:) olen joskus mieheni kanssa "väitellyt" aiheesta miten auto voi olla etuvetoinen ja takavetoinen, jos tarkoitus on liikkua vain yhteen suuntaan pääpiirteittäin. Sen pitäisi olla takatyöntöinen! :D hihihih...Olisittepa nähteet äijän ilmeen! :)
Etuvetoinen ja takavetoinen...
16
3993
Vastaukset
- KoS
Sitähän sanotaan että autot ovat kuin naisia.:P
- ???
ei mun miehen logiikkani oikein tajunnut sun juttuas??
Syy miks on etuvetoisia ja takavetoisia autoja johtuu vain niiden erilaisista ajo-ominaisuuksista ja myös korin ym. rakenteesta, monesti auto saadaan hieman pienemmäksi ja kevyemmäksi kun auto on etuvetoinen, jää mm. se vetoakseli pois kokonaan. Syitä on myös ajo-ominaisuuksissa miks on erilaisia.
Ja onhan niitä takatuuppareitakin, siis takamoottorisiakin autoja, tosin ei nykyisin enää henkilöautoina, mutta 60- ja 70-luvulla vielä oli. Nykyään uusia takatuuppareita tapaa vain busseissa, johtuen bussifirmojen ja myös liikenteen kilpailuttajien matalalattiavaatimuksista joita ei voida toteuttaa muuten kuin takatuupparibusseilla. Keskimoottorista bussia (moottori sijaitsee bussin alustan keskivaiheilla, suunnilleen keskioven kohdalla) kun on hieman hankala tehdä matalalattiaiseksi. :)- ööö
tää tytti tarkoitti lie, että edestä vedetään ja takaa työnnetään, jotta päästää vähän eteenpäin.
- nainen
Ei niin nopeasti.Kerro ensin mikä on vetoakseli?
- meitsi
nainen kirjoitti:
Ei niin nopeasti.Kerro ensin mikä on vetoakseli?
Edellisen kirjoittajalle sattui pikku lapsus, vetoakseli ei jää pois vaan kardaaniakseli. Mitä nämä akselit sitten ovat? Minäpä kerron.
Etuvetoisessa autossa on moottori yleensä poikittain ja vaihdelaatikko vetopyörästö yhtenä palasena kiinni siinä. Vetopyörästöstä lähtee oma vetoakseli kummallekin etupyörälle. Eli kun moottori pyörii, sen voima siirtyy kytkimen kautta vaihdelaatikolle ja vaihdelaatikolla säädetään välitystä vetopyörästölle. Vetopyörästö pyörittää vetoakseleita ja vetoakselit etupyöriä.
Takavetoisessa autossa taas moottori on pitkittäin ja vaihdelaatikko moottorin perässä. Vaihdelaatikosta lähtee kardaaniakseli vetopyörästölle, joka sijaitsee takapyörien välissä. Moottorin voima välittyy kytkimen kautta vaihdelaatikolle, josta voima siirtyy kardaaniakselin kautta vetopyörästölle joka pyörittää vetoakselia ja vetoakseli takapyöriä.
Eli moottori vetää edelleen edestä, mutta pyörivät pyörät ovat takana. Siksi se on takavetoinen =)! - alkup.
meitsi kirjoitti:
Edellisen kirjoittajalle sattui pikku lapsus, vetoakseli ei jää pois vaan kardaaniakseli. Mitä nämä akselit sitten ovat? Minäpä kerron.
Etuvetoisessa autossa on moottori yleensä poikittain ja vaihdelaatikko vetopyörästö yhtenä palasena kiinni siinä. Vetopyörästöstä lähtee oma vetoakseli kummallekin etupyörälle. Eli kun moottori pyörii, sen voima siirtyy kytkimen kautta vaihdelaatikolle ja vaihdelaatikolla säädetään välitystä vetopyörästölle. Vetopyörästö pyörittää vetoakseleita ja vetoakselit etupyöriä.
Takavetoisessa autossa taas moottori on pitkittäin ja vaihdelaatikko moottorin perässä. Vaihdelaatikosta lähtee kardaaniakseli vetopyörästölle, joka sijaitsee takapyörien välissä. Moottorin voima välittyy kytkimen kautta vaihdelaatikolle, josta voima siirtyy kardaaniakselin kautta vetopyörästölle joka pyörittää vetoakselia ja vetoakseli takapyöriä.
Eli moottori vetää edelleen edestä, mutta pyörivät pyörät ovat takana. Siksi se on takavetoinen =)!Tämä on varmasti tulostettava pikku lappuseksi rahapussiin, että voi tilaisuuden tullen esittää tietonsa ja taitonsa :). Ulkoa tuota ei siis VOI oppia ;).
Miehet kun joskus vielä perehtyisivät yhtä hyvin naisen suloihin ja saloihin, kuin autoihin, olisi elämä juhlaa. :) Mukavaa syksyä kaikille kirjoittelijoille! - ???
meitsi kirjoitti:
Edellisen kirjoittajalle sattui pikku lapsus, vetoakseli ei jää pois vaan kardaaniakseli. Mitä nämä akselit sitten ovat? Minäpä kerron.
Etuvetoisessa autossa on moottori yleensä poikittain ja vaihdelaatikko vetopyörästö yhtenä palasena kiinni siinä. Vetopyörästöstä lähtee oma vetoakseli kummallekin etupyörälle. Eli kun moottori pyörii, sen voima siirtyy kytkimen kautta vaihdelaatikolle ja vaihdelaatikolla säädetään välitystä vetopyörästölle. Vetopyörästö pyörittää vetoakseleita ja vetoakselit etupyöriä.
Takavetoisessa autossa taas moottori on pitkittäin ja vaihdelaatikko moottorin perässä. Vaihdelaatikosta lähtee kardaaniakseli vetopyörästölle, joka sijaitsee takapyörien välissä. Moottorin voima välittyy kytkimen kautta vaihdelaatikolle, josta voima siirtyy kardaaniakselin kautta vetopyörästölle joka pyörittää vetoakselia ja vetoakseli takapyöriä.
Eli moottori vetää edelleen edestä, mutta pyörivät pyörät ovat takana. Siksi se on takavetoinen =)!Juu, tosiaan pieni lapsus sattui, kardaania tosiaan tarkoitin mutta väsyksissä sekoilin sanoissani. Kiitos että korjasit. :)
- Spede
Siistii :) Tää on ku kattois vanhaa kunnon Spede showta ja "Nasen logiikka" sketsiä
- Spede
Sisi Naisen logiikka :) Ei Nasen, eikä myöskään Nasse sedän :)
- carla
Spede kirjoitti:
Sisi Naisen logiikka :) Ei Nasen, eikä myöskään Nasse sedän :)
No just semmosekshan se oli tarkotettukin..
- PerttiPee
Tämähän se vasta onkin mieltä laajentava aihe.
Takavetoinen siis itse asiassa työntää edessään olevaa auton osaa, kun taas toisaalta sitten osittain vetää taka-akselin takan olevaa osaa -Takakonttia siis.
Mitenköhän se suoraan akselin ylöpuolella oleva massa sitten oikein kulkee. Sitä vissiin kannetaan. Heh heh! - nainen
PerttiPee kirjoitti:
Tämähän se vasta onkin mieltä laajentava aihe.
Takavetoinen siis itse asiassa työntää edessään olevaa auton osaa, kun taas toisaalta sitten osittain vetää taka-akselin takan olevaa osaa -Takakonttia siis.
Mitenköhän se suoraan akselin ylöpuolella oleva massa sitten oikein kulkee. Sitä vissiin kannetaan. Heh heh!Koska suurin osa massasta on kuitenkin taka-akselin etupuolella, niin voidaan autoa sanoa takatyöntöiseksi.
- Hämmästynyt?
Entä sitten neliveto, eihän sekään noin ollen sitten vastaa "totuutta" ! Mikä nimitys tilalle ? Työntöveto-voimansiirto ?
- alkup.
Jos takaa vedetään, liikkuu...kumpaan suuntaan??? :D
- nainen
Riippuu siitä, kumpaan suuntaan vedetään :)
- pässiä narusta
nainen kirjoitti:
Riippuu siitä, kumpaan suuntaan vedetään :)
jos takavetoista vedeään takaa niin on kyseessä..mutta olenkin nainen, en mikään insinööri semmoinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161