Miesystävä sai tarjouksen lähteä reiluksi kuukaudeksi työreissulle Itään päin, olin kauhuissani mutta lopulta sanoin, että kannattaahan hänen kokeilla. Silti tuntui pahalta ajatella, millaista menoa reissumies siellä viettää.
Mies palasi reissusta, ja sanoi että heillä olisi enemmänkin mahdollisuuksia tällaiseen. Ja innostusta näkyy miehellä myös olevan, vaihtelua tavalliseen työntekoon, rahaa tulee enemmän ja ympäristö tietysti ihan toisenlaista. Minulle taas tuo aika näytti, etten missään nimessä tällaisessa suhteessa halua olla. Kun yhteyttä ei voi pitää kuin satunnaisin tekstiviestein, täytyy todeta, ettei sellainen mitään suhteessa elämistä ole. Toisesta erkaantuu väkisin. Näin myös kävi miehen työkaverille, jonka pitkäaikainen suhde päättyi miehen ainaisten reissujen takia.
Nyt meillä on erimielisyyksiä asiasta. Miestä reissailu kiinnostaa, minä en voi sitä ajatellakaan. Toisaalta huomaan hänen itsekin tajuavan(osittain siksi että oli keskustellut paljon tämän työkaverinsa kanssa), ettei reissailu ainakaan suhdetta vahvista, mutta toisaalta moni muu(mikähän kaikki..?) matkustelussa kiehtoo.
Mitä tässä voi tehdä? Olenko täysin kohtuuton, kun tuon mielipiteeni niin tiukasti esiin, ja sanon etten voi ajatella vakavaa suhdetta reissaajan kanssa? Entä jos mies silti valitsee tuollaisen elintyylin? Onko se häneltä kuitenkin ihan oikein? Haluaisin olla yhdessä, mutta eihän se yhdessä oloa ole, jos toinen viettää monta kuukautta suurin piirtein toisella puolella maapalloa!
Täysin kohtuuton?
8
981
Vastaukset
- Murikka
pitää tuoda oma kantasi selväksi asiasta, jotta mies voi tehdä omat ratkaisunsa.
Ei parisuhde ole toimiva jollei molemmat koe sen sitä olevan.
Hän sai kuitenkin kerran kokeilla työreissua, joten hän on sitä kokemusta rikkaanpi, jolloin uusi vastaava reissu ei lisää hänen kokemuksiaan enää oleellisesti ja koska reissu ei ilmeisesti ole taloudellisesti välttämätön, hänen pitäisi kuunnella sinun toiveitasi enemmän.
Toivotaan, että hän kuuntelee. - onon
Rivien välistä paistaa lähinnä huoli siitä mitä mies puuhastelee reissussa.
Kymmenettuhannet suomalaiset, miehet ja naiset tekevät vastaavaa työtä ja suhteensa toimii aivan mainiosti.
Jos laitat ehdoksi suhteen jatkumiselle joko reissutyö tai sinä veikkaan, että hän valitsee työn. Ei niinkään itse työn vuoksi tai ainakaan pelkästään vaan myös siksi, että älykkäänä? miehenä hän näkee ettei suhteella, jossa mustis nainen haluaa pitää tiukasti kontrollia ja sanella mitä voi tehdä ja mitä ei, ei ole tulevaisuutta.
Näkemiin vaan muru.- tämäkin puoli
Onkos ihme jos kyselijällä on mielessä myös tämä uskollisuuspuoli? Mitä olen täältä tai muilta keskustelupalstoilta lukenut reissuhommista, niin kaikillahan tuntuu olevan asenne, että reissumiehet pettävät suruitta matkoillaan. Sitä ovat sanoneet myös reissaajat itse. Ja sellaiselle, joka ei omaa miestään ole epäillyt, on tullut kommentteja "kyllä se sunkin miehes pettää, sä olet vain liian hyväuskoinen".
Tiedä sitä onko epäily tervettä vai ei. - onon
tämäkin puoli kirjoitti:
Onkos ihme jos kyselijällä on mielessä myös tämä uskollisuuspuoli? Mitä olen täältä tai muilta keskustelupalstoilta lukenut reissuhommista, niin kaikillahan tuntuu olevan asenne, että reissumiehet pettävät suruitta matkoillaan. Sitä ovat sanoneet myös reissaajat itse. Ja sellaiselle, joka ei omaa miestään ole epäillyt, on tullut kommentteja "kyllä se sunkin miehes pettää, sä olet vain liian hyväuskoinen".
Tiedä sitä onko epäily tervettä vai ei.Ei elämässä eikä parisuhteessa voi lähteä siitä, ettei asioita voi tehdä eikä mielekästä työtä ottaa hoitaakseen puolison mustasukkaisuuden tai pettämispelon vuoksi.
Pettäminen on reissussa mahdollista kuten on, että pettää käydessään lenkillä, kaljalla, pelaamassa.. missä vain. Ei pettämiseen taipuvaista pysty vahtimaan niin tarkoin, ettei pettäminen onnistuisi.
Mustasukkainen puoliso vaikeuttaa monin tavoin paitsi omaa myös kumppaninsa elämää ja itse olen sitä mieltä, ettei mustiksen kanssa kannata alkaa oikein millekkään, ei ainakaan vakisuhteeseen. Poislukien tietty "normaali" hienoinen mustasukkaisuus joka vaivannee jokaista joka kumppanistaan vähänkään välittää.
- nainen 72
Meillä oli sama tilanne pari vuotta sitten. Mies matkusteli innoissaan ja minä hoidin kotia ja työtäni tympääntyneenä ja yksinäisenä ja kuvittelinkin jo tiesmitä. Miehen kotona ollessa kiukuttelin, itkeskelin ja olin inhottava kun en muutakaan osannut. Lopulta yksi äkäinen lause avasi silmäni. Mies tokaisi ettei tällaisen ihmisen luo ollut enää kiva tulla "kotiin".
Päätin siltä istumalta, että on aika kääntää kelkka tai edessä on ero, jota kumpikaan EI halunnut.
Mä siis hankin sen mitä multa silloin puuttui, eli ns. oman elämän; harrastuksia, omia ystäviä, koirankin kaveriksi jne. ja niistä saamallani energialla aloin tukea tietoisesti rakasta miestänikin jaksamaan matkustella ja edustaa, sillä rankkaa se oli hälläkin ajoittain.
Elämä muuttui kuin taikaiskusta ja kaikki vaan positiivisempaan suuntaan. Mies alkoi kertoilla mulle työasioistaankin ihan uudella tavalla kuin vanhalle kamulleen konsanaan, joten sain elää mukana hänen matkansa ja omat typerät kuvitelmani häipyi sen sileän tien. Mä puolestani kerroin hälle uusista innostuksistani (mm. tae kwondo!:) ja hän kuunteli kiinnostuneena. Lähtiessään hällä oli vihdoin rauhallinen mieli kun en enää itkenyt ja kärsinyt erosta silminnähden.
Nyt kesällä mies sitten sanoi pomolleen, ettei enää halua matkustella vaan ottais mieluiten taas kiinteän pestin kotimaan konttorista, ja saikin. Hykerrellään taas tyytyväisinä kotosalla ja lenkkipoluilla kolmistaan koiran kanssa ja suunnitellaan kaikenlaista yhdessä. Mutta saman kokemusken olen valmis kokemaan koska tahansa sillä elämä erossa toisesta ei enää pelota, uhkaa tai tunnu automaattisesti väärältä niin kuin ennen.
Tällä halusin vaan tuoda toisenlaisenkin näkökulman, en tyrkytä tätä oikeana ratkaisuna sullekin. Mutta mieti omaakin asennettasi, sillä on iso vaikutus myös mieheesi. : ) - Ritva
Et mielestäni ole kohtuuton, jokaisellahan nyt on oikeus haluta parisuhteelta mitä haluaa. Omalle kohdalleni ei tuollainen reissumiehen vaimon malli sattuisi, mutta varmasti joku eläisi varmasti ihan tyytyväisenä kun ei ole ukko koko ajan jaloissa pyörimässä.
Itse haluan parisuhteelta melko paljon, tosin olen itsekin valmis tekemään sen eteen töitä. Haluan, että mieheni on jakamassa nimen omaan yhteistä arkea, ja tämä ei onnistu, jos nähdään vain esim. kuukauden välein pari viikkoa.
Samoin jo pelkästään seksin kannalta en voisi jatkuvasti olla miehestäni erossa kuukausia. Väkisinkin alkaisi muut mahdollisuudet houkuttamaan, jos tietäisi, että omaa miestä saa vasta joskus viikkojen päästä. - Meillä näin
Onko kysymys pysyvästä järjestelystä? Että hän jatkaisi jatkuvia reissujaan vuosia tai kymmeniä vuosia? Silloin se käy kyllä melkein mahdottomaksi, jos lapsetkin tulevat jossain vaiheessa kuvioihin.
Meillä kävi näin: Halusin lähteä kehitysyhteistyöhön Saharan tienoille. Lyhyin lähetysaika on 4 kk, mikä toisaalta tuntui tosi pitkältä, mutta ei sinne olla viikon lomalle menossakaan... Mies ei oikein innostunut ajatuksesta, mutta hän on tiennyt minun matkustamis- ja projektipakkomielteeni seurustelun ensipäivistä lähtien, joten kai hän vain sopeutui ajatukseen. Siispä lähdin. Senegalissa ensin 4kk, sitten kuukausi Suomessa ja vielä 7kk Senegalissa. Tarkoitus oli vielä parin kuukauden Suomessa olon jälkeen lähteä takaisin, mutta huomasin olevani raskaana, joten se jäi siihen.
Nuo yhteensä 11kk kasvattivat minua paljon, ja erossa oleminen oli helvetillistä. Aivan kamalaa! Mutta ikinä en vaihtaisi kokemustani pois. Luultavasti miehelleni vielä kamalampaa, koska minulla kuitenkin murheet asettuivat erilaiseen arvojärjestykseen, kun katselin Senegalissa ympärilleni. Nyt se kuitenkin on takana päin. Kaipaisin sinne uudestaan, mutta en niin paljoa että olisin valmis olemaan erossa miehestäni taas, ja kun pian on lapsikin! Olen tällä hetkellä hyvin onnellinen Suomessa rakkaani ja ison mahani kanssa.
Jos mieheni olisi kieltänyt minua lähtemästä, en tiedä miten olisin reagoinut. Niin julmaa kuin se onkin, olisin ehkä silti lähtenyt. 4kk (joka oli alkuperäinen suunnitelma) on kuitenkin esimerkiksi 60 vuoden yhdessäolossa niin lyhyt aika, että se pitää kestää, eikä olla toisen unelmien tiellä!
Jos tilanne jää pysyväksi, puhu miehesi kanssa. Ja paljon!! Mutta jos kyseessä on ohimenevä vaihe, en usko että olisi reilua sitoa miestäsi ovenkahvaan kiinni... mutta puhu silti =) - ratsu
Me olemme keskustelleet ulkomailla tai toisella puolella suomea työskentelystä. Olen miehelleni sanonut, että nyt olisi se aika, että jos hänelle satutaan tarjoamaan ulkomaan keikkaa, niin kannattaa ihmeessä tarttua kiinni, jo kokemuksen kannalta. Olen sanonut, etten halua hänen vakituisesti olevan sellaisissa hommissa, mutta tuskin hänkään, sillä on varsinainen kotihiiri.
Itse olen sanonut meneväni vaikka inariin töihin, jos sieltä alani työkokemusta saa, mutta vain vähäksi aikaa. Esimerkiksi jos jokin hyvä projekti ilmenee, josta kosolti työkokemusta saa ja kestää noin max puoli vuotta, niin varmasti haen, ja asun sitten siellä sen aikaa (asumme aivan eteläsuomessa). Mieheni on ymmärtänyt kantani ja varmasti kannustaisi minua. Työkokemusta ei koskaan ole liikaa ja jos löytää kiinnostavan jutun johon tahtoo mukaan ja ei mene vaan sen takia että toinen ja itsekin jää yksin hetkeksi, niin varmasti myöhemmin harmittaa ja ankarasti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273209- 652855
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151485
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281458