Olen eroamassa ja samalla katsomassa/ostamassa uutta asuntoa.
Voinko tehdä tarjouksen/ostaa asunnon ennenkuin
ero on selvä ja entinen asuntomme myyty? Avioehtoa ei ole.
Koska voin ostaa?
12
1264
Vastaukset
- Niko
Jos ostat uuden asunnon avioliiton aikan se tulee mukaan ositukseen ja mutkistaa asioita entisestään.
Asu vaikka se reilu puoli vuotta kalliistin vuokralle.
Hermot säästyy vaikka muuttoja tulee yksi "ylimääräinen" - M36
Niin, siis jos olet eroamassa ja omaa asuntoakin ostamassa... niin kai sitten olette erohakemuksen ensimmäisen vaiheen jättäneet käräjäoikeuteen? Kun ao. hakemus rekisteröity ja tiedoksi annettu, ei sen päivän jälkeen hankittava omaisuus ole enää avio-oikeuden piirissä, vaikkei teillä ehtoa olekaan tai ositusta vielä tehtykään.
- Marikka
Meinasin juuri alkaa kirjoittamaan vastausta, mutta ajattelin, että M36 vastaa parhaiten kuitenkin ja sieltähän se tulikin, kiitos :)) Sulta saa aina asialliset vastaukset.
- M50+
..joskus oma tarinasi. Kirjoitat paljon tälle palstalle ja järkeviä lisäksi, vaikken nyt ihan kaikesta olekaan samaa mieltä. Nyt on ruvennut kiinnostamaan oma taustasi. Olet ilmeisesti käynyt itse läpi jonkilaisen eroprosessin. Olisi mielenkiintoista kuulla millainen se oli
- M36
M50+ kirjoitti:
..joskus oma tarinasi. Kirjoitat paljon tälle palstalle ja järkeviä lisäksi, vaikken nyt ihan kaikesta olekaan samaa mieltä. Nyt on ruvennut kiinnostamaan oma taustasi. Olet ilmeisesti käynyt itse läpi jonkilaisen eroprosessin. Olisi mielenkiintoista kuulla millainen se oli
Tylsäähän se olisi jos kaikki olisivat kaikesta samaa mieltä...
Olen tässä taannoin hyvin lyhyesti todennut omasta tapauksestani (eronnnut etävanhempi, nyt uudessa parisuhteessa)... enkä koe tarvetta siitä kummemmin kertoilla (paljon on tullut "opittua"), tulkoon asioita ilmi rivien välissä omissa kommenteissani. Mieluiten pidän melko yleisellä tasolla tänne kirjoittamisen, yritän ainakin.
Mutta joka tapauksessa, kiva jos olet jaksanut lukea ;-)) - Miriam
M36 kirjoitti:
Tylsäähän se olisi jos kaikki olisivat kaikesta samaa mieltä...
Olen tässä taannoin hyvin lyhyesti todennut omasta tapauksestani (eronnnut etävanhempi, nyt uudessa parisuhteessa)... enkä koe tarvetta siitä kummemmin kertoilla (paljon on tullut "opittua"), tulkoon asioita ilmi rivien välissä omissa kommenteissani. Mieluiten pidän melko yleisellä tasolla tänne kirjoittamisen, yritän ainakin.
Mutta joka tapauksessa, kiva jos olet jaksanut lukea ;-))Taas olen hieman viisaampi, kiitos. Tiedätkö, että olet auttanut minua 17:ssa kysymyksessä täällä ja muillakin palstoilla. Joskus kyllä itsekin heräät kysymään.
Pysy vain anonyyminä henkilönä äläkä kerro itsestäsi enempää. Jos tätä palstaa on seurannut, niin jotain sinustakin voi tietää. - asunnolla on kiireempi!
Kertokaa pian, olisiko mahdollista osittaa omaisuus (vain velkainen asunto) nyt heti, vaikka eropapereita ei ole vielä jätetty käräjäoikeuteen? Erilleen muutto tuntuisi kiireelliseltä asialta ja asuntokaupoilla olisi kiire. Vuokralla asuminen on nykyään todella kallista ja monen muuttamisen vaiva on merkittävä vaiva kun on iso kirjasto yms.
Voisiko ositussopimukseen lisätä esim pykälän, että tämän paperin jälkeen hankittu omaisuus ei enää ole yhteistä, vai onko avioeropapereiden aika todella nyt..? Asialla on niin valtava symbolimerkitys.. Olin ajatellut, että emotionaalisesti olisin siihen valmiimpi sitten kun asutaan omissa asunnoissa... - M36
asunnolla on kiireempi! kirjoitti:
Kertokaa pian, olisiko mahdollista osittaa omaisuus (vain velkainen asunto) nyt heti, vaikka eropapereita ei ole vielä jätetty käräjäoikeuteen? Erilleen muutto tuntuisi kiireelliseltä asialta ja asuntokaupoilla olisi kiire. Vuokralla asuminen on nykyään todella kallista ja monen muuttamisen vaiva on merkittävä vaiva kun on iso kirjasto yms.
Voisiko ositussopimukseen lisätä esim pykälän, että tämän paperin jälkeen hankittu omaisuus ei enää ole yhteistä, vai onko avioeropapereiden aika todella nyt..? Asialla on niin valtava symbolimerkitys.. Olin ajatellut, että emotionaalisesti olisin siihen valmiimpi sitten kun asutaan omissa asunnoissa...... mutkistaa jo muutenkin vaikeita asioita.
Jos erovirityksenne on jo NOIN pitkällä, niin on jo aivan omaa luokkaansa teillä tuo "pään pensaasen pistäminen". Katsokaa totuutta silmiin, jos homma paketissa niin se on ... ei kai ihmiset huvikseen kakkos-asuntoja ostele, etenkin kun vaikuttaa ettei teillä sijoitustoiminnasta ole kyse.
Ette te oikein voi tehdä avioerossa tarkoitettavaa juridisesti pätevää ositusta ennenkuin eroa on haettu ... tai no ... voitte käytännössä, eli teette ja reksteröitte avioehdon, missä omaisuutenne jaatte ja kirjaatte luonnolisesti ettei uusi omaisuus ole avio-oikeuden piirissä.
Mutta on tuokin minusta aika naurettava viritys... jos kerran ollaan eroamassa.
Toisekseen, kuten eron ykkäsvaihessa virallisestikin puhutaan, on kyse HARKINTA-AJASTA ... mikä yllättäen tarkoitta harkintaa (eikä eroa tule ellei sitä sitten haeta kakksovaiheella).
Eli, mihin et emotiaalisesti ole valmis... - edellinen kyselijä
M36 kirjoitti:
... mutkistaa jo muutenkin vaikeita asioita.
Jos erovirityksenne on jo NOIN pitkällä, niin on jo aivan omaa luokkaansa teillä tuo "pään pensaasen pistäminen". Katsokaa totuutta silmiin, jos homma paketissa niin se on ... ei kai ihmiset huvikseen kakkos-asuntoja ostele, etenkin kun vaikuttaa ettei teillä sijoitustoiminnasta ole kyse.
Ette te oikein voi tehdä avioerossa tarkoitettavaa juridisesti pätevää ositusta ennenkuin eroa on haettu ... tai no ... voitte käytännössä, eli teette ja reksteröitte avioehdon, missä omaisuutenne jaatte ja kirjaatte luonnolisesti ettei uusi omaisuus ole avio-oikeuden piirissä.
Mutta on tuokin minusta aika naurettava viritys... jos kerran ollaan eroamassa.
Toisekseen, kuten eron ykkäsvaihessa virallisestikin puhutaan, on kyse HARKINTA-AJASTA ... mikä yllättäen tarkoitta harkintaa (eikä eroa tule ellei sitä sitten haeta kakksovaiheella).
Eli, mihin et emotiaalisesti ole valmis...Hauskaa muuten, että vastasit juuri sinä.. Jonkin aikaa tätä palstaa seurattuani huomaan minäkin, kuten jotkut muutkin jo ovat täällä uteliaisuutensa ilmaisseet, että kukahan olet oikeastaan, teetkö tätä työksesi...
No, se oli vain by the way, vastauksesi oli hyvä ja mielenkiintoinen, ja kommenttisi ihmisille ovat yleensäkin olleet sellaisia. Mutta minusta ehdottoman miehekkäitä, en epäilisi että nimimerkin takana olisi nainen, kuten joku epäili...
Asiaan... eksyin aiheesta.. Oikeastaan jo heti kysymykseni lähetettyäni ajattelin itsekin, että kysehän on harkinta-ajasta, joten on täysin loogista jättää erohakemus nyt.
Myös tuli mieleeni tuo, että kaipa laki sallisi kaikenlaisia erikoisjärjestelyjä, mutta nehän vain tekisivät kaiken entistä monimutkaisemmaksi. Siis puhuit asiaa kyllä.
Toisaalta pikkuisen ihmettelen, että puhut yllättävän ylimieliseen sävyyn naurettavuudesta ja täydellisestä pään pensaaseen laittamisesta. Minulla nimittäin oli pää pensaassa silloin kun (pitkään) en uskaltanut koko avioeroajatuksista puhuakaan, ja tiedän, että monilla se on siellä tälläkin hetkellä, mutta kukaan ei tule moittimaan heitä mistään henkisistä ominaisuuksista. Sen sijaan juuri tällä hetkellä (olen avioerossani jonkinlainen primus motor, vaikka tottakai meitä on tässä kaksi) saan hyvin helposti kaikenlaisia arvioita joka puolelta.
Se onkin yleisesti ottaen mielenkiintoinen teema, ja pitäisi ihan aloittaa siitä uusi keskustelu... Se miten kestää, kun lopulta alkaa puhua, toimia, ja tuomioita tulee tärkeiltä, läheisiltä ihmisiltä, joita haluaisi kunnioittaa... Ja joka välissä vaaditaan, että kestä yksin se mihin olet ryhtynyt, ole johdonmukainen ja tukeva kuin kallio, ja samalla neuvottelukykyinen kuin huippudiplomaatti..
On hyvin ymmärrettävää minusta, että avioerossa tai sitä harkittaessa on valtavasti pelottavia asioita, nimenomaan emotionaalisesti, paineita tulee joka puolelta, kun toinen haluaisi eroa vähemmän, kun muut omaiset eivät ymmärrä tai hyväksy jne. On todella ymmärrettävää, että useimmat meistä siinä vaiheessa jollain lailla soutavat ja huopaavat, ja moni miettii vuosia ennen kuin uskaltaa edes kurkistaa pensaasta.. harva pystyy olemaan todella johdonmukainen alusta loppuun
Mutta kiitos vastauksestasi, se auttaa olemaan johdonmukainen, se oli miehekkään looginen ja pragmaattinen (itse olen nainen). Mutta haluaisin vain muistuttaa tämän toisen puolen tärkeydestä: Jos mielestä kuuluu pelkoja ja kaikenlaisia ristiriitaisia sivuääniä, jonkinlaista kuuntelua nekin tarvitsevat... - M36
edellinen kyselijä kirjoitti:
Hauskaa muuten, että vastasit juuri sinä.. Jonkin aikaa tätä palstaa seurattuani huomaan minäkin, kuten jotkut muutkin jo ovat täällä uteliaisuutensa ilmaisseet, että kukahan olet oikeastaan, teetkö tätä työksesi...
No, se oli vain by the way, vastauksesi oli hyvä ja mielenkiintoinen, ja kommenttisi ihmisille ovat yleensäkin olleet sellaisia. Mutta minusta ehdottoman miehekkäitä, en epäilisi että nimimerkin takana olisi nainen, kuten joku epäili...
Asiaan... eksyin aiheesta.. Oikeastaan jo heti kysymykseni lähetettyäni ajattelin itsekin, että kysehän on harkinta-ajasta, joten on täysin loogista jättää erohakemus nyt.
Myös tuli mieleeni tuo, että kaipa laki sallisi kaikenlaisia erikoisjärjestelyjä, mutta nehän vain tekisivät kaiken entistä monimutkaisemmaksi. Siis puhuit asiaa kyllä.
Toisaalta pikkuisen ihmettelen, että puhut yllättävän ylimieliseen sävyyn naurettavuudesta ja täydellisestä pään pensaaseen laittamisesta. Minulla nimittäin oli pää pensaassa silloin kun (pitkään) en uskaltanut koko avioeroajatuksista puhuakaan, ja tiedän, että monilla se on siellä tälläkin hetkellä, mutta kukaan ei tule moittimaan heitä mistään henkisistä ominaisuuksista. Sen sijaan juuri tällä hetkellä (olen avioerossani jonkinlainen primus motor, vaikka tottakai meitä on tässä kaksi) saan hyvin helposti kaikenlaisia arvioita joka puolelta.
Se onkin yleisesti ottaen mielenkiintoinen teema, ja pitäisi ihan aloittaa siitä uusi keskustelu... Se miten kestää, kun lopulta alkaa puhua, toimia, ja tuomioita tulee tärkeiltä, läheisiltä ihmisiltä, joita haluaisi kunnioittaa... Ja joka välissä vaaditaan, että kestä yksin se mihin olet ryhtynyt, ole johdonmukainen ja tukeva kuin kallio, ja samalla neuvottelukykyinen kuin huippudiplomaatti..
On hyvin ymmärrettävää minusta, että avioerossa tai sitä harkittaessa on valtavasti pelottavia asioita, nimenomaan emotionaalisesti, paineita tulee joka puolelta, kun toinen haluaisi eroa vähemmän, kun muut omaiset eivät ymmärrä tai hyväksy jne. On todella ymmärrettävää, että useimmat meistä siinä vaiheessa jollain lailla soutavat ja huopaavat, ja moni miettii vuosia ennen kuin uskaltaa edes kurkistaa pensaasta.. harva pystyy olemaan todella johdonmukainen alusta loppuun
Mutta kiitos vastauksestasi, se auttaa olemaan johdonmukainen, se oli miehekkään looginen ja pragmaattinen (itse olen nainen). Mutta haluaisin vain muistuttaa tämän toisen puolen tärkeydestä: Jos mielestä kuuluu pelkoja ja kaikenlaisia ristiriitaisia sivuääniä, jonkinlaista kuuntelua nekin tarvitsevat...Kirjoittamisen vaikeus on siinä, että hommasta puuttuu täysin kehonkieli ja äänensävyt (vaikka isoilla kirjaililla voi koettaa niitä saada aikaiseksi) ... ylimielisyyttä ei ollut tarkoitus viestiä, mutta toverilleinen "potkua perseelle" oli ... eli, jos kerran asuntoa noinkin vakavasti haet, niin oudoksun ettet eroa vireille pane.
Ja kyllä täällä annetaan arvioita myös henkisistä ominaisuuksista ... joskus osuu, mutta ei aina. Ilkeily ja solvaaminen sitten eri asia, eikä sitä onneksi kovin pahasti ole täällä näkynyt.
Sepä se, vaikeata on. Omalla kohdallani tein melko selväksi, että neuvoja voi tiivistetysti antaa ... ja sitten minä kerron mitä teen ja miksi. Ellei joku sitä ymmärrä, toistan kerran pari ... ja sitten asia on käsitelty, koska kyse minun ja puolisoni erosta (huomaa, ei eroa vanhemmuudesta ... vaikka muuttaa kyllä muotoaan) ... ystävistä ja entisistä sukulaisista ei tarvitse eroata, elleivät asianomaiset itse niin menettele. Mutta kukin tyylillään.
Eipä kestä, mutta luulen että ne parhaat kuuntelijat löytyvät ystäväpiiristä, ja miksi ei vanhemmistakin.
- Kysyjä
Miten netto-omaisuutesi lisääntyy ostaessasi asunnon? Saatko esim. omilta vanhemmiltasi tukea asunnon hankintaan? Muuten en oikein ymmärrä kysymystäsi. Eihän sillä ole väliä missä muodossa jaettava omaisuus ja velat ovat.
- KaRo
että entisen yhteisen asunnon myymiseen tarvitaan kummankin lupa jos ositusta ei ole tehty. Näin ollen vaikka ero on jo haettu ja entinen asunto on vaikka nimissäsi niin et saa sitä myydä ilman ex-puolison suostumusta. Pahimmassa tapauksessa hän voi tehdä kiusaa esim pitkimällä ositusta ja kieltämällä asunnon myyntiä - ja olet silloin helposti kahden asunnon loukussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal293245- 692878
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 231528
- 281507
- 281478
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474