Ystäväni äidin kuolema ja tukeminen

Emmaaaa19

Hei!

Kaverini isä kuoli juuri äskettäin ja jopa minulle tekee hyvin pahaa. On ehkä väärin sanoa kaveriani kaveriksi sillä hän on enemmän, hyvä ystävä. En juurikaan tuntenut hänen äitiä, mutta olin tavannut kuitenkin.

En tiedä miten voisin auttaa ystävääni ja mitä sopii tehdä?

Lähetin hänelle surunvalittelut ja ilmoitin että olen tukena jos hän tarvitsee ja kun hän on valmis puhumaan.

Onko myös sopivaa lähettää adressi?

Vinkkejä ja apua kiitos!
En käsitä miten tämä koskettaa minuakin näin kovasti mutta ajatus siitä miten ystäväni kärsii ja käy läpi, tekee todella pahaa.

-Emma

7

4527

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emmaaaa19

Oi olen aivan sekaisin... Äiti siis menehtyi kun kirjoitin tuohon "isä".

• äit-sy

Vie mieluummin surunvalittelukukat, adressi on enempi sellainen, joka lähetetään kaukaisemmille tutuille. Kukat viedessäsi pääset juttelemaan ja voitte sopia mahdollisia tapaamisia. Ja soitella voitte molemmin puolin, jos kumpikin odottaa toisen ottavan yhteyttä, niin kumpikaan ei saa soitettua. Tiedän tästä asiasta siltä pohjalta, että mieheni kuoli viime talvena ja tuntui tosi hyvältä kun ystävät kävivät henkilökohtaisesti. Tsemppiä♥

• Emmaaaa19

Tuhannet kiitokset vinkeistä! :)

• lähimmäinen

Voimia sinulle kestää suuri surusi.

Kuolema on niin mahtava ja ja lopullinen tapahtuma, että se saa ihmisen sekaisin.

Haluaisimme pitää meille rakkaat, tärkeät, läheiset ja muuten merkitykselliset ihmiset loputtomasti.

Mielestäni tärkeintä on kertoa kuolleen läheisille juuri omalla tavalla surustaan. On toki olemassa ns. vakiintuneita tapoja, mutta nuorena ihmisenä voit vaikka mennä käymään ja kertoa ensin lohtuhalilla osanottosi ja sen jälkeen olemalla lähellä ja kun itkultasi kykenet, sanoa mitä mieleen tulee tarkoituksena kuvailla senhetkisiä ja kaverisi äidin kuolemaan liittyviä tunteitasi.

• jkkl

kyllä

• tttt2

parhaan ystäväni äiti kuoli ja päätin heti että lähden kotipaikkakunnalle hänen luokseen tuekseen ja auttamaan häntä järjestelemään vaikka hautajaisia(tekee sen aivan yksin).
      minuun sattuu niin kovasti ystäväni puolesta, olin hänen äidillekkiin tärkeä ja hän minullekkin vaikka ei keretty nyt kuukausiin näkemään.
      pelottaa mitenkä käyttäydyn hänet nähdessää, sen verran vetää vaikeeks ja itkua saa pidätellä töissäkin niin onko se soveliasta minun itkeä, jos hän ei itke myös..

hän on aina ollu se minun olkapää ja nyt vaihtui vuoro :( minun on hyvin vaikea käsittää ja miettiä mitä sanoisin ja mitenkä olisin ja mitä tekisin..

• ssllpp

tttt2,lämpimiä ajatuksia sinulle, kun menet ystäväsi tueksi hautajaisjärjestelyihin. Itse jäin yksin vuosia sitten yllättäen järjestämään mieheni hautajaisia. Putosin tyhjyyteen ja arjen elämä katosi. Sisareni tuli pitämään minua elämässä kiinni ja olen siitä hänelle suureati kiitollinen. Ihanaa, että sinä välität!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      94
      2553
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      196
      980
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      55
      772
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      682
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      49
      572
    6. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      15
      516
    7. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      49
      503
    8. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      52
      484
    9. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      475
    10. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      41
      463
    Aihe