Muistan kun peruskoulun ensimmäisillä luokilla laulettiin kalevalan päivänä erästä kansanlaulua, josta ei löydy juurikaan tietoja ja joka on näin ollen jäänyt aika lailla hämärän peittoon. Pari kohtaa muistan tästä laulusta, ja toisessa sanottiin jotenkin että, ei sun jalkas enään nouse appeislattialla. Muistan kun minua askarrutti silloin, että mikähän se sellainen appeislattia on? Toinen kohta oli sitten että, vanhat ukot vanhat akat saavat olla jouten, heil on aikaa eletty ja heil ei jalka nouse.
Muistaako kukaan siis, että mikä oli tämä koulu/kansanlaulu?
Mikä oli tämä koululaulu?
2
1905
Vastaukset
- Tanssi, tyttö...
Ainakin joissakin koululaulukirjoissa tuo tunnetaan nimellä
"Tanssi, tyttö, laula, tyttö".
Jolla nimellä esim. YouTubesta löytyy montakin esitystä.
Laulusta on olemassa useita eri versiota jotka tunnetaan eri nimillä.
Ja koska kyse on vanhasta karjalaisesta piirilaulusta, voi sen sanat julkaista. Tässä yksi versio aiheesta:
Tanssi tyttö, laula tyttö
isäis lattialla.
Ei sun jalkais enää nouse
appeis lattialla.
Vanhat ukot, vanhat akat
saavat olla jouten.
Heil on aika eletty
ja heil ei jalka nouse
Heilaa miulle tarjottii,
nii mie vaan rallattelin.
Olin nuor ja lapselline,
turhaks ajattelin.
En mie taho Juhanaa
ja en mie taho Jurkkaa.
En mie lähe poikii kera
nuhajammaa nurkka.
Voi mie hömppä, ko mie en ottant
viime kesän Pekkoo.
Ei ois tarvint tänä kesän
mennä heinän tekkoo - Anonyymi
Niin se on se tanssi tyttö, laula tyttö... Huomenna me joudumme sitä laulamaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt243667Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.521802Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö231120- 641042
Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi321029Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.23994Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä37879Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173841- 55782
Pub Marjuskan grillibileet
Pub marjuskassa ilmainen makkara tarjoilu ja jakaa parille sadalle aurinko laseja. Miten tälläistä. Saako popittaa ja ja12713