Muistan kun peruskoulun ensimmäisillä luokilla laulettiin kalevalan päivänä erästä kansanlaulua, josta ei löydy juurikaan tietoja ja joka on näin ollen jäänyt aika lailla hämärän peittoon. Pari kohtaa muistan tästä laulusta, ja toisessa sanottiin jotenkin että, ei sun jalkas enään nouse appeislattialla. Muistan kun minua askarrutti silloin, että mikähän se sellainen appeislattia on? Toinen kohta oli sitten että, vanhat ukot vanhat akat saavat olla jouten, heil on aikaa eletty ja heil ei jalka nouse.
Muistaako kukaan siis, että mikä oli tämä koulu/kansanlaulu?
Mikä oli tämä koululaulu?
2
1664
Vastaukset
- Tanssi, tyttö...
Ainakin joissakin koululaulukirjoissa tuo tunnetaan nimellä
"Tanssi, tyttö, laula, tyttö".
Jolla nimellä esim. YouTubesta löytyy montakin esitystä.
Laulusta on olemassa useita eri versiota jotka tunnetaan eri nimillä.
Ja koska kyse on vanhasta karjalaisesta piirilaulusta, voi sen sanat julkaista. Tässä yksi versio aiheesta:
Tanssi tyttö, laula tyttö
isäis lattialla.
Ei sun jalkais enää nouse
appeis lattialla.
Vanhat ukot, vanhat akat
saavat olla jouten.
Heil on aika eletty
ja heil ei jalka nouse
Heilaa miulle tarjottii,
nii mie vaan rallattelin.
Olin nuor ja lapselline,
turhaks ajattelin.
En mie taho Juhanaa
ja en mie taho Jurkkaa.
En mie lähe poikii kera
nuhajammaa nurkka.
Voi mie hömppä, ko mie en ottant
viime kesän Pekkoo.
Ei ois tarvint tänä kesän
mennä heinän tekkoo - Anonyymi
Niin se on se tanssi tyttö, laula tyttö... Huomenna me joudumme sitä laulamaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä911929Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2781761Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3051560Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1801442Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em881038- 511007
- 56977
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56968- 67944
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40941