Mihinkään ihmisen keksimään reaalimaailman ilmiöön (alkukirkko oli Jeesuksen seuraaja - kaikki muut enemmän tai vähemmän ihmisen luomia) ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Jos luette vaikka tutkimuksia niin korrelaatiot parhaimmillaan ovat luokkaa 0,9 ja tutkimustulokset vaihtelevat tutkimusasetelmasta toiseen. Siksi en väitä kumpaakaan paremmaksi vaan luettelen faktoja missä suhteissa ne ovat parempia toisiinsa nähden:
Protestanttisuutta puoltavat:
- pk-seudun ulkopuolella katoliseksi tiedetty joutuu usein koulukiusatuksi
- ennen maahanmuutoaaltoa (kävin katolista koulua Helsingissä 70-luvulla) hommaa leimasi ylemmän keskiluokan snobistisuus jo alle 10- vuotiailla
- ei ole erehtymättömyysoppia (Paavi erehtymätön uskonnollisissa asioissa, pyhimykseksi julistaminen)
- pyrkimys edistää ekumeenisen liikkeen toimintaa
- demokraattisuus vaalien muodossa
- kansainvälisyys; Vatikaani on italialaisten vallassa -> klikit ja omertamentaliteetti
- Vatikaanin haluttomuus tarttua ongelmiin ja skandaaleihin
- Vatikaanin talousasioiden salailu
- Katolisten kiinnittyminen Liguorin teologiaan; valehtelu on sallittua, jos sitä puoltavia seikkoja on yhtä paljon kuin sitä vastaan olevia
- järkevät eläkeiät
- useilla kirkoilla teologinen selkeys ja Suomen puitteissa yhteishenki (esim. Anglikaanisen kirkon liturgian voi omaksua kirjasta "Common Prayer Book")
- mustien elämäniloiset jumalanpalvelukset
- italialaisia ei suosita virkavalinnoissa
- vähemmän dogmaattisuutta pääsuuntauksissa
Katolisuutta puoltavat:
- teologisen tutkimuksen korkea taso (totta kai kun tekijöitä on paljon)
- pappiskoulutuksen vaativuus protestanttisiin lahkokirkkoihin nähden
- teologinen tinkimättömyys ehkä raskaimpaan syntiin eli heteroavioliiton ulkopuoliseen seksiin edes sen ajattelemisen muodossa (käden jalan silmän yht'aikainen viettelys)
- naispappeuden kieltäminen
- luterilaisten kirkon huono työilmapiiri Suomessa (tämä on tutkittu asia)
- avioeron kieltäminen (mitätöinti mahdollinen Raamatun sallimalla tavalla jos puoliso haurea)
- naisten korkeampi moraali (joka on löystynyt raja-alueilla kuten Reininmaalla)
Kuten listastani havaitaan on katolisuus selkeästi teologisesti ylivoimainen protestanttisiin suuntauksiin nähden - mutta katolinen kirkko vaatisi täydellisen uskonpuhdistuksen ja muuntumisen käytännössä protestanttiseksi kirkoksi jotta se olisi myös maallisessa mielessä parempi ja siten toteuttamiskelpoinen. Moraaliasioissa molempien suuntausten tulisi ryhdistäytyä ja omaksua toistensa parhaat piirteet esittämäni listan mukaisesti. Tämä saavutettaisiin ekumeenisen liikkeen avulla ja katolisen kirkon myönnytyksillä - mihin se on ollut toistuvasti haluton.
Katolisuus vs protestanttisuus - kumpi parempi?
12
1821
Vastaukset
- Listauksistasi
"Siksi en väitä kumpaakaan paremmaksi vaan luettelen faktoja missä suhteissa ne ovat parempia toisiinsa nähden"
Faktoja... "luettelet faktoja". Luettelit kylläkin omia mielipiteitäsi, joista osa oli tosiasioiden kanssa yhtäpitäviä, osa nimenomaan ainoastaan mielipiteitä tai henkilökohtaisia tuntemuksia.
Katolisuus on todellakin teologisesti ylivoimainen protestanttisuuteen nähden. Minun mielestäni se on muutenkin kaikin tavoin parempaa kuin protestanttisuus. Mikä esimerkiksi on demokraattisen päätöksenteon funktio kirkossa - ei niin mikään. Kristus on kirkon pää, ei siinä ole kansanvallalla sijaa. Vähemmän dogmaattisuutta - ei se ole mitään paremmuutta. Erehtymättömyys - on todella tärkeää, että Kristus on luvannut kirkolle Pyhän Henkensä johtamaan ja varjelemaan opillista erehtymättömyyttä maailman loppuun asti.
Kansainvälisyys - se on nimenomaan katolisen kirkon ominaisuus. "Mustien elämäniloiset jumalanpalvelukset" - heh...
Ja väärinkäytöksiä on siellä, missä ihmiset toimivat. Niitä tapahtuu yhtä lailla protestanttien piirissä kuin katolisissa. Pääasia on, että katolinen kirkko on oikea aito Kristuksen kirkko. Mikään muu ei ratkaise "parhautta".- vanhauskoinen
Olen ollut sekä luterilainen että katolilainen. Ero on valtava. Katolisen kirkon 7 sakramenttia ja oikea Eukaristia tuovat voimakkaasti Jumalan pyhittävää armoa elämään. Sielu puhdistuu ja saa ihmeellistä voimaa kilvoitella eteenpäin. Protestanttikirkot ovat ihmiskeskeisiä, opit muuttuvat ihmisten halun mukaan.
"Listauksistasi" - olen täysin samaa mieltä. - KirkkoaUudistettava
vanhauskoinen kirjoitti:
Olen ollut sekä luterilainen että katolilainen. Ero on valtava. Katolisen kirkon 7 sakramenttia ja oikea Eukaristia tuovat voimakkaasti Jumalan pyhittävää armoa elämään. Sielu puhdistuu ja saa ihmeellistä voimaa kilvoitella eteenpäin. Protestanttikirkot ovat ihmiskeskeisiä, opit muuttuvat ihmisten halun mukaan.
"Listauksistasi" - olen täysin samaa mieltä.Kyllä. Ihmisten kalastelu bling, blingillä ja helppoudella.
- eräs luterilainen pastori - aivan oikein - tuomitsi liiallisen "pophenkisyyden" raflaavana (tätähän on Amerikan ihmemaassa)
- kuten toisessa ketjussa totesin niin keskilännen ihmisillä tahtoo joskus olla jutut yksioikoisia
Mutta katolisen kirkon opit muuttuvat paljon enemmän - ne venyvät ja paukkuvat kuin purukumi! Paavi oli pitkään myös maallinen vaikuttaja ja osa myös naimisissa. Kantaa on määritelty kokouksissa Trenton konsiili reformaation pakottamana, Vatikaanin 1. konsiili jossa keksittiin oppi paavin erehtymättömyydestä ja Vatikaanin 2. konsiili jonka jälkeen vasta siirryttiin kansankielisiin messuihin.
Katolisen kirkon opin heikkous on se, että se perustaa Raamatun ohella oppinsa TRADITIOON joka on täysin ihmisten keksimää ja alati muuttuvaa eikä koskaan poliittisesti arvovapaata.
Emme voi tietää millä tavalla kirkolliskokouksissa on riidelty; komiteamietinnöt ovat aina sievistelyä ja poliittisesti vahvimman siiven kantaa enemmän tukevia. Jos kirkolliskokouksia on ollu 21 niin harvan muistikapasiteetti riittää niiden sisällön yksityiskohtien muistamiseen (OK - on piin arvojen ulkoa opettelijoita joille se onnistuu). Juridiikassa painotetaan lisäksi kontekstia; mitään lakia ei tule tulkita ilman valmistelutöitä eikä lakien valmistelijoiden henkilöhistorioihin perehtymistä. Katolisen kirkon oppi on käytännössä kaikille ihmisille ylivoimanen!
Lausunnot ovat aina erittäin tulkinnallisia. Esim. kaikkien teollisuusmaiden kirjanpito perustuu maiden kirjanpitolautakuntien yleisohjeisiin. Koska tulkintavaikeuksia esiintyy erittäin usein joutuvat kirjanapitovelvolliset noudattaakseen hyvää kirjanpitotapaa pyytämään yleisohjeiden käytännön tulkinnasta lausunnon. Tämä puuttuu katolisesta kirkosta. Katolisilta puuttuu kanava kysyä kirkkoruhtinailta että "miten teidän kimurantit tekstit käytännössä pitää tulkita?" Katolisuus on siis paljolti ymmärtämättömyyteen (kirkkotekstit erittäin teoreettisia) perustuvaa ulkoa opettelua. Kirjapitolautakunnatkin ovat tavallaan "erehtymättömiä" - niiden lausuntojen noudattaminen on pakollista (mutta niitä ei väitetä "erehtymättömiksi").
Paavius ei voi olla automaattisesti kirkon ylin opetusvirka. Perehtyneisyytensä ja kuuriakokemuksensa vuoksi Ratzinger tähän ehkä pystyi mutta kirkossa on monia Bergogliota enemmän teologiaa opiskelleita.
Katolisen kirkon sakramettioppi on liian vaativa - kaikkiin sakramentteihin osallistuvien tulee olla vapaa kuolemansynneistä. Esim. kaikkien ylipainoisten tulee laihduttaa läskit pois ennen ehtoollista, kaikkien miehien jotka eivät pysty täydelliseen omavoimaiseen aseksuaalisuuteen heteroavioliitoon liittyvän seksin ulkopuolella (pornovideon katsominen silmän viettelyksenä on raamatullisessa mielessä murhaa raskaampi rikos) täytyy hankkia kemiallinen kastraatio, kaikkien juoppojen tulee ryhtyä kohtuukäyttäjiksi (noin joka 15. onnistuu) tai raittiiksi!
Mikä kristillisistä kirkkokunnista sitten vastaa Jeesuksen opetusta? Vastaus on ilmeinen.
Katolisen kirkon pappius- seksuaalisuus- ja perheoppi ovat oikeita koska ne vastaavat Raamattua. Jäsenkadon pysäyttämiseksi luterilainen kirkko on luopunut Raamatun opetuksista (homo- ja naispapit, ehkäisyn ja abortin salliminen ym.).
Anglikaaninen kirkko lähtee siitä, että KAIKKI pelastukseen tarvittava sanoma löytyy Uudesta ja Vanhasta testamentista. Ihminen pelastuu yksin uskosta ja armosta Kristuksen sovitustyön tähden (usko ilmenee katoilisen kirkon painottamalla tavalla joskus - mutta ei välttämättä aina - myös tekoina). Anglikaaninen kirkko on kuitenkin jakaantunut suhteessa katolisen kirkon tulkintaan seksuaalisuus- ja perheopista. Jakaantuminen päähaaroihin ei kuitenkaan vastaa täysin suhtautumista papeeus-, seksuaalisuus- ja perheoppeihin.
Suuntauksista evankelinen (henkilökohtaista kokemusta) painottava ollee raamatullisempi kuin perinnettä ja liturgiaa painottava korkeakirkollisuus koska jokaisen on tehtävä parannus.ja hylättävä syntielämä eikä ravattava ripillä ilman parannusta ja liberaaliset tulkinnat merkitsevät Raamatun oppien hylkäämistä nykyluterilaisessa mielessä.
JOHTOPÄÄTÖS: eniten Jeesuksen sanomaa vastaavat uskonnolliset organisaatiot löytynevät luterilaisen ja anglikaanisen kirkon korkeakirkollisten konservatiivien piiristä kuten naispappeutta ja liberaaleja homoseksuaalisuustulkintoja vastustava Forward in Faith -liike joskin muissa protestanttisissa liikkeissä on ollut karismaattisempia sananjulistajia kuten Billy Graham ja Jerry Falwell.
- KirkkoaUudistettava
Totta listastani on lähes kaikki - olen itse nähnyt tai mediassa asia on kerrottu. [Suomen Ev.lut. kirkon huono työilmapiiri perustuu akateemiseen tutkimustietoon]). Pienillä paikkakunnilla (myös sukulaiset Ruotsissa näin kertoivat) katoliset ovat joutuneet koulukiusatuiksi. Mielipideasioita voivat listassani olla:
- Paavi ei ole erehtymätön uskonnollisissa asioissa (tosin mitään todisteita nykyinenkään paavi ei ole yliluonnollisista kyvyistään esittänyt)
Sitten huolimattomuusvirheitä:
- vain osassa protestanttisia kirkkoja on vaalidemokratia
- myös protestanttisissa kirkkokunnissa löytyy dogmaattista tulkintaa
Sitten yksi TÄRKEÄ lisäys eli ennaltamääräämisoppi;
Osa protestanttisista kirkoista (mm. kalvinistit) uskoo ennaltamääräämisoppiin. Osa on teoistaan huolimatta valittu pelastukseen ja osa taas teoistaan huolimatta iankaikkiseen kadotukseen. Tällainen tulkinta (äärimuodossaan roistot taivaaseen ja vanhurskaat kadotukseen) tavallaan tekee tyhjäksi Raamatun sanoman ja Jeesuksen toiminnan. Se voi olla jopa ateismia/agnostismia vaarallisempi suuntaus.
Alhaisella moraalilla varustetulle henkilölle jolla lisäksi on mahdollisuudet (esim. rikkaan suvun jäsen ja/tai laaja suhdeverkosto) tehdä aivan mitä haluaa voi täyteen ennaltamääräämisoppiin perustuva protestanttinen suuntaus olla henkisesti mukava mutta yhteiskunnalle ja alhaisella moraalilla varustetun ihmisen silmätikuksi joutuneille yksilöille vaarallinen.
Täysi ennaltamääräämisoppi taas saattaa toisaalta olla ahdistava kokemus vanhurskaalle (esim. täydellisessä selibaatissa kemiallisen kastraation kautta olevalle ihmiselle joka on intohimoinen eksegetiikan harrastaja, rukoilee viisi kertaa päivässä, käy joka päivä kirkossa ja antaa yli puolet tuloistaan hyväntekeväisyyteen, epäitsekkäästi auttaa aina lähimmäisiään eikä ole elämässään syyllistynyt ylinopeussakkoa suurempaan rikkeeseen).- Listauksistasi
Mielipiteisiisi listat perustuvat siltä osin, että olet luokitellut "protestanttisuutta puoltaviin" asiohin monia sellaisia kirkollisia piirteitä, jotka eivät taatusti kaikkien katolilaisten mielestä ole katolisessa kirkossa huonommin kuin protestanttisissa kirkoissa.
Esimerkiksi demokraattinen päätöksenteko protestanttien puolella ja paavin/kirkon erehtymättömyys katolisella puolella: nämä ovat minun mielestäni ehdottomasti juuri katolisuutta puoltavia asioita.
Ekumeenisuus; katolinen kirkko on ekumeniassa varsin aktiivinen, kun taas protestanttinen ekumeenisuus ei ole ollenkaan niin selvää ja yksituumaista. Esimerkiksi Suomessa ev.lut. kirkko on mielellään ekumeeninen silloin, kun se saa itse johtaa hankkeita - katoliselta taholta tuleviin ehdotuksiin se taas usein suhtautuu nihkeästi, laiskasti ja välinpitämättömästi.
Hassuin, ja hälyttävin, oli protestanttisuutta puoltaviin asioihin kirjaamasi "mustien elämäniloiset jumalanpalvelukset". Ihan silkkaa rasismiahan tämä on! Ne yksinkertaiset ja iloiset mustat, yksinkertaisissa ja iloisissa hallelujakuoroissaan!!
Katolisessa kirkossa elävät kaikenväriset ihmiset yhdessä. Elämänilo on oleellisesti katolisuutta, Pyhän Hengen hedelmä. Itselleni katolinen liturginen elämä on ihaninta ja kauneinta mitä on, ja jokin amerikkalainen baptistimeiniki kerta kaikkiaan semmoista, että niissä jumalanpalveluksissa olo olisi enemmän kärsimystä kuin onnea.
Dogmaattisuus: on hyvä asia, että katolinen oppi on muuttumaton, horjumattoman apostolinen ja sakramentit keskeisellä sijalla. Protestanttisella puolella opillinen hajaannus on vastoin Kristuksen tahtoa. Suomen ev.lut. kirkko vaikuttaa olevan vaarallisesti seuraamassa yhteiskunnallisia virtauksia opissaan, asettaen ne tärkeämmiksi kuin apostolien opetuksen ja tradition.
Ja lopulta tuo italialaisten hegemonia kirkossa. Se on mitä suurimmassa määrin mielipide, että koet Vatikaanin virkamiesten kansallisuusjakauman itsellesi ongelmaksi. Miten se muka yleimaailmallisen kirkon elämässä näkyy ja tuntuu kansan tasolla, seurakunnissa? Ei mitenkään. Ja nykyinen paavi on sitä paitsi mitä ilmeisimmin lisäämässä muiden mantereiden kuin Euroopan vaikutusta kirkon päätöksentekoon.
- KirkkoaUuidtettava
"Ekumeenisuus; katolinen kirkko on ekumeniassa varsin aktiivinen, kun taas protestanttinen ekumeenisuus ei ole ollenkaan niin selvää ja yksituumaista."
Sekä luterilaiset (kolme keskusliittoa) että katoliset (vapaat katoliset, vapautuksen teologian kannattahat, 300 avioitunutta pappia Saksassa ym.) ovat opillisesti hajaantuneita. Pitäisi itse olla paikalla seuraamassa riitelyä - kumpi osapuoli on oikeassa kokouksessa. Varmasti Suomessa ev.lut. kirkko on "päällepäsmärinä" kun taas kansainvälisissä kokouksissa katolinen puoli on jarrumiehenä.
Hassuin, ja hälyttävin, oli protestanttisuutta puoltaviin asioihin kirjaamasi "mustien elämäniloiset jumalanpalvelukset". Ihan silkkaa rasismiahan tämä on!
Ei. Esim. Harlemissa moni on säästynyt ikävyyksiltä mustien omavoimaisen uskonnollisen toiminnan kautta ja ilmeikkäät jumalanpalvelukset ovat syöneet kannatusta mustilta militanteilta.
" .. ja jokin amerikkalainen baptistimeiniki kerta kaikkiaan semmoista. että niissä jumalanpalveluksissa olo olisi enemmän kärsimystä kuin onnea."
Keskilännessä (ei muuten itärannikon ihmisillä joita olen tavannut) jutut kuulemma voivat olla yksioikoisia että voit olla oikeassa. Eräs murjaisu oli: "niiden mielestä Romney on perkeleestä seuraava".
"Dogmaattisuus: on hyvä asia, että katolinen oppi on muuttumaton."
Ei ole muuttumaton. Aikanaan ei vaadittu pappien selibaattia (nykyinen tilanne huonompi), aikanaan paavin katsottiin olevan erehtymätön mutta nykyisin vain uskonnollisissa asioissa viran puolesta (nykyinen tilanne parempi), monet katoliset eksegetiikan tutkijat joutuivat vielä ennen jopa polttamaan kirjoituksensa os ne eivät kirkon johtoa miellyttäneet (nykyinen tilanne parempi). Kardinaalitkin ovat erimielisiä mm. Martinin väitettiin (kun tiesi jo kuolevansa) kannattaneen ehkäisyn sallimista.
" ... että koet Vatikaanin virkamiesten kansallisuusjakauman itsellesi ongelmaksi. Miten se muka yleimaailmallisen kirkon elämässä näkyy ja tuntuu kansan tasolla, seurakunnissa?"
Sehän se kun Vatikaanin talousluvut eivät ole julkisia eikä ole vaikka pörssiyhtiön tapaisia osavuosikatsauksia (jotka osittain tarkastetaan riippumattomilla tilintarkastajilla) eikä yhtiökokouksia, joissa johdolle saa esittää kiperiäkin (kompa)kysymyksiä. Vatikaanin pankilla on mm. numerotilejä (tilin omistajaa eivät viranomaiset voi selvittää). Kansan tasolla menee niin, että seksuaalisesti ongelmallinen kardinaali Itävallan Gröer (pedofiili) ja Skotlannin homokardinaali (en muista nimeä) saivat vuosia mellastaa kuin sika vatukossa - ei ollut lähiesimiehiä ja Vatikaanin rekatiot olivat hitaita ja irlantilaislasten hyväksikäyttö jatkui pitkään. Vatikaani pyrkii lakaisemaan ongelmat maton alle.- Marialainen!
Edesmennyt piispa Paul Verschuren sanoi: "Kirkkoon ei kannata liittyä sillä mielellä, että uudistaisi kirkkoa. Kirkkoa voi uudistaa vain kärsimällä sen puolesta". Siinä sinulle ajateltavaa.
- KirkkoaUudistettava
"Kirkkoon ei kannata liittyä sillä mielellä, että uudistaisi kirkkoa. Kirkkoa voi uudistaa vain kärsimällä sen puolesta".
/
Eipä minulta kysytty vaan isä liitti kirkkoon. Välimuoto kasteessa olisi paikallaan. Ensin ehdollinen kaste (jotta johonkin kirkkoon kuuluu) ja sitten 15 -vuotiaana kaste siihen kirkkokuntaan mihin haluaa kuulua eli baptistien aikuiskasteessa on ideaa!
Verschurenin järjettömän virkkeen ensimmäinen lause painottaa katolisen kirkon teokraattista ja täydellisen epädemokraattista luonnetta. Kirkkoruhtinaat viis veisaavat rivi-ihmisten näkemyksistä. Montako survey -tutkimusta katolinen kirkko on teettänyt? Missä rivi-ihmiset voivat tiukata johdon kantaa kuten yhdenkin osakkeen omistaja yhtiökokouksissa? Verschurenin näkemys = kun Herra antoi viran niin Herra antoi järjen.
Kirkon puolesta kärsiminen Suomessa on käytännössä sitä, että joutuu koulu- ja työpaikkakiusaamisen kohteeksi, mahdollisesti sivuutetuksi jossain ylennyksessä/nimityksessä. Miten tällä tavoin uudistat kirkkoa kun tieto ei kantaudu päättäjille - ja jos kantautuu niin eipä niitä kiinnosta! Verschurenin virkkeen jälkiosa on sisällöllisesti näsäviisas ja virheellinen.
Ratzinger yritti nuorehkona/keski-ikäisenä uudistaa kirkkoa, mutta kirjojen myöhemmistä painoksista nämä esipuheet on vilpilliseen katolilaiseen tapaan sensuroitu pois.
1. Verschurenin kannan mukaan Ratzingerin ei olisi tullut koskaan liittyä katoliseen kirkkoon.
2. Ratizinger on opportunisti, joka käänti teologisen kantansa saatuaan lisää natsoja kaulukseen.
SIINÄ MARIALAISELLE MIETITTÄVÄÄ!!!- Real-isti
Sinulla ei ole kaikki ihan "kotona".
- KirkkoaUudistettava
Real-istille
Sinulla ei ole kaikki ihan "kotona".
A. Raamattu kieltää sanomasta: "sinä hullu". Olet syyllistynyt syntiin .
B. Raamattu ei kiellä arvostelemasta tekoja esim. sinänsä vanhurskaan Verschurenin irrallista lausetta, jonka nimim. Marialainen on saattanut irrottaa asiayhteydestään.
B. Onko sinulla psykiatrian erikoislääkärin pätevyys?
C. Miksi mielestäsi minulla ei ole kaikki "kotona".
D. Suomen lainsäädäntö lähtee siitä, että "kaikki ei ole kotona" tarkoittaa diagnisoitua psykoosia tai sitä että henkilö on itselleen tai muille vaarallinen - joka on ainoa lain sallima peruste pakkohoitopäätökselle.
E. Kunnianloukkauksen kriteerit täyttyvät jo sillä, että kirjoittaa toisesta henkilöstä halveksuvaan sävyyn ellei se liity henkilön virkatoimeen. Suuren yleisön tietoon saatettuna täyttyy myös törkeän kunnianloukkauksen rikostunnusmerkistö -> olet syyllistynyt törkeään kunnianloukkaukseen.
F. Korotat itsesi päteväksi arvioimaan muita. Olet syyllistynyt myös ylpeyden kuolemansyntiin.
HÄPEÄ JA RUKOILE - JEESUS ON HERRA! - vielä protsku
Olen miettinyt samantapaisia. Lisäisin katolisuutta puoltavien seikkojen puolelle vielä näkemyksen, että Raamattu on kirkon kirja, jota tulkitsee kirkko eikä itse kukin omien mieltymystensä mukaisesti. Heteroavioliiton ulkopuolista seksiä en pitäisi raskaimpana syntinä, mutta muuten olet kyllä asissa okeassa, samoin avioeroasiassa.
Yhdestä kuitenkin vielä haluaisin kuulla mielipiteesi, ja se on pappien naimattomuus. En ole oikein itse osannut päättää, onko se hyvä vai paha asia. Tai olisiko vaikka ortodoksisen kirkon systeemi se paras? Yhtäältä perheettömyys toki antaa aivan toisenlaiset mahdollisuuden keskittyä omaan tehtävään, toisaalta se taas saattaa houkuttaa kiusauksiin.
En nyt sellaista julkilausumaa lähtisi antamaan, että kirkon on muututtava. Kunhan itse harkitsen, pysynkö nykyisessä vai etsinkö muuta. - KirkkoaUudistettava
"Yhdestä kuitenkin vielä haluaisin kuulla mielipiteesi, ja se on pappien naimattomuus. En ole oikein itse osannut päättää, onko se hyvä vai paha asia."
Hyvä vastaus vaatisi tutkittua tietoa ja tulokset tulisivat vaihtelemaan tutkimusasetelmasta toiseen. Voitaisiin kuitenkin löytää tekijöitä jotka puoltavat/vastustavat avioliittoja. Mutta yritän vastata:
1. Wanhan ajan vaimot hoitivat kotityöt (vielä naisten työssäkäynnin yleistyttyä). Tällöin mies saattoi keskittyä paremmin omiin asioihinsa. (AA:ssa vanhemmat miehet kiittelivät juuri vaimojaan tuesta - nykyään erotaan kun 50 % avioliitoista päätyy eroon). Jos löydät wanhan ajan vaimon se toimii. Muuten voi olla arpapeliä.
2. Kristilliseltä arvopohjalta toimivia vaimoja saattaa olla vaikeata löytää. Baijerista ja siitä etelään helpompaa. Ongelmana on se, että suomalaiset miehet löytävät puolisoita lähinnä Venäjän, Viron ja Aasian suunnasta. Yliopistossa englannin opettajana toiminut Tony kertoi, että hän osallistui Lontoon suomalaisten puuhiin (oli kauppakin jo 80 -luvulla josta sai mm. Ahti -silliä) mutta englantilaisia naisia oli erittäin vähän.
3. Täysin miesvaltaisissa suljetuissa organisaatioissa esiintyy pennalismia eli vertaissortoa sekä homoseksualismia. Mm. vankiloissa ja englantilaisissa sisäoppilaitoksissa muuten heteroseksuaalit harjoittavat homoseksuaalisuutta. Tämä puhuu vahvasti pappien naimattomuutta vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3047685Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne856009Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1673548Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322017Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951901Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221836- 361649
- 441494
- 221431
Heih! Vieläkö ehtii laittaa auringonkukat kasvamaan?
Kerkeekö auringonkukat kukkimaan, kun upottaa auringonkukan siemenet kävelyreittien varrella multiin? Vai onko jo ihan661416