Sisaruksille ei kerrottu veljen kuolemasta

Sureva sisko

Olen joutunut kipeään tilanteeseen.
Perheessämme ei ole oltu kovin sukurakkaita, ts. yhteydenpito aikuisella iällä vanhempien kuoltua on jäänyt meidän sisarusten välillä tosi vähäiseksi. Sitten eilen sain yllättäen puhelun yhden veljeni vaimolta, ja hän kertoi veljeni kuolleen - kaksi viikkoa sitten! Yritin puhelimessa kysyä miten kaikki on tapahtunut, mutta leski totesi, ettei hän pysty puhumaan. En halunnut itsekin järkyttyneenä kysellä enempää. Hän soitti lähinnä varmistaakseen osoitteen hautajaiskutsua varten.

Toinen veljistäni soitti tänään leskelle. Hänkään ei saanut veljemme kuolinsyytä tai -tapaa selville. Tiedämme veljellämme olleen sydänvika, ja veljeni kysyttyä siitä leski totesi, että sydämestä se viime kädessä johtui.

Olemme ihan ymmällämme surumme keskellä! Veljeni sai tänään postissa kutsun siunaustilaisuuteen, mutta siinä mainittiin, että muistotilaisuuteen kutsutaan erillisellä kutsulla, eikä sellaista hänelle tullut. Omaa kutsuani odotan huomisessa postissa.

Miten voimme saada tarkempaa tietoa veljemme kuolemaan liittyvistä asioista, jos hänen leskensä ei meille suostu puhumaan? Ymmärrän, että hän ei ehkä surultaan ole pystynyt heti ilmoittamaan meille, enkä syytä häntä mistään, mutta tuntuu pahalta jos HÄNELLÄ on jotain meitä miehensä sisaruksia vastaan sen takia, että emme pitäneet yhteyttä pitkiin aikoihin. Sitä paitsi, esimerkiksi siihen, että minä en joulukortteja enempää muistanut veljeäni, ole koskaan ollut syynä mikään välirikko tai katkeruus tms. En vain isolta perheeltäni ja monen sadan kilometrin päässä asuvana jaksanut pitää yhteyttä - niin kuin ei hänkään.

Koska en itse, eivätkä toiset veljeni, ole koskaan epäystävällisyyttään tai katkeruuttaan laiminlyöneet yhteydenpitoa, on mielestäni kauhean väärin, jos veljemme leski katkeruuttaan nyt toimii näin.

Onko kenelläkään antaa neuvoa, miten voimme hienotunteisesti jotain kautta saada tietää asiasta? Minä en ainakaan rohkene enää kysyä puhelimitse, mutta jos leski ei hautajaisten yhteydessäkään halua puhua asiasta, onko meillä edes oikeutta saada tietää kuolinsyytä ym? Onko jokin viranomaistaho, josta voisimme saada tietää asiasta?

2

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoi-ta-ja

      Veljenne tarkempi kuolinsyy ei kuulu teille, tuo, että johtui sydämestä riittää kyllä teille. Toisekseen, voi olla ettei leskikään sitä tiedä, jos on joutunut avaukseen.

    • jklughjkioonh

      Jotenkin tuntuu hassulta, kun yhteydenpito ei ole kiinnostanut veljen elinaikana puolin eikä toisin, niin nyt sitten olet lesken kimpussa.
      Ja yhtäkkiä se veljen kuolema onkin kova pala. Aika tekopyhää!!! Eipä mullekkaan lesken asemassa tulis ensin soitella etäisille "sukulaisille," kun lähempiäkin ihmisiä varmasti on paljon enemmän kelle pitää ilmottaa, ja varmasti on paljon parempaakin mietittävää.

      Malta kuule mieles, kyllä sinä sen kuolinsyyn vielä selville saat. Mikään ei muutu, saatko sen tietää tänään vai ensi kuussa. Lopputulos on aivan sama.

      Meillä on aivan sama homma, ei todellakaan olla sukurakkaita, ei vaan ole mitään asiaa. Joten kyllä mun hautajaisissa patsastelee ihan muut kun turhat sisarukset. Jos läheistä suhdetta ei ole koskaan syntynyt, niin ällöttävintä on vedota sisarussuhteeseen, sillon kun se itselleen sopii.

      Anna veljesi lähesille rauha ja tila surra. Sinä ET ole läheinen vaikka siskoksi itseäsi tituleeraatkin. Läheisen ihmisen paikka pitää ansaita. Enkä mä nää että se leski on millään tavoin tilivelvollinen ihmisille joita ei tunne ja jotka eivät ole välittäneet vainajasta hänen elinaikanaan.

      Ja kun meette sinne hautajaisiin, niin älkää hemmetisdä itseänne eturiviin änkekö hataran sukulaisuuden perusteella!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe