammattikoulun käynnin ajaksi suoraan peruskoulun jälkeen, 25 vuotiaana on turha opintoavustusta hakea.

        Juu, se on samanlainen pakko, kun polkupyörän kypäräpakko laki tai suositus on, mutta lakia/suositusta ei ole pakko noudattaa ja mitään rangaistusta ei tule jos" lakia"ei noudata.


      • sossupaholainen
        kypärä. kirjoitti:

        Juu, se on samanlainen pakko, kun polkupyörän kypäräpakko laki tai suositus on, mutta lakia/suositusta ei ole pakko noudattaa ja mitään rangaistusta ei tule jos" lakia"ei noudata.

        Siinä tapauksessa on pakko (ellei halua ulosoton kanssa tekemisiin) jos lapsi vie asian oikeuteen ja oikeus tuomitsee opintoavustusta maksamaan.


      • faija työtön
        sossupaholainen kirjoitti:

        Siinä tapauksessa on pakko (ellei halua ulosoton kanssa tekemisiin) jos lapsi vie asian oikeuteen ja oikeus tuomitsee opintoavustusta maksamaan.

        Harva lapsi vie oikeuteen oman etävanhempansa ja tyhjästä on paha nyhjästä eli, jos etä työtön peruspäivärahalla.


      • Älä Puhu, kun et tie
        lähi.. kirjoitti:

        Ydinperheissä tuo toteutuu, mutta eroperheissä ei ja ainakaan etävanhempi maksa senttiäkään, koska se ei ole pakko, vaan suositus.
        Toiseksi aikuisen lapsen on sitä itse haettava etävanhemmaltaan, mutta harvoin sitä haetaan.

        Sinä siis tiedät että jokaisessa ydinperheessä tuo tapahtuu ja jokaisessa uusperheessä ei tapahdu? Oletko meedio joka näkee ihan kaiken? Ja paskat
        .
        Minä elin lapsuuteni ja nuoruuteni ydinperheessä, vanhempieni liitto päättyi isäni kuolemaan kaksi vuotta sitten.

        Kun opiskelin ja asuin muualla, en saanut vanhemmiltani mitään "opintoavustusta", kävin viikonloput ja lomat töissä, sain opinto- ja asumistuet ja minulla oli opintolaina. Meitä oli neljä lasta joten tämän ymmärrän hyvin. Joskus sain taskurhaa kotona käydessäni.

        Nyt oma, ainokaiseni (täytti vasta 18v), opiskelee ja asuu toisella paikkakunnalla. Hän saa nuo samat edut, ja lisäksi isältään 250 euroa kk VAPAAEHTOISTA tukea (sai tuon jo kun opiskeli alaikäisenä ja ennen sitä se oli minulle tullut elatus). Eikä lapsen sitä tarvinnut mitenkään hakea, vaan isä jatkoi maksamista hänelle. Isällä on kolme muutakin alaikäistä lasta.
        Joten älä huutele kun et tiedä.


      • Älä yleistä
        lähi.. kirjoitti:

        Ydinperheissä tuo toteutuu, mutta eroperheissä ei ja ainakaan etävanhempi maksa senttiäkään, koska se ei ole pakko, vaan suositus.
        Toiseksi aikuisen lapsen on sitä itse haettava etävanhemmaltaan, mutta harvoin sitä haetaan.

        Älä yleistä. Et tiedä kaikkia eroperheitä, etkä kaikkien eroperheiden tapoja. Jos sinun exäsi ei hoida velvoitteitaan, se ei automaattisesti tarkoita, että kaikki muutkin etät tekee samllalailla.

        Meillä on kuukauden päästä 18 v lapsi, joka on jo vuoden asunut omillaan.
        Elatussumma oli aikoinaan 200 euroa, silloin kun tuli minun tililleni. Siitä annoin jo sata euroa hänelle kuukausirahaa muutaman vuoden ajan.

        Ja silloin kun muutti omilleen, isä alkoi maksamaan 250 euroa suoraan lapsen omalle tilille. Nyt kun lapsi täytää 18v, niin isä on sanonut maksavansa yhä tuon 250 euroa, kunnes lapsi valmistuu koulustaan. (tekee kaksoistutkintoa ammattikoulussa).
        Eli tämä etä maksaa, vaikka ei ole pakko ja maksaa, vaikka lapsi ei sitä erikseen hakenut, isä lupautuii siihen omatoimisesti.
        Minä maksan sitten monia muita asioita lapselle, mitä tarvitsee. Useon kun käyn, vien ruokaa jne. Puhelimen, netin, vakuutukset, lehden, kirjoja yms. . Joka kuukausi ei tuo saumma tule samaksi mitä isä maksaa, mutta maksoin aikoinaan esim. takuuvuokran asuntoon jne.


      • Anonyymi

        Lastenvalvojat ei ole asianosainen- ja sopimus osapuoli. Lastenvalvojat ei tee mitään sopimuksia täysi-ikäisille lapsille. Hänellä ei ole oikeutta tehdä mitään sopimuksia asiassa; onko se niin vaikea ymmärtää. Lapsen etu on isän yksinhuolto ja äidin elatusvelvollisuus, ja äidin tapaamisoikeus 12h/kk lapsiinsa


      • Anonyymi
        sossupaholainen kirjoitti:

        Koulutusavustuksen vahvistaminen kuuluu. Harvoinhan näitä sopimuksia tehdäänkin, mutta laki antaa siihen mahdollisuuden.

        Ei kuulu, lapsi huolehtii itse elatuksestaan opiskelulla, työllä ja avustuksilla. Kannattiko alkaa yksinhuoltajaksi?


      • Anonyymi
        sossupaholainen kirjoitti:

        Laki lapsen elatuksesta 1975/704 3 §

        Suositus ei laki- eihän lakia lapsen huollosta - ja tapaamisoikeudestakaan noudateta. Lastenvalvojat ym. sairaat "lastensuojelun" viranomaiset suksikoon vittuun ja lopettakoon sairaan lapsen vieraannuttamisen, aivopesun viranomaismeneytelyssä..


      • Anonyymi
        sossupaholainen kirjoitti:

        3 §

        ‹Lapsen› oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

        Vanhemmat vastaavat ‹lapsen› koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon ‹lapsen› taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä ‹lapsen› mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

        Siksi kuuseen, ei kiinnosta. Ensin huoltajuus ja lapsen etu- ja oikeudet, vuoroasuminen isäänsä!!!


      • Anonyymi
        sossupaholainen kirjoitti:

        3 §

        ‹Lapsen› oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.

        Vanhemmat vastaavat ‹lapsen› koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon ‹lapsen› taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä ‹lapsen› mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista.

        Lastenvalvoja ei ole toimivaltainen viranomainen - lastenvalvoja ei ole asianosainen- ja sopimusosapuoli. Perätön lausuma lapsen olosuhteista annettu 27.5.2008 tuomioistuimessa Raision kaupungin menettelyssä, sosiaalityöntekijät: Tiina Tuokko, Sari Kuokka, johtava sosiaalityöntekijä, vs. perhepalvelujohtaja Hannele Elo-Kuru Raision kaupunki syyllistynyt rikokseen.


      • Anonyymi
        sossupaholainen kirjoitti:

        Laissa lukeekin että "mikäli se harkitaan kohtuulliseksi". Se riippuu paljon vanhempien tuloista. Ja se on kyllä tarkoitettu lukion tai ammattikoulun käynnin ajaksi suoraan peruskoulun jälkeen, 25 vuotiaana on turha opintoavustusta hakea.

        Kyllä sitä voi lukion , tai ammattitutkinnon suorittaa myös 25 v , vaikka peruskoulusta jo aikaa, lapsi se on jollekin myös 25 v tai vaikka 45v.
        Minullakin jo 35v lapsi, joka täydentää opintojaan , kun jäi työttömäksi ja tietty minä avustan ainoata lastani .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä voi lukion , tai ammattitutkinnon suorittaa myös 25 v , vaikka peruskoulusta jo aikaa, lapsi se on jollekin myös 25 v tai vaikka 45v.
        Minullakin jo 35v lapsi, joka täydentää opintojaan , kun jäi työttömäksi ja tietty minä avustan ainoata lastani .

        Ensin lasten- ja isän suhde, yhteydenpito kuntoon ilman vieraan mutta mistä, aivopesua pois isästään- ja suvustaan "lastensuojelun" viranomaismenettelyssä..


    • Elarit loppuu

      Elatusmaksu loppuu siihen kun lapsi täyttää 18v. Opiskeluavustusta voi maksaa jos haluaa/kykenee. Lapsi voi sitä oikeusteitse yrittää hakea. Opiskeluavustus maksetaan lapselle suoraan, ei kierrätetä vanhemman kautta.

      • eräs.

        18 vuotias saa opintotukea ja Suomen laissa ei ole mainintaa, että täysikäisille ihmisille täytyy maksaa tukea.
        Minäkin haluaisin vanhemmiltani tukea, kun taas aloin opiskeleen ja olen nyt 27v, ja kahden lapsen yh.


      • Vapaaehtoinen pakko
        eräs. kirjoitti:

        18 vuotias saa opintotukea ja Suomen laissa ei ole mainintaa, että täysikäisille ihmisille täytyy maksaa tukea.
        Minäkin haluaisin vanhemmiltani tukea, kun taas aloin opiskeleen ja olen nyt 27v, ja kahden lapsen yh.

        Ei se laissa olekkaan, on joku suositus alle 21v opiskelijan tukemiseksi. Nuori voi sitä yrittää hakea, mutta vanhemman ei tarvitse suostua. Ei ne opinto- ym tuet kovin suuria ole. Hyvä jos saa vuokran niillä maksettua. Mun 17v lapsi sai juuri ensimmäisen oman vuokra-asunnon, josta käsin käy kouluaan syksyllä (toinen vuosi kaksoistutkintoa alkaa). Ekan vuoden kävi kotoa käsin ja oli raskasta, kolmatta tuntia päivässä linkissä.
        Tulee saamaan n. 550€ opinto- ja asumistukea opintolainan osuus. Vuokra, sähkö ja vesi 530€/kk. Syodäkkin hänen pitää, joten äitinä tulen häntä avustamaan niin paljon kuin pienestä palkastani pystyn ja isänsä tukenee myös. Töitä on vaikea saada nykyaikana nuoren.


      • täysikä vasta 20v
        Vapaaehtoinen pakko kirjoitti:

        Ei se laissa olekkaan, on joku suositus alle 21v opiskelijan tukemiseksi. Nuori voi sitä yrittää hakea, mutta vanhemman ei tarvitse suostua. Ei ne opinto- ym tuet kovin suuria ole. Hyvä jos saa vuokran niillä maksettua. Mun 17v lapsi sai juuri ensimmäisen oman vuokra-asunnon, josta käsin käy kouluaan syksyllä (toinen vuosi kaksoistutkintoa alkaa). Ekan vuoden kävi kotoa käsin ja oli raskasta, kolmatta tuntia päivässä linkissä.
        Tulee saamaan n. 550€ opinto- ja asumistukea opintolainan osuus. Vuokra, sähkö ja vesi 530€/kk. Syodäkkin hänen pitää, joten äitinä tulen häntä avustamaan niin paljon kuin pienestä palkastani pystyn ja isänsä tukenee myös. Töitä on vaikea saada nykyaikana nuoren.

        Mikä sitte muuttuu tuon 21v ikärajan jälkeen, monella opinnot edelleen kesken, kun lyhyemmillään ammattitutkinnot on 3-4v, lukion jälkeen, saako sitte jotain suurempaa opintotukea muka?
        Minusta tuo täysikäisyys sais olla tuo 20- 21v niinku joskus kauan sitte on ollu.


      • Vapaahetoinen pakko
        täysikä vasta 20v kirjoitti:

        Mikä sitte muuttuu tuon 21v ikärajan jälkeen, monella opinnot edelleen kesken, kun lyhyemmillään ammattitutkinnot on 3-4v, lukion jälkeen, saako sitte jotain suurempaa opintotukea muka?
        Minusta tuo täysikäisyys sais olla tuo 20- 21v niinku joskus kauan sitte on ollu.

        En osaa tuohon vastata, miksi on noin ajateltu. Ehkä se opintotuen maksamis perusteet muuttuu kun ikää tulee lisää, en tiedä. Enkä ymmärrä miksi mun edelliselle kirjoitukselle on annettu peukku alas? Omituista. En minä hatusta vetäissyt tuota opintojen tukemista, se on jossain suosituksena. Olen siitä itsekkin kuullut.
        Kait jokainen vanhempi yrittää auttaa lastaan sen minkä pystyy.


      • SDP.
        Vapaahetoinen pakko kirjoitti:

        En osaa tuohon vastata, miksi on noin ajateltu. Ehkä se opintotuen maksamis perusteet muuttuu kun ikää tulee lisää, en tiedä. Enkä ymmärrä miksi mun edelliselle kirjoitukselle on annettu peukku alas? Omituista. En minä hatusta vetäissyt tuota opintojen tukemista, se on jossain suosituksena. Olen siitä itsekkin kuullut.
        Kait jokainen vanhempi yrittää auttaa lastaan sen minkä pystyy.

        Sen 21 v jälkeen ei muutu mikään, miksei ennemmin opintojen loppuun asti sitä mahdollista tukea vanhemmilta, mikä maaginen ikä on tuo 21 en ymmärrä, kun mikään ei muutu, taitaa taas olla jonkun idiootin poliitikon keksimä.


      • 40+
        SDP. kirjoitti:

        Sen 21 v jälkeen ei muutu mikään, miksei ennemmin opintojen loppuun asti sitä mahdollista tukea vanhemmilta, mikä maaginen ikä on tuo 21 en ymmärrä, kun mikään ei muutu, taitaa taas olla jonkun idiootin poliitikon keksimä.

        Joo ainakin 35 vanhempien pitää tukea opiskelua ja yhteiskunnan myös. Idiootteja poliitikot, kun eivät ole tehneet tästä lakia


      • ------------
        Vapaaehtoinen pakko kirjoitti:

        Ei se laissa olekkaan, on joku suositus alle 21v opiskelijan tukemiseksi. Nuori voi sitä yrittää hakea, mutta vanhemman ei tarvitse suostua. Ei ne opinto- ym tuet kovin suuria ole. Hyvä jos saa vuokran niillä maksettua. Mun 17v lapsi sai juuri ensimmäisen oman vuokra-asunnon, josta käsin käy kouluaan syksyllä (toinen vuosi kaksoistutkintoa alkaa). Ekan vuoden kävi kotoa käsin ja oli raskasta, kolmatta tuntia päivässä linkissä.
        Tulee saamaan n. 550€ opinto- ja asumistukea opintolainan osuus. Vuokra, sähkö ja vesi 530€/kk. Syodäkkin hänen pitää, joten äitinä tulen häntä avustamaan niin paljon kuin pienestä palkastani pystyn ja isänsä tukenee myös. Töitä on vaikea saada nykyaikana nuoren.

        Sikäli se myös saattaa olla "pakko", että jos vanhempien tulot ovat riittävän hyvät (eikä niiden tarvitse mitkään erityisen hyvät olla), niin opintotukea ei makseta tai sitä maksetaan vähemmän vanhempien tuloihin perustuen. Eli ihan suoranaisesti jo tuossa opintotuen määrässä oletetaan, että vanhemmat tukevat jo täysi-ikäistä lastaan. Silloin tietysti, jos vanhemmilla ei ole rahaa, niin opintotuen saa täysimääräisenä, mikä ei sekään ole paljon.


      • uygoyug
        täysikä vasta 20v kirjoitti:

        Mikä sitte muuttuu tuon 21v ikärajan jälkeen, monella opinnot edelleen kesken, kun lyhyemmillään ammattitutkinnot on 3-4v, lukion jälkeen, saako sitte jotain suurempaa opintotukea muka?
        Minusta tuo täysikäisyys sais olla tuo 20- 21v niinku joskus kauan sitte on ollu.

        Sen jälkeen vanhempien tulot eivät enää vaikuta esimerkiksi tukien määrään, vaikka olisi vain toisen asteen koulussa.

        Esimerkiksi lukiolainen joka asuu omillaan, ei saa mitään tukia, jos vanhemmilla on hyvät tulot, vaikka ikää olisi jo 18v.


      • Anonyymi

        Jaa-a itse joudun maksamaan koulutusavustusta exälle vaikka laissa muuta todetaan, ei mene suoraan lapselle, lisäksi maksan isompaa koulutusavustusta kuin mitä elatusmaksu oli. tämäkin lain mukaan väärin. Käräjäoikeuden päätöksellä. Mies ei ole mitään muuta kuin lompakko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa-a itse joudun maksamaan koulutusavustusta exälle vaikka laissa muuta todetaan, ei mene suoraan lapselle, lisäksi maksan isompaa koulutusavustusta kuin mitä elatusmaksu oli. tämäkin lain mukaan väärin. Käräjäoikeuden päätöksellä. Mies ei ole mitään muuta kuin lompakko.

        Minä en joudu maksamaan mitään kouluavustusta, koska olen osittain työtön , exä hyvissä töissä tienaa erittäin hyvin.


      • Anonyymi
        Vapaaehtoinen pakko kirjoitti:

        Ei se laissa olekkaan, on joku suositus alle 21v opiskelijan tukemiseksi. Nuori voi sitä yrittää hakea, mutta vanhemman ei tarvitse suostua. Ei ne opinto- ym tuet kovin suuria ole. Hyvä jos saa vuokran niillä maksettua. Mun 17v lapsi sai juuri ensimmäisen oman vuokra-asunnon, josta käsin käy kouluaan syksyllä (toinen vuosi kaksoistutkintoa alkaa). Ekan vuoden kävi kotoa käsin ja oli raskasta, kolmatta tuntia päivässä linkissä.
        Tulee saamaan n. 550€ opinto- ja asumistukea opintolainan osuus. Vuokra, sähkö ja vesi 530€/kk. Syodäkkin hänen pitää, joten äitinä tulen häntä avustamaan niin paljon kuin pienestä palkastani pystyn ja isänsä tukenee myös. Töitä on vaikea saada nykyaikana nuoren.

        Työttömän pitää tulla tolla rahalla toimeen, eikä ole edes kouluruokailua, no, Hurstin valinnasta saa ruokaa.


    • Oppia elämään

      Kylläpä on hirveitä vanhempia, ajatellaan että lapsi 18-vuotta elättää itsensä tässä yhteiskunnassa ja voi käydä koulua omin varoin.

      Soisin ap.n lapselle mahdollisuuden koulutukseen kykyjensä mukaan ja siihen tarvitaan kyllä vanhempien auttamista vielä moneen asiaan.
      Toki en ymmärrä että lapselle maksetaan mitä tahansa, jotta hän hän saa leikkiä prinsessaa tai prinssia, sillä se on karhunpalvelus.
      Aina tulee hetki, että onkin itse pärjättävä, jos on liian hyvään tottunut , silloin elämä ei oikein onnistu, on parempi vähän kituuttaa pienellä rahalla, oppii kunnioittamaan sitäkin, että raha ei todellakaan kasva puussa, eikä kaikkia toiveita voi saada, on luovuttava monesta.

      Mutta säästämällä pienestäkin tulosta, varmasti kantaa myöhemmin ja saa joatikin exstraakin tehty. Silloin niitä osaa arvostaakin, eikä heittele rahaa hukkaan.

    • kersat töihin

      Laita lapsi töihin, opiskelija kerkii tehdä kaht duunia ihan helposti. Viikonloput koko päiväisesti ja iltasin muutaman tunnin. Ei tossa iässä isät maksele lasten maksuja, ne menee kuitenkin äitien kaljoihin.

      • vai että rahaa vaan

        Se vielä, että isän osallistuminen lasten kuluhin päättyy 18 v jälkeen. Heidän ei ole pakko enää elättää enkä näe mitään syytä että pitäisi. Äiti maksakoot kun on lapset halunnutkin.


      • Äiti+opiskelija tytt

        Elätkö jossain utopiassa? Ei ketään noin vaan laiteta nykyään töihin. Töitä ei ole koulutetuille aikuisillekkaan, niin ei niitä ole opiskelijallekkaan. Ja oikein vielä pari työtä, herranjestas miten katkeruuden täyttämää tykitustä. Missä välissä nuori lepää, lukee, harrastaa jos päivät opiskelee ja illat vl tekee kahta työtä? Opislelu on nykyään haastavaa, mikäli meinaa valmistua normaalisti, eikä venyä vuosikaupalla jossain yliopistossa.
        Jos isä maksaa lapselle itselleen opintoabustusta, niinkuinka se voi mennä äidin kaljoihin?
        Mutta kuten jo sanoin, tekstisi on hyvin katkeran ja negatiivisen ihmisen tekstiä.


      • Johan on kummaa
        vai että rahaa vaan kirjoitti:

        Se vielä, että isän osallistuminen lasten kuluhin päättyy 18 v jälkeen. Heidän ei ole pakko enää elättää enkä näe mitään syytä että pitäisi. Äiti maksakoot kun on lapset halunnutkin.

        Ihan samalla tavalla se äidinkin osallistuminen lasten kuluihin päättyy 18 vuoteen. kaikki on sen jälkeen vapaaehtoista, ei siinä isä ole sen kummemmassa etuasemassa.


      • työ on kivaa
        Äiti+opiskelija tytt kirjoitti:

        Elätkö jossain utopiassa? Ei ketään noin vaan laiteta nykyään töihin. Töitä ei ole koulutetuille aikuisillekkaan, niin ei niitä ole opiskelijallekkaan. Ja oikein vielä pari työtä, herranjestas miten katkeruuden täyttämää tykitustä. Missä välissä nuori lepää, lukee, harrastaa jos päivät opiskelee ja illat vl tekee kahta työtä? Opislelu on nykyään haastavaa, mikäli meinaa valmistua normaalisti, eikä venyä vuosikaupalla jossain yliopistossa.
        Jos isä maksaa lapselle itselleen opintoabustusta, niinkuinka se voi mennä äidin kaljoihin?
        Mutta kuten jo sanoin, tekstisi on hyvin katkeran ja negatiivisen ihmisen tekstiä.

        Meikä on opiskeluaikana ollut töissä olin hesburgerissa viikolla yhden ehtoon ja viikonlopulla la-su muutaman tunnin sekä kesät ja tykkäsin tehdä muutakin kun vaan opiskella ja se oma raha oli tärkeetä, opiskelut sujui hyvin ja valmaistuin sillon, kun muutkin.
        Olisin kyllä kotootakin rahaa saanut, mutta nuorena aikuisena halusin itekin tienata.
        Kun sitte hain valmistuttuani töitä niin se oli eduksi,että CV:ssä oli myös työntekoa ja sain helpommin alani töitä.


    • yh äipsä

      meillä päättyi 18v ikään,auttaa rahallisesti voi suoraan opiskelijaa puh ym laskuissa muttamitä olette alun perin sopineet.
      miusta opiskelijaa tulisi auttaa koska ei tulot niin suuret opiskelu aikana ole,otettu laina tulisi heti valmistumisen jälkeen maksella pois,maksu kierre valmis.

    • Lapset etusijalle

      Vasta itse käynyt tämän "pakkoelatuksen" rulianssin läpi,ja ihan peestä koko systeemi,lukio katsotaan kouluksi jolloin vanhemmilla on elatusvelvollisuus,aika mielivaltaiselta vaikuttaa sossutanttojen päätösvalta elatusrahan suuruudesta,olivat sanoneet(tehty kirjallinen sopimus)kohtuulliseksi korvaukseksi 20€/kk/lapsi tämän summan suorittaa lapsien äiti lasten tilille,vaikka lapset (kaksoset) asuvat luonani 24/7.Summa tuntuu naurettavalta,kerran kuussa käyvät grillillä syömässä ja se on siinä!Äitinsä ei osallistu,eikä ole osallistunut 11vuoteen mitenkään kasvatukseen kuin minimi kk.ruokoilla.En ole saanut lapsiani rikastuakseni,vaan ovat rikkauteni.Kohtuu olisi ollut mielestäni,että tuo summa olisi ollut samansuuruinen kuin minimi kk.elatusmaksu.

    • Opisk.pienet tulot

      Ei sinun tarvitse exällesi mitään maksaakaan. Voit tukea rahallisesti lastasi opiskeluissa maksamalla jotakin suoraan lapsesi tilille.

    • lutfoiyhu

      Elatusvelvollisuus jatkuu esim opintojen suhteen 20 vuoteen saakka, mutta voit yli 15-vuotiaalle maksaa rahat lapsen omalle tilille. Exän tilille ei enää tarvitse mitään maksella.

      • Anonyymi

        Milläs maksat lapselle kun sinut on vieroitettu lapsen elämästä kokonaan äitinsä toimesta. Lapsen tilinumeroa yritin oikeusavustajalta kysyä mutten sitä saanut joten koulutusavustus menee exän käyttöön prkle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milläs maksat lapselle kun sinut on vieroitettu lapsen elämästä kokonaan äitinsä toimesta. Lapsen tilinumeroa yritin oikeusavustajalta kysyä mutten sitä saanut joten koulutusavustus menee exän käyttöön prkle.

        Täysi-ikäinen koululainen voi itse antaa sulle tilinumeronsa, hänellä on ikänsä pulesta täys päätäntävalta omiin asioihinsa, hän saa täysi- ikäisenä jopa äänestää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täysi-ikäinen koululainen voi itse antaa sulle tilinumeronsa, hänellä on ikänsä pulesta täys päätäntävalta omiin asioihinsa, hän saa täysi- ikäisenä jopa äänestää.

        Ovat aivopestynä sekaisin Raision kaupungin "lastensuojelun" menettelyssä, joten yhteyttä ei saa??? Perätön lausuma lapsen olosuhteista annettu 27.5.2008 tuomioistuimessa Raision kaupungin menettelyssä, sosiaalityöntekijät: Tiina Tuokko, Sari Kuokka, johtava sosiaalityöntekijä, vs. perhepalvelujohtaja Hannele Elo-Kuru


    • Voi sentään

      Ja minä hupsu olen maksanut tuota elatusavusta lähes nelikymmpiselle. Kun ei tunnu kaikesta koulutuksesta joka korkea koskaan rahankäyttöön oppivan.

      Toivon että avustatte siinä opiskelussa, mutta sitten vaaditte pärjäämään, kun on saanut työn.

    • totta on

      Oikeuden päätös tuli tänään. Joudun maksamaan elatus apua, kunnes tytöltäni loppuu koulu 2016. Hän on silloin 21vuotias. Että alkaa jauhamaa p......

      • jahas

        Kenen tlille se maksetaan?


      • ...
        jahas kirjoitti:

        Kenen tlille se maksetaan?

        Luonnollisesti täysi-ikäisen tyttären tilille. Tynnyrissäkö kasvoit?


      • jahas
        ... kirjoitti:

        Luonnollisesti täysi-ikäisen tyttären tilille. Tynnyrissäkö kasvoit?

        Mikä ongelma tuossa sitten on? Ap:hän ei halunnut maksaa exälle.

        Tynnyrissäkö kasvoit?


      • ...
        jahas kirjoitti:

        Mikä ongelma tuossa sitten on? Ap:hän ei halunnut maksaa exälle.

        Tynnyrissäkö kasvoit?

        Miksi kyselet itsestäänselvyyksiä? Kaiku?


      • jahas
        ... kirjoitti:

        Miksi kyselet itsestäänselvyyksiä? Kaiku?

        Ap sanoi "exälle en haluaisi maksaa yhtään ylimääräistä"

        Ja rahat eivät edes mene exälle.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Luonnollisesti täysi-ikäisen tyttären tilille. Tynnyrissäkö kasvoit?

        Ei mene noin vaikka laissa lukeekin. Itse maksan sitä edelleen lähivanhemman tilille. Tämä on ihan käräjillä tuomittu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene noin vaikka laissa lukeekin. Itse maksan sitä edelleen lähivanhemman tilille. Tämä on ihan käräjillä tuomittu!

        Älä valehtele, onko sinun aikuinen lapsesi holhouksen alla. Aikuinen ihminen päättää itse asioistaan


    • Vapaaehtoisuus kunni

      Niin joo, siis normaali ihminenhän löytää jo reilu 2-kymppisenä puolison ja saa toisen maksajan vuokrakuluihin. Ei silloin enää tarvita mitään avustuksia lapsuudenkodista. Sekin muuten, että jos teini hakee vanhemmilta oikeusteitse rahaa 18-v. jälkeen, päätös voi viipyä vuosia käsittelyssä -> ei mitään hyötyä akuutissa rahantarpeessa. Kyllä mää sanosin, että vanhemmat auttaa jos haluaa, jos eivät auta vaikka voisivat, on lapsen ja vanhempien suhteessa vikaa.

      • Mietin vaan

        Normaali? Miten se puolison löytyminen 20 tekee ihmisestä normaalin?
        Jos löytää puolison (tai henkilön kenestä haluaa puolisonsa) vasta 25, niin onko silloin epänormaali? Moni seukkaa teinistä asti, mutta ei silti muuta yhteen, hekö ovat kaikki sitten epänormaaleja.
        Onko tuo 20v joku maaginen raja normaaliudelle? Vai puolisoko tekee ihmisestä normaalin? SInkkuna elävät ovat siis kaikki epänormaaleja?


    • Asiallisesti

      siis, jos vaikka maksaa elatusmaksuja 300 kuukaudessa, niin minkäkokoiseksi sossutantta tai tuomari tai jokutaho mahtaa määritellä koulutusavustuksen?
      onko se samansuuruinen kuin elatusmaksu joka maksettiin äidille, vai?
      Kyllä kai tästä nyt jollain joku kokemuspohjainen tieto on??

      • ???

        Tuskin on, sillä tuollainen tilanne on erittäin harvinainen, eikä koulutusavustuksia yleensä saa.

        En tiedä ainoatakaan tapausta, vaikka tunnen lähi ja etä vanhempia useita.


      • Turistijuristi
        ??? kirjoitti:

        Tuskin on, sillä tuollainen tilanne on erittäin harvinainen, eikä koulutusavustuksia yleensä saa.

        En tiedä ainoatakaan tapausta, vaikka tunnen lähi ja etä vanhempia useita.

        Ei sitten tunneta samoja ihmisiä. Tiedän (työn puolesta) montakin perhettä, jossa etävanhempi maksaa koulutusavustusta. Ja etävanhempi on joutunut maksamaan vielä tulottoman opiskelijan oikeuskulutkin. Ei kannata antaa asian mennä oikeuteen vaan sopikaa sovussa kohtuullinen summa. Opiskeluhan on hieno asia ja sitä todellakin kannattaa tukea! Peace!


      • Anonyymi

        Kokemus tästä on se että käräjäoikeus tuomitsi minut maksamaan enemmän koulutusavustusta kuin mikä elatusapu oli


    • maksa maksa vaan

      exälle en halua maksaa ylimäärätistä?

      Ethän sinä exääsi kouluta?? Olet hassu.. eihän elareita exälle makseta vaan lasesta.. äiti käyttää ne lasen elättämiseen.
      Sinä siis kostat lapelle katkeruuden exääsi kohtaan.

      Koulutusavustus maksetaan suoraan lapsen tilille, joka sossusa tehdään isän ja lasen kanssa, mutta sen voi isä ilman sopimustakin maksaan lapsen tilille, mutta se ei kaikilla toimi, isät luistaa niin helposti kun ei ole pakko.

    • Rakastatko lastasi

      Niin ap hylkäisitkö vain tuon yhden päivämäärän vuoksi lapsesi.
      Millä hän elää, oletko ajatellut lainkaan sitä.
      Nythän sinun rahasi menee suoraan lapselle, ei enää äidille.

      Maksetaanhan me avioliitossa olevat vanhemmat varsin monet lapselle mahdollisuuden kouluttautumiseen.
      Ei sillä opintotuella pärjää ja jos voi auttaa niin, että lainalla ei tarvitse elämäänsä aloittaa on se paljon.
      Toki mitään luxuselintasoa ei kenellekään pidä kustantaa, sillä se tekee lapsesta laiskan. Mutta joku maksaa asunnon vuokran, toinen kirjoja, mutta auttaa niin, että on mahdollisuus opiskella ja elää.

      Toki loppuuhan ne elatusmaksut siihen 18-vuoden ikään, jos haluat unohtaa lapsesi tulevaisuuden, sellainen ihminen silloin olet.

      • Nälkä vieraanamme

        Veit sanat suustani. Minä maksan aivan mielelläni ruokarahaa rakkaille lapsilleni, jotka opiskelevat. Minulle on ainakin tärkeää, että he saavat päivittäin syödäkseen, sillä pelkällä opiskelija-avustuksella asumislisineen ei oikeastaan enää vuokranmaksun jälkeen syödä.

        Miettikääpä lähi-, etä- ja ydinperheen vanhemmat, haluatteko että lapsenne näkevät nälkää sen jälkeen, kun muuttavat kotoa ja lähtevät opiskelemaan? Toki töitä pitää tehdä opiskelun ohella, mutta ympäri vuoden työnteko ei aina ole mahdollista, ja ansiotkin voivat pyöriä muutamissa kympeissä, vaikka niihin uhraa opiskeluaikaa.


    • sen saa mitä tilaa

      joo, jos vanhemmuuden katkaisee siihen 18-v. päivään, lapsi tekee kyllä johtopäätöksensä. Siinähän sitten kärvistelet vanhana, kun häntä ei huvita vuorostaan tukea sinua. Vanhemmuuden perusajatus on lapsen auttaminen ja hänestä huolehtiminen eikä se lopu mihinkään päivämäärään, saati että kuin seinään.

      • juoppo velimies

        Niimpä, minun mutsini elättää yhä juoppoa veljeäni jota ei työt kiinnosta velipoika asuu mutsin kans ja mutsi passaa sitä, työttömyyskorvauksensa se juo ja rellestää pitkin kaupunkia ja tää mies on jo 39v.
        Olisko se ikäraja 40v.


      • Josku oikein suututt
        juoppo velimies kirjoitti:

        Niimpä, minun mutsini elättää yhä juoppoa veljeäni jota ei työt kiinnosta velipoika asuu mutsin kans ja mutsi passaa sitä, työttömyyskorvauksensa se juo ja rellestää pitkin kaupunkia ja tää mies on jo 39v.
        Olisko se ikäraja 40v.

        Minun äiti huolehtii ja passaa juoppoa poikaansa yhä. Jätkä (ei voi edes miehestä puhua) täyttää kesällä 50v. Kolme perhettä mennyt kurkusta alas, lapsia useita (joista kela maksaa laskut, vielä kahdesta alaikäisestä, yksi firma meni kurkusta alas, häätöjä sossun hommaamista asunnoista.
        Ja äitykkä passaa, antaa ruokaa, saunottaa, antaa tupakkaa, kun toinen on niin ressukka.
        Me muut lapset, jotka käymme töissä ja hoidamme tonttimme, emme saa samanlaista apua (edes rahallista, vaikka mullakin välillä hyvin tiukkaa) , koska "me kuulemma näytetään pärjäävän elämässä", mutta veikka ei, kun se on alkoholisti.

        Jätkällä useita rattijuopumustuomioita, joita kävi istumassa ja nyt viimeiset on muutettu joksikin yhteiskuntapalveluksi. Kolmesti viikossa olisi pitänyt käydä 6h tekememässä linnunpönttöjä paikallisessa suojatyöfirmassa. Mutta kun ei juomiseltaan pysty...niin tämäkin velvoite muutettiin, niin että, kun käy kerran kuukaudessa jorisemassa psykologin luona, niin velvoite täytetty. Sitten jätkä kehuu, miten tuo psykologi on sanonut "sä kun olet alkoholisti ja sairas, niin sulta ei edes odoteta mitään ja suurinpiirtein taputtelee päälaelle"
        Mitä tästä opimme? Jokaisen kannattaa ryhtyä juopoksi, niin elämä on helppoa joka osa-alueella.


      • Jepupe

        Tää tulee korostumaan sitten, ku myö ollaan vanhoja, koska siinä vaiheessa yhteiskunnan vanhustenhoito on ajettu kokonaan alas. Jos ei omat lapset hoida jollakin tavalla, niin sitten olet heitteillä ja kuolet ennenaikaisesti, sitä ennen ehdit kärsiä monta vuotta. Sama kohtalo lapsettomilla ihmisillä. Varmaan jotain kovan rahan hoitokoteja on tietty tarjolla hintaan 500 euroa /vrk.


      • juoppo velimies
        Josku oikein suututt kirjoitti:

        Minun äiti huolehtii ja passaa juoppoa poikaansa yhä. Jätkä (ei voi edes miehestä puhua) täyttää kesällä 50v. Kolme perhettä mennyt kurkusta alas, lapsia useita (joista kela maksaa laskut, vielä kahdesta alaikäisestä, yksi firma meni kurkusta alas, häätöjä sossun hommaamista asunnoista.
        Ja äitykkä passaa, antaa ruokaa, saunottaa, antaa tupakkaa, kun toinen on niin ressukka.
        Me muut lapset, jotka käymme töissä ja hoidamme tonttimme, emme saa samanlaista apua (edes rahallista, vaikka mullakin välillä hyvin tiukkaa) , koska "me kuulemma näytetään pärjäävän elämässä", mutta veikka ei, kun se on alkoholisti.

        Jätkällä useita rattijuopumustuomioita, joita kävi istumassa ja nyt viimeiset on muutettu joksikin yhteiskuntapalveluksi. Kolmesti viikossa olisi pitänyt käydä 6h tekememässä linnunpönttöjä paikallisessa suojatyöfirmassa. Mutta kun ei juomiseltaan pysty...niin tämäkin velvoite muutettiin, niin että, kun käy kerran kuukaudessa jorisemassa psykologin luona, niin velvoite täytetty. Sitten jätkä kehuu, miten tuo psykologi on sanonut "sä kun olet alkoholisti ja sairas, niin sulta ei edes odoteta mitään ja suurinpiirtein taputtelee päälaelle"
        Mitä tästä opimme? Jokaisen kannattaa ryhtyä juopoksi, niin elämä on helppoa joka osa-alueella.

        Mun velimies ei onneksi ole koskaan pelannut naisten kans, ei ole tenavia, ja ei ole koskaan muuttanut äitin luota pois, ja miksi muuttas, kun palvelu pelaa ja saa juopotella ja röökata, eikä vastuuta mistään.
        On velipoika joskun jossain tukitöissäkin vähän aikaa ollut, mutta ei siitäkään mittään tullut, kun jo taas alko ryyppäämään ja karenssia on monta kertaa tullut niin sillon mutsi antaa kalja ja röökirahaa.
        Faija on kuollut ja mutsi jotenkin tykkääkin, kun se siinä juopottelee ei mutsin tarvi olla yksin ja ei velimies ole häijy.


      • vanhukset töihin
        Jepupe kirjoitti:

        Tää tulee korostumaan sitten, ku myö ollaan vanhoja, koska siinä vaiheessa yhteiskunnan vanhustenhoito on ajettu kokonaan alas. Jos ei omat lapset hoida jollakin tavalla, niin sitten olet heitteillä ja kuolet ennenaikaisesti, sitä ennen ehdit kärsiä monta vuotta. Sama kohtalo lapsettomilla ihmisillä. Varmaan jotain kovan rahan hoitokoteja on tietty tarjolla hintaan 500 euroa /vrk.

        Ja höpsistä luuletko ,että sun lapsesi sua vanhana hoitaa, tuo on pelkkää harhaa, niillä on oma elämä ja voivat asua vaikka ulkomailla ja kaukana sinusta, en usko siihen että vanhojenhoito ajetaan alas, ja melkeen kaikilla tulevilla vanhoilla on jo jonkinmoinen eläke ja myös omaisuutta kyllä rahalla saa hoitoa.
        Eikä sitä edes kerkee kauvaa oleen eläkkeellä ,kun nyt jo työelämässä pitäs olla kohta 70v asti, niin sitte on jo niin loppuun ajettu et joutaa kuolemaan.


      • Riippuu mistä roikku
        vanhukset töihin kirjoitti:

        Ja höpsistä luuletko ,että sun lapsesi sua vanhana hoitaa, tuo on pelkkää harhaa, niillä on oma elämä ja voivat asua vaikka ulkomailla ja kaukana sinusta, en usko siihen että vanhojenhoito ajetaan alas, ja melkeen kaikilla tulevilla vanhoilla on jo jonkinmoinen eläke ja myös omaisuutta kyllä rahalla saa hoitoa.
        Eikä sitä edes kerkee kauvaa oleen eläkkeellä ,kun nyt jo työelämässä pitäs olla kohta 70v asti, niin sitte on jo niin loppuun ajettu et joutaa kuolemaan.

        Riippuu vähän siitä, miten kohtelen lapsiani ;). Hyvässä tapauksessa ovat aikuisena valmiita tekemään asioita puolestani, kuten vahtimaan oikeusturvaa yms. Jos ei lapsia ole tai ne on ajettu pois rääkkäämällä henkisesti ja/tai fyysisesti, niin silloin ei kukaan sun etuasi katso vanhana, ei yhtään kukaan. Jos on lapset hellästi kasvattanut, on edes jotain toivoa siitä. Jos oot nainen tää pätee erityisesti, koska ukot kuukahtaa ensin eivätkä oo siinä sitten enää puolia pitämässä.


      • uusperhe
        Riippuu mistä roikku kirjoitti:

        Riippuu vähän siitä, miten kohtelen lapsiani ;). Hyvässä tapauksessa ovat aikuisena valmiita tekemään asioita puolestani, kuten vahtimaan oikeusturvaa yms. Jos ei lapsia ole tai ne on ajettu pois rääkkäämällä henkisesti ja/tai fyysisesti, niin silloin ei kukaan sun etuasi katso vanhana, ei yhtään kukaan. Jos on lapset hellästi kasvattanut, on edes jotain toivoa siitä. Jos oot nainen tää pätee erityisesti, koska ukot kuukahtaa ensin eivätkä oo siinä sitten enää puolia pitämässä.

        Meikäläinen kyllä tukeutuu itteensä ennekö lapseensa, joka asuu Jenkeissä, itse sitä on pidettävä ittestä huolta, sitte eri asia, jos tulee muistisairaaksi ,mutta ei sitä sitte enään edes muista onko lapsia tai ei.
        Työssä ainon olla ainakin 68 vuotiaaseen, koska terveyttä piisaa ja intoa ja minulla 8v nuorempi puoliso.


      • Anonyymi

        18v ei ole mikään alaikäinen lapsi, kyllä minä itseni elätin tuon ikäisenä , sain opintotukea, asumistukea, ja kävin työssä opiskelujen lomassa, ja kaikki lomat olin työssä, valmistuin insinööriksi, kolme vuotta sitten ja nyt vakityössä.
        Vanhempani jo vanhoja isäni työtön ja äitini pienellä sairaseläkkeellä, ei heillä ollut varaa minua auttaa, enkä ole siitä katkera , rakastan vanhempiani.


      • Anonyymi
        Jepupe kirjoitti:

        Tää tulee korostumaan sitten, ku myö ollaan vanhoja, koska siinä vaiheessa yhteiskunnan vanhustenhoito on ajettu kokonaan alas. Jos ei omat lapset hoida jollakin tavalla, niin sitten olet heitteillä ja kuolet ennenaikaisesti, sitä ennen ehdit kärsiä monta vuotta. Sama kohtalo lapsettomilla ihmisillä. Varmaan jotain kovan rahan hoitokoteja on tietty tarjolla hintaan 500 euroa /vrk.

        Höpö, höpö.


    • Petolliset vanhemmat

      Ei kenenkään tarvitse juoppoja paapoa, mutta on eri asia auttaa lastaan alkuun, sillä 18-vuotiaan on tässä nyky Suomessa täysin mahdotonta vielä elättää itseään.
      Varsin moni opiskelee tuossa vaiheessa.
      Pojat ovat armeijassa.

      Jos jätätte tuon ikäisen yksin, taitaa usein mennä sinne baariin ja elämän alamäki alkaa, sillä tehän itse ajatte lapsenne siihen, kun jätätte kaikkein pahimmassa tilanteessa lapsenne.

      • vastuu itestään

        Olet sitte huonosti lapsesi kasvattanut jos ensimmäisten vastoinkäymmisten jälkeen ratkee ryyppäämään, kyllä yli 18v jo pitää jotain vastuuta kantaa edes ittestään tuetaan sitä tai ei.
        Nuo edellä olevat esimerkit noista juopoista ei niitä ole, tai ainaskaan sitä toista yksin jätetty vaan sen äiti paapoo aikuista lastaan, mies ei ole edes muuttanut kotoaan vielä, vaikka ikää 39v.


      • Anonyymi
        vastuu itestään kirjoitti:

        Olet sitte huonosti lapsesi kasvattanut jos ensimmäisten vastoinkäymmisten jälkeen ratkee ryyppäämään, kyllä yli 18v jo pitää jotain vastuuta kantaa edes ittestään tuetaan sitä tai ei.
        Nuo edellä olevat esimerkit noista juopoista ei niitä ole, tai ainaskaan sitä toista yksin jätetty vaan sen äiti paapoo aikuista lastaan, mies ei ole edes muuttanut kotoaan vielä, vaikka ikää 39v.

        Niinpä, meillä yksi 18 v abiturientti meni valtuustoon, että heilahti, ja toinen nuori oli 20 v , kyllä ihmiset on sitten erilaisia, toiset täysiä aikuisia jo 18 v ja toiset ihan vauvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, meillä yksi 18 v abiturientti meni valtuustoon, että heilahti, ja toinen nuori oli 20 v , kyllä ihmiset on sitten erilaisia, toiset täysiä aikuisia jo 18 v ja toiset ihan vauvoja.

        Vauvoja- äitiä ja valehtelevia "lastensuojelun" viranomaisia?


    • Anonyymi

      Ne rahat on lapselle🙄ei exälle !!!

      • Anonyymi

        Ensin isän ja lasten suhde kuntoon- ei elatusta vieraannutetuille lapsille, maksakoot vieraannuttaa "äiti"


      • Anonyymi

        Niinhän sitä luulisi. Näemmä käräjäoikeus ei tälläisiä ota huomioon vaikka mustaa valkoisella lukeekin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sitä luulisi. Näemmä käräjäoikeus ei tälläisiä ota huomioon vaikka mustaa valkoisella lukeekin

        En ole koskaan maksellut elatuksia- ja koulutusavustuksia ENKÄ MAKSA!!!! Ensin isän ja lasten suhde kuntoon- ei elatusta vieraannutetuille lapsille, maksakoot vieraannuttaja "äiti- ja Raision lastensuojelun" viranomaiset vieraannutus elatuksensa!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan maksellut elatuksia- ja koulutusavustuksia ENKÄ MAKSA!!!! Ensin isän ja lasten suhde kuntoon- ei elatusta vieraannutetuille lapsille, maksakoot vieraannuttaja "äiti- ja Raision lastensuojelun" viranomaiset vieraannutus elatuksensa!!!

        En maksa minäkään, koska olen työtön peruspäivärahalla, ja saan kelasta asumistukea, ja käyn leipäjonossa, hakemassa ruokaa.


    • Anonyymi

      Kyllä loppuu- älä maksa enää lapsen 18 vuori s päivänä. Mikäli tulee ongelmia voin toimittaa sinulle hyvän asianajajan yhteystiedot yksityisviestillä. Täysi-ikäinen huolehtii itse elatuksestaan mm. työllä. Hoitakoot äiti jo viimeinkin oman osuutensa, kun on 18 vuotta loisinut..

    • Anonyymi

      Velvollisuuksiin ei ole olemassa pakkoa, nykysivistys vain käyttäisi ihmisiä välikappaleena kieroutuneen mielen mukaisesti. Luonnonmukaan kasvaneista ei koskaan liikaa varoiteta.

    • Anonyymi

      Minä vielä lapsiani autan vaikka ovat jo 40 .-

      • Anonyymi

        Sinua ei ilmeisesti ole vieraannutettu lapsestasi toisen vanhemman ja "lastensuojelun" sairaassa menettelyssä.
        Miksi auttaisin lapsiani, joita ei isän ja isovanhempiensa elämässä käytännössä ole????????


      • Anonyymi

        Niin minäkin autan, koska molemmat lapseni ovat työttöminä, ja ovat jo keski-ikäisiä, onneksi vain toisella kaksi lasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minäkin autan, koska molemmat lapseni ovat työttöminä, ja ovat jo keski-ikäisiä, onneksi vain toisella kaksi lasta.

        Sinua ei ilmeisesti ole vieraannutettu lapsestasi toisen vanhemman ja "lastensuojelun" sairaassa menettelyssä.
        Miksi auttaisin lapsiani, joita ei isän ja isovanhempiensa elämässä käytännössä ole???????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe