Virsistä

kuunteleva_kirkko

Olipa vaikea keksiä hyvää otsikkoa, piti siis tyytyä tylsään :)

Tällä viikolla teemana on virret. Mitä mieltä olet virsistä? Mikä on lempivirtesi? Ovatko virret sinulle tuttuja? Pitäisikö kirkossa laulaa jotain muuta kuin virsiä? Millaisia uusia virsiä toivoisit virsikirjaan? Kumpi sinulle on virressä tärkeämpää, sanat vai sävel?

Sana on vapaa.

Aija-pappi

17

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cantate Domino

      Kiva aihe :)

      Pidän virsistä, sekä vanhoista ja perinteisistä, että uudemmista. Toiset ovat tutumpia kuin toiset. Virret sopivat kirkkoon ja jumalanpalvelukseen hyvin sekä tunnelmaltaan ja sanomaltaan, että akustiikan puolesta. Modernit hengelliset laulut ovat mukavia nekin, mutta mielestäni sopivat messua paremmin toisenlaiseen tilaisuuteen (rukoushetket, nuorisoillat yms). Jotkut virsikirjan lisäosaan ehdotettavista lauluista ovat mielestäni sellaisia, etteivät ne sanomaltaan istu hengelliseen tilaisuuteen.

    • Mistä virren ovat tulleet kirkkoihin? Mikä on niiden tarkoitus?

      On virsiä joista pidän, vanhoista. Useimmista en oikein tykkää, sillä ne jotenkin kuvastavat jotain sellaista, mitä en pidä kovinkaan ”ylevinä”. Uusissa hengellisissä lauluissa on kyllä jo sanat enemmän sinne päin, mutta se musiikki! Pyydän jo etukäteen anteeksi, et tarkoita tällä loukata ketään. En vain ole mikään ”humppamusiikin” ystävä.

    • Laulu ja erityisesti yhteinen ylistyslaulu ovat olleet mukana "menossa" jo raamatullisista ajoista lähtien. Kristittyjenkin ensimmäisiä "virsiä" voi löytää Psalmien kirjasta. Sanasta virsi tietysti tulee mieleen jotain muutakin kuin vain hengellinen laulu, nykyään sillä usein tarkoitetaan kirkkomme virallisen laulukokoelman lauluja, eli virsiä. Virsiä löytyy toki muistakin hengellisten laulujen kokoelmista - Siionin virret, Hengellisiä lauluja ja virsiä jne.. ja onhan sitten myös maallisia vastineita kuten Helkavirret.

      Mikä siis määritellään virreksi? Itse ajattelen, että ne ovat yhteiseen lauluun soveltuvia hengellisiä lauluja.

      Virren tarkoitusta on avattu vuoden 1986 virsikirjan esipuheessa näin:

      "Virsistä saamme iloa ja voimaa elämään, saamme löytää evankeliumin tuoreena, saamme laulaa iloamme ja hätäämme, kuulla Jumalan puhuttelun ja yhtyä yhdessä toisten kanssa kiittämään Jeesuksen rakkautta.

      Virren veisuu on yhtä aikaa julistusta, opetusta, sielunhoitoa, rukousta ja yhteyden kokemista."

      Jenny kanttori

      • Ja ehkäpä voisin aloitukseenkin jonkun sanasen sanoa :D

        Mitä mieltä olet virsistä? Kumpi sinulle on virressä tärkeämpää, sanat vai sävel?

        Itse pidän paljonkin virsistä, lempivirsiä löytyy monia - riippuen ehkä omasta mielialasta tai elämäntilanteestakin. virsi 525 kestosuosikki.

        Minulle virressä on tärkeää se, että sekä sävel että sanat täydentävät toisiaan. säestystyylillä ei sinänsä ole merkitystä, virrethän taipuvat niin moneen - tärkeintä mielestäni on että musiikki on sopusoinnussa sanoman kanssa. Synkemmissä aiheissa esim. metallimusiikkikin toimii sanomaa avaten, kiitos-/ylistysaiheiseen virteen voi kokeilla vaikka sambatyyliä, lohduttavaan virteen balladityyliä jne.. musiikki palvelee siis sanaa ja tuo sitä omalta osaltaan ymmärrettäväksi. Näin ainakin itse ajattelen.:)

        Jenny kanttori


      • tällaisia mietteitä
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Ja ehkäpä voisin aloitukseenkin jonkun sanasen sanoa :D

        Mitä mieltä olet virsistä? Kumpi sinulle on virressä tärkeämpää, sanat vai sävel?

        Itse pidän paljonkin virsistä, lempivirsiä löytyy monia - riippuen ehkä omasta mielialasta tai elämäntilanteestakin. virsi 525 kestosuosikki.

        Minulle virressä on tärkeää se, että sekä sävel että sanat täydentävät toisiaan. säestystyylillä ei sinänsä ole merkitystä, virrethän taipuvat niin moneen - tärkeintä mielestäni on että musiikki on sopusoinnussa sanoman kanssa. Synkemmissä aiheissa esim. metallimusiikkikin toimii sanomaa avaten, kiitos-/ylistysaiheiseen virteen voi kokeilla vaikka sambatyyliä, lohduttavaan virteen balladityyliä jne.. musiikki palvelee siis sanaa ja tuo sitä omalta osaltaan ymmärrettäväksi. Näin ainakin itse ajattelen.:)

        Jenny kanttori

        Sävel vai sanat? Hyvät sanat eivät korjaa huonoa säveltä eikä hyvä sävel korjaa huonoja sanoja.

        Esimerkiksi "Jeesuksesta laulan Jeesuksesta vain" on sävelmänä kaunis, mutta pelastusvarmuus ja mammonan haikailu, kultakruunut ja kultakaupungit, vaikka olisivat vain onnen vertauskuvia ärsyttävät. Taivaassa olkoon solisevat puhtaat vedet, kukkaniityt, metsät, satakielet, perhoset, merten aallot ja maitovalaat, mutta ei enää mammonan tavoittelua, eihän.

        Sitten on hienoja sävelmiä ja vahvoja sanoituksia, mutta ne eivät siltikään sovi jumalanpalvelukseen, niinkuin:

        Auta, oi Jeesus, kun eksytys suuri
        maata käy voimalla valloittamaan.
        Saatana väijyy nyt julmana juuri
        valmiina sieluja vangitsemaan.
        Maailman ruhtinas miettivi ansaa,
        kuinka se turmioon syöksisi kansaa,
        kuinka se turmioon syöksisi kansaa.

        Auta, kun saatana, maailma, liha
        syntien orjaksi taivuttavat,
        kun tämän maailman ystävyys, viha
        pois sinun luotasi houkuttavat.
        Anna siis kuolemantuskaasi muistaa,
        että voin ylpeän mieleni suistaa,
        että voin ylpeän mieleni suistaa.

        Kun näin vahvoja sanoja laulavat siloposkiset maailmanparantajanuoret, peruskoulun kansankynttilät tai pikkuporvarilliset naapurin tädit, joista kirkkokansa muutaman mummon lisäksi pääasiassa koostuu, niin kirkkosalin valtaa sellainen tekopyhyys, että Jumalakin pakenee paikalta. Kuka oikeasti kokee arkielämänsä tuollaisena taisteluna Saatanaa vastaan hyvinvointivaltiossa?

        On toki niitäkin, jotka ovat kokeneet syvän psykoosin tai ovat jääneet loukkuun huume- ja päihdemaailmaan, rikollisjengeihin. On lapsia joiden viattomuus murretaan, kun heidät taivutetaan lapsisotilaiksi tai prostituutioon. Kovassa paikassa Saatana saattaa saada kasvot, mutta tavallinen hyvinvoiva kristitty tekee kuitenkin itse omat pienet virheensä, kun ei ajattele eikä hoksaa ja pyytää anteeksi, jos muistaa. Tavallinen kristitty ymmärtää oman rajallisuutensa ja luottaa armoon sen suuremmin taistelematta Saatanan kanssa, joka kuiskaa ja käskee alitajunnasta niin, että äänetkin muuttuvat todellisiksi.

        Ei ole sopivaa valittaa pikku vaivoista syövän tuskissa kieriskelevälle kuolevalle. Ei ole sopivaa valittaa etelän rantaloman peruuntumisesta ruuasta ja ravitsemuksesta päivittäin taistelevalle köyhälle. Ei ole sopivaa suurennella omaa syyllisyyttä ja elämäntaistelua sille, joka oikeasti on ajautunut katkeraan syyllisyyteen ja ahdistukseen tai äärimmäisten valintojen äärelle. Joskus siloposkien, kansankynttilöiden ynnä muiden akateemisten pikkupiipertäjien pitäisi vain osata pitää suunsa supussa ja olla hiljaa.

        On kauniita virsiä ja vahvoja sanoituksia, joiden paikka ei ole jumalanpalveluksissa tänään. Ehkä jossain elokuvassa tai kovan kertomuksen päätöksessä.


    • 525

      Pidän virsistä. En tosin laula niitä aina, enkä osaa niitä kaikkia. Jotkut virret ovat tulleet tärkeämmiksi kuin toiset. 525, 600 jne.
      Virsissä on viisautta, lohdutusta ja rohkaisua.

      Tykkään tuomasmessulaisten sovituksista. Vähän raikkautta peliin.

    • arvasin taas

      Arvasin.
      Seuraavaks puhutaan runoista.
      Sitten varmaan kirkkotekstiileistä.
      Sitten taas jotain love-peace juttua.
      Ja sitten varmaan kirkkomaan kehäkukista.

      No virret ?
      Joo. Ihan ok.
      Tosin laahaavat.

      • withinwithout

        Kerro vaan rohkeasti, millaiset teema sua tyydyttäisivät.


    • FUCKIFUU

      Suvivirren ei tule olla pakollinen koulun kevätjuhlassa.

    • Tylsä Pastori

      Ai oli vaikea keksiä otsikkoa. Olisiko kannattanut jättää väliin ja antaa jonkun älykkäämmän valita aihe.

    • laulaa lurittamaan

      Aurinkomme ylösnousi, Taas kukkasilla kukkulat, Ilta on tullut Luojani, Hetki vain ja päivä kerrallansa, Silmäisi eteen Jeesus, onhan noita kauniita virsiä, mutta on niitä kamaliakin kuten nyt vaikka 320.

      Yhtenä vuonna hellareilla oli joku hengellisten laulujen ja virsien -kiertue Suomessa. Kävivät meidänkin kaupungissa laulattamassa ihmisiä ulkona kesäteatterissa. Iso katsomo oli ääriään myöten täynä ihan tavallisia evlutteja laulamassa virsiä! Olin yllättynyt ja ihmettelin, miksei oma kirkkoni ole tehnyt mitään vastaavaa. Kauneimmat joululaulut joulun alla ja Suloisimmat suvivirret juhannusviikolla, eikö vain?

      • Monissa seurakunnissa järjestetään kesällä (ja muulloinkin) yhteislaulutilaisuuksia. Kannattaa seurata kotisivuja ja tapahtumakalentereita! :)

        Meilläkin yhteislaulutilaisuudet ovat olleet tykättyjä tapahtumia, varsinkin kesällä,varsinkin ulkoilmassa(kauneimmat joululaulut nyt ovat kestosuosikki ja kerää kirkot täyteen vuosi vuodelta). Ja jos tuollaista kesäistä laulutilaisuutta ei omassa tai lähiseurakunnassa vielä kalenterissa ole, niin rohkeasti vain soittoa tai sähköpostia kanttoreille!

        Jenny kanttori


      • älä turhia lupaa
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Monissa seurakunnissa järjestetään kesällä (ja muulloinkin) yhteislaulutilaisuuksia. Kannattaa seurata kotisivuja ja tapahtumakalentereita! :)

        Meilläkin yhteislaulutilaisuudet ovat olleet tykättyjä tapahtumia, varsinkin kesällä,varsinkin ulkoilmassa(kauneimmat joululaulut nyt ovat kestosuosikki ja kerää kirkot täyteen vuosi vuodelta). Ja jos tuollaista kesäistä laulutilaisuutta ei omassa tai lähiseurakunnassa vielä kalenterissa ole, niin rohkeasti vain soittoa tai sähköpostia kanttoreille!

        Jenny kanttori

        No varmaan ne pistää kuule lauluillat pystyyn jos meikä soittaa lähikirkkoon. Hehe heh.
        Niilä on kuule ohjelmat jo viideksi vuodeksi eteenpäin ja niistä ei poiketa vaikka itse Jumala soittaisi kirkkoherranvirastoon.


      • ...............
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Monissa seurakunnissa järjestetään kesällä (ja muulloinkin) yhteislaulutilaisuuksia. Kannattaa seurata kotisivuja ja tapahtumakalentereita! :)

        Meilläkin yhteislaulutilaisuudet ovat olleet tykättyjä tapahtumia, varsinkin kesällä,varsinkin ulkoilmassa(kauneimmat joululaulut nyt ovat kestosuosikki ja kerää kirkot täyteen vuosi vuodelta). Ja jos tuollaista kesäistä laulutilaisuutta ei omassa tai lähiseurakunnassa vielä kalenterissa ole, niin rohkeasti vain soittoa tai sähköpostia kanttoreille!

        Jenny kanttori

        Olen seurannut ja olen pyytänytkin oman seurakunnan kysymykset/vastaukset -sivulla jo monia vuosia sitten kesävirsitilaisuuksia. Ei järjestetty, ennen kuin tänä vuonna, kun KUA oli painattanut kesälaulu- ja virsivihkosen. Seurakuntalainen on vain seurakuntalainen. Hänelle tiedottaja tai päivystävä pappi vain vastaa. Tiedotus kulkee ylhäältä alas, mutta tavisten pyynnöt tai ideat tai teologiset näkemykset eivät kulje ylös eivätkä edes sivullepäin. Jos pyydät, että soudettaisiin kerran kesässä kirkkoveneillä kirkkoon, niin tiedottaja vastaa kuin koodattu automaatti, että "seurakunnassamme ei ole järjestetty soututapahtumia". Siihen se sitten jää, ellei joku kirkon korkea taho perusta kirkkoveneformaattia, jota sitten levitetään seurakuntiin, ja josta kerrotaan Yle uutisissa. KUA teki suvivirsistä formaatin, josta kerrottiin uutisissa ja nyt virsiä varmaan aletaan laulamaan ympäri Suomea. Kiitos siitä KUAlle. Silti tavallisesta seurakuntalaisesta tällainen tyyli tuntuu siltä, että seurakunta on vain työntekijöitä, pappeja ja muutamia sisäpiiriläisiä varten. Jos kysymys tai pyyntö vaatii funtsaamista, niin kai tiedottaja voisi vastata, että vie pyynnön käsiteltäväksi, ja kun vastaus sitten kahden kuukauden päästä saadaan, niin voisi laittaa sen vastauksen perusteluineen nettiin ja lähettää myös asianosaiselle, jos osoitetiedot ovat saatavilla.


    • Hei kaikki,
      minusta virret ovat kulttuurissamme valitettavan vieraita. Itse aloin kokea virsikirjan tutuksi ja rakkaaksi vasta useamman vuoden pappina toimittuani. Moni "peruskauravirsi" oli minulle täysin vieras, kun aloitin töissä. Ja olen sentään pyhäkoulu-isostoiminta-seurakuntanuori-putken läpikäynyt. Ne rakkaimmat virret vaan tuppaavat olemaan niin alueellisia ja vaihtelemaan paikkakunnasta toiseen. Paljon, todella paljon on myös kiinni siitä miten virsiä lauletaan ja säestetään.

      Minulla on tän hetken suosikkeja ainakin 555 (Oi Herra luoksein jää), 171 (minä uskon isään) ja 611 metallimessun versiona. Tykkään nykyään melkein kaikista virsistä.

      Tässä on linkki tuohon metallimessun versioon virrestä 611 . Viedon kuvat ovat jostain tietokonepelistä, voi ehkä laittaa linkin auki välilehdelle ja kuunnella vain... http://www.youtube.com/watch?v=vLwWqlDgNf4

      Sinikka-pappi

      • Thoon

        Olen jo yli 50-vuotias ja edelleen ovat virret vieraita. Minua ei kosketa ylistys tms., vaikka sitten Jumalaa ylistettäisiin. Paremmin uskonnollisia tuntojani koskettaa joku Arvo Pärtin musiikki. Joku Suvivirsi tai Jumala ompi linnamme menee lähinnä niiden historiallisen merkityksen vuoksi. Muuten en juuri edes tunne virsiä virsiksi. Pitkään kuvittelin, että Maan korvessa kulkevi lapsosen tie olisi virsi, mutta kuulemma siihenkin liittyy jotain opillisia ongelmia.

        Jos virsistöä joskus kehitetään, voisin suositella sanoituksiin enemmän aforistiikkaa ja vähemmän dogmatiikkaa. Ja kun harvoin kirkossa käydessäni on syntynyt vaikutelma, ettei virsiä monikaan kansasta osaa, kannattaisi varmaan ottaa väliin sopivia, tuttuja maallisia lauluja ja panostaa virsissä esittäjiin, soittimiin ja sovituksiin.


    • rauhaa1

      Minun lempivirsiä on virsi 480 ja virsi 318. On myös muita virsiä joissa on hyvät sanat ja sävel. Seurojen/Jumalanpalveluksen alussa on hienoa laulaa "On riemu kun saan tulla, sun Herra temppeliis". Juhlava virsi.

      Virressä 480 on hieno sävel ja sanat koskettaa vaikka olenkin nuori ja terve ja joku voisi ajatella ko. virren olevan suunnattu enemmänkin vanhoille ja sairaille.

      Yksi hieman erikoisempi lempivirsi näin vl-ihmiselle on tuo 429. Sitä laulaessa on kiva fiilistellä ekumenian hengessä.

      Harmittaa että usein evl.lut Jumalanpalveluksissa sattuu itselle outoja virsiä tai virsiä joita on hyvin hankala laulaa varsinkin jos muu kirkkoväki ei osallistu lauluun muuten kuin pienellä hyminällä. Usein myös Jumalanpalveluksissa lauletaan vain pari säkeistöä virsistä itse kun virsien laulaminen on yksi tärkeä osa jumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1550
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1255
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1176
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1044
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      852
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      782
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      382
      758
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      125
      716
    Aihe